eitaa logo
پژوهشکده باقرالعلوم
811 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
474 ویدیو
20 فایل
کانال اطلاع رسانی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام ارتباط با مدیر: @m_jamalikia
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ ویدیویی تا روز دهم دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب 📍آبعلی 📆 مرداد ۱۴۰۲ ☑️ هفتمین دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب از تاریخ 10 مردادماه 1402 به مدت 15 روز در اردوگاه سیدالشهدا (ع) شهر آبعلی کار خود را آغاز کرده است. ☑️ دوره اسلام ناب تلفیقی از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در قالب مجموعه کلاس‌ها (شامل مباحث معرفتی و میدان) و نشست‌های عمومی به جهت ارتقای معرفتی دانشجویان و آشنایی با مکتب امامین انقلاب است. ☑️ در این دوره روزانه 5 جلسه کلاس برنامه‌ریزی شده است که سه جلسه در نوبت صبح و دو جلسه در نوبت عصر برگزار می‌شود. 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) | eitaa.com/rboresearch
✅ فرزند شهید 🔹 آقا سید مصطفی در سن 41 سالگی در حالی به شهادت رسید که آخرین یادگارش سید روح الله، 5 ماه قبل در اول مهر 1281، مصادف با روز میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، دیده به جهان گشوده بود. 🔸 روح الله اگرچه پدرش را به یاد نمی‌آورد؛ اما نقل خاطرات او برایش بسیار جذاب بود. او به پدر شهیدش افتخار می‌کرد و در جوانی در برخی نوشته‌ها خود را «ابن الشهید، روح الله» می‌نامید. 📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری 📚 پیوند خرید کتاب: http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513 💻 آدرس تارنمای پژوهشکده: 🌐 https://rbo.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @rboresearch
⬅️⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمت‌الله فاضلی 1️⃣ از 2️⃣👇 ✍️حجت‌الاسلام عباس حیدری پور 🦃 برتراند راسل در نفی اتقان استقراء مثال به یک بوقلمون محتاط می‌زند؛ این بوقلمون در اولین بامداد حضور خود در مرغداری ملاحظه می‌کند که ساعت ۹ صبح به او غذا می‌دهند. با این حال چون استقراگرای خوبی است در قضاوت و نتیجه‌گیری تعجیل نمی‌کند. روزها و ماه‌ها از پی هم می‌آیند و در شرائط مختلف آب‌وهوایی همان روند تکرار می‌شود و سرانجام احتیاط علمی او رضایت می‌دهد و نتیجه می‌گیرد که: «من همیشه در ساعت ۹ صبح تغذیه‌ام را دریافت می‌کنم»، اما همان شب که شب کریسمس بود، گلویش بریده می‌شود! حال به یک داستان واقعی گوش فرادهید؛ 👨‍💻دکتر نعمت‌الله فاضلی در ۶ مرداد ۱۴۰۲(دو روز بعد از عاشورا) طی یک یادداشت، مشاهدات خود را از مراسم عاشورای هیئت زادگاهش(روستای مصلح‌آباد فراهان) می‌نویسد؛ همه سطور این یادداشت می‌گوید مراسمات عاشورا کماً و کیفاً در این روستا نزولی بوده است. بعد در روز ۹ مرداد و پنج روز بعد از مشاهداتش در روستای زادگاهش، طی یک یادداشت دیگر با خلق یک ادبیات و جعل برخی اصطلاحات هر آنچه را که در روستایش دیده است به سراسر کشور تعمیم می‌دهد! ⁉️پرسش آن است که در مقام ارزیابی منطق و شکل استدلال و احتیاط علمی، بوقلمون خیالی راسل را باید ستود یا نعمت‌الله فاضلی را؟ گرچه نتیجه‌گیری بوقلمون راسل بعد از انبوهی از مشاهدات است ولی باز نتیجه غلط می‌گیرد، اما اگر بخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به او تبریک بگوییم که بعد از یک مشاهده آن هم در یک روستا نه تنها توانسته است نتایجش را به کشور تعمیم دهد بلکه برای آن هم ادبیات علمی بیافریند. اما اگر نخواهیم با آقای فاضلی همراهی کنیم باید به ایشان بگوییم که حداقل در این امر تأمل کنند که چرا گاه بعد از ده‌ها مشاهده نمی‌توان نتیجه قاطع گرفت ولی ایشان به این راحتی با یک مشاهده، این‌چنین قاطعانه از ظهور و بروز گونه‌های جدید(!) عاشورا سخن می‌گویند؟ 😮با ادای احترام به همه جامعه‌شناسان و اصحاب دانش که با دغدغه درمان بیماری‌های این مرز و بوم در تلاش برای فهم و انذار و بازکردن مسیر هستند اما گاه مشاهده می‌شود که برخی علی‌رغم برخورداری از پیشینه‌های قوی مطالعاتی آن‌چنان ساده‌اندیشانه و نابریده و نادوخته درباره وقایع جاری کشورمان قضاوت‌های عجیب و غریب عرضه می‌دارند که از فرط بهت، زبان در کام می‌ماند. این یک بیماری فکری بلکه گرایشی است که دائم در این کشور درد و رنج دیده می‌شود و همه چیز چنان روایت می‌شود که گویی این جامعه فردا یا حداکثر پس فردا از لبه پرتگاه سقوط خواهد کرد یا در مرداب نیستی به زیر کشیده خواهد شد! 🤔باید به این مطلب فکر کرد که چطور فکر اشعری در میانه شیعیان درس‌خوانده در فرنگ نفوذ یافته است که برای غرب و غربیان(یعنی اروپا و امریکا) از باب "هرآنچه آن خسرو کند شیرین بود"، هیچ حسن و قبح ذاتی قائل نیستند بلکه حسن را تماماً تابع فعل و وضع غرب و غربی می‌دانند و در عوض برای ایران و ایرانیِ خارج از مدار غرب چیزی جز قبح نمی‌شناسند. 📚نمی‌دانم در میان انبوه پایان‌نامه‌هایی که در قفسه دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بایگانی می‌شود می‌توان به تحقیقی دست یافت که از ریشه‌های این فکر اشعری سخن گفته باشد یا نه؛ اما اگر هیچ تحقیق علمی هم در میان نباشد، اصل این سیاه‌دیدن و سیاه‌نمودن چیزی نیست که بر کسی مخفی باشد؛ این نه دود تهران که دوده علم غربی است که در مجاری فکری و روحی و انگیزشی ایرانیان پمپاژ می‌شود. 📌اما سخنی با دکتری که به نام کربلا و شب عاشورا برای سی نفر از تحصیلکردگان و دانشگاهیان هم‌ولایتی خویش سخن رانده است و در آن درباره راه‌های توسعه مصلح‌آباد مانند برگزاری جشنواره‌های محلی و آیین‌هایی چون جشن تیرگان و برگزاری شب شعر و موسیقی و تبدیل حمام به موزه روستایی سخن به میان آمده است و در آخر نوشته است که شرکت‌کننده‌ها دوست داشتند جشنواره‌هایی با شرکت شعرا و اهالی موسیقی برگزار کنند اما معتقد بودند که حکومت اجازه چنین جشنواره‌هایی را نمی‌دهد؛ ادامه در بعدی🔰
⛔️➡️فاصله دو منطق؛ منطق بوقلمون راسل تا منطق دکتر نعمت‌الله فاضلی 2️⃣ از 2️⃣👇 پرسش این است که تناسب این سخنرانی با حادثه کربلا و شب عاشورا چیست؟ آیا ما حکمت قدمای خویش را هم اجر نمی‌نهیم؟ منطق دینی به‌کنار، اما مگر تناسب بین زمان و مکان و موضوع نباید رعایت شود؟ اگر بگویند ما از دین و کربلا و امام حسین ع هیچ نمی‌دانیم باید پرسید بسیار خوب، پس با چه منطقی از دین حکومتی و غیرحکومتی سخن می‌گویید و اگر می‌شناسید چرا همان چیزی را که می‌شناختید با دیگران به بحث نگذاشتید؟ اما اگر بفرمایند آنچه که از آن سخن گفته‌ایم با امر دینی مرتبط است باید پرسید اگر کسی قائل به تفکیک امر سیاسی از امر دینی است چرا وقتی نوبت به خود او می‌رسد حاضر به تفکیک امر توسعه از امر دینی نیست؟ و یک آرزو؛ اینکه ای کاش به مخاطبان خود می‌گفتید اگر واقعاً فکر می‌کنند صلاح دین و دنیای مصلح‌آباد با چیزی است که حکومت مانع آن است، بیایید امشب در شب عاشورا از امام حسین ع بیاموزیم که ما هم می‌توانیم در این زمانه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم؛ اما دریغ که این میزان درس‌آموزی هم در کار نیست! 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @rboresearch
📓 حوالی روایت ✍️ حمیدرضا فتحی 📝 روایت ساختاری است که در یک قالب دلخواه (مانند نوشتار، گفتار، شعر، نثر، تصویر، تئاتر و...) سامان پیدا کرده و صحنه‌ای واقعی یا خیالی را به نحوی خاص توصیف می‌کند. 🔸عبارت «جنگ روایت‌ها» را این روزها زیاد می‌شنویم. من هم مانند شما چشمانم عادت کرده به هشتگ روایت‌های پٌست‌های فجازی. آنطور که افسران جهاد تبیین اذعان می‌کنند صبح و شام در معرکه روایت‌ها گیر افتاده‌ایم! 💡اما آیا جنگ روایت‌ها این قدر که پرکاربرد هست، شناخته شده هم هست؟! 🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇 http://rbo.ir/__a-3533.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch | ایتا و بله ⬅️⬅️
✅ خان گزیده‌ها 🔹 روح‌الله هنوز 14 ساله نشده بود که مظفرالدین شاه، مشروطه را پذیرفت. 🔸 می‌گفت: زمان قاجار من یادم هست، آن‌وقت خان‌ها دسته دسته مردم را به زور می‌آوردند به صندوق‌ها و رأی برای خودشان می‌گرفتند. مردم هیچ‌کاره بودند. اگر کسی را استاندار آذربایجان می‌کردند، اجاره می‌دادند. باید این قدر بدهد برود استاندار بشود. وضع این طور بود، اجاره‌بندی بود. 📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری 📚 پیوند خرید کتاب: http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513 💻 آدرس تارنمای پژوهشکده: 🌐 https://rbo.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @rboresearch
📓 کارویژه روحانیت یا حراج هویت ✍️ حبیب‌الله اسداللهی 📝 این روزها که مشکلات اقتصادی و معیشتی دامن‌گیر اقشار مختلف مردم شده است، طلاب به‌مراتب با این مشکلات بیش از گذشته و دیگران درگیر هستند و حتی برخی از بزرگان حوزه فریادشان برای وضعیت معیشتی طلاب درآمده است. مدیر حوزه علمیه نیز در راستای کمک به معیشت طلاب از اجرایی شدن طرح هدفمندی حوزه در ۴ کارکرد محصلان، مدرسان، اساتید و محققان خبر می‌دهد. 🔸علیرغم این حمایت‌ها ولی هنوز مشکلات معیشتی بر بسیاری از طلاب اذیت کننده است و آن‌ها را ناچار به انتخاب فعالیت‌هایی کرده است که یا خارج از حوزه مأموریتی آن‌هاست و یا تن دادن به فعالیت در عرصه‌هایی که زمینه آن توسط مرکز حوزه علمیه فراهم شده است؛ اما به نظر می‌رسد ورود طلاب به‌خصوص طلاب مستعد و دارای توانمندی‌های ویژه علمی و مهارتی به عرصه‌های استخدامی در جایگاه‌های مختلف نظام آسیب‌های جدی به بدنه حوزه علمیه خواهد زد. 🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇 http://rbo.ir/__a-3534.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch ⬅️ ایتا و بله
📓 انقلاب اسلامی و مسئله زنان ✍️ علیرضا مؤمن آرانی 📝 نویسنده یادداشت با اشاره به نقش‌آفرینی زنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به ویژه عرصه‌های دانشی پس از انقلاب اسلامی ایران، آورده است: حضور در عرصه‌های دانشی، با گذشت زمان، طیف گسترده‌ای از زنان را در جامعه شکل داد، که دنیای متفاوتی از تجربیات را در ذیل انقلاب اسلامی دیده بودند و به این خاطر تفاوت‌های زیادی با زنان یا مادران قبل از خود داشتند. 🔹 این در حالی بود که جامعه و به ویژه اقشار سنتی جامعه، نگاه و نگرش جدیدی نسبت به زنان و خانواده پیدا نکرد و نتوانست سنت خود در نسبت با این وضعیت جدید پیدا کند تا مانع از انواع و اقسام مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از این تغییرات شود. 🔸در تقاطع این تغییر و عدم تغییر، موضوع زنان، به یکی از موضوعاتی بدل شد که انقلاب اسلامی باید به صورت‌بندی وضعیت جدیدش پاسخ گوید، که زن مسلمان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی، چه جایگاه، هویت و نقشی در جامعه در نسبت‌های جدیدش دارد و چگونه می‌تواند ضمن حفاظت از شخصیت اصیل خود و نظام خانواده، در عرصه‌های جدید حضور داشته باشد. 🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇 http://rbo.ir/__a-3535.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch ⬅️ ایتا و بله
📓 حجاب سیلیکون ولی ✍️ رضا سامان 📝 در اخبار نوآوری‌ها و فناوری‌های جهان به ویژه در سیلیکون ولی، تعبیر زیر زیاد تکرار می‌شود: With this idea, we want to make the world a better place to live «با این ایده می‌خواهیم جهان را، مکان بهتری برای زندگی‌ کنیم.» 🔹 این عبارت ظاهری خیرخواهانه دارد و فارغ از انگیزه‌های مثبت یا اغواگرانه، چند نکته در مورد آن وجود دارد: 🔸ادراک مخاطب از این گزاره لزوما همان چیزی نیست که از حوزه فکری و وضعیت وجودی مبدا آن صادر شده است. و در باطن سه کلیدواژه این گزاره یعنی ، و ، تمام تجربه زیسته، فرهنگ و آرمانشهر متکلمین آن خوابیده است. در نتیجه موضوع جمله که است، زائیده آن دستگاه معرفتی خاص است. 🔹همه جوانان مؤمن این مرز و بوم و معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و دانش بنیان باید نسبت دستگاه معرفتی اسلام و انقلاب را با کار خود بیابند و تمایز آرمانشهر و جهان بهتری که ایران و انقلاب می‌خواهد بسازد را با مسیری که در غرب پیموده می‌شود بدانند. 🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇👇 http://rbo.ir/__a-3536.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch ⬅️ ایتا و بله
💠 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 💡رویکردها و مأموریت‌ها ☑️ تمرکز بر ایجاد مرجعیت در امور تحقیقاتی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی ☑️ پاسخگویی پژوهشی به نیازهای تبلیغی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات حوزه و دانشگاه و دیگر مراکز علمی و تحقیقی کشور ☑️ تربیت پژوهشگران و محققان جبهه انقلاب بر پایه معارف اسلام ناب و توجه جدی به تهاجم فکری - فرهنگی دشمنان ☑️ انجام اقدامات لازم برای تخصصی‌تر شدن و ارتقاء موضوع، محتوا، رویکرد و روش تبلیغ ☑️ ایده‌‌پردازی و طراحی‌های خلاقانه درباره نیازهای میدانی و راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در مشارکت با بخش‌‌های سیاستگذار این سازمان 🔰 آخرین اخبار، رویدادها و معرفی آثار پژوهشی پژوهشکده + جستارهای پژوهشگران در کانال @rboresearch 🙏کانال پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) را به دوستان خود معرفی کنید. 👇👇 https://eitaa.com/rboresearch
📓 انقلاب اسلامی و مسئله زنان ✍️ علیرضا مؤمن آرانی 📝 نویسنده یادداشت با اشاره به نقش‌آفرینی زنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به ویژه عرصه‌های دانشی پس از انقلاب اسلامی ایران، آورده است: حضور در عرصه‌های دانشی، با گذشت زمان، طیف گسترده‌ای از زنان را در جامعه شکل داد، که دنیای متفاوتی از تجربیات را در ذیل انقلاب اسلامی دیده بودند و به این خاطر تفاوت‌های زیادی با زنان یا مادران قبل از خود داشتند. 🔹 این یادداشت در شماره 244 هفته‌نامه عصر ثروت (هفته‌نامه اجتماعی اقتصادی استان قم) به چاپ رسیده است. 🔍 یادداشت را بخوانید👇 http://rbo.ir/__a-3535.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch ⬅️ ایتا و بله
✅ جدا از مردم 🔹 من که بچه بودم، در خمین یک حکومتی (از طرف دولت) بود که یکی از خوانین اطراف را گرفته و حبس کرده بود. 🔸 بعد همان خوانین آمدند با تفنگ حکومت را گرفتند و بردند و مردم هیچ عکس العملی نشان ندادند،‌ بلکه خوشحالی هم می‌کردند. 🔹 چرا؟ برای این که جدا بودند اینها از ملت. آن وقتی که قدرت دستش بود با مردم بدرفتاری می‌کرد. مردم از او جدا؛ او از مردم جدا 📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری 📚 پیوند خرید کتاب: http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513 💻 آدرس تارنمای پژوهشکده: 🌐 https://rbo.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @rboresearch
📓 یادداشت | درس‌های دیدار فعالان تربیتی با رهبر انقلاب ✍️ عبدالله صفری 📝 نگارنده این یادداشت به دیدار اخیر فعالان تعلیم و تربیت با رهبر انقلاب اشاره کرده و آن را دارای دلالت‌های ارزشمند سیاستی جهت ارزیابی ایده‌ها و فعالیت‌هایی دانسته است که عمدتاً با رویکرد تحولی و مردمی‌سازی از آنها نام برده می‌شود. 🔸 وی با طرح این سئوال که «چگونه ایده‌های تحولی می‌توانند در مسیر حرکت انقلاب اسلامی مانع ایجاد کنند»، از نکات مطرح شده در جلسه به عنوان نقشه راه فعالیت‌هایی نام برده است که در مقیاس انقلاب و در چارچوب نقشه راه انقلاب اسلامی می‌خواهند اثرگذار باشند. 🔹در این یادداشت به نظریه فرایند 5 مرحله‌ای تحقق اهداف انقلاب اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی) به عنوان نقشه کلان حرکت انقلاب اشاره و تصریح شده است که هر اقدام و ایده‌ای در نسبت با انقلاب اسلامی باید در حدود این نقشه باشد. 🔍 نویسنده در ادامه یادداشت نتایج و پیامدهای متعدد این نقشه کلان را برمی‌شمارد که در ادامه می‌خوانیم: 👇👇 http://rbo.ir/__a-3537.aspx 🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch ⬅️ ایتا و بله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 💡مأموریت 1️⃣ تمرکز بر ایجاد مرجعیت در امور تحقیقاتی و پژوهشی 2️⃣ پاسخگویی به نیازهای پژوهشی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات حوزه و دانشگاه 3️⃣ تربیت پژوهشگران و محققان جبهه انقلاب 4️⃣ اقدامات لازم برای تخصصی‌تر شدن و ارتقاء موضوع، محتوا، رویکرد و روش تبلیغ 🔰 اهداف ☑️ تبیین و ارائه اندیشه اصیل اسلامی مبتنی بر مکتب امام خمینی (ره) ☑️ بازشناسی و خوانش علمی سرمایه‌های تبلیغی و تربیتی دینی ☑️ ارائه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در علوم اسلامی به صورت کاربردی 📥 برای اطلاع از آخرین اخبار، رویدادها، آثار پژوهشی، جستارهای پژوهشگران و دوره‌های آموزشی پژوهشکده در کانال زیر عضو شوید: 👇👇 https://eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حضور مبلغین طرح امین در مدارس ✍️ چرا شبکه‌های بی‌بی‌سی و من‌و‌تو روی حضور مبلغین طرح امین در مدارس حساس شده است؟ 📺 این مستند پاسخ روشنی به این سئوال است. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 rubika.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کارگروه مکتب امام و رهبری 🔹 این کارگروه تأمین‌گر محتوای اسلام ناب است. در همین راستا درسنامه‌های دوره اسلام ناب دانشجویی و طلبگی را تهیه و دوره تربیت ۱۵۰ استاد آن را برگزار کرده است. 🔸پروژه انسان ۲۵۰ ساله با هدف تبیین اتصال مکتب امام و رهبری به سیره اهل‌بیت (ع) نیز انجام و دوره آموزشی اساتید آن به تعداد ۸۰ نفر از طلاب متخصص در این حوزه برگزار شده است. 🔹 کارگروه مکتب امام و رهبری موفق به تولید ۸ کتاب و ۹ کتابچه شده است. سه پروژه «گفتمان آینده انقلاب»، «حاج قاسم و هویت ملی ایرانیان» و «حلقه‌های میانی» از پروژه‌های متأخر این کارگروه است. 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 rubika.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
✅ حمایت از پایان‌نامه‌ها در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) ✍️ چطور از پایان نامه من حمایت می‌کنید؟ 1️⃣ باید موضوع پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری، تجربه‌نگاری فرهنگی باشد؛ یعنی مطالعه موردی و میدانی یک تجربه فرهنگی متفاوت که قابل الگوگیری برای فعالان فرهنگی باشد. 2️⃣ طرحنامه اجمالی را در فرم دانشگاه‌تان بنویسید و با امضای استاد راهنما، برای کارشناس کارگروه ارسال کنید. 3️⃣ پس از تایید پژوهشکده، طرحنامه اجمالی را در دانشگاه تصویب کنید. سپس طرحنامه تفصیلی را با امضای استاد راهنما، برای کارشناس کارگروه ارسال کنید. 4️⃣ پس از تایید پژوهشکده، طرحنامه تفصیلی را در دانشگاه تصویب کنید. 5️⃣ طرحنامه نهایی و نامه تایید آن را به کارشناس کارگروه تحویل دهید تا قرارداد حمایت منعقد شود. اطلاعات بیشتر:👇👇 ▫️کارشناس کارگروه تجربه‌نگاری فرهنگی: @majidizadi 02537835370 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار ⏰سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
🔰 نابرابری ریشه‌ی اصلی دوقطبی اجتماعی است 🎙حجت الاسلام نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه‌السلام دوقطبی فرهنگی را جدی می‌داند ولی معتقد است این قطبیدگی‌ها زمینه‌هایی اجتماعی دارد؛ زمینه‌ای که از اختصاص یا توزیع ثروت در شکل‌دادن به فرهنگ متأثر است و فقط برساخت رسانه‌ای نیست. ✍️ شاید دوقطبی یکی از پربسامدترین مفاهیمی باشد که پس از ناآرامی‌های 1401 فکر دغدغه‌مندان را به خود مشغول کرده است. به همین دلیل، مهم‌ترین سؤال ما از آقای نامخواه این است که او چگونه به این مسئله نگاه می‌کند؟ از نظر نامخواه، وجود دوقطبی اجتماعی از ایران غیرقابل انکار است، اما ریشۀ آن نابرابری‌های عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. ⛔️ موضوع:‌ الزامات حفظ انسجام اجتماعی در ایران متن کامل گفتگو را از پیوند زیر بخوانید: https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2377491 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عصر روز سه‌شنبه در خرابه در کنار حضرت زینب(س) نشسته بود. جمعی از کودکان شامی را دید که در رفت و آمد هستند. پرسید: عمه جان! اینان کجا می‌روند؟ حضرت زینب(س)فرمود: عزیزم این‌ها به خانه‌هایشان می‌روند. پرسید: عمه! مگر ما خانه نداریم؟ فرمودند: چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است. تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد. بلافاصله پرسید: عمه! پدرم کجاست؟ فرمود: به سفر رفته. طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه‌جویی نمود، به گونه‌ای که با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند. خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند. رأس مطهر سیدالشهدا را در میان طَبَق جای داده، وارد خرابه کردند و مقابل این دختر قرار دادند. سرپوش طبق را کنار زد، سر مطهر سیدالشهدا را دید، سر را برداشت و در آغوش کشید. بر پیشانی و لبهای پدر بوسه زد و آه و ناله‌اش بلندتر شد، گفت: پدر جان چه کسی صورت شما را به خونت رنگین کرد؟ پدر جان چه کسی رگهای گردنت را بریده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذی أَیتَمَنی علی صِغَرِ سِنِّیِ» چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟ پدر جان یتیم به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان کاش خاک را بالش زیر سرم قرار می‌دادم، ولی محاسنت را خضاب شده به خونت نمی‌دیدم. دختر خردسال حسین(ع) آن قدر شیرین زبانی کرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد.🖤 📌نفس المهموم، ص 456 @rboresearch
✍️ سلسله آموزش‌های نویسندگی ✅ درست‌نویسی در بحث درست‌نویسی، به طور عمده چهار محور مورد توجه است؛ از نظر: «محتوا»، «قواعد دستوری»، «علایم نگارشی»، «املایی و رسم‌الخطّی». نویسنده‌ای که می‌نویسد، باید از درستی مطلب اطمینان خاطر داشته باشد. حرف‌های بی‌حساب و بی‌دلیل و مدرک و ادعاهای بی‌سند و موضوعات غلط و انحرافی ننویسد؛ چنان باشد که بتواند مدافع صحت نوشته‌هایش باشد. کتاب‌ها و مقالات بسیاری که در ردّ یا نقد کتاب‌ها و نوشته‌ها نگاشته می‌شود، نشان بی‌دقتی یا خطای در اندیشه و مضمون نوشته‌هاست. استناد به نوشته‌ها و منابع سست، سستی پایه استدلال، نوشته‌های بی‌تحقیق، بسیار است. آنچه می‌تواند درستی محتوای سخن و آثار را تضمین کند، اموری از این قبیل است: 1️⃣ فکر بسیار و تأمّل کافی پیرامون موضوع مورد نظر 2️⃣ پرس و جو از صاحبنظران و کاوش بیشتر درباره مطلب 3️⃣ شناخت منابع متقن و مدارک معتبر و تتّبع در آن‌ها 4️⃣ داشتن انگیزه کشف حقیقت، نه به کرسی نشاندن حرف و نظر خود 5️⃣ تأمّل در حرف ها و آثار مخالفان و صاحبان آرای دیگر 6️⃣ دقت در فهم و برداشت و نقل از منابع طبعاً شناخت درستی محتوا در هر زمینه‌ای و تشخیص صحّت و سقم آن، با کارشناسان و خبرگان آن موضوع است و رجوع به اهل نظر در هر موضوعی، سلامت محتوایی آثار را بیشتر تضمین می‌کند. . از نظر قواعد هم، با آشنایی با دستور زبان، چنان بنویسد که کسی نتواند اشکال دستوری از آن بگیرد. نسبت به رعایت علایم نگارشی هم دقیق باشد؛ مثلاً در جمله سؤالی، اگر علامت سؤال نگذارد، خواننده آن را به صورت غیر سؤالی خواهد خواند و درک و فهم عوضی پیدا خواهد کرد. از جهت املای کلمات هم درست‌نویسی شرط اصلی است. غلط املایی، گاهی مفهوم را عوض می‌کند؛ مثلاً خاستن و خواستن، دو معنا دارد و هر کدام در موردی نوشته می‌شود که اگر غلط نوشته شود معنی عوض می‌شود. یا عمل و امل، مراعات و مراءات، مغلوب و مقلوب و امثال این‌ها. ☑️ درست‌نویسی، تأثیر روی درست فهمیدن و درست خواندن دارد. ☑️ درست فهمیدن، تأثیر روی صحیح خواندن می‌گذارد. ☑️ درست خواندن نیز بر درست فهمیدن یک متن، مؤثر است. ⬅️ پس رعایت صحت و درستی از نظر املای کلمات و قواعد دستوری و علایم نگارشی، امر تفهیم و تفاهم را آسان تر می‌سازد. 🔹 جواد محدثی،برگرفته از کتاب «با اهل قلم» 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) @rboresearch
بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره‌های اثرگذار 🔹هفته گذشته بود که زمزمه حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی (سلبریتی‌ها) در رسانه ملی مطرح شد که البته این موضوع واکنش سازمان صدا و سیما را به دنبال داشت. 🔹روابط عمومی این سازمان طی بیانیه‌ای متذکر شد که در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی محوری، مجری محوری، تهیه کننده محوری و هرگونه محوریت پراکنده غیر منطبق با سیاست‌های رسانه ملی مردود و غیر قابل قبول است. 🔸 رئیس صداوسیما نیز درباره حضورسلبریتی‌ها در رسانه ملی گفته بود که هر زمان رسانه ملی تصمیم به استفاده از چهره‌ها بگیرد، امکان فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هنجار‌ها را رعایت می‌کنند. 🔰کارگروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام با هدف بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره‌های اثرگذار نشست «چهره به چهره» را به صورت مجازی برگزار کرد. 🔗متن گزارش این نشست را از پیوند زیر بخوانید: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 rubika.ir/rboresearch
💠 میدان دادن بی‌ضابطه به سلبریتی‌ها عامل ریزش مخاطب 🎙دکتر جمال یزدانی در نشست مجازی چهره به چهره 🔸 رسانه اگر به وجه ممیزه خود عمل نکند و پایبند نباشد مخاطبش ریزش می‌کند. 🔹 میدان دادن بی‌ضابطه، شلخته، غیر منسجم و از موضع ضعف به سلبریتی‌ها سبب ریزش مخاطب بوده است. 🔸در ضریب انتخاب سلبریتی عدم توازن و بی‌عدالتی وجود دارد که سند تحول سبب توازن این ضریب می‌شود. 📜 گزارش نشست: http://rbo.ir/__a-3543.aspx 📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch