✅ کدام حاشیه #مکاسب بهتر است؟
▫️استاد #حیدری فسایی:
🔹 شش حاشیه برای مکاسب خوب است: حاشیه مرحوم شهیدی، حاشیه مرحوم ایروانی، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی، حاشیه مرحوم حاج عبدالله حسین لاری، حاشیه صاحب عروه، حاشیه مرحوم مامقانی.
🔹این حواشی از اول مکاسب محرمه شروع کردهاند و بعضی از حواشی مثل حاشیه صاحب کفایه از اول بیع شروع کردهاند یا حاشیه مرحوم اصفهانی که از بیع شروع کردهاند.
🔹حاشیه مرحوم #شهیدی در بین حواشی، از همه بهتر است، چون همه حاشیهها را دیده است.
https://darsgoftar.net/mbook/12/176
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۹)
🔹بخش خیارات، جلسه نهم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مناجات شعبانیه را بخوانید
▫️ امام خمینی (ره)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی بررسی سند.pdf
1.46M
✅ روششناسی بررسی سند (مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت)، ویراست دوم
🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش آیتالله خویی در نقل اقوال و نقل روایات
▫️ آیت الله شبیری زنجانی:
🔹آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (از مراجع تقلید) از آقای خویی نقل میکرد که ایشان میفرمود: «قلما أراجع الجواهر»، از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل #اقوال به #مستمسك آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل میکند.
🔹 برای #روایات نیز به کتاب #حدائق مراجعه میکند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی میکند. سپس آقای خویی فکر میکند و نظر میدهد. سلیقه آقای خویی این گونه است.
(جرعهای از دریا ج۲ ص ۶۸۱)
@halgeyoola
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
✅ #منشور_روحانیت (پیام تاریخی و مهم امام خمینی ره خطاب به طلاب و روحانیان)، ۳ اسفند ۱۳۶۷
🔹رهبر انقلاب:
"منشور روحانیت را بخوانید، مکرر بخوانید" ۱۳۹۸/۲/۱۸
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹 اينجانب معتقد به فقه سنتى و #اجتهاد_جواهرى هستم و تخلّف از آن را جايز نمىدانم.
🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، #زمان و #مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند.
🔹مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً #موضوع_جدید ى شده است که قهراً حکم جدیدى مىطلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.
(منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹حضرت امام(ره) در منشور روحانیت (۳ اسفند ۱۳۶۷)، بر ضرورت پایبندی به #روش_فقه_سنتی و اجتهاد جواهری اما #پویا (با در نظر گرفتن زمان و مکان و موضوعشناسی مسائل جدید) تاکید میکنند.
🔹این نامه حضرت امام(ره) خطاب به یکی از شاگردانشان مبتنی بر روش مورد اشاره به نگارش در آمده است:
▫️لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم.
▫️بنا بر نوشته جنابعالی #زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست
▫️ و #رِهان در «سَبْق» و «رِمایه» مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن که در جنگهای سابق به کار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است
▫️و #انفال که بر شیعیان تحلیل شده است، امروز هم شیعیان میتوانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگلها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیطزیست است را نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچکس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد
▫️منازل و مساجدی که در #خیابانکشی ها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن
▫️و بالجمله آن گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخنشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.
(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۵۰)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹حوزهها و روحانیت باید #نبض_تفکر و نیاز آینده #جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند.
(منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷، صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۹۲)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad