eitaa logo
پژوهشکده باقرالعلوم
752 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
306 ویدیو
15 فایل
کانال اطلاع رسانی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام ارتباط با مدیر: @m_jamalikia
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 آن صخره مرجانی؛ روایت تشکیل جبهه حجاب ضد طاغوت 🔹برای نسل ما که قصه پر غصه کشف حجاب را از مادربزرگ‌هایمان شنیده‌ایم و آن‌ها حکایت کردند که چه سختی‌هایی کشیدند، چه زنانی که کشته شدند، چه محرومیت‌هاییی که نسیب زنان مسلمان ایرانی شد، خواندن کتاب «صخره مرجانی» اگر واجب شرعی نباشد، تکلیف ملی هست. 🔸حجاب و عفاف خودش یک واجب شرعی است اما پوششی که حجاب را تأمین کند وابسته به عناصر دینی و اعتقادی، ملی و فرهنگی و حتی زیست‌بومی است. چیزی که همیشه باید در کنار مسائل حقوقی و سیاسی به آن توجه داشت. 🔰 در همین آغاز باید تکلیف عنوان کتاب را روشن کنیم! چرا صخره مرجانی؟ آیا حجاب یا چادر به صخره مرجانی تشبیه شده است؟ هرگز. ماجرا چیز دیگری است... 📝 معرفی کامل کتاب 👇👇 http://rbo.ir/__a-3636.aspx 📚 تهیه اثر از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده: pbshop.ir/__p-p-624.aspx 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
🚩 ۱۹ دیماه؛ سالروز قیام خونین مردم قم را گرامی می‌داریم 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
📓 | 💡زمینه‌های قیام 19 دی مردم قم ✍️ رضا نوين 🔹برای بررسی قیام 19 دی مردم قم بایستی اول فضای سیاسی – اجتماعی سال 56 و فضای کلی دهه 50 را مورد کنکاش قرار دهیم. بصورت خیلی مختصر می‌توان گفت؛ در دهۀ 50 رژیم شاه یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای منطقه و دنیا بوده و از طرف دیگر، حمایت همه جانبۀ آمریکا پشتوانه این رژیم شاهنشاهی بوده است. به عنوان مثال «در سال 1356 درآمد نفتی ایران 7/20 میلیارد دلار بوده است». ارتش مدرن 400000 نفری مسلح به پیشرفته‌ترین تسلیحات و با تشکیلات دقیق و منظم که خشونتش زبان زد عام بود در اختیار رژیم ایران بود. 🔸شاه آن‌چنان به سلطنت خود امیدوار بود که در مصاحبه با خبرنگار ایتالیایی «اوریانا فالاچی» چنین مطرح می‌کند: «به طور کلی من تنها نیستم، بلکه نیرویی مرا همراهی می‌کند که دیگران آن را نمی‌بینند. قدرت من، قدرت خدایی است و در ضمن دستورهای مذهبی دریافت می‌کنم... می‌دانم از طرف او برای انجام یک مأموریت انتتخاب شده‌ام» 🔹شاه در ادامه مصاحبه سلطنت خویش را چنین وصف می‌کند: «سلطنت من کشور را نجات داد، به خاطر این که خدا کنار من بود. می‌خواهم بگویم تمام کارهایی که برای ایران کرده‌ام به تنهایی انجام نداده‌ام و کسی که پشت سر من بوده خدا بوده است». 🔸با توجه به فضای سیاسی – اجتماعی دهه 50، وقتی در چنین فضایی قیامی رخ می‌دهد باید ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار داد که این قیام از کجا نشأت گرفته است. 🔍 متن کامل یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇 http://rbo.ir/__a-3637.aspx 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch
✅ دیگر آن روزها گذشت یک روز فرماندار قم از صحن بزرگ به صحن کوچک آمده بود تا به حرم برود. من هم با آقامیرزا عبدالله اشراقی و چند نفر دیگر در مقبره محمدشاه نشسته بودیم و مباحثه می‌کردیم. او چنین تصور کرده بود که ما عمداً بی‌احترامی کرده‌ایم و در مقابل او بلند نشده‌ایم، در صورتی‌که فاصله‌اش با ما بیشتر از صد قدم بود. ما هم متوجه او نشدیم. خلاصه فرماندار قاصدی را به منزل حاج شیخ فرستاد و حاج‌میرزا مهدی را خواست ... فرماندار در آنجا گفت: این آقایان به من بی‌احترامی کرده‌اند... نمی‌دانم چطور شد که فرماندار از میان آنها فقط مرا نشان داد. میرزا مهدی هم به سراغ من فرستاد که به منزل حاج‌شیخ تشریف بیاورید. من هم رفتم. در آنجا مرحوم حاج‌شیخ به من گفت: «خواهش می‌کنم شما هم مثل حاج‌شیخ محمدتقی کاری نکنید که حوزه به هم بخورد!». گفت: «ولله من کاری نکرده‌ام.» گفت: «چرا استاندار عبور می‌کرده و شما جلویش پا نشدید؟». گفتم: «مگر بناست استاندار که از آن‌طرف می‌رود ما جلویش بلند شویم؟ این چه‌جور احترامی است؟» من هم بلند شدم و با تعرض بیرون آمدم. درس داشتیم، من بودم و آقای خمینی و آقای مجتهدی. قضایا را برای آن‌ها گفتم. آقای خمینی هم پا شد و آمد لب پشت‌بام مدرسه فیضیه و داد و فریاد کرد که: «دیگر آن روزها گذشت. این توقعات بی‌جا دیگر چیست؟» و تقریبا اعتراضش به حاج‌شیخ هم بود. آقای خمینی از همان اول جرأت داشت؛ خیلی هم جرأت داشت. 📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» فصل هفتم، صفحه 250 تا 251 📚 خرید کتاب: pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513 🆔 @rboresearch
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ببینید | احمد عزیزم : محور همه کمالات ادبش بود، [شهید کاظمی] رئوف بود... 🗓 19 دی سال‌روز شهادت سردار سرلشگر احمد کاظمی 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
✍️ سلسله آموزش‌های نویسندگی شیوۀ نگارش ضمیرهای شخصی پیوسته (۱) در فارسیِ معیار و غیرشکسته، رسم‌الخط ضمیرهای شخصی پیوسته (ـ‌‌م، ـ‌‌ت، ـ‌‌ش، ـ‌‌مان، ـ‌‌تان، ـ‌‌‌شان) در پیوند با انواع واژه‌ها به شرح زیر است: 1️⃣ واژه‌های پایا‌ن‌یافته به حرف پیوسته (مانند «ب» و «ه» و «یِ») و حرف جدا (مانند «ر»): - کتابم، کتابت، کتابش، کتابمان، کتابتان، کتابشان - توجهم، توجهت، توجهش، توجهمان، توجهتان، توجهشان - رأیم، رأیت، رأیش، رأیمان، رأیتان، رأیشان - برادرم، برادرت، برادرش، برادرمان، برادرتان، برادرشان یادآوری: در «کتابش»، الگوی هجای آخر cvc (= صامت + مصوت + صامت) است: کِ - تا - بَش. بنابراین درست نیست که کتاب‌اش بنویسیم و /کتابش/ بخوانیم. پس املای کتاب‌اش و نیز کتاب‌ات و کتاب‌ام، که پایان‌یافته به حروف پیوسته‌اند، نادرست است. 2️⃣ واژه‌های پایان‌یافته به صدای i: - صندلی‌ام، صندلی‌ات، صندلی‌اش، صندلی‌مان، صندلی‌تان، صندلی‌شان - سرمه‌ای‌ام، سرمه‌ای‌ات، سرمه‌ای‌اش، سرمه‌ای‌مان، سرمه‌ای‌تان، سرمه‌ای‌شان - جدایی‌ام، جدایی‌ات، جدایی‌اش، جدایی‌مان، جدایی‌تان، جدایی‌شان یادآوری: واژه‌های پایان‌یافته به صدای ey نیز مانند واژه‌های پایان‌یافته به i است: نِی‌ام، نِی‌ات، نِی‌اش، نِی‌مان، نِی‌تان، نِی‌شان. 3️⃣ واژه‌های پایان‌یافته به حرف «و» الف) با صدای o: مانتوام، مانتوات، مانتواش، مانتومان، مانتوتان،‌ مانتوشان یادآوری: واژه‌هایی مانند «رهرو» نیز با صامت میانجی «ا» نوشته می‌شوند: رهروام،‌ رهروات،‌ رهرواش. این واژه‌ها را می‌توان بدون «ا» نیز نوشت: رهروَم، رهروَت، رهروَش. ب) با صدای u: آرزویم، آرزویت، آرزویش، آرزویمان، آرزویتان، آرزویشان یادآوری: «آرزومان، آرزوتان، آرزوشان» نیز درست‌اند،‌ ولی ترجیح ندارند. 4️⃣ واژه‌های پایان‌یافته به صدای e (های بیان حرکت): خانه‌ام، خانه‌ات، خانه‌اش، خانه‌مان، خانه‌تان، خانه‌شان یادآوری: املای خانۀمان/ خانه‌ی‌مان، خانۀ‌تان/ خانه‌ی‌تان، خانۀ‌شان/ خانه‌ی‌شان نادرست و غیرمعیار است. 5️⃣ واژه‌های پایان‌یافته به صدای â: صدایم، صدایت، صدایش، صدایمان، صدایتان، صدایشان یادآوری: ۱) «صدامان، صداتان، صداشان» نیز درست‌اند، ولی ترجیح ندارند. ۲) واژه‌هایی مانند «موسیٰ» نیز در حکم واژه‌های پایان‌یافته به صدای â هستند: موسایم، موسایت، موسایش، موسایمان، موسایتان، موسایشان. 6️⃣ واژه‌های پایان‌یافته به همزه الف) «أ»: مبدأم، مبدأت، مبدأش، مبدأمان، مبدأتان، مبدأشان ب) «ؤ»: لؤلؤم، لؤلؤت، لؤلؤش، لؤلؤمان، لؤلؤتان، لؤلؤشان پ) «ء»: جزئم، جزئت، جزئش، جزئمان، جزئتان، جزئشان سید محمد بصام | ۱۴‌۰‌۲/۱‌‌۰/‌۱‌۱ 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
تصویر بالا مربوط به از گزارش روزنامه اطلاعات (۲۰ دی ۱۳۵۶، ص ۲) از حوادث ۱۹ دی قم است. همانطور که در گزارش آمده تعداد شهدای این روز ۶ نفر بیشتر نبوده است. اما دیروز حضرت آقا در مورد ۱۹ دی فرمودند: «امروز غزّه را ملاحظه کنید؛ نقش‌آفرینی حضور مردم و ایستادگی مردم در یک حادثه‌ی عظیم؛ یعنی یک گروه کوچک، یک مردم محدود ــ مثلاً دو میلیون جمعیّت ــ در یک وجب زمین، آمریکای با آن عظمت را و رژیم صهیونیستی آویزان به آمریکا را عاجز کرده‌اند؛ قدرت حضور مردم یعنی این. خب، حادثه‌ی قم یک حادثه‌ای است بمراتب از این بالاتر؛ چرا؟ برای خاطر اینکه در روز ۱۹ دی مردم قم آمدند داخل خیابان، شهید هم دادند، کتک هم خوردند، عدّه‌ای هم زندان رفتند، امّا سرآغاز یک جریانی شدند که آن جریان توانست یک رژیم وابسته‌ی مستکبر ظالم مسلّط بر این کشور را در طول مدّت حدود یک سال سرنگون کند.» در عظمت یک جریان بیش از اینکه تعداد شهدا و هزینه‌ها مهم باشد، چرایی و چه وقت بودن آن است. اعتراض‌های مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ اولا مصداق تام «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌» بود، یعنی مردم فقط و فقط ولو اندک بودند اما از سر غیرت دینی به صورت خودجوش قیام کردند، ثانیا در وقت مناسب و بدون درنگ و معطلی اقدام کردند و بعدا از آن هم مردم بقیه شهرها به این حرکت پیوستند و چلهم‌های پی‌در پی شکل گرفت. سوما اینکه مردم مقامت و مبارزه خود را مستمر ادامه دادند و هرچه رژیم محکم‌تر وارد شد و از آنها شهید گرفت اینها پا پس نکشیدند و مقاومت‌بیشتری کردند تا بالاخره بعد از یک سال مقاومت آنها جواب داد. 📌 برگرفته از شرح حال @rboresearch