eitaa logo
روایت برتر|شهید حاج شیخ عبدالله ضابط
206 دنبال‌کننده
10 عکس
1 ویدیو
17 فایل
جمعی از شاگردان و دوستداران فکری علمدار روایتگری شهید حاج شیخ عبدالله ضابط
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ موضوع اصلی کانال حاضر به نقش والای روایتگری در چگونگی ایجاد جامعه نمونه اسلامی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی است. به بیان ساده راوی چگونه میتواند از ظرفیت شهید در جامعه سازی استفاده کند . شهید چگونه میتواند با همه قشرها ، رنگ ها ، قومیت ها ، جنسیت ها ، استعدادها به گونه ای صحبت کند که آنها را برای آرمانی واحد ، همدل و همفکر کند . فهم این ظرفیت و روایت آن است که میتواند جایگاه عظیم روایتگری را دوباره در جامعه زنده کند.
جامعه سازی با ظرفیت شهید سوال اصلی اینجاست ، شهید چگونه میتواند با همه قشرها صحبت کنه ؟چگونه میتونه با همه سلایق با همه استعداد ها با همه جنیست ها ، با همه مذاهب با همه قومیت ها صحبت کنه و اونا رو در آرمان و هدف والایی خودش جمع کند ، خاطرات راهیان ما چقدر پر از این دگرگونی ها و تحولات افرادی که هیج نسبتی با شهید نداشتن چقدر بی حجاب ، چقدر بی دین ، چقدر بی خدا ، چقدر بی تفاوت های که با شهید سر به راه شدن . رمزی نهفته در شهید که اگر فهم کنیم با این قدرت میتوانیم جامعه را در جهت آرمان های شهید بسازیم حتی کسانی که فرسنگ ها از ما دورند؟ حتی کسانی که به ظاهر از ما بدشون میاد به نظر این اصلی ترین سوال که یک راوی باید به اون برسه ،پاسخ به این سواله که میتونه قدرت روایتگری رو در جامعه سازی صد چندان کنه پیدا کردن «معادله تحول آفرینی»که میتونه قدرت گفتگو ، تفاهم و هدایت رو با همه مردم به من بده ستارگان راه ،الگوهای بی زوال، برای همه ما و حتی نسلهای پس از ما این تعابیر رهبری در قدرت جامعه سازی شهید است https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
بسم الله الرّحمن الرّحیم فرصتِ روزهای خاطره‌انگیز دفاع مقدس را برای سلام بر شهیدان عزیز و تعظیم در برابر ارواح مطهّر آنان مغتنم میشمارم. شهیدان، ستارگان راهنمایند؛ «الگوهای بی‌زوال» برای «همه‌ی ما» و «نسلهای پس از مایند»؛ رفتار آنان درس است؛ انگیزه‌های آنان حکمت است. پیام آنان را باید به‌درستی بشنویم و از آن برای آبادی دنیا و آخرت در همه‌ی دوره‌ها و نسلها بهره بگیریم. سلام خداوند و اولیائش بر شهیدان عزیز سیّدعلی خامنه‌ای 1۴۰۲/۷/۶
▪️الگوهای بی زوال 🔶کار شهید دستگیری وشفاعت است ، «رسالت» شهید زنده کردن است و شاید کار راوی هم همین باشه زنده کردن در مقابل مردن است نه زنده کردن یک زنده بلکه زنده کردن یک فرد مرده که بالاتر از اون جامعه و جهان مرده است. جامعه ی که غبار غفلت اون رو به بیراهه کشونده . مخاطب شهید همون کسایی هستند که ما از اونها فراری هستیم و انا هم از ما فرار هستند همونایی که نمیتونیم باهاشون حرف بزنیم ازشون می ترسیم وانا از ما می ترسن کسایی که نمی تونیم باهاش ارتباط برقرار کنیم و شهید اون قدرت الهی که این توان رو داره؟ می تونه باهاشون باشه ، باهاشون حرف بزنه ، می تونه کمکشون کنه سوال اینجاست چگونه شهید یه این سعه صدر رسیده ؟ چگونه شهید میتونه اینقدر مهربون باشه ؟ چگونه اینقدر صبوره ؟ و...اگر این مکانیزم رو بفهمیم میتونم به همون اندازه مردم رو دوست داشته باشیم حداقل ازشون نترسیم باهاشون حرف بزنم بتونیم گره های ذهنیشون رو حل کنیم ... 🔶شاید یک از رازهای شهید این باشه اون حقیقتا همه رو دوست داره شهید حقیقا جامعه و همه مردم رو دوست داره چون شهید برای «همه» رفته و جونش رو فدا کرده حتی برای اون بی حجاب حتی برای اون به ظاهر بی قید حتی برای اون به ظاهر تارک صلاه حتی برای اون ادم ژیگول و.. 🔶به نظر یکی از رمزها قدرت شهید «باور» به این مردم «اعتماد» به این مردم «اعتقاد» به همین مردمه . اون به این مردم انقلابی حقیقا باور داره و حاضر جونش رو برای این مردم فدا کنه اون حقیقا این مردم رو دوست داره... شهید این مردم رو باور داشت همونطور که امامشون باور داشت کسایی که نه در الفاظ که در حقیقت معنا این باور امام رو باور کرده بودند 🔷مقام معظم رهبری (دامه ظله) امام بزرگوار، ملت ایران را به معنای حقیقی کلمه میشناخت. امام اعتقاد داشت که این ملت، ملتی است با ایمان عمیق، باهوش و شجاع؛ که اگر پیشوایان لایقی در میان آنها پیدا شوند، این ملت میتواند مثل خورشید در میدانهای مختلف بدرخشد؛ امام این را قبول داشت. ایمان عمیق مردم که در زیر اندودهای ساخته و پرداخته‌ی دنیاطلبان مخفی و پنهان شده بود، امام بزرگوار این ایمان عمیقِ تغییرناپذیر را شکوفا کرد؛ غیرت دینی مردم را برانگیخت و ملت ایران الگوی استقامت و بصیرت شد. مردم در چشم امام بزرگوار، عزیزترین بودند؛ دشمنان مردم، منفورترین بودند. اینکه شما ملاحظه میکنید که امام در مقابله‌ی با قدرتهای سلطه‌گر لحظه‌ای از پا ننشست، عمدتاً به‌خاطر همین بود که قدرتهای سلطه‌گر، دشمن سعادت مردم بودند و امام دشمن مردم را دشمن میداشت. حرم مطهر امام خمینی رحمه‌الله ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ 🔶در خلاصه کلام کار راوی رسالت اصلی یک راوی با کسایی که با ما کار ندارن باید بریم سراغ اونا ، کار راوی در امتداد کار شهید زنده کردن کسایی که مردن کسایی که تنهان ، کسایی که از ما به دروغ می ترسن ، کسایی که از ما متنفرن از ما بیزارن با ما قهرند با ما بیگانه ان باید اونا را زنده کنیم https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
مقام معظم رهبری (دامه ظله) در همه‌ی حوادث عالم چند عنصر را باید در کنار هم دید: یکی نگاه به عوامل اولی، یعنی عوامل بالادستی حادثه است: انگیزه‌ها، هدفها، زمینه‌های تاریخی، زمینه‌های جغرافیائی و جغرافیای سیاسی؛ اینها چیزهائی است که در شناخت حادثه تأثیر دارد. در حادثه‌ی انقلاب ما، آن عنصر اول عبارت است از همان ایمان مردم، مبارزات آزادیخواهانه و جرقه‌های این مبارزات - که در مشروطیت و در تحریم تنباکو به وسیله‌ی میرزای شیرازی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در حوادث گوناگون دیگر، این زمینه‌های تاریخی وجود پیدا کرد - و بیداری روحانیت مبارز و شخص امام بزرگوار که از این زمینه‌ها بهترین استفاده را کرد و این حرکت به راه افتاد. این، آن پیش‌زمینه است. عنصر دوم نگاه کردن به میداندار و صاحب حادثه است. عنصر میاندار و میداندار در این حادثه «مردم» بودند؛ مردم! حادثه‌ی عظیمِ بی‌نظیرِ تاریخىِ انقلاب اسلامی را مردم رقم زدند. انکار نقش مردم و بیاعتنائی به حضور مردمی - که متأسفانه امروز در بعضی از نگاههای شبه‌روشنفکرانه، انسان مشاهده میکند - خطاست. وقتی مردم به یک سمتی گرایش پیدا میکنند، کسانی که از این گرایش خود را منتفع نمیبینند، اسمش را میگذارند حرکت پوپولیستی و حرکت عوامگرائی! این خطاست. انقلاب را همین اراده‌های مردمی و همین حضور مردمی - که متکی به ایمان آنها بود - توانست بوجود بیاورد و به پیروزی برساند. ملت ایران با ایمانش، با احساساتش، با غرور ملیاش، با افتخار به گذشته‌ی تاریخی و مواریث عظیم فرهنگیاش، توانست این حرکت عظیم را بوجود بیاورد. دیدار مردم شیراز ۱۳۸۷/۰۲/۱۱
فرهنگ عمومی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام و رحمت خداوند بر آن شهیدان والا مقام بزرگداشت شهدای عزیز و احیاء یاد و نام آنان وظیفه‌ئی مقدس است که خداوند توفیق آن را به شما عنایت فرموده است. سعی کنید سیره‌ی این بندگان شایسته‌ی خدا را «فرهنگ عمومی» و شخصیت آنان را الگوی جوانان خود قرار دهید. والسلام علیکم و رحمة الله سیدعلی خامنه‌ای۱۴۰۲/۰۳/۰۱
🔸جمهوریت یا اسلامیت؟ 🔸ملیت یا اسلامیت؟ 🔸مشروعیت یا مقبولیت ؟ و این اساسی ترین و بزرگترین مساله در شکل گیری هر جامعه است و تا زمانی که نتوانیم جوابی دقیق و عمیق به آن بدهیم این دوگانگی همواره گریبان گیرمان خواهد بود به این معنا اگر جمهوریت (مردم) و اسلامیت اساسی ترین مساله ماست می توان گفت که بزرگترین شکاف در نفوذ دشمن برای تفرقه افکنی نیز هست تمدن غرب در نظام لیبرال دموکراسی با جدا سازی دین از نظام سیاسی خود ،نقطه اتکاء را تنها آراء مردم دانست البته نه چندان صادقانه و نه چندان موفق هر انچیزی که امروزه در جدایی طبقه مردم با قشر سیاستگداز برایشان اتفاق افتاده و در نقطه مقابل آن حرکت عظیم امام (ره) در ایجاد جامعه که میخواست و توانست مردم و اسلام را در نظام سیاسی خود به شکل هماهنگ و همراه وارد کند به این معنا مردم سالاری دینی تنها الگو موفق در نسبت هماهنگ و توامان مردم با اسلام بود و شهید با قدرت بصیرت و توان عملی خود توانست یگانگی این دو با هم را نشان دهد که این دو نه در نقطه مقابل هم که یک حقیقت واحد هستند ، پیام بین المللی شهید در نسبت جمهوریت و دین ، این نبرد تمدنی شهید برای چگونگی ایجاد جامعه الگو اسلامی است شهید آن کسی است که توانست در عمل پیام همراهی جمهوریت و اسلامیت را در تولی به پیام امام(ره) اجرا کند و دفاع مقدس تجلی حضور همه ی مردم برای دفاع از ملیت و اسلامیت بود 🔹 مقام معظم رهبری(دامه ظله) از ابتدای انقلاب برخی تلاش داشتند تا اسلامیت و ملیت را دوقطب مقابل هم قرار دهند درحالی که شهدا به‌طور واضح، نادرست بودن این وسوسه باطل را نشان دادند. هنگامی که ایران مورد تهاجم بین‌المللی قرار گرفت کسانی که مدعی طرفداری از ایران بودند، یا در خانه‌های خود خزیدند و یا از ایران خارج شدند اما کسانی که از ایران دفاع کردند همان «بچه مسلمانها» و «نماز شب خوانها» و امثال شهیدان «چیت‌سازیانها» و «سُلگیها» بودند و نشان دادند ایرانیت و اسلامیت یک حقیقت واحد است.۱۴۰۲/۰۷/۱۶ 🔹شهید عظیم ترین ظرفیت برای شکل گیری این حقیقت واحد است، واسطه ای دوست داشتنی در بین مردم و اسلام . شهید ان حقیقی است که میتواند همه قشرها را در آرمانی واحد همراه و هماهنگ کند . 🔸https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
مقام معظم رهبری(دامه ظله) آنچه روشنفکران غربگرا از طرح این مغلطه و پیشنهاد خود دنبال می کنند، با توجه به مبانی فکری شان، کناره گیری دین به نفع جمهوریت و مردم سالاری است؛ چرا که به زعم ایشان،دنیای امروز به این نتیجه رسیده که بهترین نوع حکومت «دموکراسی» است، آن هم دموکراسی با معیارهای شناخته شده در غرب؛ و چون جمع این معیارها با مبانی و معیارهای اسلامی ممکن نیست، جامعه را دچار مشکل می کند. البته برخی از افراد و جریانات سنّتی هم بوده اند که تحقق حکومت اسلامی را بی نیاز از قالب جمهوریت دانسته و طرح آن را از سوی امام خمینی تشریفاتی قلمداد می کنند! «اینکه حالا بعضی‌ها گفتند که امام انتخابات را، مردم‌سالاری را و امثال اینها را از غربی‌ها به ملاحظه و رودربایستی و مانند اینها گرفت، حرف بسیار بی‌مبنائی است. امامی که ما شناختیم و سال‌ها با او همکاری کردیم و مردم دیدند امام را، کسی نبود که به‌خاطر رودربایستی با این و با آن و با این حرف‌ها، از حکم خدا منصرف بشود.» ۱۴۰۰/۳/۱۴ جمهوریت دو عنصر جدا نیستند که به یکدیگر وصل شده باشند و یک حقیقت را به‌وجود آورده باشند؛ در دل اسلامیت، جمهوریت هست. در دل اتکاء به حکم الهی، تکیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مردم و احترام به خواست و رأی مردم هست.» ۱۳۸۸/۵/۱۲ «ملت ایران از اعماق قلب به اسلام معتقد و مؤمن و وابسته بود و هست. اغلب ملت‌های مسلمان همین‌گونه‌اند و اگر موانع از سر راهشان برداشته شود، ایمان عمیق آنان به اسلام آشکار خواهد شد. لذا وقتی مردم پرچم اسلام را در دست امام مشاهده کردند و باور کردند که امام برای احیای عظمت اسلامی و ایجاد نظام اسلامی وارد میدان مبارزه شده است، گِرد او را گرفتند. بعد هم که انقلاب پیروز شد، با همین انگیزه، از روی طوع و رغبت در میدان‌های خطر حاضر شدند؛ چون ایمان آنها به اسلام، عمیق بود.» ۱۳۸۰/۳/۱۴
🔷روایتگری مردمی انحصار طلبی در روایتگری یعنی شکل گیری «روایت گری اشرافی» با گزینش مخاطب خاص واین شروع شکل گیری جبهه بندی کاذب برای دودستگی ها و تفرقه افکنی هاست حال آنکه شهید با همه مردم کار دارد برای همه مردم پیام دارد . مخاطب راوی نه طیف خاص مذهبی که «مردم» هستند «روایتگری مردمی» یعنی باید به دنبال ان باشیم که همه مردم راوی انقلاب باشند راوی جنگ باشند راوی شهید باشن با ظرفیت همه مردم است که روایتگری بسط و تکامل می یابد چنانچه با ظرفیت جماعت است که ظرفیت دین آزاد میشود . و مردم چه کسانی هستند ؟مردم یعنی تفاوت ها ، یعنی کثرات ، یعنی سلیقه ها ،یعنی مذاهب ، یعنی اقوام ، یعنی جنسیت ها که با هم در مسیر دین هستند . با هم بودن در عین متفاوت بودن و این معجزه بزرگ انقلاب و مردم است در خلاصه بیان راوی با مردم کار دارد نه با قشری خاص 🔷مقام معظم رهبری(دام ظله) «و اجمعها لرضی الرعیة»؛ دیگر این‌که کاری که انتخاب می‌کنی، رضایت مردم را با خودش داشته باشد. «رعیت» به مردم اطلاق می‌شود؛ یعنی کسی که مراعات او لازم است. رعیت چیز بدی نیست. بعضی‌ها خیال می‌کنند رعیت فحش است! رعیت یعنی کسی که مراعاتش لازم است؛ یعنی توده‌ی مردم و عامه‌ی مردم. اصطلاح «ناس» و «رعیت» غالباً به قشر سواد مردم گفته می‌شود، نه گروههای خاص. تکیه‌ی امیرالمؤمنین و پیغمبر و قرآن هم روی همین مجموعه‌های عمومی مردم است؛ همینی‌که ما عوام مردم می‌گوییم؛ یعنی رعیت و توده‌ی مردم و سواد مردم؛ همین چیزی که خواص خاصِ خرج کنِ امروز با طرح آن در مسائل سیاسی و اجتماعی مخالفند و اسمش توده‌گرایی و پوپولیسم است. این‌که جماعت و حزب و گروه و دسته‌ی خاصی را انتخاب کنید و اینها بشوند محور تصمیم‌گیری و محور کار و طبعاً محور خیرات، خیلی خوش‌خیالی است؛ این‌که آدم خیال کند جماعت خاصی محور تصمیم‌گیری‌اند، کارها را آنها می‌کنند، انتصاب‌ها را آنها می‌کنند؛ اما وقتی نوبت تقسیم غنایم می‌شود، خودشان را زاهدانه کنار می‌کشند و می‌گویند نخیر، بروید بدهید به مردم، دیدیم و تجربه کردیم که این‌طوری نیست؛ منطقاً هم این‌گونه نیست. لذاست که در منطق علوی، نگاه و توجه به عامه‌ی مردم است. گروههای خاص و قشرهای خاص و جماعتهایی که اسم خاص و عنوان خاصی پیدا می‌کنند و برای خودشان تشخص خاصی به‌دست می‌آورند، مورد اعتبار نیستند؛ نه این‌که باید به اینها ظلم شود؛ نه، اینها هم مثل بقیه‌ی مردم تشخصی ندارند؛ از نظر اسلام تعینی ندارند؛ لذا می‌گوید: «و اجمعها لرضی الرعیة»؛ باید رضایت عامه‌ی مردم جلب شود. بعد حضرت استدلالی دارد که خیلی عجیب و جالب است. می‌فرماید: «فان سخط العامة یجحف برضی الخاصة»؛ ملاک و مناط و معیار و میزان کار، رضایت و عدم رضایت عامه‌ی مردم است. چرا؟ چون اگر عامه‌ی مردم نارضایی داشته باشند، رضایت و خشنودی گروههای خاص از تو بکلی پامال می‌شود و از بین می‌رود. ای بسا جماعتی به اسم روشنفکر و نخبگان سیاسی، طرفدار حکومت و حاکمی هستند، اما عامه‌ی مردم ناراضی‌اند؛ این نارضاییِ عمومیِ مردم، خشنودی و رضایت آن جماعت ویژه را لگدمال می‌کند و از بین می‌برد؛ کمااین‌که دیدیم همین کار را کردند. عکس این هم صادق است؛ «و انّ سخط الخاصة یغتفر مع رضی العامة»؛ اما اگر مردم را راضی کردی و رضایت عمومی را به دست آوردی، سَخَط و ناخشنودی گروههای خاص قابل بخشش است؛ یعنی خیلی اهمیتی ندارد و خیلی تأثیری نمی‌گذارد؛ بنابراین بروید سراغ راضی کردن عموم مردم.۱۳۸۴/۰۷/۱۷ https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
تحول در روایتگری قسمت۱.mp3
8.26M
🔺معنای اجمالی تحول 🔻ارکان (عناصر)تحول 🔺نسبت های تحول 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر
◽️روایتگری فعال 🔸زمانی که مخاطب ، روایتگری و محتوای ما را از پیش انتخاب کرده باشد عملا حجم بسیاری بالای از مسیر اثرپذیری را پیموده به دیگر بیان بسیاری از پیش نیازهای اثرپذیری بخاطر انتخاب مخاطب فراهم شده چرا که او مجبور به آمدن وشنیدن محتوای ما و خود ما نیست وقتی انتخاب کرده یعنی محتوای ما و خود ما را دوست دارد با محتوا آشناست و ... آنچه بدیهی ست سهم ما در این نوع از روایتگری و میزان اثرگزاری کمتر از زمانیست که مخاطب از ما فراری است ما را دوست ندارد با ما و محتوای ما بیگانه است یا بیگانه شده به قول معروف خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی هنر این نیست که در جمع همکیشان روایتگری کنیم و مهر تایئد آنها را همواره دریافت کنیم بله زمانی که مخاطب ما را انتخاب کرده به نظر چندان اصطحکاک و درگیری با آنها نداریم و همواره مورد تائید قرار می گیریم(متاسفانه) و این بزرگترین راهزن برای سنجش و درک میزان اثرگزاری «واقعی» روایتگری در «جامعه» است 🔸بخاطر همین ثبات در مخاطب است که روایتگری های تکراری، روایتگری منفعلانه، کوچک و کم اثر شکل می گیرد حال اگر ما از ثبات در مخاطب و مکان به سراغ مخاطبان و قشرهای برویم که ما را در اصطلاح عامیانه پس می زنندآنگاه خواهیم دید که چند مرده حلاجیم ، خواهیم دید که چقدر در جامعه اثرگزار هستیم چقدر توانمندیم چقدر بدرد بخور هستیم چقدر حرف ها ما در جامعه قدرت تحول دارد چقدر مردم با ما همراه هستند ضعف ها در قدرت روحی ، در قدرت محتوا و روش با روایتگری فعال نمایان می شود. 🔸اصطلاح روایتگری فعال در مقابل روایتگری منفعلانه یا منتظرانه است انگاه که روایتگری ها یکطرفه راهزن ما در سنجش میزان فعالیت حقیقی ماست زمانی که ما منتظرهستیم تا هم کیشان ما را دعوت کنند تا مارا انتخاب کنند تا ما به کار گرفته شویم متاسفانه با نوعی از روایتگری منتظرانه و منفعلانه روبرو هستیم یعنی کارآمدی ما به میزان انتخابگری دیگران بستگی دارد . حالا بگویم که چقدر جامعه ما را بخاطر فشار تبلیغاتی منفی دشمن انتخاب میکند؟ 🔸تمام فرق روایتگری فعال با منعلانه در فرصت نشینی یا قدرت فرصت سازی است . فرصت اینکه بنشیم تا به کار گرفته شویم یا اینکه فرصت را بسازیم ، با قدرت روز افزون رسانه های معاند در فرهنگ سازی غیر دینی چه باید کرد. ایا مانند کذشته ما با جامعه ای بسته رویرو هستیم که تنها رسانه سخنرانی و منبر بود یعنی انحصار در رسانه و یک گونه روایتگری یا الان ما با انبوه تنوع از رسانه ها غیر دینی مواجه هستیم که بزرگترین رسالت ان غیر فعال کردن ماست ، بی تفاوت کردن ما و این که ما هنوز در مخاطبان کوچک و محدود خود دلخوش کرده و خود را قوی می بینیم. ایا ما در جنگ روایت ها نیستیم. ایا این انتظار منعفلانه میتواند ما را دراین جنگ پیروز کند. و بدتر از همه استفاده منفعلانه از مخاطبان است گاهی ما با سرمایه قشر مذهبی به جنگ با روایت های دروغین دشمن رفته و سعی میکنم قشر ناگاه و مظلوم مردم را با خود همراه کنیم به عبارت ساده پناه آنها باشیم ولی گاهی متاسفانه تنها فکر خود هستیم و با حصار چینی به دور خود سعی میکنم از مردم فرار کنیم . راه حل کدام است؟ 🔸راوی که رسالت خود را در جامعه سازی درک کرده منتظر فرصت ها نمی ماند بلکه فرصت ها را میسازد ، روایتگری فعال فرار از روایتگری ها تکراری با مخاطبان ثابت است . باید سراغ کسانی برویم که جزء بزرگی از جامعه ما هستند و تنها در تهاجم بی امان رسانه ای دشمن از ما و ارمان ها ما دورتر و دورتر میشوند. 🔸برکات رجوع به مردم بی نهایت است ، مراجعه به «همه مردم» است که می تواند ظرفیت ها پنهان و عمیق روایتگری با موضوع شهید را آزاد کند به دیگر بیان قدرت شهید و اثرگزاری ان در رجوع به همه مردم است که آزاد میشود . لذا باید از خموگی و ایستایی در روایتگری یکطرفه خارج و سراغ همه مردم با همه تنوع ها وسلیقه ها رفت . این رویکرد جدید است که میتواند ظرفیت ها بالایی شهید در جامعه سازی را با تنوع مخاطبان آزاد کند . https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔴روایتگری جهادی ◾️نام دیگر روایتگری فعال روایتگری جهادی است یعنی راوی باید از حصارچینی کاذب با مخاطب خاص خارج و همه جامعه و مردم را مخاطب خود قرار دهد این تلنگر بزرگ در بیان رهبری با گرایش روحانیت به رهبانیت مسیح شکل می گیرد. تنها راهبرد خروج از حالت انفعال با شکستن انحصار گزینی مخاطب و حصارچینی مکانی ممکن است نه مانند روحانیت مسیحی که کارآمدی دین را فقط در مخاطب خودی ها و در محدوده کلیسا تعریف کرده به این معنا فرهنگ جهاد و شهید باید از انحصارگزینی مخاطب و یا مکان های خاص روایتگری خارج و همه مردم و همه جهان را محدوده و مخاطب خود قرار دهد. ◾️در خلاصه بیان باید از انفعال و انتظارکشی فرصت ها ،به عبارت دقیق تر «منت کشی فرصت ها» به حالت فعال و «خلق فرصت ها» تغییر رویکرد داد ◾️مقام معظم رهبری (دانه ظله) روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است. در حاشیه نشستن و گاهی مثلاً یک اشاره‌ای کردن، یک نصیحتی کردن، یک پیامی دادن، مثل روحانیّت مسیحی، کافی نیست. حالا البتّه روحانیّت مسیحی چند جور هستند؛ بعضی‌شان در کلیساها محبوس بودند، [یعنی] خودشان را محبوس کردند، بعضی بعکس، پیش‌قراول استعمار شدند. در آمریکای لاتین و در آفریقا و مانند اینها قبل از اینکه استعمارگرها پا بگذارند و نیروهای نظامی بروند جلو، کشیش‌ها رفتند، مردم را‌ آماده کردند برای اینکه آنها بیایند پدرشان را دربیاورند؛ بعضی‌شان هم این‌جوری وارد شدند. امّا خب روحانیّت اسلام باید وسط میدان جهاد لِلّه و بالله و فی‌الله قرار بگیرد و مأیوس هم نشود. وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. این هم یک نکته. ۱۴۰۲/۰۴/۲۱(بیانات در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور) https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔘روایتگری فعال(فرهنگ عمومی) 🔸فرایند توسعه مسجد در نگاه دینی به دنبال آن بود که همه جا را مسجد و همه زمان ها را وقت ذکر الهی کند برخلاف فرایند شوم فعلی که مسجد را کوچک و کوچکتر و زمان آن را فقط به نماز یومیه کشانده و این بزرگترین غفلت تاریخی مسلمین در توطئه دشمنان برای جلوگیری از گسترش رسانه دینی با محوریت مسجد بود انفعال خواص از این ابر رسانه دینی باعث ضعف روز افزون قدرت تبلیغاتی در گسترش فرهنگ دینی شده 🔸به این معنا راوی فعال ما باید به دنبال آن باشد که همه جا را راهیان و همه وقت ها را زمان ارتباط با شهید قرار دهد 🔸حصار چینی مکانی با زمان های خاصی برای روایتگری خلاف رویکرد رو به پیشرفت دینی در توسعه مکانی و زمانی تبلیغ دینی است 🔸روایتگری فعال به دنبال آنست که فضای عمومی جامعه را فضای شهدایی کند تعبیر بلند فرهنگ عمومی با طرفیت شهدا از مقام معظم رهبری ناظر به فهم ضرورت توسعه مکانی و زمانی راهیان و شهید در سطح جامعه است نه اینکه آن را به مکان خاص زمان خاص و مخاطب خاص محدود کنیم در این مقیاس و مقایسه است که روایتگری فعال و منفعلانه درک میشود 🔸بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام و رحمت خداوند بر آن شهیدان والا مقام بزرگداشت شهدای عزیز و احیاء یاد و نام آنان وظیفه‌ئی مقدس است که خداوند توفیق آن را به شما عنایت فرموده است. سعی کنید سیره‌ی این بندگان شایسته‌ی خدا را «فرهنگ عمومی» و شخصیت آنان را الگوی جوانان خود قرار دهید. والسلام علیکم و رحمة الله(سیدعلی خامنه‌ای) https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
تحول در روایتگری قسمت۲.mp3
11.56M
🔸معنای اجمالی و توصیفی از روایتگری 🔹بیان متغیرهای اصلی ونسبت های آن در روایتگری 🔹جهت پذیری روایتگری و شکل گیری جنگ روایت ها 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر
💢برکات روایتگری مردمی ▫️وقتی سراغ همه مردم با همه تفاوت ها با همه سلایق با همه قومیت ها با همه مذاهب با همه جنسیت ها و رده های سنی رفتیم با انبوه ی از سوالات هدفمند و متفاوت مواجه هستیم که پژوهش و تحقیق درباره آنها می تواند ظرفیتهای پنهان گنجینه عظیم دفاع مقدس را آزاد کند و در امتداد آن روش ها نوین روایتگری را در چگونگی انتقال پیام های جدید ایجاد کند به این معنا پیام های نو همراه با شیوه ای روایتگری جدید با رجوع به همه مردم شکل میگیرید بر خلاف روایتگری های منفعلانه که در مخاطب ثابت ، محتوای و روش های روایتگری ثابت را ایجاد میکند به گونه ای که میتوان یک محتوای ثابت را به روشی ثابت با توجه به ویژگی های ثابت مخاطب تکرار و تکرار کرد ▫️سوالاتی نو که برآمده از نیازمندهای حقیقی مردم است این سوالات واقعی است که میتواند ظرفیت محتوایی دفاع مقدس را رشد و هم می تواند مسائل و مشکلات اجتماعی را برطرف کند به عبارت دیگر می تواند گره ای ذهنی مردم را باز کند ▫️مخاطب نو ،سوالات نو، پژوهش های نو،محتوای نو،پیام های نو،شیوه ها و روش های نو از برکات روایتگری مردمی با همراهی و کمک مردم است این نعمت عظیم جماعت در بهره مندی حداکثری از دین و دفاع مقدس است فان البرکه مع الجماعه https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💢مردمی سازی فرهنگ جهاد و شهادت 🔹اصطلاح مردمی سازی در برابر انحصار طلبی است بالاترین رسالت جامعه ایمانی رشد همه مردم است و این ممکن نیست مگر با حضور حداکثری مردم در چگونگی تحقق اهداف و آرمان های آن جامعه . به این معنا باید اصطلاح مردم سازی را نه فقط در اقتصاد بلکه در دیگر ابعاد اجتماعی به عنوان الگوی شامل دینی توسعه داد. آرمان های شهید فقط با حضور فعال و درگیرمدارنه مردم محقق میشود 🔹راوی مطلوب دینی باید بتواند چگونگی«مشارکت فعال» مخاطب را در فرایند «ایجاد و تکامل روایتگری» طراحی کند یعنی مردم چگونه در فرایند تولید محتوا، روش ، نشر و ارزیابی روایتگری حاضر شوند تا بتواند غنی محتوای ، نوآوری روش ، قدرت انتشار و در نهایت ارزیابی درست را با کمک مخاطب (مردم) ایجاد کند 🔹مردمی سازی فرهنگ جهاد مدل اجرایی مطلوب در حرکت مردمی به سمت آرمان ها انقلاب و شهداء است . باید ظرفیت مردم را در چگونگی ترویج فرهنگ جهاد برای شکل گیری فرهنگ عمومی به کار گرفت. این ممکن نیست مگر با روایتگری مشارکتی ، این روایتگری در امتداد روایتگری مردمی شکل می گیرد. یعنی حضور فعال مخاطب در فرایند ایجاد روایتگری با مشارکت حداکثری مخاطب . 🔹مهمترین کار راوی در تکامل روایتگری طراحی فرایند هایست که بتواند به شکل حداکثری از مخاطب بهره مند شود، در انتخاب موضوع تا تولید محتوا تا خلق روش ها روایتگری تا نشر و ترویج محتوا و در نهایت ارزیابی و سنجش، در تمامی این مراحل باید مخاطب(مردم) حضور حقیقی و فعال داشته باشد نه صرفا به عنوان ابزاری تزئینی یا تبلغاتی دیده شود و این ممکن نیست مگر در اعتماد و باور به مردم انقلابی 🔹و انزمانی که مخاطب به شکل حقیقی در فرایند روایتگری حاضر شود با ان انس می گیرد نسبت به آن دغدغه مند میشود آن را از خود میداند و اینجاست که راوی ما میتواند راوی بسازد او خود راوی روایت ها ما مشود و اینگونه شبکه جهانی روایتگری محقق میشود با مشارکت حداکثری و حقیقی مخاطب در تمام فرایند های روایتگری از موضوع تا محتوا ، روش و نشر و ارزیابی . 🔸و اینگونه است که راوی در عین کارمدی میتواند رشد جامعه را نیز محقق کند چرا که بهره مندی از مردم نه به معنای حصر در خواست مردم یا عرفی زدگی ست بلکه استفاده حداکثری از مردم در جهت ارمان های انقلاب است ظرافت این نکته به هویت انقلاب بر میگردد ما میخواهیم در اعتماد به مردم از ظرفیت بالایی مخاطب در جهت اهداف و ارمان شهدا حرکت کنیم میخواهیم با ظرفیت مردم گنجینه های غنی و پنهان دفاع مقدس را کاووش و استخراج کنیم . به این معنا ظرفیت مشارکت مردم نه در مردم که در جهت رشد مردم استفاده میشود و این بخاطر وابستگی عمیق و جداناپذیر مردم با آرمانهای انقلاب و شهداست یعنی اعتماد به مردم هم میتواند ضامن ارمانها و هم ضامن چگونگی تحقق آرمان ها باشد. 🔹نمونه های اعلایی ان هیئت ، اربعین ، دفاع مقدس ... اینها با مردم اشکل گرفت و رشد پیدا کرد باید چگونگی مشارکت مردم در فرایند روایتگری را به شکل کاملا هوشمندانه و برنامه ریزی طراحی کرد چه در شکل فردی و چه سازمانی (قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ) 🔹مقام معظم رهبری (دامه ظله) شما [دولتتان را] میگویید «دولت مردمی»؛ دولت مردمی فقط به این نیست که بروید میان مردم؛ این کار لازم است امّا کافی نیست؛ باید بتوانید مشارکت مردم را در کارهای گوناگون و بخشهای گوناگون جلب کنید. من قبلاً هم یک وقتی گفته‌ام این را، ظاهراً در جمع شما شاید گفتم که بنشینید کیفیّت جلب مشارکت مردم را برنامه‌ریزی کنید، تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینه‌های مالی و اقتصادی، چه در زمینه‌های سیاسی، چگونه میشود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد در بخشهای مختلف. این برنامه‌ریزی میخواهد. در این نامه‌های گوناگونی که از طریق ارتباط مردمی یا غیر آن به ما میرسد، گاهی یک پیشنهادهایی هست که انسان میبیند پیشنهادهای بسیار خوبی است؛ یک آدمی که اصلاً نمی‌شناسیم چه کسی است، در یک موردی یک پیشنهادی دارد، یک نظری دارد، این نظر را میدهد، گاهی بسیار کارگشا است. [ببینید] چگونه میتوانیم از اینها استفاده کنیم.۱۴۰۱/۰۶/۰۸ https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
اعتماد متقابل رهبری و مردم به یکدیگر ما حرفمان با مردم بر مبنای «اعتماد متقابل» است؛ مردم به این حقیر ضعیف اعتماد کردند، بنده هم به تک تک این ملّت اعتماد دارم؛ «به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛» معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة» (۱)؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار میکند. بیست‌ودوّم بهمن را نگاه کنید، در آن سرما، در آن مشکلات؛ روز قدس را نگاه کنید، در آن گرما با آن دهان روزه؛ چه کسی مردم را می‌آورد در این خیابانها؟ چه گیرشان می‌آید از آمدن در این خیابانها؟ این دست خدا است؛ خدا را می‌بینیم، اعتماد میکنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد میکنیم؛ حرف میزنیم باهم.۱۳۹۴/۰۱/۲۰
تحول در روایتگری قسمت۳.mp3
12.15M
🔹مدل های روایتگری 🔹روایتگری چه چیزی نیست؟ 🔹فرق روایتگری با تبلیغ و تربیت چیست؟ 🔹@revayat_bartar 🔸روایـــت بـــــرتـــر
💢روایتگری تمدنی ♦️بالاترین آرمان شهید رسیدن به تمدن اسلامی ذیل حرکت آخرلزمانی برای تحقق ظهور است. متاسفانه هرگز یا خیلی کم شهید را از این منظر تحلیل کردیم چه بخواهیم آنرا برای دیگران روایت کنیم ،نگاه فردی در سطح کرامات و نکات اخلاقی بالاترین دستاورد ما در بیان خصوصیات شهید بود حتی با حرکت انقلاب و نگاه جامعه سازی شهید هم ننوانستیم شهید را بشناسیم و بشناسانیم چه برسد به حرکت تمدنی شهید . که شهید جز برای ارمان امام زمان خود شهید نشده ♦️نگاه و روایت مقام معظم رهبری (دامه ظله) از شهید و پیام شهید همواره قدرت جامعه سازی شهید برای حرکت به سمت تمدن اسلامی بوده. که روایت رهبری از شهید غیر از این نیست اگر شهید با نگاه امام خود حرکت میکند پس بزرگترین انگیزه او در حرکت به سمت میدان درگیری جیزی جز تحقق تمدن اسلامی نیست که بالاترین انگیزه امام جز این نیست که حرکت امام زمان او جز برای تحقق تمدن اسلامی در سراسر جهان نیست ♦️باید «میدان» شناخت و تحلیل شهید را در پاردایم امام تغییر دهیم باید از برداشت های کوتاه وسطحی در خصوصیات فردی شهید خارج و قدرت انگیزه و عمل شهید را در جامعه سازی برای تحقق تمدن اسلامی فهم و روایت کنیم. روایت تمدنی از شهید ضرورت قطعی الان ماست وقتی مقام معظم رهبری میدان درگیری را جنگ تمدنی و رویکرد را حمله به مبانی پوشالی غرب میداند راوی به روز باید مقیاس فهم و روایت شهید را از بعد فردی خارج و با نگاه اجتماعی و تمدنی شهید را روایت کند . روایت های شگفت انگیز رهبری از حرکت تمدنی شهدای مدافع حرم. نمونه هایست که میتواند الگوی راوی به روز ما در چگونگی روایت تمدنی شهید باشد . باید با نگاه «ولی شهید» شهید را شناخت و روایت کرد ♦️قدرت شهید را باید در لایه عمیق اجتماعی و تمدنی حرکت او تحلیل کرد و انرا روایت کنیم . وقتی «رویکرد» را تغییر دادیم وقتی «مقیاس» تحلیل از شهید تغییر کرد انگاه با «حساسیت ها نو» با «زوایه دیدی نو »شهید را می بینم و روایت میکنیم . که وصیت ها و خاطرات شهید پراست از نگاه تمدنی شهید. که او شهید راه امام زمان خود است . و آرمان امام ایجاد تمدن برتر اسلامی برای عبادت حداکثری الله ♦️نمونه عالی روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری (دامه ظله) را در تحلیل و عمق حرکت حاج قاسم بخوانیم چقدر عمیق و زیبا رهبری حرکت تمدنی حاج قاسم را در فهم و شیوه مقابله با توطئه نرم دشمن برای تغییر نظم جهانی بیان فرمودند . که این عمق نگاه و تحلیل شهید سلیمانی است که مکتب حاج قاسم را می سازد. باید جامعه را با انگیزه اصلی شهید آشنا کرد باید انگیزه ها اجتماعی با انگیزه تمدنی شهید گره زده شود باید با ظرفیت تمدنی شهید جامعه را ساخت که این بزرگترین راهبرد رهبری در بهره مندی از برکات بی انتهای شهید است ♦️بله به درستی روایت تمدنی از شهید نیازمند حرکت یا به عبارت دقیق تر فرار از لایه فردی و فهم قدرت جامعه سازی شهید برای ایجاد جامعه الگو و سپس حرکت به سمت تمدن اسلامی. ♦️راوی ما برای حفظ هویت خود باید و باید با تحولات روز حرکت کند وقتی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از تحولات جهانی و نقش ایران در این تحولات بارها و بارها سخن گفتند ما نیازمند روایت جهانی از شهید در چگونگی حرکت جامعه به سمت تمدن اسلامی هستیم که جامعه برای شکل گیری اتحاد حقیقی نیازمند انگیزه بالاتر از خود است جامعه زمانی میتواند اختلافات را کنار بگذار زمانی می تواند جنیست ها ، قومیت ها ، مذهب ها و .. را کنار بگذار که انگیزه بالاتر از اختلافات را درک کند وان چیزی نیست جز حرکت برای تحقق تمدن اسلامی همه انچیزی که جامعه میتواند اختلافات را کنار و با هم متحد کند .و این قدرت شهید است و این قدرت دفاع مقدس در حرکت به سمت تمدن اسلامی است ♦️راوی ما باید بتواند زیبایی ها آخرلزمان را با ظرفیت شهید برای مخاطبان به شکل کاملا هنرمندانه و درعین حال متقن بیان کند تا در شدت این انگیزه سازی بتواند شکافها و اختلافات در جامعه را که مانع شکل گیری جامعه متحد میشود را با شهید پر کند . شکاف های قومیتی ، جنسیتی ، مذهبی و بالاتر از آن شکاف ملیت و اسلامیت . https://eitaa.com/tahavol_revayatgari