eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
484 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
754 ویدیو
86 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 پرســـ❓ــش ⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلاست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ سفیرسیار و حلقه‌ی وصل بودن چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقه‌ی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند. 2⃣ مجاهدت‌های علمی ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه‌اند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 3⃣ مُحَدِّث بودن امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمع‌آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می‌داند و آن را جمع می‌کند و یا می‌نویسد و یا شاگرد تربیت می‌کند. محدث اصطلاح ویژه‌ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می‌شنود راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می‌گیرد. راویان حدیث را از محدث می‌شنوند و نقل می‌کنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 4⃣امکان‌وجودِ‌چنین‌روایتی‌برای‌سایرامامزادگان ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد. 5⃣ امامزاده بودن البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليه‌السلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمی‌شان در بین مردم غلبه دارد. 6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى‌کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليه‌السلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 7⃣ لزوم پایگاه سازی لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. ♻️نتیجه اینکه باید توجه داشت که آن ثواب‌ها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا» 📚نهج‌البلاغه خطبه‌ی دوم هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آن‌ها نمی‌توانند برابری کنند. ». از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید هیچ‌کس نمی‌تواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن‌ها هستند. 📝 شما می‌توانید یادداشت ماجرای ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم چیست را در خبرگزاری صاحب نیوز نیز مطالعه فرمائید👈 snai.ir/981899 🆔 @javadheidari110 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〽✏️〽️✏️〽️ ✍ویراستاری ❓چرا متن نیاز به ویرایش دارد؟ یکی از بارزترین، برجسته‌ترین و مهمترین پُل‌های ارتباطی بین انسان‌ها، زبان است پُل‌های ارتباطی بین انسان‌ها، زبان است البته با چشم و بادی‌لنگوئیج هم می‌توانیم یکسری مفاهیم را به مخاطب منتقل کنیم ولی آنچه برجسته است زبان است ❓جنبه‌‌‌ی ظهور زبان چیست؟ جنبه‌ی ظهور زبان عبارتست از گفتار و نوشتاری که برگرفته از گفتگوهای درونْ ذهنی‌ست ❓معیار گفتار و نوشتار چیست؟ اگر آن معیار در گفتار و نوشتار شما رعایت شده باشد فهم شما بافهم مخاطب خیلی نزدیک می‌شود به عنوان مثال یک اصفهانی در تهران با لهجه‌ی اصفهانی صحبت کند، از زبان معیار دور شده و فهم او با مخاطبش دورمی‌شود. گاهی عدم بکارگیری زبان معیار موجب سوء تفاهم‌ها و وارد شدن لطمات زیادی خواهد شد نظیر همسرانی که باتفاوت‌های همدیگر آشنا نیستند و همین امر سبب مشاجره می‌گردد بعلاوه اینکه گاهی موجب عدم مفاهمه می‌گردد نظیر بکاربرد ناصحیحِ واژه‌ی قاضی بجای لقمه،یا سر و ته کردن بجای دور زدن لذا ما با ویرایشِ خیلی جزئی خواهیم توانست فهم‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم ❓✍زبان معیارِ فارسی ما چیست؟ معیار در گفتار:لهجه‌ی شهر پایتخت(تهران) معیار در نوشتار: آثار فاخر بزرگان زبان فارسی، البته اینجا باید اتخاذ مبنا کنید متن کزازی فارسی سَره هست هیچ واژه‌ی عربی و انگلیسی در آن نیست زبانش زبان معیار است ولی برخی واژگان او را ما نمی‌فهمیم با وجود اینکه او شَم ادبی دارد و مبنا و نظریه دارد و سمیعی دینانی طور دیگری صحبت می‌کند این امر نسبی است البته یک اختلاف اساسی بین دستور زبانان و زبان شناسان هست مثال شما در باغی که درخت میوه و علف هرز دارد وارد می شوید دوکار خواهید مرد بخاطر رشد درختان علف‌های هرز را بیرون خواهیم کشید و یا اینکه می‌گوئید باغ با علف‌های هرز زیبا شده دستور زبانان:می‌گویند علف‌های هرز را بیرون آورید چون موجب از بین رفتن تفاهم می‌گردد به گونه‌ای که ممکن است شکاف نسلی رخ دهد و پل ارتباطی را برهم بزند و دیگر حرف همدیگر را متوجه نشوند. پس زبان معیار را حفظ کن تا پل ارتباطی حفظ بشه زبان شناس معتقد است هر چیزی یک مسیر تکامل دارد و باید و نباید آوردن، آن را از مسیر طبیعی خود خارج می‌کند جهت رسوخ در ذهن و اوقع در نفس و مسجل در نفستان شود این مثال را بزنم: در ادبیات عرب دو وضع داشتیم وضع تعیینی: واضع فلان واژه را برای این پدیده‌ی جدید وضع می‌کند وضع تعیّنی: کسی وضع نکرده زبان‌شناسان خیلی قائل به وضع تعینی هستند و مردم متناسب با اقتضاهاشون واژه میاره تا راحت تر باشند و تفاهم را از بین نمی‌بره. بگذارید مسیر طبیعی خود را طی کند 📚در کتاب غلط ننویسیم از ابوالحس نجفی ایشان سمبل دستور زبان هستند مثال ترکیب اگرچه... اما غلط است چون دلیلی برای آن نداریم پس یا اگرچه‌ اول را بردار یا اما را بردار ولی خیلی این ترکیب دلنشين است اگرچه امروز هوا آفتابی است اما بعدازظهر باران می‌آید اما دکتر باطنی مقاله‌ای نوشت بنام استاد اجازه دهید غلط بنویسیم آقای باطنی زبان شناس است میگه خیلی از مطالبی که آقای ابوالحسن نجفی تو کتابش آورده برایش مبنائی برایش نداریم. اگرچه... اما بنویسید اشکال ندارد ما در ویرایش ملاک آقای ابوالحسن نجفی هستند. ویرایش بیشتر دستور زبانی است ویرایش ادبیات فارسی و ویرایش زبان‌فارسی کاملا متفاوت است. ویرایش متن‌مان را نزدیک به زبان معیار می‌کنیم تا مخاطب زودتر متوجه می‌شود ما مسئول فهم مخاطب نیستیم در زبان گفتار و نوشتار ما یک معیار داریم لذا هر چه ما را از آن معیار دور کند آن مفاهمه کمتر اتفاق خواهد افتاد اما اگر ما معیار را رعایت کردیم اما مخاطب متوجه نشد این مشکل ما نیست بلکه مشکل مخاطب است ♻️نتیجه اینکه‌: ✅ معيار در زبان نوشتار آثار فاخر بزرگان است‌ ✅ویرایش موجب می‌گردد متن نزدیک به زبان معیار شود تا مخاطب منظور ما را زودتر متوجه شود ✅ما مسئول فهم مخاطب نیستیم ما قرار است به زبان معیار بنویسیم اگر بخواهیم بنا بر فهم مخاطب بنویسیم باید برای هر فردی جداگانه بنویسیم که ممکن نیست ✅یادمان باشد، معیار نویسی با زیبا نویسی متفاوتند. در معیار نویسی مفاهمه‌ها را نزدیک می‌کنیم در زیبا نویسی بلاغت را اضافه می‌کنیم مثال: آموزه‌هایِ دین در وجود انسانها اثر دارد آموزه‌های دینی بسان بارانی با طراوت در وجود تشنه‌ی طالبان حقیقت رسوخ می‌کند عبارت اول از لحاظ معیار نویسی مشکلی ندارد و ما در بحث ویرایش دنبال معیار نویسی هستیم نه زیبانویسی. چون معیارنویسی استوار، محکم است و مفاهمه‌ها را نزدیک می‌کند شاید صمیمیت ندارد اما مطلب را می‌فهمد عبارت دوم زیبانویسی است ما در نوشتار معیار داریم فلذا هر چه ما را از معیار دور کند باعث می‌شود مفاهمه‌ی کمتری اتفاق افتد تلخیص تدریس استاد کاظمی ✍ تنظیم کننده‌مرضیه‌رمضان‌قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹داش مجید ما و هر کسی دنبال یه دلیل برا رای دادن میگرده این کلیپ را ببینند. ⭕️ @javadheidari110
"انتخاب در انتخابات" انسان همواره در تمام مسائل زندگی حتی در ریزترین مسائل آن با گزینش و انتخاب مواجه است و چون قدرت پاسخگویی به تمام گزینه ها را ندارد مجبور است از بین گزینه‌های متعدد یکی را برگزیند و سایر گزینه‌ها را حذف نماید. یکی از ساده‌ترین انتخاب‌های انسان انتخاب غذاست که از عادی‌ترین انتخاب‌های اوست. بعلاوه اینکه که انتخابات عادی دیگری نیز دارد که اگر در انتخاب آنها دچار خطائی شود خسارت چندانی متوجه‌ی او نخواهد شد اما اگر در انتخابات مهم دچار خطا گردد خسارتی بزرگ و گاهی جبران‌ناپذیر به دنبال خواهد داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و موجب می‌گردد عمری خود و دیگران را اسیر انتخاب نادرست خود نماید. لذا می‌بایست انتخاب او با انگیزه و علت و از روی فهم باشد. انگیزه‌های انتخاب عبارتند از: 1⃣ جاهلانه نظیر بت پرستان که گرایش به دین پدران خود داشتند و بر آن اصرار می‌ورزیدند. البته که چنین انتخابی از دیدگاه شرع مردود است، چرا که در حدیث آمده جهالت اصل و ریشه همه بدبختی هاست. 2⃣ بزدلانه این انگیزه نیز فاقد ارزش است. 3⃣ سودجویانه این انتخاب از روی حب و جهت نفع رسانی مادی و دنیوی به خود است نظیر افرادی که برای مال دنیا امام حسین - علیه السلام- را کشتند. این انتخاب نیز مردود است. 4⃣ عالمانه انتخاب از روی بصیرت و آگاهی الف‌) طبق آیه‌ی آخر سوره مبارکه یوسف آمده پیامبر به مردم بگو راه من راه آگاهی و بصیرت است. ب) اینکه حدود 770مرتبه در قرآن کلمه علم استعمال شده خود نشانگر ارزشمندی علم و آگاهی و انتخاب آگاهانه است؛ بنابر آنچه گفته شد اینگونه انتخابی است که ارزش دارد. چرا که پیامبر ایمان از روی قرعه را نپذیرفتند. همچنین خدا در قرآن به مشرکان می فرماید: «قل هاتوا برهانکم» حال که ثابت شد بهترین انتخاب، انتخاب عالمانه است بر ماست نکات ذیل را نصب العین خود قرار دهیم. ✅ خدمات 4دهه انقلاب را منکر نشویم، چرا که این امر موجب ایجاد یأس در مردم می‌گردد. همه‌ی رئیس‌جمهورها خدماتی اعم از شهر سازی‌ها، انرژی‌هسته‌ای و... داشته‌اند. همچنین آموزش پزشکی در همین دولتها بوده است. بنابراین مردم را به اصل نظام بد‌بین نکنیم و به فرموده مقام معظم رهبری به مردم امید دهیم، چرا که دولتها شخص هستند کشور را وزرا ء اداره می‌کنند و آنها خیلی تحت تأثیر جریانات سیاسی حاکم بر هیأت دولت نبوده‌اند. پس برای رأی آوردن یک نامزد نظام را زیر سؤال نبریم چرا که این امر نه تنها مورد رضایت رهبر انقلاب نمی‌باشد بلکه ایشان همواره توصیه می‌‌فرمایند در مردم تزریق امید کنید. خود ایشان همواره در سخنرانی‌هایشان تلاشهای انجام شده را یادآوری می‌کنند. ✅ از این امر نباید غافل شد که ما خواه پیرو نامزد خاصی باشیم یا نباشیم باید بدانیم کارآمدی نظام در قبال حضور حد اکثری است؛ زیرا هر چه آمار جمعیت بالاتر باشد، بالاتر بودن آمار آثاری دارد ازجمله: 🌺🌿 کارآمدی با آن دولتی است که با اقبال مردمی بیشتری روبرو شده باشد. 🌺🌿دلگرمی مردم به نظام و مشروعیت حکومت نیاز به اقبال مردم دارد وگرنه امام حسن علیه السلام هم خانه نشین می شوند. امام خمینی ره که می فرمودند رأی مردم ملاک است حاکم مشروع است و امام معصوم است ولی اعمال قدرت با اقبال مردم محقق می شود. 🌺🌿 ناامیدی دشمنان خطرناک اعم از داخلی و خارجی و توجه به اصل دشمن ستیزی، البته شاید دشمنان داخلی که از حسودان، منافقین و گمراهان هستند خطرناک تر باشند. لذا برماست با شرکت در انتخابات موجبات شادی دشمن را فراهم نکنیم و بدانیم هر قدمی در این مسیر برداریم خاری است در چشم دشمنان و عمل صالحی است در پرونده‌ی اعمالمان و برگی زرین دیگری بر افتخارات نظام خواهد بود. زیرا مأیوس کردن دشمن یک هدف است و ما با حضور در انتخابات دشمن را ناامید خواهیم کرد. شهید سلیمانی عزیز نظام و کشور را حرم می دانستند. بنابراین مردمی که برای تشییع پیکر ایشان حضور داشتند باید در انتخابات مشارکت داشته باشند. 🌺🌿 توجیه نکردن خطاها و اشتباهات و قبول اشکالات بله ما گرانی‌ها، تورم، عدم لیاقت برخی مسئولین معترضیم اما اولاً آن را تعمیم نمی‌دهیم یعنی همه نماینده‌ها و استاندارها و... اینگونه نیستند. 🌺🌿 یادمان باشد حرام حرام است و هیچگاه مباح نمی‌گردد، لذا از تمسخر، تحقیر، توهین، غیبت و ناسزاگویی اجتناب کنیم و خیلی مراقب باشیم به بهانه‌ی انتخابات این حرام ها را مرتکب نشويم. ⏬ ما در انتخابات شرکت خواهیم کرد 🍃چرا که ما پیرو راه شهدا و منتقم خون آنان هستیم ما وصیت‌نامه‌ی شهدا را نصب‌العین خود قرار می‌دهیم وصیت‌نامه‌‌هائی که در آن توصیه به شرکت در انتخابات و دفاع از ولایت‌فقیه شده است 🍃ما پای آرمان‌های امام و انقلاب ایستاده‌ایم، به ولی‌فقیه عشق می‌ورزیم و حامی ایشان هستیم 🍃ما آزادی در انتقاد، امنیت را مرهون انقلابیم 🍃ما اصلح را برمی‌گزینیم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش برای قانع کردن نوجوان در مباحث اعتقادی از چه شیوه‌ و راهکاری استفاده کنیم؟ آیا باید از روش جدل، مناظره و جدال احسن و... استفاده کرد؟ چون برخی قانع نمی‌شوند؟ چگونه خود را به او معرفی کنیم تا ابتدا خود ما، سپس حرفمان را بپذیرد؟ ✍پاسخ استاد حیدری «زیدعزه» 1⃣ معیار اصلی عقل است. 2⃣ اول مبادی مشترک باید ایجاد شود تا مبانی پذیرفته بشود. 3⃣ دلیل اقناع نشدن‌شان را جویا شوید، چرا که انسان باید برای اقناع و عدم اقناعِ خود، دلیل داشته باشد. 4⃣ از قبل نباید نتیجه بحث را قانع نشدن اعلام کنیم. باید گفتگو و پرسش و پاسخ را ادامه بدهیم تا اول خودمان از نظر ذهنی اقناع شویم. آیا با کلام پیامبر همه قانع می‌شدند؟ 5⃣ البته گاهی بحث روانشناسی است و از بحث هستی‌شناسی، خارج است. 6⃣ سعی کنیم در پاسخ ها روش‌های پاسخگوئی را مدنظر داشته باشیم. @javadheidari110 @ramezan_ghasem110 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃"شیوه‌های‌پاسخگوئیاعتقادات" 1⃣ تحلیل واژگان 2⃣ توسعه‌ی معنایی 3⃣طرح‌احتمال‌وایجادزاویه‌دیدجدید 4⃣ ارائه‌ی پاسخ اجمالی 5⃣ پاسخگوئی تفصیلی و کلی 6⃣ نهیب‌زدن ‌یا توبیخ مؤدبانه 7⃣‌ اقرارگرفتن‌ از ‌مخاطب 8⃣ حمله‌به‌مبانی‌شبهه‌وارائه‌مبانی‌صحیح 9⃣ردشبهه‌باکشاندبحث‌به‌نقدادعای‌شبهه 0⃣1⃣تحلیل‌مقایسه‌ای‌وقرینه‌سازی 1⃣1⃣تبدیل معقول به محسوس 2⃣1⃣محسوس‌بمعقول‌توسعه‌ذهن‌پرسشگر 3⃣1⃣ پاسخ نقضی 4⃣1⃣ اعتبارسنجی‌منابع‌ومستندات‌شبهه 5⃣1⃣ روش تک‌پاسخی 6⃣1⃣ روش سکوت 🌼🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 @javadheidari110@ramezan_ghasem110
🍃🌼🍃 با مهر تو هر دلی شرف می‌گیرد عشق تو دلِ مرا هدف می‌گیرد هرکس که به ذکر یاعلی دل‌گرم است از فاطمه ایوان نجف می گیرد… 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 آقاجون اجازه هس خودمونی بگم؟ دلم برای نجفت تنگه برا ضریح و گنبدت تنگه خودِ خدا گواهه که خیلی دلم برای مرقدت تنگه آه – بزار بیام به محضرت پابوس نکنه که منو کنی مایوس ای که بوده لطف و نگاه تو همیشه توی زندگیم ملموس هنوز به یادمه وفای تو قشنگی ایوون طلای تو یادش بخیر نشستنم شبها میون اون صحن و سرای تو آه – یادم نمیره صحن مادر رو یادم نمیره حاجتم دادی درست کنار ناودون طلا چند شبه که هوای تو دارم ذکر علی علی شده کارم ببین که از دوری تو آقا از تو چشام ستاره می بارم آه – یعنی میشه مسافرت باشم منم میون زائرات جاشَم "علی‌جانم"(۴) 🌼🍃🌼🍃🌼🍃 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام‌سیاسی:استادابوطالبی ضرورت‌حکومت‌و‌قانون: 1⃣مدنی‌الطبع‌بودن‌انسان انسان موجودی اجتماعی است در زندگی اجتماعی تعارض منافع و تنازع رخ می‌دهد لذا انسان نیازمند به قانون و مقررات است و برای ایجاد نظم و امنیت عمومی می‌بایست قانون وضع، سپس اجرا و نظارت شود قانون نیازمند ضمانت اجرائی نیز هست. 2⃣کارحکومت‌ایجادنظم‌عمومی‌ است و برای نیل به این مهم و برای اجرائی‌شدن امور عمومی نیازمند به متصدی عمومی هستیم و حکومت این امر را برعهده می گیرد 3⃣حکومت برای ایجاد نظم و امنیت نیاز به وضع قانون و اجرای آن ونیازمند امکانات مادی و اختیارات است لذا اختیارات اموال عمومی،نفت،اخذ مالیات،صادرات و واردات،قانون‌گذاری، تنبیه و برخورد با متخلفین و وضع جریمه در جامعه،تصرفات جانی و مالی و آبروئی را به حاکم داده ایم تاتصرفاتی در امور عمومی و شخصی مردم داشته باشدچرا که اینگونه تصرفات الزام سیاسی و ضمانت اجرائی می‌خواهد معیارقانون‌گذاری‌چیست؟ معیارقانونگذاری و اجرا در حکومت متفاوت است و بر‌می‌گردد به مبانی فکری، معرفت‌شناسی، مبانی انسان‌شناختی و هستی‌شناسی که هستی را چگونه می‌بیند و اینکه آیا قانونگذار نگاه توحیدی و رویکرد خدامحور دارد یا رویکرد اومانیسمی و انسان محور، لذا سه دسته سیاست خواهیم داشت : 1⃣ سیاست‌حیوانی: اگر نگاه و مبنا فقط تامین نیازهای بُعد حیوانی و رفاه مادی باشد نه بُعد معنوی و اداره‌ی حکومت بر اساس رضایت و نظر عمومی انسانها خواهد بود و هدف این است که انسان‌ها به خواسته‌هایشان برسند و دین جائی در اداره‌‌ی امور اجتماعی‌ندارد 2⃣ سیاست‌شیطانی: اینکه سیاستمداران به دنبال تامین منافع شخصی و خانوادگی و قومی قبیله‌ای خود باشند و به هر وسیله‌ای شده باید منافع‌شان تامین شود لذا رفتار شیطانی انجام می‌دهد برای تامین منافع خود و محقق شدن خواسته‌های خود بخاطر رویکرداومانیسمی 3⃣سیاست‌توحیدی‌وخدامحور: انسان‌ها به دنبال حق هستند، حقی که با نگاه توحیدی و بر اساس اراده‌ی تشریعی الهی تامین می‌شود و ارزش‌هائی که ریشه در واقعیت‌های نفس‌‌الامری دارند ♻️نتیجه‌اینکه تفاوت نظام‌های اسلامی و سکولار در رویکرد نظم و امنیت متفاوت است،چرا که هر نظم وامنیتی قابل پذیرش نیست زیرا در نظام سکولار خواست‌ِاکثریت‌و رفاه‌ و رضایت عمومی انسان‌هامعیاروملاک مشروعیت‌وحقانیت است. اما در نظام اسلامی معیار و ملاک مشروعیت، خواست خدا و رسیدن به اراده‌ی‌تشریعی اوست؛زیرا ممکن است رضایت انسانها بر اساس تامین سعادت واقعی‌شان نباشد 📖قانونگذار کیست؟ در نظام سیاسی با مبنای توحیدی وقتی ضرورت حکومت ثابت شد، به حاکم حق تصرف اعطا می‌گردد حال بحث اینجاست چه کسی حق دارد در امور مردم تصرف کند؟چه کسی حق حاکمیت دارد؟ "خداوند" زیرا اوست که می‌تواند امر و نهی، الزام و مجازات و حق تصرف در همه‌ی امور را داشته باشد و قانون تعیین کند البته برخی انسانها نیز حق دارند حاکم شوند و این اقدامات را انجام دهند ولی می‌بایست از جانب خدا اجازه داشته باشند و طبق مشروعیت الهی که در چارچوب رضایت الهی و اراده‌ی تشریعی الهی حکومت کنند لذا تنها خدا حق دارد بگوید چه کسی و با چه شیوه‌ای می‌تواند حکومت کند که بهترین حکومت، حکومت معصوم و مورد تایید است فلذابهترين کسی که تشخیص اراده‌ی تشریعی الهی را می‌دهد معصوم است بعد از پیامبر جانشین ایشان امیرالمؤمنین و بعد از هر امام، امام بعدی که همه‌ی حضرات را پیامبر با اسم و بر اساس نقل به مردم معرفی کردند. و سپس جانشینان آنان که نصب عام داشتند را بر اساس دلیل‌های عقلانی و هم دلائل نقلی علم و عدالت و توانائی اداره‌ی حکومت و طبق روایت من عرف احکامنا.. و فقها و راویان و محدثان حدیث که اشاره به دانشمندان دارد که من‌كان‌من‌الفقهاصائنالنفسه که دال بر شرط عدالت است و در نهج البلاغه هست أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ... فقیه+اعلم+قدرت مدیریت که عقل نیز تایید می‌کند چنین کسی حاکم است اما در جوامع انسان محور،کسی حق دارد در راس حکومت قرار گیرد و تصرف امور جانی و مالی تصرف حکومتی داشته باشد که انسان ها به او چنین حق و اجازه‌ای را داده‌ باشند و حاکم او منطبق بر رضایت عمومی جامعه باشد زیرا رضایت عمومی انسانها ملاک است ♻️نتیجه اینکه: هدف در حکومت الهی، انجام احکام الهی رسیدن به سعادت واقعی یعنی سعادت دنیا و آخرت است که نتیجه ی نهایی قرب الهی است که تامین امور مادی و در طول آن معنویات است، پس باید نیازهای مادی نظیر عمران و آبادی و تامین نیازهای معیشتی،حفظ جان انسان‌ها در جامعه‌ی دنیوی و در راستای سعادت اخروی است در حکومت اسلامی نقش مردم در نظام ولایت فقیه در حد مقبولیت نظام است نه مشروعیت یعنی اینطور نیست که هرچه مردم گفتند و خواستند محقق شود بلکه فقط درحدمشاور فقط زمینه‌ی تحقق حکومت اسلامی معصوم و ولي‌فقيه رامشخص‌می‌کند ✍مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوب چشمانمان را باز کنیم مبادا طمع، چشمِ حق بین‌مان را ببندد و تصور کنیم دنیا هدف نهائی خلقت است. باید همیشه یادمان بماند ما مسافرِ ابدیت هستیم. مسافری که آسودگی او عدم اوست. حواسمان باشد متوقف نشویم. به زعم اینجانب کسی که متوقف در دنیا شد، واقفیه مَسلک می‌شود، چرا که زَرق و برق دنیا آنان را فریفت و امام هفتم را امامِ زمانِ غائب، معرفی کردند، تا به اموال بیت المال دست درازی کنند. اما غافل از اینکه تجارتی دو سر، سوز انجام دادند. ما ابد در پیش داریم... خودمان را وقف امام‌زمان کنیم ✍رمضان قاسم نوشت @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد ابوطالبی نظام سیاسی 1⃣مقایسه‌ی نظام ولایت‌فقیه با سایر نظام‌ها: حکومت اسلامی ولایت فقیه را داریم که شرایط تعیین ولی‌فقیه : علم، عدالت، کفایت و دارا بودن توانمندی مدیریت کلان جامعه است هر حکومتی دوگونه اهداف دارد که عبارتند از اهداف عام و خاص 🌼اهداف عام: همان شرایطی که برای ولی‌فقیه تعیین شده، برای همه‌ی انسا‌ن‌ها ذاتاً و فطرتا ارزشمند بوده چرا که همه خواهان حکومتی عادلانه با حاکم عادل هستند که توان حکومتی او به گونه‌ای باشد که بتواند عدالت را محقق کند 🌼اهداف خاص: که در حکومت‌های مختلف با توجه به مبانی‌شان متفاوت است و هدف خاص در نظام اسلامی اجرای دین و رسیدن به تحقق منویات و جلب رضایت الهی است. ولی لیبرال‌ها هدف‌شان جلب خواسته‌های مردم است. مثلا در فرانسه شرط رئیس‌جمهور شدن این است که گروهی از شخصیت‌های مُعتَنَی‌بِه(‌قابل‌توجه) او را تایید کنند. مثلا ریگان بازیگر بود شد رئیس‌جمهور، ترامپ برج‌ساز بود شد رئيس‌جمهور، بدون هیچ علم و عدالت و سابقه‌ی مدیریتی و شروط اخلاقی نیز ندارند ، فقط کافی است در سیستم حزبی، او را تایید کنند و رأی بیاورد آیا حاکم عالم قابلیت بیشتری برای رساندن جامعه به اهداف را دارد یا کسی که هیچ شرط علمی و... ندارد؟ کدر مدل ولایت‌فقیه، چون حاکمِ عالمِ عادلِ مدیر دارد در مقایسه با مدل لیبرال دمکرات قابلیت بیشتری دارد درآمریکا و فرانسه مردم به بی‌عدالتی معترض هستند در سیستم دمکراتیک هدف جلب رضایت مردم است اما در نظام الهی هدف جلب رضایت الهی است نه رضایت مردم.لذا در مدیریت الهی قابلیت موفقیت بیشتر از نظام دمکرات است،البته اگر موانعی ایجاد نشود قابلیت آن هست که سعادت جامعه محقق‌گردد 2⃣میزان کارآمدی نظام سیاسی چگونه سنجیده‌می‌شود؟ 🌺الف) تعریف کارآمدی‌:قابلیت یک مدل نظام سیاسی،در رسیدن به اهداف را کارآمدی گویند 🌺ب)پیش‌فرض‌های بحث 🌿1)نقش حکومت،نقش علت تامه نیست که انتظار داشته باشیم هیچ مشکلی رخ ندهد.کما اینکه در زمان حکومت حضرت علی علیه السلام نیز مشکلاتی بوده است 🌿2)حکومت ذومراتب است و ما نباید انتظار حکومتی ایده‌آل داشته باشیم بلکه باید بدانیم حکومت ایده‌آل در زمان ظهور محقق می‌گردد 🌿3)دفاع از کارآمدی دربخش‌هایی از نظام به معنای عدم توجه به نقائص و مشکلات نظام نیست 🌿4)دربحث تحلیل کارآمدی هم به دستاوردهای عینی و ملموس و هم به دستاوردهای غیرملموس و غیرحسی، با هم باید توجه داشت 🌿5)باید در حوزه‌های مختلف روند را مورد بررسی قرار داد نه اینکه نگاه مقطعی و نقطه‌ای داشته باشیم.چرا که در یک مجموعه اوج و فرود وجود دارد لذابرای سنجش کارآمدی نظام می‌بایست امکانات و موانع رابا همدیگر سنجیده شود و معدل‌‌گیری گردد. مثلا نظام جمهوری اسلامی ایران در این 40 سال امکانات و منابع زیرزمینی، گاز، موقعیت جغرافیایی،منابع طبیعی، ظرفیت کشاورزی و امتیازات بالائی داشته است اما 8 سال نیز دچار جنگ تحمیلی با هزینه‌ها و خسارات فراوان شده است.بعلاوه اینکه گرفتار تحریم‌های اقتصادی سیاسی نیز شده است که موجب کند شدن حرکت نظام گردیده است 🌺ج)مقایسه‌ی کارآمدی نظام بر سه قسم است: 1⃣مقایسه‌ی وضعیت ایران قبل از انقلاب با انقلاب ۴۲ سال اخیر 2⃣مقايسه‌ی ایران بعد از انقلاب با سایر کشورهای اسلامی و غربی در ۴۲ سال اخیر 3⃣مقايسه‌ی میزان توفیق ایران در رسیدن به آرمان‌ها و اهدافش با وجود موانع موجود توضیح1⃣:مقایسه‌ی وضعیت ایران قبل از انقلاب با ایران ۴۲ساله‌ی اخیر: ایران در این ۴۰سال از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، توفیقاتی داشته است. برای اطلاع از آمار رشد کشور 📚 کتاب صعود 40ساله مطالعه شود ❌شبهه:چرا شما وضعیت انقلاب را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنید اگر انقلاب هم نمی‌کردیم و پهلوی ادامه داشت، به مرور زمان به همین موفقیت‌های کنونی نائل می‌شدیم ✅در پاسخ باید گفت اولا: شما خودتان دارید اعتراف می‌کنید که وضعیت مطلوب شده است. ثانیاً اینکه می‌گوئید هر کسی سرکار بود به مرور زمان همین‌طور می‌شد عقلاً قابل قبول نیست زیرا بسیاری از کشورها با گذر زمان نه تنها پیشرفتی برایشان حاصل نشد بلکه نظیر عراق و افغانستان دچار رکودشدند ثالثاً: دو نوع پیشرفت وجود دارد: 🔅مشمول‌مرور زمان است نظیراینترنت،موبایل،لپ‌تاپ،تبلت و... اینها اگر پهلوی هم ادامه می‌یافت محقق می‌شد 🔅مشمول مرور زمان نیست:نظیر تکنولوژی‌ها که قبل از انقلاب نیز اتفاق بیفتد اما چون رویکرد حکومت پهلوی برون‌گرا و غیر درون‌گرا بود اگر ایران در زمان پهلوی افتخاراتی داشت کار آمریکایی‌ها و اروپائی‌ها بود برای رسیدن به مقاصد خودشان نظیر احداث راه‌آهن شمال به جنوب ♻️نتیجه اینکه در مجموع ایران بعد از انقلاب در ابعاد مختلف اجتماعی،سیاسی فرهنگی و مذهبی بهبودیافته البته نقص‌هائی که هست را نادیده‌نمی‌انگاریم ✍تلخیص‌کننده رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
🍃🌼 توضیح2⃣:مقايسه‌ی ایران بعد از انقلاب با سایر کشورهای اسلامی و غربی در ۴۲ سال اخیر ❌شبهه: برخی اشکال می‌کنند که شما چرا وضعیت‌ فعلی‌‌تون رو با زمان طاغوت مقایسه می‌کنید بلکه باید وضعیت کشورتان را با کشورهای دیگر مقایسه کنید و کاری به قبل و بعد انقلاب نداشته باشید ✅پاسخ مقایسه‌ی ايران فعلی با کشورهای اسلامی و غربی دو نوع مقایسه وجود دارد ۱) مقایسه با کشورهای قدرتمند و پیشرفته آمريکائی،اروپایی آلمان،فرانسه انگلیس:این کشورها در دو،سه قرن با استعمار وچپاولِ مناطق دنیا بار اقتصادی خود را بستند لذا پشتوانه‌ی اقتصادی دارند اما برخی نگاه به پیشینه‌ی چپاولگری وظلمی که به دیگر کشورها روا‌می‌دارند نمی‌کنند فقط به خدمات و رعایت فاصله‌ی طبقاتی که این کشورهای استعمارگر درکشور خود دارند را توجه می‌کنند. یعنی در واقع مرغ همسایه برای این اشکال‌تراشان غاز است و نقاط مثبت آنها رابا نقاط ضعف خود مقایسه می‌کنند که این مقايسه‌ی یک نقطه‌ی سیاه با یک نقطه‌ی سفید است درحالی که باید نگاهی مجموع داشت. بعلاوه اینکه توجه ندارند که درسته که خدمات پزشکی در کشورهای اروپائی خوب است اما مردم ایران در خدمات انرژی در رفاه هستند و از گاز و آب ارزان برخوردارند ♻️نتیجه اینکه ما باید نقاط ضعف و قوت دو طرف را ببینیم ۲) درمقایسه با کشورهای هم‌سطح الف)چرا شما فقط کشورهای هم‌سطحی که وضعیت‌شان بهبود یافته را مقایسه می‌کنید نظیر ترکیه مالزی سنگاپور کره در حالی که برخی کشورهای هم‌سطح در 40 سال قبل وضعیت‌شان خیلی بهتر از ایران بود ولی هم‌اکنون وضعیت ایران خیلی بهتر از آنهاست نظیر عراق و افغانستان ♻️نتیجه اینکه باید به موانعی که سد راه پیشبرد نظام اسلامی بوده توجه شود زیرا اگر شاهد هستیم کره پیشرفت اقتصادی دارد اما در مقابل امنیت و رضایت شغلی ندارند و یا ترکیه و... پیشرفت دارند باید مدنظر داشته باشیم که آنها موانع ما را نداشتند ولی ما با وجود موانع نیز به پیشرفت‌هائی نظیر تولید نانو دارو، درمان تالاسمی و مغز استخوان و... دست یافته‌ایم توضیح 3⃣: مقايسه‌ی میزان توفیق ایران در رسیدن به آرمان‌ها و اهدافش با وجود موانع موجود ❌شبهه برخی معتقدند چرا شما توفیقات کشور را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنید و حال آنکه شمائی که ادعای اسلامی بودن دارید چرا کشور را با کشور کفر مقایسه می‌کنید چرا کشور کفر آمار زیر خط فقرشان کمتر یا مساوی با ماست و یا چرا ایران بعد از انقلاب را با ایران قبل از انقلاب که دولتی سکولار بود مقایسه می‌کنید شما با توجه به آرمان‌های اسلامی و وعده‌ها چه کردید؟ ✅بهترین پاسخ بیان مقام معظم رهبری است که امام خمینی با حرکتی که بعد از انقلاب اسلامی آغاز کردند شعار تابلو و آرمان مطرح کردند مراحل مهم در نظام‌سازی اسلامی به ترتیب عبارتست از 1)انقلاب اسلامی حرکت انقلاب برای تغییر نظام سیاسی و بنیادین با رویکردی اسلامی 2)نظام اسلامی‌: باید نظام با تدوین قانون اساسی اصلاح و جایگزین طاغوت می‌شد 3) دولت اسلامی: باید نه تنها قوه‌ی مجریه بلکه تمام کارگزاران باید تفکر،عمل،برنامه‌ریزی و مدیریت آنها اسلامی می‌شد. اکنون هنوز ما در این مرحله هستیم و هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته اما گام‌های خوبی برای رسیدن به آن برداشته شده است‌ 4)جامعه‌ی اسلامی اگر دولت اسلامی شود، جامعه نیز اسلامی خواهد شد و فحشا، فساد، مفاسد اقتصادی نظیر رشوه و.. به حداقل می‌رسد و رشد و عدالت و پيشرفت فرهنگی رخ می‌دهد 5)تمدن اسلامی الگو شدن برای کشورهای دیگر جهان و تحت‌تاثیر قرار دادن آنان اگر به این اینجا برسیم آرزوی امام خمینی محقق شده است و کشورهای دیگر نیز توحیدی می‌گردند ♻️نتیجه اینکه ما هنوز به آرمان‌های‌مان نرسیده‌ایم، اما گام‌های خوبی برداشته‌ایم دستاوردهایی برای بهبود زندگی مردم و عدالت داشته‌ایم، مشکل، نرسیدن به دولت اسلامی است نه انقلاب اسلامی اما دشمن با نگاه نقطه‌ای مشکل را انقلاب اسلامی می‌داند و قصد دارد القاء کند ما اشتباه کرده‌ایم و القا کند حکومت اسلامی ناکارآمد است و توان اداره‌ی کشور را ندارد و سکولار موفق است و اگر پهلوی بود بهتر بود در حالی که مشکل اسلامی بودن نظام نیست بلکه مشکل اسلامی عمل نکردن ماست،مشکل از اسلام و قانون اساسی نیست. مشکل برخی مسئولین هستند که عملکردشان اسلامی نیست. لذا دولت اسلامی کارگزارانی می‌خواهد که فکر و عمل و مشی و برنامه‌ریزی‌شان اسلامی‌باشد درست است که ما با با آرمان‌های‌مان فاصله داریم اما این بِدان معنا نیست که راه که نرفته‌باشیم بلکه ما بیشتر راه را رفته‌ایم و از 5 مرحله در مرحله سوم که ولت اسلامی است هستیم مشکل انقلاب و نظام اسلامی مشکل عدم تحقق دولت اسلامی است می‌خمی‌خواهیم آن را محقق کنیم،مشکل ما این است که دولت اسلامی‌نشده‌است و باید دولت جوان بارویکردانقلابی،جهادی شکل‌گیرد ✍تلخیص‌کننده رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
استاد ابوطالبی نظام سیاسیچه کنیم دولت اسلامی محقق شود تا بتوانیم مراحل بعدی را طی کنیم؟ نخبگان سیاسی و فرهنگی که حوزویان و دانشگاهیان هستند باید لوازم تحقق دولت اسلامی را فراهم کنند و برای تحقق دولت اسلامی می‌بایست در نظام آموزشی کادر سازی و برنامه ریزی کنند و برای تحقق این مهم باید نیروهای مومن و انقلابی متخصص که مناصب دولتی ندارند در مجلس، دولت و نهادهای فرهنگی صاحب منصب گردند تا بتوانند بهتر زمینه‌ی تولید، تربیت و فعالیت‌های فرهنگی را بدست گیرند. نخبگان وظیفه دارند: 1⃣ گزینش اصلح در مناصب حکومتی 2⃣کمک‌به‌رسیدن‌افرادخوب‌به‌پست‌های مملکتی 3⃣ممانعت‌از رسیدن افرادفاسد بمناصب حکومتی 4⃣ برخوردهای جدی قوه‌ی قضائیه 5⃣ برخورد جدی دولت 6⃣بازبینی تلاش عموم مردم با مشارکت صحیح و انتخاب اصلح و مطالبه‌ی بجا ♻️نتیجه اینکه هم نیازمند تلاش نخبگان هستیم و مردم عادی و نخبگان آتش به اختیار باشند و کارهای تمیز فرهنگی خودجوش انجام دهند. ✍تلخیص‌کننده: مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام یک فنجان چای آورده‌ام تا دو کلام حرفِ حساب بزنم به تحسین‌ها دل نبندیم ❌👏❌ تحسین زمینی‌ها تا یک جائی دلت را خنک می‌کند کارم بجائی رسیده که دیگر فقط لبخند او دلخوشم می‌کند در پشت بن‌بست عمیق غیبت دست و پا‌می‌زنم اما راه گریزی نیست خدایا کجاست پدرمان؟! ایتام آل محمد -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- کاسه‌ی صبرشان لبریز از خونابه گشته کجاست مهدی منتظر؟ تا بکاسه و بیده ریا رویا هنیئا سائغا لا ظمأ بعده دخیل بسته ام و آب و نان نمی‌خواهم به جز محبت از این آستان نمی‌خواهم به جز تو دست نیاز مرا ندید کسی امام من تویی و از دیگران نمی‌خواهم میخ دل را باید در ساحلِ دریا کوبید، همان جا که آرامش دارد دلت را که به صاحبدل سپردی خودش دریادلت می‌کند 🤔یادم نمی‌آید به کسی التماس کرده باشم مگر برای کسبِ نورِ علم، شما نیز به هیچکس التماس نکنید انتظار تحسین و تعریف و تمجید داشتن، نوعی التماس است سعی‌مان بر این باشد که آزاده باشیم نیاز به محرک بیرونی نداشته باشیم واقعاً آدم بزرگتر از اینهاست که بخواهد منتظر باشد تا بنده‌ای مثل خودش از عملکردش قدردانی کند پس الکی خودمان را به آب و آتش نزنیم، آنکه باید ببیند می‌بیند اگر از ما تشکر کردند بگوئیم الحمدالله همه‌ مال خداست، هذا من فضل ربی‌‌‌ من اصلاً کاره‌ای نبودم و نیستم صندوق‌داری بیش نیستم، چرا که اگر صاحب صندوق رمز گاو صندوق را نزند، صندوق به چه‌کار آید؟ الهی آمده‌ام، اما تنها نه، بلکه با دوازدهمین حجتت، می‌خواهم به تو نزدیکتر گردم اذنم بده، تا جزء مقربین درگاهت شوم 🖊به قلم مرضیه رمضان قاسم 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هروقت دلت‌گرفته‌بود از همہ‌چیز کافی‌است به صحن این حرم فکرکنی 🌼🍃🌼🍃🌼🍃 دست خالی آمدم دستم به دامانت رضا کن کرم بر سائلت جانم به قربانت رضا تارسیدم بر در باب‌الجوادمشهدت من‌شدم‌مبهوت این سیل‌گدایانت‌رضا 🎥 *پخش زنده حرم مطهر امام رضا علیه السلام* 🔘 *گنبد و بارگاه* b2n.ir/716010?eitaafly 🔘 *ضریح مطهر* b2n.ir/780435?eitaafly 🔘 *صحن انقلاب* b2n.ir/840352?eitaafly 🔘 *صحن جامع رضوی* b2n.ir/941603?eitaafly 🔘 *صحن آزادی* b2n.ir/024062?eitaafly 🔘 *صحن گوهرشاد* b2n.ir/460076?eitaafly @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎥آئینه‌ی‌معرفت:ویژه‌برنامه‌ی‌نسبت‌حکومت‌دینی و انتخابات گفتگوی‌حجةالاسلام‌‌والمسلمین‌استاد حیدری زیدعزه باریاست‌محترم‌دفتر تبلیغات‌اسلامی‌استان‌اصفهان‌و ریاست مرکزملی‌نوآوری‌وخلاقیت‌اشراق استاد قطبی مسئله‌ انتخابات و حکومت دینی یک مسئله‌ بسیارمهم و جدی است نظام جمهوری اسلامی بر پایه‌ انتخاب مردم،مشارکت مردم و بر پایه‌ تکلیف حداکثری مردم تاسیس شده است مولفه‌های‌حکومت‌مطلوب‌و‌متعالی: 1⃣ مشروع بودن حکومت‌های دمکراتیک بر اساس آراء مردم است یعنی آن چیزی که اکثریت جامعه طلب می‌کنند و مشروعیت را بوجود می‌آورد اما در حکومت دینی در منطق نظام جمهوری اسلامی ایران مشروعیت متکی بر آرمان‌های الهی و در واقع نقش دین در جامعه می‌باشد یعنی حکومت مورد تایید خدا باشد، تضمین اسلامیت در آن رعایت شده باشد و وجوه شرعی را رعایت کرده باشد و یا به تعبیر امام‌خمینی در امتداد خط رسول الله و انبیاء الهی و امامت قرار بگیرد در واقع ولایت‌هایی که ما امروزه از آن یاد می‌کنیم در امتداد ولایت حضرات معصومین است و حاکمیت مطلق از آن خداوند است 2⃣اهداف و آرمان‌ها دقیق‌باشد یعنی افق و چشم‌انداز آینده‌ خود را بداند در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مهمترین هدف استقرار و اقامه‌ دین در جامعه است به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم تمدن سازی ایرانی اسلامی است 3⃣حکومت باید ساختارها و منطق منسجمی را تنظیم کرده باشد لزوما برای رسیدن به هدف متعالی و بلند باید ارکان و ساختارها منسجم‌تر و دقیق‌تر باشد در نظام جمهوری اسلامی بر اساس ساختاری که از همان سالها و حتی ماه‌های اول در متن قانون اساسی آمد و تقسیم قوا شکل گرفت در رأس آن ولایت فقیه تعریف شد که صیانت می‌کند از جنبه‌های جمهوریت و اسلامیت 4⃣مشارکت همدلی و همراهی مردم و آحاد جامعه به این مولفه در اصطلاح اطلاق به مقبولیت می‌شود. البته در چند شکل در قانون اساسی آمده یک جا اصل پذیرش آمده که اصطلاحا به آن مقبولیت می‌گوئیم که مادامی‌که ما دوبار قانون اساسی را به آراء عمومی گذاشتیم و همه‌ی ملت شرکت کردند و اصل این مدل، ساختار و نظام را تایید کردند و پذیرفتند این نشان از مقبولیت حداکثری این نظام را دارد حالت دوم که عینیت پیدا می‌کند این مشارکت و همدلی مشارکت در انتخابات هست یعنی وقتی ما هر ساله یا هر دو سال یکبار انتخابات فراگیر داریم در قاعده‌های مختلف، انتخاب ریاست جمهوری انتخاب مجلس خبرگان انتخاب مجلس شورای اسلامی انتخاب شوراها و حتی انتخابات درون انتخابی و.. این انتخاب‌ها نشان از مشارکت مردم دارد و به نوعی تسری مقبولیت در جریان این حکومت و حاکمیت هست. در واقع به نوعی می‌شود گفت آن رکن اساسی امروزی که به عنوان دمکراسی از آن یاد می‌کنند نقش مردم در صیانت از انقلاب است ❓چه تضمینی وجود دارد که حکومت و حکمرانان بتوانند هم از آراء مردم و هم از اهداف صیانت کنند و خطائی در این مسیر اتفاق نیفتد؟ ✍پاسخ قصه‌ی صیانت از حکومت چه صیانت از اصل حکومت و چه صیانت از حکمرانان تبار آن را برمی‌گردانم به اندیشه‌های آیت‌الله میرزای نائینی در کتاب تنبیه الامه و تنزیه الملة ایشان می‌گویند ما یک قوه‌ی عاصمه لازم داریم یک قوه‌ای که عاصمه به معنای حفظ و صیانت کننده، وقتی حکومت شکل گرفت باید یک قوه‌ای بیاید منظومه‌ی حکومت را از خطا از اینکه هرکسی نظر خودش را بخواهد اعمال کند از اندیشه‌های مختلف و تشتت صیانت کند،لذا قوه‌ی عاصمه لازم داریم ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی قوه‌ی عاصمه‌مان و چتر قوی‌ای که بالای سر نظام است قانون اساسی است. قانون اساسی فصل‌الخطاب همه‌ی آنچه در منظومه‌ی حکومت با آن سر و کار داریم هست اما قانون اساسی را چون نخبگان نوشته‌اند و آحاد جامعه آن را تایید کرده‌اند می‌توان هر چند سال یکبار هر جائی لازم بود بروزرسانی و احیا شود و اگر ایراداتی هست برطرف شود ولی تا زمانی که تغییر نکرده فصل حکمرانی است ❓انتخابات چه نسبتی می‌تواند با نظام اسلامی و نظام دینی داشته باشد؟ نسبت دوسویه دارد یک مبدئیت دارد یک مقصدیت و ستانده‌ مشترک یک تعاطی و رفت و برگشت دوطرفه وجود دارد فلذا از یکطرف نظام جمهوری اسلامی به انتخابات قامت و ارزش می‌دهد چون در متن قانون اساسی"انتخابات‌" را یک آورده‌‌ بزرگ می‌داند و برای آن اهمیت قائل است و از طرفی برای تداوم و بلندقامت‌ترشدن برای رسیدن به اهداف به آن نیاز دارد ♻️نتیجه‌اینکه ✅کسانی که معتقدند رای دادن‌شان یک حقی‌ست که می‌توانند استفاده کنند یا نکنند زعم باطلی است چراکه حضور در انتخابات یک تکلیف است هم فردی و هم اجتماعی و اگر خلاف این عمل‌شود و باعت تضعیف نظام شود جرم انگاشته می‌شود ✅مبلغان‌جهت صیانت از نظام 1)پاسخ به شبهات و ارائه‌ی نظریات جدید و مترقی 2)با مطالعه در موضوع اندیشه‌سیاسی آگاهی‌یابیم و دیگران را آگاه کنیم ✍تلخیص کننده مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی اعضاء کانال از همکلاسی‌ها و هم‌مباحثه‌ای‌های کلاس چهارم دبستانم(مامان کمیل) یاد باد آن روزگاران یاد باد اگر خسته جانی بگو یاعلی اگر ناتوانی بگو یا علی اگر تن بیفتد میان بلا مترس از بلا و بگو یا علی اگر بی نوایی بگو یا علی به بالای دست علی دست نیست تو که زیر دستی بگو یا علی اگر نیمه جانی بگو یا علی اگر شیعه هستی بگو یا علی ♡💚 یا علی ♡💚 @ramezan_ghasem110