eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
27 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 معرفی آثار استاد حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی؛ 💠 به مناسبت تألیف پنجاه و چهارمین اثر استاد با عنوان « نگاهی به مکاتب فقهی شیعه» 👉 https://b2n.ir/y63006 🆔 @maalem_ir | معالم 🆔eitaa.com/rabbanibirjandi/
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📚 کتاب «نگاهی به مکاتب فقهی شیعه» اثر محمدحسن ربانی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید. https://hawzahnews.com/xbvsf @HawzahNews| حوزه‌نیوز
❇️ موسسه دارا الاعلام برگزار میکند وبینار تخصصی با موضوع 🔸 بررسی منابع حدیثی-رجالی اهل سنت ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد حسن سعادت پرور 🗓زمان برگزاری سه شنبه 30 آذر ماه ⏰ساعت 14:00 عصر لینک ورود به وبینار https://c88.ir/ZrG جهت اطلاع از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت موسسه دارالاعلام در کانال زیر عضو شوید. https://eitaa.com/darolelam_fars
برنامه مدرسه سوم حدیث پژوهی مقارن.docx
18.9K
👆ریز برنامه فصل سوم مدرسه مجازی حدیث پژوهی مقارن✅ 🔸برگزارکننده: مرکز تخصصی آخوند خراسانی با مشارکت گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و برخی دیگر از مراکز حوزوی 🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/ کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید @rejalkh
عنوان کتاب: کتاب مکاتب فقهی شیعه 🎙ارائه دهنده:حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی. 📆زمان:سه شنبه سی آذر ساعت10:00 ✅ موضوع:نقش پژوهش در پویایی و تکامل مباحث فقهی 🎙ارائه دهنده :,حجت الاسلام والمسلمین دکتر سجادی زاده. 📆زمان:چهارشنبه یکم دی ماه ساعت ۹:۴۵ ✅موضوع:لزوم آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه. 🎙ارائه دهنده:حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد. 📆زمان:پنج شنبه دوم دی ماه ساعت ۱۰صبح 🔗لینک شرکت در نشست: masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/pajoohesh •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
🔹استاد حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی؛ 💠 باید زوایای فکری شخصیت حضرت آيت الله حسینی شاهرودی واکاوی و قابل استفاده علمی باشد 👉 https://b2n.ir/x44347 🆔 @maalem_ir | معالم 🆔eitaa.com/rabbanibirjandi/
هدایت شده از اجتهاد
💢نگاهی به مکاتب فقهی شیعه؛ اثر جدید استاد ربانی بیرجندی 📚پنجاه و چهارمین اثر حجت‌الاسلام محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با عنوان «نگاهی به مکاتب فقهی شیعه» منتشر شد. 📖این کتاب شامل ۱۲ فصل «فقه در آغاز عصر غیبت»، «مکتب شیخ مفید»، «مکتب حله»، «مکتب جبل عامل»، «مکتب محقق اردبیلی»، «مکتب علامه وحید بهبهانی»، «مکتب فیض کاشانی»، «مکتب صاحب جواهر»، «مکتب شیخ انصاری»، «مکتب آیت‌الله بروجردی»، «مکتب امام خمینی» و «مکتب آیت‌الله خویی» است. 👈 معرفی تفصیلی: https://b2n.ir/u55257 🆔 @ijtihad
💠کارگاه ملی آمادگی آزمونهای ارشد و دکتری(۳جلسه) [ویژه همه دانشجویان و دانش‌پژوهان رشته و گرایش های علوم قرآن و حدیث کشور و طلاب متقاضی] 🔻افتتاحیه؛ قرائت قرآن قاری بین المللی استاد فراهانی و بیانات ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم؛ حجت السلام و المسلمین دکتر مودب 🔻ارائه دکتر محمدزاده(ریاست موسسه حافظون) 🔻بیانات ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم 🔻اهمیت تجارب پژوهشی و توصیه های عمومی به متقاضیان ارشد، دکتری و مصاحبه دکتری در بیان حجت الاسلام و السلمین دکتر رحمان ستایش(پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰) 🔻اختتامیه؛ با صدور بیانیه مطالبه گری لزوم توجه به پذیرش هدفمند و فراهم نمودن زمینه نقش آفرینی فارغ التحصیلان علوم قرآن و حدیث ✔️جلسه اول؛ سه شنبه ۷ دی ماه ✔️جلسه دوم؛ پنج شنبه ۹ دی ماه ✔️جلسه سوم؛ شنبه ۱۱ دی ماه 🕕 هر جلسه ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ 👈ورود کارگاه از طریق مهمان(GUest)؛ https://online.qom.ac.ir/quran_hadith_asso انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
هدایت شده از اجتهاد
💢نیازمند فقه الحدیث روایات اعتقادی و دانشنامه روایات اهل بیت(ع) هستیم ✔️حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، رئیس پژوهشکده معارف اهل بیت(ع) 🔸امروزه شبهاتی که سمت شیعه وارد می‌شود دو رکن اصلی شیعه یعنی امامت و حدیث را نشانه گرفته است. امروز در حوزه علمیه با این‌مشکل مواجه هستیم که کمتر به جمع ادله و احادیث اعتقادی و فقه الحدیث روایات اعتقادی پرداخته شده است، در حالی که تنها میراث واقعی شیعه، احادیث اهل بیت علیهم‌السلام است. 🔸اگر قرار باشد در زمینه فقه معرفت‌ الهی، به معنای دقیق کلمه، دانش داشته باشیم، تا زیر ساخت‌ها آماده نشود چنین چیزی امکان ندارد. 🔸حوزه علمیه ما برای جا انداختن فرهنگ مراجعه به ثقلین نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد، ما نیازمند یک فقه الحدیث روایات اعتقادی و یک دانشنامه روایات اهل بیت علیهم‌السلام هستیم. 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تأثیر موضوع‌شناسی در پویایی و بالندگی فقه ✔️نشستی علمی با حضور آیت‌الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید دانشگاه به اهتمام هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی برگزار گردید. این نشست با توجه به موضوع درس خارج فقه ‌‌آیت‌الله مروارید پیرامون بررسی زوایا و ابعاد مختلف مساله فرآورده‌‌‌‌‌های حلال با حضور متخصصان تغذیه، صنایع غذائی و داروسازی تشکیل شد. 👈بخوانید: https://b2n.ir/r56253 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢انواع سیاق و حدود حجیت آن ✔️حجت‌الاسلام حسن رضایی صرمی: علوم نقلی‌‌ای که ما با آن کار داریم بحث حدیث و تفسیر و فقه است و متکی به لفظ هستند اگر از لفظ بخواهید برداشت داشته باشید، رکن آن، ظهورات است. یکی از نکات بسیار مهم در ظهورات بحث سیاق است. دلالت لفظ مشخص است و با رجوع به فرهنگ لغت، شاید مشکل حل شود ولی مباحث سیاقی گاهی مواقع آن‌قدر دقیق است که زیرکی خاص خودش را نیاز دارد. مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی،‌‌ می‌فرماید اجتهاد مذاق امام فهمی است. یکی از نکته‌‌‌هایی که این تعبیر دارد مربوط به بحث سیاق است. مذاق امام فهمی یعنی اینکه ما حال متکلم را درنظر بگیریم و ببینیم چه کسی این کلام را بیان‌‌ می‌کند و آن متکلم چه اغراضی دارد. حالت متکلم یکی از اسبابی است که سیاق را شکل‌‌ می‌دهد. بحث سیاق را در علم اصول ذیل حدیث رفع مطرح‌‌ می‌کنند که بحث وحدت سیاق در «رفع ما لایعلمون» است که مراد از مای موصول چیست؛ آیا مراد شبهه موضوعیه است یا شبهه حکمیه را نیز شامل‌‌ می‌شود. اینجا تمسک به وحدت سیاق شده و بعضی مباحث پیرامون آن شکل گرفته است. این وحدت سیاق در اینجا یکی از شقوق سیاق است و ما‌‌ می‌توانیم سیاق را به انواع مختلفی تقسیم کنیم. در این رساله انواع سیاق را مطرح کردیم؛ مانند سیاق امتناع، سیاق حصر و سیاق تحدید وسیاق مقابله. 👈اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r73177 🆔 @ijtihad
🗞 مرور اخبار اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 🆔 @maalem_ir | معالم 🆔 @rabbanibirjandi
هدایت شده از اجتهاد
📘 آیین رونمایی از کتاب موافقت معنایی، اثر حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا 🎙 با سخنرانی: 👤 استاد علی اکبر رشاد 👤 حجت‌الاسلام علی راد 👤 حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری 🗓 زمان: چهارشنبه 8 دی ماه، ساعت 11 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق: TV.iict.ac.ir 👈 معرفی و آشنایی با اثر: https://b2n.ir/z93195 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔺تاثیر رجال در مسائل فقهی 🎙ارائه: استاد احمد عابدی 🗓زمان: چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰، همراه با نماز ظهر و عصر 🏛مکان: خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم‌السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی: https://rubika.ir/aleyasin_ir 🆔 @ijtihad
💢بررسی راه‌های حلِّ تعارض احادیث ✍️مجتبی باقری 🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبه‌رو مى‌شویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مى‌داند. مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مى‌رفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مى‌کند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است. شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث می‌داند که براى تمامى طوائف علماء، به‌خصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیث‌پژوهى است، تسلّط‍‌ و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیث‌پژوه و فقیهى لازم و ضرورى است. علماء و حدیث شناسان همواره می‌کوشند تا با روش‌های مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهم‌ترین مسئله‌ایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش می‌دهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیت‌الله سیستانی به آن اشاره کرده‌اند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف‌ احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود. 👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511 🆔 @rejalkh
🔰مكارم اخلاق و توجه خاص اساتيد 🔻آيت الله مرواريد گفت: توجه به مکارم اخلاقی در سخنان اساتید و علما بسیار مهم است. مرحوم حاج‌آقا خیلی وقت‌ها در درس اصول و فقه به حاشیه می‌رفتند و راجع به امور اخلاقی صحبت می‌کردند و خصوصاً در ارتباط با دعا و توجه به خدای متعال بحث داشتند که حال خاصی بود 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry?id=41982 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
✅نشست تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران 🔴 برگزارکننده: معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✔️ با حضور: حجت‌الاسلام دکتر سید رضا مؤدب؛ گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم 📆زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۲- ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ 👈 لینک نشست: http://vroom.ut.ac.ir/farabi21 ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @rejalkh ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
💢استاد ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید علی دلبری (دام عزه) عضو محترم هیئت علمی گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان عضو محترم هیئت تحریریه مجله مطالعات اعتبارسنجی حدیث سلام علیکم درگذشت جانسوز ابوی مکرم را خدمت حضرتعالی و سایر خاندان محترم تسلیت عرض می نماییم. خداوند متعال ایشان را مشمول رحمت و مغفرت بفرماید و به حضرتعالی و سایر بازماندگان شکیبایی و پاداش افزون عطا فرماید. دفتر گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و دبیرخانه مجله مطالعات اعتبارسنجی حدیث @rejalkh https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
✅موضوع: کتاب شناسی کتب اربعه 🎙ارائه: حجت الاسلام علی قلی زاده 🔹برگزارکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت مه 🔸خلاصه نشست : کتب اربعه شیعه گوهرهای گرانبهایی هستند که از ابتدای تألیف تاکنون مورد توجه علمای شیعه و اقشار مختلف قرار گرفته است و در حقیقت بخش اعظمی از متون دینی و مکتبی تشیع در این چهار کتاب ارزشمند نهفته است تاریخ حدیث شیعه فراز و نشیب‌های متعددی پشت سر گذاشته و حوادث تلخ و شیرینی به خود دیده است و می‌توان گفت که این دانش همانند هر دانش دیگر از مراحلی عبور کرده و دوران‌هایی را به خود اختصاص داده است که در رأس آن می‌توان از دو دوره متقدمان و متأخران یاد کرد. در تمایز این دوره می‌توان گفت: دوره متقدمان همان پنج قرن نخست هجری است که در این دوره حدیث شیعه توسط ائمه معصومین صادر شد و به وسیله اصحاب و راویان آن حضرات به رشته تحریر کشیده شد، سپس توسط دانشمندان طبقات بعد دسته‌بندی و تدوین و در نهایت توسط محدثان سه گانه اول یعنی شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی در کتب اربعه (کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب و استبصار) جای گرفت. ✔️مقصود از دوره متأخران دوره پیدایش مجامع تکمیلی در حدیث شیعه است. این دوران از ابتدای قرن ششم آغاز شده و تا طبقه معاصران ادامه می‌یابد که در این عصر نیز محدثان عظیم الشأنی همچون شیخ حر عاملی صاحب کتاب وسائل الشیعه، فیض کاشانی صاحب کتاب وافی و علامه مجلسی صاحب کتاب بحارالانوار ظهور کردند. دی عج •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
🔷 سخنرانی استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی، مدیرگروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی در مراسم تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان 🆔 @maalem_ir | معالم
✅موضوع: تبیین اهمیت و کارایی آن علم، کاربرد علم اصول در اجتهاد و فقاهت. 🎙استاد: حجت الاسلام والمسلمین علوی آزیز چکیده نشست : « دانش اصول دانشی است با سابقه بیش از 1200 ساله. اینکه چه علومی برای اجتهاد و استنباط نیازمی باشد مورد اختلاف است. علوم ادبیات، منطق، عقاید، تفسیر، رجال و اصول. البته در مسیر اجتهاد علم اصول و رجال تاکید بیشتر شده است. اصول نیز مقول به تشکیک است. برخی بیشتر و برخی کمتر احساس نیاز به علم اصول در اجتهاد کردند. و لی می شود گفت تقریبا همه صاحب نظران به اصل علم اصول در تاثیر اجتهاد معرفتند. در ابتدا علم حدیث شکل گرفت و علما شروع به تبویب احادیث کردند. مثلا مرحوم کلینی در بیش از بیست سال کافی شریف را جمع کرد و بیش از 16 هزار حدیث در کافی شریف است. پس اول علم حدیث شکل گرفت. لذا دانشی که از دل دانش حدیث درامد دانش فقه بود. در حدیثی در کتاب عوالی اللعالی عبارتی به این مضمون آمده است که علینا القاء الاصول و علیکم التفریع برداشت شده که می شود از همین احادیثی که ایمه تصریح فرمودند قواعدی برداشت کرد که فروع بسیاری را ناشی شود. مثلا در آیه "فتیمموا صعیدا طیبا" خوب اینجا علم اصول است که باید ظاهر صیغه امر در آیه را بیان کند که آیا ظهور در وجوب تیمم در صورت نبود آب دارد یا خیر؟ یا مثلا مراد از "صعید" چیست؟ آیا می توان به قول لغوی مراجعه کرد؟ آیا قول لغوی حجت است؟» 🔹واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت مهدی عج •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh .
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ⚫️فرا رسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره ، فاطمه زهرا سلام الله علیها، تسلیت باد . @shobeiri
هدایت شده از اجتهاد
💢میراثِ دانشمندی مسلمان در سده‌های میانی؛ ابن طاووس و سرنوشت کتابخانۀ او ✍️ محمد خراسانی 🔻این مقاله، به یک یادداشتِ بیانگر وقف می‌پردازد که تنها اثر برجای‌مانده از کتابخانۀ مشهورِ دانشمندِ شیعه، علی بن موسی بن طاووس است. این یادداشت، بینش جدیدی نسبت به کتاب‌هایی که وی در اختیار داشته، ارائه می‌دهد و چارچوب قانونی‌ای را که این کتاب‌ها طی آن به نوادگانِ او منتقل شده‌اند، روشن‌تر می‌سازد. هم‌چنین در این مقاله، تاریخچۀ مفصل‌تری دربارۀ این نسخۀ خطی از انتقال آن از دمشق تا استانبول ترسیم می‌شود و راهکارهایی برای ردیابی چنین یادداشت‌هایی که اغلب عامدانه نابود ‌شده‌اند، مطرح می‌شود. 👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e45523 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢چالش‌های حوزه مطالعات حدیثی در دوره معاصر ✔️حجت‌الاسلام علی راد: 🔹متاسفانه بنا به دلایل موجه‌ای نتوانستیم مطالعات حوزه حدیثی را آنچنان که شایسته است به حوزه نوآوری و تحول نزدیک کنیم یکی از علل و زمینه‌های این چالش فقدان گفت و گو و تعادل با حوزه‌های جدید مطالعاتی در فهم متون دینی است. 🔸برای ارائه ظرفیت متنوع میراث حدیثی شیعه نیازمند داشتن زبان و ادبیات و منطق مفهمه مشترک با مراکز تولید دانش در جهان هستیم البته بعد از انقلاب اسلامی در توجه به میراث حدیثی کارهای مهمی صورت گرفته است. 🔹در مطالعات حدیثی تک روشی هستیم و از روش‌های تلفیقی و جدید در تحقیق متون حدیثی و نقد و فهم آنها استفاده نمی‌کنیم و بایستی از این انحصار و انسداد روشی خارج شویم و به سمت وضعیت تکثر روشی البته با حفظ مبانی و مبادی و اصول رایج در حوزه‌های علمیه حرکت کنیم. 🔸تاکنون در حوزه احراز عدم مخالفت با کتاب و احراز موافقت با کتاب پژوهش جدی که ما را با یک نظریه که بتواند ابعاد مختلف این احراز موافقت و یا مخالفت را نشان بدهد نداشتیم اما کتاب ارزشمند موافقت معنایی نمونه موفقی است در عرصه این چالش‌ها و ایجاد تحول در مطالعات حدیثی به ویژه در خصوص اعتبار سنجی احادیث با قرآن کریم و این کتاب یکی از شاخص‌های تحول آفرین در حوزه پژوهش‌های حدیثی است. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/y49146 🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢دین حداکثری است یا حداقلی 👤 استاد محمدتقی شهیدی: 🔻برخی فقهاء دین را حداقلی دانسته‌اند. طبق این مبنا غیر از مواردی که خود شارع به عنوان ارزش‌ها و محرمات و واجبات مطرح کرده است، در سایر موارد، مردم هرطور که مایلند می‌توانند با هم قرارداد‌های مختلف ببندند و زندگی کنند. طبق این مبنا اصلا دین در غیر مواردی که متذکر آن شده است، حکم ندارد و منطقۀ الفراغ است. قائلین به این قول به برخی از روایات استدلال کرده‌اند که از جمله آن‌ها روایت جابر از امام باقر علیه السلام است: «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي لَمْ أَدَعْ شَيْئاً يُقَرِّبُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَبَّأْتُكُمْ بِهِ» طبق این روایت، هر چیزی که مقرب به بهشت یا مبعداز جهنم باشد را شارع بیان کرده است، لکن درمورد چیزهایی که نه معبد از جهنم و نه مقرب به بهشت است، مطلبی نفرموده است. قید در این جا ظهور در احترازیت دارد لذا اینگونه استفاده کرده‌اند که در مورد چیز هایی مبعد از جهنم و مقرب به بهشت است، مطلبی توسط شارع بیان نشده است. اشکال به این نظریه این است که: اولا سند این روایت مشتمل بر عمرو بن شمر است و ضعیف می‌باشد. ثانیا به سند معتبری همین روایت به این مضمون آمده است «عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد عن ابن فضال عن عاصم بن حمید عن ابی حمزة الثمالی عن ابی‌جعفر علیه السلام قال خطب رسول الله صلی الله علیه و آله فی حجة الوداع فقال یا ایها الناس و الله ما من شیء یقربکم من الجنة و یباعدکم من النار الا و قد امرتکم به و ما من شیء یقربکم من النار و یباعدکم من الجنة الا و قد نهیتکم عنه» بنابر این صرفا اوامر و نواهی شرعی در موارد مقرب و مبعد است و در غیر آن شارع بیاناتی دارد ولی امر و نهی نکرده است. ثالثا روایات متعددی بر خلاف این نظریه دلالت دارد مانند صحیحه حماد: « عَلِيٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ». 🆔 @ijtihad