eitaa logo
تشکل طلبگی ربیون
1.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
60 ویدیو
59 فایل
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ پوشش فعالیتها و ارائه محتوای تولیدی تشکل طلبگی ربیون مشهد @Admin_rebbiion
مشاهده در ایتا
دانلود
تشکل طلبگی ربیون
در این شماره نشریه👇 🔰 طرح بحثی از اساتید : راه و رسم تبیین حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت روایت؛کلی
🔰برشی از یادداشت حجت‌الاسلام مهران طاهرنژاد 🔹جهاد تبیین و ایران پیشرفته پیشرفت، مفهومی است که می‌تواند اهداف نظام اسلامی را در خود جمع کند و به ما نشان دهد. پیشرفت، مفهومِ جامع مفاهیم اسلامی ماست که معنویت و عقلانیت و عدالت و آرمان گرایی را در بر می‌گیرد؛ پیشرفتی که هم راه و هم هدف ماست، پیشرفتی که جوهرة آن عدالت است، عدالتی که شاخص پیشرفت حقیقی است. تا این مفاهیم اسلامی تجمیع نشود، مفهوم جامع پیشرفت اسلامی اساسا محقق نخواهد شد. ❗️برای مطالعه ادامه یادداشت در نشریه ربیون کلیک کنید.❗️ 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐@rebbiion
🔰 تقریر و تحلیلی از بیانات در دیدار با بسیجیان(1402/09/08) بخش اول: 🔹رهبری معظم انقلاب، در دیدار ۸ آذر خود با بسیجیان، در دو محور بحث خود را مطرح نمودند: ۱_تبیینِ «چرایی(منطق)، چیستی(توصیف) و نتایجِ» واقعیتِ بسیج، با نظر به فرمایشات امام خمینی(ره) به عنوان آفریننده آن ۲_توصیه‌هایی به آحاد و سازمانِ بسیج 🔸در محور اول از منظر فرمایشات امام خمینی، " منطق و چرایی " پیدایش و البته ضرورت بقای بسیج را حداکثرسازی امکان مقاومت و دفاع کشور در مقابل خطر و تهدید دانستند. و سپس وارد توصیفِ " چیستیِ بسیج " شدند: ابتدا به دو وصف از بیانات امام خمینی درباب بسیج اشاره نمودند که یکی ناظر به جلوه ی شدت او در میدان رزمندگی بود و دیگری ناظر به جلوه‌ ی نرم او در میدان محبت و خدمت و حضور در عرصه های مختلف، که بسیج لشکر مخلص خداست و نیز مدرسه عشق است. و بعد، وجهه فرهنگی و فکریِ بسیج را هویت اصلی آن دانستند و برخی از ابعاد آن را برشمردند که این نکات به نوعی آشنایی زدایی از بسیج نیز به شمار میرفت همچون نفیِ "نظم ناپذیری". همین فرهنگ، رازِ صدور آن همچون گل معطر(۱) به منطقه پیرامونی خود و البته میدان‌های دورتر شده است، که به همین اعتبار است که سخن از "بسیج پاریس و لندن"(۲) صرفا مزاح به شمار نمی‌رود بلکه باید بود تا "صبح دولتش بدمد / کاین هنوز از نتایج سحر است" اینجاست که نتیجه تحقق "هسته‌های مقاومت" در منطقه، که همان حضور "فرهنگ بسیج" است، خصوصا پس از ، مسیر را به سوی تغییر جغرافیای سیاسی غرب آسیا به نفع "مقاومت" نزدیک نموده است و خلاصه نقشه "خاورمیانه جدید" آمریکا را به ناکامی کشانده است. ایشان مختصات این تغییر را آمریکازدایی از منطقه به معنای نفی سلطه آمریکا، به هم ریختن دوگانه‌های جعلی و تحمیلی و حاکم شدن دو گانه مقاومت-تسلیم و حل مسئله فلسطین شمردند. 🔹در محور دوم نیز متکی و مبتی بر آن منطق و بر آن توصیف، توصیه هایی به آحاد و سازمان بسیج نمودند. 💠 تشکل طلبگی ربیون 🌐 @rebbiion
🔰 تقریر و تحلیلی از بیانات در دیدار با بسیجیان(1402/09/08) بخش دوم: 🔹آیا میتوان نسبتی میانِ چرایی گفته شده(حداکثرسازی مقاومت کشور در مقابل تهدیدها و خطرها)، با آن ابعاد بیان شده در لایه چیستی بسیج(دو جلوه رزمندگی و محبت در بسیج و غلبه ماهیت فرهنگی بسیج بر وجهه سازمانی آن) و آن نتیجه مهم(هسته‌های مقاومت و تغییر جغرافیای سیاسی غرب آسیا) و نهایتا توصیه‌های پایانی برقرار کرد؟ به عبارتی آیا در این بیانات، توصیف راهبردی متفاوتی از واقعیت بسیج می‌توان یافت؟ آیا تجویزها و توصیه های نهایی نسبتی با آن توصیف دارد؟ 🔸سخن آن است که اساسا ، چه در برابر تهدیدهای دائمی ناشی از دشمنی‌های دشمن باشد و چه در برابر خطرهای طبیعی و یا عارضیِ حرکت به سوی اهداف، امری فرهنگ پایه است. اگر بسیج، نهادی است که در جهت حداکثرسازی امکان در برابر این دو ایجاد شده است، طبیعی است که وجهه فرهنگی و فکری آن بر وجهه سازمانی اش در تامین این غرض، غلبه داشته باشد و اساسی‌ترین نتایج آن را نیز در گستراندن این فرهنگ در کشور، منطقه و جهان باید دنبال نمود. حتی رزمندگی و شجاعت و شدتش هم همراه با محبت، خدمت، و سایر اخلاقِ حمیده است و باز برآمده از یک فرهنگ و تفکر و اساسا انتقال دهنده و صادرکننده آن است. و آن‌جا که نظم جهانی در حال تغییر است و به تعبیر رهبری در سال گذشته این تغییر سه رکن دارد(۳)، اساسی‌ترین رکن ، مورد سوم و آن فکر و فرهنگ مقاومت است. 🔹فکر و فرهنگ مقاومت، آن‌جا که گسترش می‌یابد و خصوصا به تحقق هسته‌های مقاومت در منطقه منجر می‌شود، هم می‌تواند آمریکایی زدایی به معنای سلطه زدایی از منطقه و جهان نماید و هم با گسترش آن، امکان تولدِ ایده جدیدی از سازندگی و را بر محور حرف نو جمهوری اسلامی فراهم آورد و بنابراین مناسبات "تولید، توزیع و مصرفِ" قدرت منطقه‌ای و جهانی را در تمام ابعاد آن (اعم از سیاست، فرهنگ، اقتصاد) به نحو جدیدی شکل دهد. پس اساسا باز این ایده، فکر و فرهنگِ نو است که می‌تواند کیفیت مناسبات مذکور را روشن نماید و نحوه انتقالِ قدرت از غرب به شرق را جهت‌دهی نماید. 🔸و با این منظر واضح می‌گردد که چرا نقش در نزدیک شدن به این هدف ویژه است. طوفان‌الاقصی از طرفی حامل فرهنگ مقاومت و از طرفی رسوا کننده و بی‌آبروکننده فرهنگ استعماری و نژادپرستانه(۴) اروپا و تمدن غرب، با کمک ابزار فرهنگیِ خود آنان یعنی رسانه مدرن است. با این مقاومت استثنایی، راه برای ایجاد و گسترش نفرت از سلطه‌گریِ آمریکا در منطقه و جهان، که به عبارتی اساسی‌ترین گام در تغییرات عمده نظام‌های اجتماعی همین میل و نفرتهای عمومی است، نزدیکتر شده است. همچنین دوگانه‌های فکری_عملیِ مغالطه گونی که بر اذهان سیاست مداران، نخبگان و عموم مردم در کشور ما و همچنین منطقه خصوصا در دهه اخیر حاکم کرده بودند، جای خود را به دوگانه‌ واقعی مقاومت_تسلیم داده است و این دو باز تحت تاثیر همان فرهنگ مقاومت است. 🔹بنابراین است که حل مسئله فلسطین، این کلید رمزآلود امت(5)، و اولین تحققِ منطقه‌ایِ منطق جمهوری اسلامی در جغرافیای فلسطین، در گرو همین مبارزه اساسا فرهنگی_فکری است. 🔸با این نگاه، میتوان وجه اغلب توصیه‌های پایانی به بسیجیان و سازمان بسیج را نیز بیش از پیش متوجه شد که اگر بسیجیان بخواهند خود را در میدان این مبارزه ذاتا فرهنگ بنیاد ببینند و حاملِ فرهنگ مقاومت باشند‌ و زمینه بسط و گسترش و حداکثرسازی آن را فراهم نمایند، سفارشات مذکور جای خود را می یابد. پ.ن: 1- بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین- 1393/09/06 2-دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب-(1402/08/10) 3- بیانات در دیدار دانش آموزان-(1401/08/11) 4-بیانات پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-(1402/08/28) 5- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بين‌المللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين(1385/01/25) 💠 تشکل طلبگی ربیون 🌐 @rebbiion
🔰برشی از گفت و گوی حجت‌الاسلام حمیدرضا فتحی 🔹روایت؛کلید عبور از فیلتر های شناخت جامعه این گونه نیست که با ذهن باز در مقابل اطلاعاتی که قرار می‌گیرد همه آن را تلقی کند. به‌ عبارت دیگر در ساخت ذهنی خودش یک فیلترهای شناختی ذهنی دارد که اطلاعات را پالایش می‌کند. مثلاً: تا موقعی که در ذهن مخاطب جانمایی نکرده باشی که رسانه جمهوری اسلامی صادق است و چیزی جز حقیقت به شما چیزی نمی‌گوید. هرچه قدر هم اطلاعات خوب و خبرهای خوب در رسانه قرار نداده باشی مردم باور نمی‌کنند. مثلاً در همین فضای پیشرفت کشور دائماً خبر از پیشرفت کشور، دائماً از حرکت‌های پیش‌رونده می‌دهیم؛ اما به گوش مردم نمی‌رسد. ❗️برای مطالعه ادامه گفت و گو در نشریه ربیون کلیک کنید.❗️ 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐@rebbiion
هدایت شده از روحانیت مردمی
◾️سوگواره‌ی نگین شکسته و دغدغه‌ی ارتقا اندیشه‌ی مترقی اسلام ناب، با سعه‌ی وجودی که دارد، هرگز از ظرفیت‌های معرفت‌زا و معنویت‌ساز موجود در جامعه اسلامی سخن نمی‌گوید؛ بلکه و ارتقاء این ظرفیت ها را پیشنهاد می‌دهد؛ فلذا همانگونه که تخریب و دوقطبی‌سازی را جایز نمیداند، هرگز باب و نقدپذیری را نیز منسد نمی‌داند. این ایام بحث از در مجامع مذهبی و انقلابی داغ است؛ سوگواره‌ای با ظرفیت عظیم فرهنگی و معنوی، با طیف وسیعی از مخاطبین. بدون شک نگاه انقلاب اسلامی به این برنامه‌، به عنوان یک برای شهر مشهد است. نعمتی که هرساله در ایام فاطمیه، در میان انفعال بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی، با زحمت و تلاش مخلصانه بسیاری از عاشقان حضرت صدیقه طاهره (س)، را در سطح شهر احیا می‌کند و هرساله جدی‌تر و با شکوه‌تر وارد میدان می‌شود. همین زحماتی که پشت این اثر است، ظرفیتی بزرگ را برای ترویج فرهنگ اسلامی در سطح شهر مشهد فراهم آورده است. به همین خاطر نمیتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و برای ارتقای آن فکر نکرد. لذا با وجود تمام نکات مثبت این برنامه، و فارغ از بحث انتساب یا عدم انتساب این برنامه به جریان‌های مختلف، وظیفه خود می‌دانیم که تا حد امکان به ارتقای آن بیاندیشیم. بنده به عنوان یک مخاطب که سالهاست در این سوگواره شرکت کرده‌ام، یکی از جدی‌ترین اشکال‌ها را این نکته دیدم که گویا این برنامه با چنین ظرفیتی، دغدغه‌ای برای رشد محتوا و و اندیشه‌ی مخاطب ندارد. از ماجرای اصیل و عمیق فاطمیه، میتوان ارکان اندیشه دینی و اسلامی را استخراج کرد؛ بگونه‌ای که تا قیامت بتواند به پرسش‌های بشر پاسخ دهد. می‌توان جذابیت و حداکثری را برای جوانان به نمایش گذاشت، میتوان به جامعه هویتی اصیل تزریق کرد، میتوان بخشی از ابعاد لایتناهی نظریه و امامت اسلام را نشان داد و از همه مهمتر، میتوان نمونه‌ی واقعی یک را به رخ دنیا کشید. اما این سوگواره در این مسیر یا قدمی برنداشته است یا به نسبت ظرفیتی که دارد، بسیار حداقلی حرکت کرده است. بزرگان و اندیشمندان دین ما که سالها کار مجتهدانه و فقیهانه در این عرصه داشته‌اند، هرگز توصیف‌شان از این واقعه، یک و یک تراژدی صرف نبوده است؛ بلکه قیام فاطمه زهرا(س) را سرچشمه‌ی معارف برای امت اسلام میدانند. امثال شهید بزرگوار صدر، شهید مطهری، علامه طباطبایی، مرحوم صفایی، مرحوم امام، مقام معظم رهبری، و بسیاری دیگر از علما و اندیشمندان. اما اثری از پرداختن به مباحث نابِ این اندیشمندان بزرگ اسلامی حتی در رقیق‌ترین حالت خودش در این برنامه مشاهده نمی‌شود. علیرغم اینکه این برنامه هرساله از جهات مختلف رشد میکند، لکن از نظر محتوایی، تنها چیزی که میبینیم، فقط محتوای سالهای گذشته است. اینکه از چنین قالب جذابی (تئاتر) با این حجم از امکانات فقط برای نقل تاریخ و روضه استفاده شود، آن هم تاریخ و عاری از هرگونه و بسیار ، این قصور و ظلم است، هم به فاطمیه، هم به مخاطب، هم به هنر بی‌نظیر تئاتر! تئاتری که فرم و محتوای آن، تلاقی شور و شعور است و می‌تواند به اندازه چندین منبر موثر واقع شود... سوگواره نگین شکسته، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی بلند مدت فرهنگی، و با پرداختن به زوایای متنوع فاطمیه و پرداختن به مباحث اندیشه‌ای و نشان‌دادن امتدادهای امروزی آن، چهره‌ی فرهنگی شهر مشهد را دگرگون کند. امید است که نسبت به نعمت بزرگِ وجود حضرت فاطمه زهرا(س)، شاکر باشیم و با قصور خود در حق آن بزرگوار، دچار کفران نعمت نشویم. 🖋به‌ قلم: حجت الاسلام حسین مروارید عضو تشکل طلبگی ربیون مشهد مقدس 🇮🇷 جبهه‌ی روحانیت مردمی انقلاب اسلامی https://eitaa.com/rohaniat_mardomi
🔰برشی از یادداشت حجت‌الاسلام امیرحسین صباغ 🔹تبلیغ از نهاد آحاد _تبلیغ مردمی مسئله‌ایست و تبلیغ مردم مسئله‌ای عالی‌تر! در تبلیغ مردمی، کنشگران عرصة تبلیغ، عمدتاً طلاب حوزه‌های علمیّه هستند. این نوع از تبلیغ چه در مدل سنّتی خود و چه در مدل‌های جدیدترش، نهایت درجة موفقیّت خویش را در تأثیرگذاری روی اندیشه و نهایتاً عمل مخاطبین خود می‌بیند. _در حالیکه به نظر ما ویرایش جدّی که در عرصه‌ی تبلیغ بایستی انجام گیرد، تحوّل در کنشگر تبلیغی است و باید سعی نمود با ضوابطی، از تبلیغ مردمی به دامنه‌های تبلیغ مردم برسیم. مهمترین وجه تمایز تبلیغ مردم از تبلیغ مردمی، در کنشگران آنست. ❗️برای مطالعه ادامه گفت و گو در نشریه ربیون کلیک کنید.❗️ 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐@rebbiion
برشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در باب مبارزه حضرت زهرا سلام الله علیها بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خطبه‌خوانی به نوحه‌سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه زهرا را نگفتید، گریه زهرا هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا آن‌جا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست. می‌رود در مسجد می ایستد و در مقابل چشم‌های مبهوت حاضران بنا میکند خطابه‌ای عجیبْ ایرادکردن. (...) این‌جا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمی‌کند. به گفته‌ای چهل شب، مرتب درِ خانه‌ی این مرد،(...) درِ خانه‌ی آن چهره‌ی سرشناس می‌رود، بیایید، کار کنید، تشکیلات، همدستی، هم‌بستگی، یک اقدام به‌جا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر می‌دود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است. این‌ها را به خدا نشنفتید شما؟ این‌ها که خیلی گفته می‌شود. اما بدانید که‌ این کارها همه یکسره یک مبارزه‌ی ممتد هست، مبارزه‌ای از چند نوع با چند جلوه، مبارزه‌ی مثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، مبارزهٔ با زبان، مبارزه با تلاش‌های پنهانی‌ِ نیمه‌شبانه، مبارزه‌ی با سخن‌گفتن با زنان. مصاحبه‌ی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زن‌ها مصاحبه، با مردها حرف‌زدن، آخرش هم مبارزه‌ی منفی. در شب‌دفن‌شدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب می‌شود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل سملبلیک هست. یک عمل رمزی. یک عملی که در هر نسلی می‌توانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهن‌ها برود. یک عملی است که به شیوه سلمبلیک همینطور، بصورت ابهام‌آمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند این‌ها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای این‌که بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک قرآن مجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل می‌کرده است. ۱۴/۳/۱۳۵۳ 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐@rebbiion
🔻نشست فکری 🔹قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره) 🔸 تبیین ابعاد و ماهیت قیام لله در ساخت فرد و جامعه بر اساس آثار امام خمینی رضوان الله علیه 🎤 با ارائه: حجت‌ الاسلام حسین کلاتی عضو تشکل طلبگی ربیون ⏰ پنجشنبه ۳۰ آذر، ساعت ۱۵:۱۵ 🕌 میدان شهدا، دانشگاه ۵، مسجد میرزای ناظر (الله) 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐@rebbiion
تشکل طلبگی ربیون
#اطلاع_رسانی #جلسه_هفتگی_ربیون 🔻نشست فکری 🔹قیام لله، زیربنای مکتب امام خمینی (ره) 🔸 تبیین ابعاد
بسم الله الرحمن الرحیم. ‏قال الله تعالی: ‏‏قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی.‏‎ ‏‏    ‏‏خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را‏‎ ‎‏بیان کرده، و بهترین موعظه هایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب‏‎ ‎‏فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.‏‎ ‎‏قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه های‏‎ ‎‏گوناگون عالم طبیعت رهانده.‏  ‏‏قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج‏‎ ‎‏آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق‏‎ و صَحْو‏‎ کشاند.‏‎ ‎‏قیام برای خداست که خاتم النبیین ـ صلی الله علیه و آله ـ را یک تنه بر تمام عادات و عقاید‏‎ ‎‏جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و‏‎ ‎‏نیز آن ذات مقدس را به مقام ‏‏قابَ قوسیْن أوأدنی‏‎رساند.‏(اولین پیام امام خمینی در صحیفه سال ۱۳۲۳) 🔸[ اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه ی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه ی فعّالیّتهای ایشان «قیام لله» بود؛ هدف، قیام لله [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة الله علیه) نوشته اند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ قیام لله، که این قیامِ لله ریشه ی قرآنی بسیار مستحکمی دارد... حالا این «قیام لله» در هر دوره ای ممکن است به نحوی باشد.](رهبر انقلاب) 💠 تشکل طلبگی ربیون 🌐 @rebbiion