💠 اما کلمهی دوم، کلمهی «مُلْک» است.
▫️هر مِلکی، مُلکی بر آن مترتب میشود.
▪️مُلک چیست؟ هرگونه تسلط و ولایت بر مِلک، مُلک پدیدار میشود.
- در سورهی نور میفرماید:
🔅وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ﴿۴۲﴾🔅
🔸و برای خداست مُلک آسمانها و زمین. مُلک این مِلک برای خداست، تسلط و ولایت آسمانها و زمین برای خداست.
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 کلمهی بعدی «ملکوت» است که به صورت خاص برای خداست، یعنی ملکوت، مِلکی که مملوکِ خداست.
▪️ملَکوت یعنی مالک، اما مالکی که ویژهی خداست، بهصورت خاص برای خدا استفاده شده. ملکوت مترادف مالک است. اما در قرآن کلمهی ملکوت برای غیر الله بهکار برده نشده، ویژهی خداوند بهکار رفته.
- در سورهی یٰس میفرماید:
🔅فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾🔅
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 در قرآن کریم داریم:
🔸آسمانها و زمین و مابین آنها، قدرت، فرماندهی، پادشاهی و.. همهی اینها میشود «مِلْک»، حال این مِلْک، مُلکی برایش مترتب است. کسی که بر آن مِلک تسلط و ولایت پیدا کند مالک مِلک هست و آن تسلط و ولایت میشود «مُلک» او بر آن "مِلک" که در قرآن به کَرّات آمده:
🔅وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا🔅
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 و در سورهی آلعمران داریم:
🔅قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾🔅
🔸بگو خدایا مالک مُلک تویی. در اینجا مُلک بهصورت مطلق آمده، یعنی خداوند علاوه بر مالکیت بر مِلک، مالک مُلک هم هست.
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 و همچنین در سورهی آلعمران داریم:
🔅قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾🔅
🔹بگو خدایا مُلک را به هر که بخواهی ءاتی میکنی. اینجا ءاتی کننده مُلک خداوند است و به صورت منتشاء ءاتی میکند.
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
📸 http://yon.ir/zT9pC
💠 شاهد مثال «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ»
- در سورهی بقره آمده:
🔅فهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾🔅
🔸خداوند مُلک را به داوود ءاتی کرد. و جالوت توسط داوود به قتل رسید، خداوند به او مُلک و حکمت و علم را ءاتی کرد و به او یاد داد که چگونه این را به دیگران تعلیم بدهد.
- و در آیهی ۲۵۸ داریم:
🔅ألَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۲۵۸﴾🔅
🔹خداوند مُلک را به نمرود ءاتی کرد.
⭕️ اینجا قید ندارد، خداوند مُلک را هم به داوود ءاتی کرد هم به نمرود، پس ءاتی کردن مُلک قید ندارد، خداوند به هر کس که بخواهد مُلک را ءاتی میکند.
✅ تبیین ربای کلان
@reba_kalan
🌀 ترتیب و توالی سلسله مباحث مطرح شده؛
⚫️ فلسفهی مالکیت:
۱. شناسنامه جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/4
۲. بیوگرافی جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/5
۳. نظام برداری رسالههای جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/9
۴. توضیحی مختصر از رسالههای جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/12
۵. وضعیت طبیعی رسالهی جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/13
۶. مالکیت نفسانی
https://eitaa.com/reba_kalan/14
۷. روند اثبات مالکیت در نگاه جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/15
۸. قانون مالکیت جانلاک
https://eitaa.com/reba_kalan/16
۹. روند اثبات مالکیت خصوصی(Ownership)
https://eitaa.com/reba_kalan/17
⚪️ حکمت مالکیت الله در قرآن:
۱۰. مفهوم مِلک
https://eitaa.com/reba_kalan/20
۱۱. مفهوم مُلک
https://eitaa.com/reba_kalan/21
۱۲. مفهوم ملکوت
https://eitaa.com/reba_kalan/22
۱۳. مفهوم مَلِک
https://eitaa.com/reba_kalan/23
۱۴. رابطهی مِلک و مُلک
https://eitaa.com/reba_kalan/24
۱۵. مالکیت الله بر مِلک و مُلک
https://eitaa.com/reba_kalan/27
۱۶. من تشاء بودن ءاتی مُلک
https://eitaa.com/reba_kalan/28
۱۷. شاهد مثال تؤتی المُلک من تشاء
https://eitaa.com/reba_kalan/29
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
🌐 مثالی برای فهم رابطهی مِلک و مُلک در قرآن کریم؛
🔸فرض کنید یک نفر خانهای را اجاره میکند، بهطور موقت مالکِ(مُلک) خانه(مِلک) میشود، اما در مالکیت خانه محدودیت دارد یعنی حق ندارد خانه را کلاً تخریب کند یا با خراب کردن دیوارها متراژ سالن یا اتاقها را کم یا زیاد کند یا برای آشپزخانه که اُپن هست دیوار و دَر بگذارد، مگر به اجازه صاحب خانه.
◾️مواردی که گفته شد بدین معنیست که مستأجری که بهطور موقت مالکِ(مُلک) خانه(مِلک) شده است تسلط و ولایت(مُلک) محدود بر خود خانه(مِلک) دارد!
🔹مستأجر مالک موقتی و محدود مُلک هست اما مِلک برای اون نیست، یعنی مالکِ مِلک(خانه استیجاری) نیست، بلکه فقط مالکِ موقتی و محدود مُلک آن است.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 جمعبندی حکمت مالکیت در قرآن کریم؛
- پس در حالت کلی میخواهیم حکمت مالکیت را بررسی کنیم:
۱. اینکه مِلکی وجود دارد؛
حالا این مِلک همه چیز را شامل میشود، از جمله:
- قدرت
- سود و ضرر
- مال و بنون
- ثروت و فرزند
- آسمانها و زمین و هر آنچه مابین آنهاست
* همهی اینها میتوانند ”مِلک“ باشند.
۲. حالا اگر کسی به این مِلک تصرف و ولایت داشت، مُلک معناردار میشود. مُلکِ آن مِلک، برای آن فرد مترتب میشود.
۳. در قرآن داریم؛ هر مِلکی که در عالم وجود دارد از آنِ خداوند است.
۴. و مُلک این مِلک هم از آنِ خداست بهصورت مطلق: «مالکِ مُلک خداست، مالک هر مُلکی که میتوانیم متصور بشویم.»
۵. وقتی الله مالک هر مُلکی باشد در واقع به همه چیز تصرف دارد.
۶. قاعدهی کلی(الله، مِلک و مُلک):
«گفتیم مِلک تماماً از آنِ خداست، مُلک هم تماماً از آنِ خداوند است.» (وَ لِلّهِ مُلکُ السّمواتِ و الاَرض و مابَینَهُما).
📸 yon.ir/2fH2u
۷. چگونه این مُلک و این مِلک به غیر تسرّی پیدا میکند؟ گفتیم که خداوند أتی میکند.
۸. خداوند چگونه أتی میکنه؟ «مَنیشاء مَنتشاء» (به هر کس بخواهد أتی میکند، به هر کس هم بخواهد أتی نمیکند.)
✔️ مواردی که در بالا مطرح شد حکمت مالکیت در قرآن است.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
💠 بازخوانی فلسفهی #جان_لاک با ادبیات قرآنی
📌در فلسفهی #مالکیت در نگاه معرفتشناسی فلسفی دیدیم که جانلاک چه چیزی میگفت؛
🔹 جانلاک میگفت:
الف. یک جهان اشتراکی وجود دارد.
ب. در این جهان اشتراکی همه با هم مشترکاند.
🔸 حال اگر بخواهیم موارد مطرح شدهی جانلاک را با ادبیات قرآن فهم کنیم، اینگونه میشود:
➖ جانلاک چنین میگفت که در عالم هر مِلکی که وجود دارد همهی انسانها در ابتدا با همدیگر مشترک بودند(جهان اشتراکی).
➖ سپس او میگفت که در جهان اشتراکی کسی نمیتوانست از مِلکی استفاده کند چون همه با هم مشترک بودند. اگر میخواست استفاده کند میبایست از تمام آن مشترکین اجازه میگرفت، که جانلاک اشاره کرد که چنین قضیهای یک امر محال است.
➖ بعد به یک رابطهی منطقی رسید که انسان خودش مالک خودش است. پس مالکِ «کار دست» و «کار بدن»اش هم هست، و هر چیزی که با ”کارِ بدن“ و ”کارِ دست“ تلفیق شود، مالک آن چیز خواهد شد. انسان و مالکیت را اینطور تعریف کرد.
#کار
#معرفت_شناسی_فلسفی
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
هدایت شده از اندیشکده هجرت
💠 کارگروه معیشت، سهشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۰۲ به سرپرستی آقای احمدی(کارشناس ارشد حسابداری و استاد دانشگاه) و خانم بهجتی(کارشناس حسابداری و طلبه خواهر) فعالیت خود را آغاز نمود.
⭕️ فعالیت کارگروه:
- تدقیق در روش معیشت اکونومی
- بررسی نهادهای روش معیشت اکونومی
- تدقیق در روش معیشت کدآمایی
- تبیین نهادهای روش معیشت کدآمایی
- تدقیق در روش معیشت بَیع
- تبیین نهادهای روش معیشت بیع
🔚خروجی کارگروه:
- تولید علم کدآمایی
- تولید علم بَیع
- طرح پیادهسازی روش معیشت کدآمایی و بیع در جامعه
#کارگروه
✅ اندیشکده هجرت
@Andishkadeh_hejrat
💢 تعارض فلسفه مالکیت #جان_لاک با قرآن
📸 yon.ir/9bLbB
❌ تعارض وضع طبیعی با قرآن کریم
💠 قرآن کریم میفرماید که از ابتدا خدا مالک همه چیز بوده است. مُلکی هم که بر هر مِلکی متصور میشود آن هم از آنِ خداست.
🔸 اساس فلسفهی مالکیت جان لاک بر وضع طبیعی بود. وضع طبیعی هم در لفظِ ”جهان اشتراکی“ خلاصه میشد.
🔹 اما در حکمت مالکیت الله ما میگوییم از ابتدا اصلاً جهان اشتراکی نبوده، جهان اشتراکی معنا ندارد؛
از ابتدا خداوند مالک بوده و خدا به هر کسی از ابتدا میخواسته این مُلکش را أتی کرده است. پس جهان هیچ وقت اشتراکی نبوده است.
🔸 یعنی اینکه نسبت به این ممالکی که وجود دارد همهی انسانها در ابتدا به صورت مشترک سهم نداشتند.
🔹 در نگاه حکمت مالکیت الله، خداوند مالک است، مالک همهی ممالک است. از همان ابتدا به هر کسی خواسته این ممالک رو داده به هر کسی هم نخواسته نداده است.
🔘 در کل حکمت #مالکیت الله به این شکل تعریف میشود:
الف. ابتداءاً خدا مالک بوده.
ب. و غیر اگر مالکیت بخواهند داشته باشند مِلک و مُلک از جانب خدا أتی میشود.
ج. أتی خدا هم قید ندارد یعنی مؤمن باشد یا کافر، قید ندارد.
🌐 در نتیجه این چیزی که جانلاک در وضع طبیعی میگوید از اساس غلط است.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
🔘 عوامل کار کردن در فلسفه Labour (کار):
♦️ #جان_لاک معتقد است سه عامل باعث میشود که ما ”کار“ کنیم؛
۱. خدا = (God): زیرا خدا در عهد عتیق خواسته بشر #کار کند.
۲. خِرَد = (Reason): زیرا اندیشهی ما میگوید در دنیا باید کار کرد.
۳. فقر = (Penury): زیرا اگر کار نکنیم چیزی بهدست نمیآوریم و فقیر میشویم.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
☑️ معادل ”کار” در قرآن کریم:
♦️ در قرآن کریم ما بهازای لفظ #کار، سه مفهوم اصلی داریم:
۱. عمل؛
به مجموع فعالیتها اطلاق میشود.
۲. سعی؛
خاصتر از ”عمل“ است. به اعمالی گفته میشود که زحمت دارد همراه تلاش و کوشش است، مانند: جسم سنگینی را بلند کردن. و اعمال بدون تلاش را شامل نمیشود، مثل: نشستن یا نگاه کردن.
۳. جَهد؛
خاصتر از ”سعی“ است. به سعی که همراه مشقت و سختی باشد، مانند: صخره نوردی و سعی بدون مشقت را شامل نمیشود، مثل: دویدن.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@reba_kalan
☑️ حکمت #کار در قرآن کریم؛
🔻اگر:
- عمل، فاسد باشد،
- سعی، ضلَّ سواءُ السبیل صورت دهد،
- جهد، صَدوا عن سبیل الله باشد،
باعث غی فرد در حیات الدنیا میشود.
🔺اگر:
- عمل، صالح باشد،
- سعی، للآخرة صورت دهد،
- جهد، فی سبیل الله باشد،
باعث #رشد فرد در حیات الدنیا میشود.
🔷 ”کارِ“ هر مؤمن در #حیات_الدنیا باید «عمل صالح» و «سَعی للآخرة» و «جَهد في سبیل الله» باشد تا به ”رشد“ در این حیات برسد؛ کسی که رشد یافته شود، در عقبی ”حیات طیبه“ نصیبش میشود.
▪️پینوشت:
در قرآن کریم هیچ رابطهی مستقیمی بین به دست آوردنِ ”رزق“ و «عمل» و «سعی» و «جهد» وجود ندارد.
#رزق
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
☑️ تعارض حکمت کار(عمل، سعی و جهد) در قرآن کریم با فلسفهی کار(Labour) جانلاک:
🔸 در فلسفهی کار میگویند برای زندگی در دنیا باید کار کنید، غایت و هدف هم ”راحتی و رفاه و آسایش و لذت“ باشد.
🔹 اما در حکمت کار، قرآن کریم میفرماید؛ برای رسیدن به زندگی حقیقی(حیات طیبه در عقبی) باید در حیات الدنیا کاری کنید که ”عمل آن صالح“ و ”سعی آن للآخره“ و ”جهد آن فی سبیل الله“ باشد تا در حیات الدنیا #رشد کنید.
🔚 یعنی غایت شما؛
- اول رشد در حیات الدنیا باشد.
- دوم بهواسطهی رشد در حیات الدنیا به زندگی حقیقی در عقبی(حیات طیبه) برسید.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
⭕️ #تحلیل_جامعه (۱)
🌐 #جان_لاک یک فلسفهی مالکیتی را تشریح و تئوریزه کرده که براساس نفسانیات است.
🔸 امروز میبینیم که جوامع بشری عموماً و جامعهی ما خصوصاً، بهصورت سازمانیافته از این فلسفه مالکیت استفاده میکند. نوع نگاهشان به دارایی، به مال و پدیدهها و به آن چیزی که متعلَّق است، نگاهِ جانلاکی است، نوع نگاه #فلسفه_مالکیت است.
🔹 ما مردم؛ در جامعه، در این بسترِ فلسفهی مالکیت، زندگی میکنیم و با یکدیگر ارتباط داریم.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
⭕️ #تحلیل_جامعه (۳)
«همهی نهادهای معیشتی موجود در جامعه، ریشه در #فلسفه_مالکیت دارند» یعنی چه؟
⬅️ یعنی اینکه:
۱. شما اگر خواستید چیزی بهدست بیاورید، باید #کار کنید (کار بدن و کار دست شما) تا #پول بهدست بیاورید.
۲. شما باید پول را بهدست بیاورید تا مالک پول بشوید.
۳. به واسطهی آن پول، مالک چیزهای دیگر بشوید.
✅ کانال تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan
♨️ #طرح_مسئله (۱)
🔸 جامعه تماماً بر بستر فلسفهی مالکیت است. فلسفهی مالکیتی که بر اساسِ نَفْس و معطوف به نفسانیات است.
🔹 حال میبینید که جامعهای ساخته شده بر اساس #فلسفه_مالکیت. نه تنها جامعهی ما، بلکه همهی جوامع بشری براساس فلسفهی مالکیت چیده شده است.
🔸 یک فلسفهی مالکیتی پیدا شده و براساس آن جوامع شکل گرفته و چیده شدهاند و همچنین نهادهای مختلفی در جامعه ایجاد شدند، نهادهایی که متناسب با این فلسفهی مالکیت هستند. پس اصلاً اینگونه نیست که بگوییم نمیشود #قرآن را در جامعه پیاده کرد!
⁉️ چه نهادهایی برای پیاده کردن «حکمت مالکیت الله» در جامعه، وجود دارد یا میتواند بهوجود بیاید؟؟؟
#مالکیت
#مالکیت_الله
✅ تبیین ربای کلان
@Reba_Kalan