⏳سالی که گذشت⌛️
🤔دست بر چانه روی مبل سمت چپی نشسته و دارم به دستاوردهای سال 99 می اندیشم.
چون قرار است گزارش تبلیغی سال 99 را ارسال کنم.
یادم هست سال گذشته نیز در همین ایام
🤔روی مبل سمت راستی در فکر برداشت های سال98 و بذرهایی که می بایست در سال99 بکارم بودم.
امسال سال خوبی بود، احساس می کنم بیش از یکسال بزرگ شده ام چرا که با بزرگانی توفیق آشنائی و همجواری داشتم که باعث اصلاح تفکرات و عقائدم شدند و کمک کردند عملکردم بهتر از قبل گردد.
چقدر امسال زود گذشت به اندازه ی نشستن از مبل سمت راستی بر روی مبل سمت چپی.
هر نفَس گامی به سوی مرگ میآییم و باز
دل به دنیایی که از ما میگریزد بستهایم
مولای من ای کاش دیگر ظهور کنید
نمی دانم نَفَس هایم، قدم هایم،
حتی پلک زدن هایم توانسته
موجب لبخندتان گردد.
آیا تلاشم مهدی پسند
بوده یا فقط...
✍مرضیه رمضان قاسم نوشت
#دلنوشته_هایم
#سالی_که_گذشت
┈••✾•🌺•✾••┈┈•
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖
📖
🕋
تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه
🔻تبصره:
عقل و منطق اقتضا میکند در بدو ورود به مباحث اعتقادی خصوصاً اگر قصد این باشد که بنیادین بحثشود، میبایست شروع آن از مباحث معرفت شناسی باشد. زیرا امروزه برخی اساسا منکر عقل هستند.
🔻گروه اول
1⃣ عده ای با اصطلاح آگنوستیک، اینها شکگرا هستند و در هر امری تشکیک میکنند لذا در ابتدا میبایست آنان را به حوزه ی یقین آوریم و این امر هم سهل است و هم مشکل (سهل ممتنع)
اینها معتقدند که در همه چیز شک دارند
و همین گزارهای که بکار میبرند را ما گزارهی خود برانداز مینامیم.
یعنی خودش دارد به نحوی خود را نفی میکند.
بر گزارهی "من در همه چیز شک دارم"
سه اشکال وارد است:
۱) به من که مخاطب او هستم می گوید
۲) خودش دارد می گوید
۳) دارد یک گزاره را می گوید
♻️نتیجه اینکه
او سه مقوله را یقینی فرض کرده است.
۱) اینکه میگوید شک دارم یعنی خودش را قبول دارد که هست.
۲) مرا مخاطب قرار داده پس در وجود من نیز شک ندارد اگر شک داشت با من صحبت نمیکرد
۳) در همین امری نیز که می گوید شک دارد نیز یقین دارد.
🔻گروه دوم
2⃣ اینها را سوفسطائی گویند، چون منکر وجود هستند.
در فلسفه آمده: مرز بین فلسفه و سفسطه قبول واقعیت و قبول وجود است.
برای این دسته اول باید ثابت کنیم هستی و واقعیت وجود دارد لذا برای گفتگو با چنین اشخاصی ابتدا باید آنان را در فضای رئالیسم آورد. زیرا تا واقعیتی را نپذیرند نمیتوان با آنان گفتگو کرد.
🔻گروه سوم
3⃣ پوزیتیویسم ها هستند که منکر عقل هستند.
اینها فقط گزارههای علمی را قبول دارند و علم در نزد آنان فقط ساینس است (علوم تجربی) یعنی فقط هرآنچه در آزمایشگاه و لابراتوار با حس و تجربه قابل آزمایش باشد را قبول دارند نظیر راسل که معتقد است گزاره ی خدا هست و خدا نیست هر دو گزاره، بی معنا و نامفهوم است و نه می شود آن را اثبات کرد و نه رد چون برای قبول و رد آن نیز نیاز به آزمایش کردن داریم. او معتقد است مسلمانان ادعای عقل می کنند و این ادعای آنان قابل پذیرش نیست.
در پاسخ به اینگونه افراد🔻
باید عقل را ثابت کرد زیرا همه چیز را که نمی توان با علم (حس و تجربه) اثبات کرد. زیرا ما علم (حس و تجربه) را نفی نمی کنیم و
🔻معتقدیم ابزار شناخت ۴تاست
۱) علم(حس و تحربه)
۲) عقل
۳) وحی
۴) شهود
❓سوال❓
برای فردی که فقط حس و تجربه را قبول دارد خدا راچگونه اثبات میکنید؟
با استفاده از روش گزاره های خودبرانداز (گزاره هایی که خودشان، خود را باطل می کنند) با او وارد بحث می شویم و می گوئیم شما گفتید
"هر چیزی که قابل آزمایش باشد" را قبول دارید همین جمله را از کجا آوردید آیا این گزاره را در آزمایشگاه آزمایش کردید؟
قضیهی من فقط هر چیزی قابل آزمایش باشد را قبول دارم را در علم منطق به آن قضایای موجبه ی کلیه می گوئیم که جایگاه آن عقل است نه خارج لذا این گزاره را که نمی توان آزمایش کرد را از کجا آورده اند.
♻️نتیجه اینکه:
همین جملهی آنها، مبنای شان را رد کرد.
روش دوم رد مبنای آنها🔻
یک سیب به آنها نشان میدهیم و می گوئیم این چیست می گوید سیب ما میگوئیم نخیر پرتقال است او اصرار دارد که سیب است و ما اصرار که پرتقال است سپس ما میگوئیم این میوه هم سیب است و هم پرتقال او برمی گردد میگوید نخیر فقط سیب است چون یک چیز محال است دو چیز باشد چون اجتماع نقیضین رخ میدهد.
دست آخر ما به او می گوئیم اجتماع نقیضین محال است یعنی این میوه یا سیب است یا پرتقال چون یک چیز نمی تونه دو چیز باشه این مطلب قابل آزمایش نیست و شما قبول دارید و عقل آن را درک می کند و شما خودتان اقرار کردید که عقل را قبول دارید و طبق قاعدهی لامشاحة فی الاصطلاح ما سر اسم دعوا نداریم، در نامگذاری بخیل نیستیم شما مختارید هر اسمی بر عقل بگذارید.
مهم این است که مبنای تان را نقض شد
جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به کتب
📚معرفت شناسی آیت الله جوادی آملی
📚معرفت شناسی آقای ری شهری
📚معرفت شناسی استاد معلمی
#عقائد
#توحید
#زمستان_98
#معرفت_شناسی
#جلسه_اول_پست2
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_استان_اصفهان
🆔 @javadheidari110
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖
@ramezan_ghasem110
4_6021681502046128064.mp3
9.29M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤㅤ
ㅤㅤ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤㅤㅤ↻
🎧شاعر اهلبیت صابر خراسانی و
مداح اهل بیت محمد حسین پویانفر
بیاد قدیمی ها، پدر بزرگا مادربزرگا، پدر مادرای آسمونی اونائی که، تا گره به کارشون می افتاد زمزمه ی
یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر
سر می دادند:
عمری زدیم از دل صدا باب الحوائج را
خواندیم بعد از ربنا باب الحوائج را
روزیِ ما کرده خدا باب الحوائج را
از ما نگیرد کاش یا باب الحوائج را
هرکس صدایش کردبیچاره نخواهدشد
کارش به یک مو هم رِسَدپاره نخواهد شد
یادش بخیر آن روزها که مادر خانه
گهگاه می زد پرچمی را سَر درِ خانه
پُرمیشدازهمسایه هادور و برخانه
یک سفره نذری قدرِ وُسعِ همسر خانه
مادر پدرهامان همین که، کم میاوردند
یک سفره ی موسی بن جعفر
نذر میکردند
🏴السلام علیک یا باب الحوائج
یا موسی بن جعفر🏴
یا صاحب الزمان
آقا بیا که روضه ی موسیبنجعفر است
بانیِ روضه، حضرت زهرای اطهر است
ان شاءالله نظر عنایت آقاجانمان
شامل حال همه مون باشه.
#شعر
#پادکست_صوتی
#موسی_بن_جعفر
┈••✾•✾••┈┈•
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈•✾•✾•┈┈
استاد حیدری🔻
مباحث توحید:
مبدأ شناسی(از کجا آمده ام)
1⃣ توحید بر دو قسم است:
نظری و عملی
🤔🧠تعریف توحید نظری:
یعنی عملی نیست طبق قاعده ی
"تُعْرَفُ الاشیاء بِاَضدادِها"
نظر یعنی فکر و عقل.
نظری یعنی:مباحثی که باید به آن اعتقاد داشته باشیم.
🏃♂👂👀👅🖐👣تعریف توحید عملی:
مباحثی که مربوط به عمل است همانند رکوع، سجود، اطاعت و بله قربان گوئی
توحید عملی مصادیق متعدد دارد:
توحید در عبادت، توکل، توسل
2⃣ توحید نظری بر سه قسم است
ذاتی، صفاتی، افعالی
تعریف توحید ذاتی:
یعنی قبول و پذیرش موجودی بنام خدا، یعنی قبول اصل وجود خدا و اینکه اصلاً از کجا میگیم ما خدائی داریم.
توحید ذاتی تقسیم میشه به "الف" و "ب"
〽️الف) اثبات اصل توحید ذاتی
یعنی اثبات اصل وجود خدا و اینکه خدا وجود دارد. را با استدلال و دلیل ثابت کنیم که چرا جهان بینی ما الهی است و ماده گرا و ماتریالیست نیستیم و چرا معتقد نیستیم منشأ عالم هستی ماده است.
لذا ابتدا از طریق
براهین اثبات وجود خدا که عبارتست از:
برهان نظم، برهان امکان و وجوب، برهان حدوث، برهان فطرت و...
ثابت می کنیم جهان:
خالق عالم قادر حکیم دارد
و به این ترتیب با دلیل آوردن برای جهان بینی الهی، جهان بینی مادی را که معتقد است منشأ پیدایش جهان یک انفجار بزرگ (بیگ بنگ) و حتی سایر نظریه ها (لاپلاس و داروین و... ) نیز باطل می گردد، زیرا ما
یک جهان بینی داریم و یک ایدئولوژی.
تعریف جهان بینی:
نوع نگرش انسان به جهان که مربوط به حوزه ی عقیده است که همان هست و نیست هاست. جهان بینی بر دو قسم است مادی یا الهی
تعریف ایدئولوژی:
همان باید و نباید هاست که بر اساس جهان بینی هر انسانی شکل می گیرد. که مربوط به حوزه ی رفتار است.
لذا اگر کسی جهان بینی الهی داشته باشد یک نوع ایدئولوژی و روند زندگی دارد و اگر جهان بینی مادی داشته باشد نوع دیگری از ایدئولوژی و روند زندگی را خواهد داشت.
❓سوال: چرا جهان بینی باید الهی باشد؟
✍پاسخ:
بواسطه ی براهین خداشناسی به اثبات جهان بینی الهی و نفی جهان بینی مادی می پردازیم.
〽️ب) توحید ذاتی در ۲بخش خلاصه شده
۱) احدیت
۲) واحدیت
🔻❄️نتیجه اینکه:
1⃣ ابتدا از طریق براهین اثبات خدا اصل توحید ذاتی را که خدا وجود دارد را ثابت کرده و شرح می دهیم که خدائی هست.
2⃣ بعد خواهیم گفت این خدائی که وجود دارد احد و واحد است
احدیت یعنی: «قل هو الله احد» یعنی خداوند مرکب نیست، دارای اجزاء نیست، بلکه بسیط و مجرد محض است.
مجرد یعنی:"مجرد عن المادة و احوالاته"
یعنی مجرد از ماده و آثار ماده است.
واحدیت یعنی: «و لم یکن له کفواً احد»
#عقائد
#زمستان_98
#مبدأ_شناسی
#مباحث_توحید
#جلسه_اول_پست3
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_استان_اصفهان
┈••✾•✾••┈┈
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈•✾•✾•┈┈
پـر می زند دوبـاره قلم در هوای تو
چون آسمان گرفته دلش در عزای تو
موسای مـا تویـی و فقط با اشـاره ای
نیلـی روان ز چشم تـرم با عصـای تو
آیـا شـود گـدای حریـم شمـا شوم؟
هستـم دخیـل دامـن ابـن الرضای تو..
💦❄️💦❄️💦❄️💦❄️💦
شب تا سحر از عشق خدا میسوزی
ای شمع، چقدر بیصدا میسوزی
یک روز دلت هواییِ معصومهست
یک روز ز دوریِ رضا میسوزی
آقا جان یا موسی بن جعفر من
ز دوری امام رضا علیه السلام می سوزم
خوب یا بد، هر چه باشد، عیبِ دلتنگی ست این
من به هر کس میرود مشهد، حسادت میکنم... 💔💔
باز هم می گویم حتی به دیوار منزلمان که فرش حرم امام رضا علیه السلام بر آن نصب شده است نیز حسادت می کنم.
#مقیم_حرم
#شعر
@ramezan_ghasem110
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖
📖
🕋
📖
پرســـ❓ــــش
⁉️در زمینهی توحید (خداشناسی) در حوزهی کودک و بزرگسال چه کتابهایی مطالعه کنیم؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
♦️کتابشناسی:
1⃣ کتاب پیرامون مباحث خداشناسی
🔻در حوزهی بزرگسال🔻
۱) کتاب براهین اثبات وجود خدا از آیت الله جوادی آملی «حفظه الله»
البته خوانش این کتاب برای افراد مبتدی توصیه نمی گردد چون برای آنان ثقیل است.
۲) کتاب خدا شناسی و پاسخ به شبهات پیرامون آن از استاد محمد حسن قدردان قراملکی. کتاب بسیار خوبی است ایشان به سبک فلسفی براهین نظم، امکان و وجوب، حدوث، فطرت را مورد بررسی قرار داده و شبهات پیرامون آن را با رویکردی کاملا فلسفی بیان فرموده اند.
۳) کتابهای خداشناسی از استاد محمد بیابانی اسکوئی ۶ جلد کتاب است، رویکرد ایشان کاملاً حدیثی و بر اساس روایات است.
۴) عقائد استدلالی استاد ربانی گلپایگانی از شاگردان استاد جعفر سبحانی.
۵) کتاب اصول عقائد آیت الله مصباح یزدی، کتاب ایشان بحش توحید آن، انصافا قابل استفاده است. البته می بایست با استاد خوانده شود.
۶) کتاب خداشناسی از استاد سعیدی مهر ج۱
2⃣ کتاب پیرامون مباحث خداشناسی
🔻در حوزهی کودک🔻
۱) سه جلد کتاب از استاد یزدان رضوانی
الف) مزرعه ی آفتابگردان
خوانش این کتاب به مربیان توصیه می گردد
ب) از من تا او
این کتاب در پاسخ به پرسشهای نماز نوشته شده.
ج)بچههای سرمایهدار
این کتاب به والدین برای تربیت اعتقادی کودک و نوجوان کمک میکند.
۲) تمام کتابهای آقای غلامرضا حیدری ابهری
۳)کتابهای آقای حسینی نسب
کتابهای ایشان با رویکرد پاسخ به سوالات کودک است.
🔻تذکر
با مطالعهی این کتابها اینگونه نیست که هرسوالی از شما پرسیده شود را بتوانید پاسخ دهید، هر چند مطالعهی این کتب لازم است اما آنچه لازم و ضروری تر است شرکت در مباحثی و کلاسها و کارگاهها و دورههای آموزش اعتقادات از توحید تا معاد است، تا قالبها را یاد بگیرید زیرا اگر خودتان خمیر مایه داشته باشید خواهید توانست تطبیق دهید.
همانگونه که ائمه فرمودند:
«علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع»
(امام رضا علیه السلام فرمودند:
بر عهده ی ماست القاء اصول و بر عهده ی شماست استخراج فروعات) 📚میزان الحکمه ج۱
#عقائد
#کتابشناسی
#زمستان_98
#جلسه_اول_پست4
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_استان_اصفهان
🆔 @javadheidari110
🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖 🕋 📖
@ramezan_ghasem110
دوست بزرگواری در سوالشون
یه شبهه ی ملی گرایانه ای را اینگونه مطرح کردند:
❌مگه پیامبر بزرگ اسلام عرب نبودند، پس چرا ما باید از یک مرد عرب پیروی کنیم❓
🛑پاسخ
1⃣ اگر خدا، بهشت و جهنم ایرانیان با سایر اقوام متفاوت بود می بایست پیامبرشان نیز متفاوت باشد و حال آنکه همه مخلوق یک خدا هستیم و بازگشت همگی مان به سوی اوست
2⃣ کسی که ملاک علم و معرفت، را ملیت بداند، در اصل منکر عقلانیت شده است فلذا بدیهی است که با تعطیل شدن عقل، تمایلات نفسانی جایگزین آن خواهد شد و او را پیرو مال، قدرت، ملیت و سرانجام به پوچ گرایی خواهد رسید و با عبد شدن نفس شیطان با سپاهیان از جن و انس نیز با قوی ترین ابزارشان که شهوت و حب وطن است بر او مسلط خواهند شد.
3⃣ اگر ملاک علم ملیت باشد پس می بایست، ایرانیان، فقط علم ایرانیان را بپذیرند. در حالی که شاهد هستیم در علوم مرز و ملیت ملاک نیست. پس نباید زمانی که سخن از انکار خدا و معاد است دم از فروید و داروین و... زده شود و زمانی که سخن اسلام و دین در میان است بحث تمایز بین ملیت ایرانی و عرب مطرح شود.
🌈 نتیجه اینکه:
☑️ خداوند طبق آیات ۲۴۲ بقره و ۲۰ انبیاء(لعلکم تعقلون/افلا تعقلون)
بندگان را دعوت به عقلانیت کرده نه دعوت به قومیت.
خداوند با موهبت کردن عقل به انسان از او خواست تا پیرو عقل باشد. ولی اگر انسان از عقل پیروی نکند دیگر فرقی ندارد چنین فرد بی خِرَدی پیرو کدام ملیت باشد.
☑️ همچنین خداوند در قرآن طبق آیه ۱۷۰ بقره تعصبات جاهلی را نفی نموده است.
زیرا خدایی که خالق و هادی عالم هستی و بشر است برای او تفاوتی بین ایرانی و غیر ایرانی ندارد.
☑️ بعلاوه اینکه خداوند کرامت انسان به تقوا می داند. امام سجاد در جواب کسی که به حسب و نسب آن حضرت اشاره کرده بود فرمودند: « این حرف ها را رها کن ... خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً- وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ وَلَداً قُرَشِيّا ؛ خداوند بهشت را آفريده براى بنده مطيع و نيكوكار گر چه غلامى سياه باشد و جهنم را آفريده براى هر كه معصيت كند گرچه از اولاد قريش (اشراف زاده ) باشد »
علامه مجلسى، بحار الأنوار ، ج 46
فلذا وقتی تقوا ملاک برتری باشد خط بطلان بر تمامی برتری طلبی های نژادی، ملیتی، قومیتی و زبانی کشیده خواهد شد.
✔️ پس بر هر انسانی لازم است تابع عقل باشد، زیرا دین که شامل توحید، نبوت و معاد و... است نیز تابع عقل است نه تابع مرز.
#عقائد
#شبهه_ملی_گرایانه
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
@Maadahi_online - سرود -X- کلید جنت الاعلی.mp3
5.4M
🌸✨
🎧حاج محمود ڪریمے
اے دل تا نجف برو
تا بیت الشرف برو
با شور و شعف برو
💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊💫🕊
امشب دل من
دو چشم تر میخواهد…
اصرار نکن چرا؟!
نجف میخواهد!
ایوان نجف…
ضریح…
گنبد…
حیدر…
آقا بطلب دلم "حرم" میخواهد…!
یا رسول الله
شب شبِ مبعث ولی
یاد نجف افتاده ام
بسکه از لبهای تو
ذکر علی جان ریخته
یا علی و یا علی و یا علی، یا مرتضی
یانبی و یا نبی و یا نبی، یا مصطفی
از اعمال شب مبعث
زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام 👌
🍬 عید مبعث بر شما مبارک 🍬
پر میکشد دلم شب مبعث سوی نجف
در حیـرتـم نبی شـده مبعوث یـا علـی
رمضان قاسم
#عید_مبعث
#علی_مولا
#شعر
┈••✾•🌺•✾••┈┈•
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫🕊
☕️چایخانه امام رضا علیه السلام
حدفاصل صحن کوثر و صحن پیامبر اعظم ساعت14تا19:30
این کلیپ زیبا رو ارسال کردم بمناسبت
تغییرنام صحن جامعرضوی بنام مبارک پیامبراعظم🌱🌸🌱
در ضمن اِلمان گنبد خضرا نیز امروز در حرم مطهر امام رضا علیه السلام رونمائی شده.
🎥 گوینده و تصویر بردار:
مرضیه رمضان قاسم
🗓 تاریخ ضبط ۱۱ رجب
تنهااميد، بعدخداگنبدشماست
اصلادليلزندگيم، مشهدالرضاست
یکگوشهازرواقِ شما
جاداشتنبساست
ماراهمینامامرضاداشتن
بساست
انصافاً این نامگذاری برزانده این صحن بود چون دقیقاً دلها را میبَرَد مدینه
یا امام رضا حج فقرا توئی
هم مدینه و اوج کربلا توئی
#چایخانه_حرم
#بی_تاب_حرم
#مرضیه_رمضان_قاسم
┈••✾•🌺•✾••┈┈•
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍬سلام عیدتون مبارک🍬🌸
این کلیپ هم عیدی یکی از دوستانم که نویسنده هستند برامون ارسال کردند.
از تولیدات خودشون هست البته مربوط به زمانی هست که ابتدای کار کلیپ سازی شون بوده.
سپاسگزارم دوست عزیزم👌
اینم آدرس کانال شون هست👇
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
#عید_مبعث
#کلیپ
#عیدی
┈••✾•🌺•✾••┈┈•
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
استاد حیدری🔻
نحوه ی پاسخگوئی به
سوالات کودکان در حوزه دین:
قبل از پاسخ به این سوال جا دارد به چند نکته توجه شود:
🔆 مناسب است در تدریس از روش خورشیدی استفاده گردد و این روش اینگونه هست که: یک دایره روی تابلو ترسیم می کنیم و موضوع مورد بحث را در دایره می نویسیم و از دانش پژوهان می خواهیم تا هرآنچه در مورد آن موضوع می دانند بگویند و هرچه را گفتند، مثل شعاع خورشید، دور تا دور دایره می نویسیم تا شعاع خورشید تکمیل شود. این روش دارای مزایایی است از جمله اینکه:
☀️۱) بازخوردی از کلاس می گیرید مبنی بر اینکه مربی سطح علمی کلاس را در ابتدا می سنجد.
☀️۲) باعث می گردد تمام دانش پژوهان در بحث مشارکت داشته باشند.
☀️۳) در پایان، مربی پاسخی را که خودش می خواهد ارائه دهد را، با سطح افکار و آگاهی مخاطبین تنظیم و ارائه می دهد.
🔴آشنائی با خطوط قرمز پاسخگوئی به کودکان:
خط قرمزها در پاسخگوئی به کودک عبارتند از :
♦️هیچ پرسشی از او را بی پاسخ نگذاریم
♦️درست است که باید پاسخ ها به او در قالب مثال ارائه شود اما در هنگام استفاده از مثال توجه به اصل قرآنی «لیس کمثله شیء» داشته باشیم. یعنی در مثال زدن ها طوری مثال نزنیم که خداوند را با تجسیم و انسانیت زیر سوال ببرد.
♦️هیچ گاه به کودک پاسخ به دروغ یا اشتباه ندهیم.
لذا یکی از خطوط قرمز و چراغ قرمز در امر پاسخگوئی به کودک که در مهارتهای ارتباط موثر نیز حائز اهمیت است این است که اگر پاسخ را نمی دانیم. پاسخ اشتباه ندهیم، حواسش را به بازی و... پرت کنیم و در این فرصت به دنبال پاسخ بگردیم و اگر پاسخ بزرگسال را نمی دانیم به او بگوئیم بلد نیستیم یا زوایای این بحث را الان حضور ذهن ندارم، نیم ساعت دیگر تماس بگیرید تا جوابتان را بدهم چون اگر پاسخ اشتباه بدهیم در ذهن کودک حک می شود اما اگر بگوئیم بلد نیستم، یا نیم ساعت دیگر تماس بگیرید، یا او را ارجاع دهیم به فرد متخصص، مشکلی پیش نمی آید.
اگر پاسخ مان اشتباه بود ادامه ندهیم و بر اشتباه خود پافشاری نکنیم و سریع از پاسخ غلط برگردیم، همانند کسی نباشیم که وقتی افتاده سینه خیز به راهش ادامه می دهد بلکه تا افتادیم بلند شویم.
♦️در پاسخگوئی رعایت زمان و مکان بشود.
شیوه پاسخگوئی به پرسش دینی کودک
1⃣ راهکار دفعی:
دفع یعنی پیشگیری و رفع یعنی درمان
یعنی تا حد ممکن نزد کودکان پیرامون مباحث متافیزیک و ماوراء الطبیعه نظیر بحث پیرامون جن، بهشت، شیطان و... در محضر او بحث نگردد تا سوال برایش ایجاد نشود. همچنین در جمع و مهمانی ها مراقب هم بازی های او باشیم که اینگونه سوالات و شبهات را، برای او ایجاد نکند تا مجبور به پاسخگوئی نشویم.
2⃣ اگر سوال برایش ایجاد شد
برای کودک در زمینه ی خدا، پیغمبر، بهشت، جهنم و... ایجاد شد دو حالت دارد
۱) یا پاسخ آن را می دانیم.
مثلا کودک پرسیده چرا خدا دیده نمیشه بهتر است سوال را خودش باز می گردانیم یعنی از او بپرسیم خودت چه فکری می کنی؟
الف) اگر پاسخ صحیح داد هر چند بچه گانه بود مثلا گفت خدا که مثل ما نیست که دیده شود. او را تایید و تشویق می کنیم و تمام.
ب) اما اگر کودک پاسخ را نمی دانست یا پاسخ غلط داد خودمان آن را با استفاده از مثال های عینی و میدانی مثل وزیر موحدی که درس توحید به پادشاه کافر داد، پاسخش را عینی می دهیم می دهیم، مثلا او را برای اثبات وجود خدا به مکانی که وسایل آن منظم چیده شده مانند کتابخانه، آشپزخانه و... می بریم.
یا از روش لیوان آب و حبه قند استفاده می کنیم
۲) یا پاسخ آن را نمی دانیم.
اگر پاسخ را نمی دانستیم از اصل حواس پرتی استفاده کرده و حواس او را پرت می کنیم و با استفاده از آن برای خود زمان می خریم برای جستجوی پاسخ.
زیرا یک خط قرمز دیگری که داریم این است که نباید سوالات کودک بی پاسخ بماند.حواس او را پرت کردیم متوجه نشود که پاسخ را نمی دانیم تا آبروی مان مقابل او حفظ شود. البته اشکالی ندارد که ما پاسخ برخی پرسش ها را ندانیم چرا که علم ما مطلق نیست. اما اگر برایمان ثقیل است که او بگوید عجب پدر، مادر یا مربی من علمش کم است و...
ندانستن خود را بر زبان جاری نکنیم بلکه مراجعه می کنیم به منبع معتبری که پاسخ را می داند نظیر تماس با مرکز ملی پاسخگوئی 096400
لذا می بایست شماره یک کارشناس دینی را مثل سایر شماره ها که گوشی مان داریم، آن را نیز داشته باشیم.
🔻❄️نتیجه اینکه:
✅ این نکات را خودمان بدانیم و به والدین نیز آموزش دهیم.
✅ اجرای روش خورشیدی
✅ عبور نکردن از خطوط قرمز
#عقائد
#زمستان_98
#جلسه_اول_پست5
#شیوه_های_پاسخگوئی_به_کودک
#دفتر_تبلیغات_اسلامی_استان_اصفهان
┈••✾•🌺•✾••┈┈•
🆔 @ramezan_ghasem110
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
یکی از خصلت های برخی از ما آدما اینه که، وقتی مشغول یه شغل بشیم و دستمون بره تو جیب خودمون دوست داریم اون درآمدمون رو یه جا سرمایه گذاری کنیم تا زیاد بشه دوست نداریم پولمون کم بشه.
دلمون میخواد یه کت جادوئی داشته باشیم تا هر چی ازش پول برمیداریم کم و کسر که نشه تازه بیشترم بشه.
اما چون کت جادوئی نداریم گاهی تصمیم می گیریم اصلا دست تو جیب مون نکنیم تا خدای نکرده پولمون آب نره.
خودمونیش رو بگم بعضی وقتا یه کم خسیس میشیم و این جمله رو واسه توجیه این خصلت مون بکار می بریم که "هر چی خرج نکنیم داریم..."
برخی از ما دلمون نمیاد واسه خودمون خرج کنیم چه برسه که بخوایم واسه دیگران، از پولی که کلی واسه اون عرق ریختیم و دویدیم خرج کنیم، آخه می ترسیم کم بشه، دیگه اگه پولمون کم باشه که دیگه جیبمون رو یه درز هم می گیریم.
اما جالب اینکه بر خلاف تصور ما امیر بیان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: إِذَا أَمْلَقْتُمْ، فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ.
«هرگاه تهی دست شدید بوسیله ی صدقه با خدا تجارت کنید تا بی نیاز شوید»نهج البلاغه حکمت 258
پس بیایم با هم یه قراری بذاریم هر موقع از لحاظ مالی کم آوردیم، بجای خسیس بازی صدقه بدیم و با خدا معامله کنیم.
آخه خودش فرموده:
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ
۱۶۰/انعام
✍مرضیه رمضان قاسم نوشت
#صدقه
#برکت_رزق
#نهج_البلاغه
#دلنوشته_هایم
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ
۳۳ انفال
حضرت علی (علیه السلام) در نهجالبلاغه جمله ای دارند بدین مضمون تا وقتی پیامبر بودند دو راه برای مغفرت باز بود، ولی بعد از رحلت پیامبر، فقط راه استغفار باز است.
ساعات باقیمانده ماه رجب بهترین فرصت برای طلب مغفرت است...
🌹امشب به امام رضا علیه السلام متوسل بشیم و
دعای بعد از زیارت مخصوص ایشان را زمزمه کنیم و عرض کنیم :
اللهم اغْفِرْ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ
رَبِّ إِنِّي
أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَيَاءٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِنَابَةٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَغْبَةٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَهْبَةٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ طَاعَةٍ
أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِيمَانٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِقْرَارٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِخْلَاصٍ
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ تَقْوَى
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ تَوَكُّل
وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ عَامِلٍ لَكَ هَارِبٍ مِنْكَ إِلَيْكَ؛
خدایا چون در حیا و رجا و امید به تو و... کوتاهی کرده ام، استغفار میکنم
حال خداوندا آمده ام
استغفاری کنم که باعث حیا شود استغفاری که باعث اخلاص، رجاء و ...شود.
یا سریع الرضا بحق امام رضا علیه السلام همانگونه که باران زمین را شستشو میدهد، ضمیر مرا تطهیر کن..
یَا غَافِرَ الْخَطَایَا یَا كَاشِفَ الْبَلایَا
✍مرضیه رمضان قاسم نوشت
#استغفار
#دلنوشته_هایم
#وداع_با_ماه_رجب
🆔 @ramezan_ghasem110
باز پیشه توئه حواسم.mp3
7.42M
من یک رسمی دارم روز اول هفته و اول ماهها برایم خیلی مهم است. مثل روز اول سال، چون معتقدم برای آخر بخیر شدن باید اول بخیر شد
اول ماه را ترجیح می دهم در جائی تنفس کنم که روح تازه گردد. جائی که یک آن تمام خواسته هایت رنگ میبازد
من در ایران،فقط در حریم امام رضا چنین حسی دارم،شما چطور؟
چرا که بهشت روی زمین است
جائی که چشم،گوش، دست و پا،
همه میخواهند زبان شوند تا با امامشان تکلم کنند،از همان ابتدا مؤدبانه می ایستند مقابل درب ورودی و زمزمه می کنند
«اللهم انی وقفت علی باب من ابواب...»
هر آن نیت کنیم زائریم
آقا جان شما ولی نعمت من هستید و همانی که من میخواهم پس اعتقادات و اخلاق و رفتارم را آنگونه قراردهید که خودتان میخواهید
ای به فدای حَرَمَت یارضا یارضا
منم گدای کرمت یارضا یا رضا
به جوادت نما حاجتم را روا
سیدی یارضا
حاجت من جزء خودتان هیچ نیست
من از شما خودتان را تمنا دارم
حلوا به کسی دهند که محبت نچشیده
پدرم گفت اگر خادم این خانه شوی
همه زندگی و آخرتت تضمین است
پدر اصالت است،لقمه ای که میخورد و می آورد،کلامی که می گوید و می شنود، افکاری که در آن غوطه ور می شود،همه در نسلی که می خواهد پرورش دهد موثر است
پدر جان دستان مهربانتان که سایه امنی است برایم،بوسیدنی است
و من خرسندم از اینکه دستان مهربان و دعاگوی شما همیشه باز است...
۲۵ اسفند ماه، ولادت پدر عزیزم است
پدر جان ولادت زمینی تان مبارک
امام نیز پدر ماست، پدری حقیقی،
امام اول و اصل و فرع است
امام همه ی زندگی من است
دنیا و آخرتم،دار و ندارم
تمام سرمایه زندگیم فدای امامم
#دلنوشته_هایم
#اول_ماه
#امام
#پدر
@ramezan_ghasem110