eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
262 دنبال‌کننده
303 عکس
217 ویدیو
29 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
8⃣ 🌀 آرامش زندگی در یقین و رضا... 🔻 : 🔹«جَعَلَ الرَّوحَ وَ الفَرَحَ فِي اليَقِينِ وَ الرّضا» _روح به معنای بهجت، سرور، آسایش و آرامش_ خدای متعال آرامش زندگی و فرح و سُرور را در یقین و رضا قرار داده است. اگر انسان از حالت ریب و تردید و تزلزل روحی و اعتراض و نارضایی نسبت به همه حوادث زندگی خود خارج شد و به مقام رضا رسید خدای متعال روح و فرح یعنی آرامش را به او عنایت خواهد کرد. 🔸«وَ جَعَلَ الهَمَّ وَ الحَزَنَ فِي الشَّاءِ وَ السَّخَطِ» متقابلاً خدای متعال همّ و حُزن و اندوه و امثال اینها را در شک یعنی ضدّ یقین، حالت دودلی و تردید، و سخط یعنی خشمگین بودن از همه حوادث قرار داده است. چنین انسانی اگر خدا نیکی ای به او دهد، خشمگین است که چرا بیشتر نداد، اگر بدی ای به او قسمت کند خشمگین است که چرا متوجه او شد! برای رسیدن به روح و فرح بایستی انسان دنبال یقین و رضا بگردد: در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است/الهی منعمم گردان به درویشی و خرسندی. البته مراد درویش مصطلح نیست. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش اول: یقین؛ ص ۴۵ 📌پایان بخش اول: ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴مکتب حاج قاسم منتشر کرد: «او همه جا بود» 🚩نقشه حضور فرمانده شهید سپاه قدس در نقطه نقطهٔ محور مقاومت؛ از باریکه‌های غزه تا بلندی‌های لبنان، از عراق و سوریه تا میانهٔ میدان یمن و افغانستان و قلب ایران. 🔻روایت دبیرکل حزب‌الله لبنان پیرامون تأثیر حاج قاسم سلیمانی در سراسر محور مقاومت 📥کیفیت اصلی 🎞 آپارات 📲 @Soleimany_ir
KHAMENE.IR_وصیتنامه شهید ناصر باغانی.pdf
12.54M
👆 متن وصیت‌نامه شهیدی که رهبر انقلاب آن را مکرر خوانده‌اند و توصیه به ده بار، بیست بار خواندن آن کرده اند. : 🔸من در دوران جنگ گاهی وصیتنامه‌های این جوانها را که عاشقانه جهاد می‌کردند و به شهادت می‌رسیدند، نگاه می‌کردم؛ خیلی برای من مفید بود. وقتی این وصیتنامه‌ها را نگاه می‌کردم، می‌دیدم این جوان هجده ساله یا بیست ساله، در روزها یا هفته‌های آخر زندگی‌اش که خبر هم نداشته که شهید خواهد شد، فقط چون احتمال می‌داده که شهید بشود، نشسته و وصیتنامه‌اش را نوشته که گاهی این وصیتنامه‌ها آن‌چنان رقیق، عرفانی، زلال و نورانی بود، که انسان می‌دید یک این‌جا نشسته است. 🔹 پیرمردهای ما؛ اساتید سلوک و عرفان، سی، چهل یا پنجاه سال زحمت کشیدند، ریاضت کشیدند، عبادت کردند، تا در آخر عمرشان آن حالت فنا در آنها به‌وجود آمد و وجه‌الله را رؤیت کردند؛ توانستند لقاءالله را کسب کنند. 🔸... من می‌دیدم که یک جوان هجده، نوزده یا بیست ساله که نه ریاضت آن‌چنانی کشیده و نه پنجاه سال عمرش را صرف این کار کرده و نه استاد دیده، و فقط یک کار کرده؛ از گذشته، خدای متعال این را در ظرف و در کیسه او گذاشته و این جوان نورانی طوری حرف می‌زند که آخوند «» حرف می‌زده؛ مرحوم «حاج میرزاعلی آقای » حرف می‌زده؛ مرحوم «آقا » حرف می‌زده. حرف این جوان، بوی حرفهای آنها را می‌دهد؛ در حالی‌که شاید این جوان اسم آنها را هم نشنیده است. این کم فرصتی است؟ ۱۳۸۳/۰۷/۱۳ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
9⃣ 📌 آغاز بخش دوم: 🌀 علت عقب ماندگی مسلمان ها این است که معتقد به قناعت هستند؟ 🔻 : 🔹یکی از اصول زندگی اسلامی قناعت است و باید معنای قناعت و حدود قناعت را بحث کرد. من در مسجد کرامت اتفاقاً آن وقتها بحث می کردم راجع به قناعت؛ جزو بحثهای روایی که میکردم یکی اش قناعت بود. که آن زمانها میدانید قناعت جزو فحش بود؛ می گفتند فلانی ها قانعند. بین روشنفکرها و مبارزین و اینها میگفتند: همین، همین قناعت بود که ما را بدبخت کرد، که ((به همین وضع موجود قناعت کنیم))، اشتباه میکردند. 🔸دو برداشت از قناعت وجود دارد: 👈یک برداشت انحرافی و غلط که همان دستهای خبیثی که میخواستند مردم ما را با اسراف و مصرف گرایی بی کنترل آشنا کنند، این تفسیر و برداشت غلط را در بین مردم ما ترویج کردند. این برداشت غلط این است که ما تصور کنیم قناعت یعنی کوتاه آمدن در طلب، در همت، در تلاش برای زندگی. قناعت را این طور معنا کردند و کوبیدند. بسیاری از دشمنان اسلام میگفتند که علت عقب ماندگی مسلمانها این است که معتقد به قناعت هستند. و قناعت یعنی اینکه تلاش نکنیم، طلب نکنیم، به کم بسازیم و زیادی نخواهیم. این تفسیر غلط از قناعت است که ما تصور کنیم قناعت یعنی کوتاه آمدن در تلاشو طلب و جستجو و کار و فعالیت. 👈تفسیر درست قناعت، کوتاه آمدن در تلاش نیست، حد نگه داشتن در مصرف است. قناعت به ما نمی گوید که تلاش نکنید، تحصیل نکنید، به دست نیاورید، انگیزش و جستجو نداشته باشید، قناعت به ما می گوید هرچه به دست آوردید هرچه تلاش کردید در مصرف آنچه که به دست آوردید، حد و اندازه نگه دارید، این طور نباشد که کسی که تمكّن دارد، برای مصرف خود اندازه ای نگه ندارد. یک حد معینی برای مصرف کردن در نظر بگیرید و از آن حد تجاوز نکنید زیرا انسان روحاً افزایش طلب است، هرچه به او بدهند بیشتر آن را می خواهد، هرچه مصرف بکند، بیشتر و بهتر آن را طلب می کند؛ بنابراین در مقابل قناعت، حرص و طمع قرار دارد نه جستجو و طلب قناعت بکنید؛ یعنی برای مصرف کردن، حرص نزنید از آنچه در اختیار دیگران است، برای مصرف خود طمع نورزید؛ این معنای قناعت است. به مسلمان تعلیم می دهد که در مصرف خود و به طور عمده در مصرف شخصی خود، یک حد و اندازه ای نگه دارد، ولنگاری در مصرف را اجازه نمی دهد مفهوم قناعت؛ این معنای قناعت. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش دوم: قناعت؛ ص ۵۳ و ۵۴ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔 خدا نکند قلب و گوش و چشم ما به این صحنه ها عادت کند و بی تفاوت باشیم... 🖤 قلب تک تک ما برای کودکان فلسطینی گرفته است،ناله آنها از گوشمان بیرون نمی رود. چه دنیایی شده است! کودک کُشی عادی شده است ولی سران عرب و دولت های مسلمان هنوز به غیرت و شرفشان برنخورده است. آه تک تک بی گناهان روزی گریبان گیر خواهد شد. ان شاءالله از آن هایی نباشیم که ظلم را می بینیم، گریه میکنیم ولی نصرت نمیدهیم. باید نقش خود را در این برهه از تاریخ ایفا کنیم چرا که "کلّ یوم عاشورا کلّ أرض کربلا" ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🔟 🔻 : 🌀 حدّ کفاف چقدر هست؟ / وظیفه دولت ها و طراحان اقتصادی جامعه چیست؟ 🔸خب این سؤال پیش می آید این حدی که در مصرف باید نگه داریم این حد کدام است؟ پاسخ عنوان «کفاف» است «الكَفافَ وَ العَفاف». کفاف از ماده كَفَّ است نه از مادۀ کفایت. اما به معنای کفایت استفاده می شود و معنا می دهد یعنی آن مقداری از مصرف که برای زندگی معمولی و نیازهای لازم کفاف بدهد و بس باشد؛ یعنی انسان در خوراکش، در پوشاکش، در مصارف زندگیش، در مسکنش، در مرکبش، و در همۀ امورش به اندازه نیازهایی که به طور عادی برای یک انسان وجود دارد به آن اندازه مصرف کند و به آن اندازه بخواهد و بیشتر از آن را نخواهد و مصرف نکند؛ این کفاف [است]. 🔹خب حالا بلافاصله این سؤال پیش می آید آن حدی که برای انسان لازم است کدام است؟ ... پاسخ به این سؤال را روایات ما در عنوان «اقتصاد» دادند. اقتصاد یعنی میانه روی، نه افراط و نه تفريط. البته برای میانه روی یک خط مشخص در همه زمان ها و برای همۀ محیط ها نمی شود معین کرد اما همه می توانند در هر زمانی حد وسط میان افراط و تفریط را درک کنند. 🔸ما در جامعه خودمان باید نگاه کنیم ببینیم وضع مردم چگونه است، یک وقت در جامعه فقر وجود ندارد، بی غذایی وجود ندارد، محرومیت وجود ندارد؛ حد وسط در این جامعه یک زندگی مرفه بالایی ممکن است باشد. اما یک وقت در جامعه ای فقر هست، محرومیت هست، مردمی هستند که از اوّلیات زندگی و نیازهای ضروری زندگی خودشان محروم و تهی دست هستند؛ اینجا حد وسط فرق می کند. بنابراین حد وسط را در یک جامعه بطور مُجمَل و کلی می شود فهمید. آن وقت اینجا نقش مسئولین کشور و دولت ها و طراحان مسائل اقتصادی جامعه روشن می شود که باید بنشینند آن حد وسط را مشخص کنند؛ این می شود الگوی مصرف اسلامی. 🔹پس الگوی مصرف بر سه پایه استوار است: قناعت، کفاف و اقتصاد یعنی میانه روی و بر اساس این بایستی طراحی کنند برای پوشاک مردم، برای مسکن مردم، برای زندگی مردم. و کوشش دستگاه هایی که می خواهند الگوی مصرف را ارائه بدهند باید این باشد که فاصلهٔ بین مردم را کم کنند؛ این یکی از نکات اساسی است که در میان قشرهای مردم فاصله های زیاد وجود نداشته باشد. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش دوم: قناعت؛ ص ۵۴ تا ۵۶ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
340 تفسیر المیزان-315.mp3
947.9K
🌀 سلوک اجتماعی 🌀 : 💠 سلوک قرآنی در بستر است ✅ بستر اولیه قرآن، اجتماعی است 📚 توضیح سوره های مکی و مدنی ☑️ بعضی ها سلوک فردی و بروزات اجتماعی اندک دارند ولی یک موقع چهره غالب، اجتماعی است که عمدتاً در قرآن این است. 🌀 قبل از حضرت امام (ره)، علمایی بودند که کار سلوکی می کردند ولی مثل کار امام (ره) و جبهه ها نشد 🔆 به برکت ، جوانهای ناب تربیت شدند 📢 جلسه ٣۴٠ درس خارج تفسیر المیزان (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۱۱) 🌀 رزق واسع یعنی چه؟ / چه کسانی از دنیا منتفع می شوند؟ 🔻 : 🔹هیچ کسی را پیدا نمی کنید که دنیا را بزرگ بدارد، مهم بشمارد و چشم او به دنیا روشن شده باشد، مگر اینکه مشکلی در زندگی آنها پیش می آید که نمی گذارد به آنچه به آن حرص ورزیدند، به آن، دلشان شاد و چشمشان روشن بشود. 🔸هیچ کس نیست که در دنیا، دنیا را تحقیر کند، مگر اینکه به دنیا منتفع خواهد شد. البته انتفاع به دنیا فقط به این نیست که انسان زخارف دنیا را بتواند جمع کند؛ انتفاع به دنیا یعنی در دنیا انسان به آنچه از زندگی دنیوی به دست می آورد خوش دل باشد. 🔹بعضی خیال می کنند رزق واسع که در روایات وارد شده معنایش پول زیاد است، بعضی ها پول زیاد دارند رزق واسع هم ندارند. ثروت فراوان دارند لکن از این ثروت نمی توانند برای خورد و خوراک خودشان استفاده کنند! مرض قند دارد، یا چربی خون دارد، یا دچار سکته است، نمی تواند بخورد. رزق واسع معنایش این نیست که زیاد داشته باشیم. گاهی یک نفر به قدر خورد و خوراک خودش و زن و بچه اش درآمد دارد، همین را با شیرینی با خوشی با خوش دلی مصرف می‌کند. این شخص "انتَفَعَ بها" از دنیا منتفع شد. 🔸کسانی که دنیا را تحقیر می کنند از دنیا منتفع می شوند؛ یعنی همان مقداری از دنیا که در اختیار اینها هست همان مقدار برایشان شیرین و لذت بخش است، می پرسی «آقا زندگی تان چطور است؟ می گوید: «خیلی خوب الحمد الله»؛ خوشند واقعاً، زندگی مادی هم ندارند اما غرق در لذتند، غیر از لذت معنوی، لذت مادی شان هم به همین اندازه ای که دارند است. دل خوشند. این است معنای واقعی انتفاع به دنیا. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش دوم: قناعت؛ ص ۵۸ و ۵۹ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 😍 ❤️ تو مرا جان و جهانی... 👣 زائران اربعین فراموش نمی کنند به نیابتت قدم بردارند... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔 شب جمعه به یاد حاج قاسم سلیمانی عزیز 💔 بی تو پُر از داغ پریشانی ام... ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 تعداد شهدای غزه به 0⃣4⃣ هزار نفر رسید💔 🌐 خبر ناگواری است؛ اما مطمئنیم: "دنیای آینده، دنیای فلسطین است" 🤏 و ما باید برای این آینده کنیم: بشرطها و شروطها:👇 من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه بر می خیزند من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی برخیزد؟! قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی‌. امام عزیز فرمود: قیام للّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین- صلی الله علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن او ادنی رساند. خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت‌پرست پشت میزنشین شدند. (صحیفه امام خمینی(ره)، ج ۱، صفحه ۲۱) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۱۲) 🌀 دنیا مثل آب دریاست، هرچه بخوری تشنه تر میشوی "حَتَّى يَقتُلَهُ"..تا سرانجام او را از پای در می آورد... 🔻 : 🔸في الكافى عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قالَ لِرَجُلٍ: اِقنَع بِما قَسَمَ اللهُ لَكَ وَلا ننظر إلى ما عِندَ غَيرِكَ وَلا تَتَمَنَّ مَا لَستَ نائِلَهُ فَإِنَّهُ مَن قَنِعَ شَبِعَ وَ مَن لَم يَقنَع لَم يَشبَع وَ خُذ حَظَّكَ مِنْ آخِرَتِكَ. اگر توجه بشود به موقعیت صدور این روایت و امثال این، روایت پُرمغزتر و پُرمعناتر خواهد شد. این، در آن دورانی است که عملهٔ خلفای جور و کسانی که با آنها رابطه داشتند، به برکت قدرت غاصبانه ای که در اختیار گرفته بودند، غرق در نعمت های گوناگون می شدند _که انسان وقتی می خواند بعضی از اوضاع و احوال آن زمان را واقعاً تعجب می کند_ آن کسانی که در این جهت قرار نداشتند، دچار زندگی سختی بودند؛ مظهر همۀ آنها، شیعیان بودند، که هرجا می فهمیدند کسی شائبه پیروی از اهل بیت در او هست، او را به نحوی از انحا از دستگاه ها دور می کردند، از برخورداری ها محروم می کردند! طبعاً در یک چنین شرایطی این وسوسه در دل ها خیلی به وجود می آید که ببیند دیگران چه دارند. در آن شرایط حضرت می فرماید: آنچه خدا برای تو قسمت کرده است به آن قانع باش! به آنچه در اختیار دیگران است، نگاه نکن! به آنها دل نبند! آرزو نکن آن چیزهایی را که به آنها دست نخواهی یافت؛ یعنی به حسب وضع طبیعت و جریان روزگار برای تو پیش نخواهد آمد. همین طور بنشینی در آرزوهای دور و دراز، بیهوده، بی مبنا، خودت را غرق کنی. خیال بافی هایی که در واقعیت زندگی هیچ اثری از آنها نیست. 🔹هرکس قناعت کرد، سیر خواهد شد. و هرکس قناعت نکرد، هرگز سیر نخواهد شد. اگر روح قناعت در انسان نبود، همۀ دنیا را هم که به او بدهند باز سیر نمی شود و یک چیز بیشتر می خواهد. اول یک هدفی را در مقابل خودش قرار می دهد، می گوید به اینجا برسم. وقتی رسید می بیند نه، این کم است! باز تشنه تر است. که در یک روایت دارد دنیا مثل آب دریاست، هرچه بخوری تشنه تر میشوی "حَتَّى يَقتُلَهُ"..تا سرانجام او را از پای در می آورد. 🔸واقعش هم همین است. هرچه انسان برخوردار بشود، راغب تر، مایل تر، افزون طلب تر خواهد شد. اگر در زندگی قناعت کرد و گفت همین مقداری که زندگیمان را می گذرانیم کافی است، آن وقت انسان سیر می شود، دیگر احساس گرسنگی نمی کند، روح او دیگر گرسنه نخواهد بود. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش دوم: قناعت؛ ص ۶۰ و ۶۱ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .