eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
491 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
965 ویدیو
96 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عصرهاباز دلــــــــم‌هوایت‌می‌کند،‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اما عصرهای آدینه‌بیشتر خورشید که پشت ابر مخفی‌شود،آسمان دل ابری می‌شود برای‌دلگرمی،چای‌ می‌آورم در حیاط‌ِ‌منزل،امیدوار به آسمان‌می‌نگرم شاید امامِ‌عصر تا در قیدِحیاتم‌ظهورکنند عصرهاپنجره‌ے چشمان غبارآلود است چشمانم را می‌دوزم به سمت مکه تا تصویر ظهور ازکنار کعبه برقابِ‌دل حک‌‌شود هوائی‌‌ات‌شده‌ام،دیگر هوای هیچ بامی‌‌ندارم تعلقات به هرنحوی برای عاشق ضرر دارد‌ یتیم را حتی اگر در راحتی‌غرقش‌کنی باز در دل حسرتِ‌دیدارِ پدر دارد یا ابانا دریاب‌مارا ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎مرضیه‌‌رمضان‌قاسم 🖊 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام ازبانوان آل‌الله درخواست کنیزی شد؟ ⁉️ حجاب بانوان اسیر شده پس از واقعه‌ی عاشورا تاچه حد برداشته‌شد؟ آیا حجاب کامل برداشته‌شد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ از بزرگترین مصائبِ واقعه‌ی کربلا ظلم ظالمانی چون شمر و یزید و لشکریان‌شان بوده‌است. یکی از مصائب عظمائی که پس از شهادت امام‌حسین علیه‌السلام رخ‌داد اسیر شدن آل‌‌الله بود و جانسوزتر از آن اینکه برخی از دشمنان جسارت را به اوج خود رساندند به گونه‌ای که طبق آنچه از کتب تاریخی استنباط می‌شود به برخی از مخدراتِ کاروان زینب کبری سلام‌الله‌علیها درخواست کنیزی دادند، که البته با واکنش تند و قاطع حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مواجه‌شدند. 2⃣ طبق آنچه از منابع روایی و مقاتلِ معتبر استفاده می‌شود این است که حضرت زینب -سلام‌الله‌علیها- و بانوانِ حاضر در کاروان ملحفه‌ای ( لباس روئی که شبیه چادر است) را با خود حمل می‌کردند، که آن مَلاحِف از سر آن مخدرات برداشته‌شد اما با توجه به اینکه علاوه بر چادر مقنعه‌هایی نیز داشتند و همچنین بنابر عبارتهای نقل‌شده ملحفه‌(ملحفه چیزی که شبیه چادر و رو انداز هست را گویند که در زبان فارسی نیز همین معنا برای آن استعمال می‌شود) از سر مخدرات کشف شد. بنابراین طبق استعمال لفظِ ملحفه می‌توان‌ چنین نتیجه گرفت، کشف حجاب کامل و نمایان شدن بدن و موها برای بانوان آل‌الله رخ نداده‌است ♻️نتیجه‌اینکه اگر بر فرض کشف حجاب به صورت کامل نیز رخ داده‌باشد، این منافاتی با مقام و عظمتِ آن مخدرات ندارد و چون از آنها سلبِ‌اختیار شده‌‌بوده، فلذا تکلیفی‌نداشتند. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 ⁉️ تعریف علم کلام چیست؟ ⁉️ چرا به علم مباحث مربوط به اعتقادات کلام گویند؟ وجه تسمیه‌ی آن چیست؟ 1⃣ تعریف علم کلام حضرت استاد شهید مرتضی مطهری تعریف علم کلام را این‌گونه بیان می‌‌دارند: علم کلام علمی‌ست که درباره‌ی عقائد اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد باشیم و ایمان داشته‌باشیم بحث‌می‌کند.(موضوع علم کلام) به این‌صورت که مباحث اعتقادی را توضیح می‌دهد و درباره‌ی آنها استدلال می‌آورد و از آنها دفاع می‌کند. ایشان چکیده‌‌ای از اندیشه‌های مختلف را به صورت تعریفی جامع و مانع بیان کرده‌اند، به چنين تعریفی، تعریف جامع و مانع گوئیم چون 〽️هم موضوع علم کلام را که همان عقائد اسلامی‌ست را مطرح کرده‌است 〽️هم اهداف آن را توضیح داده 〽️و برای آن استدلال آورده است 〽️همچنین از آن دفاع نیز کرده است 〽️و هم روش آن را بیان کرده است که در اینجا روش آن مطلق است زیرا می‌توان استفاده کرد از از روش‌های: ➕ عقلی ➕ نقلی ➕حسی ♻️نتیجه اینکه: ✅ تعاریف متعددی برای علم کلام شده است اما جامع و مانع‌ترین تعریف، تعریفی است که استاد شهید مرتضی مطهری از آن داشته‌اند. علم کلام و علم مباحث اعتقادی علمی‌ست که درباره‌‌ی عقائد اسلامی یعنی آنچه ما باید از نظر اسلام به آن معتقد باشیم و ایمان داشته‌باشیم بحث می‌کند به این صورت که: اولاً: عقائد را توضیح می‌دهد، زیرا وظیفه‌ی علم کلام و متکلم این است که عقیده را توضیح دهد ثانیاً: درباره‌ی آنها استدلال می‌آورد، یعنی فردی که اعتقاد به خدا دارد باید عقیده‌اش را توضیح دهد و دلائلی که بر وجود و اثبات خدا‌ وجود دارد را بیان کند. البته متکفل چنین مهمي علم کلام است و توسط متکلم انجام می‌شود و همچنین از آنها دفاع می‌کند. در طول تاریخ وظیفه‌ی متکلمین دفاع از حدود و ثغور و مرزهای اعتقادی‌ست. نظیر شاگردانِ انبیاء و اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله این‌چنین بودند مناظرات متعدد داشتند مثل هشام علیه‌الرحمه متکلم و شاگرد امام‌صادق علیه‌السلام بود. خود انبیا و اهل‌بیت نیز یکی از وظایف‌شان دفاع از اندیشه‌ی متعالی اسلام عزیز بوده که این کار در علم کلام شکل می‌گیرد. ✅ یکی از وجوه فارق علم کلام با سایر علوم بحث روش‌هاست زیرا در علم کلام هم از عقل استفاده‌می‌کنیم، هم از قرآن و هم از روایات استفاده می‌کنیم. 2⃣ وجوه تسمیه‌ی مباحث اعتقادی به کلام ۱) طرح حدوث و قِدَم‌قرآن در برهه‌‌ای از تاریخ علم کلام را کلام گویند زیرا: مهم‌ترین مسائل در بحث اعتقادات در برهه‌ای از تاریخ مسئله‌ی کلام الهی (قرآن) بوده است. قرآن کلام خداست. کلام الهی حادث است یا قدیم است؟ یعنی آیا قرآن خلق شده ابتدا دارد یا اینکه مثل خدا قدیم است و همانگونه که خدا بوده و هست و خواهد بود، کلام خدا هم بوده و هست و خواهد بود. "و کلم‌الله موسی تکلیما" این دعوائی‌ست که در نیمه‌ی دوم قرن اول در بین مسلمانان شدت گرفت و موجب شکل‌گیری علم کلام شد، لذا چون موضوع اولیه‌‌ای که باعث ایجاد علم کلام شد کلام الهی بوده است، اسم این علم را بر کل کلام گذاشته‌اند. ۲) آغازشدن بخش‌های مباحث کلامی با الکلام رسم و سیره‌ی متکلمین‌ این بوده است، وقتی کتاب‌های خود را می‌نوشتند اسم آن بخش را مثلا می‌گذاشتند الکلام فی‌التوحید، الکلام فی‌النبوه، الکلام فی‌الامامه، الکلام فی‌المعاد یعنی بخش‌های مباحث‌شان را با این جمله شروع می‌کردند و این جزء را بر کل اطلاق کردند. ۳) دفاع از دین با زبان و کلام است رسالت مباحث اعتقادی و علم کلام دفاع از عقائد دین است، از طرف دیگر مهم‌ترین ابزار دفاع کلام، زبان، نطق و گفتگو و مناظره است و چون ابزار اصلی کلام است در این علم بخاطر اینکه می‌خواهد دفاع کند نام کل علم را کلام گذاشته‌اند. ♻️نتیجه اینکه: ✅ علماء علم کلام تا ۵ وجه تسمیه برای علم کلام مطرح‌کرده‌اند. ✅ ناگفته‌نماند به علم کلام علم اصول دین، فقه اکبر و علم توحید و صفات نیز اطلاق شده است. @javadheidari110 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5861947974636014884.ogg
172.9K
چند ثانیه چشماتو می‌بندی؟ می‌خوایم با پای‌ِدل بریم یه جایِ‌خوب😍 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 زیارتتون قبول👌 اگه گفتی کجا بود؟ 🕌 راهروِ مسجدگوهرشاد بود. شما تونستی درست حدس بزنی؟ https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏆🥇 ⚽️ پاسِ‌گُل حتماً شما نیز تاکنون تجربه‌ی تلمذ محضر اساتید فراوانی را داشته‌اید،اما گاهی از بین تمام اساتید یک استاد نقش بسزائی در عمر تحصیلی فرد دارد، نظیر بازیکن شماره‌ی 10 تیم فوتبال که نقش بسزائی ایفامی‌‌کند، با وجود اینکه همه در به ثمر رساندن گل نقش‌دارند اما گل بنام بازیکن شماره‌ی 10 رقم‌می‌خورد معمولاً تمام اساتید برای میوه دادن و به گل نشستن بذر وجودی‌ِ ما نظیر بازی‌کنان تیم فوتبال با هم متحد می‌شوند و دست آخِر پاس گل به یک نفر داده‌می‌شود و با عبور دادن توپ از خط دروازه بالاخره طلسم دروازه شکسته می‌شود و آن یک نفر تلاش‌ همه‌ی اساتید را به ثمر می‌نشاند امیدوارم شما بازیکن شماره‌ 10 باشید راهنمایی و ارشاد و تربیت انسان‌ها یکی از توفیقات بزرگ الهی‌ست و طبق برخی آیات قرآن، هدایت شدن افراد یا هدایت نشدن‌شان بستگی به لطف و اراده‌ی خدا دارد و ما فقط وظیفه داریم راه درست را به آنها نشان دهیم و قلب و روح آنها را متوجه حقیقت کنیم.قصص/56 ان‌شاء‌الله خداوند اساتیدی که دار فانی را وداع گفته‌اند غریق رحمت کند و آنهائی که در قید حیات‌اند را طول عمر با عزت کرم فرماید 🖊نویسنده:مرضیه‌ رمضان‌قاسم عرض سلام و ادب و احترام نزد اساتید غنی از مرام آن که ز نادانی ما حِرص خورد آخرِ کار از سَرِ ما جهل بُرد راه شما در پی راه خداست شغل شما شغل همه انبیاست وقت شما پر برکت،عمرتان مایه‌ی آرامش این عاشقان  عرض ارادت به شما بی‌شمار اجر شما را بدهد کردگار لطف خدا برسرتان مستدام خیر ببینید ز جهان، والسلام https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
⚘﷽⚘ پرســـ❓ــش ⁉️در کشورهای پیشرفته غربی اگر کسی با دختری که سنش کمتر از 18 سال است ازدواج کند،مرتکب جرم و جنایت شده و مجازات می‌شود.⁉️چرا چنین قانونی در آیین اسلام وجود ندارد؟ بلکه برعکس در عصر حاضر کودک همسری مورد تأیید مراجع شیعه است؟! ⁉️آیا درست است که پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) با یک دختر 9 ساله ازدواج کرده‌اند؟ ⁉️ازدواج فاطمه زهرا (سلامالله‌علیها) با امام علی (علیه‌السلام) در چه سنی بوده است؟ پاســـ🖊ــــخِ مرضیه رمضان‌قاسم 1⃣ پاسخ در دو بخش ارائه می‌گردد: 🅰اما مساله این است که وقتی شخص به بلوغ جنسی رسید، چه حقی داریم وی را از ازدواج ممنوع کنیم؟! درست است که ازدواج در سن پایین بعضاً با آسیب‌هائی همراه‌بوده‌است، و در این زمینه‌ها باید آگاهی‌های لازم به جامعه داده شود، اما به یاد داشته‌باشیم که آیا در این سن، اگر مخیرشدیم بین روابط آزاد و نامشروع با ازدواج قانونی، قطعاً ازدواج قانونی که تحت نظارت والدین انجام می‌شود ترجیح دارد بر روابط آزادی که غالباً دور از نظارت والدین انجام می‌شود و با آسیب‌های فراوان به ویژه برای دختران همراه است.  نادیده گرفتن این واقعیت، بسیاری از جوامع غربی را دچار آسیب‌های جدی کرده است. در آمریکا بر اساس آمار‌های رسمی خودشان، در سال ۲۰۰۶ از هر ۱۰۰۰ دختر در سنین ۱۵ تا ۱۷ سال، ۲۱۹ نفر کارشان به زایمان می‌انجامید و مدعی‌اند با دوره‌های گسترده‌ای برای برحذر داشتن دختران نوجوان از بارداری در آمریکا انجام داده‌اند تا سال ۲۰۱۷ این رقم را ۶۴% کاهش داده‌اند و به عددی کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در سال رسانده‌اند و این تازه آمار کسانی است که بچه‌هایشان به دنیا آمده‌است،ولی اگر آمار دقیقی از دخترانی که قبل از اینکه به زایمان برسند سقط جنین کرده‌اند هم در دسترس می‌بود، عمق فاجعه بهتر آشکار می‌گردید! همه این‌ها شاهدی است که بالاخره غریزه جنسی در انسان فعال‌است و این گونه نیست که اگر قانونا راه ازدواج را ببندیم،واقعاً به نفع این افراد باشد. ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال سبب عادی‌سازی و ترویج روابط و دوستی‌های نامشروع‌ است. 🅱وقتی یک بحث فقهی و حقوقی تخصصی، به نحو عامیانه مطرح شود، همین شبهات را با خود می‌آورد. همه بحث‌های فقهی، از یک نیاز اجتماعی شروع می‌شود، اما به تدریج در کتب فقهی تخصصی، کلاسیک می‌شود؛ یعنی خود موضوع و زوایای مختلف آن، محل تاملات و دقت‌های فقهی و حقوقی قرار می‌گیرد؛ که اگر کسی فقط آخرین فتوا‌ها را بدون توجه به سیری که به اینجا رسیده ببیند، آن را بحثی بی‌حاصل و یا حتی نادرست قلمداد می‌کند. وقتی این مطلب در کتب فقهی کلاسیک قرار گرفت، دیگر درباره چرایی طرح مساله و … بحث نمی‌شود؛ بلکه درباره جواز یا عدم جواز عقد دختر خردسال، و ضوابط فقهی و حقوقی‌ای که بر خواندن چنین عقدی مترتب می‌گردد، بحث می‌کنند؛ و وقتی بدون در نظر گرفتن آنچه موجب بحث شده، نتیجه فقهی در فضای غیرعامی مطرح می‌شود این شبهات پیش می‌آید! 2⃣طبق برخی نقل‌های صحیح و معتبر، عایشه هنگام ازدواج با پیامبر عزیز اسلام، 17 یا 22 سال داشته است. تاریخ دان مشهور عربستان سعودی، «سهیله زین العابدین حماد» نیز معتقد است: «بنابر محاسبات تاریخی سن عایشه بنت ابی بکر، 10 سال کوچکتر از خواهرش اسماءبوده لذا بنابر قول ترجیحی، او در سن 19 سالگی با حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) ازدواج کرده است. با توجه به اینکه در موقعیت زمانی و مکانی حجاز، زنان در این سن به رشد کامل جسمی می رسیدند و از طرف دیگر اینگونه ازدواج ها نه تنها مورد نقص و عیب دختر محسوب نمی شد، بلکه افتخار بوده است، خود عایشه بارها با افتخار از آن یاد می‌کرده، فلذا بر فرض محال که این نقل صحیح باشد، نمی‌توان بر آن خرده‌ گرفت. 👈(برای توضیح بیشتر به کتاب مهم الصحیح من سیره النبی الاعظم و همچنین: تاریخ صحیح اسلام از نیکنام عربشاهی، جلد 1، صفحه 182 تا 197 مراجعه کنید.) 3⃣بنا برقول مشهور حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)در سال پنجم بعثت به دنيا آمده‌اند، شش ساله بود كه مادرشان حضرت خديجه از دنيا رفت، در سال دوم هجرت با حضرت على(علیه‌السلام) ازدواج كردند، بنابراين سن حضرت زهرا هنگام ازدواج با على (علیه‌السلام)حدود ده سال بوده است. البته برخي تاريخ تولد حضرت زهرا را چند سال جلوتر و تا سال پنجم پيش از بعثت نيز گفته اند. با اين حساب سن ازدواج حضرت فاطمه افزايش پيدا مي‌کند. توجه به این‌ نکته ضرورت دارد و آن اینکه،یکی از اشتباهات رایج در تحلیل‌های تاریخی،مقایسه آداب، رسوم و سلایق عصرحاضر با آداب و رسوم گذشتگان است.یعنی گمان می‌کنیم هرآنچه برای ما نیکو یا زشت است، الزاماً برای جوامع هزار سال پیش هم، چنین بوده است.درحالیکه در نگاه تاریخی باید به تغییر و تحول رسوم و مذاق جوامع در اثر گذشت زمان، توجه کافی نمود. @ramezan_ghasem110
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️چرا امام حسین علیه‌السلام باوجود این همه مصیبت در صحنه‌‌ی کربلا حمد و شکر خدا را بجاآوردند؟ پاســـ🖊ــــخِ مرضیه رمضان‌قاسم ⭕️ مقدمه 💢امام‌حسین درعصرتاسوعا،در جمع اصحاب حمدبجاآوردند:احمده على السرّاءوالضرّاء مقرم‌عبدالرزاق،مقتل‌الحسین 💢امام خميني‌مي‌فرمايند:بدانكه مراتب شكر به حسب مراتب معرفت منعم و معرفت نعمت ها مختلف می‌شود و نيز به حسب اختلاف مراتب، كمال انساني مختلف می‌شود. پس فرق بسيار است ما بين آنكه در حدود حيوانيت و مدارج آن قدم‌زند و جز نعمت هاي حيواني چيز ديگر نيافته با آن كس كه از اين حجاب بيرون رفته و به منازل ديگر قدم نهاده و از طليعه عالم غيب در قلب او جلوه‌اي حاصل شده‌است📚خمینی،شرح حديثِ‌جنودعقل‌وجهل ♦️رابطه‌ی معرفت و شکر منعم: مردم در سختی‌ها و بلا سه دسته‌اند👇 1⃣👈کودک‌صفتان آنها همین که دچار سختی می‏شوند،جیغ‌می‏زنند، در خوشی و ملایمات شاکرند اما در ناخوشی‌ شِکوِه و شکایت می‌کنند،نظیر کسی که در بهار زیبایی‌های طبیعت را می‌بیند و خدا راحمد می کند اما در پائیز خدا را حمد و شکرنمی‌کند یعنی آنها خدا را بخاطر نعمتِ‌حیات حمد می‌کنند اما وقتی بیادمرگ می‌افتند ذائقه‌‌شان تلخ‌می‌شود و از خدا گله‌مندمی‌شوند مثل کودکی که از مزه‌ی شیرینی لذت می‌برد ولی مزه ترشی و تندی را بی‌موردمی‌داند "اذامسه‌الشرجزوعا"سوره‌معارج/20 2⃣👈نوجوان‌صفتان اینها بر بلا و مصیبت صبر می‌کنند نظیر افرادی که بر پائیز و بر مزه ترش و تند صبرمی‏کنند "وبشرالصابرین‌الذین‌اذااصابتهم‌مصیبه‌قالواانالله واناالیه‌راجعون" بقره/154-155 3⃣👈والد‌صفتان چنین افرادی به استقبال سختی‌ها می‌روند اینها«مشغولة‌عن‌الدنیا‌بحمدک‌وثنائک»هستند زیرا همه‌‌ی دل‌مشغولی‌‌شان خداست در دنیا زندگی می‌کنند اما روی خود را از دنیا برگردانده‌اند و مشغول به حمد و ثنای خدا شده‌‌‌اند به هرچه‌می‌‌نگرند زیبایی‌های صنع را می‌بینند، همچون والدی که مزه‌‌ی ترشی و تندی را لازم‌می‌‌دانند آنها علاوه بربهار پاییز را نیز زیبا می‌بینند و خدا را شکرمی‌کنند، در بهار وقتی گل می‌روید می‌گوید الحمدلله،در پاییز وقتی برگ‌ها از درخت می‌ریزد بازمی‌گویند الحمدلله اینها دائم مشغولِ حمد و ثنای الهی هستند و در راز و نیاز با خدا می‌گویند:خدایا تو راحمد می‌گویم چون هم به ما زندگی می‌دهی هم ما را می‌میرانی،آنها مرگ را نیز زیبا می‌بینند چون می‌دانند مردن فنانیست بلکه یک پله به سمت جلو رفتن‌است مثل تولد از رحم به دنیاست لذا می‌گویند:«اللَّهُمَّ‌لَكَ‌الْحَمْدُ أَنْ‌خَلَقْتَ‌فَسَوَّيْتَ‌وَ‌قَدَّرْتَ‌وَ‌قَضَيْتَ‌وَ‌أَمَتَ‏وَأَحْيَيْتَ‏وَ أَمْرَضْتَ‌وَشَفَيْتَ‌وَعَافَيْتَ‌وَأَبْلَيْت‏»المصباح كفعمي(جنة‌الأمان‌الواقية)،ص123 و بحارالأنوار،ج‏87 اهل‌بیت جزء دسته‌ی سوم هستند،آن حضرات با ایمان قوی در امتحانات الهی صبرکردند و در امتحانات الهی سربلند بیرون آمدند نکته‌ای که در اینجا وجود دارد اینست که وقتی خدا می‌خواهد انبیا را رشددهد آنها را در کام بلا می‌اندازد«إِنَّ‌أَشَدَّالنَّاسِ‏بَلَاءًالْأَنْبِيَاء»📚الكافي‌ج‏2 نظیرامتحاناتی که خدا از حضرت ابراهیم گرفت و ایشان به مقام خلّت نائل شدند،همچنین حضرت یوسف از فتنه سرافراز بیرون آمد و عزیز مصر شدند،در فرازی از دعای ندبه می‌خوانیم:«اللهم لک‌الحمدعلی‌ماجری‌به‌قضاوک‌فی‌اولیائک» وقتی ما قیاس به نفس کنیم، می‌گوئیم امام حسین چگونه در بلا و مصیبت شکر و حمد الهی را بجا آوردند و حال آنکه وقتی اولیاء خدا نظیرحضرت زینب تسلیم قضای الهی و مصداق آیه‌«لایسبقونه‌بالقول‌وهم‌بامره‌یعملون»بودند ایشان بعد از دیدن آن همه مصیبت، اسارت ووو فرمودند:«ما رأیت الا جمیلا» وقتی حضرت زینب چنین نگرشی به بلا و مصیبت داشتند به طریق اولی این امر بر ذوات‌مقدسه‌ی معصومین از جمله امام‌حسین نیز صدق می‌کند چرا که آنان چیزی جز حکمت و تقدیر و مشیت الهی طلب نمی‌کردند امام حسین در گودال قتله‌گاه در مناجات با پروردگار فرمودند«الهی‌رضاًبرضاک...» همچنین اهل‌بیت فرموده‌اند:«رِضَى‌اللَّهِ‌رِضَانَاأَهْلَ الْبَيْت» رضایت خدا، رضایت ما اهل‌بیت است 📚«بحارالأنوار،ج44» "ومنهم‌من‌ینتظر" احزاب،آیه23 ♻️نتیجه‌اینکه: ❇قیام امام حسین علیه‌السلام گرچه از یک زاویه، مصیبتی دردناک بود، اما از نگاه دیگر نعمتی بزرگ برای اسلام و مسلمانان بود؛ چراکه به برکت خون سیدالشهدا و یارانشان،اسلامی که می‌رفت تا به دست بنی‌امیه و آل‌ابوسفیان به انحراف کشیده‌شود به برکت شهادت امام‌حسین از انحراف نجات یافت فلذا این مساله جای شکر دارد ❇️قیام‌عاشورا برای مسلمانان بویژه شیعیان نعمت و لطف بزرگ الهی‌‌ست،زیرا بهترین الگو در مسیر زندگی‌‌شان و دفاع از حق و مبارزه و با دشمن است 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 🌀 ⁉️هدف و غرض از علم کلام چیست؟ 1⃣غرضی که متکلمین برای خود دنبال می‌کنند یکی از اهداف علم کلام اهدافی‌ست که نسبت به خود متکلم است، یعنی من و شمائی که داریم علم کلام می‌خوانیم هدف‌مان چیست؟ متکلمین برای خود ۲ هدف را دنبال می‌کنند: ۱) هدف نظری: دست یافتن به معرفت و شناخت تحقیقی و تفصیلی، یعنی اول نظر و اعتقادات خود را تقویت و تحکیم کنیم، زیرا بسیاری از ما شناخت‌های‌مان اجمالی‌ست، متاسفانه با وجود اینکه ادعای قبول خدا و پیغمبر را داریم اما شناخت اغلب ما نسبت به خدا و پیغمبر، از نوعِ شناخت‌ اجمالی‌ست‌، زیرا وقتی در معرض شبهه و سوال قرار می‌گیریم ساکت می‌شویم و عقب‌نشینی می‌کنیم چون پاسخی نداریم. این یعنی معرفت‌مان، معرفت تفصیلی و تحقیقی نبوده است. ۲) هدف عملی: وقتی در حوزه و حیطه‌ی نظر و اعتقاد قوی شویم آنگاه دینداری و عبادتِ ما عبادتی عالمانه و همراه با شناخت و معرفت خواهد بود. لذا فرمودند: اول‌الدين معرفت الجبار، معرفة‌الله اعلی‌المعارف، چون باعث می‌شود من در عبودیت هم پیشرفت کنم. یکی از علل کوتاهی ما در مباحث عمل: نماز، روزه، خمس، زکات در جامعه‌ی ما بخاطر ضعفِ در عقیده است‌. زیرا ضعف عقیده منجر به ضعف در عمل می‌شود. پس هدف اول و مهم نسبت به خود متکلم است. و هدفی که نسبت به خود متکلم دنبال می‌شود یک هدف نظری‌ست که همان رسیدن به شناخت دقیق است. 2⃣ غرضی که متکلم برای دیگران دنبال می‌کند هدف ما از مطالعه‌ی علم کلام ارشاد و هدایت دیگران است، زیرا یکی از وظائف ذاتی طلبه‌گی ما ارشاد و هدایتگری و دستگیری از ایتام آل محمد صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین است. ♻️نتیجه اینکه: آنچه اهمیت علم‌کلام را بر ما آشکارمی‌کند عبارتست از👇 ❇️پایه‌‌بودن علم‌کلام نسبت به سایرعلوم‌اسلامی حیات سایر علوم اسلامی در گرو علم‌کلام (اثبات خدا و کلام خدا) است، که این مهم در علم کلام اتفاق می‌افتد. فلذا علم کلام پایه‌ی سایر علوم اسلامی‌ست: 🔸نظیر اینکه: 〽️علم کلام، پایه‌ی علم تفسیر است. مثلاً اگر در علم کلام حجیت وحی را اثبات نکنیم، دیگر علم تفسیر معنا ندارد زیرا تفسیر ناظر به آیات است و آیات باید اثبات شود که از طرف الله است، اگر ثابت نشود که دیگر تفسیر معنا ندارد. 〽️ علم کلام، پایه‌ی علم فقه است. در علم فقه اول باید بر ما ثابت شود این کلام کلامِ معصوم است. لذا قبل از آن باید در علم کلام اثبات کرده‌باشیم خدا، نبی و امام کیست، چون اگر اینها در علم کلام اثبات نشود دیگر علم فقه مفهومی نخواهد داشت. 🔶 بنابراین سایر علوم با پسوند اسلامی نظیر تفسیر، فقه، حدیث و... نسبت به علم کلام، علم پَسینی هستند زیرا اول باید در علم کلام خدا و پیغمبر را اثبات کرده‌باشیم تا بعد بتوانیم درباره‌ی علم تفسیر، فقه، حدیث و ... صحبت‌کنیم و منابع و تشریعات آن را مطرح کنیم. ❇️ حکمت خیر کثیر است. به جهت جایگاه بسیار بالائی که علم کلام نسبت به‌ سایز متون دینی دارد این فرمایش است: هر کس حکمت داشته باشد، خیر فراوان نصیب او شده است "من اوتی الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا" به همین جهت ما می‌خواهیم حکیمانه عمل‌کنیم. ❇️ توجه ویژه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام به متکلمان از ارزش ویژه‌ای که اهل‌بیت‌علیهم‌صلوات‌الله برای متکلمان قائل بودند به جایگاه و اهمیت علم کلام پی‌می‌بریم. یک نمونه اینکه، امام‌صادق علیه‌السلام با وجود اینکه هشام در سن جوانی بود، حضرت تمام قد مقابل ایشان می‌ایستادند و او را احترام می‌کردند و دیگران را نیز توصیه می‌کردند مثل او با زبان، قلم و بیان‌ از مکتب اهل‌بیت دفاع کنند. ❇️ افزایش دانش و هدفمند کردن گرایش بنابراین وظیفه‌ی ماست که با سعی، تلاش، توکل و توسل به ساحت مقدس آل‌الله‌علیهم‌صلوات‌الله بتوانیم اندکی بر داشته‌ها، دانش‌های خود بیفزائیم و بینش و گرایش‌های‌مان را هدفمندکنیم و هرآنچه می‌آموزیم به دیگران نیز انتقال دهیم و ان‌شاء‌الله برای تعمیق مباحث معرفتی، کلامی و اعتقادی‌مان اهل تحقیق، گفتگو و مباحثه باشیم زیرا بدون مباحثه و پرسش و پاسخ و تجزیه و تحلیل اندیشه‌ها طبیعتاً تعمیق باورها برای‌مان رخ نخواهد داد. لذا می‌طلبد با مباحثه و تحقیق این مهم را محقق‌سازیم. لذا توصیه‌می‌شود برای تحقیق بیشتر، کتابهای pdf استاد محمد بیابانی اسکوئی را با مراجعه به سایت نبا رایگان دانلود کنید. @javadheidari110 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 @ramezan_ghasem110