eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
28 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مرحوم حاج شيخ عباس قمی 🔹حسن انصاری 🔺يکی از دانشمندان طراز اول در دانش حديث و تاريخ و متون در صد سال گذشته ایران مرحوم حاج شيخ عباس قمی است. شخصيت علمی او تا اندازه ای تحت تأثير شهرت کتاب مفاتیح الجنان قرار گرفته. با اين وصف کتاب سفينة البحار او نمونه عالی دقت و دانش حديثی و ادبی و دينی اوست؛ کما اينکه آثار تاریخی اش و از جمله منتهی الآمال و تتمة المنتهی نشانی است از مطالعات گسترده او در این زمینه. در اين میان کتاب الکنی والالقاب انصافا از آثار بسيار خوب در رشته تراجم نگاری است. ما در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی معمولا از طریق این کتاب و البته ریحانة الأدب تألیف مرحوم مدرس خیابانی کار تشکیل پرونده های علمی تراجم را گسترش می دادیم و بارها دیده ام که اطلاعات کتاب الکنی والالقاب نسبت به بسیاری دیگر از کتاب ها دقیق تر است. کتاب الفوائد الرضويه آن مرحوم هم بسيار خواندنی است. اخيرا ديدم نسخه کهنسال امالی شيخ صدوق به خط ابن السکون که در کتابخانه آن مرحوم نگهداری می شد به صورت عکسی منتشر شده. تجلیل از مقام علمی مرحوم حاج شیخ عباس قمی لازم و شایسته است. https://ansari.kateban.com/post/4786 https://eitaa.com/rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
🔺غدیر، اعلام ولایت یا حکومت با ارائه: استاد سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث ⏰ زمان: دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۰۴ - ساعت ۱۸ ✅ لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.noline/ch/jahan14m/qadir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢اعتبارسنجی رجال محور احادیث و پیامدهای آن؛ نقد و بررسی ✔️نشست علمی «علامه حلی، اعتبار سنجی رجال محور احادیث و پیامد‌های آن» با ارائه حجت‌الاسلام احسان سرخه‌ای، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نقادی حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و حجت‌الاسلام جمال‌الدین حیدری فطرت، محقق و استاد مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه؛ به صورت حضوری و مجازی در مدرسه فقهی امام محمدباقر (ع) قم برگزار شد. 💠استاد سرخه‌ای، ضمن بررسی اشکالات اعتبار سنجی رجال محور، گفت: اشکال اصلی این است که اعتبار سنجی رجال محور مبتنی بر نقل شفاهی است و حال آن که روایات ما به صورت مکتوب نقل شده‌اند. 🔻محورهای مباحث ارائه دهنده: 🔹تقسیم بندی چهارگانه‌ی احادیث 🔸اعتبار یا عدم اعتبار احادیث ضعیف، موثق، حسن و صحیح 🔹فقدان مستند نظری برای تقسیم بندی چهارگانه 🔸عدم سازگاری و تطبیق شیوه‌ی رجال محور با بنای عقلا 🔹عدم لحاظ تفاوت رتبه و موقعیت راویان در روش رجال محور 🔸اشکال اصلی به اعتبار سنجی رجال محور 🔹پیامدهای اعتبار سنجی رجال محور 👈👈سخنان ناقدین نشست را بخوانید: https://b2n.ir/e78656 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حادثه غدیر جزو وقایع تردید‌ناپذیر تاریخ است ✔️رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای🔻 🔹عید سعید غدیر، عید بسیار مهمّی است. حادثه‌ی غدیر جزو حوادث و وقایع تردید‌ناپذیر است؛ حالا در جزئیّات و گوشه‌کناره‌هایش در طول تاریخ بعضی از نویسندگان و تاریخ‌نویسان و امثال اینها سعی کرده‌اند یک تردیدهایی ایجاد بکنند -که همه‌ی اینها پاسخ داده شده- لکن در اصل این واقعه و اینکه رسول مکرّم (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله ‌و سلّم) در این حادثه امیرالمؤمنین را با این عنوان «مَن کُنتُ مَولَاهُ فَهَذَا عَلیٌّ مَولَاه» معرّفی کرد هیچ تردیدی نیست و این جزو وقایع تردیدناپذیر است؛ نه اینکه حالا این را ما بگوییم؛ این را علمای بزرگ اهل سنّت، نویسندگان، روشنفکران [میگویند]. مثلاً آن نویسنده‌ی معروف مصری محمّد عبدالغنی حسن که یکی از تقریظ‌‌نویس‌های بر الغدیرِ علّامه‌ی امینی است، از جمله‌ی چیزهایی که میگوید [این است که] «هیچ تردیدی در واقعه‌ی غدیر نمیشود داشت»؛ [بنابراین عید غدیر] یکی از مسائل مهم است. 🔸 عید غدیر هم از همان قرون اوّل اسلامی یک عید رایج بوده. مواردی در تاریخ هست که مرحوم علّامه‌ی امینی (رضوان ‌الله ‌علیه‌) در الغدیر ذکر میکنند که در فلان جا نوشته این حادثه‌ اتّفاق افتاد «و کان ذلک یوم الغدیر» یا مثلاً «یوم ثامن عشر من ذی‌الحجّه»؛ یعنی موارد متعدّدی را در تاریخ اسلام، از همان صدر اوّل، در [دوران] خلفای فاطمی در مصر، در جاهای دیگر، به ‌عنوان عید غدیر ذکر کرده‌اند. 🔹مرحوم علّامه‌ی امینی این روایت غدیر را از ۱۱۰ نفر از صحابه نقل میکند؛ یعنی روایات متعدّدی با سندهای معتبر وجود دارد که به ۱۱۰ نفر از صحابه میرسد. این چیز مهمّی است که این عدّه‌ی قابل توجّه از صحابه این حدیث را و این حادثه را نقل کرده‌اند. علاوه بر این، احتجاجات خود امیرالمؤمنین هم خیلی مهم است؛ یعنی امیرالمؤمنین، آن زبان صادق، آن بیان ناطق‌ عن‌الله در موارد متعدّدی در مقابل مخالفین خودش، به ماجرای غدیر احتجاج کرده؛ از جمله امیرالمؤمنین (علیه ‌الصّلاة ‌و السّلام) در صفّین یک خطبه‌ای برای اصحاب خودشان میخوانند و آنجا شرح میدهند حادثه‌ی غدیر را و میگویند پیغمبر این‌ جور گفت و این‌ جور ایستاد و مانند اینها، بعد گفت «قُم یا عَلیّ‌»، علی جان بلند شو؛ من بلند شدم، دست من را گرفت و گفت که خدا ولیّ ما است، من را ولیّ شما قرار داده و هر کسی که من ولیّ او و مولای او هستم، این علی مولای او است؛(۳) این را خود امیر‌المؤمنین ذکر میکند. 🔸ان‌شاءالله که این عید بر همه‌ی مسلمانان مبارک باشد، بر مردم عزیز ما هم مبارک باشد و ان‌شاءالله که مردم دلهای خوشی پیدا کنند و مشکلاتی که هست، ان‌شاءالله برطرف بشود. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢روش‌های اثبات صدور حدیث غدیر توسط علامه امینی در کتاب الغدیر ✔️علامه امینی برای اثبات صدور حدیث غدیر از چهار روش بهره جسته است که عبارتند از: ۱. اثبات وجود تواتر در نقل حدیث غدیر؛ ۲. احتجاج به حدیث غدیر از سوی اهل‌بیت(ع) و شماری از افراد در تاریخ؛ ۳. نزول شماری از آیات شاهدی بر صحت صدور حدیث غدیر؛ ۴. معرفی روز غدیر به عنوان روز عید مسلمانان. از آنجا که مهم ترین بخش حدیث غدیر برای اثبات ولایت و وصایت حضرت امیر (ع) واژه «ولیّ» در آن است، علامه امینی در بررسی متنی حدیث غدیر همه نگاه خود را به بررسی این واژه و چگونگی دلالت آن بر تفسیرِ مورد نظر شیعه معطوف ساخته است. 🔻قرائن داخلی که مورد استناد علامه امینی برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر ولایت و وصایت حضرت امیر (علیه السلام) قرار گرفته اند، عبارتند از: ۱. گفتار پیامبر اکرم (ص) در آغاز حدیث غدیر؛ ۲. گفتار رسول اکرم (ص) در ذیل حدیث؛ ۳. ذکر ولایت در سیاق شهادت بر توحید و رسالت؛ ۴. گفتار رسول اکرم (ص) در ادامه حدیث غدیر؛ ۵. اشاره رسول اکرم (ص) به پایان پذیرفتن حیات ایشان؛ ۶. بیان تهنیت به حضرت امیر (ع) ۷. تاکید بر ابلاغ ولایت حضرت امیر (ع) به غائبان؛ ۸. تعابیری دال بر برخورداری حضرت امیر از مقامات رسول اکرم (ص) در مرتبه ای فروتر؛ ۹. تاکید رسول اکرم (ص) بر ابلاغ پیام الهی؛ ۱۰. اشاره رسول اکرم (ص) به بقاء آثار جاهلیت در دلهای مردم؛ 👈👈 متن یادداشت استاد علی نصیری را بخوانید: https://b2n.ir/p15048 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حکایت مردی که عمر خود را برای حقانیت غدیر گذاشت ✍️دکتر حسن انصاری، عضو هیئت علمی مدرسه مطالعات تاریخی مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون؛ 🔻مرحوم علامه محقق سید عبدالعزیز طباطبایی تقریباً بیشتر عمر خود را وقف حدیث غدیر کرد. هم با مرحوم آقای امینی سال‌ها همکاری کرد و هم در گردآوری منابع خطی حدیث غدیر و به‌ویژه تألیفات حدیثی اهل سنت تلاش کرد و هم در راستای تکمیل کتاب الغدیر کتاب‌ها و نوشته‌های مختلفی فراهم و تدوین کرد. تقریباً کتابی مهم در حدیث اهل سنت نبود که آن را در راستای گردآوری اسانید حدیث غدیر مورد کاوش و بررسی قرار نداده باشد. آن زمان بیشتر کتاب‌ها هنوز خطی بود و طبعاً این کار نیاز به زحمت و تلاش فراوان داشت. می‌گفت تمام تاریخ دمشق ابن عساکر را چند بار خوانده بود تا احادیث مرتبط را یادداشت کند. مجلدی فراهم کرد به‌عنوان مستدرک راویان حدیث غدیر. این کار مستدرکی بود بر آثار سترگی مانند الغدیر و عبقات. در چارچوب چاپ جدید الغدیر، آن چند جلدی که پیش از درگذشت استاد به چاپ رسید هم حواشی مفیدی بر کتاب فراهم کرد و هم متن را تصحیح نمود و اغلاط چاپ اول را اصلاح کرد. در کاوش‌های خود در میان نسخه‌های خطی رساله کوتاهی از ذهبی در دانشگاه تهران پیدا کرد که طرق حدیث غدیر بود و ناشناخته مانده بود. 👈 ادامه یادداشت: https://b2n.ir/f59635 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نسخه‌­ای تازه‌­یاب از احادیث امیرالمؤمنین علی(ع) ✔️محمد عافی خراسانی؛ محقق و پژوهشگر حوزوی 🔻چندی پیش نسخه‌­ای از میراث موجود در یمن، توجه نگارنده را به خود جلب نمود. این نسخه دربردارندۀ حکمت­‌های زیبایی از امیرالمؤمنین علی (ع) بود؛ گویی بخش تازه‌­ای از حکمت‌­های نهج البلاغه یافت شده است. با دیدن این اثر ارزشمند، به تصحیح و تحقیق این اثر منحصر به فرد پرداخته شد و پس از تحقیق برای نخستین بار از سوی موسسه دارالحدیث به زیور طبع آراسته شد. ✍️نخستین نکته‌­ای که باید بدان توجه داشت، این است که محتوای حدیثیِ ارزشمندی در این اثر نهفته است که بیش­تر به مسائل اخلاقی پرداخته است و از سویی دیگر شماری از این احادیثِ، در هیچ منبعی دیگر از منابع فریقین یافت نمی‌­شود. علاوه بر این، سندی که برای احادیث در این نسخه آمده است، سندی قابل توجه از تعامل حدیثی امامیه و زیدیه است؛ چرا که نخستین فردی که در سلسلۀ سندِ این احادیث وجود دارد، قاضی جعفر بهلولی یمانی، از بزرگ­ترین عالمان زیدیه است و وی از طریق استادانِ خود با شش واسطه این احادیث را از حضرت عبدالعظیم نقل می‌­کند و ناگفته پیداست که حضرت عبدالعظیم از بزرگ­ترین عالمان و محدثان امامیه نیز به شمار می‌­روند. جالب توجه است که ایشان این احادیث را از امام جواد (ع) از پدرانشان از امیرالمؤمنین (ع) روایت می­‌کنند. این در حالی است که به طور کلی، حضور امامانِ پس از امام رضا (ع) در اسناد زیدیه، بسیار بسیار کم­رنگ است؛ از این رو، وجود امام جواد (ع) در این سند، خود یک مدرک تاریخی قابل توجه است. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/b59012 🆔https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تأملی در شرایط حصول تواترِ یک حدیث ✔️استاد حیدر حب الله🔻 🔹برای اینکه یک خبر به مرتبه‌ی تواتر برسد باید به گونه‌ای پی در پی نقل شده باشد. معنای لغوی تواتر همین است؛ به این صورت که فلان راوی از راوی دیگر، تبعیت کند و عین همان خبری را که راوی اول نقل کرده منتقل کند. برای تحقق چنین حالتی باید سندها و مصادر روایت، متعدد باشد؛ لذا اگر روایتی، تنها یک سند داشت ولی به دلیل وجود قرائن خاصی، علم به صدور آن پیدا کردیم – مانند روایت «العمری» در باب حجیت خبر واحد که شهید سید محمد باقر صدر، نسبت به صدور آن، اطمینان دارد – این خبر، اصطلاحا متواتر نخواهد بود بلکه خبر واحدی است که البته صدور آن با توجه به قرائن و شواهد، یقینی می‌باشد. در بسیاری از موارد بین این دو حالت، اشتباه می‌شود. 🔸لازم است توجه داشته باشیم که سندهای متعدد روایت، نباید به یک راوی برسند. اگر سندهای یک روایت متعدد بود ولی یک راوی در هر سند تکرار شده باشد در این صورت، این روایت، هر چند سندهای متعدد و زیادی دارد ولی در نهایت یک خبر واحد خواهد بود. این مساله‌ی بسیار مهمی است که برخی از محققین نسبت به آن غفلت می‌ورزند و وقتی با سندهای زیاد و متعدد مواجه می‌شوند فریب می‌خورند. ادامه مطلب: https://b2n.ir/n72837 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
📆۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸ ش 🗓رحلت منادی مهجور وحدت 🏳مروج تقریب مذاهب اسلامی 🏳آیت الله محمدآصف محسنی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی رحمت الله علیه را به عموم ارادتمندان ایشان در افغانستان و ایران و به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. دهها سال مجاهدت فی سبیل الله در میدانهای سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی در کشور اسلامی افغانستان و همراه با مردم شجاع و غیور آن سامان، کارنامه‌ی افتخارآمیز این روحانی بلندپایه را نشان میدهد و برکات مستمر و ماندگار آن، میراث ارزشمند معنوی آن بزرگوار است. رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. ۹۸/۵/۱۶ @Jahade_tabeini
هدایت شده از دو فصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث
با سلام و تبریک عید سعید غدیر اساتید و پژوهشگرانی که در ارسال آثار (مقاله، پایانامه یا کتاب جهت انتشار) یا ثبت‌نام در سامانه نشریه یا دریافت رمز جدید دچار مشکل فنی شده اند، لطفاً جهت برطرف کردن مشکل با آیدی @rejal_hoze ارتباط برقرار کنند. با آرزوی موفقیت روزافزون 🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/ کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید @rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢بیشتر روایات طبی مرسل و سند ندارند/ احادیث جعلی در حوزه طب، در جهت پسند جامعه آن دوران است ✔️استاد سید محمدکاظم طباطبایی در «مدرسه تابستانه دین و سلامت»🔻 🔹در روایات طبی و ناظر به پزشکی روایاتی داریم که مرتبط با فقه الطب هستند مانند مصرف داروهای حرام، این دسته از روایات همانند سایر روایات فقهی، نسبت به روایاتی که جنبه درمانی و به‌طور تخصصی داعیه پزشکی دارند، واجد اسناد معتبرتری هستند. در اسناد روایات پزشکی افراد ناشناس بسیار دیده می‌شود. بیشتر روایات طبی و درمانی مرسل هستند (مانند روایات کتب طب النبی، طب الائمه، روایات طبی مکارم الاخلاق و…) و معمولاً سند ندارند. به‌طور تقریبی می‌توان گفت حدود ۱۵ درصد از روایات پزشکی دارای سند هستند. اصحاب تمرکزشان بر روایات فقهی بوده است و به همین جهت سندهای این‌گونه روایات دارای اعتبار بیشتری از سند روایات پزشکی و غیره است. 🔸ناسازگاری با طب معاصرِ معصوم از قرائنی است که می‌تواند مؤید صدور آن روایت از معصوم باشد. به این جهت که معمولاً احادیث جعلی در حوزه طب، در جهت پسند جامعه یا نگاه پزشکی حاکم بر آن دوران بوده است؛ بنابراین وجود روایتی در خلاف جهت تفکر غالب زمان، احتمال صدور آن روایت از معصوم را تقویت می‌کند. 🔹عدم وجود معارض سبب قابل اعتمادتر شدن حدیث می‌گردد؛ اما اگر حدیثی صحیح السند باشد ولی معارض داشته باشد محل تامل خواهد بود. درنهایت بنا بر این ارکان ذکر شده، می‌توان احادیث طبی را اعتبارسنجی کرد. 👈 بخوانید: راهکارهایی برای اعتبار سنجی احادیث طبی: https://b2n.ir/t55929 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰معرفی رویکردهای محتوایی و موضوعات ویژه دو فصلنامه علمی تخصصی مطالعات اعتبارسنجی حدیث 🔻دو فصلنامه علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در زمینه‌های « دانش رجال و گستره آن»، « روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» و « جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی»، به چاپ می‌رسد. 💠 بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40982 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
💢نمی‌توان روش‌شناسی فهم روایات طبی را جدا از مبانی آن در نظر گرفت/ خبر واحد هیچ حجیتی در معالجه بیمار ندارد/ در سلامت جسم نمی‌توان توجهی به مسائل ظنی داشت ✔️استاد احمد پاکتچی در مدرسه تابستانه دین و سلامت🔻 🔹غرض علم پزشکی رهایی از بیماری و تضمین سلامت انسان است. اینجا درباره بدن انسان بحث می‌شود و هدف قرار می‌گیرد، نه جلب رضایت کسی. پس قرار نیست رفتار ما رضایت کسی را جلب کند بلکه رفتار ما موجب سلامت یا بیماری بدن خواهد شد. تمام روش‌هایی که در پزشکی اتخاذ می‌شود تماماً در راستای همین غرض است. در طب مفاهیمی مثل اصول عملیه پاسخگو نیست. خبر واحد دیگر هیچ حجیتی در معالجه بیمار ندارد، چرا که علم آور نیست و نهایتاً مفید ظن است. در باب سلامت جسم نمی‌توان توجهی به مسائل ظنی داشت. 🔸جریان‌های غلات به طب علاقه بسیار نشان داده‌‌‌اند درحالی‌که مکتب کلامی هشام بن حکم و حتی محدثانی مانند مرحوم کلینی که به مکتب هشام متمایل بود، علاقه‌‌ای به طب روایی نداشتند. 🔹احادیثی داریم که منطبق با تلقی عوامانه از کارکرد بافت و جوارح هستند. باید به این مساله پرداخت که آیا این احادیث در مقام بیان علمی هستند یا مساله چیز دیگری است؛ اما استفاده از این احادیث در جهت کار طبی و درمان درست به نظر نمی‌رسد. 🔸مشخصاً زمانی که دارو تجویز می‌شود به فراخور بیمار و بیماری اندازه و شرایط خاصی برای دارو در نظر گرفته می‌شود؛ اما در روایات طبی اندازه دارو‌ها، تداخل داروها، شرایط استفاده و مسائلی از این دست معمولاً مشخص نیستند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p17095 📚https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
✅ بررسی کتاب فقه الرضا 🔻 این کتاب را می بایست از دو جهت مورد بررسی قرار داد: 1⃣ جهت : (بحث کبروی) 👈 آیا کتاب فقه الرضا نوشته علیه السلام است؟ 💠 چهار نظریه: 🔹1. فقه الرضا تألیف امام رضا علیه السلام به نحو نوشته یا امضاء است. (الحدائق الناضرة، ج1، ص27و26؛ لوامع صاحب قراني، ج1، ص613؛ بحار الانوار، ج1،ص11) 🔸 2. فقه الرضا تألیف علی بن حسین بن بابویه (پدر شیخ صدوق) است. (رياض العلماء، ج6، ص43 و ج2، ص31) 🔹 3. فقه الرضا تألیف شلمغانی است که بعدها (در زمان غیبت صغری) منحرف شد. (فصل القضاء، سيد حسن صدر، ص 414و 413.) 🔸 4. فقه الرضا تألیف یکی از فقهاست که نامش به دست ما نرسیده است. (امل الامل، شیخ حر، ج2، ص364.) 👈 مدعا: مولف کتاب، امام رضا علیه السلام نیست. حال تالیف چه کسی است، مطلب دیگری است. 💠 ادلّه: ❇️ مطالب فراوانی در این کتاب ذکر شده که دین و مذهب است، که تنها به دو نمونه اشاره می شود: 🔸 الف. ص 79: جواز مسح و غَسل رِجلین در وضو با استناد به جواز قرائت کسر و فتح در آیه. (رسالة الخوانساری ، ص 22) 🔹 ب. ص 103-102: تحریف قرآن: معوذتین جزو قرآن نیستند. (الذکری ، ص 195) 🔺 بنابراین کتاب فقه الرضا ارزش روایی ندارد و تنها عباراتی که از «العالم» نقل شده روایات مرسله امام رضا علیه السلام به شمار می رود. 📚https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈• 💐 @rejalkh
✅ آراء علماء شیعه در باب اعتبار کتب روایی 🔻 استاد محمدحسین ملک‌زاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»؛ 🔰 در باب اعتبار احادیث کتب روایی شیعه پنج نظر عُمده وجود دارد؛ 1⃣ دیدگاه اول، دیدگاه حداکثری(اعتبار همه کتب روایی مشهور): طبق این دیدگاه که به «بعض الاخباریین» اسناد داده شده است، منابع روایی مشهور که از اعاظم به دست ما رسیده‌، اعمّ از کُتب اربعه، تک‌نگاری‌ها و دیگر موسوعه‌های حدیثی، همگی معتبرند. 2⃣ دیدگاه دوم(بی‌نیازی کُتب اربعه از بررسی سندی): روایات همۀ کتب اربعه معتبرند و نیاز به بررسی سندی ندارند. 3⃣ دیدگاه سوم(بی‌نیازی «کافی» و «فقیه» از بررسی سندی): در میان کتب اربعه، تنها «کافی» و «کتاب من لایحضره الفقیه» به طور کلی معتبرند. «تهذیب الاحکام» و «الاستبصار» هر دو نیازمند بررسی سندی‌ هستند. 4⃣ دیدگاه چهارم(بی‌نیازی «کافی» از بررسی سندی): طبق این نظر، حتّی کتاب «فقیه» جناب شیخ صدوق هم به بررسی سندی احتیاج دارد و تنها «کافی» مستغنی از بحث سندی است. 5⃣ دیدگاه پنجم، دیدگاه حداقلی(عدم وثاقت کتابی): عده‌ای قائل‌اند اساساً در شیعه چیزی به نام وثاقت کتابی نداریم و به تبع باید سند تک‌ تک روایات را بررسی کنیم. حتّی أجلّ کتب روایی شیعه، یعنی «کافیِ» شریف، هم مستغنی از بررسی سندی نیست. 📝 مدعای ما این است که کتاب «کافی» بی‌نیاز از بررسی سندی است(قول چهارم). البته لازمۀ این قول بی‌نیازی مطلق از علم رجال نیست؛ زیرا کتاب «کافی» مشتمل بر همۀ احادیث شیعه نیست. 📚🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 •┈✾•☘🌸🍀•✾┈• https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
💢 مبنای خاص آیت‌الله سیستانی در بحث خبر واحد ✔️ استاد عندلیب همدانی: 🔻آیت‌الله سیستانی شیوه خاصی در فهم قرآن، روایات و فقاهت دارد و در تتبع، دقت و تحقیق را بین شیوه آیت‌الله بروجردی و سبک آیت‌الله خویی جمع نموده است. آنچه سبک ایشان را با اساتید خود متفاوت می‌کند نوآوری‌ها در شیوه‌های استنباطی است و حتی مبانی فقهای گذشته را با شیوه بهتر و کامل‌تری بیان می‌کند. ایشان خود را محصور در تراث موجود حوزوی نمی‌بیند؛ در کتب و منابع غیرحوزوی مراجعات و مطالعاتی دارد که چه‌بسا بسیاری از فضلاء اساساً با آن‌ها آشنا نباشند. به مناسبتی در مبحث خبر واحد، سراغ سخنی از عباس محمود العقاد نویسنده معروف عرب می‌رود که این‌گونه تتبعات مرسوم نیست و کمتر دیده می‌شود و اتفاقاً در برداشت‌های ایشان در مباحث فقهی و اصولی تأثیر داشته است. بحثی که به‌عنوان حجیت خبر واحد توسط ایشان مطرح شده است، الآن یک برکاتی دارد. از گذشته دیدگاه‌های افراطی و تفریطی در مورد حدیث و جایگاه حدیث زیاد بود و هر چه جلوتر آمدیم بعضی از مباحث پیشینیان دست‌به‌دست مباحث روشن‌فکری داده و برخی کار را به‌جایی رسانده که جایگاه تراث روایی ما را بسیار پایین آورده‌اند. آنچه آیت‌الله سیستانی در بحث خبر واحد پیش می‌کشد و مطرح می‌کند، نیازمند ادامه است؛ اینکه ما هم قدرشناسی عملی از تراث رواییمان داشته باشیم و نه در ورطه اخباری گری قرار بگیریم، بلکه بتوانیم با چارچوب‌های منظم و منقح به سراغ تراث روایی گران‌قدرمان برویم. 👈 ادامه: https://b2n.ir/m59012 https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 @rejalkh
💢روش شناسی برداشت از روایات طبی؛ نقد درونی و نقد بیرونی حدیث ✔️دکتر یحیی میرحسینی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه میبد🔻 🔹افرادی که به‌طور افراطی در پی طب دینی هستند نگاهی غیرواقع بینانه و گاه تخیلی نسبت به تقدس احادیث دارند. باید به واقعیت جاری در مساله حدیث پرداخت و دانست که روایات معمولاً از جنس شفاهی بوده‌اند که با فاصله زمانی و مکانی کتابت می‌شده‌اند. ممنوعیت کتابت حدیث در تاریخ اسلام از مهمترین عوامل فاصله افتادن بین شنیده‌ها و زمان نوشته شدن آن‌ها بوده است. روایات غیر متواتر ظنی الصدور هستند برخلاف قرآن که قطعی الصدور است. پس نقد و پالایش روایات ضرورت می‌یابد. 🔸رویکردهای سه‌گانه به روایات طبی: ۱-افراطی: پذیرش حداکثری روایات و عمل به مضامین آن؛ ۲-تفریطی: تردید در انتساب یا کارآمدی روایات طبی؛ ۳- اعتدالی: پذیرش احادیث پس از اعتبارسنجی سندی و دلالی؛ 🔹دستگاه انتقادی مبتنی بر علم «نقد متن»: ۱- نقد بیرونی (بررسی اعتبار و خلوص متن)؛در پی این خواهیم بود که آیا متن آنچه ادعا می‌کند هست یا خیر؟ ۲- نقد درونی (آزمون فهم و برداشت مخاطب)؛ یعنی پس از پذیرش اینکه متنی از معصوم صادر شده، حال بررسی می‌کنیم آیا آنچه از متن می‌فهمیم همان است که معصوم اراده کرده یا خیر؟ براین اساس نقد بیرونی بر نقد درونی تقدم می‌یابد، چراکه سرمایه‌گذاری بر متنی که از معصوم نیست عملی بیهوده خواهد بود. 👈 بخوانید: روش «نقد بیرونی و درونی» روایات طبی: https://b2n.ir/j06797 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35 🔷 با ما همراه باشید👇 @rejalkh
هدایت شده از اجتهاد
💢تحلیل روایات اسلامی؛ مطالعاتی در احادیث فقهی، تفسیری و مغازی 📚کتاب پیش‌ رو به قلم هارالد موتسکی و با همکاری نیکُلت بوخوف و سن آنتونی در سال ۲۰۱۰ از سوی انتشارات لیدن چاپ و به‌تازگی توسط سیدمحمد موسوی‌مقدم ترجمه و از سوی سازمان سمت منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر هفت فصل است که پنج فصل نخست آن به قلم هارالد موتسکی، فصل ششم به قلم نیکُلت بوخوف ـ وان دِر وورت و فصل هفتم به قلم سن و. آنتونی می‌باشد. 📗موتسکی در این کتاب کوشیده است با گردآوری پژوهش‌هایی با ویژگی‌های مشترک، از آن‌ها به عنوان منابع بالقوه جهت بازسازی صدر اسلام بهره گیرد و به بررسی روش‌های تاریخ‌گذاری روایات، بررسی خاستگاه احادیث و ارائه چندین ایده و روش نوین برای تحلیل تاریخی احادیث بپردازد. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/q76902 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دو فصلنامه علمی تخصصی «مطالعات اعتبارسنجی حدیث» معاونت پژوهش این حوزه با همکاری گروه رجال پژوهی، منتشر می‌شود. «دانش رجال و گستره آن»، « روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» و « جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی»، اهداف و رویکردهای اصلی محتوایی این دو فصلنامه می‌باشد که در موضوعات مختلف به چاپ می‌رسد 🔗 مشاهده ادامه خبر: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40982 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
🔰بایدها و نبایدها در فهم روایات طبی 🔻عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشستی تخصصی، بر اهمیت شناخت مبانی معرفتی، مقاصد، روش‌شناسی و منطق طب و حدیث و نیز شناخت جایگاه این دو در طبقه‌بندی علوم تأکید کرد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41030 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔰راهکارهایی در نقد بیرونی و درونی روایات طبی 🔻عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه میبد نقد روایات طبی را به دو دسته نقد بیرونی، یعنی بررسی اعتبار و خلوص متن و نقد درونی، یعنی آزمون فهم و برداشت مخاطب تقسیم و راهکارهایی در این رابطه ارائه کرد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41032 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔰لزوم اعتبارسنجی احادیث طب 🔻عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، منبع روایات، سند، محتوا و قرائن پیرامونی را چهار رکن اساسی در اعتبارسنجی روایات طبی برشمرد. 💠بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41034 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
✅موضوع: «روش شناسی رجالی و درایی احادیث طبی»در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث 🔶برگزارکننده: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی 🔷چکیده نشست: لزوم اعتبارسنجی احادیث طب ✔️در باب احادیث پزشکی، مسائل زیادی از جمله تخصص داشتن یا نداشتن فرد سؤال‌کننده در موضوع مورد بحث، پرداختن یا عدم پرداختن به جزئیات بیماری در متن حدیث، چرایی و کیفیت تجویز معصوم برای بیماری، ماهیت مسئله طبی مورد سوال و مواردی از این دست باید مورد توجه قرار گیرد. ✔️در روایات طبی و ناظر به پزشکی روایاتی داریم که مرتبط با فقه‌الطب هستند، مانند مصرف داروهای حرام. این دسته از روایات، همانند سایر روایات فقهی، نسبت به روایاتی که جنبه درمانی و به طور تخصصی داعیه پزشکی دارند، واجد اسناد معتبرتری هستند. ♦️بیشتر بخوانیم: 👇 https://www.hozehkh.com/DefaultWhite •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
✅موضوع: «روش‌شناسی برداشت از روایات طبی (نقد درونی و نقد بیرونی حدیث)»در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت 🎙ارائه دهنده: دکتر یحیی میرحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات دانشگاه میبد 🔶برگزارکننده: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی 🔷چکیده نشست: راهکارهایی در نقد بیرونی و درونی روایات طبی 🔻شریعت، تأکید بر هدایت دارد و به سایر امور به طور ضمنی پرداخته است، رویکردهایی هستند که توقع دارند دین، در ریزترین امور نیز برای انسان تکلیفی معین کرده باشد، بنابراین، باورمندان به آن در حوزه طب، معمولاً به دنبال تأسیس یک نظام کامل پزشکی در اسلام هستند. 🔻با توجه به ممنوعیت کتابت حدیث در تاریخ اسلام و فاصله افتادن بین شنیده‌ها و زمان نوشته شدن آن‌ها، روایات غیرمتواتر، ظنی الصدور هستند، برخلاف قرآن که قطعی الصدور است، پس نقد و پالایش این روایات ضروری است. افرادی که به طور افراطی در پی طب دینی هستند نگاهی غیرواقع‌بینانه و گاه تخیلی نسبت به تقدس احادیث دارند، باید بدانند که روایات، معمولاً از جنس شفاهی و خاطرات بوده‌اند که با فاصله زمانی و مکانی کتابت می‌شده‌اند. ♦️بیشتر بخوانیم: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41032 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
✅موضوع: «روش اعتبارسنجی و مبانی فهم روایات طبی»در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه تابستانه دین و سلامت 🎙ارائه دهنده: دکتر احمد پاکتچی عضو شورای عالی علمی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🔶برگزارکننده: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی 🔷چکیده نشست: بایدها و نبایدها در فهم روایات طبی 🔆در باب مبانی روایات طبی باید توجه داشت که ما با حدیث، قول و فعل معصوم سروکار داریم که ریشه در باورهای دینی دارد و از سویی با طب روبرو هستیم که مساله مورد نظر آن، بیماری و سلامتی است، بنابراین باید بدانیم بین این دو حوزه از نظر مبانی چه ارتباطی وجود دارد. ♻️در مورد دیدگاه‌های مختلف پیرامون منشأ طب معصومین (علیهم‌السلام) امروزه افرادی که از طب روایی جانبداری می‌کنند بر این باورند که معصومین نقش ویژه نبوت و امامت را داشته و دارند، بنابراین با افراد عادی متفاوت هستند و طبعاً وقتی درباره آنچه می‌گویند قضاوت می‌کنیم، باید به جنبه مرجعیت و معصوم بودن ایشان توجه کنیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که داشتن دانش طبی لازمه باور ما به ائمه هست یا خیر؟ این بحث مهم و ریشه‌داری در تاریخ اسلام است و دو نگاه در این باره وجود دارد؛ گروهی طب را وحیانی و گروهی عرفی می‌دانند. ♦️بیشتر بخوانیم: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41030 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝