eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2هزار دنبال‌کننده
328 عکس
26 ویدیو
87 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین 💠این کانال به جهت اطلاع رسانی جلسات دوره دوم درس خارج رجال استاد حاج سیدمحمدجواد سیدشبیری (زید عزه) و همچنین ارائه نکات مرتبط با مباحث رجال و درایه و ... از علوم حدیث راه اندازی شده است. ✅ لازم به ذکر است این مجموعه هیچ ارتباطی با حضرت استاد شبیری زنجانی (دامت برکاته) از حوزه علمیه قم و بیت مرجع عالیقدر آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله) ندارد و صرفاً مرتبط با آقای سید شبیری (حفظه الله) از اساتید حوزه علمیه خراسان و دبیر گروه رجال و حدیث و سردبیر مجله مطالعات اعتبارسنجی حدیث می باشد. 🔹لینک کانال و گروه های دروس استاد سید شبیری (زید عزه) در حوزه علمیه مشهد در تلگرام به شرح زیر می باشد: 📌لینک کانال تلگرامی درس رجال و درایه:👈 🆔https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw ⭕️لینک گروه تلگرامی مباحثات رجال👈 🆔https://t.me/joinchat/AXbuQURp6BugPBH_b98tVw 📌لینک کانال تلگرامی درس کفایه و رسائل👈 🆔https://t.me/joinchat/AAAAAEJ9r1kqBemLjJ51tg 🆔 لینک گروه تلگرامی مباحثات اصول 👈 🆔 t.me/joinchat/AXbuQUPDCW1AUsiyUJsVZA 📌لینک کانال تلگرامی درس مکاسب 👈 🆔https://t.me/makaseb_shobeiri 📌کانال تلگرامی کشکول و مباحث متفرقه و مناسبتی👇 🆔https://t.me/shobeiri 💠💠لینک کانال و گروه های دروس حجت‌الاسلام سید شبیری (زید عزه) در حوزه علمیه مشهد در به شرح زیر می باشد: 📌 کانال شخصی حجت‌الاسلام سید محمدجواد سید شبیری در و 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ♨️آدرس کانال در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 🔻لینک قبلی کانال درس رجال👇 🆔 https://eitaa.com/mjshobeiri 📌لینک سوالات و مباحثه درس رجال 👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/3291677271C4b01130634 📌کانال صوت دروس رجالی 👇 🆔http://eitaa.com/rejals ✅✅ لینک کانال گروه حوزه علمیه خراسان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c ✅✅ لینک کانال علمی پژوهشی دوفصلنامه 🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 📌لینک کانال درس اصول در 👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5 📌 کانال صوت دروس رسائل و 👇 🆔http://eitaa.com/rasael_shobeiri 📌 کانال تقریرات دروس کفایه استاد سید شبیری در 👇 🆔https://eitaa.com/taghrirat_shobeiri 📌کانال صوت دروس کفایه 👇 🆔http://eitaa.com/kefaye 🔻لینک کانال قبلی👈https://eitaa.com/joinchat/841154572Ceb5441e101 📌 کانال صوت دروس نهایه الحکمه 👇 🆔http://eitaa.com/falsafeshobeiri 📌لینک درس در 👇 1️⃣🆔https://eitaa.com/joinchat/1680409172C5c287bfa18 2️⃣🆔https://eitaa.com/joinchat/1607401673Ced1a4a8667 📌لینک سوالات و مباحثات دروس و استاد شبیری👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 📌 لینک دوره کاربردی 🆔https://eitaa.com/joinchat/357761211C819608131e 📌لینک سوالات و مباحثات درس استاد شبیری در 👇 🆔https://chat.whatsapp.com/IaIuJDm3lcZASsutyxWYQe 🔹 لازم به ذکر است مباحث قبل از سال ۱۳۹۷ هجری شمسی فقط در کانال های تلگرامی است و به ایتا منتقل نشده است. همچنین مطالب کانال های تلگرام و ایتا به علت مدیران متفاوت آنها، مختلف می باشد . 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 🔹کانال سید محمد جواد سید شبیری🔸 https://eitaa.com/shobeiri https://eitaa.com/rejal_shobeiri
در روایات 📝در مسئله‌ی تحریف و تصحیف متون، باید بتوانیم سیر وقوع خطا را کشف کنیم زیرا خطا و تصحیف قواعدی دارد و برای کشف این قواعد، تتبع و مؤانست با نسخ خطی لازم است. 1⃣مثلا وقتی با دو متن مواجهیم که یکی زیاده ای نسبت به دیگری دارد، می گوید متن ناقص دچار افتادگی شده است و متن دیگری اصیل است در حالی که در بسیاری از موارد، بالعکس است مثل اضافه شدن حاشیه به متن که طبیعی است و این موارد با روشن می شود. 2⃣گاهی نیز با مواجهیم که جز با رجوع به نسخ خطی درخصوص آن مورد و نقل های مشابه قابل کشف نیست. مثلا در خاتمه‌ی مستدرک، پدر کاشف اللثام، متوفای ۱۰۵۸ معرفی شده است (ج۲، ص۱۴۶) در حالی که دو صفحه قبل، ولادت خود کاشف اللثام ۱۰۶۲ نوشته شده است که با مراجعه به نسخه‌ی خطی کتاب خاتون آبادی (منبع محدث نوری در این قسمت) معلوم می شود که عبارت «هذه السنة» به خط شکسته، «۱۰۵۸ سنة» خوانده شده و منشأ اشتباه در تاریخ ولادت پدر کاشف اللثام گشته است. زمستان ۹۶، استاد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✅کلمات مرحوم (رحمه الله) در اشکال بر قاعدة : 📌وكون الناقل منه - اي - وصحة السند إليه غير مفيد، لعدم ثبوت أنه لا يروي إلا عن ثقة وإن قال به الشيخ في محكي العدة، والاجماع على تصحيح ما يصح عنه على فرض ثبوته لم يتضح اثبات ما راموا منه والتفصيل موكول إلى محله. 📚کتاب الطهارة 📌اقول: اما ما عن الشيخ من عدم رواية الا عن الثقة، فهو خلاف الوجدان كما يظهر بالمراجعة إلى رجاله ورواياته، نعم اكثر رجاله ثقات، وهذا لا يكفي لاثبات المدعى. 📚كتاب الخلل في الصلاة 📌وما قيل -القائل في الخاتمة ج ٥ ص ١٢٤- من عدم منافاة خروج فرد أو فردين،بالظن بل الاطمينان بالوثاقة مدفوع بأن الخارج كثير سيما مع انضمام المجهول والمهمل إلى الضعيف، ومعه كيف يمكن حصول الاطمينان على ذلك، والظن لو حصل لا يغني من الحق شيئا. 📚كتاب الطهارة •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✅کلام مرحوم آیةالله (رحمه الله) در تمسک به قاعدة : 📌... والمناقشة في سندهما بجهالة ضعيفة، لأن الراوي عنه الأول ، بل والثاني أيضا بتوسط ، وصفوان أحد الأعلام من على تصحيح ما يصح عنهم. مضافا إلى اختصاصه مع و بالنص عليهم بأنهم لا يروون إلا عن ثقة. 📚مستمسک العروة •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه63 ساعت7/15 تا9/45 ✅«درس تخصصی » جلسه32 ساعت10/45 مدرسه آیت الله العظمی خوئی (رحمه الله) 📌پنج شنبه 30 فروردین97 موضوع:قاعده (10) ♨️آدرس کانال در ایتا👇 🆔https://eitaa.com/rejal_shobeiri ♨️آدرس کانال در تلگرام👇 🆔https://t.me/rejal_shobeiri
أصول الحديث وأحكامه في علم الدّراية ، ويليه رسالة في فرق المسلمين - الشيخ جعفر السبحاني.pdf
6.7M
📚نسخه PDF👇🏼 📖کتاب: و احکامه فی علم 📋مولف: آیة الله جعفر 📝در این کتاب با بیانی شیوا به شرح معظم مباحث دانش درایه و اصطلاحات حدیث پرداخته شده است. 📌محدوده درس برای ترم اول تا صفحه ۱۵۰ می باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💠 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری 💠 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri 🆔 https://t.me/rejal_shobeiri 🆔 http://eitaa.com/shobeiri
✅درس « » جلسه65 ساعت7/15 تا9/45 مدرسه آیت الله العظمی خوئی (رحمه الله) 📌پنج شنبه 6اردیبهشت97 موضوع:قاعده (11) @rejal_shobeiri
💠 کلام آیت‌الله‌ شبیری زنجانی(حفظه الله) در تجلیل از کتاب : 📌... مرحوم خيلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهيان و مدّعيان فكر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌كه آنان كه اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است. 🔻از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود. 🔶معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا تلاش می‌کنند احادیث را نفی کنند، فرمودند: آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. 🔹 از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقی‌زاده نقل می‌کرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحار‌الأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمی‌گذارند. 🔸از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خيلى محکم بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅نشست های پژوهشی در علم رجال 🔶نیمه ی اول ماه مبارک رمضان 🔷لینک ثبت نام درسایت حوزه http://www.hozehkh.com/Students/RegistrationList?ch=105 🔻مهلت ثبت نام 97/2/25 @rejal_shobeiri
🔻توثیقات رجالیان حسی یا حدسی؟ (۱) 📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری 📚 آیا نسبت به سابقین خود که با آن ها معاصر نبوده، إخبار از است یا و اجتهادی می باشد؟ 🔻به طور کلی منشأ توثیقات یک فرد نسبت به سابقین خود، یا از باب ورود روایاتی از جانب ائمه علیهم السلام در مدح آن شخص است (مانند تألیف کتاب کشی) که به استنباطی مانند استنباط احکام شرعی و ملاحظه روات نیاز دارد، و یا حکم به وثاقت یک شخص از جهت بررسی کتب و مدوّناتش و مقایسه کتاب او با سایر کتب می باشد. که در هر دو قسم به اجتهاد عمل می شود، همان طور که مرحوم نجاشی اجتهاد می کرده است. 🔸شاهد بر اجتهاد مرحوم نجاشی، مقایسه روایات یک فرد با سایر روایات است. به طور نمونه: ▪️ در ترجمه "الحسن بن العباس الحریش الرازی": أبو علي روى عن أبي جعفر الثاني عليه السلام، ضعيف جدا. له كتاب: إنا أنزلناه في ليلة القدر، و هو كتاب ردي الحديث، مضطرب الألفاظ. (رجال النجاشی، رقم۱۳۸، ص۶۰-۶۱) ▪️و ترجمه "الحسن بن محمد بن يحيى بن الحسن بن جعفر بن عبيد الله بن الحسين بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام": أبو محمد، المعروف بابن أخي طاهر. روى عن جده يحيى بن الحسن و غيره، و روى عن المجاهيل أحاديث منكرة رأيت أصحابنا يضعفونه. (رجال النجاشی، رقم۱۴۹، ص۶۴) ▪️و همچنین ترجمه "داود بن کثیر الرقّی": و أبوه كثير يكنى أبا خالد، و هو يكنى أبا سليمان. ضعيف جدا، و الغلاة تروي عنه. (رجال النجاشی، رقم۴۱۰، ص۱۵۶) ✅ مباحث الحجج، سیستانی، ص۲۰۷ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة ادامه دارد👇 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
🔻توثیقات رجالیان حسی یا حدسی؟ (۲) 📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری 📚 پس چون رجالیون مانند نجاشی از این باب بوده، لذا توثیقات اجتهادی هستند و إخبار آنها به توثیق شخصی، نمی باشد. ولی برخی از اکابر مانند مرحوم آقای مدعی شدند که این أخبار، إخبار حسی می باشد: 🔸فإن قيل: إنّ إخبارهم عن الوثاقة و الحسن -لعله- نشأ من و الاجتهاد و إعمال النظر، فلا تشمله أدلة حجية خبر الثقة، فإنّها لا تشمل الأخبار الحدسية، فإذا احتمل أنّ الخبر حدسي كانت . قلنا: إنّ هذا الاحتمال لا يعتنى به بعد قيام السيرة على حجية خبر الثقة فيما لم يعلم أنّه نشأ من الحدس. و لا ريب في أنّ احتمال الحس في أخبارهم -و لو من جهة نقل كابر عن كابر و ثقة عن ثقة- موجود وجدانا. كيف؟ و قد كان تأليف كتب الفهارس و التراجم لتمييز الصحيح من السقيم أمرا متعارفا عندهم، و قد وصلتنا جملة من ذلك و لم تصلنا جملة أخرى. و قد بلغ عدد من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشيخ نيّفا و مائة كتاب على ما يظهر من النجاشي و الشيخ و غيرهما. و قد جمع ذلك البحّاثة الشهير المعاصر الشيخ آقا بزرگ الطهراني في كتابه . قال الشيخ في كتاب العدّة في آخر فصل في ذكر خبر الواحد: «إنّا وجدنا الطائفة ميّزت الرجال الناقلة لهذه الأخبار فوثّقت الثقات منهم، و ضعّفت الضعفاء، و فرّقت بين من يعتمد على حديثه و روايته و بين من لا يعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذمّوا المذموم. و قالوا: فلان متّهم في حديثه، و فلان كذّاب، و فلان مخلّط، و فلان مخالف في المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفي، و فلان فطحي، و غير ذلك من الطعون التي ذكروها. و صنفوا في ذلك الكتب و استثنوا الرجال من جملة ما رووه من التصانيف في فهارسهم، حتى أنّ واحدا منهم إذا أنكر حديثا طعن في إسناده و ضعفه بروايته. هذه عادتهم على قديم و حديث لا تنخرم». و النجاشي قد يسند ما يذكره إلى أصحاب الرجال و يقول: «ذكره أصحاب الرجال». (معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۴۱-۴۲) 🔹و در قبال قول شیخ طوسی در عدّة الاصول، قول ابن قبه در کمال الدین شیخ صدوق می باشد: و كان أسلافهم قوم يرجعون إلى ورع و اجتهاد و سلامة ناحية و لم يكونوا أصحاب نظر و تميز فكانوا إذا رأوا رجلا مستورا يروي خبرا أحسنوا به الظن و قبلوه. (کمال الدین، ج۱، ص۱۱۰) 🔻به طور کلی مناشیء و منابعی که به واسطه آن افراد در فهرست و فهرست نجاشی توثیق شده اند مختلف بوده است و برخی از آن ها بدین قرارند: 1⃣ معاشرت؛ به اینکه با فردی که توثیق کرده اند معاشر بوده اند، و وثاقت اگرچه از امور حسی نیست ولی از امور شبیه حس قلمداد می شود. 2⃣ شهرت؛ به اینکه فردی که اراده توثیق او را داشتند، مشهور به وثاقت در نزد آنها بوده، اگرچه زمان او سابق بر آنان بوده است. مانند اینکه ما وقتی می خواهیم به وثاقت فرد مشهوری حکم کنیم، می گوییم وی موثق است اگر چه در زمان سابق ما زندگی می کرده است. 3⃣ توثیق معاصر؛ کما اینکه در کتاب شیخ انصاری توثیق نسبت به معاصرینش وجود دارد. در این اقسام سه گانه، ممکن است که گفته شود توثیقات إخبار حسی و إخبار ثقه از ثقه می باشد، اگر چه ما حجیت خبر ثقه در موضوعات را انکار می کنیم. 4⃣ ورود روایتی در شأن یک فرد؛ با مراجعه به أخبار وارده در مدح و ذم روات، مانند کتاب کشّی. مستند کشّی نیز کتبی مانند کتاب عیاشی و نصر بن صباح است که در این موضوع نوشته شده بوده است. و این أخبار را نیز مانند سایر روایات باید سند و متن آنها را ملاحظه کرد و استنباط نمود. 5⃣ کتب شخص؛ به اینکه به کتب فردی که می خواستند او را توثیق کنند مراجعه می شده و از خلال کتبش به او شناخت پیدا می کردند. کما اینکه ما وقتی می خواهیم نسبت به یک فردی معرفت پیدا کنیم و وثاقت یا خبرویت یا ... او را تشخیص دهیم، اگر آثاری از او نزد ما موجود باشد، به آنها مراجعه می کنیم. 6⃣ اعتماد به کسی که به آن شخص اعتماد دارد؛ مانند این که نجاشی در مورد علي بن محمد بن قتيبة النيشابوري (النيسابوري) ذکر می کند: عليه اعتمد أبو عمرو الكشي في كتاب الرجال. (رجال النجاشی، رقم۶۷۸، ص۲۵۹) 7⃣ توثیق جماعتی از اهل خبره؛ 💠 مجموعه این امور، ممکن است که منشأ و منبع حصول وثوق به وثاقت یک راوی باشد و توثیقات نجاشی را تشکیل دهد. این امور (غیر از سه مورد اول) مقدمات حدسی دارند. ✅ مباحث الحجج، ص۲۰۷-۲۱۰ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
💢بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز ✍️استاد شبیری زنجانی 🔻آیا عید نوروز را می‌توان عیدی دینی تلقی نمود؟ آیا ماهیت این عید، مخالف با دین است؟ آیا می‌توان گفت شارع مقدس در نفی یا اثبات این عید جهت‌گیری خاصی داشته‌اند؟ استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی جلسه درس خود به بررسی این موضوع پرداخته‌ است. 👈 در ادامه بخوانید: https://b2n.ir/k74714 ✅مطالعه کنید 👈 ۱۰ مطلب دیگر درباره روز نوروز •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه68 ساعت 7 تا9 📌فردا پنج شنبه 20 اردیبهشت97 در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار می شود. @rejal_shobeiri
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَالْمَنْصُورِيِّ، عَنْ سَلْمَانَ بْنِ سَهْلٍ، عَنْ عِيسَي بْنِ إِسْحَاقَ الْقُرَشِيِّ، عَنْ حَمْدَانَ بْنِ عَلِيٍّ الْخَفَّافِ، عَنِ ابْنِ حُمَيْدٍ، عَنِ الثُّمَالِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ عليه السلام، عَنْ أَبِيهِ عليه السلام عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: لَمَّا مَرِضَتْ فَاطِمَةُ سلام الله عليها بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم مَرْضَتَهَا الَّتِي تُوُفِّيَتْ فِيهَا وَ ثَقُلَتْ جَاءَهَا الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِالْمُطَّلِبِ عَائِداً فَقِيلَ لَهُ إِنَّهَا ثَقِيلَةٌ وَ لَيْسَ يَدْخُلُ عَلَيْهَا أَحَدٌ فَانْصَرَفَ إِلَي دَارِهِ وَ أَرْسَلَ إِلَي عَلِيٍّ عليه السلام فَقَالَ لِرَسُولِهِ: قُلْ لَهُ: يَا ابْنَ أَخٍ عَمُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلامَ وَ يَقُولُ لَكَ: لِلَّهِ قَدْ فَجَأَنِي مِنَ الْغَمِّ بِشَكَاةِ حَبِيبَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم وَ قُرَّةِ عَيْنَيْهِ وَ عَيْنَيَّ فَاطِمَةَ مَا هَدَّنِي وَ إِنِّي لاظُنُّهَا أَوَّلَنَا لُحُوقاً بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم يَخْتَارُ لَهَا وَ يَحْبُوهَا وَ يُزْلِفُهَا لِرَبِّهِ، فَإِنْ كَانَ مِنْ أَمْرِهَا مَا لا بُدَّ مِنْهُ، فَاجْمَعْ - أَنَا لَكَ الْفِدَاءُ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارَ حَتَّي يُصِيبُوا الْأَجْرَ فِي حُضُورِهَا وَ الصَلاةَ عَلَيْهَا وَ فِي ذَلِكَ جَمَالٌ لِلدِّينِ. فَقَالَ عَلِيٌّ عليه السلام لِرَسُولِهِ وَ أَنَا حَاضِرٌ عِنْدَهُ: أَبْلِغْ عَمِّيَ السَّلامَ وَ قُلْ لا عَدِمْتُ إِشْفَاقَكَ وَ تَحِيَّتَكَ وَ قَدْ عَرَفْتُ مَشُورَتَكَ وَ لِرَأْيِكَ فَضْلُهُ، إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً، مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم وَ لا رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ وَ لا حَقُّ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ كَفَي بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ الظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً وَ أَنَا أَسْأَلُكَ يَا عَمِّ أَنْ تَسْمَحَ لِي بِتَرْكِ مَا أَشَرْتَ بِهِ فَإِنَّهَا وَصَّتْنِي بِسَتْرِ أَمْرِهَا. 📚 أمالی (شیخ طوسی)؛ ص۱۵۶ حضرت امام باقر عليه السلام از پدربزرگوارشان روایت می‌کنند که در آن مجروحیتی كه فاطمه زهراء عليها‌السلام به شهادت رسيدند، حال او سنگين شد و عبّاس بن عبدالمطلب براي عيادت آن حضرت آمد. به عبّاس گفتند: حال حضرت فاطمه عليها‌السلام سنگين است و كسي نزد او نمي‌رود. عبّاس به سوي خانه خود بازگشت و شخصي را نزد حضرت علي عليه السلام فرستاد و گفت: از قول من به حضرت اميرالمومنین عليه السلام بگو: عموي تو به تو سلام مي‌رساند و مي‌گويد: به خدا قسم كه غم و اندوه حبيبه و نور چشم رسول خدا صلی الله علیه و آله و نور چشم من، مرا به شدّت رنج مي‌دهد. من اين طور گمان مي‌كنم آن بانو زودتر از همه ما به رسول خدا صلی الله علیه و آله ملحق شود و خدا او را برمي گزيند و به رحمت خود نزديك مي‌كند. فدايت شوم اگر فاطمه عليها‌السلام به شهادت برسد مهاجرين و انصار را آگاه كن تا براي تشييع جنازه اش و نماز خواندن بر بدنش حاضر شوند و ثواب ببرند! زيرا اين عمل باعث سرافرازي دين مي‌شود. حضرت اميرالمومنین عليه السلام به فرستاده عبّاس بن عبدالمطلب فرمود: سلام مرا به عمويم برسان و به وي بگو: لطف و مرحمت تو زياد شود. من از مشورت تو آگاه شدم. ولي فاطمه دختر پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله دائماً مظلوم، از حقّ خود ممنوع، از ميراث خويشتن محروم بوده است. ملاحظه آن وصيّتي را كه پيامبر درباره اش كرده ننمودند. حقّ آن حضرت و حقّ خدا را رعايت نكردند. كافيست كه خدا بين ما و آنان حكم كند و از ظالمين انتقام بگيرد. اي عمو! من از تو خواهش مي‌كنم از اين مطلبي كه گفتي صرف نظر فرمايي، زيرا فاطمه عليها‌السلام به من وصيّت كرده كه امر شهادت او را پوشيده بدارم.
📍نقد و بررسی و نفی روایات ازدواج حضرت ام کلثوم با اشکالات سندی و متنی توسط مرحوم شیخ مفید المسألة العاشرة في تزويج أم كلثوم و بنات الرسول ص‌: ما قوله أدام الله تعالى علاه‌ في تزويج أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (ع) ابنته من عمر بن الخطاب. و تزويج النبي ص ابنتيه زينب و رقية من عثمان‌.؟ 📍اشکالات سندی مرحوم شیخ مفید الجواب: أن الخبر الوارد بتزويج أمير المؤمنين (ع) ابنته من عمر ۱- غير ثابت و طريقه من‌ الزبير بن بكار  و لم يكن موثوقا به في النقل و كان‌متهما فيما يذكره و كان يبغض أمير المؤمنين (ع) و غير مأمون فيما يدعيه على بني هاشم‌ . ۲-و إنما نشر الحديث إثبات أبي محمد الحسن‌ بن يحيى صاحب النسب‌ ذلك في كتابه فظن كثير  من الناس أنه حق لرواية رجل علوي له و هو إنما رواه عن الزبير بن بكار. 📍اشکالات محتوایی،متنی: ۱--و الحديث بنفسه مختلف فتارة يروي أن أمير المؤمنين (ع) تولى العقد له على ابنته‌. و تارة يروي أن العباس تولى‌ ذلك عنه‌ . ۲- تارة يروي أنه لم يقع العقد إلا بعد وعيد من عمر و تهديد لبني هاشم‌.و تارة يروي أنه كان عن اختيار و إيثار. ۳-ثم إن بعض الرواة يذكر أن عمر أولدها ولدا أسماه زيدا  و بعضهم يقول إنه قتل قبل دخوله بها . ۴-و بعضهم يقول إن لزيد بن عمر عقبا و منهم من يقول إنه قتل و لا عقب له‌. ۵-و منهم من يقول إنه و أمه قتلا .و منهم من يقول إن أمه بقيت بعده‌ . ۶-و منهم من يقول إن عمر أمهر أم كلثوم أربعين ألف درهم‌  و منهم من يقول مهرها أربعة آلاف درهم و منهم من يقول كان مهرها خمسمائة درهم‌. بدو هذا الاختلاف فيه‌  يبطل الحديث و لا يكون له تأثير على حال‌. المسائل السرویه ص ۸۶ الی ۹۲ ✅هر چند شیخ مفید پس از این انکار با فرض صحت خبر هم مشغول تأویل آن میشود. و دو وجه برای آن می فرماید ۱- حتی بدون اضطرار هم این وصلت مشکلی ندارد و بر ظاهر اسلام است. هر چند ازدواج با اهل ایمان ارجح و افضل است. ۲- حضرت مضطر بوده و این ازدواج همچون اکل میته و لحم خنزیر از باب الضرورات تبیح المحظورات بوده است. فصل تأويل الخبر ثم إنه لو صح لكان له وجهان لا ينافيان مذهب الشيعة. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سیدمحمدجواد سیدشبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
➖روضه مکشوف😭 🛑وَ سَارَ اَلْقَوْمُ بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ وَ نِسَائِهِ وَ اَلْأَسْرَى مِنْ رْجَالِهِ فَلَمَّا قَرُبُوا مِنْ دِمَشْقَ دَنَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ مِنْ شِمْرٍ وَ كَانَ مِنْ جُمْلَتِهِمْ فَقَالَتْ لَهُ لِي إِلَيْكَ حَاجَةٌ فَقَالَ مَا حَاجَتُكِ قَالَتْ إِذَا دَخَلْتَ بِنَا اَلْبَلَدَ فَاحْمِلْنَا فِي دَرْبٍ قَلِيلِ اَلنَّظَّارَةِ وَ تَقَدَّمْ إِلَيْهِمْ أَنْ يُخْرِجُوا هَذِهِ اَلرُّءُوسَ مِنْ بَيْنِ اَلْمَحَامِلِ - ▀ وَ يُنَحُّونَا عَنْهَا فَقَدْ خُزِينَا مِنْ كَثْرَةِ اَلنَّظَرِ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ فِي هَذِهِ اَلْحَالِ فَأَمَرَ فِي جَوَابِ سُؤَالِهَا أَنْ يُجْعَلَ اَلرُّءُوسُ عَلَى اَلرِّمَاحِ فِي أَوْسَاطِ اَلْمَحَامِلِ بَغْياً مِنْهُ وَ كُفْراً وَ سَلَكَ بِهِمْ بَيْنَ اَلنُّظَّارِ عَلَى تِلْكَ اَلصِّفَةِ حَتَّى أَتَى بِهِمْ بَابَ دِمَشْقَ فَوَقَفُوا عَلَى دَرَجِ بَابِ اَلْمَسْجِدِ اَلْجَامِعِ حَيْثُ يُقَامُ اَلسَّبْيُ 🔰راوى گويد: چون كاروان اسيران به دمشق نزديك شد، امّ‌ كلثوم به شمر نزديك شد و فرمود: مرا با تو حاجتى است. گفت: حاجتت چيست‌؟ فرمود: وقتى كه مى‌خواهى ما را وارد شهر كنى از دروازه‌اى وارد كن كه تماشاگران كمى دارند، و دستور ده تا سرهاى شهداء را از بين محملها بيرون برده و از ما دور كنند، چه ما از نگاههاى بسيار خوارشده‌ايم. شمر-بر مبناى خبث باطنى خود-در قبال خواستۀ امّ‌ كلثوم، فرمان داد تا سرهاى بر روى نيزه‌ها را در ميانۀ محملها قرار داده با همين وضع آنان را تا دروازۀ دمشق و دم در مسجد جامع در جايگاه اسيران باز داشت. 📚:اللهوف  ج۱ ص۱۷۴  📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
AyatollahMorvarid-2-LQ.mp3
21.64M
✅دومین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در
✅سلسله نشست های پژوهشی در علم رجال تا روز چهارشنبه 9 خرداد 97 ادامه دارد. 🔻این نشست ها که به همت هیئت اندیشه ورز رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره) برگزار می شود، از شنبه 29اردیبهشت97 شروع شده و هر روز ساعت13 ظهر با حضور ارزشمند آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید و استاد محترم دکتر سید علیرضا حسینی شیرازی و استقبال بسیاری از اساتید و طلاب درس خارج بر قرار بوده است. 🔶همچنین لازم به ذکر است در صورتی که افراد شرکت کننده جزوه ای از درس در قالب یک مقاله إرائه کنند، مدرک پایان دوره به آنها اعطا می شود. @rejalkh
📢 دفاع از کیان احادیث معتبر طبی ◀️ پاسخ های علمی حجت الاسلام شبیری زنجانی، به ادعاهای خلاف واقع مرحوم بهبودی در خصوص احادیث طبی ◀️ بازخوانی یک مناظره مکتوب در سال ۱۳۶۵ که توسط نشریه کیهان فرهنگی در چند شماره منتشر شد. ↔️ در این مناظره مکتوب ابتدا آقای بهبودی ادعاها و مطالب خلاف واقعی را به میراث حدیثی و معتبر شیعه از جمله احادیث طبی وارد میکنند. اما این ادعاها بی پاسخ نمانده و با واکنش بزرگان و علمای آن زمان روبرو می شود از جمله استاد معظم جناب حجت الاسلام شبیری زنجانی در شماره بعدی کیهان فرهنگی پاسخ های علمی و متینی به ایشان می دهند. ✅ متن تفصیلی این مناظره مکتوب را میتوانید در لینک زیر مشاهده نمایید:👇 http://tebona.ir/2018/06/%d8%a7%db%8c%d8%b6%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%d8%b1 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅بسم الله الرحمن الرحيم✅ ♨️با توجه به اینکه رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح ثابت نشده است، 🔻طبق فتوای حضرات آیات سیستانی، شبیری زنجانی و مرحوم امام خمینی ره فردا جمعه آخرین روز ماه مبارک رمضان وپس فردا شنبه روز عید سعید فطر می باشد. 👇اطلاعیه رسمی دفتر آیت الله سیستانی حفظه الله: 📌يعلن مكتب سماحة دام ظله في النجف الأشرف للمؤمنين الكرام بأنه قد تمّ التحرّي عن هلال شهر شوال المكرم بعد غروب الشمس من هذا اليوم الخميس 29 رمضان المبارك، وبالرغم من كثرة عدد المستهلّين فانه لم تثبت على الوجه الشرعي رؤية الهلال بالعين المجردة في العراق والمناطق المجاورة له في هذه الليلة، وإن كان المتوقع أن يرى في الليلة القادمة مرتفعاً وواضحاً جداً إلا انه لا دلالة في ذلك على كونه لليلتين. وحيث أن فتوى سماحة السيد دام ظله هي أن اول الشهر في كل منطقة يتبع امكانية رؤية الهلال فيها بالعين المجردة ولا ينفع في ذلك التمكن من رؤيته في مناطق أخرى فان يوم غدٍ الجمعة يكون مكمّلاً لعدة شهر رمضان المبارك وسيكون السبت هو يوم عيد الفطر السعيد. نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صالح أعمالهم ويبارك لهم في عيدهم ويعيد هذه المناسبة العطرة على جميع المسلمين بالخير واليمن والبركات، إنه سميع مجيب. 🔹مكتب السيد السيستاني دام ظله النجف الأشرف https://www.sistani.org/persian/ @rejal_shobeiri
💢 توضیح پاورقی رساله توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی درباره رویت هلال👇👇👇 ✅ بخش اول: 📌از زمان قدیم هلال، نزد عرب، میقاتی بوده که با آن ماه قمری را آغاز می کردند و در امور مختلف زندگی خود به آن اعتماد می کردند، اسلام نیز همین امر را تأیید نمود، قرآن کریم در سوره مبارکه بقره در این باره می فرماید: «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس والحج». 🔻 درباره هلال های ماه از تو سؤال می کنند، بگو: آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعی) برای (نظام زندگی) مردم و (تعیین وقت) حج است. در حقیقت ماه یک تقویم طبیعی برای افراد بشر محسوب می شود که مردم أعم از باسواد و بی سواد و در هر نقطه ای از جهان باشند، می توانند از این تقویم طبیعی استفاده کنند و بدیهی است نظام زندگی اجتماعی بشر بدون تقویم - یعنی یک وسیله دقیق و عمومی برای تعیین تاریخ - امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل خداوند بزرگ برای نظام زندگی، این تقویم جهانی را در اختیار همگان قرار داده است. ✅ بخش دوم: 📌اصولاً یکی از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاس های طبیعی قرار داده شده است؛ زیرا مقیاس های طبیعی وسیله ای است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثری بر آن نمی گذارد. اما به عکس، مقیاس های غیر طبیعی در اختیار همه نیست؛ به همین دلیل می بینیم اسلام، مقیاس را گاهی وجب، گاهی گام و گاهی بند انگشتان و گاهی طول قامت و در مورد تعیین وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشید از نصف النهار و دیدن ماه قرار داده است. بدیهی است آنچه که صلاحیت میقات بودن برای مردم را آن هم به صورت عام دارد (آن چنان که در آیه شریفه آمده است) هلال ماهی است که قابل رؤیت با چشم معمولی و غیر مسلح باشد؛ اما هلال ماهی که تنها با دوربین و تلسکوپ دیدن آن امکان پذیر است و بعد از کنار زدن آن ابزار، دیگر قابل دیدن با چشم معمولی نباشد، صلاحیت ندارد که میقات برای عموم مردم در زمان های مختلف قرار داده شده باشد. ✅ بخش سوم: 📌همچنان که اگر میزان شرعی، دیدن با تلسکوپ باشد، روزه پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و عید فطر آنان و حج و سایر اعمالی که در روزهای خاص از سال در شرع قرار داده شده، در برخی از حالات در ایام واقعی آن واقع نشده باشد و روشن است که آن بزرگواران در مورد آغاز ماه قمری، بر دیدن معمولی اعتماد می کرده اند و روایات و نصوص صادره از معصومین(علیهم السلام) انصراف از دیدن با ابزارهای بزرگ نمایی مثل دوربین یا تلسکوپ دارد. 🔹 همچنان که اگر ذره بسیار کوچکی از خون بر روی شیئی باشد که آن ذره، با چشم معمولی قابل مشاهده نبوده و فقط در زیر میکروسکوپ های بسیار قوی قابل مشاهده باشد را نمی توان معیار برای نجاست اشیاء قرار داد و حکم نمود که آن شیء نجس است، یا در مبحث حد ترخص که در شرط نهم از شرایط شکسته شدن نماز مسافر توضیح آن گذشت، معیار، دیدن با چشم عادی بود و هرگز نمی توان دیدن با دوربین یا تلسکوپ را میزان در تعیین حد ترخص شهر قرار داد. @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 70 📌 یکشنبه 3 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق راویان @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 71 📌 دوشنبه 4 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق راویان @rejal_shobeiri