#سیره_علما
💥 الدرس حرف و التکرار الف
❓فارابی چگونه مطالعه میکرد؟
🔹وُجد كتاب النفس لأرسطو و عليه مكتوب بخط الفارابی: انّی قرأت هذا الكتاب مائتی مرة.
🔹و نقل عنه انّه كان يقول: قرأت السماع الطبيعی لأرسطاطاليس اربعين مرة و أرى انّی محتاج الى معاودة قراءته.
📚مفتاح السعادة ومصباح السيادة فی موضوعات العلوم ج۱ ص ۲۹۲.
👉 @raveshsonnati
#اصول_بهداشت_روانی_و_تقویت_حافظه
#۵
↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی
↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان
🔻نوشتار دوم: روشهای درست فكركردن
🔹در این نوشتار، روشها و نکاتی برای درست اندیشیدن، بیان میشود. امید است که مورد استفاده قرار گیرد.
🔹انسان بايد مشكلات خود را به روش عقلانی (مسئله مداری) طرح و حل نمايد نه روش احساسی و خيالی (هيجان مداری)؛ لذا به فرمولهای تفكر صحيح به روش مسئله مداری اشاره میشود كه عبارتند از:
🔸۲. اصل خودشناسی يعنی: توجه و باور به توانايیهای بیشماری كه خداوند متعال در وجود انسانها به وديعه نهاده و باور به اين مطلب كه او به كمال و جمال مطلق متصل بوده و آئينه جمال و جلال خداوند متعال است و با اين استعدادها میتواند خوشبختی واقعی را به دست آورد و به پيروزی خود يقين کند، در نتيجه به هيچ وجه احساس حقارت، خودكم بينی، عجز و ناتوانی بر او حاكم نخواهد شد.
🔸۲. باور به اينكه او به طور حتم میتواند با توكّل به خداوند و استفاده از ابزار و وسايل خدادادی مشكلات را حل كند.
🔸۳. مثبت انديشی و باز كردن دريچههای ذهن به جهان روشنايی.
🔸۴. به هيچ وجه نااميد نشدن؛ باید هيولای نااميدی را در درون خود بكشد و باور داشته باشد كه در عالم هيچ بن بستی نيست.
🔸۵. مشكل و مسئله مورد نظر را با تمام علل و عوامل ايجاد مشكل، موانع رفع و مهمتر از همه، راه حلهای مناسب آن را نوشته و تجزيه و تحليل كند و تا زمانی كه آن راه حل مناسب را پيدا نكرده موضوع را ترک نكند.
🔸۶. اگر خود به تنهايی نتوانست عوامل مشكل و راه حلهای مربوطه را بيابد، با كارشناسی امين مشورت كند.
🔸۷. مشكلات را طبيعی تلقی كرده و بزرگش نكند و به اصطلاح از كاه كوه نسازد؛ پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در اين باره میفرمايند:«مَا مِنْ هَمٍّ اِلا وَ لَه فَرَجٌ» هيچ غم و غصهای نيست مگر اينكه برای آن گشايشی است. باید باور داشته باشد که «مشكلي نيست كه آسان نشود» و تلاش كند که از غم و غصههای دنيوی به شدت پرهيز نمايد.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمايد: «تَخَلَّي مِنَ الهُمُوم إلَّا هَمّاً وَاحِداً» یعنی : مؤمن از همه اندوهها و غصهها خود را تخليه كرده مگر يک همّ و غم (كه آن هم غم ابديت و آخرت است.)
🔸۸. باید طرحها و خواستههایش با امکانات و شرايط عينی و موجود سازگار باشد به عبارت ديگر وسايل، قدرت تأمين هدفها را داشته باشد، يعنی تلاش كند که با امكانات موجود و واقعی مشكل را حل كند نه با امكانات خيالی؛ چرا كه گاهی هدفها درون وسايل نمیگنجند. به ياد داشته باشيد که موفّقترين و خوشبختترين انسانها كسانی هستند كه از امكانات موجود بهترين بهرهبرداری را میكنند. (اصل تناسب هدف و امكانات)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#بلاغت_کاربردی
#۱۳
💥بسم الله الرحمن الرحيم «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🔅 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ 🔅 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله
🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی سوره کوثر پرداخته شده است.
↪️🔻 نكات، إشارات و أغراض بلاغی در آیه «إنّ شانئك هو الأبتر»:
❓سوال: گفته شد که معنای حصری در آیهی شریفه این است: «شانئ تو أبتر است نه تو» و با فرض اینکه حضرت أولاد ذکور نداشته است، ولی شانئ حضرت أولاد ذکور داشته، این چطور صحیح است که گفته شود: «شانئ تو أبتر است، نه تو»؟
🔹جواب: از آن جائی که گفته شد: «أبتر» کنایه است از عدم ماندگاری اسم و رسم و محو آثار و به فراموشی سپرده شدن، و این معنای کنائی برای حضرت صلی الله علیه و آله نبوده، بلکه برای شانئ او بوده، پس صحیح است خطاب به حضرت گفته شود: «إن شانئک هو الأبتر» یعنی شانئ تو بی نام و نشان خواهد بود نه تو، او به فراموشی سپرده خواهد شد نه تو، آثار او محو خواهد شد نه آثار تو.
💥«سجع»:
🔹سجع این است که حرف آخر فواصل (کلمات آخر) فقرهها متّحد باشد، در این سورهی مبارکه هم این امر اعمال شده؛ چون «الکوثر» و «انحر» و «الأبتر» به یک حرف تمام شدهاند: (راء).
❓مسئله نحوی:گفته میشود که در جملة إسمیّه خبریّه، نمیشود مسند إلیه نکره باشد، و مسند معرفه، و در این آیه شریفه گفته شد که: «شانئک» اسم «إنّ» است. و مسند اله و «الأبتر» خبر «إنّ» است. و مسند که معرفه است، ولی مسند الیه اسم فاعل مضاف به مفعول به است، و اضافه إسم فاعل به مفعول به لفظیّه است، و افاده تعریف نمیکند، پس بنابراین «شانئک» نکره خواهد بود، و با آن قاعده نمیسازد.
🔹جواب: اضافه اسم فاعل به مفعول به، در صورتی لفظیّه است، که اسم فاعل برای حال یا استقبال باشد ولی اگر برای ماضی باشد اضافهاش معنویه است، و در این آیه شریفه هم «شانئک» برای ماضی است، پس اضافه در آن معنویه است، و افادة تعریف میکند.
🔺پایان نکات ادبی سوره کوثر.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
◾️اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ.
◾️اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.
👉 @raveshsonnati
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
💥مقام و منزلت حضرت باقرالعلوم علیه السلام
✔️ آیت الله العظمی وحیدخراسانی
▪️هرکس که به آنجا(بقیع) رفت باید بفهمد،فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طوی!
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#برنامه_ریزی_برای_فرایند_تدریس
🔻تعیین هدفهای آموزشی و تهیه درس
🔻انواع طرح درس
🔹طرح درس گاه نقشهای کلی برای تمام دروس و جلسات درسی است که در یک ترم تحصیلی برگزار میشود، که آن را طرح درس ترمی یا سالانه مینامند، و گاه نقشهای است برای تدریس در یک جلسه درسی با اشاره به همه عناصر، امکانات و فعالیتهای مربوط به آن یک جلسه، که به آن طرح درس روزانه میگویند. تهيه هر دو نوع طرح از وظایف معلم است.
🔻عناصر طرح درس سالانه
🔹یک طرح درس سالانه از این عناصر تشکیل می شود:
🔸الف) عناوین دروس در طول یک ترم؛
🔸ب) هدف کلی هر درس؛
🔸ج) اشاره به محتوای کلی هریک از این اهداف؛
🔸د) حجم هر درس با اشاره به شماره صفحات آن؛
🔸ه) تاریخ برگزاری جلسه مربوط به هر درس با در نظر گرفتن تعطیلات و آزمونها.
🔺به این ترتیب، اگر در هر ترم شانزده جلسه درس و یک جلسه آزمون برگزار شود، برای تهیه طرح درس یک ترم میتوان جدولی با پنج ستون و هفده ردیف ترسیم کرد و به ترتیب از ردیف اول تا شانزدهم در هر ردیف اطلاعات کلی مربوط به یک جلسه درس را نگاشت و در ردیف هفدهم تاریخ آزمون، محتوای کلی آن و منبع یا منابع مورد نظر را درج کرد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص۱۹۵، ۱۹۶.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی
🔹اهل معرفت، آنها كه در عرفان خداوند از کُمّل هستند، منتهای سير را ذکر یونسیه میدانند: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.¹»
🔹مداومت به این ذکر در سجده، قلوب مستعدّین سير إلی اللّه را نورانی میکند؛ آنهایی این مقام را دریافتند كه شهد آن شربت را چشيدهاند، اين مقام ابتدا و اول این راه است.
🔹سيدالشهدا علیهالسلام در دعای عرفه دوازده «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» گفته است؛ اهلش به اين نكته دقّت كنند، دعای عرفه را بخوانند، قرآن را ببينند، سورۀ یونس را مطالعه كنند.
🔹حضرت یونس علی نبینا و آله و علیه السلام در زندانِ شكم ماهی گفت: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين.»
🔹سيدالشهدا علیهالسلام بعد از اين جمله، يازده جملهی ديگر اضافه كرد؛ معنايش اين است كه يونس علیهالسلام در مرتبهی اول و حسين بن علی علیهماالسلام در رتبهی دوازهم است و فوق اين عدد ديگر رتبه نيست: ﴿إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا²﴾، مرحلهی دیگری تصوّر ندارد.
🔹تمام مراحل شهور معرفت، كه باطن اين آيه است، در دعای عرفه طی شده است.
🔹در حقیقت امام حسین علیهالسلام به یونس علیهالسلام میفرماید: تو چنین گفتی: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» ولکن مراتب دیگر مانده كه من بیان میکنم:
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَالْمُسْتَغْفِرِين،
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ،
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْخَائِفِينَ،
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْوَجِلِينَ،
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الرَّاغِبِينَ،
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُهَلِّلِينَ،
🔸لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُكَبِّرِينَ... .³
🔹هر یک از اين جملهها اقيانوسی از معارف الهی میباشد كه هزاران جبرئیل و میکائیل و اسرافیل در اين دريای بی پايان مستغرق است.
🔹چه کسی درک میکند وقتی آن حضرت میفرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ»، چگونه دوازه مرتبهی توحيد را طی مینماید؛ از توحيد در مقام احديت، توحيد در مقام الوهيت، توحيد در مقام ربوبيت، تا به توحيد در مقام محبت رسیده و میفرماید:
🔸تَرَكْتُ الْخَلْق طُرّاً فِي هَوَاكَا
🔸وَاَيْتَمْتُ الْعِيَالَ لِكَيْ اَرَاكَا
🔸وَلَوْ قَطَّعْتَنِي فِي الْحُبِّ اِزباً
🔸لَمَاحَنَّ الْفُؤادُ اِلي سِوَاكَا.⁴
🔹تمام عرفای اولين و آخرين در «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» اول او وا ماندهاند، تا چه رسد به مراحل بعدی که آن حضرت در بیانش طی کرده است.
📌 ۱. و ذو النّون را، آنگاه كه خشمناک برفت و پنداشت كه هرگز بر او تنگ نمیگيريم و در تاريكى ندا داد. (انبیا/۸۷)
۲. شمار ماهها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمين را بيافريده، دوازده است. (توبه/۳۶)
۳. دعای امام حسین علیهالسلام در روز عرفه
۴. ای خدا! از همه كس، از همه چيز در راه تو گذشتم و برای ملاقات تو از همهی وابستگان چشم پوشيدم، ای خدا! اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم، دل من به سوی غير تو تمايل نخواهد كرد. (منتهی الآمال، محدث قمی، ج۱، ص۶۹۹)
🔺کانال معظم له
👉 @raveshsonnati
#اصول_بهداشت_روانی_و_تقویت_حافظه
#۶
↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی
↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان
🔻نوشتار دوم: روشهای درست فكركردن
↪️🔸۹. بايد باور داشته باشد كه مهمترين عامل حل مشكل خداوندِ مهربانتر از مادر است؛ لذا با توسل به چهارده معصوم علیهم السلام از خداوند متعال ياری جويد؛ «ألَيْسَ اللهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ» «الزمر: ۳۶» یعنی: آيا خداوند به تنهائی بندهاش را كفايت نمیكند.
🔸۱۰ در دنیا در جستوجوی راحتی مطلق نباشد؛ در روایت است : «الرَّاحَةُ لَمْ تُخْلَقْ فِي الدُّنْيَا وَ لَا لِأَهْلِ الدُّنْيَا إِنَّمَا خُلِقَتِ الرَّاحَةُ فِي الْجَنَّةِ وَ لِأَهْلِ الْجَنَّة» انسان بايد بداند كه اين دنيا مقدمه ابديت است و پر از بلا و مصيبت بوده و به راحتی مطلق در آن نمیتوان رسيد؛ لذا بر اساس اين جهانبينی نبايد به دنبال راحتی مطلق بود و زندگی كردن در مشكلات را نوعی لذّت دانست و يقين نمود که در نعمتهای بيكران الهی غوطهور است و همواره در جاذبه كمال و جمال مطلق قرار دارد و همواره در فكر هدف اصلی و رسيدن به كمال ملكوتی باشد كه لازمه آن دورانديشی و آيندهنگری است.
🔸۱۱. داشتن نظم عينی و خارجی؛ تلاش كند که علاوه بر نظم روانی كه موضوع آن بيان شد، نظم عينی و خارجی را نيز در زندگی داشته باشد و طبق فرمايش امام کاظم علیه السلام ساعات خود را به چهار بخش تقسيم كند:
1⃣ بخشی برای عبادت و مناجات با خدا؛
2⃣ بخشی برای كار و كسب روزی حلال؛
3⃣ بخشی برای ارتباط با برادران و افراد سالم جامعه که عیبها را از روی اخلاص گوشزد میکنند؛
4⃣ و بخشی برای استفاده از لذّتهای حلال (تفريحات سالم)؛ به هوش باشد كه عمر آدمی سرمايه جاودانگی اوست و با اتلاف وقت و تنبلی، آن را به هدر ندهد و هميشه پركار و فعّال باشد؛
🔸۱۲. داشتن محاسبه در زندگی؛ با محاسبه زندگی كند، يعنی در آخر هر شب از خود حساب بكشد و مشغول اصلاح خويش باشد. بهترين راه برای اين امر، نوشتن نقاط ضعف و عيبهای خود میباشد كه بايد برای برطرف كردن آن بكوشد و ضمناً نقاط مثبت خود را شناسايی كرده و تقويت نمايد كه نتيجه آن زندگی بدون گناه خواهد بود؛ حضرت امام كاظم علیه السلام میفرمايد: «لَيْسَ مِنَّا مَن لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فی كُلّ يَوْمٍ» از ما نيست كسی كه هر روز اهل محاسبه نباشد؛
🔸بسی كتاب خواندی كتاب نفس بخوان
🔸ز كردههای تو جان را كتاب در پيش است
🔸مرا به هيچ كتابی مكن حواله دگر
🔸كه من حقيقت خود را كتاب میبينم
🔸۱۳. تلاش در جهت داشتن روحی آرام؛ تلاش كند كه روحی آرام داشته باشد كه آن نيز در سايه ياد خدا و ارتباط با او ميسر میشود؛ از اين رو، بايد تلاش نمايد که به هيچ وجه با غيظ و خشم و عصبانيت و اضطراب زندگي نكند و با چشم هم چشمی خود را افسرده نسازد و از هيچ كس و هيچ تهديد و انتقادی نهراسد و باور داشته باشد كه همه چيز دست خداست و اگر احياناً عصبانی شود برای رفع عصبانيت میتواند اقدامات زير را انجام دهد:
1⃣ ياد خداوند توجه حضور هميشگی او در زندگی؛
2⃣ نماز خواندن؛
3⃣ تغيير مكان و تغيير حالت دادن؛
4⃣ نفس عميق كشيدن؛
5⃣ شنا يا حمام رفتن؛
6⃣ ورزش كردن؛
7⃣ ارتباط با يک دوست صبور، حليم و خونسرد تا كمک حال او در رفع عصبانيت باشد و بهتر اين است كه از زمينههای غضب و عصبانيت دوری كند.
🔸۱۴. پايداری در مقابل محرکهای اجتماعی؛ تحت تأثير محركهای اجتماعی واقع نشود و در اثر رفتار و گفتار نابهنجار، اعتراض و بیمهری، تمسخر و تحقير ديگران، زندگی عقلانی و شرعی، خود را تغيير ندهد، بلكه كاملاً بیخيال و خونسرد بوده ذهن و قلب ملكوتی خود را مشغول قيل و قال ديگران نسازد. چنانکه خداوند متعال میفرمايد: «وَ لَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لَا تَكُنْ فِي ضَيْقٍ مِّـمَّا يَمْكُرُونَ «النمل، ۷۰» یعنی: ای پيامبر بر آنان محزون مباش و از مكر آنها در تنگنا قرار نگير.
🔸۱۵. نظم منطقی در فكر كردن و پرهيز از تخيلات انفعالی؛ از علائم تخيل میتوان به منتقل شدن از موضوعی به موضوع ديگر بدون نتيجهگيری در موضوع نخست يا در موضوعی از شاخهای به شاخه ديگر رفتن اشاره كرد كه نتيجه آن روان گسستگي و روان پريشی است كه نهايتاً در مراحل حادّتر منجر به امراض روانی میگردد؛ لذا بايد باور داشت كه اين خيالات، اوهام و افكار پريشان و القائات شيطانی، فكر را مختل و وجود را از وحدت به كثرت، از نور به ظلمت، از عمل به آرزوهاي غير منطقی و از انبساط و شادی به غم و غصه سوق میدهد، البته در عين حال از خيالات نيز نبايد ترسيد، چرا كه خيالات همانند تار عنكبوتند و با كمی صبر و تحمل و مقاومت از بين میروند؛ مناسب است به خاطر اهمیت فوق العاده خیال و تأثیر آن در همه امور از جمله تحصیل، مطالبی در این راستا بیان شود:🔻
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
💥اطلاع رسانی
🔹به مناسبت نزدیک شدن عید الله الاکبر، عید ولایت و امامت، عید غدیرخم، تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۵۵ از سوره مائده
✔️نوشته استاد معظم حجة الاسلام و المسلمین فتوحی
🔹روزانه با هشتگ #بلاغت_کاربردی در کانال منتشر میشود.
🔹پیش از این نیز تجزیه و ترکیب بخشی از آیه سوم سوره مائده (آیه اکمال) در کانال با هشتگ #بلاغت_تطبیقی منتشر شده بود و علاقمندان میتوانند از آن نوشته نیز استفاده کنند.
👉 @raveshsonnati
#بلاغت_کاربردی
#۱۴
💥بسم الله الرحمن الرحیم🔅إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله
🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۵۵ سوره مائده پرداخته شده است.
1⃣ شأن نزول و تبیین اجمالی معنای آیه:
🔹بر پایه روایات بیشماری از اهل سنت و شیعه، این آیه شریف دربارهی حضرت أمير المومنين علی بن ابی طالب(علیه السلام) نازل شده است.
🔹«إنّما» از ادوات قصر است و افادهی حصر میكند.
🔹«ولی» در زبان عربی در چندین معنا استعمال شده است كه يكی از آنها: «ولی أمر» است، ولی امر یعنی کسی که بر مردم ولايت دارد، متولّی، پیشوای آنها و مستحقّ تصرّف در امور آنهاست، و تدبير امور آنها به دست اوست و پيشوای آنهاست، و بايد مردم از او پيروي و تبعيّت كنند، در اين آيهی شريفه هم به قرينهی رواياتي كه در شأن نزول آن وارد شده است،«ولی» به همين معنی است.
🔹و مراد از موصول «الذين ...» همانگونه که گفته شد بر طبق روایات، حضرت امير المومنين(علیه السلام) است.🔻
🔺بنابراین معنای اجمالی آیه چنین است که: ولّي شما فقط سه تا است:
🔸۱. خداوند
🔸۲. رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
🔸۳. امیر المومنین (علیه السلام)
2⃣ ترکیب نحوی:
🔹«إِنَّمَا»: مرکب از «إن» و «ما» کافه است، و یکی از ادوات قصر و حصر است.
🔹«وَلِی» مبتدا و مضاف، «كُمُ»: مضاف إليه.
🔹«اللَّهُ»: خبر
🔹«واو»: عاطفه
🔹«رَسُولُ» بر «اللَّه» عطف شده است، و مضاف، «هاء»: مضاف إليه.
🔹«واو»: عاطفه
🔹«الَّذِينَ»: بنابر یکی از دو قول بر «رَسُولُهُ» عطف شده است. 🔸(در عطف به واو اگر معطوف متعدد باشد، مانند جائني زيدٌ و عمروٌ و بكر و خالدٌ، اختلاف است در اينكه آيا همه معطوف ها عطف اند بر معطوف عليه أوّل، و يا اينكه هر معطوفی عطف است بر ما قبل خود.)
🔹جملهی «آمَنُوا» متشکل از فعل و فاعل و صله موصول«الذین» است، و محلی از اعراب ندارد.
🔹«الَّذِينَ» دوم: بدل است از «الَّذِينَ» اول.
🔹جملهی «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ» متشکل از فعل و فاعل ومفعول، صله موصول است و محلّی از اعراب ندارد.
🔹«واو»: عاطفه، و جملهی «يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ» (فعل و فاعل و مفعول) عطف است بر جملهی «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ» و محلّي از اعراب ندارد.
🔹«واو»: حاليّه
🔹«هُمْ»: مبتدا
🔹«رَاكِعونَ»: خبر و جمله در محل نصب است، به عنوان حال از فاعل «يُؤْتُونَ».
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati