eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
28 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشی 🔻نشست علمی « باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشي» به همت گروه رجال و حدیث پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40747 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از دو فصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث
🔹«روز قلم» فرصتی است برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آنکه عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند. 14تیرماه روز قلم بر تمام اصحاب فرهنگ، محققین و پژوهشگران مبارک باد. 🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/ کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید @rejalkh
هدایت شده از دانشگاه قرآن و حدیث
🔻 پذیرش دانشجو از طریق آزمون اختصاصی ویژه طلاب خواهر و برادر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به دو شیوه آموزش مجازی در سراسر کشور و حضوری در تهران، قم، مشهد و اصفهان 💢 ارائه مدرک معتبر و رسمی از وزارت علوم تحقیقات وفناوری ✅ %80 تخفیف در شهریه ثابت 🔹 ثبت نام تا 20 تیرماه 📱0935295129 ☎️021- 51290 🌐 http://qhu.ac.ir 🆔 @qhuacir
💠 📘 الاصول الستة عشر مِن الاصول الاولیة 🔹 کتاب ذی قیمت "الاصول الستة عشر" مجموعه‌ای از کتاب‌های روایی شیعه مربوط به عصر امامان معصوم علیه السلام و به تعبیری، بخش کوچکی از اصول اربعمائة شیعه است که در دسترس علمای شیعه قرار دارد. این اثر مشتمل بر دو مجموعه از اصول و منابع روایی با موضوعات گوناگون می‌باشد که توسط جمعی از علما و به زبان عربی نوشته شده است. غالب روایات این مجموعه از طریق شیخ الروایت، محمدبن ابی عمیر که از اصحاب اجماع است، می‌باشد. 👈 معرفی کامل کتاب 🔗 https://b2n.ir/q02997 🌐لینک کانال دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید؛❣️ 🎁کانال رسمی🔻 گروه رجال وحدیث حوزه علمیه خراسان🔻 🌐شناسه ی ما در شبکه تلگرام و ایتا : 🆔https://eitaa.com/rejalkh 🆔https://t.me/rejalkh
آیت الله مروارید: رشد فقه و فقاهت در بین خواهران، لازم است و باید ادامه یابد عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: حضور زنان در عرصه‌های تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد. متن کامل در پیام بعدی... •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید در نشست ممتحنین شفاهی درس خارج خواهران این حوزه که به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد، بیان کرد: حضور زنان در عرصه‌های تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد. وی با بیان اینکه طلب علم و تفقه، تنها اختصاص به مردان ندارد، گفت: در لسان عرب وقتی خطاب کلی وارد می‌شود، ضمیر مذکر به کار می‌رود اما ملاک این قضیه نیست که خطاب فقط به مردان است و برای زن‌ها هیچ تذکر و ارشادی مطرح نشده است. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 33 سوره احزاب « إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ ... » تشریح کرد: ملاک این آیه برای رد بسیاری از توهمات نسبت به فضیلت مردان می‌باشد که برای جمع کثیر آورده شده است. آیت‌الله مروارید در ادامه بیان کرد: عبارت « تَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ» مختص مردان به‌تنهایی نیست، زنان چون از جهات مختلف در ارتباط با فرزندان و خانواده هستند، در این رابطه تأکید بیشتری دارند. زنی که در مقام مربی است طبیعتاً انتظار این است که جهاتی از علم و عمل و تقوا را داشته و کارکرده باشد. وی با اشاره به زنان موفق در عرصه عمل به دین و اخلاق، تأکید کرد: با توجه به اینکه در بین اصحاب ائمه معصومین(ع)، زنان نقش مؤثری داشته‌اند ازجمله در قم، کوفه و ... و همچنین در بین متأخرین نیز زنان فاضله‌ای بوده‌اند، لذا ضرورت دارد خواهران با جدیت کامل در این راه وارد شوند و با توجه به مسیر پیش رو، راه را ادامه دهند. استاد عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: زنان فاضله منابعی هستند که در مکاتب خواهران تربیت‌شده و رشد یافته‌اند و درزمینه فقه و فقاهت پیشرفته‌اند، لذا باید از ارزش به‌دست‌آمده در تربیت دیگران نیز استفاده کنند. الزامات مسیر فقاهت برای بانوان آیت‌الله مروارید، همت مضاعف و احساس وظیفه بیشتر را به‌عنوان مهره‌های اصلی ادامه مسیر فقاهت خواهران برشمرد و گفت: با توجه به حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند « إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِين ؛ دانشمندان وارثان پيمبرانند براى اينكه پيمبران پول طلا و نقره به ارث نگذارند و تنها احاديثى از احاديثشان بجاى گذارند هر كه از آن احاديث برگيرد بهره بسيارى برگرفته است. پس نيكو بنگريد كه اين علم خود را از كه می‌گیرید، زيرا در خاندان ما اهل‌بیت در هر عصر جانشينان عادلى هستند كه تغيير دادن غاليان و به خود بستگى خرابكاران و بد معنى كردن نادانان را از دين برمی‌دارند.» باید دقت داشت که علم را از چه کسی دریافت می‌کنید. وی افزود: فرقه‌ها و انحرافات در همه زمان‌ها وجود داشته است اما در امروزه با عناوین و اسامی مختلف گسترش بیشتری یافته‌اند لذا باید مراقب باشید و در رشته فقاهت شیعه، عقاید و احکام شرعی با اعتقادات صحیح و در روش فقاهت معمول گام بردارید و مراقب شبهات، اخباری گری و شیخی گری و ... باشید. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید بر اینکه باید افرادی برای تمام امور دینی، فقه و احکام در حوزه‌های علمیه تربیت شوند، گفت: در مسیر رسیدن به فقاهت باید با توجه به سیره علمای سلف، استقامت و در برابر مشکلات زندگی، صبر کرد. آیت‌الله مروارید با اشاره به اینکه صبوری کردن در برابر مشکلات از حالات پایدار روحی انسان می‌شود، افزود: در مسیر فقاهت باید اهل بحث و مذاکره لله باشید نه اینکه حرف خود را به کرسی بنشانید بلکه «راغب الله» باشید. بحث و مذاکره خوب است ولی جهات اخلاقی و اخلاص باید باشد. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: راه فقاهت، راهی الهی می باشد و لذا در این مسیر هرچه غیرخداست را باید کنار گذاشت و در راه حق و مسیر خدا گام برداشت و ادامه داد. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان @howzehamozesh
⚪️ وبینار علمی تخصصی تاریخ تشیع 🎓استاد: دکتراکبر باقری استاد و مشاور عالی ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در امور پژوهشی ⏱ زمان: شنبه 26 تیر ماه ساعت: 16الی 19 آدرس وبیناردر اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/tarikh ⚠️چند نکته : 1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه استفاده نمایید. 2-برای اتصال به وبینار از استفاده شود. معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
گروه رجال و خاندان های اسلامی پژوهشکده برگزار می کند: ◀️حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی ◀️دکتر سعید مسرور 🏟 لینک ورود به نشست: 🌏 https://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از اجتهاد
🔺مدرسه تابستانی حدیث 🎙با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ✅مهلت ثبت نام: 28 تیرماه 1400 🔖با اعطای گواهی معتبر به دانش آموختگان موفق در آزمون پایانی 👈لینک ثبت نام: qhu.ac.ir 📞 کسب اطلاعات بیشتر: 02151292610 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از مدرسه سداد
مدرسه سداد با همکاری انجمن علمی شهید میثمی ره موسسه انوار طاها ص برگزار می کند: درس گفتار «بررسی روش فهرستی در اعتبارسنجی احادیث» دوره مقدماتی توسط استاد: محمد باقر ملکیان زید عزه اهداف دوره: 1- آشنایی با هندسه مباحث روش فهرستی 2- تبیین جایگاه روش فهرستی در اعتبارسنجی احادیث 3- نسبت روش فهرستی وعلم رجال در اعتبارسنجی احادیث 4- آشنایی با فهارس شیعه 5- آشنایی با اندیشه های فهرستی آیت الله مددی دام ظله مزایای دوره: 1- اعطای گواهینامه اتمام دوره از طرف مدرسه عالی انوار طاها ص 2- امکان حضور در دوره پیشرفته همین درس گفتار 3- امکان شرکت در پروژه های پژوهشی مرتبط با روش فهرستی پس از گذراندن دوره مقدماتی و پیشرفته شرایط ثبت نام: 1- تحصیل در مقطع سطح عالی یا خارج حوزه های علمیه یا رشته های الهیات و علوم حدیث دانشگاه 2- تعهد به شرکت منظم در دوره 3- پرداخت مبلغ 30 هزار تومان زمان برگزاری دوره: از 27 تیر ماه لغایت 18 مرداد ماه، روزهای یک شنبه و سه شنبه در قالب 8 جلسه - ساعت :18 آخرین زمان ثبت نام: تا پایان روز 26 تیرماه 1400 دوره به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید: 09901676545 برای ثبت نام در دوره به لینک زیر مراجعه فرمایید: yun.ir/g1vt65 لینک کانال مدرسه سداد: @sadadschOO لینک کانال انجمن علمی شهید میثمی ره: https://eitaa.com/anjomanshahidmisame
هدایت شده از اجتهاد
💢چه تعداد روایت برای حصول یقین لازم است؟ ✔️استاد حيدر حبّ الله 🔻 گاهی وقتها مبنای یک فقیه، اعتماد به خبر ثقه و یا خبر ظنی است و گاهی وقتها مبنای او، عدم حجیت خبر واحد ظنی است. اگر قائل به حجیت خبر واحد ظنی باشد – که البته مشهور علمای متاخر بر این باور هستند – در این صورت، حتی یک روایت که واجد شرایط حجیت خبر باشد نیز برای صدور فتوی کافی است البته در صورتی که آن روایت، از جهات دیگر همچون تعارض و اختلاف با دیگر روایات مشکلی نداشته باشد. به عنوان مثال، آیت الله خویی وقتی با یک حدیث مواجه می‌شود که سند آن از نظر ایشان معتبر است علی القاعده بر اساس آن روایت فتوی می‌دهد مگر اینکه مانعی بر سر راه قبول این روایت وجود داشته باشد. اما اگر فقیه، حجیت خبر واحد ظنی را قبول نداشت – مانند بسیاری از علماءِ متقدم و پیشین و برخی از علماء متاخر و معاصر – و براین باور بود که در دین و در عرصه‌ی اجتهاد شرعی، نمی‌توان بر ظن و گمان اعتماد کرد مگر در برخی حالات مشخص و محدود،در این حالت، اگر به یک روایت که سند و مصدر معتبری هم داشته باشد برخورد کند این فقیه نمی‌تواند برای صدور فتوی به آن روایت، اکتفا نماید. آنچه وی به دنبال آن است – حتی در حوزه‌ی فقه و شرعیات – یک روایتِ نقل شده توسط شخصی ثقه نیست بلکه به دنبال روایتی است که اطمینان پیدا کند از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله صادر شده است. آنچه گفته شد، بُعد اصولیِ – اصول فقه – قضیه بود. ولی یک بُعد حدیثی و تاریخی نیز وجود دارد... 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y12148 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔸مرحوم حاج شيخ عباس قمی 🔹حسن انصاری 🔺يکی از دانشمندان طراز اول در دانش حديث و تاريخ و متون در صد سال گذشته ایران مرحوم حاج شيخ عباس قمی است. شخصيت علمی او تا اندازه ای تحت تأثير شهرت کتاب مفاتیح الجنان قرار گرفته. با اين وصف کتاب سفينة البحار او نمونه عالی دقت و دانش حديثی و ادبی و دينی اوست؛ کما اينکه آثار تاریخی اش و از جمله منتهی الآمال و تتمة المنتهی نشانی است از مطالعات گسترده او در این زمینه. در اين میان کتاب الکنی والالقاب انصافا از آثار بسيار خوب در رشته تراجم نگاری است. ما در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی معمولا از طریق این کتاب و البته ریحانة الأدب تألیف مرحوم مدرس خیابانی کار تشکیل پرونده های علمی تراجم را گسترش می دادیم و بارها دیده ام که اطلاعات کتاب الکنی والالقاب نسبت به بسیاری دیگر از کتاب ها دقیق تر است. کتاب الفوائد الرضويه آن مرحوم هم بسيار خواندنی است. اخيرا ديدم نسخه کهنسال امالی شيخ صدوق به خط ابن السکون که در کتابخانه آن مرحوم نگهداری می شد به صورت عکسی منتشر شده. تجلیل از مقام علمی مرحوم حاج شیخ عباس قمی لازم و شایسته است. https://ansari.kateban.com/post/4786 https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
🔺غدیر، اعلام ولایت یا حکومت با ارائه: استاد سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث ⏰ زمان: دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۰۴ - ساعت ۱۸ ✅ لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.noline/ch/jahan14m/qadir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢اعتبارسنجی رجال محور احادیث و پیامدهای آن؛ نقد و بررسی ✔️نشست علمی «علامه حلی، اعتبار سنجی رجال محور احادیث و پیامد‌های آن» با ارائه حجت‌الاسلام احسان سرخه‌ای، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نقادی حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و حجت‌الاسلام جمال‌الدین حیدری فطرت، محقق و استاد مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه؛ به صورت حضوری و مجازی در مدرسه فقهی امام محمدباقر (ع) قم برگزار شد. 💠استاد سرخه‌ای، ضمن بررسی اشکالات اعتبار سنجی رجال محور، گفت: اشکال اصلی این است که اعتبار سنجی رجال محور مبتنی بر نقل شفاهی است و حال آن که روایات ما به صورت مکتوب نقل شده‌اند. 🔻محورهای مباحث ارائه دهنده: 🔹تقسیم بندی چهارگانه‌ی احادیث 🔸اعتبار یا عدم اعتبار احادیث ضعیف، موثق، حسن و صحیح 🔹فقدان مستند نظری برای تقسیم بندی چهارگانه 🔸عدم سازگاری و تطبیق شیوه‌ی رجال محور با بنای عقلا 🔹عدم لحاظ تفاوت رتبه و موقعیت راویان در روش رجال محور 🔸اشکال اصلی به اعتبار سنجی رجال محور 🔹پیامدهای اعتبار سنجی رجال محور 👈👈سخنان ناقدین نشست را بخوانید: https://b2n.ir/e78656 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حادثه غدیر جزو وقایع تردید‌ناپذیر تاریخ است ✔️رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای🔻 🔹عید سعید غدیر، عید بسیار مهمّی است. حادثه‌ی غدیر جزو حوادث و وقایع تردید‌ناپذیر است؛ حالا در جزئیّات و گوشه‌کناره‌هایش در طول تاریخ بعضی از نویسندگان و تاریخ‌نویسان و امثال اینها سعی کرده‌اند یک تردیدهایی ایجاد بکنند -که همه‌ی اینها پاسخ داده شده- لکن در اصل این واقعه و اینکه رسول مکرّم (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله ‌و سلّم) در این حادثه امیرالمؤمنین را با این عنوان «مَن کُنتُ مَولَاهُ فَهَذَا عَلیٌّ مَولَاه» معرّفی کرد هیچ تردیدی نیست و این جزو وقایع تردیدناپذیر است؛ نه اینکه حالا این را ما بگوییم؛ این را علمای بزرگ اهل سنّت، نویسندگان، روشنفکران [میگویند]. مثلاً آن نویسنده‌ی معروف مصری محمّد عبدالغنی حسن که یکی از تقریظ‌‌نویس‌های بر الغدیرِ علّامه‌ی امینی است، از جمله‌ی چیزهایی که میگوید [این است که] «هیچ تردیدی در واقعه‌ی غدیر نمیشود داشت»؛ [بنابراین عید غدیر] یکی از مسائل مهم است. 🔸 عید غدیر هم از همان قرون اوّل اسلامی یک عید رایج بوده. مواردی در تاریخ هست که مرحوم علّامه‌ی امینی (رضوان ‌الله ‌علیه‌) در الغدیر ذکر میکنند که در فلان جا نوشته این حادثه‌ اتّفاق افتاد «و کان ذلک یوم الغدیر» یا مثلاً «یوم ثامن عشر من ذی‌الحجّه»؛ یعنی موارد متعدّدی را در تاریخ اسلام، از همان صدر اوّل، در [دوران] خلفای فاطمی در مصر، در جاهای دیگر، به ‌عنوان عید غدیر ذکر کرده‌اند. 🔹مرحوم علّامه‌ی امینی این روایت غدیر را از ۱۱۰ نفر از صحابه نقل میکند؛ یعنی روایات متعدّدی با سندهای معتبر وجود دارد که به ۱۱۰ نفر از صحابه میرسد. این چیز مهمّی است که این عدّه‌ی قابل توجّه از صحابه این حدیث را و این حادثه را نقل کرده‌اند. علاوه بر این، احتجاجات خود امیرالمؤمنین هم خیلی مهم است؛ یعنی امیرالمؤمنین، آن زبان صادق، آن بیان ناطق‌ عن‌الله در موارد متعدّدی در مقابل مخالفین خودش، به ماجرای غدیر احتجاج کرده؛ از جمله امیرالمؤمنین (علیه ‌الصّلاة ‌و السّلام) در صفّین یک خطبه‌ای برای اصحاب خودشان میخوانند و آنجا شرح میدهند حادثه‌ی غدیر را و میگویند پیغمبر این‌ جور گفت و این‌ جور ایستاد و مانند اینها، بعد گفت «قُم یا عَلیّ‌»، علی جان بلند شو؛ من بلند شدم، دست من را گرفت و گفت که خدا ولیّ ما است، من را ولیّ شما قرار داده و هر کسی که من ولیّ او و مولای او هستم، این علی مولای او است؛(۳) این را خود امیر‌المؤمنین ذکر میکند. 🔸ان‌شاءالله که این عید بر همه‌ی مسلمانان مبارک باشد، بر مردم عزیز ما هم مبارک باشد و ان‌شاءالله که مردم دلهای خوشی پیدا کنند و مشکلاتی که هست، ان‌شاءالله برطرف بشود. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢روش‌های اثبات صدور حدیث غدیر توسط علامه امینی در کتاب الغدیر ✔️علامه امینی برای اثبات صدور حدیث غدیر از چهار روش بهره جسته است که عبارتند از: ۱. اثبات وجود تواتر در نقل حدیث غدیر؛ ۲. احتجاج به حدیث غدیر از سوی اهل‌بیت(ع) و شماری از افراد در تاریخ؛ ۳. نزول شماری از آیات شاهدی بر صحت صدور حدیث غدیر؛ ۴. معرفی روز غدیر به عنوان روز عید مسلمانان. از آنجا که مهم ترین بخش حدیث غدیر برای اثبات ولایت و وصایت حضرت امیر (ع) واژه «ولیّ» در آن است، علامه امینی در بررسی متنی حدیث غدیر همه نگاه خود را به بررسی این واژه و چگونگی دلالت آن بر تفسیرِ مورد نظر شیعه معطوف ساخته است. 🔻قرائن داخلی که مورد استناد علامه امینی برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر ولایت و وصایت حضرت امیر (علیه السلام) قرار گرفته اند، عبارتند از: ۱. گفتار پیامبر اکرم (ص) در آغاز حدیث غدیر؛ ۲. گفتار رسول اکرم (ص) در ذیل حدیث؛ ۳. ذکر ولایت در سیاق شهادت بر توحید و رسالت؛ ۴. گفتار رسول اکرم (ص) در ادامه حدیث غدیر؛ ۵. اشاره رسول اکرم (ص) به پایان پذیرفتن حیات ایشان؛ ۶. بیان تهنیت به حضرت امیر (ع) ۷. تاکید بر ابلاغ ولایت حضرت امیر (ع) به غائبان؛ ۸. تعابیری دال بر برخورداری حضرت امیر از مقامات رسول اکرم (ص) در مرتبه ای فروتر؛ ۹. تاکید رسول اکرم (ص) بر ابلاغ پیام الهی؛ ۱۰. اشاره رسول اکرم (ص) به بقاء آثار جاهلیت در دلهای مردم؛ 👈👈 متن یادداشت استاد علی نصیری را بخوانید: https://b2n.ir/p15048 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حکایت مردی که عمر خود را برای حقانیت غدیر گذاشت ✍️دکتر حسن انصاری، عضو هیئت علمی مدرسه مطالعات تاریخی مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون؛ 🔻مرحوم علامه محقق سید عبدالعزیز طباطبایی تقریباً بیشتر عمر خود را وقف حدیث غدیر کرد. هم با مرحوم آقای امینی سال‌ها همکاری کرد و هم در گردآوری منابع خطی حدیث غدیر و به‌ویژه تألیفات حدیثی اهل سنت تلاش کرد و هم در راستای تکمیل کتاب الغدیر کتاب‌ها و نوشته‌های مختلفی فراهم و تدوین کرد. تقریباً کتابی مهم در حدیث اهل سنت نبود که آن را در راستای گردآوری اسانید حدیث غدیر مورد کاوش و بررسی قرار نداده باشد. آن زمان بیشتر کتاب‌ها هنوز خطی بود و طبعاً این کار نیاز به زحمت و تلاش فراوان داشت. می‌گفت تمام تاریخ دمشق ابن عساکر را چند بار خوانده بود تا احادیث مرتبط را یادداشت کند. مجلدی فراهم کرد به‌عنوان مستدرک راویان حدیث غدیر. این کار مستدرکی بود بر آثار سترگی مانند الغدیر و عبقات. در چارچوب چاپ جدید الغدیر، آن چند جلدی که پیش از درگذشت استاد به چاپ رسید هم حواشی مفیدی بر کتاب فراهم کرد و هم متن را تصحیح نمود و اغلاط چاپ اول را اصلاح کرد. در کاوش‌های خود در میان نسخه‌های خطی رساله کوتاهی از ذهبی در دانشگاه تهران پیدا کرد که طرق حدیث غدیر بود و ناشناخته مانده بود. 👈 ادامه یادداشت: https://b2n.ir/f59635 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نسخه‌­ای تازه‌­یاب از احادیث امیرالمؤمنین علی(ع) ✔️محمد عافی خراسانی؛ محقق و پژوهشگر حوزوی 🔻چندی پیش نسخه‌­ای از میراث موجود در یمن، توجه نگارنده را به خود جلب نمود. این نسخه دربردارندۀ حکمت­‌های زیبایی از امیرالمؤمنین علی (ع) بود؛ گویی بخش تازه‌­ای از حکمت‌­های نهج البلاغه یافت شده است. با دیدن این اثر ارزشمند، به تصحیح و تحقیق این اثر منحصر به فرد پرداخته شد و پس از تحقیق برای نخستین بار از سوی موسسه دارالحدیث به زیور طبع آراسته شد. ✍️نخستین نکته‌­ای که باید بدان توجه داشت، این است که محتوای حدیثیِ ارزشمندی در این اثر نهفته است که بیش­تر به مسائل اخلاقی پرداخته است و از سویی دیگر شماری از این احادیثِ، در هیچ منبعی دیگر از منابع فریقین یافت نمی‌­شود. علاوه بر این، سندی که برای احادیث در این نسخه آمده است، سندی قابل توجه از تعامل حدیثی امامیه و زیدیه است؛ چرا که نخستین فردی که در سلسلۀ سندِ این احادیث وجود دارد، قاضی جعفر بهلولی یمانی، از بزرگ­ترین عالمان زیدیه است و وی از طریق استادانِ خود با شش واسطه این احادیث را از حضرت عبدالعظیم نقل می‌­کند و ناگفته پیداست که حضرت عبدالعظیم از بزرگ­ترین عالمان و محدثان امامیه نیز به شمار می‌­روند. جالب توجه است که ایشان این احادیث را از امام جواد (ع) از پدرانشان از امیرالمؤمنین (ع) روایت می­‌کنند. این در حالی است که به طور کلی، حضور امامانِ پس از امام رضا (ع) در اسناد زیدیه، بسیار بسیار کم­رنگ است؛ از این رو، وجود امام جواد (ع) در این سند، خود یک مدرک تاریخی قابل توجه است. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/b59012 🆔https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تأملی در شرایط حصول تواترِ یک حدیث ✔️استاد حیدر حب الله🔻 🔹برای اینکه یک خبر به مرتبه‌ی تواتر برسد باید به گونه‌ای پی در پی نقل شده باشد. معنای لغوی تواتر همین است؛ به این صورت که فلان راوی از راوی دیگر، تبعیت کند و عین همان خبری را که راوی اول نقل کرده منتقل کند. برای تحقق چنین حالتی باید سندها و مصادر روایت، متعدد باشد؛ لذا اگر روایتی، تنها یک سند داشت ولی به دلیل وجود قرائن خاصی، علم به صدور آن پیدا کردیم – مانند روایت «العمری» در باب حجیت خبر واحد که شهید سید محمد باقر صدر، نسبت به صدور آن، اطمینان دارد – این خبر، اصطلاحا متواتر نخواهد بود بلکه خبر واحدی است که البته صدور آن با توجه به قرائن و شواهد، یقینی می‌باشد. در بسیاری از موارد بین این دو حالت، اشتباه می‌شود. 🔸لازم است توجه داشته باشیم که سندهای متعدد روایت، نباید به یک راوی برسند. اگر سندهای یک روایت متعدد بود ولی یک راوی در هر سند تکرار شده باشد در این صورت، این روایت، هر چند سندهای متعدد و زیادی دارد ولی در نهایت یک خبر واحد خواهد بود. این مساله‌ی بسیار مهمی است که برخی از محققین نسبت به آن غفلت می‌ورزند و وقتی با سندهای زیاد و متعدد مواجه می‌شوند فریب می‌خورند. ادامه مطلب: https://b2n.ir/n72837 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
📆۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸ ش 🗓رحلت منادی مهجور وحدت 🏳مروج تقریب مذاهب اسلامی 🏳آیت الله محمدآصف محسنی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی رحمت الله علیه را به عموم ارادتمندان ایشان در افغانستان و ایران و به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. دهها سال مجاهدت فی سبیل الله در میدانهای سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی در کشور اسلامی افغانستان و همراه با مردم شجاع و غیور آن سامان، کارنامه‌ی افتخارآمیز این روحانی بلندپایه را نشان میدهد و برکات مستمر و ماندگار آن، میراث ارزشمند معنوی آن بزرگوار است. رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. ۹۸/۵/۱۶ @Jahade_tabeini
هدایت شده از دو فصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث
با سلام و تبریک عید سعید غدیر اساتید و پژوهشگرانی که در ارسال آثار (مقاله، پایانامه یا کتاب جهت انتشار) یا ثبت‌نام در سامانه نشریه یا دریافت رمز جدید دچار مشکل فنی شده اند، لطفاً جهت برطرف کردن مشکل با آیدی @rejal_hoze ارتباط برقرار کنند. با آرزوی موفقیت روزافزون 🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/ کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید @rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢بیشتر روایات طبی مرسل و سند ندارند/ احادیث جعلی در حوزه طب، در جهت پسند جامعه آن دوران است ✔️استاد سید محمدکاظم طباطبایی در «مدرسه تابستانه دین و سلامت»🔻 🔹در روایات طبی و ناظر به پزشکی روایاتی داریم که مرتبط با فقه الطب هستند مانند مصرف داروهای حرام، این دسته از روایات همانند سایر روایات فقهی، نسبت به روایاتی که جنبه درمانی و به‌طور تخصصی داعیه پزشکی دارند، واجد اسناد معتبرتری هستند. در اسناد روایات پزشکی افراد ناشناس بسیار دیده می‌شود. بیشتر روایات طبی و درمانی مرسل هستند (مانند روایات کتب طب النبی، طب الائمه، روایات طبی مکارم الاخلاق و…) و معمولاً سند ندارند. به‌طور تقریبی می‌توان گفت حدود ۱۵ درصد از روایات پزشکی دارای سند هستند. اصحاب تمرکزشان بر روایات فقهی بوده است و به همین جهت سندهای این‌گونه روایات دارای اعتبار بیشتری از سند روایات پزشکی و غیره است. 🔸ناسازگاری با طب معاصرِ معصوم از قرائنی است که می‌تواند مؤید صدور آن روایت از معصوم باشد. به این جهت که معمولاً احادیث جعلی در حوزه طب، در جهت پسند جامعه یا نگاه پزشکی حاکم بر آن دوران بوده است؛ بنابراین وجود روایتی در خلاف جهت تفکر غالب زمان، احتمال صدور آن روایت از معصوم را تقویت می‌کند. 🔹عدم وجود معارض سبب قابل اعتمادتر شدن حدیث می‌گردد؛ اما اگر حدیثی صحیح السند باشد ولی معارض داشته باشد محل تامل خواهد بود. درنهایت بنا بر این ارکان ذکر شده، می‌توان احادیث طبی را اعتبارسنجی کرد. 👈 بخوانید: راهکارهایی برای اعتبار سنجی احادیث طبی: https://b2n.ir/t55929 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰معرفی رویکردهای محتوایی و موضوعات ویژه دو فصلنامه علمی تخصصی مطالعات اعتبارسنجی حدیث 🔻دو فصلنامه علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در زمینه‌های « دانش رجال و گستره آن»، « روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» و « جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی»، به چاپ می‌رسد. 💠 بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40982 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
💢نمی‌توان روش‌شناسی فهم روایات طبی را جدا از مبانی آن در نظر گرفت/ خبر واحد هیچ حجیتی در معالجه بیمار ندارد/ در سلامت جسم نمی‌توان توجهی به مسائل ظنی داشت ✔️استاد احمد پاکتچی در مدرسه تابستانه دین و سلامت🔻 🔹غرض علم پزشکی رهایی از بیماری و تضمین سلامت انسان است. اینجا درباره بدن انسان بحث می‌شود و هدف قرار می‌گیرد، نه جلب رضایت کسی. پس قرار نیست رفتار ما رضایت کسی را جلب کند بلکه رفتار ما موجب سلامت یا بیماری بدن خواهد شد. تمام روش‌هایی که در پزشکی اتخاذ می‌شود تماماً در راستای همین غرض است. در طب مفاهیمی مثل اصول عملیه پاسخگو نیست. خبر واحد دیگر هیچ حجیتی در معالجه بیمار ندارد، چرا که علم آور نیست و نهایتاً مفید ظن است. در باب سلامت جسم نمی‌توان توجهی به مسائل ظنی داشت. 🔸جریان‌های غلات به طب علاقه بسیار نشان داده‌‌‌اند درحالی‌که مکتب کلامی هشام بن حکم و حتی محدثانی مانند مرحوم کلینی که به مکتب هشام متمایل بود، علاقه‌‌ای به طب روایی نداشتند. 🔹احادیثی داریم که منطبق با تلقی عوامانه از کارکرد بافت و جوارح هستند. باید به این مساله پرداخت که آیا این احادیث در مقام بیان علمی هستند یا مساله چیز دیگری است؛ اما استفاده از این احادیث در جهت کار طبی و درمان درست به نظر نمی‌رسد. 🔸مشخصاً زمانی که دارو تجویز می‌شود به فراخور بیمار و بیماری اندازه و شرایط خاصی برای دارو در نظر گرفته می‌شود؛ اما در روایات طبی اندازه دارو‌ها، تداخل داروها، شرایط استفاده و مسائلی از این دست معمولاً مشخص نیستند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p17095 📚https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35