هدایت شده از اجتهاد
🔔 دوره کوتاه مدت حضوری «مدرسه حدیث»
👤اساتید دوره: سید کاظم طباطبایی، عبدالهادی مسعودی، عباس پسندیده، احمد غلامعلی، هادی حجت، مهدی غلامعلی، محمدرضا سبحانینیا
🏢محل تشکیل کلاسها: شعبه تهران دانشگاه قرآن و حدیث - تالار شیخ طوسی (ره)
⚡️ارائه مجموعاً ۶۴ ساعت آموزش حضوری
📌روزهای پنج شنبه و جمعه
⌛️ مهلت ثبتنام: تا سوم اسفند ماه۱۴۰۰
🔺شروع دوره: ۵ اسفند ماه۱۴۰۰
🌐لینک ثبتنام دوره: https://b2n.ir/x89076
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نقدی بر نشست «واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهرا(س)»
🔻ضعف تفسیری در برداشت از کتاب و سنت
✍️ناصر نجفی، پژوهشگر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی
اولین اشکال این نشست، مشخص نکردن مبنای کارشناسان آن در معیار ردّ و قبول روایت است؛ اینکه قائل به وثوق خبری هستند یا وثوق مخبری؟ اگرچه از مطالب گوینده گمان میرود که ایشان بر همان مبنای دوم، که مخالف رویۀ قدمای اصحاب شیعه و همچنین بسیاری از متأخرین است، میباشد.
گذشته از اشکال مذکور، ضعف فقه الحدیثی است که در شاهد مثالهایی که آورده شد به وضوح دیده میشود. برای مثال گفته شد آیات 32 و 33 سورۀ احزاب، مختص زنان پیامبر(ص) است و نباید تعمیم داده شود. در حالی که توجه به سیاق این دو آیه بهویژه عبارت «ّفَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَض» نشان از عدم اختصاص است، یعنی در حقیقت دلیلی بر این منع را بیان میکند که قابل فهم و تعمیم برای مخاطب است. به عبارتی با ناز و کرشمه صحبت کردن که سوءاستفاده را در پی دارد، قابلیت تعمیم داشته و دلیلی بر اختصاصی بودن آن نیست.
نکتۀ دیگر اینکه برای توجیه مسئولیتهای اجتماعی بانوان، هیچ نیازی به هزینه کردن از دین، برداشتهای ذوقی و متهم کردن روایات نیست. اگر ضعف فقه الحدیثی نباشد، نه شریعت محکوم به محصور کردن زنان در خانهها میشود و نه حضور مدیریتنشده و بدون ضرورت آنها در جامعه برداشت میشود.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/g49133
🆔 @ijtihad
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#نشست_علمی
💠انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم برگزار می کند؛
[ظرفیت های روانشناختی حدیث]
🔻با ارائه حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده استاد دانشگاه قرآن و حدیث؛
🗓 شنبه ۷ اسفند ماه
⏰ ساعت ۱۶
✅ ورود از طریق مهمان یا guest؛
https://online.qom.ac.ir/quran_hadith_asso
انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
هدایت شده از اجتهاد
💢امام کاظم (ع) و آغاز تدوین حدیث در محافل امامیه
✍️دکتر احمد پاکتچی
🔻شواهد نشان میدهد امامان کاظم (ع) و رضا (ع) شاید به اقتضای اینکه در مکالمات بین مذاهب، اهل سنت از جایگاه حدیث نبوی نزد امامیه پرسش میکردند، بیشتر کوشش داشتند تا اسانید متصل خود به پیامبر (ص) را ارائه کنند و همین موضوع موجب شده بود تا محفل آنان برای اصحاب حدیث عامه نیز پرجاذبه باشد؛
در همین راستا تألیف مسندهایی مشتمل بر روایات این دو امام از پدرانشان از پیامبر (ص) نیز در شمار سبکهای حدیثی سدهی ۲ق جای گرفته است. مهمترین نمونه از چنین نسخههایی از امام کاظم (ع) آن است که به نام مسند موسی بن جعفر (ع) شناخته شده و گردآوردهی ابوعمران موسی بن ابراهیم مروزی شاگرد آن حضرت است. نمونهی دیگر، کتابی به نقل از امام کاظم (ع) مشتمل بر احادیث نبوی است که توسط پسر آن حضرت، اسماعیل بن موسی تدوین شده و در کتابشناسی حدیث امامیه، به نام یکی از راویان پسین، یعنی ابن اشعث به الاشعیثات یا به نام امام صادق (ع) که نامش در اسانید کتاب تکرار میشود، به الجعفریات شهرت یافته است.
در آن نیم سده، همچنین باید به آثاری اشاره کرد که به دنبال گردآوری اقوال شخص آن دو امام بود؛ از آن دست است: مسائل علی بن جعفر که مشتمل بر پرسش و پاسخهای مؤلف از برادرش امام موسی کاظم (ع) است. نسخهای در تفسیر از امام کاظم (ع) که در سدهی ۶ق از منابع ابن شهرآشوب بوده است.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h76644
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢نظام فقهی شیعه ادامه سازمان وکالت امام کاظم (ع) است
✔️حجتالاسلام رمضان محمدی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
🔹نهاد وکالت یک مجموعه متشکل از پیروان نزدیک و وفادار امام(ع) بود و ماموریتهای مختلفی نیز در مورد شیعیان داشتند. شیعیان در محدودیت بودند و به واسطه همین سازمان وکالت در دورترین نقاط ممالک اسلامی با آنها ارتباط برقرار میشد و نیازهای شرعی و دینی آنها و گاهی نیازهای مادی آنها را نیز مترفع میساختند.
🔹فقهایی که بعد از امام زمان(عج) مامور به رهبری شیعه شدند نیز ادامه دهنده همان نهاد وکالت هستند و باید گفت نظام فقهی که اکنون داریم ادامه همان نهاد وکالت است. اما کار این فقها عمومیتر بود و خود آنها مامور شدند که به مصلحت خویش کار را پیش ببرند.
🔹امام کاظم(ع) این سازمان را بالاخره به صورت سازمانیافته و نظاممند، با اهداف مشترک که دارای یک شالوده منظم و پیچیدهای است و سلسله مراتب سازمان وکالت رعایت میشود تنظیم کرد.
🔹سازمان وکالت امام کاظم(ع) به صورت کامل جایگاه خود را پیدا کرد و تبدیل به سازمانی منظم و مقتدر شد. نظام فقهی کنونی نیز تداوم همان نهاد وکالت است، اما کار این فقها عمومیتر بود و خود آنها مأمور شدند که به مصلحت خویش کار را پیش ببرند.
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد
✍️مهدی کرمی
🔻با نگاه به روش استنادهای فقهائی همچون صاحب جواهر که در مواردی حکم مستفاد از مذاق شریعت را از ضروریات و قطعیات شرع میشمارد و یا مرحوم آیتالله خوئی که در به دست آوردن فتوا، آن را برآیند مذاق شرعی میدانند که یقینی و یا نزدیک به یقین است و این یقینی بودن را در آنها لحاظ نمودهاند، میتوان به اعتبار مذاق شریعت فیالجمله پی برد تا جایی که مرحوم امام خمینی مستند حجیت بناء عقلاء را نیز همین کشف از مذاق شرع میداند و حتی بعد از پذیرش حجیت میتوان تقدم آن بر اماراتی مانند خبر ثقه نیز ادعاء نمود کما اینکه میبینیم مرحوم خوئی در بحث جواز و عدم جواز نظر به نامحرم مذاق شریعت را بر سایر ادله مقدم فرموده است.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/p33738
🆔 @ijtihad
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#نشست_علمی
سلسله جلسات ارائه، نقد و دفاع مقاله
جلسه سوم: مقاله « امکانسنجی احراز وثاقت راویان مهمل، به روش تجمیع قرائن»
استاد داور: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سیدعلی دلبری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و استاد خارج حوزه علمیه خراسان
استاد راهنما: حجتالاسلاموالمسلمین محمد الهی خراسانی
پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
تدوینگر: حجتالاسلام علیرضا خسروی
دانشپژوه مرکز تخصصی فقاهت سلیمانیه
زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰
محل برگزاری: اتاق جلسات مدرسه علمیه سلیمانیه
نشانی مجازی:
https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/z9u5ieg9mzv
#نقد_مقاله
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
🔸 کرسی ترویجی «نظریه تواتر نظام مند» در روش شناسی فقه نظام ساز
🔰 حلقه فقه نظام ساز موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار میکند:
▪️حجت الاسلام و المسلمین #یحیی_عبداللهی به عنوان ارائهدهنده و حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عشایری_منفرد به عنوان ناقد در این کرسی حضور خواهند داشت.
⏰ پنج شنبه شنبه 12 اسفندماه، ساعت ۱۹ عصر
📡 حضور مجازی از طریق: لینک(+)
https://join.skype.com/LkYXIOVg9feO 🌐
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🆔 http://eitaa.com/rejalkh
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
✅منبع کهن خطبه های توحیدی امیرالمؤمنین علیهالسلام
(رونمایی از تصحیح اثر نویافتۀ قاضی نعمان مغربی، درگذشتۀ ۳۶۳ه.ق. با عنوان کتاب التوحید )
حجةالاسلام محمدمهدی شم آبادی
مصحح کتاب، مدرس حوزۀ علمیۀ قم و پژوهشگر میراث مکتوب
دکتر مهدی مجتهدی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹.
◀️ لینک ورود به پخش زنده
https://didar.um.ac.ir/joinroom/ferdowsi/isihistory-mashhad
🔗کتابخانۀ تخصصی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، مشهد @imamalislib
🔗انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی @ISIH_Mashhad
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🆔 http://eitaa.com/rejalkh
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🏢 معاونت پژوهش حوزه علمیه شهید صدوقی (ره) فاز ۴ برگزار میکند؛
📌نشست علمی ترویجی با عنوان:
بایستههای فقه الحدیثی احادیث فقهی
(روششناسی تعامل و برداشت از متون احادیث فقهی)
🎙با ارائه: استاد معظم حجت الاسلام سید محمدحسن #حکیم
(مدرس سطوح عالی و پژوهشگر فقه و حدیث)
🎙دبیر جلسه: حجت الاسلام #پورموسی
⏰زمان: سه شنبه مورخ ۱۷ اسفند۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح
🏢مکان: مجتمع آموزشی پژوهشی شهید صدوقی(ره) فاز ۴ _ نمازخانه
✅ 💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🆔 http://eitaa.com/rejalkh
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#نشست_علمی
✅موضوع: مبانی رجالی و حدیثی گروه های تکفیری(سلفیان)
🎙استاد : حجت الاسلام و المسلمین سعادت پرور
📆 زمان: چهارشنبه 18 اسفند 1400
⏰ساعت: 16 الی 18
🔗آدرس وبیناردر اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/shobahat
🔹چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
♻️ واحد پژوهش - مرکز تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
✅کنگره بین المللی گام دوم انقلاب
💠ارائه مقاله در کمیسیون علوم عقلی و قرآن و حدیث
📌الگوی پژوهش تمدن ساز در بیانیه گام دوم
✔️ارائه: محمدمهدی ولی زاده
📅زمان: ۱۹ اسفند ماه، ساعت ۱۴ تا ۱۶
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🆔 http://eitaa.com/rejalkh
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
#برگزاری_همایش
✅ کنگره بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث
🔴برگزار کننده: جامعه المصطفی العالمیه با همکاری مراکز علمی
📆زمان: ۱۹ اسفند ماه ساعت ۸ الی ۱۸
🏛مکان: قم، فلکه جهاد، مجتمع امام خمینی(ره)
👈لینک مجازی:
https://vc.miu.ac.ir/almustafa
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🆔 http://eitaa.com/rejalkh
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐به همت دانشکده علوم و معارف قرآن، نشست علمی «اولویتهای پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث در غرب» روز شنبه، ۲۱ اسفند ماه برگزار میشود.
👇👇
https://urd.ac.ir/fa/cont/10864/
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🆔 http://eitaa.com/rejalkh
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای همایش گام دوم انقلاب از نگاه قرآن و حدیث ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#گام_دوم_انقلاب
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
نشست علمی: منجی در ادیان ابراهیمی
🎤سخنرانان:
حجت¬ الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدکاظم طباطبایی و حجت ¬الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادقنیا
⏰ زمان: دوشنبه 23 اسفند 1400 برابر با 11 شعبان 1443
ساعت: 19
لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
گواهی حضور برای شرکت کنندگان محترم ارائه می گردد.
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔆 امام جعفر صادق علیهالسلام:
🔹 «مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه».
🔸 هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی علیهالسلام از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد.
(بحار الأنوار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
#نیمه_شعبان
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
💠 ضایعه ارتحال ملکوتی عالم ربانی و استاد اخلاق آیت الله سید محمد علی طباطبایی شیرازی را به آستان مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه های علمیه و خاندان محترم ایشان، تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و أجر مسألت دارم.
فقدان معظم له که از حامیان برجسته علم، ترویج دهندگان مکتب اهل البیت (علیهم السلام) و تولیت مدارس علمیه الحجة (عجل الله فرجه) بودند، خسارتی بزرگ است.
⚫️اللهم اغفر له و لجمیع المومنین و المومنات بحرمة الفاتحة مع الصلوات⚫️
http://eitaa.com/shobeiri
💢شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش
✍️مصطفی قناعتگر
🔻آکادمیهای غربی در اسرائیل، آمریکا، فرانسه و سایر کشورها، دیرزمانی است مطالعات خود را پیرامون حدیث شیعهی امامیه آغاز کردهاند. این مطالعات در حوزهی کلیات حدیث، تاریخ حدیث، فقه الحدیث، منابع حدیثی، سندِ حدیث و سایر مطالعات مرتبط صورت گرفته است.
از شیعهپژوهانی که چند سالی است بیشتر شناخته شده، محمدعلی امیرمعزی اسلامشناس ایرانی مقیم فرانسه و استاد مدرسه مطالعات عالی دانشگاه سوربن است. آشنایان با سبک مطالعاتی دکتر امیرمعزی میدانند که تمرکز وی در مطالعات شیعی، روی پدیدههای باطنی و درونی شیعه است.
کتاب «الکافی» در کنار «بصائرالدرجات»، یکی از دو کتب حدیثی متقدم امامیه است که امیرمعزی در بازنمایی چهرهی تشیع نخستین بر آن تاکید دارد و دروس اصلیِ حدیثی وی در سوربن حول این دو کتاب است.
اما کافیپژوهی او، با یک خلاء اساسی روبروست ...
👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n67295
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
💢تأملاتی پیرامون جایگاه منابع اولیه رجالی
✔️از بین کتابهای رایج که در بحث سند شناسی و رجال از آن استفاده میشود، برخی از جایگاه و اهمیت دو چندانی برخوردارند. این کتابها که میزان تاثیر گذاری بالا و از نظر تاریخی مقدم هستند به منابع اولیه رجال شناخته میشوند که عبارتند از:
۱. اختیار معرفه الرجال (رجال کشى)؛ ۲. الرجال (رجال شیخ طوسى)؛ ۳. الفهرست (فهرست شیخ طوسى)؛ ۴. رجال النجاشى (فهرست اسماء مصنّفى الشیعه)؛ ۵. طبقات الرجال (رجال برقى)؛ ۶. کتاب الضعفاء (رجال ابن غضائرى). البته به گفتهی اهل فن این کتب، نخستین کتابهاى این دانش نیستند، بلکه از نخستین متنهاى موجود در زمان ما مىباشند.
غالبا پژوهشهای موجود در علم رجال آنچنان که شایسته و بایسته باشد به مبانی نافیان این علم در اجتهاد نپرداختهاند. در ادامه سعی بر این است که اجمالا با بررسی منابع اولیه رجالی، اولا جایگاه و حد استفاده از مباحث رجالی و نوع اعتبارسنجی رایج در فرایند فقاهت تا حدودی روشن شود و ثانیا تصور صحیح و واقعی از این علم به دانشپژوهان راه فقاهت نشان داده شود.
امروزه دانشپژوهان حوزوی تصوری که از علم رجال دارند این است که با بررسی سند و پیدا کردن اسم روایان در طریق سند و مراجعه به کتب رجالی میتوانند ببینند که آیا این شخص ثقه است و میشود به آن اعتماد کرد یا خیر؛ در صورتی که این تصور صحیح نیست.
👈بخوانید: https://b2n.ir/u63283
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/rejalkh
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کببر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️تکریم چهرههای برجستهی علمی ما درتاریخ، ما را تشویق میکند به اینکه بیشتر به سمت قلّههای علم حرکت کنیم. در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیّتهایی مثل ابن شهرآشوب داریم؛ حالا از قبیل ابن شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخِ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شدهاند. این بزرگوار در آن شرایط از شخصیّتهای بزرگ، از اساتیدی مثل طبرسیِ صاحب مجمع البیان، طبرسیِ صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سیّد فضل الله راوندی، قطب الدّین راوندی، ابوالمکارم ابن زهره، زمخشری استفاده کرده؛ یعنی رفته پیش اینها و علم آموخته. ایشان کتاب ربیع الابرارِ معروف زمخشری را پیش خودِ زمخشری خوانده و اجازهی روایت آن کتاب را گرفته. یعنی در آن دوران بسیار دشوار- در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده- حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم؛ لذا ایشان فقیه بود، محدّث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود-آنچه که دربارهی او نوشتهاند اینها است- یک شخصیّت جامع الاطرافِ این جوری؛ این برای ما درس آموز است، برای جوانان ما درس آموز است؛ هم افتخار میکنیم به آن گذشته، هم تشویق میشویم که بیاموزیم. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejalkh
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کببر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن شهرآشوب علی الظّاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مُسند کردن روایات او است. ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده؛ هیچ کدام اینها سند ندارد، در حالی که این شخصِ بزگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل میکند؛ یعنی گاهی نقل میکند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل میکند از جدّش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی؛ یعنی اینقدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است. خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طُرُق ابن شهرآشوب را؛ یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را- که خود او البتّه در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده- به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمّه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همهی این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد؛ همهی این روایاتی که الان مُرسلات است، مُسندات خواهد شد؛ این کار بسیار مهمّی است. این را باید البّته بسپرید به جمعِ فاضلِ حدیث دان و رجال شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان شاء الله این کار بزرگ را هم انجام بدهند. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/rejalkh
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
هدایت شده از اجتهاد
💢بسیاری از روایات مخالف با نوروز، به دلیل دعوای عرب و عجم جعل شدهاند/ شرایط سیاسی موجب شده مجلسی، روایت معلّی بن خنیس را معتبر بداند/ روایت مخالفت پیامبر با نوروز و مهرگان، جعلی است
✔️مهدی مهریزی در گفتگو با اجتهاد:
🔹حدود ۱۵ روایت در مورد نوروز واردشده است. در بحث کلامی دو سؤال مطرح ست: اصلاً جزء رسالت دین هست که وارد این مقوله بشود؟ قلمرو دین تا کجاست؟ پرداختن به سعد و نحس بودن روزها، بر عهده دین است؟ مرحوم مجلسی در بحار یک جلد را به مسائل اینچنینی اختصاص داده است. آیا این مقولات در حوزه دینداری است؟ سؤال دوم این است که دینی که ادعای جهانی بودن دارد، میتواند همه این فرهنگها را نفی کند یا نمیتواند؟
🔸در مورد روایات موافق نوروز که از معلی نقلشده است، اطمینان به صدور نداریم بلکه اطمینان به خلاف آن داریم. روایات مخالف نیز همینطور است. آنچه میتوان بر آن اعتماد کرد این است که بخاری در کتاب تاریخ کبیرش نقل کرده که برای امیرالمؤمنین (ع) هدیهای آوردند و ایشان سؤال کردن به چه مناسبت است؟ گفتند به مناسبت عید نوروز. حضرت فرمودند هرروز را برای ما عید کنید. این روایت هم به حضرت رسول (ص) و هم به امام علی (ع) نسبت دادهشده است و میفهماند که ریشه نوروز از دیرباز وجود داشته است.
🔹بخشی از این روایتهای مخالف، به جهت دعوای عرب و عجم است. مثلاً سید مرتضی هفت قصیده مفصل در تبریک نوروز به خلیفه وقت دارد. مرحوم علامه مجلسی میفرماید روایت معلی اقوی سنداً و اشهر بین الاصحاب است....
👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/e89485
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کتاب سوزی نرم!
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹به جرأت بیان میکنم هیچ زمانی مثل امروز تراث اهل بیت نبوت در معرض هجوم نبوده است، برای این که یک زمانی بود که تراث مورد هجمه قرار میگرفت مثلا کتاب سوزی راه میافتاد مثل صلاح الدین ایوبی وقتی به لبنان رفت مرحوم چمران در کتابی نقل میکند که یک هفته حمامهای لبنان با کتابهای شیعیان آبش گرم میشد. متعصب علیه شیعه وقتی وارد لبنان شد کتابسوزی راه انداخت، حمام خون راه انداخت. اما چیزی که مطرح بود کتابسوزی فیزیکی بود. ما امروزه کتابسوزی فیزیکی نداریم ممکن است یک کسی در گوشهای این کار را انجام دهد اما یک جریان نیست، همه هم آن کار را محکوم میکنند و رد میکنند.
🔸ما امروز کتابسوزی نرم افزارانه داریم، کتابسوزی یقه سفیدها داریم مثلا وقتی شخصی مثل آقای سروش میگوید روایات صحیح ما در بین روایات ضعیف و خرافه مثل انگشتری است در تلی از زباله یا گردنبندی است در انباری از کاه، این شخص کتابی را نسوزانده اما تراثی را سوزانده است. این سخن را هزاران نفر بلکه دهها هزار نفری که گوش میکنند یک درصدی از آنها متأثر میشوند از این حرف، اینها چه نگاهی میکنند به این تراث؟ حال یک طلبه فاضلی باشد که به او بگوید یا فلان این چه حرفی است که شما میزنی؟ ما روایاتمان این گونه نبوده که فلهای جمع شود.
https://eitaa.com/rejalkh
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35