eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
288 عکس
22 ویدیو
78 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻توثیقات رجالیان حسی یا حدسی؟ (۱) 📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری 📚 آیا نسبت به سابقین خود که با آن ها معاصر نبوده، إخبار از است یا و اجتهادی می باشد؟ 🔻به طور کلی منشأ توثیقات یک فرد نسبت به سابقین خود، یا از باب ورود روایاتی از جانب ائمه علیهم السلام در مدح آن شخص است (مانند تألیف کتاب کشی) که به استنباطی مانند استنباط احکام شرعی و ملاحظه روات نیاز دارد، و یا حکم به وثاقت یک شخص از جهت بررسی کتب و مدوّناتش و مقایسه کتاب او با سایر کتب می باشد. که در هر دو قسم به اجتهاد عمل می شود، همان طور که مرحوم نجاشی اجتهاد می کرده است. 🔸شاهد بر اجتهاد مرحوم نجاشی، مقایسه روایات یک فرد با سایر روایات است. به طور نمونه: ▪️ در ترجمه "الحسن بن العباس الحریش الرازی": أبو علي روى عن أبي جعفر الثاني عليه السلام، ضعيف جدا. له كتاب: إنا أنزلناه في ليلة القدر، و هو كتاب ردي الحديث، مضطرب الألفاظ. (رجال النجاشی، رقم۱۳۸، ص۶۰-۶۱) ▪️و ترجمه "الحسن بن محمد بن يحيى بن الحسن بن جعفر بن عبيد الله بن الحسين بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام": أبو محمد، المعروف بابن أخي طاهر. روى عن جده يحيى بن الحسن و غيره، و روى عن المجاهيل أحاديث منكرة رأيت أصحابنا يضعفونه. (رجال النجاشی، رقم۱۴۹، ص۶۴) ▪️و همچنین ترجمه "داود بن کثیر الرقّی": و أبوه كثير يكنى أبا خالد، و هو يكنى أبا سليمان. ضعيف جدا، و الغلاة تروي عنه. (رجال النجاشی، رقم۴۱۰، ص۱۵۶) ✅ مباحث الحجج، سیستانی، ص۲۰۷ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة ادامه دارد👇 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
🔻توثیقات رجالیان حسی یا حدسی؟ (۲) 📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری 📚 پس چون رجالیون مانند نجاشی از این باب بوده، لذا توثیقات اجتهادی هستند و إخبار آنها به توثیق شخصی، نمی باشد. ولی برخی از اکابر مانند مرحوم آقای مدعی شدند که این أخبار، إخبار حسی می باشد: 🔸فإن قيل: إنّ إخبارهم عن الوثاقة و الحسن -لعله- نشأ من و الاجتهاد و إعمال النظر، فلا تشمله أدلة حجية خبر الثقة، فإنّها لا تشمل الأخبار الحدسية، فإذا احتمل أنّ الخبر حدسي كانت . قلنا: إنّ هذا الاحتمال لا يعتنى به بعد قيام السيرة على حجية خبر الثقة فيما لم يعلم أنّه نشأ من الحدس. و لا ريب في أنّ احتمال الحس في أخبارهم -و لو من جهة نقل كابر عن كابر و ثقة عن ثقة- موجود وجدانا. كيف؟ و قد كان تأليف كتب الفهارس و التراجم لتمييز الصحيح من السقيم أمرا متعارفا عندهم، و قد وصلتنا جملة من ذلك و لم تصلنا جملة أخرى. و قد بلغ عدد من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشيخ نيّفا و مائة كتاب على ما يظهر من النجاشي و الشيخ و غيرهما. و قد جمع ذلك البحّاثة الشهير المعاصر الشيخ آقا بزرگ الطهراني في كتابه . قال الشيخ في كتاب العدّة في آخر فصل في ذكر خبر الواحد: «إنّا وجدنا الطائفة ميّزت الرجال الناقلة لهذه الأخبار فوثّقت الثقات منهم، و ضعّفت الضعفاء، و فرّقت بين من يعتمد على حديثه و روايته و بين من لا يعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذمّوا المذموم. و قالوا: فلان متّهم في حديثه، و فلان كذّاب، و فلان مخلّط، و فلان مخالف في المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفي، و فلان فطحي، و غير ذلك من الطعون التي ذكروها. و صنفوا في ذلك الكتب و استثنوا الرجال من جملة ما رووه من التصانيف في فهارسهم، حتى أنّ واحدا منهم إذا أنكر حديثا طعن في إسناده و ضعفه بروايته. هذه عادتهم على قديم و حديث لا تنخرم». و النجاشي قد يسند ما يذكره إلى أصحاب الرجال و يقول: «ذكره أصحاب الرجال». (معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۴۱-۴۲) 🔹و در قبال قول شیخ طوسی در عدّة الاصول، قول ابن قبه در کمال الدین شیخ صدوق می باشد: و كان أسلافهم قوم يرجعون إلى ورع و اجتهاد و سلامة ناحية و لم يكونوا أصحاب نظر و تميز فكانوا إذا رأوا رجلا مستورا يروي خبرا أحسنوا به الظن و قبلوه. (کمال الدین، ج۱، ص۱۱۰) 🔻به طور کلی مناشیء و منابعی که به واسطه آن افراد در فهرست و فهرست نجاشی توثیق شده اند مختلف بوده است و برخی از آن ها بدین قرارند: 1⃣ معاشرت؛ به اینکه با فردی که توثیق کرده اند معاشر بوده اند، و وثاقت اگرچه از امور حسی نیست ولی از امور شبیه حس قلمداد می شود. 2⃣ شهرت؛ به اینکه فردی که اراده توثیق او را داشتند، مشهور به وثاقت در نزد آنها بوده، اگرچه زمان او سابق بر آنان بوده است. مانند اینکه ما وقتی می خواهیم به وثاقت فرد مشهوری حکم کنیم، می گوییم وی موثق است اگر چه در زمان سابق ما زندگی می کرده است. 3⃣ توثیق معاصر؛ کما اینکه در کتاب شیخ انصاری توثیق نسبت به معاصرینش وجود دارد. در این اقسام سه گانه، ممکن است که گفته شود توثیقات إخبار حسی و إخبار ثقه از ثقه می باشد، اگر چه ما حجیت خبر ثقه در موضوعات را انکار می کنیم. 4⃣ ورود روایتی در شأن یک فرد؛ با مراجعه به أخبار وارده در مدح و ذم روات، مانند کتاب کشّی. مستند کشّی نیز کتبی مانند کتاب عیاشی و نصر بن صباح است که در این موضوع نوشته شده بوده است. و این أخبار را نیز مانند سایر روایات باید سند و متن آنها را ملاحظه کرد و استنباط نمود. 5⃣ کتب شخص؛ به اینکه به کتب فردی که می خواستند او را توثیق کنند مراجعه می شده و از خلال کتبش به او شناخت پیدا می کردند. کما اینکه ما وقتی می خواهیم نسبت به یک فردی معرفت پیدا کنیم و وثاقت یا خبرویت یا ... او را تشخیص دهیم، اگر آثاری از او نزد ما موجود باشد، به آنها مراجعه می کنیم. 6⃣ اعتماد به کسی که به آن شخص اعتماد دارد؛ مانند این که نجاشی در مورد علي بن محمد بن قتيبة النيشابوري (النيسابوري) ذکر می کند: عليه اعتمد أبو عمرو الكشي في كتاب الرجال. (رجال النجاشی، رقم۶۷۸، ص۲۵۹) 7⃣ توثیق جماعتی از اهل خبره؛ 💠 مجموعه این امور، ممکن است که منشأ و منبع حصول وثوق به وثاقت یک راوی باشد و توثیقات نجاشی را تشکیل دهد. این امور (غیر از سه مورد اول) مقدمات حدسی دارند. ✅ مباحث الحجج، ص۲۰۷-۲۱۰ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
💢بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز ✍️استاد شبیری زنجانی 🔻آیا عید نوروز را می‌توان عیدی دینی تلقی نمود؟ آیا ماهیت این عید، مخالف با دین است؟ آیا می‌توان گفت شارع مقدس در نفی یا اثبات این عید جهت‌گیری خاصی داشته‌اند؟ استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی جلسه درس خود به بررسی این موضوع پرداخته‌ است. 👈 در ادامه بخوانید: https://b2n.ir/k74714 ✅مطالعه کنید 👈 ۱۰ مطلب دیگر درباره روز نوروز •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه68 ساعت 7 تا9 📌فردا پنج شنبه 20 اردیبهشت97 در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار می شود. @rejal_shobeiri
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَالْمَنْصُورِيِّ، عَنْ سَلْمَانَ بْنِ سَهْلٍ، عَنْ عِيسَي بْنِ إِسْحَاقَ الْقُرَشِيِّ، عَنْ حَمْدَانَ بْنِ عَلِيٍّ الْخَفَّافِ، عَنِ ابْنِ حُمَيْدٍ، عَنِ الثُّمَالِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ عليه السلام، عَنْ أَبِيهِ عليه السلام عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: لَمَّا مَرِضَتْ فَاطِمَةُ سلام الله عليها بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم مَرْضَتَهَا الَّتِي تُوُفِّيَتْ فِيهَا وَ ثَقُلَتْ جَاءَهَا الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِالْمُطَّلِبِ عَائِداً فَقِيلَ لَهُ إِنَّهَا ثَقِيلَةٌ وَ لَيْسَ يَدْخُلُ عَلَيْهَا أَحَدٌ فَانْصَرَفَ إِلَي دَارِهِ وَ أَرْسَلَ إِلَي عَلِيٍّ عليه السلام فَقَالَ لِرَسُولِهِ: قُلْ لَهُ: يَا ابْنَ أَخٍ عَمُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلامَ وَ يَقُولُ لَكَ: لِلَّهِ قَدْ فَجَأَنِي مِنَ الْغَمِّ بِشَكَاةِ حَبِيبَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم وَ قُرَّةِ عَيْنَيْهِ وَ عَيْنَيَّ فَاطِمَةَ مَا هَدَّنِي وَ إِنِّي لاظُنُّهَا أَوَّلَنَا لُحُوقاً بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم يَخْتَارُ لَهَا وَ يَحْبُوهَا وَ يُزْلِفُهَا لِرَبِّهِ، فَإِنْ كَانَ مِنْ أَمْرِهَا مَا لا بُدَّ مِنْهُ، فَاجْمَعْ - أَنَا لَكَ الْفِدَاءُ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارَ حَتَّي يُصِيبُوا الْأَجْرَ فِي حُضُورِهَا وَ الصَلاةَ عَلَيْهَا وَ فِي ذَلِكَ جَمَالٌ لِلدِّينِ. فَقَالَ عَلِيٌّ عليه السلام لِرَسُولِهِ وَ أَنَا حَاضِرٌ عِنْدَهُ: أَبْلِغْ عَمِّيَ السَّلامَ وَ قُلْ لا عَدِمْتُ إِشْفَاقَكَ وَ تَحِيَّتَكَ وَ قَدْ عَرَفْتُ مَشُورَتَكَ وَ لِرَأْيِكَ فَضْلُهُ، إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم لَمْ تَزَلْ مَظْلُومَةً، مِنْ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً، لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم وَ لا رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ وَ لا حَقُّ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ كَفَي بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ الظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً وَ أَنَا أَسْأَلُكَ يَا عَمِّ أَنْ تَسْمَحَ لِي بِتَرْكِ مَا أَشَرْتَ بِهِ فَإِنَّهَا وَصَّتْنِي بِسَتْرِ أَمْرِهَا. 📚 أمالی (شیخ طوسی)؛ ص۱۵۶ حضرت امام باقر عليه السلام از پدربزرگوارشان روایت می‌کنند که در آن مجروحیتی كه فاطمه زهراء عليها‌السلام به شهادت رسيدند، حال او سنگين شد و عبّاس بن عبدالمطلب براي عيادت آن حضرت آمد. به عبّاس گفتند: حال حضرت فاطمه عليها‌السلام سنگين است و كسي نزد او نمي‌رود. عبّاس به سوي خانه خود بازگشت و شخصي را نزد حضرت علي عليه السلام فرستاد و گفت: از قول من به حضرت اميرالمومنین عليه السلام بگو: عموي تو به تو سلام مي‌رساند و مي‌گويد: به خدا قسم كه غم و اندوه حبيبه و نور چشم رسول خدا صلی الله علیه و آله و نور چشم من، مرا به شدّت رنج مي‌دهد. من اين طور گمان مي‌كنم آن بانو زودتر از همه ما به رسول خدا صلی الله علیه و آله ملحق شود و خدا او را برمي گزيند و به رحمت خود نزديك مي‌كند. فدايت شوم اگر فاطمه عليها‌السلام به شهادت برسد مهاجرين و انصار را آگاه كن تا براي تشييع جنازه اش و نماز خواندن بر بدنش حاضر شوند و ثواب ببرند! زيرا اين عمل باعث سرافرازي دين مي‌شود. حضرت اميرالمومنین عليه السلام به فرستاده عبّاس بن عبدالمطلب فرمود: سلام مرا به عمويم برسان و به وي بگو: لطف و مرحمت تو زياد شود. من از مشورت تو آگاه شدم. ولي فاطمه دختر پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله دائماً مظلوم، از حقّ خود ممنوع، از ميراث خويشتن محروم بوده است. ملاحظه آن وصيّتي را كه پيامبر درباره اش كرده ننمودند. حقّ آن حضرت و حقّ خدا را رعايت نكردند. كافيست كه خدا بين ما و آنان حكم كند و از ظالمين انتقام بگيرد. اي عمو! من از تو خواهش مي‌كنم از اين مطلبي كه گفتي صرف نظر فرمايي، زيرا فاطمه عليها‌السلام به من وصيّت كرده كه امر شهادت او را پوشيده بدارم.
📍نقد و بررسی و نفی روایات ازدواج حضرت ام کلثوم با اشکالات سندی و متنی توسط مرحوم شیخ مفید المسألة العاشرة في تزويج أم كلثوم و بنات الرسول ص‌: ما قوله أدام الله تعالى علاه‌ في تزويج أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (ع) ابنته من عمر بن الخطاب. و تزويج النبي ص ابنتيه زينب و رقية من عثمان‌.؟ 📍اشکالات سندی مرحوم شیخ مفید الجواب: أن الخبر الوارد بتزويج أمير المؤمنين (ع) ابنته من عمر ۱- غير ثابت و طريقه من‌ الزبير بن بكار  و لم يكن موثوقا به في النقل و كان‌متهما فيما يذكره و كان يبغض أمير المؤمنين (ع) و غير مأمون فيما يدعيه على بني هاشم‌ . ۲-و إنما نشر الحديث إثبات أبي محمد الحسن‌ بن يحيى صاحب النسب‌ ذلك في كتابه فظن كثير  من الناس أنه حق لرواية رجل علوي له و هو إنما رواه عن الزبير بن بكار. 📍اشکالات محتوایی،متنی: ۱--و الحديث بنفسه مختلف فتارة يروي أن أمير المؤمنين (ع) تولى العقد له على ابنته‌. و تارة يروي أن العباس تولى‌ ذلك عنه‌ . ۲- تارة يروي أنه لم يقع العقد إلا بعد وعيد من عمر و تهديد لبني هاشم‌.و تارة يروي أنه كان عن اختيار و إيثار. ۳-ثم إن بعض الرواة يذكر أن عمر أولدها ولدا أسماه زيدا  و بعضهم يقول إنه قتل قبل دخوله بها . ۴-و بعضهم يقول إن لزيد بن عمر عقبا و منهم من يقول إنه قتل و لا عقب له‌. ۵-و منهم من يقول إنه و أمه قتلا .و منهم من يقول إن أمه بقيت بعده‌ . ۶-و منهم من يقول إن عمر أمهر أم كلثوم أربعين ألف درهم‌  و منهم من يقول مهرها أربعة آلاف درهم و منهم من يقول كان مهرها خمسمائة درهم‌. بدو هذا الاختلاف فيه‌  يبطل الحديث و لا يكون له تأثير على حال‌. المسائل السرویه ص ۸۶ الی ۹۲ ✅هر چند شیخ مفید پس از این انکار با فرض صحت خبر هم مشغول تأویل آن میشود. و دو وجه برای آن می فرماید ۱- حتی بدون اضطرار هم این وصلت مشکلی ندارد و بر ظاهر اسلام است. هر چند ازدواج با اهل ایمان ارجح و افضل است. ۲- حضرت مضطر بوده و این ازدواج همچون اکل میته و لحم خنزیر از باب الضرورات تبیح المحظورات بوده است. فصل تأويل الخبر ثم إنه لو صح لكان له وجهان لا ينافيان مذهب الشيعة. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سیدمحمدجواد سیدشبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
➖روضه مکشوف😭 🛑وَ سَارَ اَلْقَوْمُ بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ وَ نِسَائِهِ وَ اَلْأَسْرَى مِنْ رْجَالِهِ فَلَمَّا قَرُبُوا مِنْ دِمَشْقَ دَنَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ مِنْ شِمْرٍ وَ كَانَ مِنْ جُمْلَتِهِمْ فَقَالَتْ لَهُ لِي إِلَيْكَ حَاجَةٌ فَقَالَ مَا حَاجَتُكِ قَالَتْ إِذَا دَخَلْتَ بِنَا اَلْبَلَدَ فَاحْمِلْنَا فِي دَرْبٍ قَلِيلِ اَلنَّظَّارَةِ وَ تَقَدَّمْ إِلَيْهِمْ أَنْ يُخْرِجُوا هَذِهِ اَلرُّءُوسَ مِنْ بَيْنِ اَلْمَحَامِلِ - ▀ وَ يُنَحُّونَا عَنْهَا فَقَدْ خُزِينَا مِنْ كَثْرَةِ اَلنَّظَرِ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ فِي هَذِهِ اَلْحَالِ فَأَمَرَ فِي جَوَابِ سُؤَالِهَا أَنْ يُجْعَلَ اَلرُّءُوسُ عَلَى اَلرِّمَاحِ فِي أَوْسَاطِ اَلْمَحَامِلِ بَغْياً مِنْهُ وَ كُفْراً وَ سَلَكَ بِهِمْ بَيْنَ اَلنُّظَّارِ عَلَى تِلْكَ اَلصِّفَةِ حَتَّى أَتَى بِهِمْ بَابَ دِمَشْقَ فَوَقَفُوا عَلَى دَرَجِ بَابِ اَلْمَسْجِدِ اَلْجَامِعِ حَيْثُ يُقَامُ اَلسَّبْيُ 🔰راوى گويد: چون كاروان اسيران به دمشق نزديك شد، امّ‌ كلثوم به شمر نزديك شد و فرمود: مرا با تو حاجتى است. گفت: حاجتت چيست‌؟ فرمود: وقتى كه مى‌خواهى ما را وارد شهر كنى از دروازه‌اى وارد كن كه تماشاگران كمى دارند، و دستور ده تا سرهاى شهداء را از بين محملها بيرون برده و از ما دور كنند، چه ما از نگاههاى بسيار خوارشده‌ايم. شمر-بر مبناى خبث باطنى خود-در قبال خواستۀ امّ‌ كلثوم، فرمان داد تا سرهاى بر روى نيزه‌ها را در ميانۀ محملها قرار داده با همين وضع آنان را تا دروازۀ دمشق و دم در مسجد جامع در جايگاه اسيران باز داشت. 📚:اللهوف  ج۱ ص۱۷۴  📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دومین پژوهشی در 🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی 🔻موضوع: بررسی مبانی در
✅سلسله نشست های پژوهشی در علم رجال تا روز چهارشنبه 9 خرداد 97 ادامه دارد. 🔻این نشست ها که به همت هیئت اندیشه ورز رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره) برگزار می شود، از شنبه 29اردیبهشت97 شروع شده و هر روز ساعت13 ظهر با حضور ارزشمند آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید و استاد محترم دکتر سید علیرضا حسینی شیرازی و استقبال بسیاری از اساتید و طلاب درس خارج بر قرار بوده است. 🔶همچنین لازم به ذکر است در صورتی که افراد شرکت کننده جزوه ای از درس در قالب یک مقاله إرائه کنند، مدرک پایان دوره به آنها اعطا می شود. @rejalkh
📢 دفاع از کیان احادیث معتبر طبی ◀️ پاسخ های علمی حجت الاسلام شبیری زنجانی، به ادعاهای خلاف واقع مرحوم بهبودی در خصوص احادیث طبی ◀️ بازخوانی یک مناظره مکتوب در سال ۱۳۶۵ که توسط نشریه کیهان فرهنگی در چند شماره منتشر شد. ↔️ در این مناظره مکتوب ابتدا آقای بهبودی ادعاها و مطالب خلاف واقعی را به میراث حدیثی و معتبر شیعه از جمله احادیث طبی وارد میکنند. اما این ادعاها بی پاسخ نمانده و با واکنش بزرگان و علمای آن زمان روبرو می شود از جمله استاد معظم جناب حجت الاسلام شبیری زنجانی در شماره بعدی کیهان فرهنگی پاسخ های علمی و متینی به ایشان می دهند. ✅ متن تفصیلی این مناظره مکتوب را میتوانید در لینک زیر مشاهده نمایید:👇 http://tebona.ir/2018/06/%d8%a7%db%8c%d8%b6%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%d8%b1 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅بسم الله الرحمن الرحيم✅ ♨️با توجه به اینکه رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح ثابت نشده است، 🔻طبق فتوای حضرات آیات سیستانی، شبیری زنجانی و مرحوم امام خمینی ره فردا جمعه آخرین روز ماه مبارک رمضان وپس فردا شنبه روز عید سعید فطر می باشد. 👇اطلاعیه رسمی دفتر آیت الله سیستانی حفظه الله: 📌يعلن مكتب سماحة دام ظله في النجف الأشرف للمؤمنين الكرام بأنه قد تمّ التحرّي عن هلال شهر شوال المكرم بعد غروب الشمس من هذا اليوم الخميس 29 رمضان المبارك، وبالرغم من كثرة عدد المستهلّين فانه لم تثبت على الوجه الشرعي رؤية الهلال بالعين المجردة في العراق والمناطق المجاورة له في هذه الليلة، وإن كان المتوقع أن يرى في الليلة القادمة مرتفعاً وواضحاً جداً إلا انه لا دلالة في ذلك على كونه لليلتين. وحيث أن فتوى سماحة السيد دام ظله هي أن اول الشهر في كل منطقة يتبع امكانية رؤية الهلال فيها بالعين المجردة ولا ينفع في ذلك التمكن من رؤيته في مناطق أخرى فان يوم غدٍ الجمعة يكون مكمّلاً لعدة شهر رمضان المبارك وسيكون السبت هو يوم عيد الفطر السعيد. نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صالح أعمالهم ويبارك لهم في عيدهم ويعيد هذه المناسبة العطرة على جميع المسلمين بالخير واليمن والبركات، إنه سميع مجيب. 🔹مكتب السيد السيستاني دام ظله النجف الأشرف https://www.sistani.org/persian/ @rejal_shobeiri
💢 توضیح پاورقی رساله توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی درباره رویت هلال👇👇👇 ✅ بخش اول: 📌از زمان قدیم هلال، نزد عرب، میقاتی بوده که با آن ماه قمری را آغاز می کردند و در امور مختلف زندگی خود به آن اعتماد می کردند، اسلام نیز همین امر را تأیید نمود، قرآن کریم در سوره مبارکه بقره در این باره می فرماید: «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس والحج». 🔻 درباره هلال های ماه از تو سؤال می کنند، بگو: آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعی) برای (نظام زندگی) مردم و (تعیین وقت) حج است. در حقیقت ماه یک تقویم طبیعی برای افراد بشر محسوب می شود که مردم أعم از باسواد و بی سواد و در هر نقطه ای از جهان باشند، می توانند از این تقویم طبیعی استفاده کنند و بدیهی است نظام زندگی اجتماعی بشر بدون تقویم - یعنی یک وسیله دقیق و عمومی برای تعیین تاریخ - امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل خداوند بزرگ برای نظام زندگی، این تقویم جهانی را در اختیار همگان قرار داده است. ✅ بخش دوم: 📌اصولاً یکی از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاس های طبیعی قرار داده شده است؛ زیرا مقیاس های طبیعی وسیله ای است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثری بر آن نمی گذارد. اما به عکس، مقیاس های غیر طبیعی در اختیار همه نیست؛ به همین دلیل می بینیم اسلام، مقیاس را گاهی وجب، گاهی گام و گاهی بند انگشتان و گاهی طول قامت و در مورد تعیین وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشید از نصف النهار و دیدن ماه قرار داده است. بدیهی است آنچه که صلاحیت میقات بودن برای مردم را آن هم به صورت عام دارد (آن چنان که در آیه شریفه آمده است) هلال ماهی است که قابل رؤیت با چشم معمولی و غیر مسلح باشد؛ اما هلال ماهی که تنها با دوربین و تلسکوپ دیدن آن امکان پذیر است و بعد از کنار زدن آن ابزار، دیگر قابل دیدن با چشم معمولی نباشد، صلاحیت ندارد که میقات برای عموم مردم در زمان های مختلف قرار داده شده باشد. ✅ بخش سوم: 📌همچنان که اگر میزان شرعی، دیدن با تلسکوپ باشد، روزه پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و عید فطر آنان و حج و سایر اعمالی که در روزهای خاص از سال در شرع قرار داده شده، در برخی از حالات در ایام واقعی آن واقع نشده باشد و روشن است که آن بزرگواران در مورد آغاز ماه قمری، بر دیدن معمولی اعتماد می کرده اند و روایات و نصوص صادره از معصومین(علیهم السلام) انصراف از دیدن با ابزارهای بزرگ نمایی مثل دوربین یا تلسکوپ دارد. 🔹 همچنان که اگر ذره بسیار کوچکی از خون بر روی شیئی باشد که آن ذره، با چشم معمولی قابل مشاهده نبوده و فقط در زیر میکروسکوپ های بسیار قوی قابل مشاهده باشد را نمی توان معیار برای نجاست اشیاء قرار داد و حکم نمود که آن شیء نجس است، یا در مبحث حد ترخص که در شرط نهم از شرایط شکسته شدن نماز مسافر توضیح آن گذشت، معیار، دیدن با چشم عادی بود و هرگز نمی توان دیدن با دوربین یا تلسکوپ را میزان در تعیین حد ترخص شهر قرار داد. @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 70 📌 یکشنبه 3 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق راویان @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 71 📌 دوشنبه 4 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق راویان @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 72 📌 3شنبه 5 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق (علیه السلام) @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 73 📌 4شنبه 6 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق @rejal_shobeiri
♨️ 📝 استاد سید احمد ♦️وفات ایشان ۲۰۹ یا ۳۰۱ است جلیل القدر است ولی مرحوم تهرانی در در ذیل کتاب ناسخ القران به ایشان تاخته است و نمی دانیم از کجا این مطالب را آورده است ایشان علاوه بر فقه شیعه با علمای اهل سنت مراوده داشته است ایشان استاد است و مرحوم کلینی بدون واسطه از ایشان نقل می کند و فقط چند روایت در کتاب الحجة در ابواب تاریخ از ایشان نقل کرده و در باب فقهی روایتی از ایشان ندارد که نمیدانیم سِرّش چیست البته چهار روایت در کتاب زکات از ایشان دارد که در همه نسخه های کافی نیست 🔸مرحوم در مشیخه به چهار صد و بیست شخص حدوداً طریق دارد که حدود صد طریق از سعد می‌گذرد یا از کتاب سعد است یا از کتاب هایی که ایشان نقل کرده است 🔹مرحوم بسیاری از روایاتی که از سعد نقل می کند حتی مرحوم صدوق هم نقل نکرده است و روایات هم خلاف مشهور مذهب است و مرحوم طوسی انفراد دارد در این روایات ،مثلا در ابواب حج ده ،دوازده روایت در مورد استظلال داریم که زیر سایه نرود فقط یک روایت از سعد داریم که می‌گوید لا بأس به بعضی از روایاتش هم معارض ندارد مثل ارضی که از ذمی خریده شود باید خمس بدهد یا روایت ای وضوء اطهر من الغسل که پنج روایت دارد و فقط منحصر به ایشان است که مرحوم صدوق اصلا نیاورده و مرحوم کلینی هم آورده «و رُوِیَ أن الوضوء اطهر من الغسل» 📌به هر حال یک مشکلی در روایات سعد وجود دارد یک نوع شذوذ دارد مرحوم عبارت عجیبی دارد که بعد از اینکه ۵ کتاب ایشان را نام می‌برد می‌گوید«کتبه فی ما رواه فیما یوافق الشیعه ایضا خمسة کتب» 📌 این عبارت حذفی دارد و ما معنای این عبارت را نمی فهمیم شاید کتب ایشان دو قسمت داشته است یه قسمت روایات شیعه و قسمت دیگر روایات اهل سنت نسبت شذوذ در روایات سعد چیزی حدود ۸۰ درصد است اگر کتاب همه اش از همین نوع که مرحوم شیخ طوسی نقل کرده است باشد که بسیار ضعیف است و شاذ است مگر اینکه بگوییم مرحوم شیخ فقط شذوذش را نقل کرده با آن تعاریف که ،شیخ اهل زمانه و شیخ الاشعریین و... ولی عملا ما در فقه با روایات ایشان مشکل داریم البته به ذهن ما راه حلی برای این مسائل رسیده است ولی خلاصه چنین اشکالی در کتب سعد وجود دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 74 📌 3شنبه 12 تیرماه 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: / و @rejal_shobeiri
💠 روایت حریز از امام صادق علیه السلام 📝 استاد سید احمد ♦️ یک نسخه از کتاب و از طریق ایشان در دست قمیین بوده است شواهد ما بر این مطلب زیاد نیست اما قابل اثبات است و یک نسخه هم از ابراهیم بن هاشم است نسخه در بین قمی ها جا افتاده ولی نسخه یعقوب با این که به نظر ما به مراتب أجل شأنا از ابراهیم هست جا نیفتاد سر این مطلب را نمی دانیم، آیا نسخه ایشان از کتاب حماد و یا حریز نسخه شاذ بوده است و یا.... مشکل دیگر روایت این است که ،عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام نقل میکند که به نظر ما حریز مستقیم از حضرت روایت نقل نمی کند و یک واسطه در این بین باید باشد البته مرحوم استاد این مطلب را قبول نداشتند و نوشته اند که این مطلب از یونس هست که وارد شد و حضرت (حجبه) راهش ندادند و یک یا دو روایت مستقیماً از حضرت نقل کرده است و این مطلب خودش سند درستی ندارد و حدود ۱۵۰ روایت در کتب اربعه هست که عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام و در بعضی آمده که سألت اباعبدالله علیه السلام ولی این سالتُ که شاهد خوبی نیست مثلا در وسائل دو روایت آورده در ابواب الحج در جایی نوشته کتبتُ الی ابی عبدالله علیه السلام و واسطه را هم می گوید و در جایی هم این روایت را آورده و نوشته سألت اباعبدالله علیه السلام یعنی سألت بالکتابه ،لذا امکان دارد که روایاتی که با سألتُ هست از حریز همینطور باشد و مشافهة از خود حضرت نقل نکرده باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
💠 اعتبار بخشیدن به کتب إمامیه از طریق استنساخ، سماع و أصحاب نزد اساتید و (۱) 📌اصحاب و شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السلام، در اعتماد به کتب، به صرف اجازه در نقل روایت از کتاب اکتفا نمی کردند، بلکه اعتبار کتب، به استنساخ و سپس قرائت و سماع آن ها نزد استاد و شیخ بوده است. بر مدعای فوق، شواهد بسیاری در کتب حدیث و فهرست وجود دارد که از باب نمونه چند مورد از آن ها ذکر میشود: 1⃣مرحوم در ترجمه حسن بن علی بن زیاد می نویسد: أخبرنی ابن شاذان قال: حدثنا أحمد بن محمد بن یحیی عن سعد عن أحمد بن محمد بن عیسی قال: خرجت إلی الکوفة فی طلب الحدیث، فلقیت بها الحسن بن علی الوَشّاء، فسألته أن یخرج لی (إلیّ) کتاب العلاء بن رزین القَلّاء و أبان بن عثمان الأحمر، فأخرجهما إلیّ فقلت له: أحبّ أن تجیزهما لی. فقال لی: یا رحمک الله و ما عجلتک! إذهب فاکتبهما و اسمع من بعد. فقلت: لا آمن الحدثان. فقال: لو علمت أنّ هذا الحدیث یکون له هذا الطلب، لاستکثرت منه، فإنّی أدرکت فی هذا المسجد تسعمائة شیخ کل یقول حدثنی جعفر بن محمد و کان هذا الشیخ عیناً من عیون هذه الطائفة. ✅ رجال النجاشی، رقم۸۰، ص۳۹-۴۰ 🔸 عبارت فوق صراحتاً دال بر استنساخ کتاب و سپس قرائت و سماع آن نزد شیخ و استاد و پس از آن اجازه ی نقل روایت از آن است. یعنی برای اخذ روایت از یک کتاب، مراحل فوق بایستی طی شود، تا روایت غیر مقبول و حتی اشتباه و سهو القلم در نسخه جدید راه پیدا نکند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
💠 شواهد اعتبار کتب إمامیه از طریق استنساخ، و أصحاب نزد اساتید و (۲): 2⃣مرحوم در ترجمه محمد_بن_سماعة، بعد از آن که نزدیک به بیست کتاب از وی را برمی شمرد می نویسد: و قال لنا أحمد بن عبدالواحد: قال لنا علی بن حبشی: حدثنا حُمَید بن زیاد قال: سمعت من الحسن بن محمد بن سَماعة -و کان ینزل کِندة- کتبه المصنَّفة، و هی علی هذا الشرح و زیادة کتاب زیارة أبی عبدالله علیه السلام. ✅ رجال النجاشی، رقم۸۴، ص۴۲ 🔸 طبق این گزارش، ، بیست کتاب از ابن سماعة را سماع کرده و این گونه نبوده که هر کتابی را به صرف منسوب بودن به شخص اخذ کند. یعنی از طریق روایت نمی کرده است. 3⃣مرحوم شیخ در دیباچه ی کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: هذا مع نسخة لأکثر ما صحبنی من مصنّفاتی و سماعه لها و روایتها عنّی و وقوفه علی جملتها و هی ماثتا کتاب و خمسة و أربعون کتابا. کسی که این کتاب را به درخواست او می نویسم (شریف الدین ابوعبدالله معروف به نعمة) ۲۴۵ کتاب من را استنساخ و سپس سماع کرده است. ✅ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
🗒 احادیث اهل بیت علیهم السلام و آفت و ✅ احادیث اهل بیت علیهم السلام مجموعه ارزشمندی از معارف اسلامی است و پاسداری از آن، وظیفه هر مسلمان متعهدی است. در این میان، برخی اصل را بر عدم پذیرش احادیث قرار داده اند، و به اندک بهانه ای، در پی این هستند که احادیث را نا معقول و نا مقبول جلوه دهند. در مقابل، گروهی دیگر در صددند با توجیهات بارد و نچسب، از هر رطب و یابسی که به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده می شود دفاع کنند، و گویا این کار را پاسداری از اهل بیت علیهم السلام و معارف آنها می دانند. مرحوم در رساله الحق المبین از برخی (البته اخباری های معتدلی همانند مرحوم شیخ یوسف از این نسبت ها بری هستند) نقل می کند که اعتقادشان این است: هر چه را به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده شده باید پذیرفت حتی اگر آن سخن از زبان ناشناسی باشد که از دروازه شهر وارد شده و مطلبی را از امام صادق علیه السلام نقل کند! شاید - و بلکه مطمئنا - مفسده این نگاه، بیش از باوری است که به تار و مار کردن احادیث اعتقاد دارد. گمان نمی کنم اگر کسی برای اهل بیت علیهم السلام حرمتی به اندازه یک وزیر یا رئیس جمهور (و نه بیشتر) قائل باشد به خود اجازه دهد هر رطب و یابسی را به اهل بیت علیهم السلام نسبت دهد و یا در صدد توجیه آن بر آید. ✅ این مقدمه را نوشتم تا بگویم - بر خلاف آنچه برخی گمان می کنند - پرداختن به مباحث رجالی و سندی، و ، تخطئه احیانی محدثان بزرگ و ذکر برخی از لغزش ها و اشتباهات آنها، و به طور کلی هر آنچه ما را به صدور یا عدم صدور روایتی مطمئن تر می سازد، همه و همه، نه برای بی احترامی به محدثان بزرگ و نادیده گرفتن زحمات آنها، و نه برای کنار گذاشتن احادیث اهل بیت علیهم السلام است، بلکه برای پاسداشت حرمت اهل بیت علیهم السلام است، تا خدای ناکرده، امری ناشایست و اندیشه ای ناصواب را به ایشان نسبت ندهیم و در این روزگار پر هیاهو، ذهنی را نسبت به معارف شیعی بد گمان نسازیم. أقول: وفی قیاسه تأمل. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅درس « » جلسه 76 📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 7/30 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: انواع / آشنایی با @rejal_shobeiri