eitaa logo
پروژه ی رصدخانه
78 دنبال‌کننده
70 عکس
19 ویدیو
4 فایل
رصد علم، فناوری و اقتصاد ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
. . . 🌌افتخار داریم تا دوباره میهمان شما باشیم.اینبار در پروژه ی "رصدخانه" 🗻شعار و گفتمان این پروژه "رصد علم،فناوری و اقتصاد کشور ایران"  در جهت کشف و روایت امکان توسعه و پیشرفت کشور است. 🥇در فاز اول رصد خانه در همراهی با برنامه ی "چاووش" ، به صورت هفتگی میهمان شما در شبکه ی چهارم سیما می شویم.منتظر  اولین قسمت "چاووش؛شب رصدخانه" باشید کمال تشکر بابت حسن توجه شما🌹 https://instagram.com/gravitytvshow?igshid=ZGUzMzM3NWJiOQ==
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید | کوچه کوچه شعر ♦️شیراز که می رسی اجازت می گیری تا عاشق باشی و عاشقی کنی ... 📌امشب چاووش را در جوار حافظ دنبال کنید... ⏱پخش: یکشنبه تا پنج‌شنبه هر هفته حوالی ساعت ۲۲:۳۰ ⏱ تکرار: روز بعد حوالی ساعت ۱۳:۳۰ در شبکه‌های اجتماعی: ‏@chavoosh_tv4 سامانه پیامکی: 3000043
"اکنون یا باید بود یا نبود" جدالی که امروز در فلسطین در جریان است، واقعی ترین جدال تاریخ ماست.در زمانی که به نظر می رسید همگان سرنوشت را قبول کرده و به کارخود مشغولند و البته رسانه ها و فضای مجازی به نرمی از جدال رنگین پوست ها و حقوق زنان به مسئله ی ضمیر و دستشویی فرودگاه ها برای هویت های جدید در ...lgbt می لغزیدند، ناگاه مهم ترین مسئله ی تمدنی این کره ی خاکی دوباره زنده شد. اگر چیزی به نام تاریخ وجود داشته باشد، فقط و فقط در فلسطین در حال شکل گیری با جدال میان خون کودکان و سلاح های مدرن است.برندگان و بازندگان جنگ جهانی دوم در یک مسئله تفاهم داشتند و آن خلاص شدن از اقلیتی به نام یهود بود.آنها آخرین مانع را با نامی فریبنده به جایی فرستادند که بدان تعلق داشت:"خاورمیانه" اما امروز اسرائیل نماد فروختن روح انسان امروز به آهن و سلاح است و این یک تصادف نیست.او با کینه و آهن به حیاتش ادامه می دهد.کینه اش را برمی سازد و جنایت را به آهن وامی گذارد.در رفت و برگشت میان خشم،کینه،آهن و جنایت چرخه ی شیطانی این قوم سرگردان تکرار می شود و تشنگی و عطش او هربار با نوشیدن خون، تشدید می شود.ادوارد سعید به درستی می گفت که علم اول اسرائیل باستان شناسی است وباستان شناسی سالهاست که نقش موتور تولید کینه و نفرت را برای زنده نگه داشتن این اهریمن بر عهده گرفته . اما چیز دیگری نیز در این میان هست.چیزی که ما دست کم گرفتیم.اراده و عزم مسلمانی که به بندگی و ظلم عادت نمی کند.خون کودکش را می بیند، آوارهای خانه ی چهل ساله اش را می بیند ولی همه اش به فدای فلسطین. فلسطین مثال زدنیست.آواره شد،جنایت دید،سرکوب شد،بمب باران شد ولی به موزه نرفت.خداوند سخت ترین امتحان تاریخ را از این ملت گرفت و آنها سربلند اند و ماهم به برکت آنها سربلندیم. این جدال واقعی ترین جدال تاریخ ماست و همه چیز را معنا می بخشد یا از معنا تهی می کند.قلم تاریخ بدست مظلومان است و این شدت فروکوفتن آخرین کاریست که جنایت پیشه ی مضطرب قبل از فرار انجام می دهد. این جدال واقعی ترین جدال تاریخ ماست.اگر اخلاقی در این جهان هست، اینجا آشکار می شود.اگر غیرتی هست، اینجا آشکار می شود.اگر سیاست هست، اینجا آشکار می شود.این جدال به طرز غیرقابل انکاری، جداکننده و آشکار کننده ی باطل و ادعاهای دروغ است.این آیینه ای است که هرکس هرچه هست را در او می بیند.
چالش مسابقه خانه از داوطلبین گرامی برای حضور در یک مسابقه تعاملی و پاسخ به سوالات حوزه پیشرفت و هویت ملی دعوت میکند. از علاقمندان به حضور در این چالش مسابقه دعوت میشود با ثبت نام در لینک مسابقه به نشانی https://reg.studioform.ir در مراحل پذیرش قرار گیرند.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجله فرهنگی چاووش   | ۱ آبان ۱۴۰۲ موضوع برنامه: مهاجرت 📌میهمانان: امیر محمد واعظی مدیر اندیشکده حافظ محمد مهدی دهدار پژوهشگر سیاستگذاری مهاجرت ⏰ چاووش یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما تکرار: روز بعد حوالی ساعت ۱۳:۳۰ 👈 تماشای قسمت های برنامه: https://tv4.ir/chavoosh
شماره جدید دانشمند، اولین نشریه تخصصی «روایت پیشرفت»، منتشر شد شماره شانزدهم از سری جدید مجله دانشمند، باسابقه‌ترین مجله دانش و فناوری به زبان فارسی با رویکرد روایت پیشرفت منتشر شد. مجموعه گفت‌وگو و یادداشت‌هایی که در این شماره می‌خوانیم: 💠سرمقاله 🔸حیات تجربه 💠روایت‌خانه 🔸علائم حیاتی یک ملت گفت‌وگو با مهندس یعقوب‌زاده صادرکننده مانیتورهای علائم حیاتی سعادت به 50 کشور جهان 🔸جنگِ ونتیلاتوری در دوران کرونا گزارش اختصاصی دانشمند از نجات‌بخشی مردم با توان فناورانه تجهیزات پزشکی ایران 🔸فردا را نمی‌شود مونتاژ کرد روایت بازدید از شرکت دانش‌بنیان بهیار‌صنعت اصفهان 💠قاب پیشرفت 🔹اتاق تاریک آخرالزمان! فیلم اوپنهایمر زیر پاهای فیل رم‌کرده‌ی حقیقت 🔹گذار از انسان جهادی به جامعه جهادی با نگاهی به روایتِ سریال «عاشورا» 💠مطالعات  پیشرفت 🔸شور زندگی در صنعت، در تاریخ انقلاب اسلامی یادداشت شفاهی استاد طاهرزاده درباره شور پیشرفت علم و فناوری در افق و آینده‌ی ایران اسلامی 🔸سرگذشت نزدیک؛ عبور از شبیخون 💠فناوری نرم 🔸500 ثانیه تا فضا روایتی از پرتاب ماهواره نور 3 🔸یک گردش علمی خاص در تهران ماجراجویی خانوادگی یک گروه مردمی 💠خبر زیست‌بوم 🔸مهمترین و تازه‌ترین خبرهای مرتبط با دستاوردها و تولیدات فناورانه و دانش‌بنیان کشور 💠کتابخانه پیشرفت 🔸از: روایت پیشرفت به: کودکان و نوجوانان مروری بر مجموعه «آزاده در سرزمین رویان» 🔸مشاهیر خندان ماجرای زندگی بزرگان علم و هنر ایرانی همکاران این شماره: نعمت‌الله سعیدی، حمید آقانوری، سیدعلی میری، رضا قیومی، سیدحمیدرضا میری، حسین چوبین، مریم حنطه‌زاده، پریسا زارع، مریم برزویی، پریسا میرزایی، نرگس‌سادات مظلومی، فروزان ايزدبین، حسن فاطمی و با تشکر ویژه از جناب آقای استاد اصغر طاهرزاده  مدیرمسئول: محمدحسن روزیطلب سردبیر و قائم مقام مدیرمسئول: پژمان عرب با همکاری موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران مجری طرح: خانه هنر و رسانه پیشرفت 🌐 شماره شانزدهم مجله دانشمند را می‌توانید از دکه‌های مطبوعاتی سراسر کشور و همچنین سایت انتشارات ایران به آدرس ketabir.com با ارسال رایگان تهیه کنید. شماره تماس برای اشتراک سالانه و سفارش تلفنی 09123969195 - آقای بابایی @daneshmand_mag | مجله دانشمند
📣 انجمن علمی گروه فلسفه علم شریف برگزار می‌کند. 🌀حلقه مطالعاتی خرد توسعه با محوریت کتاب «سیر تجدد و علم جدید در ایران» نوشته رضا داوری اردکانی 👤 ارائه دهنده: سید علی میری - روزنامه‌نگار علم و فناوری و سردبیر پروژه رصدخانه 📅 زمان برگزاری:چهارشنبه ۱۷ آبان  - ساعت ۱۴:۳۰ تا  ۱۵:۳۰ - افزودن به کلندر 📍مکان برگزاری: تالار گروه فلسفه علم ⚠️ جهت شرکت در این حلقه مطالعاتی در این لینک ثبت نام کنید. درصورتی از خارج از دانشگاه قصد شرکت در برنامه دارید، حتما کد ملی خود را وارد کنید. لینک مجازی جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/zharfa 🆔 تلگرام | اینستاگرام | سایت | ویرگول
فلسفه و شکست از کسی شنیدم که استاد جایی گفته اند که "کسی که با شکست خود روبه رو شود یا شاعر می شود یا متفکر".ما گاهی با کمال فقری که در پیشگاه وجود داریم، شکست ناپذیر می نماییم و روبه رو شدن با شکستی برایمان امکان پذیر نیست.اصلا باید پرسید چگونه می شود شکست خورد و ما چطور می توانیم از میدان محافظه کاری شکست ناپذیر که البته چیزی نیز برای بدست آوردن در آن وجود ندارد، فرار کنیم. مسیر تفکر یک مسیر از قبل شکست خورده است چراکه اصلا نقطه ی سرآغاز تفکر در کامرانی و سرخوشی از حال و احوال نیست.گویی باید طوری رفت تا سر به سنگ بخورد و قصه یی پیش آید.اگر در آزادراه مطمئن و راهی بدون امکان فروریختن قدم می گذاریم، نباید انتظار مواجهه یی اصیل با وضع و چیز ها داشته باشیم. ما می دانیم که از طرفی"مرد است و عهدش" و در طرف دیگر امر واقع این جهان که گاهی دیواری بی نهایت است و در این وضع شکست پیش می آید.البته شکست همواره قصه ی خوبیست و تراژدی های مهم تاریخ درباره ی پهلوانان ناکامی هستند که از پس بی مروتی امر واقع و وضع زمان برنیامدند و پایانی تلخ ولی همراه با رستگاری و از سر ایستادن بر عهد خود را تجربه کردند که گویی یگانگی آنها با عهدشان است.پایان ورتر جوان در "مصائب ورتر جوان" پایانی به وسعت همه ی تاریخ معاصر و استعاره یی از جهانی است که پایانی از سر اخلاق و جوانمردی رقم نمی زند. ما نمی دانیم که اگر افلاطون شکست سقراط را نمی دید،چه برای گفتن داشت پس گویی شکست تاریخ عظیم انسان شدن انسان هاست و ما گاهی باید با استقبال از شکست و دانستن این که این مسیر یک مسیر برنده نیست، قدم در راهی بگذاریم و منتظر باشیم تا دوست را ملاقات کنیم.
. . . ⚪پروژه ی رصدخانه پرونده ی اول: دو قسمت: ۱-نخبگان و سیاست کشور ۲-علم خانه می خواهد مجله ی فرهنگی چاووش شبکه چهار سیما از یکشنبه تا پنج شنبه حوالی ساعت۲۲:۳۰ تکرار روز بعد۱۳:۳۰
. . . اولین پرونده یی که همراه شما تجربه خواهیم کرد، پرونده ی "نخبگان در افق ایران" خواهد بود.از آن جهت که لزوما قسمت های پرونده های ما در پی هم پخش نمی شوند، تلاش می کنیم تا این پرونده ها و طرح بحث اساسی هرکدام از آنها را قبل از پخش قسمت اولشان باشما مطرح کنیم. اولین نکته یی که با کلمه ی نخبه به ذهن می رسد، ابهام داشتن آن است.ما واقعا نمی دانیم که چه کسی نخبه است.البته بنیاد ملی نخبگان تعاریف و اعضای خود را دارد اما وقتی مثلا به جوامع دیگر نگاه می کنیم جامعه یا طبقه ی نخبگانی(elite) جایگاه و کارکرد خاصی دارد و اولا قابل تمایز است و ثانیا اینهمه عضو ندارد و اعضای آن به جای ثبت نام و احراز صلاحیت، موقعیت و نقش خود را بدست می آورند.اصلا عوض شدن چندباره ی آیین نامه ی بنیاد ملی نخبگان و تعریف آنان از نخبه نشان از ابهام این بنیاد و همه ی ما از تعریف نخبگان است. مهم تر از مبهم بودن تعریف اینکه ما اصلا نمی دانیم با نخبگان چه کار داریم و آن ها نیز از اینکه چرا از جامعه جداشده اند و این دسته بندی چه اثری در فعالیت آنان دارد کم تر خبر دارند.این مسئله البته با اینکه ساده می نماید و می توان با پاسخ های زودبازده از آن خلاص شد، یک مسئله ی تاریخی است و ما اولین کسانی نیستیم که درگیر این ابهامات شده ایم. به هر تقدیر این پرونده با سه سوال اساسی طراحی شده است: ۱-نخبه کیست و چگونه در افق کشور نقشی معنی دار ایفا می کند؟ ۲-چگونه می توان از ظرفیت و استعداد نخبگان در کشور استفاده کرد و نقش سیاستمدار و سیاست گذار چیست؟ ۳-هر استعداد و توانایی با مسئولیتی همراه است.مسئولیت نخبگان چیست و یک نخبه چگونه با ایستادگی موانع توسعه ی کشور را برطرف می کند و چشم انداز پایداری و جوانمردی او چیست؟ همراه با شما پیگیر پاسخ به این مسائل هستیم و البته در دوقسمت رسانه یی پاسخی قطعی نخواهیم یافت ولی تلاش می کنیم تا در پایان کار، مسئله ی ما، مسئله ی شما هم باشد. کانال تلگرامی چاووش: https://t.me/chavoosh_tv4 ایتای رصدخانه: https://eitaa.com/rasadkhaneir سامانه پیامکی: 3000043 📍اینستاگرام: ‏Instagram.com/Chavoosh.tv4 🔗لینک آرشیو برنامه: ‏https://tv4.ir/Program/387971
هدایت شده از pezhmanarab
شور زندگی در صنعت، در تاریخ انقلاب اسلامی یادداشت شفاهی استاد طاهرزاده درباره شور پیشرفت علم و فناوری در افق و آینده ایران اسلامی 💎بخشی از متن⬇️
هدایت شده از pezhmanarab
شور زندگی در صنعت، در تاریخ انقلاب اسلامی یادداشت شفاهی استاد طاهرزاده درباره شور پیشرفت علم و فناوری در افق و آینده ایران اسلامی 💎بخشی از متن: 🔸با توجه به نظر استاد مطهری«ره» وقتی انسان کار و فعالیت‌اش برایش جذاب باشد و در آن میدان احساس وجود بکند، دیگر مجالی برای خیال‌های باطل نمی ماند، بلکه برعکس، جذابیت در کار، موجب طلوع ابتکارات می‌شود و این‌جا است که می‌توان گفت: وقتی کار و تلاش موجب بسط شخصیت انسان شود دیگر به درآمدش اهمیت چندان نمی‌دهد و *اساساً شاهکارها ساخته عشق و علاقه به کار است، نه پول و درآمد.* با پول می‌شود کار ایجاد کرد ولی با پول نمی‌شود شاهکار به‌وجود آورد. وقتی که انسان جایگاه کار و تلاش خود را در تاریخی که در آن قرار دارد، بیابد در آن صورت عملاً کار برای او میدان کشف بیشتر خود او می‌باشد و بستری می‌شود برای الهاماتی که اقتضای آن تاریخ است. 🔸نمونه این حضور را در «جهاد سازندگی» می‌توانستید احساس کنید و بنده خودم این حالت را در نیروهای جهاد سازندگی که در جبهه بودند دیدم که چگونه با چه ابتکاراتی موانع را برطرف می‌کردند، حضوری برایشان پیش آمده بود که خودشان هم باورشان نمی‌شد که تا این‌جاها می‌شود شخصیت آن‌ها وسعت پیدا کند. از پل‌زدن و یا تهیه وسائلی برای عبور از هور بگیر تا موشک‌انداز میدانی و عملاً آن‌ها خود را در آن میدان پیدا می‌کردند. 🔸از این جهت عرض می‌شود آن‌ها در شرایطی قرار گرفته بودند که گویا «کار» برای آن‌ها میدان کشف خود می‌شد و بستری می‌گشت برای الهاماتی که اقتضای آن تاریخ بود، زیرا اگر خدا اراده کرده باشد که ما در این مسیر رشد کنیم، اگر در این مسیر قرار بگیریم الهامات الهی به سراغ‌‌مان می‌آید. بعضاً متفکران دنیا در رشته‌های مختلف از این الهامات که به سراغ آن‌ها آمده، گزارش داده‌اند. 🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com 📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195 @daneshmand_mag | مجله دانشمند
. . . پرونده ی اول: قسمت اول: "نخبگان و سیاست کشور" سردبیر: سیدعلی میری مجله ی فرهنگی چاووش شبکه چهار سیما از یکشنبه تا پنج شنبه حوالی ساعت۲۲:۳۰ تکرار روز بعد۱۳:۳۰
درباره ی چاووش اهمیت چاووش به عنوان یک مجله ی فرهنگی در طرح بحث توسعه چیست؟ شئون مختلف زندگی ما از هم جدا نیستند و ما اشتباه می کنیم اگر به این نتیجه رسیده ایم که باید به علم ،فرهنگ ، هنر و تفکر جدای از هم بپردازیم. این جداافتادگی به معنی واقعی کلمه آفت درک ما در مواجهه با جهان جدید است.ما نهاد ها و محصولات دنیای مدرن را بدون توجه به آب و خاکی که در آن ریشه دارند اخذ می کنیم و امیدواریم تا هریک در کنار هم کارآمد باشند در حالی که آب و خاکی که علم و پیشرفت در آن ریشه دارند، فرهنگ و تفکر است.بیایید کمی در این جدا افتادگی دقیق شویم.اولا جهان علم و اقتصاد و توسعه از فرهنگ و هنر جداست و راهش آنچنان ساده و از قبل آزموده است که نیازی به تفکر و فلسفه ندارد.در همین مسیر نهاد صنعت نیازهای خود را دارد و علم وظیفه ی دیگری و نهایتا اقتصاد نیز ابزار های مالی خود را دارد و کار خود را انجام می دهد.پس به معنای بد کلمه هرکس به جای خود می رود و چنان که از وضع ما قابل فهم است هیچ کس در جای خود نیست.پس گویی اگر امکانی برای توسعه باشد، این امکان را باید در دل تفکر و فرهنگ جست و جو کرد.استاد فرموده بودند که"جهان امروز دو منطقه بیش ندارد.منطقه ی تولید و مصرف و منطقه مصرف مطلق.لاجرم راه توسعه فراتر رفتن از مصرف و رسیدن به حد تالیف و تولید است.اگر این جداافتادگی همچنان استیلا داشته باشد، ما همواره مصرف کننده ایم و از علم و هنر و فرهنگ به قدری می دانیم که بتوانیم محصولات به روز آنها را مصرف کنیم. پس اولین اهمیت مجله ی چاووش، تلاش برای کنارهم آمدن شعر و ادب و تفکر است که با ذوق و تالیف سازندگان ممکن شده و شاید دیگر تولید اینگونه برنامه ها آنچنان به صرفه و امکان پذیر نباشد ولی به هر تقدیر همچنان برای اهالی فرهنگ نفسی باقیست. دومین مسئله یی که بسیار مهم است اینجاست که در چاووش، "گفت وگو" ضروری است و این میز گفت وگو نقشی ویترینی ندارد.اولا مسیر ، مسیر شخصی سازی گفت وگو هاست به این معنی که سوالات گفت وگو فقط و فقط از آن میهمان قابل پرسیدن هستند و تجربه ی زیسته ی او بی نهایت مهم است و ثانیا این گفت وگو ها و تجربه نگاری ها در کنار هم فرمی از رسانه را شکل داده اند که در آمریکای شمالی با عنوان "روایت به مثابه علوم انسانی" شناخته می شود. امروز گفت وگو کردن آسان نیست.در میان مردم و حتی خانواده امکان دیالوگ و سخن گفتن هروز  کمرنگ تر می شود.در رسانه هم همین گریز از گفت وگو و سخت شدن سخن گفتن با "گفت وگو برای مخاطب جذاب نیست"تایید و دیالوگ سرکوب می شود.رسانه ی امروز ما مخاطب را بدور از دیالوگ و حوصله و فهم فرض می کند و اگر سخنی با او دارد، این سخن را مانند دارویی که نیاز به طعم دهنده های مختلف دارد می بیند و نمی تواند مسئله ی مهم و صریح کشور را با فرمی جدی و صریح مطرح کند.در چاووش این در همچنان باز است و گفت وگو و دیالوگ جدی و صریح بسیار قبل از ضبط آغاز می شود؛از تهییه کننده تا دبیر و از دبیر تا تحریریه و از تحریریه تا تیم فنی ،همه با هم دیالوگ جدی دارند و این واقعا باعث احترام است.از طرفی در چاووش به مخاطب حداکثر احترام گذاشته می شود و او یک عامی بدنبال سرگرمی فرض نمی شود،بلکه مخاطب فرهیخته یی اثرگذار بر وضع کشور فهمیده شده و همه چیز در خدمت این فهم است. لازم می دانم تاقدردان تلاش همه ی عزیزان در خانواده چاووش باشم و بخصوص از گشودگی و تالیف آقای زارعان عزیز تشکر کنم.گفته اند که بهترین تعریف از دیگری این است که بگویی به او حسادت می کنی.واقعا به حوصله و توانایی های ایشان حسادت می کنم.واقعا با کریمان کارها دشوار نیست. همچنین از خانم آقاجانی که با ذهن آشفته و محتوای درهم من بسیار اذیت شده و خواهند شد هم باید تشکر کنم. والبته از رفیقم آقا عارف عزیز که مجسمه ی مرام و معرفت هستند و علاوه بر تقریبا کل تولید و هماهنگی ها، سنگ صبور برنامه چاووش از ضبط تا پخش هم هستند هم باید یاد کرد و البته حلالیت طلبید.
. . . پرونده ی اول: قسمت اول: "نخبگان و سیاست کشور" میهمان: دکتر محمد عبدالاحد مجله ی فرهنگی چاووش شبکه چهار سیما از یکشنبه تا پنج شنبه حوالی ساعت۲۲:۳۰ تکرار روز بعد۱۳:۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. . . درکنار دکتر عبدالاحد عزیز، حوالی ۲۲:۳۰امشب در شبکه ی چهارم سیما میهمان شما خواهیم بود.
گفت وگوی مجله ی فرهنگی چاووش با دانشمند محترم، جناب آقای دکتر محمد عبدالاحد از طریق لینک زیر در دسترس است: https://tv4.ir/episodeinfo/403736
. ...فیلسوف فردا... 🔹 گفتگو در مورد متن اخیر دکتر رضا داوری اردکانی 📆 امروز، پنج‌شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲ 🔴 ساعت: ۱۳:۳۰ مکان: خیابان مسجد سید خیابان ظهیرالاسلام کوچه شهید حیرت بن بست شکوفه @soha_sima