eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2هزار دنبال‌کننده
336 عکس
26 ویدیو
87 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
✅درس « » جلسه 71 📌 دوشنبه 4 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق راویان @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 72 📌 3شنبه 5 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق (علیه السلام) @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 73 📌 4شنبه 6 خرداد 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: توثیق @rejal_shobeiri
♨️ 📝 استاد سید احمد ♦️وفات ایشان ۲۰۹ یا ۳۰۱ است جلیل القدر است ولی مرحوم تهرانی در در ذیل کتاب ناسخ القران به ایشان تاخته است و نمی دانیم از کجا این مطالب را آورده است ایشان علاوه بر فقه شیعه با علمای اهل سنت مراوده داشته است ایشان استاد است و مرحوم کلینی بدون واسطه از ایشان نقل می کند و فقط چند روایت در کتاب الحجة در ابواب تاریخ از ایشان نقل کرده و در باب فقهی روایتی از ایشان ندارد که نمیدانیم سِرّش چیست البته چهار روایت در کتاب زکات از ایشان دارد که در همه نسخه های کافی نیست 🔸مرحوم در مشیخه به چهار صد و بیست شخص حدوداً طریق دارد که حدود صد طریق از سعد می‌گذرد یا از کتاب سعد است یا از کتاب هایی که ایشان نقل کرده است 🔹مرحوم بسیاری از روایاتی که از سعد نقل می کند حتی مرحوم صدوق هم نقل نکرده است و روایات هم خلاف مشهور مذهب است و مرحوم طوسی انفراد دارد در این روایات ،مثلا در ابواب حج ده ،دوازده روایت در مورد استظلال داریم که زیر سایه نرود فقط یک روایت از سعد داریم که می‌گوید لا بأس به بعضی از روایاتش هم معارض ندارد مثل ارضی که از ذمی خریده شود باید خمس بدهد یا روایت ای وضوء اطهر من الغسل که پنج روایت دارد و فقط منحصر به ایشان است که مرحوم صدوق اصلا نیاورده و مرحوم کلینی هم آورده «و رُوِیَ أن الوضوء اطهر من الغسل» 📌به هر حال یک مشکلی در روایات سعد وجود دارد یک نوع شذوذ دارد مرحوم عبارت عجیبی دارد که بعد از اینکه ۵ کتاب ایشان را نام می‌برد می‌گوید«کتبه فی ما رواه فیما یوافق الشیعه ایضا خمسة کتب» 📌 این عبارت حذفی دارد و ما معنای این عبارت را نمی فهمیم شاید کتب ایشان دو قسمت داشته است یه قسمت روایات شیعه و قسمت دیگر روایات اهل سنت نسبت شذوذ در روایات سعد چیزی حدود ۸۰ درصد است اگر کتاب همه اش از همین نوع که مرحوم شیخ طوسی نقل کرده است باشد که بسیار ضعیف است و شاذ است مگر اینکه بگوییم مرحوم شیخ فقط شذوذش را نقل کرده با آن تعاریف که ،شیخ اهل زمانه و شیخ الاشعریین و... ولی عملا ما در فقه با روایات ایشان مشکل داریم البته به ذهن ما راه حلی برای این مسائل رسیده است ولی خلاصه چنین اشکالی در کتب سعد وجود دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 74 📌 3شنبه 12 تیرماه 97 ساعت 11 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: / و @rejal_shobeiri
💠 روایت حریز از امام صادق علیه السلام 📝 استاد سید احمد ♦️ یک نسخه از کتاب و از طریق ایشان در دست قمیین بوده است شواهد ما بر این مطلب زیاد نیست اما قابل اثبات است و یک نسخه هم از ابراهیم بن هاشم است نسخه در بین قمی ها جا افتاده ولی نسخه یعقوب با این که به نظر ما به مراتب أجل شأنا از ابراهیم هست جا نیفتاد سر این مطلب را نمی دانیم، آیا نسخه ایشان از کتاب حماد و یا حریز نسخه شاذ بوده است و یا.... مشکل دیگر روایت این است که ،عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام نقل میکند که به نظر ما حریز مستقیم از حضرت روایت نقل نمی کند و یک واسطه در این بین باید باشد البته مرحوم استاد این مطلب را قبول نداشتند و نوشته اند که این مطلب از یونس هست که وارد شد و حضرت (حجبه) راهش ندادند و یک یا دو روایت مستقیماً از حضرت نقل کرده است و این مطلب خودش سند درستی ندارد و حدود ۱۵۰ روایت در کتب اربعه هست که عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام و در بعضی آمده که سألت اباعبدالله علیه السلام ولی این سالتُ که شاهد خوبی نیست مثلا در وسائل دو روایت آورده در ابواب الحج در جایی نوشته کتبتُ الی ابی عبدالله علیه السلام و واسطه را هم می گوید و در جایی هم این روایت را آورده و نوشته سألت اباعبدالله علیه السلام یعنی سألت بالکتابه ،لذا امکان دارد که روایاتی که با سألتُ هست از حریز همینطور باشد و مشافهة از خود حضرت نقل نکرده باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
💠 اعتبار بخشیدن به کتب إمامیه از طریق استنساخ، سماع و أصحاب نزد اساتید و (۱) 📌اصحاب و شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السلام، در اعتماد به کتب، به صرف اجازه در نقل روایت از کتاب اکتفا نمی کردند، بلکه اعتبار کتب، به استنساخ و سپس قرائت و سماع آن ها نزد استاد و شیخ بوده است. بر مدعای فوق، شواهد بسیاری در کتب حدیث و فهرست وجود دارد که از باب نمونه چند مورد از آن ها ذکر میشود: 1⃣مرحوم در ترجمه حسن بن علی بن زیاد می نویسد: أخبرنی ابن شاذان قال: حدثنا أحمد بن محمد بن یحیی عن سعد عن أحمد بن محمد بن عیسی قال: خرجت إلی الکوفة فی طلب الحدیث، فلقیت بها الحسن بن علی الوَشّاء، فسألته أن یخرج لی (إلیّ) کتاب العلاء بن رزین القَلّاء و أبان بن عثمان الأحمر، فأخرجهما إلیّ فقلت له: أحبّ أن تجیزهما لی. فقال لی: یا رحمک الله و ما عجلتک! إذهب فاکتبهما و اسمع من بعد. فقلت: لا آمن الحدثان. فقال: لو علمت أنّ هذا الحدیث یکون له هذا الطلب، لاستکثرت منه، فإنّی أدرکت فی هذا المسجد تسعمائة شیخ کل یقول حدثنی جعفر بن محمد و کان هذا الشیخ عیناً من عیون هذه الطائفة. ✅ رجال النجاشی، رقم۸۰، ص۳۹-۴۰ 🔸 عبارت فوق صراحتاً دال بر استنساخ کتاب و سپس قرائت و سماع آن نزد شیخ و استاد و پس از آن اجازه ی نقل روایت از آن است. یعنی برای اخذ روایت از یک کتاب، مراحل فوق بایستی طی شود، تا روایت غیر مقبول و حتی اشتباه و سهو القلم در نسخه جدید راه پیدا نکند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
💠 اعتبار بخشیدن به کتب إمامیه از طریق استنساخ، سماع و #قرائت أصحاب نزد اساتید و #مشایخ (۱) 📌اصحاب و
💠 شواهد اعتبار کتب إمامیه از طریق استنساخ، و أصحاب نزد اساتید و (۲): 2⃣مرحوم در ترجمه محمد_بن_سماعة، بعد از آن که نزدیک به بیست کتاب از وی را برمی شمرد می نویسد: و قال لنا أحمد بن عبدالواحد: قال لنا علی بن حبشی: حدثنا حُمَید بن زیاد قال: سمعت من الحسن بن محمد بن سَماعة -و کان ینزل کِندة- کتبه المصنَّفة، و هی علی هذا الشرح و زیادة کتاب زیارة أبی عبدالله علیه السلام. ✅ رجال النجاشی، رقم۸۴، ص۴۲ 🔸 طبق این گزارش، ، بیست کتاب از ابن سماعة را سماع کرده و این گونه نبوده که هر کتابی را به صرف منسوب بودن به شخص اخذ کند. یعنی از طریق روایت نمی کرده است. 3⃣مرحوم شیخ در دیباچه ی کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: هذا مع نسخة لأکثر ما صحبنی من مصنّفاتی و سماعه لها و روایتها عنّی و وقوفه علی جملتها و هی ماثتا کتاب و خمسة و أربعون کتابا. کسی که این کتاب را به درخواست او می نویسم (شریف الدین ابوعبدالله معروف به نعمة) ۲۴۵ کتاب من را استنساخ و سپس سماع کرده است. ✅ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
🗒 احادیث اهل بیت علیهم السلام و آفت و ✅ احادیث اهل بیت علیهم السلام مجموعه ارزشمندی از معارف اسلامی است و پاسداری از آن، وظیفه هر مسلمان متعهدی است. در این میان، برخی اصل را بر عدم پذیرش احادیث قرار داده اند، و به اندک بهانه ای، در پی این هستند که احادیث را نا معقول و نا مقبول جلوه دهند. در مقابل، گروهی دیگر در صددند با توجیهات بارد و نچسب، از هر رطب و یابسی که به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده می شود دفاع کنند، و گویا این کار را پاسداری از اهل بیت علیهم السلام و معارف آنها می دانند. مرحوم در رساله الحق المبین از برخی (البته اخباری های معتدلی همانند مرحوم شیخ یوسف از این نسبت ها بری هستند) نقل می کند که اعتقادشان این است: هر چه را به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده شده باید پذیرفت حتی اگر آن سخن از زبان ناشناسی باشد که از دروازه شهر وارد شده و مطلبی را از امام صادق علیه السلام نقل کند! شاید - و بلکه مطمئنا - مفسده این نگاه، بیش از باوری است که به تار و مار کردن احادیث اعتقاد دارد. گمان نمی کنم اگر کسی برای اهل بیت علیهم السلام حرمتی به اندازه یک وزیر یا رئیس جمهور (و نه بیشتر) قائل باشد به خود اجازه دهد هر رطب و یابسی را به اهل بیت علیهم السلام نسبت دهد و یا در صدد توجیه آن بر آید. ✅ این مقدمه را نوشتم تا بگویم - بر خلاف آنچه برخی گمان می کنند - پرداختن به مباحث رجالی و سندی، و ، تخطئه احیانی محدثان بزرگ و ذکر برخی از لغزش ها و اشتباهات آنها، و به طور کلی هر آنچه ما را به صدور یا عدم صدور روایتی مطمئن تر می سازد، همه و همه، نه برای بی احترامی به محدثان بزرگ و نادیده گرفتن زحمات آنها، و نه برای کنار گذاشتن احادیث اهل بیت علیهم السلام است، بلکه برای پاسداشت حرمت اهل بیت علیهم السلام است، تا خدای ناکرده، امری ناشایست و اندیشه ای ناصواب را به ایشان نسبت ندهیم و در این روزگار پر هیاهو، ذهنی را نسبت به معارف شیعی بد گمان نسازیم. أقول: وفی قیاسه تأمل. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅درس « » جلسه 76 📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 7/30 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: انواع / آشنایی با @rejal_shobeiri
✅درس « » جلسه 77 📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 9 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: مختلف در ، و چهارگانه: @rejal_shobeiri ✅درس « » جلسه 78 (جلسه آخر دوره چهارم) 📌 یکشنبه 17 تیرماه 97 ساعت 8/45 مدرسه آیت الله العظمی خوئی(رحمه الله) موضوع: آشنایی با شیعی/ اعتبارسنجی روایات @rejal_shobeiri
⚡️ عرضه حدیث بر (علیه‌السلام) 📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری 🌸 پدیده و ورود اخبار ساختگی، از همان آغاز و در زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نشان دهنده نفوذ سود جویان فرصت طلب در صفوف مسلمان است. 🌸 با شناخت این زمینه و مسائلی دیگر چون وجود و ، امامان خود بر تاکید ورزیدند و اصحابشان را به این نکته متوجه کردند که پیش از دریافت حدیث، مجرای آن را بررسی کنند. 🌸 (علیه‌السّلام) می‌فرماید: "هرکس به دین الهی درآید بدون اینکه آن را از شخص صادقی بشنود، خداوند او را تا قیامت دچار حیرت وگمراهی کند". این هشدار را در کنار احادیثی قرار دهید که شیعیان را به سوی اهل بیت (علیه‌السّلام) فرا می‌خواند و آنان را مصداق‌های بارز هدایت و اهل ذکر و درهای علم و راسخان در آن می‌داند. 🌸 عرضه مجموعه‌های متعدد روایی و احادیث متفاوت فراوان بر امام صادق (علیه‌السّلام) نشانگر تشدید این جریان در عصر امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) است. 🌸 این عرضه موجب گشت، ساده‌اندیشی از دایره حدیث شیعه رخت بربندد و دست جاعلان از دامان حدیث کوتاه گردد. 🌸 از مهمترین جریانات نادرست این دوره، خط است. مورد بیشترین هجوم از سوی (علیه‌السّلام) و یاران راست‌اندیش ایشان قرار گرفتند؛ به گونه‌ای که نمونه‌های متعددی از آن را در کتاب‌های اصلی رجال و بخصوص رجال کشی در احوال غالیانی چون « » و « » می‌یابیم. که (علیه‌السّلام) از اصحاب خود، اندیشه‌های سرکردگان خط غلو را جویا می‌شود و به رد و انکار آنان می‌پردازد. برای نمونه، امام از « » می‌خواهد که شنیده‌هایش از « » را بازگوید و آنگاه که او گفته‌ها را به پایان می‌برد، امام با قسم جلاله به رد آنها می‌پردازد. در نمونه‌ای دیگر، « » حدیثی مرفوعه را نقل می‌کند که حکایت از عرضه‌ای دیگر دارد؛ راوی، گفته‌های غالیان را که به امام منتسب ساخته‌اند، باور نکرده و آنها را به امام عرضه می‌کند. 🌸 همچنین و افراط غالیان در ، زمینه را برای تردید در احادیث مربوط به این موضوع، فراهم آورد و آنان را ناگزیر از عرضه این احادیث به امام نمود. 🌸 (علیه‌السّلام) برای عالمان بیرون از حوزه شیعی نیز به صورت پیشوایی بزرگ جهت تایید و رد حدیث، جلوه نموده بود و دگراندیشان بر اثر مراوده و گفتگوی علمی با اصحاب ایشان و دیگر شیعیان، شنیده هایشان را برای امام عرضه می‌کردند و پاسخ می‌گرفتند. با توجه به جایز دانستن در نزد شیعه، مجموعه‌های روایی، تدوین و از طریق استنساخ و قرائت، تکثیر و رایج شد. 1⃣ از جمله، اصحاب حضرت علی (علیه‌السّلام) فتواها و قضاوتهای متعدد ایشان را جمع آوری کردند و حضرت آن را به مثابه دستورالعمل حکومتی و اجرایی برای امیران و فرمانداران خود فرستاد. این کتاب را « بن حیان بن ابجر» مشهور به « » به حضور امام صادق (علیه‌السّلام) عرضه می‌کند و امام آن را تایید می‌کند. این کتاب به جهت اشتمال بر قضاوتهایی که بیشتر به احکام دیات مربوط بوده به معروف است و چون در طریق نقل آن شخصی به نام « » وجود دارد که به کتاب ظریف هم نامبردار است.  گرچه بنا به گفته به همان اسم عرضه کننده یعنی عبدالله بن ابجر مشهورتر است. 2⃣کتاب دیگری که بر (علیه‌السّلام) عرضه شده، کتاب بن ابی شعبة مشهور به « » است. عبیدالله از و از اصحاب و خواص امام صادق (علیه‌السّلام) است. او روایتهایی را گرد آورده، سپس بر امام صادق (علیه‌السّلام) عرضه می‌کند. امام آنها را صحیح می‌داند و به هنگام قرائت آن می‌فرماید: اتری لهولاء مثل هذا؛ آیا برای اینان، مانند این هست؟! استحسان امام نسبت به این مجموعه را شیخ نیز نقل کرده است. 📚 منبع برای مطالعه بیشتر: http://wikifeqh.ir/عرضه_حدیث_بر_امام_صادق •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
✅درس « #رجال2» جلسه 76 📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 7/30 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: انواع #ت
💠 معرفی فرقه 📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری ✅ فرقه از فِرَق منشعب مذهب است. ظهور این فرقه، نتیجه اختلاف در امامت اسماعیل با برادرش حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه‌السلام) بوده است. 🌸 از موعود باوران غیر معتقد به حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) «اسماعیلیه» هستند که به امامت شش امام اول شیعیان اثناعشری معتقد بودند؛ اما پس از امام صادق (علیه‌السّلام) بزرگ‌ترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند او محمد را به امامت پذیرفتند و از پذیرش امامت امام موسی کاظم (علیه‌السّلام) خودداری کردند. ⬛️ اسماعیل در زمان حیات پدر گرام‌شان از دنیا رفت؛ با این حال پس از (علیه‌السّلام) گروهی به امامت وی معتقد شدند. 🌸 در روایات آمده است که حضرت صادق (علیه‌السّلام) در تشییع جنازه‌ اسماعیل چندین بار دستور داد جنازه را بر زمین بگذارند و کفن از روی اسماعیل پس می‌زند و به صورتش نگاه می‌کرد تا مردم در وفات وی شک نکنند. 🌸 از این فرقه با نام‌های «سبعیه»، « »، « » و «شش امامی» نیز تعبیر شده است. 🌸 اسماعیلیان در آغاز به دو گروه انشعاب یافتند: خالصه و مبارکیه، چون آنها در مورد سرنوشت امامت پس از اسماعیل اتفاق نظر ندارند. 🔹اسماعیلیه خالصه: این گروه را «واقفه» نیز گویند. اینان چون اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) از دنیا رفت، گفتند او نمرده است؛ بلکه از انظار غایب شده است و او همان مهدی موعود (علیه‌السلام) است و روزی بازخواهد گشت. 🔹اسماعیلیه مبارکیه: این گروه، خود به گروه‌هایی دیگر انشعاب یافته است. اینان مرگ اسماعیل بن جعفر (علیه‌السلام) را پذیرفتند و - نوه امام صادق (علیه‌السلام)- را جانشین پدر پنداشتند؛ امّا پس از مرگ محمّد بن اسماعیل، در امامت توقّف نکردند؛ بلکه- بر خلاف باورهای شیعه اثنی عشریه- سلسله امامان را تا امروز تداوم بخشیدند. 🌸 گزیده‌هایی از عقائد اسماعیلیه: 🔺اسماعیلیه قائلند عیسی پسر یوسف نجار بود و سخن قرآن که می‌گوید عیسی پدر نداشت بدین‌معناست که او معلم نداشت. 🔺معنای قیامت، قیام قائم عصر است و آن عبارت از خروج هفتمین امام است. 🔺معاد برگشت هر چیز به اصل خودش از طبایع چهارگانه است. انسان مرکب از جسم و روح است. پس جسم تحلیل رفته و به اصل و طبیعت خود بر می‌گردد، اما روح انسان که همان نفس مدرکه باشد اگر با انجام عبادات صفا پیدا کرده ... به عالم روحانی که از آنجا جدا شده بر می‌گردد ... اما نفس‌هایی که در اثر عدم پیروی از امامان معصوم، از رشد بازمانده‌اند برای همیشه در شکل تناسخ باقی می‌مانند و از جسدها جدا نمی‌شوند. 🔺معنای غسل و باطن آن، تجدید پیمان با امام است، جماع، گفتگو کردن با کسی که آشنایی با ندارد و زنا، آموختن دانش به اوست. 🌸 با بررسی عقائد و عملکرد اسماعیلیه به این نتیجه می‌رسیم که آنان نه تنها از اهل بیت پیامبر (علیهم‌السّلام) فاصله گرفتند بلکه از اسلام خارج شدند و از روی مسامحه از شمرده می‌شوند. 🌸 دلایل زیادی بر فساد عقیده‌ وجود دارد که به بعضی اشاره می‌شود: 🔺همه فرقه‌های اسلام چه شیعه و چه سنی ختم نبوت را، از مسائل ضروری و قطعی اسلام می‌دانند در حالی‌که بعضی از اسماعیلیه قائلند محمد بن اسماعیل از پیامبران اولوالعزم است و شریعت اسلام را نسخ خواهد کرد!! این عقاید نزد شیعه و سنی کفر صریح و آشکار است. 🔺شیعه و سنی روایات زیادی از پیامبر محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل کرده‌اند مبنی بر این‌که او دوازده جانشین دارد. اعتقاد اسماعیلیه به هفت امام با تمام این روایات تنافی دارد. 🔺نام جانشینان دوازده‌گانه‌ پیامبر محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) مشخص و معین است. عقیده‌ اسماعیلیه به امامت اسماعیل یا فرزندش محمد بن اسماعیل، با تمام این روایات مخالفت دارد و ... 📚 منبع برای مطالعه بیشتر: http://wikifeqh.ir/اسماعیلیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
emam sadegh.pdf
744.1K
⚫️ شهادت حضرت (علیه السلام) را خدمت حضرت (عجل الله فرجه) و شیعیان تسلیت می گوئیم. 📚بیاد آن که مذهب حق یادگار اوست! 🔹بیانات آیت الله خراسانی (مد ظله العالی) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
📌مباحثی که در مطرح شده: 1⃣اعتبار از 2⃣ /توثیق (علیه السلام) 3⃣تعیین ازمشایخ 4⃣تفسیر عبارت« » •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
mabahesrajalisistani@rejal_shobeiri.pdf
1.02M
📚 ات نکات رجالی دروس آیت الله (حفظه الله) 📝 به قلم سیدمرتضی 📌توصیه میکنم علاقمندان به مباحث و از مطالعه این کتاب غفلت نکنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅پانزدهمین نشست رجال پژوهی 📌یکشنبه 31/4/97 ساعت 18 🔻مدرسه علمیه آیت الله خوئی رحمه الله 🔹 به حاضرین به موقع مدرک شرکت در نشست اعطاء می شود. @rejal_shobeiri www.rejalkh.ir
✅دوره جدید وفشرده درس « » در تابستان 📌 شروع از شنبه 6 مرداد 97 ⏰ ساعت 7/15صبح و 4/30 عصر مدرسه آیت الله العظمی خوئی(رحمه الله) @rejal_shobeiri
✅سلسله های 📌از سه شنبه 9مرداد تا 16 مرداد ⭕️تصحیح : ساعت 18⭕️ در مدرسه آیت الله العظمی خوئی (رحمه الله) برگزار می شود. @rejal_shobeiri
نمونه سوالات رجال2.pdf
210.5K
نمونه سوالات امتحانی میان ترم (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره1 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
رجال2.pdf
235.3K
نمونه سوالات امتحانی (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره2 📌محدوده ازصفحه 204 تا آخر کتاب است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
💠تفسیر قرآن را به مسائل دیگر ترجیح می‌دهم 🔹«به خاطر روحیه‌ای که در حال حاضر دارم، تفسیر قرآن را بر مسائل دیگر ترجیح می‌دهم» صاحب این سخن کوتاه و پر معنا «استاد محمدحسین حشمت پور» حکیم و فیلسوف بلندمرتبه و بی‌ادعای روزگار ماست. ♦️استاد محمدحسین از با سابقه‌ترین مدرسان و در ایران و تنها استاد توانمندی است که تاکنون در حوزه یا دانشگاه توانسته یک دور کامل کل کتاب شفای بوعلی سینا را تدریس کند. 🔹مردی متواضع که وصف آداب و ادب اخلاقی‌‌اش و یک عمر معلمی صادقانه‌اش به شاگردان فلسفه و حکمت، کار این قلم و این مجال نیست. 🔻گفت‌وگوی اختصاصی ایکنا با استاد محمدحسین حشمت‌پور را در لینک ذیل بخوانید. بخشی از آنچه در این مصاحبه می خوانیم: «📍کسی در حوزه به دنبال طبیعیات ابن سینا نیست 📍ماجرای چالش استاد دینانی و آیت الله مصطفوی در مورد برتری ابن‌سینا یا ملاصدرا ✅وقت خود را بی جهت هدر ندهید/ فیض به پدر همسرش (ملاصدرا) از جهت علمی اعتقاد نداشته ♨️ اگر ابن‌سینا اینجا بود و من زورم به او می‌رسید، سرش را به دیوار می‌کوبیدم 🔻 تمام این درس‌هایی که ما می‌خوانیم هستند برای این ذی‌المقدمه؛ یعنی و 👈 عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذی‌المقدمه نرسیده‌ام. همواره دعا کرده‌ام که: خدایا من را به این راه منتقل کن 👈الآن دیگر به شفای بوعلی فکر نمی‌کنم. فکر می‎‌کنم خدا اول شفا را به من داد، بعد به این طرف (قرآن و حدیث) علاقه‌مندم کرد.» 1⃣ iqna.ir/00HYG4 2⃣ iqna.ir/00HY5b 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 👇👇 https://eitaa.com/rejal_shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
🏴 شاید آخرین عاشورای عمر ما باشد 🏴 أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ. 🏴 تسلیت خدمت حضرت بقیة الله عجل الله فرجه الشریف اعمال روز عاشورا : ❖ تعطیلی کار و کسب در روز ▪️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: "مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ" ترجمه: کسی که در روز عاشورا به دنبال حوایج و خواسته هایش نرود خداوند نیاز دنیا و آخرت او را برآورده می کند. و کسی که روز عاشورا، روز مصیبت و غم و گریه برایش باشد، خداوند تعالی روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار می دهد. 📚 علل الشرائع، ج‌1، ص:227 ⚫️ در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است : در این روز شیعیان به یکدیگر بگویند وچه بهتر با این جمله ها باشد : عظَّمَ الله اجورَنا بمُصابِنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بِثارِه مع ولیِّه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام . ⚫️ هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت کند و بگوید : اللهم العن قتله الحسین علیه السلام . ⚫️ در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است : هر کس در روز عاشورا " هزار مرتبه " را بخواند خداوند رحمان به وی نظر رحمت افکند .... ⚫️ شایسته است در این روز از و بدون قصد روزه خودداری نماید تا وقت عصر و از غذا و آب مختصری تناول کند . ⚫️ خواندن باصد لعن و سلام و . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
✅ برنامه دوره جدید دروس استاد در سال تحصیلی 97-98: 1⃣ شروع دوره ششم از ابتدای دانش « » روزهای زوج (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) ساعت12 2⃣ ادامه دوره چهارم روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه) ساعت12 📌مکان: مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله)، فاز قدیم، دفتر سابق @rejal_shobeiri