eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2هزار دنبال‌کننده
336 عکس
26 ویدیو
87 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 دوره تخصصی حدیث‌پژوهی با نظارت و بر اساس کتاب «استناد» 🖇 بهره مندی از اساتید حوزه و دانشگاه ♦️همراه با گواهی معتبر ⭕️ شرکت در این دوره حضوری، رایگان می‌باشد. 🔻 مهلت ثبت نام: شنبه ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۲ 📎 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: @rejal_admin 📚 معرفی دوره آموزشی تخصصی کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» ✔️جلد اول کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» توسط محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (علیه السلام) با بهره‌گیری از تحقیقات بدیع آیت‌الله شبیری زنجانی و تحت اشراف استاد سیدمحمدجواد شبیری به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است. 📖 اهداف دوره: دانش‌پژوهان در این دوره با منابع اولیه علم رجال، ساختار روایات و اسانید کتب اربعه و وسائل الشيعة، شيوه عادی سازی اسناد، به ویژه مهارت‌های تحریف زدایی و تمییز مشترکات و توحید مختلفات، حجیّت توصیفات رجالیان، توثیقات خاص و عام و فرقه‌ها و مذاهب مهم آشنا می‌شوند و توانایی لازم برای تبیین و ارزیابی اسناد روایات را به صورت کاربردی به دست می‌آورند. 📌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه آیت الله العظمی خوئی (رحمة الله علیه) ⏰ زمان: هر هفته دو جلسه ساعت ۱۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔸 پيرامون روايت ( خلّص العمل فإنّ الناقد بصیر بصیر ) عبارت فوق به صورت ذكر شده در هيچ يك از منابع روايي شيعه و سني وجود ندارد. اما شيخ مفيد در الاختصاص در ذيل روايتي طولاني از اوزاعي در قالب عبارتي مشابه آورده است كه ( و اكثر الزاد فان السفر بعيد و اخلص العمل فان الناقد بصير ). نكته قابل توجه اينكه در بين عالمان شيعي تنها مرحوم مجلسي اين روايت را در بحارالانوار از كتاب الاختصاص شيخ مفيد و به نقل از اوزاعي باز نقل نموده است و غير از بحارالانوار در هيچ منبع ديگري اين روايت ديده نمي شود. با اين همه اما روايت فوق در هر دو مصدر ذكر شده مرفوعه و بدون سند است. حسب بررسي ها و تحقيقات صورت گرفته عبارت ( خلص العمل فان الناقد بصير بصير ) بنوعي اقتباس شده از روايت عامي ( و اخلص العمل فان الناقد بصير ) است كه از منابع سني به كتب شيعه وارد شده است. برخي نيز گفته اند كه اين عبارت در نسخ تورات وجود دارد! 🔻اگر اهل تحقیق دسترسي به تورات داشتند ، نسبت به ادعاي فوق نفيا و اثباتا اظهار نظر كنند. 📚 رجوع كنيد به : ١- الاختصاص - شيخ مفيد - ص ٣٤١ ٢- بحارالانوار ج ١٣ ص ٤٣٢ ٣- لمسات بيانية في نصوص من التنزيل -فاضل صالح السامرايي ص ٧. ٤- روح البيان - اسماعيل حقي - ج١ ص ٤٢٨. نقل مطالب صرفا با ذكر مآخذ آن بلا مانع است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۹اسفند۱۳۰۶ش/۸رمضان۱۳۴۶ق 🏳رجالی متبحر، حامی رهبری 🏳آیةالله سیدموسی شبیری/۱ 💠رهبر انقلاب ‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام رفتاری و اخلاقی حوزه‌هاست که باید ذیل همین برنامه تحولی حوزه انجام گیرد؛ نظام رفتاری و اخلاقی ما در حوزه‌ها باید در جهت تکریم اساتید و عناصر فاضل بخصوص تکریم مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیت‌های زیادی لازم است. غالبا مراجع قله‌های علمی حوزه‌های علمیه محسوب میشوند بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد؛ باید تکریم شوند. ۸۹/۷/۲۹ ‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. انقلابی باید بصیر باشد، باید پیچیدگی‌های شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را قبول کنیم؛ باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، باید خامی نکنید و مراقب باشید، البته این را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطیگری نکنند؛ بعضی هم اینجوری دوست میدارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبه‌ی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم کنند به افراطیگری؛ نه، این هم انحرافی است که به دست دشمن انجام میگیرد؛ واضح است. پس نه از آن طرف، نه از این طرف! ۸۹/۷/۲۹ @Jahade_tabeini https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
🗓۹اسفند۱۳۰۶ش/۸رمضان۱۳۴۶ق 🏳ولادت مرجع مجاهد عالیقدر 🏳رجالی متبحر، حامی رهبری 🏳آیةالله سیدموسی شبیری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️آیت الله شبیری قیامشان قعودشان، کلامشان همه مفید است! نقل از حجت الاسلام شیخ ناصر رفیعی در برنامه دستخط ‼️آقا موسی زنجانی خبره‌ی علم رجال است؛ اصلاً فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعاً استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرف‌های ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعاً هیچ‌کس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳ 💠آیةالله شبیری: ‼️آقای خامنه‌ای خیلی اهل صله رحم بود. من احتمال می‌دهم همین اهتمام ایشان به صله رحم عامل نجات وی از ترور شد. چون صله رحم سبب طولانی شدن عمر می‌شود. وی در قم مشغول تحصیل و در درس جدّی بود. پدرش چشمش را عمل کرد و ایشان برای کمک و رسیدگی به پدر، قم را رها کرد و به مشهد رفت. با اینکه طبعاً برای کسی که به قصد تحصیل به قم آمده‌­است، این کار سخت است. وی در مشهد در خدمت پدرش بود و روزی حدود دو ساعت برایش کتاب می‌خواند. بعید نیست همین خدمت به پدر سبب نجات ایشان از ترور باشد. (شب ششم محرم ۱۴۳۳) جرعه‌ای از دریا ج۳ ص۶۳۹ @Jahade_tabeini •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ صاحب حدائق (رضوان‌الله‌علیه): 🔸 أقول: قد اشتهر في كلام جماعة من المحدثين تعيين ابي بصير مع الإطلاق و تفسيره ب ليث المرادي متى كان الراوي عنه عاصم بن حميد أو عبدالله بن مسكان. 📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، البحراني، الشيخ يوسف ج6 ص209 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت.pdf
24.74M
📗دانلود کتاب «طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت» 📝 مولف: عبدالکریم عبداللهی 📖 تعداد صفحات: ۶۲۶ 📍زبان: فارسی ✂️ توضیح: محتوای پژوهشی این کتاب، طبقه‌بندی جامعی است از راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت و دستمایه‌ای برای بازشناسی صحابه و قبل‌تر از آنان که به نقل اخبار مهدویت پرداخته‌اند؛ همچنین بررسی میزان ارزش و اعتبار هر یک از آنها که به نقل حدیث پرداخته‌اند، از دیگر مطالب این کتاب است. این کتاب در دوبخش تنظیم گردیده‌است: بخش اول که شامل طبقات راویان است که بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد و در آن طبقات راویان و شرح حال آنان را بازگو کرده‌است. در بخش دوم متن روایات هر یک از صحابه، به ترتیب موضوعی و با ذکر تمام سند آورده شده‌است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
◀️شناسایی اولویت‌های پژوهشی، در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تحقیقات پژوهشی نقشی مهم و تاثیرگذار دارد؛ در هر برنامه‌ریزی تحقیقاتی، نخستین پرسش پس از شناخت موضوع، اهمیت و اولویت آن در مقام پژوهش است. نیازها و انتظارات جامعه، مدیران و برنامه‌ریزان پژوهشی را به سمتی سوق می‌دهد که برای شروع یک پروژه علمی و سرمایه‌گذاری معنوی و مادی در آن، اولویت پژوهشی آن را معین کنند و از انجام تحقیقات موازی، تکراری و با اولویت‌های کمتر جلوگیری کنند. معاونت پژوهش حوز‌ه‌های علميه با عنايت به جايگاه و اهميت اين مسئله، اجرای طرح‌های «نيازسنجی پژوهشی دانش‌های حوزوی» را در اولويت برنامه‌های خود قرار داد ✅عناوين اين طرح‌ها که منتشر و به جامعه علمی ارائه شده عبارتند از: 1. اولويت‌های پژوهشی دانش فقه 2. اولويت‌های پژوهشی تفسير و علوم قرآن 3. اولويت‌های پژوهشی مناسبات دين و روانشناسي 4. اولويت‌های پژوهشی اقتصاد اسلامي 5. اولويت‌های پژوهشی نظام تعليم و تربيت حوزة عليمه 6. اولويت‌های پژوهشی ادبيات داستاني 7. اولویت‌های پژوهشی فقه سیاسی 8. اولویت‌های پژوهشی اصول فقه 9. اولویت‌های پژوهشی علوم و معارف حدیث 10. اولویت‌های پژوهشی دانش کلام ◀️فایل این کتاب‌ها در همین سایت معاونت پژوهش بارگذاری شده است؛ همچنین این اولویت‌ها با قابلیت جستجو در سامانه نیازسنجی به تارنمای Needs.ismc.ir در دسترس هستند. موضوعات_مصوب •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
تحلیل انتقادی صوفی‌انگاری حضرت عیسی با تأکید بر گزاره‌های عهد جدید چکیده : با آغاز مطالعات انتقادی کتاب مقدس در قرن هجدهم میلادی و بحث درباره شخصیت تاریخی حضرت عیسی(ع)، زندگی اجتماعی وی نیز مطمح‌نظر قرار گرفت و به ارائه دو نظریه متفاوت در قالب ایشان انجامید: حضرت عیسی(ع) به مثابه زاهدی اخلاق‌مدار یا مصلحی انقلابی. با توجه به برخی گزاره‌های عهد جدید و بافت سیاسی‌ ـ اجتماعی زمانه حضرت عیسی(ع)، به نظر می‌رسد خوانش زاهدانه جامع و مبتنی بر جملگی گزارش‌ها از زندگی آن حضرت نیست. این پژوهش با تحلیل فرازهایی از عهد جدید، ارائة سیمای صرفاً اخلاقی و متغافل از رخدادهای اجتماعی حضرت عیسی(ع) را نقد می‌کند. سپس بر پایه تحلیل تاریخی دوران شکل‌گیری مسیحیت، زمینه‌های ظهور این دیدگاه را بررسی می‌کند. تحلیل متنی گزاره‌های عهد جدید درباره عملکرد اجتماعی حضرت عیسی(ع) نشان می‌دهد که وی افزون بر اهتمام به مباحث اخلاقی، بر اصلاح جامعه و حاکمیت نیز تأکید داشته و ارائه تصویری صرفاً اخلاقی و متسامح معلول غلبه خوانش اخلاقی و مسامحه‏گرایانه پولس، تضعیف مسیحیان و حمایت امپراتوری روم از آیین‌های اخلاق‌محور و به چالش کشیده شدن انتظار مسیحا پس از تصلیب حضرت عیسی(ع) بوده است. کلمات کلیدی : شخصيت اجتماعي حضرت عيسي(ع) , اخلاق فردگرايانه , پولس , عهد جديد, تحليل انتقادي . لینک دانلود : http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/2020853 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
تاریخ علم پزشکی مسلمین در کتب تراجم و رجال جدا سازی اعضای متصل نوزاد ✍️علی راد ابن ماکولا در معرفی أخرم بن مالك بن جعفر در وجه تسمیه او به أخرم به این نکته اشاره می کند که هنگام تولد انگشت ابهام پایش به بینی او متصل بود لذا با استفاده از آهن بخشی از بینی او بریده شد . عبارت ابن ماکولا چنین است : « الأخرم بن مالك بن جعفر بن كلاب بن ربيعة بن عامر بن صعصعة بن معاوية بن بكر ابن هوازن بن منصور بن عكرمة بن خصفة بن قيس بن عيلان ، سمى بذلك لان أمه ولدته وإبهام رجله ملتصقة بأنفه فقطعت بحديدة » ( ابن ماكولا , إكمال الكمال , ج 1 , ص 37 ) . درباره چند و چون این عمل جراحی در دوران نوزادی اطلاعات گسترده ای در اختیار نداریم اما همین مقدار گویای تبحر پزشگان مسلمان در جدا سازی اعضای متصل نوزدان در قرون اولیه است به گونه ای که جان نوزاد به خاطر نیفتد هر چند که نشانه های جراحی بر اندام او باقی می ماند . بایسته است که پژوهشگران در مطالعه القاب دقت بیشتری نموده و به دلالت های مختلف آنها توجه ژرف نمایند . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله) 👤 نسبت به مقبوله عمربن حنظله نیز مرحوم خویی فرمودند: سندا ضعیف است زیرا عمر بن حنظله توثیق ندارد. لذا ایشان معتقد هستند که دلیل معتبری بر نصب قاضی در عصر غیبت وجود ندارد و فقط از باب علم به مذاق شارع که راضی به اختلال نظام نیست کشف می‌شود که در زمان غیبت فقیه عادل نیز می‌تواند قضاوت کند. زیرا این مقبوله به سبب ضعف سند معتبر نیست و معتبره أبی خدیجه نیز مربوط به قاضی تحکیم است. این اشکال نسبت به مقبوله عمر بن حنظله تمام نیست زیرا ... 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
عمر بن حنظله (1).mp3
788.9K
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله) 👤 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 شیوه مشایخی در باب حجیت خبر واحد 👤 در بحث حجیت خبر واحد مبانی مختلفی وجود دارد. بعضی حجیت خبر واحد را از باب شیوه مشایخی قبول دارند.شیوه مشایخی شاید شیوه صدوق; این باشد، خبری حجت است که مثلا مشایخ قم آن را قبول کنند علمای ما منهج مشایخی هم داشته اند یعنی اگر از شیخ می گرفتند قبول می کردند ولو بعدی اش ضعیف باشد. شیخ یعنی کسی که از او، حدیث گرفته می شود و تلقی به قبول می شود.... 📚درس خارج فقه 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
سید حمیری سید نیست! سید اسماعیل حمیری، اسمش سید است و سید مصطلح ما نیست. مثل سید قطب که اسمش سید است. دو برادر هستند؛ یکی اسمش سید است، یکی محمد. محمد قطب غیر از سید قطب است. دیدم بعضی نوشته اند: سید محمد قطب! سید قطب در مصر اعدام شد اما محمد قطب تا چندسال پیش زنده بود. سید اسماعیل حمیری هم، سید اسمش است، نه اینکه سید بوده. اصلا ایشان سید هم نیست. اشتباه نشود. 🎙 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💼«پرونده علمی (1)» 📖اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه 1️⃣ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ ... (نهج البلاغه، خطبه 80) به دلایلی که شاید امروزه برای همگان روشن باشد، این بخش از خطبه امیرالمومنین علیه السلام و مضامین آن در روزگار معاصر بسیار محل بحث قرار گرفته و برخی از نگارندگان ضمن نپذیرفتن ظاهر بلکه صراحت روشن آن بر آن شده‌اند که امیرالمومنین علیه السلام از بیانات چنین سخنانی منزه بدارند و در این راستا در دو جهت قلم زده‌اند: 1.پذیرش صدور این کلمات و تاویل در دلالت آن؛ به عنوان مثال جناب حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی در مقاله با عنوان «نگاه فقه الحديثي به روايات «نواقص العقول»» مراد از عقول را در این عبارات دیه دانسته است. 2.نفی صدور این کلمات از امیرالمومنین علیه السلام؛ که در این راستا سخنان مختلفی به میان آمده است، برخی سعی کرده‌اند که احتمال نبود این متن در نهج البلاغه را ثابت نمایند و برخی دیگر به عدم تمامیت سند این خطبه استشهاد نموده‌اند. اما در تازه‌ترین نگاشته از سوی جناب دکتر محمد قندهاری با عنوان «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه» سعی شده است که این عبارات منبع یابی شده و ضمن نفی انتساب آن به امیرالمومنین علیه السلام، به گمان نگارنده مقاله در مورد منبع و مصدر این خطبه ریشه‌یابی تاریخی انجام داده است. قبل از آنکه نسبت به بحث اعتبارسنجی این خطبه و نگاشته اخیر مطالبی بیان گردد، لازم است تا در مورد محتوای این عبارات به خصوص سه جمله نخست تذکری روشن داده شود، و آن اینکه: سه عبارت نخست در این خطبه دارای نکاتی است که به هیچ وجه جای انکار از حیث پذیرش مضمون آن نزد یک مسلمان وجود ندارد و مضمون مورد نظر کاملا منطبق با آیات قرآن است و اینگونه نیست که مضمونی غریب و ناآشنا در اسلام بوده و لازم باشد که کنار نهاده شود. در این خطبه بر خلاف برخی نقلهای دیگر، نقصان ایمان و حظوظ و عقل تفسیر شده است، این تفسیر در ایمان و حظوظ کاملا منطبق با حکم الله است، و نقص عقل که به معنای نسیان تفسیر شده است در آیه قرآن به صراحت بیان گشته است. نماز نخواندن و روزه نگرفتن بانوان در ایام عادت که تفسیر تعبیر نقص ایمان بیان شده است در احادیث بسیار متعدد وارد گشته و حکم آن از اجماعیات و ضروریات دین است. و بحث نسیان در شهادت بانوان که به عنوان تفسیر بحث نقصان عقل آمده است، مضمون بخشی از آیه 282 سوره بقره است : وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‏ (و البته ارتباط عقل با نسیان و حفظ علاوه بر عقلایی بودن، در روایات به راحتی قابل ردیابی است) بهره نصف بانوان در ارث نیز که تفسیر نقصان حظ آمده است به صراحت در آیه قرآن ذکر شده است: (4) النساء : 11 يُوصيكُمُ اللَّهُ في‏ أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثا ما تَرَكَ وَ إِنْ كانَتْ واحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَواهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصي‏ بِها أَوْ دَيْنٍ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَريضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيما بنابراین اگر بر فرض چنین تعابیری هم از ائمه علیهم السلام صادر نشده باشد، مضامین مفسَر به روشنی از گزاره‌های دین است. و اگر احیانا اشخاصی بخواهند بحث از عدم اعتبار یا تاویل معنای خطبه 80 نهج البلاغه را دستاویز نفی مضامین قرار دهند، از این راه طرفی نخواهند بست. البته اینکه نگارندگان مقاله مذکور هدفشان چنین بوده است یا نه از محل بحث ما خارج است و نیازی به منازعه در آن وجود ندارد و اثری در مباحثاتی که انجام خواهد شد، نخواهد داشت. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 وقوع راوی در اسناد کتاب عیون أخبار الرضا (ع) شیخ صدوق 🔹مرحوم شیخ صدوق روایتی را در عیون نقل کرده است: «حَدَّثَنَا أَبِي وَمُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمِسْمَعِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْمِيثَمِيُّ أَنَّهُ سُئِلَ الرِّضَا ع يَوْماً وَ قَدِ اجْتَمَعَ عِنْدَهُ قَوْمٌ مِنْ أَصْحَابِهِ وَقَدْ كَانُوا يَتَنَازَعُونَ فِي الْحَدِيثَيْنِ الْمُخْتَلِفَيْنِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي الشَّيْ‏ءِ الْوَاحِدِ؟ فَقَالَ ع: ... إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ عَنَّا فِيهِ الْخَبَرَانِ بِاتِّفَاقٍ يَرْوِيهِ مَنْ يَرْوِيهِ فِي النَّهْيِ وَلَا يُنْكِرُهُ وَكَانَ الْخَبَرَانِ صَحِيحَيْنِ مَعْرُوفَيْنِ بِاتِّفَاقِ النَّاقِلَةِ فِيهِمَا يَجِبُ الْأَخْذُ بِأَحَدِهِمَا أَوْ بِهِمَا جَمِيعاً أَوْ بِأَيِّهِمَا شِئْتَ وَ أَحْبَبْتَ مُوَسَّعٌ ذَلِكَ لَكَ مِنْ بَابِ التَّسْلِيمِ لِرَسُولِ اللَّهِ ص». (عیون اخبار الرضا 2: 20) 🔸 بعد از پایان حدیث هم فرموده‌اند: «قال مصنّف هذا الكتاب (رضي الله عنه) كان شيخنا محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد (رضي الله عنه) سيّئَ الرأي في محمّد بن عبد الله المِسمَعي راوي هذا الحديثِ و إنّما أخرجتُ‏ هذا الخبر في هذا الكتاب لأنّه كان في كتاب الرحمة و قد قرأتُه عليه فلم يُنكره ورواه لي‏‏». (عیون اخبار الرضا 2: 21) یعنی اعتذار جسته‌اند که کسی برای نقل این روایت اشکال نکند؛ چون من «کتاب الرحمة» را پیش استادم ابن ولید خواندم و ایشان این حدیث را روایت کردند و منکر نشدند. 🔹 از این کلام استفاده می‌شود که ایشان بنا داشته در کتاب «عیون اخبار الرضا» حتی با واسطه هم از راویان غیر قابل اعتماد نقل مطلب نکند؛ چون اگر بنایشان بر این نبوده وجهی نداشته برای یک بار نقل با واسطه از مسمعی اعتذار بجوید. پس معلوم می‌شود در این‌ روایت وثاقت خبری وجود دارد و وثاقت مخبری وجود ندارد. بنابراین در جاهای دیگر از کتاب که این حرف را نمی‌زند معلوم می‌شود وجود دارد. 🔸 پس می‌خواهیم از این کلام صدوق (قدس سره) استفاده بکنیم که سندهای دیگر کتاب، مشکل نداشته، لذا حرفی نزده است؛ اما این‌جا مشکل سندی داشته، لذا آمده عذر خودش را بیان کرده است. چنانکه مقداری که تتبّع کردیم، دیدیم بعضی از جاها هم باز در سند اشکال می‌کند و مثلا می‌گوید این سند مرسل است، با این که ظاهر آن ارسال نیست، چون ارسال خفی دارد می‌گوید این مرسل است. گویا اگر جایی اشکال در سند باشد، بیان می‌کند. 🔹 بنابراین تمام کسانی که در اسناد کتاب «عیون اخبار الرضا» واقع شده‌اند، افراد و مورد اعتماد هستند. البته اثبات این مطلب احتیاج به تتبّع وسیع و دقیقی دارد. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1396 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری 🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کبیر 🏳مرحوم ابن‌شهرآشوب مازندرانی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️تکریم چهره‌های برجسته‌ی علمی ما درتاریخ، ما را تشویق میکند به اینکه بیشتر به سمت قلّه‌های علم حرکت کنیم. در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیّتهایی مثل ابن شهرآشوب داریم؛ حالا از قبیل ابن شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخِ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شده‌اند. این بزرگوار در آن شرایط از شخصیّت‌های بزرگ، از اساتیدی مثل طبرسیِ صاحب مجمع البیان، طبرسیِ صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سیّد فضل الله راوندی، قطب الدّین راوندی، ابوالمکارم ابن زهره، زمخشری استفاده کرده؛ یعنی رفته پیش اینها و علم آموخته. ایشان کتاب ربیع الابرارِ معروف زمخشری را پیش خودِ زمخشری خوانده و اجازه‌ی روایت آن کتاب را گرفته. یعنی در آن دوران بسیار دشوار- در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده- حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم؛ لذا ایشان فقیه بود، محدّث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود-آنچه که درباره‌ی او نوشته‌اند اینها است- یک شخصیّت جامع الاطرافِ این جوری؛ این برای ما درس آموز است، برای جوانان ما درس آموز است؛ هم افتخار میکنیم به آن گذشته، هم تشویق میشویم که بیاموزیم. ۹۲/۷/۱ @Jahade_tabeini •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری 🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کبیر 🏳مرحوم ابن‌شهرآشوب مازندرانی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن شهرآشوب علی الظّاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مُسند کردن روایات او است. ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده؛ هیچ کدام اینها سند ندارد، در حالی که این شخصِ بزگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل میکند؛ یعنی گاهی نقل میکند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل میکند از جدّش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی؛ یعنی اینقدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است. خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طُرُق ابن شهرآشوب را؛ یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را- که خود او البتّه در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده- به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمّه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همه‌ی این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد؛ همه‌ی این روایاتی که الان مُرسلات است، مُسندات خواهد شد؛ این کار بسیار مهمّی است. این را باید البّته بسپرید به جمعِ فاضلِ حدیث دان و رجال شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان شاء الله این کار بزرگ را هم انجام بدهند. ۹۲/۷/۱ @Jahade_tabeini •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 توثیق راوی با روایتی که ناقلش خودش است 👤 🔻آیت الله سبحانی در کلیات فی علم الرجال صفحه ۱۵۹ از امام نقل می کنند و ما هم در بحث مبانی رجالی امام خمینی (ره) بحث کردیم و قائل شدیم که اگر روایاتی که در مورد توثیق امام نسبت به کسی است، راوی اش خود آن شخص باشد، دلیل بر وثاقتش نمی شود ضمنا در بعضی موارد ظن به کذب هم می آورد چون معمولا دأب بزرگان چنین بوده که به جز موارد خاص، فضیلت های خود را بیان نمی کردند بلکه دیگران بیان می کردند. البته موارد خاص، استثناء هستند و آن مواردی است که تکلیف به گفتن فضائل دارد مثل این که دشمن تبلیغ می کند شما را تخریب می کند و فرد دیگری هم نیست و اگر نگویید، مطالب حقه از بین می رود. البته این موارد زیاد هم نیستند. رویکرد آیت الله : روایاتی که راوی خودش را مدح و توثیق کرده است، با قرائن دیگر ضمیمه می کنیم و اگر از مجموعش ظن حاصل شد، به وثاقت می رسیم. پس طبق این مبنا، این نقل باعث تقویت ظن به توثیق می شود. ریشه مبنای ایشان در انسداد است. رویکرد آقای : اگر راوی خودش باشد، نه توثیق را ثابت می کند و نه قدح. به قول آقای خوئی وقتی وثاقت راوی ثابت نیست، اصل صدور این روایت معلوم نیست و مصادره به مطلوب است. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۵، ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3336 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘چگونگی شهادت شهید اول (محمد ) صاحب کتاب لمعه 🔸محمد بن جمال الدین مکی عاملی (۷۳۴-۷۸۶ق) مشهور به‌ شهید اول از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری است. وی شاگرد فخرالمحققین بود و افرادی چون فاضل مقداد نزد او شاگردی کردند کتاب معروف "اللمعة الدمشقیه "برای ایشان است. 🔸علامه امینی ماجرای شهادت محمد بن مکی را از کتاب الؤلؤة چنین نقل می‌کند، که در دوره سلطنت سیف‌الدین بَرْقوق (درگذشت ۸۰۱ق)، یوسف بن یحیی و تقی‌الدین جَبَلی به او تهمت زده و علیه او گزارشاتی نوشتند و عقائدش را فاسد معرفی کردند. ۷۰ نفر که نسبت به او کینه داشتند نیز در جلسه‌ای علیه او شهادت دادند. حدود هزار نفر دیگر در محضر قاضی بیروت نسبت به شهید اول، مطالبی خلاف واقع را شهادت دادند. محمد بن مکی به همین جهت یک‌سال در زندان افتاد. شهادت‌نامه‌ها به دمشق و قاضی عباد ابن جماعة فرستاده شد و او قاضی شام، برهان‌الدین مالکی را مأمور رسیدگی کرد. قاضی مالکی صورت جلسه را بر شهید اول قرائت کرد و او تکذیب کرد. شهید از خود دفاع کرد ولی شاه سخنانش را نپذیرفت و حکم را به قاضی مالکی ارجاع داد. او برخاست و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و بعد اعلام کرد که او باید اعدام شود.  در آن زمان شهید اول ۵۲ سال داشت. شهید اول پنج شنبه ۹ جمادی‌الاول ۷۸۶ق در قلعه شام اعدام شد. 🔹😭 شیخ حر عاملی درباره چگونگی کشتن وی نوشته: شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد به‌دار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازه‌اش را سوزاندند. منبع: دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
☘️«عمر الأطرف» که بود؟ 🔸عمر بن علی بن ابی‌طالب مشهور به عمر الاَطرف از فرزندان امام علی(ع) است. شماری از مورخان او را یکی از شهدای کربلا دانسته‌اند و شماری دیگر بر این باورند وی در واقعه کربلا حضور نداشته است. برخی عمر بن علی را عمر اکبر و کنیه او را ابوالقاسم یا ابوحفص یاد کرده‌اند. نام مادرش به اختلاف گزارش شده است. ابن سعد و یعقوبی نام مادرش را صهبا (ام حبیب) دختر ربیعه تغلبی دانسته بنا به نوشته سپهر، امام علی(ع) دو پسر به نام‌های عمر داشته است: یکی عمرالاکبر که مادرش ام حبیبه بود و در کربلا حضور نداشت و دیگری عمراصغر که پس از برادرش ابوبکر در روز عاشورا به شهادت رسید. منبع: دانشنامه علوم اسلامی ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله‌العالی): 🔹 «عمر الأطرف» فرزند امیرالمؤمنین است و چون فقط پدرش هاشمی بود «الأطرف» خوانده شد و «عمر الأشرف» فرزند حضرت سجاد (علیه‌السلام) است و چون هم پدر و هم مادرش هاشمی بود «الأشرف» خوانده شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 لزوم مواظبت بر میراث شیعی در ادعیه مأثور ✅يكي از امتيازات مذهب تشيع ، برخورداري از دعاهاي ارزشمندي است كه توسط اهل بيت عليهم السلام به پيروان خود تعليم و توصيه شده است. 🔰علي رغم كوشش فراوان در حفظ اين ميراث بجا مانده كه به نوعي شناسه اي براي معرفي شيعه و عقبه فكري او محسوب مي گردد اما متاسفانه در طول تاريخ با راهيابي برخي ادعيه غير مأثور و خلط آنها با دعاهاي ماثور، بعضا موجب آسيب و لطمه جدي به تراث فكري و فرهنگي شيعه شده است.كه براي نمونه مي توان به حاشيه رفتن و كم رنگ شدن برخي از منابع اصيل دعا مانند 👈🏻صحيفه سجاديه و جايگزين شدن و پرداختن به ادعيه غير مأثور مانند👈🏻 دعاهاي روزانه كوتاه در ايام ماه مبارك رمضان كه در بين عموم مردم معروف است اشاره كرد. 📍شايسته است كه روحانيت معظم كه وظيفه ارشاد و تبليغ دين را به عهده دارند نيز در مسير ترويج ادعيه مأثور از اهل بيت عليهم السلام از منابع معتبر گام بردارند. 🔸 معارف بلندي كه در قالب ادعيه از اهل بيت (ع) وارد شده، ما را در مسير سعادت رهنمون است. محدثين بزرگ شيعه نيز اهتمام جدي به ثبت و ضبط اين ادعيه داشته اند تا اين ميراث ارزشمند را به نسل هاي بعدي منتقل نمايند. اما علي رغم همه تلاشها، متاسفانه ایـن سـرمایه عظیـم در طول تاريخ از گزنـد حـوادث بـه طـور کامـل در امـان نمانـده اسـت. ⛔️ورود برخي تجربه هاي شخصي و راهيابي برخي دعاهاي ساخته گي و يا فاقد اصالت و سند صحيح با اهداف خير یـا سوء، به مجامع دعائي در إعصار متاخر موجب رواج آنها در بين مردم شده است. دعاهايي كه علاوه بر فقدان سند و اصالت ، گاه با مشكلات محتوايي نيز مواجهند. 🔸 دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارند در هيچ يك از منابع روائي دست اول از شيعه و سني وجود ندارند و اولين بار توسط مرحوم سيد بن طاووس در قرن هفتم هجري در كتاب إقبال الأعمال بدون ذكر هيچ سند و مآخذي نقل شده اند. و پس از آن در قرن نهم هجري توسط إبراهيم بن علي عاملي كفعمي ( متوفاي ٩٠٥ هجري ) در دو كتاب المصباح و البلد الأمين و سپس توسط مرحوم مجلسي در قرن دوازدهم در بحارالانوار باز نقل شده و شهرت يافته اند. 🔰نكته قابل توجه اينكه اين دعاها در نسخه قديم و جديد إقبال تفاوت هايي دارند كما اينكه بين نقل سيد بن طاووس در إقبال با نقل كفعمي در دو ماخذ المصباح و البلد الأمين نيز تفاوتهاي فاحشي به چشم مي خورد. علاوه بر تفاوتهايي كه بين جملات و برخي فقرات دعا در منابع ذكر شده وجود دارد اختلافاتي نيز در ارتباط با روزهاي مربوطه ديده مي شود. مثلا در دو کتـاب کفعمـی، و زاد المعـاد و مفاتیـح الجنـان دعاي روز ٢٥ و ٢٦ جابجا شده و دعـای روز ٢٥ در روز ٢٦ و دعاي روز ٢٦ در روز ٢٥ آمده است همچنين در دو کتاب کفعمی دعای روز ٢٧ در روز ٢٩ و دعای روز ٢٨ در روز ٢٧ و دعای روز ٢٩ در روز ٢٨ ذكر شده است. 📌 با اين همه اما نقل اين ادعيه توسط كفعمي از ابن عباس نيز تأثيري در صحت و يا احراز استناد اين دعاها به پيامبر(ص) ندارد چه اينكه نقل وي نيز مرفوعه است و او سند متصل به ابن عباس را نياورده است. و وي غالبا متاثر از سيد بن طاووس و كتاب الإقبال بوده است! 💠از سوي ديگر با توجه به كوتاه بودن دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان و گنجانده شدن آنها در قالب يكي دو سطر ، قاعدتا حفظ اين ادعيه و ثبت و ضبط آنها امري دشوار نبوده است و لذا اين سؤالات جدي مطرح مي شود كه اولاً چرا از اين دعاها در طول ٦ قرن اول هيچ خبري نيست؟ و ثانيا چرا در ألفاظ و عبارات اين ادعيه در همين چند منبع محدود اين همه تفاوتهاي آشكار وجود دارد؟ لذا بهتر است به تلاوت قرآن یا دعا های مأثوره و پرفضیلتی که برای روزهای ماه مبارک ذکر شده، پرداخته شود. 🔸 نتیجه گیری ١- دعاهای روزانه ماه رمضان فاقد سند معتبر بوده و از فقدان اصالت رنج مي برند. ٢- وجود إشكالات متعدد در متن اين ادعيه مانند : الف) نبودن صلوات در آنها و عدم مشابهت با ساير ادعيه مأثوره. ب) همسويي با ديدگاه اهل تسنن. ج) وعده پاداشهاي گزاف. د) نا استواري و عدم إتقان متن بواسطه وجود اختلافات گسترده. مأثور بودن اين دعاها را با چالش جدي مواجه ساخته است. با اين همه اما فقدان سند و عدم مأثور بودن اين دعاها مانع جواز خواندن آنها نيست اما استفاده معرفتي از مضامين آنها و ربط دادنشان به معصومين(ع) قطعا جايز نمي باشد. ضمن اين كه بهتر است تا حد امكان به ادعيه مأثور مأنوس باشيم. 📚 ١- إقبال الأعمال ص ١٢٠ به بعد. ٢- المصباح ص ٦١٢. ٣- البلد الأمين ص ٢١٩. ٤- بحارالانوار ج ٩٥ ص ٤. نقل مطالب تنها با ذكر ماخذ آن بلا مانع است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ معرفی کتاب 📚 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🎙 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💼«پرونده علمی (1)» 📖اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه 2️⃣ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ ... (نهج البلاغه، خطبه 80) بررسی چرایی تفسیر صورت گرفته در مورد هر فقره از بخش نخست خطبه مذکور و سازگاری مفسَر با مفسِر و نیز موافقت آن با مضامین قرآنی و حدیثی را به فرصت دیگری موکول می‌نماییم و در ادامه بررسی اعتبارسنجی خطبه 80 نهج البلاغه به بررسی مقاله جناب دکتر محمد قندهاری با عنوان «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه» و ذکر بخشی از اشکالات و آسیب‌های شیوه پژوهش به کار رفته در آن مقاله در قالب پستهایی خواهیم پرداخت.(1) نگارنده مقاله همچون اکثر مقالات خویش، مقاله خود را از دو لایه معنایی شکل داده است، که لایه نخست و عمیق‌تر آن دال مرکزی و اصلی مقالات ایشان را شکل می‌دهد و لایه دوم در واقع برای توجیه و تبیین آن لایه معنایی نخست است، هر چند که از جهت حجم نگارش این لایه معنایی دوم حجم بیشتری را به خود اختصاص دهد. ⬅️لایه معنایی نخست مقاله: این لایه تطبیق قاعده همبستگی متن و سند است. در این لایه میان متن چندین حدیث و نقل مشابهاتی دیده شده است که نگارنده را به این نتیجه رسانده که تعدد واقعه در این نقلها از نظر تاریخی ممکن نیست، و اینها نهایتا هر کدام تاحدی گزارش‌گر یک واقعه و رخداد و حادثه هستند و اگر در این دو نقل از جهت منبع، سند یا متن دوگانگی مشاهده می‌شود خللی در کار است و باید آن خلل را کشف نمود. ⬅️لایه معنایی دوم مقاله: کشف خللی که منجر به مشابهت شده است و سناریو نگاری برای توجیه آن. توجه به دو لایه بودن نگاشته از این رو حائز اهمیت است که هر چه هم ناقدین به نقد لایه معنایی دوم همت گمارند، از نظر نگارنده مقاله اشکالی اساسی متوجه ایشان نیست و ایشان نهایتا تنها بایستی برای آن خلل تشخیص داده شده، سناریو را تغییر دهد یا خلل را در مطلب دیگری جستجو نماید. اما نکته کلیدی آن است که در این کشف خلل و سناریونگاری نگاه خاصی از سوی نگارنده دخیل است که به کار گیری آن در نهایت اصل آسیب‌زایی هر تبیین و سناریویی که ترسیم می‌گردد در عمده موارد حفظ شده و فقط میزان آن کم و زیاد می‌شود. از سوی دیگر این نگاه و به دنبال آن نگارش داستان ما وقع در مصادیق، نام نگاه تاریخی به خود می‌گیرد. این در حالی است که گرچه نگاه تاریخی به مقولات و گزاره‌های تاریخی بسیار ضروری و حیاتی است و عدم داشتن چنین نگاهی آسیب‌های فراوان در رسیدن به واقع در پی خواهد داشت، اما در مقابل نیز عدم توجه به مقتضیات و ظرائف نگاه تاریخی در پژوهش‌ها آسیب‌هایی دهشتناک‌تر به دنبال خواهد داشت و این بحث با صرف ادعا به سرانجام نمی‌رسد. در ادامه به تبیین لایه معنایی نخست مقاله مذکور که در دیگر مقالات نگارنده نیز نقشی اساسی ایفا می‌کند می‌پردازیم و ضمن ذکر نمونه‌هایی از تطبیق صحیح و ناصحیح آن، نقدهایی نسبت بدان طرح خواهیم کرد. پس از آن به نقد و بررسی لایه معنایی دوم و سناریو پردازی شکل گرفته در مقاله مد نظر خواهیم پرداخت و در آنجا نیز ضمن بیان برخی مبانی سعی بر آن خواهیم داشت که کبرای ذهنی نویسنده در سناریوپردازی و نیز سناریو شکل داده شده در خصوص خطبه 80 نهج البلاغه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. —————————— (1) سعی بر آن است که این نقد و بررسی علاوه در برداشتن عمده محتوای ارائه شیعه مربوط بدان، سیر بحثی مجزا را در پیش گیرد و بر نقاطی خاص متمرکز شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💢 دعای ابوحمزه ثمالی ✔️استاد سیداحمد مددی ... دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام‌(ع) شنیده و ثبت کرده است، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال می‌دهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله ‌اندک میان کوچه بنی‌هاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی‌خواند. ——————- 1. مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک». 📚رویکرد کتاب‌شناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
تعصب روشنفکری - استاد شبیری.mp3
1.58M
💠 تعصب روشنفکری ✳️ متاسفانه ما یک مشکلی داریم، مشکل تأثیرپذیری از مستشرقین. مستشرقین به احادیث ما با نگاه منفی و سوء ظن آمیز نگاه می‌کنند. از اوّل اصل را بر عدم اصالت احادیث گذاشتند. نه خصوص احادیث شیعه، احادیث اسلامی اصلا. علت اصلی قضیه هم تحت تأثیر حرف‌هایی است که در مباحث انجیل شناسی هست. ... 🔰ما متأسفانه حالا تعصب روشنفکری [داریم]، کسانی که دلشان می‌خواهد حرف‌های جدید بزنند، حرف‌های تازه بزنند. یکی از حرف‌های تازه زدن حرف‌هایی که غربی‌ها خوششان می‌آید، آن طرفی‌ها خوششان می‌آید. این یک سبک است. من نمی‌خواهم بگویم هر چه در میراث ما وجود دارد درست است، ولی این‌که از اوّل هم ما به عنوان یک اصل مفروض بگوییم هر چه هم وجود دارد خراب است، و دنبال دلیل برای تخریب اینها بگردیم آن هم باطل است. هر دو طرف قضیه افراط و تفریطی هست. 🔺درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri