✅نشست های علمی پژوهشی در علم رجال
🔶نیمه ی اول ماه مبارک رمضان🔻
🔷لینک ثبت نام درسایت حوزه👇
http://www.hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=%20%20%20%20%20%20%20366
💠
🔻مهلت ثبت نام در دوره 💠 97/2/25
https://eitaa.com/rejalkh
✅شروع سلسله نشست های پژوهشی در علم رجال به همت کارگروه رجال پژوهی مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره) و مشارکت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔻شنبه 29اردیبهشت ساعت13/15
در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی (ره) ، فاز قدیم🔻
با حضور ارزشمند
آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان
و استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
✅نشست ویژه اساتید و طلاب درس خارج با حضور ارزشمند استاد حسینی شیرازی
🔻امشب دوشنبه ساعت ۲۲. مدرسه آیت الله العظمی خوئی فاز قدیم🔻
💠گعده های علمی در موضوعات پیراحدیثی و رجالی
شب ها ساعت ۲۲ مدرسه آیت الله خوئی رحمه الله، فاز قدیم
✅
با حضور ارزشمند استاد سید علیرضا حسینی شیرازی و ...
ویژه اساتید، نخبگان و طلاب درس خارج
AyatollahMorvarid-2-LQ.mp3
21.64M
✅دومین #نشست علمی پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: استاد آیة الله حاج شیخ مهدی #مروارید🔻
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
🔻
📚 آیا #توثیقات #نجاشی نسبت به سابقین خود که با آن ها معاصر نبوده، إخبار از #حس است یا #حدسی و اجتهادی می باشد؟
🔻به طور کلی منشأ توثیقات یک فرد نسبت به سابقین خود، یا از باب ورود روایاتی از جانب ائمه علیهم السلام در مدح آن شخص است (مانند تألیف کتاب کشی) که به استنباطی مانند استنباط احکام شرعی و ملاحظه روات نیاز دارد، و یا حکم به وثاقت یک شخص از جهت بررسی کتب و مدوّناتش و مقایسه کتاب او با سایر کتب می باشد. که در هر دو قسم به اجتهاد عمل می شود، همان طور که مرحوم نجاشی اجتهاد می کرده است.
🔸شاهد بر اجتهاد مرحوم نجاشی، مقایسه روایات یک فرد با سایر روایات است. به طور نمونه:
▪️ در ترجمه "الحسن بن العباس الحریش الرازی": أبو علي روى عن أبي جعفر الثاني عليه السلام، ضعيف جدا. له كتاب: إنا أنزلناه في ليلة القدر، و هو كتاب ردي الحديث، مضطرب الألفاظ. (رجال النجاشی، رقم۱۳۸، ص۶۰-۶۱)
▪️و ترجمه "الحسن بن محمد بن يحيى بن الحسن بن جعفر بن عبيد الله بن الحسين بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام": أبو محمد، المعروف بابن أخي طاهر. روى عن جده يحيى بن الحسن و غيره، و روى عن المجاهيل أحاديث منكرة رأيت أصحابنا يضعفونه. (رجال النجاشی، رقم۱۴۹، ص۶۴)
▪️و همچنین ترجمه "داود بن کثیر الرقّی": و أبوه كثير يكنى أبا خالد، و هو يكنى أبا سليمان. ضعيف جدا، و الغلاة تروي عنه. (رجال النجاشی، رقم۴۱۰، ص۱۵۶)
✅ مباحث الحجج، سیستانی، ص۲۰۷ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة
ادامه دارد👇
@rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
📚 پس چون #توثیقات رجالیون مانند نجاشی از این باب بوده، لذا توثیقات اجتهادی هستند و إخبار آنها به توثیق شخصی، #خبر_حسی نمی باشد.
ولی برخی از اکابر مانند مرحوم آقای #خویی مدعی شدند که این أخبار، إخبار حسی می باشد:
🔸فإن قيل: إنّ إخبارهم عن الوثاقة و الحسن -لعله- نشأ من #الحدس و الاجتهاد و إعمال النظر، فلا تشمله أدلة حجية خبر الثقة، فإنّها لا تشمل الأخبار الحدسية، فإذا احتمل أنّ الخبر حدسي كانت #الشبهة_مصداقية.
قلنا: إنّ هذا الاحتمال لا يعتنى به بعد قيام السيرة على حجية خبر الثقة فيما لم يعلم أنّه نشأ من الحدس.
و لا ريب في أنّ احتمال الحس في أخبارهم -و لو من جهة نقل كابر عن كابر و ثقة عن ثقة- موجود وجدانا.
كيف؟ و قد كان تأليف كتب الفهارس و التراجم لتمييز الصحيح من السقيم أمرا متعارفا عندهم، و قد وصلتنا جملة من ذلك و لم تصلنا جملة أخرى.
و قد بلغ عدد #الكتب_الرجالية من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشيخ نيّفا و مائة كتاب على ما يظهر من النجاشي و الشيخ و غيرهما.
و قد جمع ذلك البحّاثة الشهير المعاصر الشيخ آقا بزرگ الطهراني في كتابه #مصفّى_المقال.
قال الشيخ في كتاب العدّة في آخر فصل في ذكر خبر الواحد: «إنّا وجدنا الطائفة ميّزت الرجال الناقلة لهذه الأخبار فوثّقت الثقات منهم، و ضعّفت الضعفاء، و فرّقت بين من يعتمد على حديثه و روايته و بين من لا يعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذمّوا المذموم. و قالوا: فلان متّهم في حديثه، و فلان كذّاب، و فلان مخلّط، و فلان مخالف في المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفي، و فلان فطحي، و غير ذلك من الطعون التي ذكروها.
و صنفوا في ذلك الكتب و استثنوا الرجال من جملة ما رووه من التصانيف في فهارسهم، حتى أنّ واحدا منهم إذا أنكر حديثا طعن في إسناده و ضعفه بروايته. هذه عادتهم على قديم و حديث لا تنخرم».
و النجاشي قد يسند ما يذكره إلى أصحاب الرجال و يقول: «ذكره أصحاب الرجال». (معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۴۱-۴۲)
🔹و در قبال قول شیخ طوسی در عدّة الاصول، قول ابن قبه در کمال الدین شیخ صدوق می باشد:
و كان أسلافهم قوم يرجعون إلى ورع و اجتهاد و سلامة ناحية و لم يكونوا أصحاب نظر و تميز فكانوا إذا رأوا رجلا مستورا يروي خبرا أحسنوا به الظن و قبلوه. (کمال الدین، ج۱، ص۱۱۰)
🔻به طور کلی مناشیء و منابعی که به واسطه آن افراد در فهرست #شیخ_طوسی و فهرست نجاشی توثیق شده اند مختلف بوده است و برخی از آن ها بدین قرارند:
1⃣ معاشرت؛ به اینکه با فردی که توثیق کرده اند معاشر بوده اند، و وثاقت اگرچه از امور حسی نیست ولی از امور شبیه حس قلمداد می شود.
2⃣ شهرت؛ به اینکه فردی که اراده توثیق او را داشتند، مشهور به وثاقت در نزد آنها بوده، اگرچه زمان او سابق بر آنان بوده است. مانند اینکه ما وقتی می خواهیم به وثاقت فرد مشهوری حکم کنیم، می گوییم وی موثق است اگر چه در زمان سابق ما زندگی می کرده است.
3⃣ توثیق معاصر؛ کما اینکه در کتاب شیخ انصاری توثیق نسبت به معاصرینش وجود دارد.
در این اقسام سه گانه، ممکن است که گفته شود توثیقات إخبار حسی و إخبار ثقه از ثقه می باشد، اگر چه ما حجیت خبر ثقه در موضوعات را انکار می کنیم.
4⃣ ورود روایتی در شأن یک فرد؛ با مراجعه به أخبار وارده در مدح و ذم روات، مانند کتاب کشّی. مستند کشّی نیز کتبی مانند کتاب عیاشی و نصر بن صباح است که در این موضوع نوشته شده بوده است. و این أخبار را نیز مانند سایر روایات باید سند و متن آنها را ملاحظه کرد و استنباط نمود.
5⃣ کتب شخص؛ به اینکه به کتب فردی که می خواستند او را توثیق کنند مراجعه می شده و از خلال کتبش به او شناخت پیدا می کردند. کما اینکه ما وقتی می خواهیم نسبت به یک فردی معرفت پیدا کنیم و وثاقت یا خبرویت یا ... او را تشخیص دهیم، اگر آثاری از او نزد ما موجود باشد، به آنها مراجعه می کنیم.
6⃣ اعتماد به کسی که به آن شخص اعتماد دارد؛ مانند این که نجاشی در مورد علي بن محمد بن قتيبة النيشابوري (النيسابوري) ذکر می کند: عليه اعتمد أبو عمرو الكشي في كتاب الرجال. (رجال النجاشی، رقم۶۷۸، ص۲۵۹)
7⃣ توثیق جماعتی از اهل خبره؛
💠 مجموعه این امور، ممکن است که منشأ و منبع حصول وثوق به وثاقت یک راوی باشد و توثیقات نجاشی را تشکیل دهد. این امور (غیر از سه مورد اول) مقدمات حدسی دارند.
✅ مباحث الحجج، ص۲۰۷-۲۱۰ ذیل التنبیه الثانی: فی کیفیة اثبات وثاقة الرواة
#أصالة_الحس
@rejal_shobeiri
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅دومین #نشست علمی پژوهشی در #علم_رجال 🔷بخش اول: استاد آیة الله حاج شیخ مهدی #مروارید🔻 🔻موضوع: بررسی
صوت ها در سروش یا تلگرام بیشتر بارگذاری شده است.
فرهیختگان گرامی
💠💠💠💠💠💠
لطفا جزوات خود را به آیدی @mnajib با شماره تلفن 09354115335 ارسال نمایید
از بهترین جزوات تقدیر صورت خواهد پذیرفت.
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
رجال پژوهی:
سلسله نشستهای رجال پژوهی
باموضوع اصالة الوثاقة
امشب(دوشنبه شب) ساعت ده وبیست دقیقه
انتهای شیرازی 16
استاد محترم حجت الاسلام حاج آقای درایتی
هیئت اندیشه ورز رجال پژوهی
✅سلسله نشست های پژوهشی در علم رجال
تا روز چهارشنبه 9 خرداد 97 ادامه دارد.
🔻این نشست ها که به همت هیئت اندیشه ورز رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره) برگزار می شود، از شنبه 29اردیبهشت97 شروع شده و هر روز ساعت13 ظهر با حضور ارزشمند
آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید
و استاد محترم دکتر سید علیرضا حسینی شیرازی
و استقبال بسیاری از اساتید و طلاب درس خارج بر قرار بوده است.
👆
🔶همچنین لازم به ذکر است در صورتی که افراد شرکت کننده جزوه ای از درس در قالب یک مقاله إرائه کنند، مدرک پایان دوره به آنها اعطا می شود.
@rejalkh
✅ سلسله نشستهای علمی پژوهشی در علم رجال روز چهارشنبه با حضور آیت الله مروارید و دکتر سید علیرضا حسینی شیرازی برگزار خواهد شد.
هدایت شده از سلمان مدیا🇮🇷
🆔 @HozehNews
🔻 سلسله #نشست های پژوهشی در #علم_رجال از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در #مدرسه_علمیه_آیت_الله_العظمی_خویی (ره) برگزار شد.
✳️متن کامل خبر:
➡️http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=27577
AyatollahMorvarid-3-LQ-97-2-30.mp3
23.14M
✅سومین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: استاد آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
AyatollahMorvarid-4-LQ-97-2-31.MP3
10.2M
✅چهارمین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
AyatollahMorvarid-5-LQ-97-3-1.mp3
9.3M
✅پنجمین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
AyatollahMorvarid-6-LQ-97-3-2.mp3
20.77M
✅ششمین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh