Reza Narimani - Khabar Che Sangine (1).mp3
19.59M
خبر چه سنگینه ..
خبر پر از درده ...💔
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر
بیاد شهید دانشمند
محسن فخری زاده😭
وجمیعشهدابالاخصشهدایترور
العجل العجل یا صاحب الزمان 🖤
#یاران_آشنا
زنگ بیداری اینجاست😞 👇🌱
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•🌧💦•
+سلام صبح بارونیتون بخیر🌈☔️
☎️ ارتباطمون رو با شهدا هیچگاه قطع نکنیم♥️
ارتباطمونو با آسمونیا🌈
هرچندوقت یکبارچک کنیم . .🌤
خون یاران عطرِ باران را
به دنبال آورد⛈🌹🌨
#سواد_عاطفی
#یاران_آشنا
#باران
•✨🕊•
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
@ramezan_ghasem110
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
💠تکلیف زحمت یا رحمت❓
عدهایمعتقدند اگرخدامهرباناست،چرا تکالیففراوانبرایبندگانقراردادهاست؟ زیرا اولاً تکلیفدر دنیا رنج و زحمت آفرین استثانیاً اگرباآنمخالفتیشود عذاباخرویدر پیدارد پسچه نیاز به اینهمهتکالیف است؟
✅پاسخ استاد حیدری
ما درعصری زندگیمیکنیمکه آنراعصر جدید نامند،برخیمحور را انسان قرار داده و میخواهندخود را از هر قید و بند محدود کنندهای برهانند لذا دین و شریعت را کنار میزنند، بعلاوه اینکه آنان خدایعصرجدیدرا باخدای اعصار ماقبل تجدد متفاوتمیشمرده و خدای عصر جدید راخداییمهربان،بدون امر و نهی و زحمت میدانند برخلاف خدای ماقبلِ تجددکهخداییعبوس،غضبناک،قاهر و خطرناک بوده و فقط امر و نهی مینموده خدای سنتیها اینگونه بوده اما آنان خدای خود را خدایی دوستداشتنی با قدرت محدود میپندارند و چون قدرت او محدود است ترسی هم از او ندارند چرا که او تمام لوازم عیش و نوش را برایشان فراهم کرده و آنان را آزاد گذارده است
حال فارغ از اینکهخدا چیست؟خدا کیست؟فارغ از خدایی که تمدن جدید غرب به آن معتقد است و اینکه آیا چنین خدایی که آنان تصور میکنند اساسا خداست یا یک موجود موهوم، یک مفهوم ذهنی، اکنون ما فارغ از تمام این مطالب به اصل سوال می پردازیم:
تکلیف زحمت است یا رحمت❓
سه تصوّر از پروردگار عالم وجود دارد این سه اندیشهی اصیل عبارتند از
1⃣ دینداری عامیانه
2⃣ دینداری عاقلانه
3⃣ دینداری عاشقانه
✳️دینداری عامیانه:
این تصوّر معمولا در اذهان ساده و تعلیم نیافته وجود داردچرا که آنان خدایی در ذهنشان تصور میکنند که
قاهر و جبار است، اوامر و نواهی اعتباری و قرار دادی دارد،اگر کسی از این اوامر و نواهی او تخلف کند خشمگین میشود و آتش جهنم را برایش مهیا میکند و خطاکاران را در این آتش قرار می دهد البته اگر کسی دعا کند توبه کند شفیعی بیاورد این آتش خشم فرو مینشیند و از عذاب او چشمپوشی می کند. آنان آتش و بهشت را اموری جعلی و قراردادی می دانند که قابلیت کاهش و افزایش دارد.
نگاه آنان به عبادت تماما از سر ترس است، خوفا للنار است، آنها طالب تکلیف کمتر هستند معتقدند هرچه تکالیف کمتر خوف و احتمال عذاب کمتر،دیندار عامیانه تکلیف گریز است، پروای از خود دارد، در انجام تکلیف منت گذار است، در انتظار پاداش در قیامت است.
✳️دینداری عاقلانه:
این تفکر بیشتر در مکاتب فلسفی و کلامی مطرح میشود، آنان رابطهی بین خدا و جهان، خدا و انسان را یک رابطهی تکوینی میدانند نه قراردادی و آن را بر اساس یکسری قوانینی می دانند که بر عالم هستی حاکم است، در نگاه آنان ثواب و عقاب یک امر تکوینی و حقیقی است نه جعلی و قراردادی، تکالیف را راهنمایی و هدایت خدا نسبت به قوانین تکوینی حاکم بر جهان هستی و اعمال اختیاری انسان میدانند، در این تصّور ثواب و عقاب امر تکوینی هست، بهشت و جهنم هم از آثار و نتایج تکوینی اعمال انسان رقم میخورد.نگاه آنها به عبادت نه از سر ترس است و نه از سر شوق بلکه عبادت از منظر آنان حکم عقل و قانون است که باید انجام شود، در دینداریعاقلانه اساسا کم و زیاد بودن تکلیفمعنا نداردچراکه آنان معتقدند هرآنچهقانوناقتضا کند،عقل نیز بر آن حکم میکنددیندار عاقلانه تکلیفپذیر است،ازقانون پروا داردمنت در انجام تکلیف برایش معنا ندارد میداند پاداش جدا از عمل نیست
✳دینداری عاشقانه
رابطهی بین آنان با خدا رابطه ی عاشق و معشوقی است عبادت عاشقانه است
در این تصوّر خدای مهربان انسان را به سمت خود دعوت میکند،در سراسر این دعوت تمام وجود عاشق را شور و نشاط فرا میگیرد تکلیف در این تصوّر
دعوتنامهیمعشوق به عاشق است چرا که وقتیمعشوقیبخواهد مسیر را به معشوق نشاندهد او را تکلیف میدهد که عاشقان نام تکلیف را دعوتنامه مینهند برای آنان تکلیف نه تنها زحمت نیست بلکه عین رحمت و شفقت است،عذابی هم که دراین فضا ترسیممیشود آن محرومیتیمیدانند که در اثر دوری از معشوق پیدامیشود، نگاه آنان به عبادت
نگاهی ازسر مهر و شوق است و دوست لذا تکلیفِ بیشتر را دوست دارد وتکلیف طلب است،پروای از معشوق دارد، منت پذیر است،همهی پاداش ولذات را در نجوابامعشوق میداند و مییابد
🎁نتیجه اینکه:
تکلیف عینرحمت و لازم است،هر چند برای انسان زحمت دارد اما اینطور نیست که هرآنچه زحمت دارد دور از
رحمتباشدمگر مادرمهربان، به فرزندش دارویتلخ نمیدهد؟
مگرمربیباتجربه و کاردان به ورزشکار و متعلم خود دستورالعملهای سخت و پیچیدهنمیدهد؟
بنابراین تکلیف
🍃یا رحمت است چرا که دعوتنامهی معشوق است حتی اگر رنج داشته باشد
🍃یا قانون است که باز هم رحمت است ولو سختی داشته باشد
🍃یا پاداش است هرچند سختی داشته باشد
لذا تکلیف لازم و ضروری و بر آمده از حکمت بوده پس عین رحمت است
ولو اینکه محفوف به رنج، سختی و مشکلات باشد
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
🍃🌸🍃🌸🍃
سفره ی لطفِ علی تا اینکه برپا می شود🌾
واژه ی احسان و نیکی خوب معنا می شود🌺
در بساط واژه های ذهن خود دنبال عشق💞
هرچه می گردم فقط نام تو پیدا می شود🌻
چون خدا را میدهم با نام زیبایت قسم💝
روزهایم با عنایات تو فردا می شود🌹
لطف مولایم همیشه شامل حال من است👌
تا که گویم یا علی این دل چه شیدا می شود🌼
از فضیلت های حیدر هرچه بنویسم کم است🌷
گوشه چشمی گر نماید قطره دریا می شود💐
#شعر
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از بانوان یادداشتنویس حوزوی
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
💥بانوان یادداشت نویس گروه صریر در نظر دارد، بعد از سه سال فعالیت، بانوان خوش قلم حوزوی را در حد وسیعی گردهم آورد.
📣گروهی با انتشار نزدیک به ۴۰۰ یادداشت با موضوعات مختلف
✏ دارای سابقهی سهساله در خلق یادداشتهایی اثرگذار
📣 تحت حمایت و وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
📝آموزش، انتشار، تقویت و هدایت استعدادها در مسیر درست یادداشت نویسی
جذب بانوان طلبهی اهل قلم، در هرجا، با هر نگاه و با هر سلیقه
پس در دادن دست های گرم همکاریتان به این مجموعه درنگ نفرمایید.
به جمع ما خوش آمدید.🌸🍀🌸🍀🌸
@yaddasht_nevisan
#بانوان_یادداشت_نویس_حوزوی
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
❓حسن و قبح عقلیاستیاشرعی❓
حُسْن:
بهمعنایخوبینیکویی،کلمهحَسَنبه معنایخوببودن«الصدق حَسَنٌ»
قُبْح:
بهمعنایبدی،زشتی،نامطلوب،ناپسند «الکذب قبیحٌ»
⚛حسن و قبح عقلی است یا شرعی؟
حسن و قبح معانی متعددی دارد و اینکه اشاعره و عدلیه با همدیگر اختلاف دارند در کدامیک از این معانی است؟
1⃣ وقتیگفتهمیشود مسئلهای حسن است ومسئلهیدیگرقبیح استمنظورمان این است که آن برای انسان کمال و نقص استمثلا وقتی گفتهشودعلم حسنٌ جهل قبیحٌ نزاع اشاعره اینجا نیست این را همه قبول دارند هر عاقلی میفهمد که علم چون کمال است حسن است و جهل چون نقص است قبیح است دعوا که در این معنا نیست حتی سنیها هم این را قبول دارند
2⃣ برخی مسائل ملائم با نفس انسان است ولی برخی از مسائل ملائم با نفس نیست مثل صدای بلبل مناسب نفس است یا صداهای گوشخراش را نفس نمی پسندداینهامورد نزاع اشاعره و عدلیه این هم نیست
3⃣ آنچه مورد اختلاف عدلیه و معتزله است این اعتقاد عدلیه است که عدلیه معتقدندعقلی است و اشاعره معتقدندشرعی است
آنچهموجب مدح فاعل و ذم فاعل شودیعنی فاعل یک فعلیرا نکوهشکند و یا ستایش کند اختلاف بین عدلیه و اشاعره این است که آیا مخلوق در جایگاهی هست که خوبی یا بدی را تشخیص دهد و با تشخیص خوبی و بدی امر کند به انجام آن فعل و برعکس،نزاع اینه که آیا عقل انسان منهای شرع میتواند درک کند فلان کار حسن است انجام بده و برعکس؟
⚛عدلیه:(امامیهومعتزله)معتقدند:
عقل بهتنهایی منهای شرع(خدا و پیغمبر) خوبی و بدی برخی مسائل نظیر
عدل،صدق،شجاعت،علم را درکمیکند خواه خداپرست باشد یا خیر و این مسئله بهصورت موجبه یجزئیه است
⚛اشاعره معتقدند:
عقل خوبی و بدی هیچ مسئلهای را درکنمیکند لذا نیاز بهشرع هست«الحَسَنُماحسَّنَهالشارع،القبیح ماقَبَحَهُالشارع»هرآنچهراخداخوب بداند خوب و هرآنچهخدا بد بداند بداستعقل تواندرکخوبی و بدیِ افعال را اصلاً نداردلذا حسن و قبح شرعی است
⚛اشکال اشاعره به عدلیه:
« اگر عقل همهمسائل را درک میکندپس چه نیاز بهشریعت داریم؟»اشاعره معتقدندخدا هرکاریبخواهدمیکند و مخلوق حق ندارد برای خدا تعیین تکلیف کند«هرچه آن خسرو کندشیرین بُوَد»
⚛پاسخ عدلیه به اشاعره
اولا:«دو نوع باید و نباید وجود دارد»۱):باید و نباید عقلی ۲)باید و نبایدشرعی،باید و نباید شرعی چون در آن امر به واجب و نهی از حرام هست در حیطهی مخلوق نبوده چرا که مخلوق نمیتواند برای خدا باید و نبایدی تعیین کند فلذا باید و نبایدهایی که به بنده به خدا نسبت میدهد عقلی است زیرا عقل با مطالعه و تدبر در کمالات الهی،حکمت الهی و صفات الهی کشف میکند خدا باید چنین عمل کند و خلاف این عمل نمیکندمثل وقتی میگوئیم درخت انار باید انار بدهد بار اضافی بر درخت انار بارنکردهایم زیرا همیشه مشاهده کردهایم درخت انار، انار داده است لذا این باید عقلی و ذاتی و کشف است یجبٌ من الله است یعنی از طرف خداست مخلوق فقط کشف میکند یجب علی الله نیست تا اشکال ایجاد شود
ثانیا:عقل منهای شرع بدی دروغ و خوبی حکمت را درک میکند چون مقابل حکمت لغویت است خدا مرتکب لغویت نمیشود پس دروغ از خدا صادر نمیشود چون کار او حکیمانه است
ثالثا:ما که معتقد نیستیم عقل همهی مسائل را درک میکند بلکه معتقدیم عقل منهای شرع خوبی و زشتی برخی از مسائل را درک میکند و سادهترین دلیلمان برای این اعتقادمان این است که:هر دیندار و بی دینی درک میکند صدق خوب است و کذب بداست
⚛اشکال دیگری که اشاعره بر عدلیه وارد میداننداین است که:
اگر دروغ قبیح است چرا استثنا خورده چرا برخی مواقع شما دروغ را خوب میدانید؟
⚛پاسخ عدلیه به اشاعره:
دروغ همیشهدروغ است و قبیح، اما گاهی بخاطر دفع افسد به فاسد برای حفظجان مومن مجوز داریم دروغ بگوئیم
⚛شاهد مثالهای قرآنی بر حسن و قبح
✨«هل جزاء الاحسان الا الاحسان»«الرحمن/۶۰»یعنیجواب خوبی را خوبی دادن این مسئله را خدا مسلم و مفروغ گرفته چرا که عقل مخلوق منهای شرع آن را درک میکند لذا خدا در قرآن از بندگان اقرار گرفته است
✨«ام نجعل الذین آمنوا و عمل الصاحات»
۲۸/ص
آیامتقینمثلفجاراند؟عقل منهای شرع حکم میکندکهیکینیستندلذاحسنو قبحآنعقلیاست«ان الله یامر بالعدل و الاحسان»اینآیهنیزحسن و قبحعقلی است
✨برخی مسائل را خداوندبا وجود اینکه بندگان آنها را درک میکننداما با این وجود باز خداوند آنها را به صورت اوامر و نواهی ذکر فرموده این اوامر و نواهی ارشادی و برای تأکید است
🎁نتیجه اینکه:
✅بحثحسن و قبح یکی از مباحث مهم دربخشصفات الهیاست
✅ عدلیه(امامیه و عدلیه)معتقدندعقل خوبی و بدی برخی افعال را درکمیکند نه همه اعمال
✅حُسن و قُبح عقلی و حُسن و قُبح شرعی دو نظر در جهان اسلام است و متکلمین مستقل به آن پرداختهاند
#عقائد
#قواعد_کلامی
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═