eitaa logo
پژوهشکده باقرالعلوم
771 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
334 ویدیو
16 فایل
کانال اطلاع رسانی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام ارتباط با مدیر: @m_jamalikia
مشاهده در ایتا
دانلود
📓 یادداشت | بازسازی فقه شیعه از مقاصد سکولار تا مکتب امام خمینی ✍️ سیدعلی موسوی 📝 مقاصد متصور در فضای جامعه علمی ما فاصله عظیمی از آنچه در فقه مالکی به عنوان مقاصد شناخته می‌شود دارد. 🔸ما وقتی میگوییم مقاصد یاد اندیشه توحیدی توسعه یافته علامه طباطبایی در المیزان، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن رهبر معظم انقلاب و فقه ولایی امام خمینی می‌افتیم. این اندیشه هرچند با نگاهی حکمی، مقصد و مبدا را توحید می‌بیند اما قائل به مرجعیت قرآن و به بیان ادبیات اهل بیت علیهم السلام «عرض روایات» به ساخت کلان عقلانی قرآن است. 🔹اساسا «موافقت با قرآن» مورد تاکید اهل بیت، معنایی اینچنین دارد. علاوه بر قرآن صامت، سمت دیگر این فهم متعالی فقهی، ریشه در منطق عملی اهل بیت علیهم السلام یعنی انسان ۲۵۰ ساله (قرآن ناطق و بسط یافته در طول حیات ۲۵۰ ساله معصومین) دارد. 🔸اما اصطلاح فقه مقاصدی بسیار خطرناک و بی‌انضباط است و همه حساسیت‌های ضد قیاسی شیعه نثار آن ... 🔍 متن کامل یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇👇 http://rbo.ir/__a-3549.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch ایتا و بله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 کارگروه مطالعات تبلیغ 🔹 امروزه تبلیغ دینی در جهان چه ازنظر روش و چه ازنظر سازمان تبلیغی، گستره‌ای عظیم از تجربیات و نظریه‌ها را در اختیار محققان و مبلغان در کشور قرار می‌دهد. 🔸علاوه بر روش و سازمان از روابط راهبردي برخي از مذاهب با سطوح دیگر ساختار اجتماعی نيز می توان بهره‌مند شد. 🔹 مطالعه و امکان‌سنجی بهره‌برداری از تجربیات، رویکردها، راهبردها، روش‌ها و مهارت‌های موفق تبلیغی ادیان و فرق مختلف جهان و همچنین بازشناسی علم تبلیغ با پژوهش موردی رشته‌ی تبلیغ‌شناسی در مسیحیت از اهم اهداف این کارگروه بوده، و تدوین اطلس سازمان‌ها و روش‌های تبلیغ مذهبی و تبلیغ چهره‌ به‌ چهره جزو فعالیت‌های حال حاضر آن است. 📚 تاکنون ۶ کتاب در این کارگروه به انتها رسیده است. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 به بهانه ایام اربعین حسینی 🔸روایت یک مُبلغ از تبلیغ در مرز مهران 🔹خادم موکب امام رضایی‌ها به من گفت شما دارید مشتری‌های من رو ازم می‌گیرید! 🔹ظرفیت تبلیغ از مرزها آغاز می‌شود و تا کربلا ادامه دارد. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🚩 امام حسین (ع): برای اینکه جامعه اسلامی را اصلاح کنم قیام کرده‌ام و می‌خواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم. (بحارالانوار-جلد۴۴-صفحه۳۲۹) 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
📖 🔸اربعین در گذر تاریخ 🔹1384 سال از اولین باری که یک شیعه به زیارت امام حسین (ع) رفت گذشته، زیارتی که با پای پیاده در روز اربعین شهدای کربلا انجام شد و بعد از آن هم این رسم دلچسب برای شیعیان به یادگار ماند. 🔹گرچه زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) در این سال‌ها سرد و گرم‌های زیادی را چشیده، از ممنوعیت زیارت در دوران رژیم بعث عراق گرفته تا حمله داعش و ویروس کرونا، اما باز هم زن‌ها و مردها، بچه‌های خردسال، پیرزن‌ها و پیرمردها و آن‌هایی که شاید در سلامت کامل جسمی هم نباشند، با سینه‌هایی شعله‌ور از داغ سیدالشهدا (ع) برای حضور در این مراسم عظیم می‌شتابند. شتابی که هرسال بر تعداد زائران حرم امام اضافه می‌کند. 🔹در این نشریه دیجیتال میزبان شماییم با روایت‌هایی از تاریخ زیارت اربعین از سال وقوع عاشورا تا به امروز. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🚩 امام حسین (ع): به تحقیق من نمی‌بینم مرگ را، مگر سعادت و نمی‌بینم زندگی در کنار ستمگران را، مگر عار و ننگ. (تحف العقول، ص 276) 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
📗 همزمان با اربعین حسینی منتشر شد؛ از حکمت تا معنویت در الگوی مشارکت جمعی پیاده‌روی اربعین ✏️ مؤلف: صدیقه رمضانی تمیجانی 📝 تدوین: پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام 📚 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم 📔 تعداد صفحات: 344 🔹کتاب از حکمت تا معنویت با هدف استخراج الگوی مشارکت‌جمعی در پیاده‌روی اربعین، به مطالعه مشارکت ایرانیان در این آیین و به طور ویژه موکب‌داران و خادمان موکب‌های ایرانی به عنوان گروهی که بیشترین سطح و حوزه مشارکت را دارا بوده‌اند، می‌پردازد. 🔸 نگارنده در گام اوّل طی واکاویِ نظری و مفهومی، به چیستی پدیده و مرور انواع مشارکت ‌جمعی در ادبیات نظری مرتبط پرداخته است تا از قابلیت توضیح‌دهندگیِ دیدگاه‌ها و ایده‌های نظری، بهره‌برداری کافی حاصل شود. 🔰 پس از گردآوری داده‌های کیفی، «ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فرد ابعاد و اجزای جریان مشارکت»، «زمینه مشارکت» و «جهان ذهنی مشارکت‌کننده» بیان و از این رهگذر «الگوی مشارکت جمعی اربعین» شناسایی شده است. 📖 این پژوهش با رویکرد و روش و ادبیات تخصصی حوزه علوم اجتماعی نگاشته و در هفت فصل به زیور طبع آراسته شده است: ➖لوازم مفهومی مطالعه پیاده‌روی اربعین ➖نظریه‌ها و انواع مشارکت در علوم اجتماعی ➖تحلیل نظری جریان اصلی مشارکت ➖شیوه الگونگاری ➖اجزای الگوی مشارکت جمعی پیاده‌روی اربعین ➖الگوی حکمت‌بنیان، اجتماع‌مدار و معنویت‌محور اربعین ➖بررسی آمار زائران و نوع توزیع آنها 📝 آشنایی بیشتر با کتاب 👇👇 http://rbo.ir/__a-3551.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) | eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🚩 میعاد بزرگ اربعین - رهبر انقلاب (+ متن) 💎 مقام معظم رهبری در باب اهمیت روز اربعین و شرکت پرشور جوانان در این اجتماع عظیم می‌فرمایند: آمدن خاندان پیغمبر، امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) به کربلا در اربعین به این مقصود بود. به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعه شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعه مسلمین را باید به یاد هم بیاورید، تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن هم با آن وضع! این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمی‌رفت و خاطره آن برای همیشه زنده می‌ماند. 🥀 فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) تسلیت باد 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
✍️ سلسله آموزش‌های نویسندگی ✅ صفات نوشتۀ خوب (2) 5️⃣ فصاحت و بلاغت درستی کلمه و کلام و ترکیب الفاظ و سهولت تلفّظ تعابیر و رعایت قواعد، «فصاحت» است. شناخت مقتضای حال، تناسب زمانی و مکانی، شرایط جامعه، روحیات خواننده و نیازهای فکری و پسند ذوقی او و ... به «بلاغت» مربوط می‌شود. نوشته هم باید صحیح و فصیح باشد، هم رسا و بلیغ. 6️⃣ نوآوری نوشته‌ای که از ابتکار و نوآوری برخوردار باشد، امتیاز دارد. این ابداع، هم در مضمون و دیدگاه و پیام، مطرح است، هم در زاویۀ دید و نوع نگاه به موضوع و هم در شکل جملات و قالب های جدید در سبک نویسندگی. تکرار مکررات و نداشتن حرف نو و نگاه نو، نوشته را از گیرایی دور می‌کند. «سخن نو آر، که نو را حلاوتی دگر است.» یا باید حرفی تازه داشت، یا نگاهی تازه، یا سبکی جدید. یافتن «قالب نو» برای «مفاهیم کهن»، آن‌ها را از کهنگی نجات می‌دهد و کارآمد می‌سازد. اگر تنها به استواری محتوا و صحت مضمون و آسمانی بودن پیام اعتماد کنیم و به عرضۀ آن مفاهیم با روش‌های جدید نیندیشیم، شاید قشر عظیمی از علاقه‌مندان به مبانی دینی و ارزشی را از دست بدهیم. 7️⃣ رعایت علایم نگارشی علامت‌های نگارشی، در نوشته، مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده است. نبودنش، خطا آفرین است و کاربرد و نصب غلط آن‌ها هم حادثه‌آفرین. علایم، به درست خواندن و درست فهمیدن نوشته کمک می‌کند و خواندن را هم آسان تر می‌سازد. کاربرد صحیح علایمی همچون نقطه، ویرگول، علامت سؤال، نقل قول، دو نقطه، گیومه، پرانتز و... از محسّنات نوشته است. در یادداشت‌های کوتاه هم باید مقید بود آن‌ها را درست به کار برد. البته افراط در علامت گذاری در نوشته، از سوی دیگر عامل خستگی و مانع سرعت در مطالعه است. 📌 جواد محدثی، برگرفته از «کتاب با اهل قلم» 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch
✅ چابک و با‌وقار شنا را در حوض بزرگ حیاط خانه آموخت و در رودخانه با همسالانش شنا می‌کرد. بهترین اسبِ خانه برای روح‌الله بود و دایه‌اش سوارکاری را یادش داده بود. دونده بود و پرش طول و ارتفاع هم تمرین می‌کرد و چندجای بدنش شکسته و زخمی شده بود. با هم‌کلاسی‌های خود تیم کشتی و مسابقه راه‌انداخته بود. تیراندازی هم یاد گرفت. در محله کسی جرئت نداشت از ترس سید، ناسزا بگوید یا لات‌بازی دربیاورد. 📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری 📚 پیوند خرید کتاب: pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513 💻 آدرس تارنمای پژوهشکده: 🌐 https://rbo.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدیو | بازگشت به خدا 💠 آیت الله ناصری: فقط بیا در خونه خدا بگو یا رب من اشتباه کردم، نفهمیدم. 🔹هر کسی واقعا برود در خانه خدا و بگوید من آمدم، دیر آمدم ولی آمدم، امکان ندارد خدا دست رد به سینه‌اش بزند. 🔸همه را می‌پذیرد، خدا ماها را دوستمون دارد علاقه به ما دارد، می‌خوادمون. فقط بیا در خونه خدا بگو یا رب من اشتباه کردم، نفهمیدم. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
📝 راهنمای نگارش مقاله علمی پژوهشی ✅ بخش سوم 💢 ساختار مقاله علمی پژوهشی 📌 بخش‌های مختلف یک مقاله علمی پژوهشی 5️⃣ نتایج یافته‌های حاصل از تحقیق را در این قسمت بیان کرده و در صورت لزوم با رسم جدول یا شکل نشان دهید. 6️⃣ بحث ➖یافته‌ها و گزارش‌های مطالعات پیشین را با نتایج مطالعه خود مقایسه کنید و دلیل همسو بودن یا نا همسو بودن آنها را ذکر کنید. ➖با توجه به نتایج حاصل شده، ایده‌های جدید و یا راه‌حل‌های بالقوه برای حل مسئله موجود را ارائه کنید. ➖با در نظر گرفتن کاستی‌ها و نقاط ضعف تحقیق انجام شده و نتایج آن، توصیه‌ها یا پیشنهاداتی را برای پژوهش‌های آینده مطرح نمایید. 7️⃣ نتیجه‌گیری کلی نتایج نهایی تحقیق انجام شده را به همراه خلاصه‌ای از کل پروژه بیان کنید. 8️⃣ سپاسگزاری (اختیاری) اگر کسی شما را در انجام پروژه تا حد قابل توجهی یاری نموده یا بودجه آن را تأمین کرده است، در این قسمت از او تشکر کنید. 9️⃣ منابع مشخصات تمام منابعی را که برای نگارش مقاله خود از آنها استفاده کرده‌اید و در داخل متن به آنها اشاره کرده‌اید، به صورت کامل درج کنید. 🔟 پیوست (اختیاری) هر نوع اطلاعات اضافه را که به فهم مقاله کمک می‌کند، در این قسمت بیان کنید. 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
📚 تهیه اثر از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده: https://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=611
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 کارگروه تاریخ اجتماعی ایران 🔹 با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به راهبری‌های فرهنگ‌بنیان می‌اندیشد توصیف دقیق از تحولات فرهنگ عمومی می‌تواند تصویرگر چگونگی فراز و فرود‌های فرهنگی جامعه ایرانی باشد. 🔸چگونگی تغییرات فرهنگ عمومی و اجتماعی مردم ایران معاصر (قبل و بعد از انقلاب اسلامی)، در کارگروه «تاریخ اجتماعی» بررسی می‌شود. 🔹 این کارگروه در حال حاضر سرفصل‌های فرهنگ عمومی در موضوعات مختلفی، چون پوشش، سینما، موسیقی و تفریحات را در بازهی سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۰ در دست پیگیری دارد. 📚 اثر نخست این کارگروه با موضوع پوشش اکنون در فرایند چاپ قرار دارد. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
رایج‌ترین غلط‌های املایی (ستاره‌دارها نادرست‌اند.) *آواکادو ← آووکادو *اختلاص ← اختلاس *ارازل ← اراذل *ارجینال/ *اورجینال ← اریجینال/ اریژینال *استحظار ← استحضار *اصراف ← اسراف *اصطحکاک ← اصطکاک *اطراق ← اتراق *اظطراری ← اضطراری *الحمدالله ← الحمدللّه *الویت ← اولویت *انشاللّه ← ان‌شاءالله *انظباط ← انضباط *بارگزاری ← بارگذاری *بچه‌گانه ← بچگانه *بح‌بح ← به‌به *بحر خیابان ← بَر خیابان *برخواستن ← برخاستن *برگذاری ← برگزاری *بزار/ *نزار ← بذار/ نذار (از «گذاشتن») *بلاخره/ *بلخره ← بالاخره *بنیان‌گزار ← بنیان‌گذار *به‌ذاته ← بذاته *به‌رأی‌العین ← برأی‌العین *به‌شخصه ← بشخصه *به‌عینه‌ ← بعینه *به‌نفسه‌ ← بنفسه *بیافتد/ *بیوفتد ← بیفتد *بیافروزد ← بیفروزد *بیاندازد ← بیندازد *بیاندیشد ← بیندیشد *بیانگارد ← بینگارد *بیانگیزد ← بینگیزد *بی‌مهابا ← بی‌محابا *پاچه‌خواری ← پاچه‌خاری *پلمپ ← پلمب *تاس ← طاس *ترجیه ← ترجیح *تزئین ← تزیین *تکنسین ← تکنیسین *تکّه‌کلام ← تکیه‌کلام *تِلورانس ← تولِرانس *تهکّم ← تحکّم *توجیح ← توجیه *تورک ← تُرک *توفان ← طوفان *جذرومد ← جزرومد *چک‌نویس ← چرک‌نویس *حاظر ← حاضر *حتّاکی ← هتّاکی *حدالامکان ← حتی‌الامکان *حلیم ← هلیم *حیات خانه ← حیاط خانه *حیاط وحش ← حیات وحش *خاروذلیل ← خواروذلیل *خدمت‌گذاری ← خدمت‌گزاری *خلَع ← خلأ *خوارش ← خارش *خاستگاری ← خواستگاری *دردودل ← دردِدل *دقّ‌ودلی ← دقِّ‌دلی *دیدبان ← دیده‌بان *راجبه ← راجع‌به *راکتور ← رِآکتور *رزالت ← رذالت *رییس ← رئیس *زجّه ← ضجّه *زخم‌وزبان ← زخمِ‌زبان *زِرته/ *ضِرته ← ضِرطه *زِرس/ *زِرص قاطع ← ضِرس قاطع *زیباشناسی ← زیبایی‌شناسی *ژولای ← جولای *سانتریفیوژ ← سانتریفوژ *سایبان ← سایه‌بان *سپاس‌گذاری ← سپاس‌گزاری *سپرده‌گزاری ← سپرده‌گذاری *سئوال ← سؤال *شکرگذاری ← شکرگزاری *شئ ← شی‌ء *ضَرّادخانه ← زَرّادخانه *ضرب‌العجل ← ضرب‌الاجل *ظل آفتاب ← زل آفتاب *عبداله ← عبدالله *عبدالهی ← عبداللّهی *علاقمند ← علاقه‌مند *علی‌رقم ← علی‌رغم *عیاق ← ایاق *غراضه ← قراضه *غیره‌وذلک ← غیرذلک *غیض ← غیظ *فالوعر ← فالوور/ فالوئر *فراقت ← فراغت *فن‌آوری ← فناوری *فوش ← فحش *قائله ← غائله *قانون‌گزاری ← قانون‌گذاری *قتل‌وعام ← قتلِ‌عام *قوائد ← قواعد *کج‌دارومریض ← کج‌دارومریز *کشکِ‌بادمجان ← کشک‌وبادمجان *کورد ← کُرد *کوله‌بر ← کول‌بر *لب‌تاب ← لپ‌تاپ *لحجه ← لهجه *لشگر ← لشکر *مابه‌ازا ← مابِازا *مارموز ← مارموذ *مبداء ← مبدأ *متالوژی ← متالورژی *مثه ← مثِ *مُحَیّا ← مُهَیّا *محی‌الدین ← محیی‌الدین *مخمسه ← مخمصه *مذبور ← مزبور *مرحم ← مرهم *مشمول‌الذّمّه ← مشغول‌الذّمّه *مصلّی تهران ← مصلّای تهران *مضخرف ← مزخرف *مطمعن ← مطمئن *معزل/ *معظل ← معضل *ملات ← ملاط *ملاحضه ← ملاحظه *مَلقمه ← مَلغمه *مناضره ← مناظره *مَِنَسّۀ ظهور ← مَِنَصّۀ ظهور *منشاء ← منشأ *منظبط ← منضبط *مهراب ← محراب *مؤذّب ← معذّب *موزی ← موذی *موقه ← موقع *میابد ← می‌یابد *نئشه/ *نشعه/ *نعشه ← نشئه *نسیب ← نصیب *نیاندازد ← نیندازد *نیوزلند ← نیوزیلند *هکّاکی ← حکّاکی *وحله ← وهله *یهو ← یه‌هو (یک‌هو) ✍️ سید محمد بصام 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch