🎞گزارش تصویری روز دوم
🔸سلسله نشستهای #جمهوری_اسلامی_شناسی
🔹بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔶نشست هفتم:
باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان
▫️باحضور
📍دکتر سجاد زاده معاونت فرهنگی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان
📍مهندس میرصالحیان مدیر روابط عمومی باشگاه
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_ناب
🔷 کسانی که بالاخره موفق به توبه میشوند.
🎙 استاد فاطمینیا
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوره_آموزشی
🎥 دوره تواصی توحیدی
✅ اقتدارات انسان در اندیشه توحیدی
🎙استاد میثم قاسمی
📌 بخش اول
📲 #پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
#گزارش
✅ دومین نشست از سلسله نشستهای خطابات قانونیه
🔹دومین نشست از سلسله نشستهای خطابات قانونیه به همت میز تخصصی ترویج اندیشههای فقاهتی امام خمینی(ره) از مجموعه طرحهای بنیاد شیخ انصاری(ره) با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار شد.
🔸در این نشست حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی و حجتالاسلام امین اسدپور با موضوعات خطابات قانونیه و مکانیزم تشریع و تقنین شارع و سیر تطور نظریه خطابات قانونیه به صورت حضوری و مجازی به ایراد سخن پرداختند.
🔹دوره «خطابات قانونیه» از موضوعات نظاممند و نظامساز مکتب فقاهتی امام خمینی (ره) است که میتوان بسیاری از مسائل فقهی و اصولی را با آن تنظیم نمود.
🔸از مهمترین کارکردهای این نظریه تنظیم صحیح نسبت قانونگذاری با اسلام است؛ امام خمینی (ره) با این نظریه درصدد حل این معضل تاریخی برآمده است تا بتواند قانونگذاری در جمهوری اسلامی را ذیل قواعد ثابت و متغیر اسلام تعریف نماید.
📝 متن گزارش این نشست را از پیوند زیر بخوانید:
http://rbo.ir/__a-3634.aspx
#خطابات_قانونیه
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
#خبر
✅ دیدار مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا با رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
🔹حجتالاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل و جمعی از دبیران و مسئولان خبرگزاری رسا با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) دیدار و گفتگو کردند.
📝 متن این دیدار در پیوند زیر:
http://rbo.ir/__a-3635.aspx
#خبرگزاری_رسا
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
#سخن_ناب
داستانی زیبا از حاجت روا شدن علامه امینی...
علامه امینی میفرمود: در یک شب جمعه زائر حرم حضرت امیر (ع) مشغول زیارت بودم و از خدا میخواستم به خاطر حضرت، کتاب «درر السمطین» که کمیاب بود و در تکمیل مباحث کتاب الغدیر نیاز داشتم، برای من مهیا کند.
در این زمان، یک عرب دهاتی برای زیارت حضرت مشرف شد، و از حضرت میخواست که حاجت او را برآورده کند و گاوش را که مریض بود شفا دهد
یک هفته گذشت و کتاب را پیدا نکردم، بعد از یک هفته دوباره برای زیارت مشرف شدم. اتفاقا زمانی که مشغول زیارت بودم، دیدم همان مرد به حرم مشرف شد و ازحضرت تشکر مینمود که حاجت او را برآورده کرده!
وقتی من کلام آن مرد را شنیدم محزون شدم، چون دیدم امام حاجت او را برآورده کرده بود، ولی حاجت مرا برآورده نکرده است!
خطاب به حضرت گفتم: جواب این مرد دهاتی را دادی و حاجتش را برآورده کردی! من مدتی است متوسل میشوم به خدا و شما را شفیع قرار میدهم که آن کتاب را برای من مهیا کنید، ولی آن کتاب مهیا نشده.
آیا من کتاب را برای خودم میخواهم یا به خاطر کتاب شما الغدیر؟
گریه کردم، از حرم بیرون آمدم و آن شب از ناراحتی چیزی نخوردم و خوابیدم
در عالم خواب، مشرف به خدمت حضرت امیر شدم، حضرت به من فرمودند: آن مرد ضعیفالایمان بود و نمیتوانست صبر کند
از خواب بیدار شدم و صبح سرسفره بودم که در زده شد. در را باز کردم، دیدم همسایهای که شغلش بنایی بود، داخل شد و سلام کرد، سپس گفت: من خانه جدیدی خریدهام که بزرگتر از این خانه است و بیشتر اساس خانه را به آنجا نقل دادهام، این کتاب را در گوشه خانه پیدا کردم، خانمم گفت: این کتاب به درد شما نمیخورد و شما آن را نمیخوانی، آنرا به همسایهمان شیخ امینی هدیه کن شاید او استفاده کند. من کتاب را گرفتم و غبارش را پاک کردم، دیدم همان کتاب خطی «درر السمطین» است که دنبالش بودم! در این هنگام بر این نعمت سجده شکر کردم.
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
#عکس_نوشت
📚 حکمرانی نوین
📝حجتالاسلام علی محمدی
🔰 آنچه در این مجموعه میخوانیم:
1️⃣ نسبت نهاد علم با روند مردمیسازی دولت
2️⃣ ایده امامت - ملت
3️⃣ دولت مردمی و دولت مردم
4️⃣ جانمائی حلقههای میانی در دولت مردم
5️⃣ نسبت فعالیتهای اندیشکده معنا و حلقههای میانی
📚 پیوند خرید کتاب (دو جلدی):
http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=509
http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=510
#حکمرانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
#معرفی_کتاب
📗 آن صخره مرجانی؛ روایت تشکیل جبهه حجاب ضد طاغوت
🔹برای نسل ما که قصه پر غصه کشف حجاب را از مادربزرگهایمان شنیدهایم و آنها حکایت کردند که چه سختیهایی کشیدند، چه زنانی که کشته شدند، چه محرومیتهاییی که نسیب زنان مسلمان ایرانی شد، خواندن کتاب «صخره مرجانی» اگر واجب شرعی نباشد، تکلیف ملی هست.
🔸حجاب و عفاف خودش یک واجب شرعی است اما پوششی که حجاب را تأمین کند وابسته به عناصر دینی و اعتقادی، ملی و فرهنگی و حتی زیستبومی است. چیزی که همیشه باید در کنار مسائل حقوقی و سیاسی به آن توجه داشت.
🔰 در همین آغاز باید تکلیف عنوان کتاب را روشن کنیم! چرا صخره مرجانی؟ آیا حجاب یا چادر به صخره مرجانی تشبیه شده است؟ هرگز. ماجرا چیز دیگری است...
📝 معرفی کامل کتاب 👇👇
http://rbo.ir/__a-3636.aspx
📚 تهیه اثر از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده:
pbshop.ir/__p-p-624.aspx
#آن_صخره_مرجانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
🚩 ۱۹ دیماه؛ سالروز قیام خونین مردم قم را گرامی میداریم
#مناسبت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
📓 | #یادداشت
💡زمینههای قیام 19 دی مردم قم
✍️ رضا نوين
🔹برای بررسی قیام 19 دی مردم قم بایستی اول فضای سیاسی – اجتماعی سال 56 و فضای کلی دهه 50 را مورد کنکاش قرار دهیم. بصورت خیلی مختصر میتوان گفت؛ در دهۀ 50 رژیم شاه یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای منطقه و دنیا بوده و از طرف دیگر، حمایت همه جانبۀ آمریکا پشتوانه این رژیم شاهنشاهی بوده است. به عنوان مثال «در سال 1356 درآمد نفتی ایران 7/20 میلیارد دلار بوده است». ارتش مدرن 400000 نفری مسلح به پیشرفتهترین تسلیحات و با تشکیلات دقیق و منظم که خشونتش زبان زد عام بود در اختیار رژیم ایران بود.
🔸شاه آنچنان به سلطنت خود امیدوار بود که در مصاحبه با خبرنگار ایتالیایی «اوریانا فالاچی» چنین مطرح میکند:
«به طور کلی من تنها نیستم، بلکه نیرویی مرا همراهی میکند که دیگران آن را نمیبینند. قدرت من، قدرت خدایی است و در ضمن دستورهای مذهبی دریافت میکنم... میدانم از طرف او برای انجام یک مأموریت انتتخاب شدهام»
🔹شاه در ادامه مصاحبه سلطنت خویش را چنین وصف میکند:
«سلطنت من کشور را نجات داد، به خاطر این که خدا کنار من بود. میخواهم بگویم تمام کارهایی که برای ایران کردهام به تنهایی انجام ندادهام و کسی که پشت سر من بوده خدا بوده است».
🔸با توجه به فضای سیاسی – اجتماعی دهه 50، وقتی در چنین فضایی قیامی رخ میدهد باید ریشههای آن را مورد بررسی قرار داد که این قیام از کجا نشأت گرفته است.
🔍 متن کامل یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇
http://rbo.ir/__a-3637.aspx
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
#بریده_کتاب
✅ دیگر آن روزها گذشت
یک روز فرماندار قم از صحن بزرگ به صحن کوچک آمده بود تا به حرم برود. من هم با آقامیرزا عبدالله اشراقی و چند نفر دیگر در مقبره محمدشاه نشسته بودیم و مباحثه میکردیم.
او چنین تصور کرده بود که ما عمداً بیاحترامی کردهایم و در مقابل او بلند نشدهایم، در صورتیکه فاصلهاش با ما بیشتر از صد قدم بود. ما هم متوجه او نشدیم. خلاصه فرماندار قاصدی را به منزل حاج شیخ فرستاد و حاجمیرزا مهدی را خواست ...
فرماندار در آنجا گفت: این آقایان به من بیاحترامی کردهاند... نمیدانم چطور شد که فرماندار از میان آنها فقط مرا نشان داد. میرزا مهدی هم به سراغ من فرستاد که به منزل حاجشیخ تشریف بیاورید. من هم رفتم.
در آنجا مرحوم حاجشیخ به من گفت: «خواهش میکنم شما هم مثل حاجشیخ محمدتقی کاری نکنید که حوزه به هم بخورد!». گفت: «ولله من کاری نکردهام.» گفت: «چرا استاندار عبور میکرده و شما جلویش پا نشدید؟».
گفتم: «مگر بناست استاندار که از آنطرف میرود ما جلویش بلند شویم؟ این چهجور احترامی است؟»
من هم بلند شدم و با تعرض بیرون آمدم. درس داشتیم، من بودم و آقای خمینی و آقای مجتهدی. قضایا را برای آنها گفتم. آقای خمینی هم پا شد و آمد لب پشتبام مدرسه فیضیه و داد و فریاد کرد که: «دیگر آن روزها گذشت. این توقعات بیجا دیگر چیست؟»
و تقریبا اعتراضش به حاجشیخ هم بود. آقای خمینی از همان اول جرأت داشت؛ خیلی هم جرأت داشت.
📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله»
فصل هفتم، صفحه 250 تا 251
📚 خرید کتاب:
pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513
#آقا_روحالله
🆔 @rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید | احمد عزیزم
#حاج_قاسم: محور همه کمالات #شهید_کاظمی ادبش بود، [شهید کاظمی] رئوف بود...
🗓 19 دی سالروز شهادت سردار سرلشگر احمد کاظمی
#مناسبت
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
✍️ سلسله آموزشهای نویسندگی
✅ شیوۀ نگارش ضمیرهای شخصی پیوسته (۱)
در فارسیِ معیار و غیرشکسته، رسمالخط ضمیرهای شخصی پیوسته (ـم، ـت، ـش، ـمان، ـتان، ـشان) در پیوند با انواع واژهها به شرح زیر است:
1️⃣ واژههای پایانیافته به حرف پیوسته (مانند «ب» و «ه» و «یِ») و حرف جدا (مانند «ر»):
- کتابم، کتابت، کتابش، کتابمان، کتابتان، کتابشان
- توجهم، توجهت، توجهش، توجهمان، توجهتان، توجهشان
- رأیم، رأیت، رأیش، رأیمان، رأیتان، رأیشان
- برادرم، برادرت، برادرش، برادرمان، برادرتان، برادرشان
یادآوری:
در «کتابش»، الگوی هجای آخر cvc (= صامت + مصوت + صامت) است: کِ - تا - بَش. بنابراین درست نیست که کتاباش بنویسیم و /کتابش/ بخوانیم. پس املای کتاباش و نیز کتابات و کتابام، که پایانیافته به حروف پیوستهاند، نادرست است.
2️⃣ واژههای پایانیافته به صدای i:
- صندلیام، صندلیات، صندلیاش، صندلیمان، صندلیتان، صندلیشان
- سرمهایام، سرمهایات، سرمهایاش، سرمهایمان، سرمهایتان، سرمهایشان
- جداییام، جداییات، جداییاش، جداییمان، جداییتان، جداییشان
یادآوری:
واژههای پایانیافته به صدای ey نیز مانند واژههای پایانیافته به i است:
نِیام، نِیات، نِیاش، نِیمان، نِیتان، نِیشان.
3️⃣ واژههای پایانیافته به حرف «و»
الف) با صدای o:
مانتوام، مانتوات، مانتواش، مانتومان، مانتوتان، مانتوشان
یادآوری:
واژههایی مانند «رهرو» نیز با صامت میانجی «ا» نوشته میشوند: رهروام، رهروات، رهرواش. این واژهها را میتوان بدون «ا» نیز نوشت: رهروَم، رهروَت، رهروَش.
ب) با صدای u:
آرزویم، آرزویت، آرزویش، آرزویمان، آرزویتان، آرزویشان
یادآوری:
«آرزومان، آرزوتان، آرزوشان» نیز درستاند، ولی ترجیح ندارند.
4️⃣ واژههای پایانیافته به صدای e (های بیان حرکت):
خانهام، خانهات، خانهاش، خانهمان، خانهتان، خانهشان
یادآوری:
املای خانۀمان/ خانهیمان، خانۀتان/ خانهیتان، خانۀشان/ خانهیشان نادرست و غیرمعیار است.
5️⃣ واژههای پایانیافته به صدای â:
صدایم، صدایت، صدایش، صدایمان، صدایتان، صدایشان
یادآوری:
۱) «صدامان، صداتان، صداشان» نیز درستاند، ولی ترجیح ندارند.
۲) واژههایی مانند «موسیٰ» نیز در حکم واژههای پایانیافته به صدای â هستند:
موسایم، موسایت، موسایش، موسایمان، موسایتان، موسایشان.
6️⃣ واژههای پایانیافته به همزه
الف) «أ»: مبدأم، مبدأت، مبدأش، مبدأمان، مبدأتان، مبدأشان
ب) «ؤ»: لؤلؤم، لؤلؤت، لؤلؤش، لؤلؤمان، لؤلؤتان، لؤلؤشان
پ) «ء»: جزئم، جزئت، جزئش، جزئمان، جزئتان، جزئشان
سید محمد بصام | ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
#نویسندگی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
#انتخابات
تصویر بالا مربوط به از گزارش روزنامه اطلاعات (۲۰ دی ۱۳۵۶، ص ۲) از حوادث ۱۹ دی قم است.
همانطور که در گزارش آمده تعداد شهدای این روز ۶ نفر بیشتر نبوده است.
اما دیروز حضرت آقا در مورد ۱۹ دی فرمودند:
«امروز غزّه را ملاحظه کنید؛ نقشآفرینی حضور مردم و ایستادگی مردم در یک حادثهی عظیم؛ یعنی یک گروه کوچک، یک مردم محدود ــ مثلاً دو میلیون جمعیّت ــ در یک وجب زمین، آمریکای با آن عظمت را و رژیم صهیونیستی آویزان به آمریکا را عاجز کردهاند؛ قدرت حضور مردم یعنی این. خب، حادثهی قم یک حادثهای است بمراتب از این بالاتر؛ چرا؟ برای خاطر اینکه در روز ۱۹ دی مردم قم آمدند داخل خیابان، شهید هم دادند، کتک هم خوردند، عدّهای هم زندان رفتند، امّا سرآغاز یک جریانی شدند که آن جریان توانست یک رژیم وابستهی مستکبر ظالم مسلّط بر این کشور را در طول مدّت حدود یک سال سرنگون کند.»
در عظمت یک جریان بیش از اینکه تعداد شهدا و هزینهها مهم باشد، چرایی و چه وقت بودن آن است. اعتراضهای مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ اولا مصداق تام «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى» بود، یعنی مردم فقط و فقط ولو اندک بودند اما از سر غیرت دینی به صورت خودجوش قیام کردند، ثانیا در وقت مناسب و بدون درنگ و معطلی اقدام کردند و بعدا از آن هم مردم بقیه شهرها به این حرکت پیوستند و چلهمهای پیدر پی شکل گرفت. سوما اینکه مردم مقامت و مبارزه خود را مستمر ادامه دادند و هرچه رژیم محکمتر وارد شد و از آنها شهید گرفت اینها پا پس نکشیدند و مقاومتبیشتری کردند تا بالاخره بعد از یک سال مقاومت آنها جواب داد.
📌 برگرفته از شرح حال
@rboresearch
📝 احکام شرعی | شک پس از غسل
✅ سؤال: اگر شخصی پس از غسل، شک کند که آیا سمت چپ بدن را شسته است یا خیر، آیا غسل او صحیح است؟
🟢 جواب: اگر پس از چند روز شک کند، به شک خود اعتنا نکند ولی اگر در مدت کمی پس از غسل که مثلا هنوز بدن و مو مرطوب است، شک کند، باید محل شسته شود.
البته شخصی که در این باره زیاد شک می کند، به شک خود اعتنا نکند و بنا را بر شستن بگذارد.
#احکام_شرعی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوره_آموزشی
🎥 دوره تواصی توحیدی
✅ اقتدارات انسان در اندیشه توحیدی
🎙استاد میثم قاسمی
📌 بخش دوم
📲 #پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام باقر (ع):
💠 دانشمندی که از علمش سود برد، از هفتاد هزار عابد بهتر است.
🔹 دارم به دل ولای تو یا باقر العلوم
🔸 بر سر بود هوای تو یا باقر العلوم
🔹 عهد ولادت تو و جشن و سرور ماست
🔸 جانم شود فدای تو یا باقر العلوم
🌷 میلاد شکافنده ی دانش نبوی و وارث علم علوی، خجسته باد
📲 #پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دفاع نوام چامسکی از ایده ایران برای پایان اسراییل
▪️نوام چامسکی : ایرانیها خواستار نابودی مردم اسراییل نیستند. در حقیقت دو دولت وجود دارد که نه تنها خواستار نابودی یک ملت هستند، بلکه در عمل هم دارند آن را نابود میکنند؛ یعنی آمریکا و اسرائیل.
📲 #پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
🔵 دوره مقدماتی #جریان_شناسی جریانهای #جهان_اسلام برگزار شد
🔰مرکز آموزشهای آزاد مؤسسه مذاهب اسلامی با همکاری گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی #باقرالعلوم (علیهالسلام) دوره جریانشناسی جریانهای جهان اسلام را به صورت حضوری و مجازی برگزار کرد.
✳️ نفرات برتر این دوره که نخستین دوره دروس آزاد تطبیقی در زمینه #حدیث، #ادیان، #فرق و #مذاهب به شمار میرود برای حضور در دوره پیشرفته انتخاب خواهند شد.
📚 این دوره با مشارکت مراکز علمی زیر برگزار شده است:
👈موسسه مذاهب اسلامی
👈پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
👈معاونت تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
👈اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی
👈مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح)
👈مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعه المصطفی العالمیه
📲 #پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch
پژوهشکده باقرالعلوم
#یادداشت ❇️ اهمیت شعار سلاح هستهای ندادن در اذهان عمومی ✍️ حمیدرضا باقری 🔻در تقابل ایران با اسرا
✍️ سلاح برتر از سلاح اتمی سلاح حجت است...
«آیتالله حائری شیرازی»
صلح #امام_حسن(ع)، بزرگترین سلاح را از دست معاویه و بنی امیه و همه اشرار گرفت، یعنی سلاح مردمی بودن، سلاح موجه بودن، سلاح منطقی بودن، این صلح، آنها را خلع سلاح کرد؛ چون لباس حق به جانب را از تن آنها بیرون کشید و چهره حقیقیشان را نشان داد تا هر انسانی که به دنبال حجت حرکت میکند، از آنها فاصله بگیرد و به دنبال کسانی برود که منطقی حرکت میکنند و برای کارشان دلیلی دارند و تناقضی در برنامهشان نیست. سلاح برتر «حجت» است، نه «بمب اتم».
اشرار خیال میکنند که سلاح کشتار جمعی بالاترین سلاحهاست؛ چون انسان را نشناختهاند. همه چیزشان خوب است به جز انسان شناسیشان همه چیز را شناختهاند، به جز خودشان را؛ همان طور که انسان همه چیز را میبیند به جز خودش را همه چیز را در درسها و آزمایشگاه میشود تجربه کرد جز خود انسان را، آزمایشگاه انسان کل عالم است، کل تاریخ است؛ چون وجودش بزرگتر از این است که در آزمایشگاه بگنجد آنها کوچکها را آزمایش کردند؛ اما از آزمایش خودشان غافل ماندند. آنها خیال میکنند که هر کس مسلح به سلاح کشتار جمعی باشد، برنده نهایی است. اگر این طور باشد پس فروپاشی شوروی را چطور توجیه میکنید؟ وقتی که نظام کمونیستی به دلایل «انسانی» سرنگون شد در زرادخانه او بیشترین سلاحهای هستهای وجود داشت و موشکهایش دوربردترین و دقیقترین موشکها بودند و به همین دلیل هم اولین انسان را به فضا بردند.
وقتی که انسان حجت را از دست میدهد انسانهای حجت طلب را هم از دست میدهد. در نتیجه تنها انسانهای فرصت طلب برای او میمانند و فقط میتواند فرصتطلبها را با خودش متحد کند، فرصتطلب هم میآید که چیزی بگیرد، نه اینکه چیزی بدهد.
هرچه دست انسانها از حجت خالیتر میشود، فرصتطلبها برای دادن فرصت به آنها، قیمت و نرخ بالاتری را مطالبه میکنند، وقتی که عملی از دید انسان یک عمل جنایی است اعلام انصراف میکند و حاضر است زندان برود، اما مظلومین را تیرباران نکند. در چنین شرایطی آن کسی که می گوید: ما بازاء میخواهم میگوید: این نحوۀ آدم کشی نرخ دارد؛ نرخ دیروز برای جنایات دیروز بود و امروز وضع سختتر شده است. لذا مطالباتش بیشتر میشود و امکانات بیشتر میخواهد.
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 t.me/rboresearch