eitaa logo
فصلنامه رهیافت اندیشه
625 دنبال‌کننده
719 عکس
8 ویدیو
10 فایل
🔖تحلیل و پاسخ‌یابی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و... در چهارچوب اندیشه اسلامی 🔖گفت‌وگوهای چالشی با اساتید و صاحب‌نظران 🔖بهره‌گیری از یادداشت‌های مسئله‌محور پژوهشگران و نویسندگان ارتباط با ادمین: @admin_rahyaftandisheh تبادل: @rahyaft_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 لزوم بازنگری در الگوی پوشش 📌 دکتر سینا کلهر در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 پوشش همواره معنای زیبایی‌شناختی داشته و اتفاقاً یکی از مشکلات ما این بود که به این بُعد مسأله توجه نکردیم؛ یعنی آمدیم و آن را از چشم‌انداز پوشیدگی صرف لحاظ کردیم و نه از چشم‌انداز زیبایی‌شناختی. 🔖 اما این چشم‌انداز زیبایی‌شناختی با تحولاتی که در توسعه و رفاه جامعه اتفاق افتاده و همچنین با گسترش شهرنشینی و از بین‌رفتن نظام‌های محله‌ای و آشنایی‌های قدیمی که مبتنی بر روابط خانوادگی و خویشاوندی بود، اهمیت زیادتری پیدا کرده است؛ یعنی اساساً ظاهر مهم شده و به اولین و مهم‌ترین معیار قضاوت تبدیل شده و گریزی هم از آن نیست. 🔖 من فکر می‌کنم که اگر ما آن تنوع پوششی خود را از یک سری معیارهای سخت‌گیرانه خارج کنیم و معیار خود را معیار شرعی بگذاریم و نه ذوق و سلیقه‌های گروه‌های خاص، اتفاقاً کاملاً می‌توانیم حجاب عرفی را پوشش دهیم. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 نگاه غلط به حقوق بشر ناشی از مغفول‌ماندن فلسفۀ تربیتی عفاف و حجاب است 📌 آیت‌الله سیدمنذر حکیم در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 رابطۀ عفاف و اصل اخلاقی حیا برای انسان، برخاسته از خردمندی و خردورزی است. 🔖 در اینجا ممکن است دیده شود که جامعۀ بشری به ضد این ارزش‌ها رفته و حرکت کرده است. 🔖 این تجربۀ تلخ آزادی بی‌حد‌ومرز و حقوق بشرِ ناقص و غلطی است که امری استکباری است و حافظ منافع مادی آنان است. چنین حقوق بشری، راه را برای چپاول مستکبران و دنیای استکبار باز می‌کند. 🔖 این نگاه غلط به حقوق بشر ناشی از مغفول‌ماندن فلسفۀ تربیتی عفاف و حجاب در فضای جامعه است. حال ما برای حل این مسأله باید نگاه خود را به انسان و حقوق بشر تصحیح کنیم. 🔖 در این نگاه موجود به حقوق بشر، رابطه و تلازم حقوق انسان و وظایف انسان را از میان برده‌اند. ما حقوق بشر را ناقص معرفی می‌کنیم، چون وظایف انسان را تعریف نکردیم و لذا تعریف ما از آن ناقص و غلط خواهد شد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حجاب؛ هدایتگر امر جنسی 📌 دکتر سجاد مهدی‌زاده در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 امر حجاب فارغ از اینکه می‌تواند امر جنسی را کنترل کند، می‌تواند آن را تقویت کند؛ یعنی امر حجاب نه‌تنها کنترل‌کنندۀ التذاذ در امر جنسی است بلکه وظیفۀ هدایت امر جنسی را بر عهده دارد؛ یعنی با یک تیر، دو نشان می‌زند. 🔖 پوشش ضمن هدایت و کنترل امر جنسی، دست به مدیریت توجه در جامعه می‌زند و افراد را از یک وسواس ذهنی و توجه بیش از حد به امر جنسی بازمی‌دارد؛ یعنی امر جنسی بخشی از زندگی می‌شود و همه‌جایی نمی‌شود. 🔖 حجاب کمک می‌کند که امر جنسی در بُعد خیال کنترل شود؛ یعنی کمک می‌کند که این قوۀ خیال در جامعه پراکندگی و گستردگی خود را از دست بدهد و در حقیقت دارد بر جامعه مدیریت توجه اعمال می‌کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 مفهوم حجاب دچار اغتشاش رسانه‌ای شده است 📌 دکتر محمدتقی کرمی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 مفهوم حجاب دچار اغتشاش رسانه‌ای شده است و شما نمی‌توانید به‌راحتی بگویید که حجاب علامت و نشانۀ چیست و چه معنایی دارد و بدحجابی علامت و نشانۀ چیست و چه معنایی دارد. 🔖 علاوه بر محدودیت‌هایی که رسانه ایجاد می‌کند، ما درگیر یک بحث دیگر هم هستیم و آن بحث چندمعنایی بودن یا تکه‌پاره‌شدن نظم نشانه‌ای حجاب است که کار در زمینۀ آن را به‌شدت دشوار می‌کند. 🔖 بنابراین ما باید به‌دنبال این باشیم که یک پکیج‌های موازی و منسجمی از بحث حجاب داشته باشیم و هرکس آن چیزی که مطابق ذائقۀ خود است را از آن به پیش ببرد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حجاب؛ مقدمه‌ای بر اخلاق جنسی 📌 دکتر محسن بدره در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 حجاب اهمیت دارد اما شما نمی‌توانید مقاصدالشریعۀ حجاب را نبینید؛ یعنی اینجا بحث از زیست جنسی سالم است. زیست جنسی سالم هم ابعاد مختلفی دارد و یک بخش آن هم حجاب است. 🔖 شارع خواسته که حجاب باشد تا فرهنگ جنسی سالم بماند. ولی سیاست‌گذار نمی‌تواند بگوید که من با فرهنگ جنسی و اتفاقاتی که در آن می‌افتد کاری ندارم بلکه تنها باید همین ظاهر را حفظ کنیم. 🔖 بنابراین حفظ فرهنگ و اخلاق جنسی به این معنا است که غریزۀ جنسی خوب شناخته شود و به‌نحو درست ارضا شود و میانگین سنی ازدواج هم میانگین متناسبی باشد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حل مشکل حجاب نیازمند داشتن نگاه ایرانی اسلامی به رابطۀ زن و مرد است 📌 دکتر سیدمجید امامی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖بی‌حجابی گناهی آشکار است. اگر حاکمیت می‌خواهد جلوی گناه را بگیرد باید کارآمدی، توانایی و استطاعت آن را داشته باشد. حال ما باید سراغ مطالعاتی جهت تمرین استطاعت برویم و برای خود دستور کار تهیه کنیم. 🔖 مشکل ماجرای الزام به حجاب که عده‌ای به نقد آن می‌پردازند، این است که آن را تنها در ذهن جامعه‌شناسان جامعه به گشت ارشاد تقلیل دادند؛ آن هم گشت ارشادی که فقط حوزۀ امنیت و نظم سخت را نمایندگی می‌کند نه حوزۀ نرم نظم و انتظام را. 🔖 بنابراین وقتی هنوز نمی‌توانیم در رشتۀ مطالعات خانواده و مطالعات فرهنگی در عین حال که خیلی از مسائل پوشش را می‌شناسیم، نگاه بومی و ایرانی اسلامی به ماجرای روابط زن و مرد در جامعۀ دینی داشته باشیم مشکل حجاب حل نخواهد شد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 عاطفه و معرفت؛ دو رکن مهم در ترویج حجاب 📌 دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 معلم و مدرسه باید هر دو از نظر قدرت جذب عاطفی از درجۀ بالایی برخوردار باشند تا ضمن احترام به شخصیت دانش‌آموز، بُعد عاطفی او را نیز اقناع کنند و به‌تبع آن، می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشند. 🔖 یعنی اصلاً لازم نیست مستقیم وارد مؤلفۀ حجاب شوند بلکه دانش‌آموز با این رفتار آنان باید احساس کند که کسی هست که به شخصیت او احترام می‌گذارد و به او عشق می‌ورزد. 🔖 پس از بُعد عاطفی باید بُعد معرفتی در وجود دانش‌آموز تثبیت و تعمیق شود؛ چون بُعد عاطفی گذرا است. اما بُعد معرفتی ماندگار است و در ذهن دانش‌آموز نقش می‌بندد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 نقش پدر و مادر در زمینۀ حجاب فرزندان باید همراهی با یکدیگر باشد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 تعامل به‌معنای فعال‌بودن والدین در مقابل فرزندان است و نه اینکه در مقابل آنان منفعل باشند؛ یعنی نوعی اقتدارگرایی هم در عملکرد آنان باشد؛ به این معنا که به‌حد کافی به فرزند خود محبت کنند، به‌حد کافی نیازهای وی را برآورده کنند و به‌حد کافی هم از او مطالبه کنند. 🔖 نقش پدر و مادر در زمینۀ تربیت بچه و به‌خصوص در زمینۀ حجاب باید همراهی با یکدیگر باشد. خیلی وقت‌ها همراهی در این زمینه میان والدین وجود ندارد. مادر می‌خواهد به بچه از کودکی حجاب‌داشتن را بیاموزد و پدر به بهانۀ آزاد‌بودن بچه با مادر همراهی نمی‌کند. 🔖 هماهنگی والدین با هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد و جدی است و البته مادر باید برای دختر به‌عنوان یک هم‌جنس، لذتهای محجّبه‌بودن را به فرزند خود منتقل کند. پدر هم می‌تواند بدون رفتار تهاجمی، فرزند خود را به حجاب‌داشتن تشویق کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 رسانه عاملی اثرگذار بر وضعیت مطلوب یا نامطلوب حجاب 📌 دکتر عبدالکریم خیامی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 در اینکه رسانه یکی از عوامل جدی و مهم و مؤثر بر موضوع حجاب یا بی‌حجابی است تردیدی نیست؛ اما اینکه بتوانیم آن را سرآمد این عوامل بدانیم، سنجش و ادعای آن بسیار دشوار است. 🔖 هر ترویج حجابی در رسانه مستلزم نمایش زن نیست و این پیش‌فرض، پیش‌فرضی مطلق و همیشگی نیست. به‌عبارت دیگر شیوه‌های ترویج حجاب بدون نمایش مستقیم زنان هم مقدور است؛ شیوه‌ها، روش‌ها و تکنیک‌هایی هست که حجاب را ترویج می‌کند و در آن ارائه، عرضه و نمایش زن هم وجود ندارد. 🔖 به هر حال رسانه با همۀ شیوه‌ها و تکنیک‌هایی همچون الگوسازی، قهرمان‌سازی، همزادپنداری و همۀ تکنیک‌های اقناع می‌تواند بر وضعیت نامطلوب یا وضعیت مطلوب حجاب اثر بگذارد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حجاب مجموعه‌ای از پوشش و رفتار و گفتار را شامل می‌شود 📌 دکتر ابوالفضل اقبالی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 اگر شما حجاب را به‌معنای چادر یا آن لباس پوشیده در نظر بگیرید، الان با شرایطی که فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تمام مرزهای پوشیدگی را درنوردیدند، شاید این نوع طرح بحث دیگر کشش نداشته باشد. 🔖 اما اگر حجاب را به‌عنوان یک پکیج در نظر بگیرید که اقسام حجاب، پوشش و رفتار و گفتار را شامل می‌شود و به‌نوعی یک حریمی را میان زن و مرد ایجاد می‌کند، قابلیت این امر بیشتر می‌شود که شخصیت زن و آن تمامیت وجود زن را در یک هاله‌ای از راز فرومی‌برد. 🔖 بنابراین اگر حجاب به‌صورت پکیج در جامعه مطرح نشود، نه‌تنها تأثیری نخواهد گذاشت بلکه ممکن است نتیجۀ عکس دهد و به ضد خود تبدیل شود. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 کار رسانه هنجارسازی است 📌 دکتر سیدمحمدرضا اصنافی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 کار رسانه هنجارساختن است و به‌خاطر این مسئله هم می‌تواند بر روی پوشش مؤثر باشد. 🔖 رسانه وقتی می‌تواند از تبدیل‌شدن مسئلۀ حجاب به یک پوستۀ خالی از محتوا جلوگیری کند که شما هنگام بازنمایی حجاب، آن را از حالت نمایشی درآورده و به حالت واقعی برگردانید. 🔖 حجاب وقتی در رسانه معنی پیدا می‌کند و ترویج می‌شود که توسط کسی که معتقد است و خودش باحجاب است و به طریقی زندگی می‌کند که در راستای حجاب باشد صورت بگیرد؛ یعنی جلوی دوربین و پشت دوربین این فرد فرق نمی‌کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 لازمۀ فهم حجاب، توجه به زیست دینی و تغییرات اجتماعی است 📌 دکتر محسن بدره در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 شریعت برای اینکه با جامعه تعامل پیدا کند، لزومی ندارد که حتماً تغییر کند. شریعت حکیم است؛ یعنی یک‌ سری اهداف دارد و در مواردی اگر احساس کند، اهم‌ومهم می‌کند و بحث اولویت‌ها را به میان می‌کشد و دخیل می‌کند و لذا مسیرهایی دارد که بیشتر با اقناع شخصی انسان‌ها همراه است. 🔖 یعنی «لا اکراه فی الدین» تنها بحث اعتقاد نیست و بحث مناسک را هم می‌توان در آن دخیل کرد و بنابراین لازم نیست که ما احکام حجاب را تغییر دهیم و اصلاً این مسئله مرتبط با شریعت است و دانش فقه باید درمورد این مسئله نظر دهد. اما مسئلۀ مهم این است که شما کلیت زیست دینی را مدنظر قرار دهید و تغییرات اجتماعی را ببینید و فهم درستی از مسئله پیدا کنید. 🔖 حجاب تا زمانی که در رسالۀ عملیه هست، یک حکم شرعی است. اما وقتی که وارد فضای اجتماعی شد، تبدیل به مسئله در روان‌شناسی اجتماعی می‌شود. 🌐 @rouyeshandisheh
📘 سومین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع نظام حقوقی اسلام منتشر شد 📌 برخی مطالب این شماره: 🔖 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا پیرامون قانون و قانون‌گذاری اسلامی 🔖 پروندۀ قانون‌گذاری اسلامی و گفت‌وگو با دکتر میرمحمدصادقی، دکتر پروین، دکتر آقایی طوق و دکتر فراهانی 🔖 پروندۀ احیای حقوق عامه و گفت‌وگو با دکتر حکمت‌نیا، دکتر رستمی، دکتر درویشوند، دکتر فلاح‌زاده و دکتر غمامی 🔖 پروندۀ سیاست‌گذاری اسلامی و گفت‌وگو با دکتر بالایی، دکتر خمسه و دکتر مقدسی 🔖 پروندۀ حقوق و روابط بین‌الملل اسلامی و گفت‌وگو با آیت‌الله ملک‌زاده، دکتر انصاری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر موسی‌زاده، حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی و دکتر مومنی‌راد 🔖 تاریخ اندیشه؛ صفویه در دوران پایان عمر حکومت خود 🔲 با ما همراه باشید 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 کثرت مراجع قانون‌گذار؛ آسیبی برای نظام قانون‌گذاری ایران 📌حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 یکی از آسیب‌های نظام قانون‌گذاری در ایران، کثرت مراجع قانون‌گذار در آن است. 🔖 مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان و برخی از نهادهای انقلابی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی مقررات لازم‌الاجرائی را وضع می‌کنند که اگر نام این‌ها قانون هم نباشد، رسمشان قانون است. 🔖 کثرت مراجع قانون‌گذار باعث می‌شود که طبعاً تعارضی بین این قوانین اتفاق بیفتد و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها کار دشواری باشد. 🔖 بنابراین حتی اگر نهادهای متعددی در یک کشور مجاز به وضع قانون باشند، الزاماً باید یک نهاد و مرجع واحدی وجود داشته باشد تا تأیید نهایی قانون توسط همان مرجع واحد انجام شود و به این منظور از تشتت و ناهماهنگی بین قوانین جلوگیری شود. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 لزوم نظریه‌پردازی در باب مفهوم حق 📌دکتر محمود حکمت‌نیا در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما باید ابتدا یک نظریه‌پردازی درمورد حق داشته باشیم که بتواند حقوق عامه را در بربگیرد و همچنین بتواند سایر موارد را هم مهیا و سامان‌دهی کند. از سوی دیگر این نظریه‌پردازی باید موجّه باشد و موجّه‌بودن آن هم نیازمند اعتبار شارع است که این اعتبار شارع حکم نامیده می‌شود. 🔖 اساساً نظریۀ حق به‌معنای مدرن کلمه در ادبیات فقهی وجود ندارد. آن حقی هم که مدنظر آن‌هاست، کاربرد بسیار محدودی دارد. 🔖 وقتی که ما از حقوق عامه صحبت می‌کنیم، نباید خودمان را در فضای فقهی اول کتاب مکاسب بیندازیم؛ چراکه آن نظریه به درد حقوق عامه نمی‌خورد. گرچه ممکن است از آن استفاده شود اما در کل با فضای حقوق عامه همخوانی ندارد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 اسلامی‌سازی قوانین نیازمند اجتهاد و پژوهش است 📌دکتر سیدحسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 ما در این زمینه موفق نبوده‌ایم که موازین شرعی و فقهی را بر اساس مقتضیات روز مشخص کنیم. 🔖 مسلماً اسلامی‌کردن قوانین این نیست که یک مسئله‌ای را که شیخ طوسی هزار سال پیش گفته برداریم و عیناً ترجمه کنیم و در قانون بیاوریم. اسلامی‌کردن آن است که آن مبانی را بگیریم و بر مقتضیات روز تطبیق دهیم و آن‌ها را به‌روز کنیم. 🔖بنابراین وقتی در این زمینه کار و پژوهش صورت بگیرد و اجتهاد به‌معنای واقعی کلمه اعمال شود، می‌توانیم این تلفیق را درست انجام داده و آنچه را که در شرع است با مقتضیات روز تطبیق دهیم. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 قوانین کشور دست‌پخت یک فرآیند جدلی است 📌دکتر مسلم آقایی‌طوق در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 در نظام قانون‌گذاری کشور و اتفاقاتی که در نظام قانون‌گذاری می‌افتد، می‌توانید به این نتیجه برسید که معیارهای ما در وضعیت کنونی برای انتخاب از بین جایگزین‌ها، یک ‌سری معیارهای جدلی هستند. 🔖 یعنی من بحث جدلی را با انواع عبارات جذاب مثل شعر، مثال ذکرکردن و بیان تاریخ و محاسن و معایب بحث مطرح می‌کنم و هدفم این است که شما را قانع کنم و به مباحثی که شما مطرح کردید پاسخ بدهم و شما را ساکت کنم تا حرف خود را به کرسی بنشانم. 🔖 روش دیگر به این شکل است که شما هنگام ارائۀ یک طرح و یا لایحه در مجلس و هنگامی که پیش‌نویس لایحه‌ای در هیئت‌وزیران مطرح می‌شود، با معیارهای علمی درمورد آن صحبت کنید. 🔖 یعنی پدیده‌ای که می‌خواهید مدیریت کنید را از طریق مطالبات علمی به جلو حرکت دهید و کارشناسانی قبلاً بر روی آن کار کرده باشند، دستاوردهای علمی در این زمینه را ارائه کنند و به‌گونه‌ای عمل کنند که وضعیت به‌صورت شفاف دربیاید و مباحث هم مباحثی عینی و غیرجدلی باشد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 وجود انبوه مقررات نشانۀ توانمندی و کارآمدی مجلس نیست 📌دکتر خیرالله پروین در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 وجود انبوه مقررات نشانۀ توانمندی و کارآمدی یک مجلس نیست. چه بسا این امر برای دسترسی به یک قانونی که شفاف و کارآمد باشد، مُخِل است و چه بسا فراوانی کمیت قانون‌گذاری به کیفیت قانون‌گذاری صدمه بزند. 🔖 لذا امروزه به‌دنبال مقررات‌زدایی و کاستن قانون‌گذاری هستند؛ یعنی می‌خواهند قانون‌گذاری را از سطح کمّی به کیفی ارتقا دهند. 🔖 کیفیت قانون زمانی است که آن قانون قابلیت اجرا و سازگاری، فهم‌پذیر، شفاف و واضح باشد و سادگی داشته باشد. قانونی که پیچیده و غیرقابل‌فهم باشد و نیاز به تفسیر متناوب داشته باشد و در عین حال مورد تغییر و اصلاح‌های پشت‌سرهم قرار بگیرد، نمی‌تواند آن قانون کارآمد و باکیفیت باشد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حقوق بشر؛فناوری سیاسی غرب یا موازین فطری و طبیعی؟ 📌دکتر باقر انصاری در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 مشکلی که ما بعضاً با نظام بین‌المللی حقوق بشر داریم، این است که به آن نگاهی صفروصدی می‌کنیم. به هر حال نظام بین‌المللی حقوق بشر برای خود یک ماشین و سیستمی دارد و ما این سیستم را به‌طور کامل نمی‌شناسیم. 🔖حقوق بشر چیزی نیست که ما تنها با یک مطالعه و برداشت اجمالی بتوانیم از عهدۀ آن بربیاییم و بفهمیم که حقوق بشر دقیقاً چه‌کارهایی انجام می‌دهد. نگاهی که ما مثل بسیاری از کشورهای دیگر به حقوق بشر داریم، جهات خوش‌بینانه و بدبینانه دارد. 🔖 نگاه بدبینانه این است که می‌گویند حقوق بشر در حد یک فناوری سیاسی است و علیه بعضی کشورها قابلیت استفاده دارد و در نتیجه، نهایت تلاش خود را می‌کنند که این فناوری سیاسی خنثی شود تا علیه خودشان استفاده نشود بلکه بتوانند علیه دیگران از آن استفاده کنند. 🔖 در نگاه خوش‌بینانه بحث این است که نهایت حرف حقوق بشر این بوده که دولت با مردم خود در نهایت احترام رفتار کند و آزادی آنان را رعایت کند و تبعیض را از میان بردارد. اگر نگاه این‌گونه باشد، دولت این موارد را می‌پذیرد، به آن عمل می‌کند و برای آن هم سازوکار تعیین می‌کند. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 تأمین امنیت عمومی مهم‌ترین توجیه مشترک همۀ دولت‌ها است 📌دکتر سیدمحمدمهدی غمامی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 حکمرانی به‌شرطی موجه است که بتواند برای عامۀ مردم امنیت را فراهم کند. به‌عبارت دیگر تأمین امنیت عمومی برای مردم و برای عامۀ مردم، مهم‌ترین توجیه مشترک همۀ دولت‌ها است. 🔖 بعضی از دولت‌ها در کنار تأمین امنیت، گفتمان حق‌ها را هم جاری می‌کنند؛ به این معنا که شهروندان هم باید امنیت داشته باشند و همچنین نسبت به این امنیت هم حق دارند.‌ 🔖 این در واقع دو حقی است که در ادامۀ گفتمان تأمین امنیت حقوقی مطرح می‌شود و به همین دلیل ایجاد عدالت و امنیت و آسایش خاطر دولت برای شهروندان است که مردم باید پذیرای یک حکومت و دولت باشند. 🌐 @rouyeshandisheh
💢 ماهنامه رویش اندیشه را در اینستاگرام دنبال کنید: 🌐 http://instagram.com/rouyesh_andisheh
🔘 آگاه‌سازی مردم به حقوق اداری خود وظیفۀ دستگاه‌های دولتی است 📌دکتر ولی رستمی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 دستگاه‌های دولتی باید مردم را با حقوق و تکالیفی که در ارتباط با ادارات دارند، آشنا کنند؛ یعنی مردم مطلع شوند که چه حق‌و‌حقوقی در ادارات دارند. 🔖 یکی از مسائل و مشکلات همین است که مردم واقعاً از حق‌و‌حقوق خودشان چندان آگاهی ندارند و این خودش باعث می‌شود که هم به حقشان دسترسی پیدا نکنند و هم اینکه زمینۀ اصطکاک و مسائل و مشکلات و حتی دعاوی اداری هم بیشتر شود. 🔖 بنابراین یکی از موضوعات مهمی که امروزه در دنیا در ارتباط با حق کلی مطرح می‌شود، همان حق اطلاع است و حق دیگری که مطرح می‌شود، حق دسترسی به اسناد و مدارک دولتی است که امروزه در دنیا هم به آن توجه بسزایی می‌شود و می‌توان آن را در ارتباط با همان حق اطلاع مطرح کرد. 🌐 @rouyeshandisheh
🔘 نظام بین‌الملل اسلامی؛ بدیل نظم موجود در روابط بین‌الملل 📌حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛ 🔖 اسلام با توجه به اینکه دین خاتم و دین جهانی است، طبعاً نمی‌تواند در داخل مرزهای خودش، محدود باشد بلکه باید برای نظام جهانی هم حرف و سخن داشته باشد که البته دارد و بر همان اساس ما نمی‌توانیم نوع نگاه دین و فقه را برای نظام ادارۀ جهان نادیده بگیریم. 🔖 اما از آنجا که ما تاکنون بر اساس یک نگاه کلان، به امور نگاه نکردیم و عمدتاً سیاست خارجی را ملاک قرار دادیم، طبعاً باید یک نوع نگاه کلان حاکم بر جهان را هم ارائه و پیشنهاد کنیم، مبانی آن را هم تبیین کنیم تا در قبال نظم موجود جهانی که بر اساس نظام سلطه استوار است، نظامی جایگزین شود که این نظام مبتنی بر نظم دینی اسلامی و هنجارهای دینی و همچنین عدالت، فطرت و صلح و همزیستی بین کشورها خواهد بود. 🔖 این موارد بر ما حکم می‌کند که باید نگاهی به روابط بین‌الملل داشته باشیم، نوع ساختارهای نهاد بین‌الملل را بر اساس مبانی دینی تبیین کنیم و طبعاً بر همان اساس، نظم نوین و ساختارهایی را ارائه کنیم و کشورهای جهان را هم بر اساس یک منطقی گرد هم جمع کنیم که البته بدیل نظم موجود در حوزۀ روابط بین‌الملل خواهد بود. 🌐 @rouyeshandisheh