eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
273 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
بود هم درد و هم درمانم از دوست بود هم وصل و هم هجرانم از دوست اگر قصابم از تن وا کَند پوست جدا هرگز نگردد جانم از دوست
🔰اینگونه بود که عثمان رای آورد!! 📌بعد از بخاک سپرده شدن عمر آن شش تن[علی علیه السلام و زبیر و طلحه، عثمان و عبدالرحمن و سعد بن ابی وقاص ]به گفتگو پرداختند و ميان ايشان نزاع در گرفت. طلحه نخستين كارى كه كرد اين بود كه آنان را گواه گرفت و گفت: من حق خود را در اين شورى به عثمان واگذار كردم و بخشيدم، و اين بدان سبب بود كه مى دانست مردم على و عثمان را رها نمى كنند و خلافت براى او فراهم و خالص نمى شود و تا آن دو وجود داشته باشند براى او ممكن نخواهد بود، ولى با اين كار خود خواست جانب عثمان را تقويت و جانب على عليه السلام را تضعيف كند. زبير براى معارضه با طلحه گفت: من هم شما را بر خود گواه مى گيرم كه حق خود را از اين شورى به على واگذار كردم و بخشيدم و اين كار را بدان سبب انجام داد كه ديد با بخشيدن طلحه حق خود را به عثمان جانب على عليه السلام تضعيف شده است. سعد بن ابى وقاص هم گفت: من حق خودم از شورى را به پسر عمويم عبدالرحمان بن عوف بخشيدم و اين بدان سبب بود كه هر دو از قبيله بنى زهره بودند، وانگهى سعدبن ابى وقاص مى دانست كه كار خلافت براى او صورت نخواهد گرفت. و چون فقط سه تن باقى ماندند عبدالرحمان بن عوف به على و عثمان گفت: كداميك از شما از حق خود در خلافت مى گذرد تا بتواند يكى از دو تن ديگر را به خلافت برگزيند؟ هيچكدام از آن دو سخن نگفتند. عبدالرحمان گفت من شما را گواه مى گيرم كه خويشتن را از خلافت كنار كشيدم به شرط آنكه بتوانم يكى از دو تن باقى مانده را به خلافت انتخاب كنم. عبدالرحمان بن عوف نخست خطاب به على عليه السلام گفت: من با تو بيعت مى كنم به اجراى احكام كتاب خدا و سنت رسول خدا و رعايت سيرت آن دو شيخ، يعنى ابوبكر و عمر. على (ع) گفت: بر كتاب خدا و سنت رسول خدا و آنچه اجتهاد رأى خودم باشد. عبدالرحمان از على (ع) روى برگرداند و پيشنهاد خود را با همان شرط به عثمان گفت. عثمان گفت: آرى. عبدالرحمان دوباره پيشنهاد خود را به على (ع) عرضه داشت و على همان گفتار خود را تكرار كرد. عبدالرحمان اين كار را سه بار انجام داد و چون ديد على از عقيده خود بر نمى گردد و عثمان همواره با گفتن آرى پاسخ مى دهد، دست بر دست عثمان نهاد و گفت: سلام بر تو باد اى اميرالمومنين. فَلَمَّا رَأَی أَنَّ عَلِیّاً غَیْرُ رَاجِعٍ عَمَّا قَالَهُ وَ أَنَّ عُثْمَانَ یُنْعِمُ لَهُ بِالْإِجَابَةِ . صَفَّقَ عَلَی یَدِ عُثْمَانَ وَ قَالَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ. ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۸۸ __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
♦️هشدار امام باقـــــــر علیه السلام رفع حاجت برادر مسلمان❗️ «مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْىِ لَهُ فِى حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أوْلَمْ تُقْضَ إلَّاابْتُلِىَ بِالسَّعْىِ فِى حَاجَةٍ فِيمَا يَأْثِمُ عَلَيْهِ وَ لَايُؤْجَرُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يَنْفَقُهَا فِيمَايَرْضَى اللَّهُ إلَّاابْتُلِىَ بِأنْ يَنْفِقَ أضْعَافَهَا فِيمَا أسْخَطَ اللَّهُ». كسى كه برادر مؤمنش به او نياز پيدا كند و حاضر نشود به او كمك كرده يا در رفع مشكل تلاش كند، خدا او را مبتلا مى كند به اين كه نيروهايش را در جايى صرف كند كه نه در آخرت ثواب دارد و نه در دنيا نفع مى برد (كار بيهوده) و كسى كه در راه خدا اموالش را انفاق نكند، خداوند او را مبتلا مى كند به اين كه چند برابر آن را در راه حرام صرف كند. تحف العقول
♦️هشدار امام باقــــــر علیه السلام ❗️قهر با برادر مومن ممنــــــــــــــوع حمران بن اعین به نقل از حضرت باقر نقل می‌کند که حضرت فرمودند: هیچ  دو مؤمنى بيش از سه روز با يكديگر قهر نكردند، مگر اينكه در روز سوم من از آن دو بيزار شدم. عرض شد: يا بن رسول اللّه ! آنكه ظالم و مقصّر است، درست [چون حقّش همين است ]اما مظلوم چرا؟ فرمود: چرا آن مظلوم پيش مقصّر نمى رود و نمى گويد: مقصّر منم، تا آشتى کنند؟ ما مِن مُؤمنَينِ اهتَجَرا فَوق ثَلاثٍ إلاّ وَ بَرِئتُ مِنهُما في الثّالِثَةِ ، فقيلَ لَهُ : يا بنَ رسولِ اللّه ِ ، هذا حالُ الظّالِمِ فما بالُ المَظلومِ ؟ فقالَ عليه السلام : ما بالُ المَظلومِ لا يَصيرُ إلَى الظّالِمِ فيَقولُ : أنا الظّالِمُ ، حتّى يَصطَلِحا ؟!. میزان الحکمه ماده هجران
🔰خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــود را بیـاب❗️ میسّر نیست خود را یافتن در شورش محشر سری در جِیب تنهایی بکش، خود را بیاب اینجا قیامت شلوغه، همینجا خودت رو پیدا کن _____
🔰ازنیـــــکی کردن خســــــــته وملــــــــول نمی شد. سُلَیْمانَ بْنَ قُرْم یکى از اصحاب امام باقر (ع) درباره بخشش گسترده آن حضرت مى گوید: کانَ لا یَمِلُّ مِنْ صِلَةِ اِخْوانِهِ وَ قاصِدیهِ وَ مُؤَمِّلیهِ وَ راجیهِ؛ او هرگز از نیکى به برادرانش و آنان که به او روى مى آوردند و یا کسانى که به او امید مى‌بستند و از او انتظار نیکى داشتند، خسته و ملول نمى شد. (بحارالانوار، ج. ۴۶، ص. ۲۸۸)
💠غلط ننویسیم و غلط تلفظ نکنیم💠 تلفظ درستِ کلمات و معنی صحیح آنها را یاد بگیریم: ❌غلط: پیشِ قاضی و مَلَق‌بازی ✅درست: پیشِ غازی و معلق‌بازی - غازی: بندباز، آکروبات‌باز پیش آدم آکروبات‌باز، معلق‌بازی نکن.👌🏻
🟢اخــــلاق درنــــهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه(۳) ‼️بامردم چگونه معاشرت کنیم؟ خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ، وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ. آن گونه با مردم معاشرت کنيد که اگر بميريد بر مرگ شما اشک بريزند و اگر زنده بمانيد به شما عشق ورزند. حکمت دهم نهج البلاغه بمردم درآميز با مهر و يارى كه بر مرده ات گريه آرند و زاري و گر زنده ماني چو پروانه گردت برآیند و سوزند از شرمساري تفاوت دو رویی با حسن معاشرت در بیان مرحوم مغنیه: دورويى و نيك‌رفتارى بسيار متفاوتند. در اولى كينه‌ها پنهان و محبت آشكار مى‌شود، ولى در حسن معاشرت به ديگران نيكى مى‌كنى؛ بدون آنكه بدى كنى، دوستشان مى‌دارى؛ بى‌آن‌كه از آنها بيزار باشى، يارى مى‌رسانى و كسى را نوميد نمى‌گذارى. به اين ترتيب محبوب مردم خواهى بود. اگر از دنيا بروى، برايت خواهند گريست و هرگاه در ميانشان نباشى متأثر خواهند شد. روایت __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
4.39M
مهاجرت به تلگرام چرا؟!
🔰نفرین حضرت امیر علیه السلام گرفت! 📌در جریان شورای شش نفره وقتی عبدالرحمن بن عوف رای خود را به عثمان داد و عثمان خلیفه شد.. حضرت امیر به آن دو فرمود: خداى ميان شما کینه و زنگار نفاق بر افشاند. [و این دوستی که منشاء آن دنیاست به دشمنی تبدیل گردد] گويند همچنان شد و ميان عثمان و عبدالرحمان چنان كدورت و نفاقى پيش آمد كه هيچيك با ديگرى سخن نگفت تا عبدالرحمان درگذشت. ‼️مفصل جریان از این قرار است: چون عثمان قصر مرتفع خويش را كه نامش زوراء بود ساخت، خوراكى بسيار تهيه ديد و مردم را دعوت كرد. عبدالرحمان بن عوف هم آمد و چون ساختمان و چگونگى غذاها را ديد گفت: اى پسر عفان، ما آنچه را در مورد تو تكذيب مى كرديم تبذير و اسراف را اكنون تصديق مى كنيم و من از بيعت كردن با تو به خدا پناه مى برم. عثمان خشمگين شد و به غلام خود گفت: اى غلام! او را از مجلس من بيرون ببر، و او را بيرون انداختند. عثمان به مردم فرمان داد با او همنشينى نكنند و هيچكس جز ابن عباس پيش او نمى رفت، او هم براى فرا گرفتن قرآن و احكام پيش او مى رفت. عبدالرحمان بيمار شد، عثمان به عيادتش رفت و با او سخن گفت، ولى عبدالرحمان پاسخ نداد و تا هنگامى كه مرد با او سخن نگفت. ...فَلَمَّا نَظَرَ لِلْبِنَاءِ وَ الطَّعَامِ قَالَ یَا اِبْنَ عَفَّانَ لَقَدْ صَدَّقْنَا عَلَیْکَ مَا کُنَّا نُکَذِّبُ فِیکَ وَ إِنِّی أَسْتَعِیذُ بِاللَّهِ مِنْ بَیْعَتِکَ... ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۹۵ __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
🔰خانه محل عبادت و ریاضت است 📌این ثواب ها در مسجد و حسینه پیدا نمی شود امام باقر علیه السلام: هركس حتى يك سخن(ناگوار)را از زن خود تحمل كند : ۱-خداوند او را از آتش جهنم رها مى‌سازد ۲- و بهشت را بر او واجب مى‌كند ۳- و دويست هزار حسنه براى او مى‌نويسد ۴- و دويست هزار عمل زشت را از(نامه عمل)او پاك مى‌كند ۵- و مقام او را دويست هزار درجه بالا مى‌برد ۶- و خداوند عز و جل به ازاى هرموى بدنش عبادت يك سال را براى او مى‌نويسد. نکته: آیت الله وحید خراسانی: ما نه معنای حسنه را می فهمیم که یعنی چه؟! کلام فوق تصور ماست. نه منظور امام از درجه را متوجه می شویم.‌‌‌‌.. اینکه فرمود: دویست هزار درجه... مقصود از درجه چیست؟! عقل بشر در درک آن لنگ است. مَنِ اِحْتَمَلَ مِنِ اِمْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اَللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ. مکارم الاخلاق ص ۲۱۶
یه استاد داشتیم، می‌گفت «رقابت انتخاباتی باید مثل مسابقه قرآن باشه، نه مسابقه رزمی». تو مسابقه قرآن شما هنرت رو به نمایش میذاری و تمام، اما تو مسابقه رزمی باید تکنیک حریفت رو خراب کنی.
🔰شــــــــــعر معیار دوستان دغل روز حاجت است قرضی به رسم تجربه از دوستان طلب
🟢اخــــلاق درنــــهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه(۴) ❗️عـــــذاب استدراجی يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ. اى فرزند آدم! هنگامى که مى بينى پروردگارت نعمت هايش را پى درپى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصيت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگينش در انتظار تو باشد). حکمت ۲۵ نهج البلاغه عذاب استدراجی: منظور از عذاب استدراجى این است خداوند لطف و رحمت خود را از انسان هایی که طغیان گر هستند مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. این درست به آن مى ماند که شخصى ساعت به ساعت از شاخه هاى درختى بالا برود و هنگامى که به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند. ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
سلام خدا بر شما خوبان چندی پیش یه مطلبی در همین کانال گذاشته بودم که بحمدالله دیشب استاد عالی عزیز مطالعه فرموده و جواب دادند...👇👇
سلام علیکم حاج آقا عالی عزیز چند سالی هست یک جریانی را چندین بار در محافل مختلف نقل میکند خلاصه اش این است👇 شیخ مرتضی زاهد را دیدند که پریشان هست حتی چنان پریشان که در نماز هم گاهی نزدیک بود سهو کند و گاهی در خیابان نزدیک بود ماشین بهش بزند... علت را پرسیدند: فرمود روایتی را دیدم و آن روایت حال مرا خراب کرده است. روایت این است که نبی مکرم به حضرت امیر فرمود: يا علی به همان اندازه که تو از راه‌های هدایت بلدی شیطان هم از راه‌های ضلالت بلد است... بنده خیلی گشتم روایتش را پیدا نکردم استاد عالی هم فقط داستان را نقل می‌کنند گویی احیانا خودشان هم روایت را ندیدند.. اگر کسی از دوستان همچین مضمونی در روایات ملاحظه نموده بفرمایید....
فرمایش استاد عالی☝️
🔰حکایتی بسیار زیبا. ❗️❗️توصیه میشود حتما بخوانید. از محضر علامه محمد تقی جعفری سوال شد؟ آیا شما محضر عارف بزرگوار مرحوم آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی را درک کرده اید ؟! ایشان فرمودند : از لحاظ سنی که بله . زمانی که ایشان در قید حیات بودند ما هم طلبه بودیم .اما فقط یکبار ایشان را در نجف در حرم امیر مومنان دیدم .وقتی به ایشان عرض ادب کردم به من فرمودند : نور شیخ مرتضی طالقانی را در شما می بینم به ایشان عرض کردم : ما کجا و ایشان کجا ! اما خداوند عنایت فرمودند و مدتی محضر ایشات تلمذ کردیم. سپس گفتگویی بین من و ایشان درباره ی مرحوم استادم رد و بدل شد و ایشان سوالاتی از من پرسیدند و این در حالی بود که در حرم امیر المومنین ، مسجد بالاسر نشسته بودیم وقتی صحبت تمام شد دیدم که مرحوم انصاری در حالتی که گویی در خودشان باشند و در حال تفکر فرو رفته اند ؛ هستند . من هم دیگر مزاحم ایشان نشده و مشغول خواندن نماز جعفر طیار شدم. نمازم که تمام شد مرحوم انصاری که گویی از آن حالت فارغ شده بودند به من فرمودند : قیامت را دیدم یک بنده ای را دیدم که توحید داشت اما لا ابالی بوددیدم که ملائکه عذاب او را می برندتنها چیزی که در چهره اش میدرخشید این بود که علاقه ی خاصی به پرچم اباعبدالله داشت. هرجا هیاتی می دید و پرچمی می دید ،با خلوص نیت دست بر آن پرچم می کشید و دستش را به صورت می کشید و سلامی بر حضرت اباعبدالله می کرد. ناگاه در صحرای محشر حضرت اباعبدالله را دیدم آن مرد خطاب به اباعبدالله عرض کرد : حسین جان ! من حقیقتا پرچم شما را دوست داشتم دیدم که اباعبدالله به سمت دو ملک عذاب رفته و نامه اعمال وی را از آن دو ملک گرفتند. و پایین نامه ی عمل وی با دستخط خود چیزی را نوشتند . مرحوم انصاری به من می فرمودند : من آن نامه ی اعمال را دیدم دیدم که حضرت اباعبدالله الحسین با خطی از نور پایین نامه اعمال وی نوشته بودند: یا مبدل السیئات بالحسنات دیدم که ملائکه او را رها کردند
سختی کِشی ز دهر، چو سختی دهی بخلق در کیفر فلک، غلط و اشتباه نیست
🔰دعای عجیب حضرت باقر العلوم (ع) 📌اَللّهُمَّ ارْزُقْنى رِزْقا حَلالاً يَكْفينى وَ لا تَرْزُقْنى رِزْقا يُطْغينى وَ لاتَبْتَليَنّى بِفَقْرٍ اَشْقى بِهِ مُضَيِّقا عَلَىَّ.... خداوندا! مرا روزىِ حلالى بده كه كفايتم كند، و روزى اى نده كه به طغيانم كشانَد و به فقرى گرفتارم نكن كه با آن بدبخت شوم و به تنگنا افتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سه گروهی که با حضرت امیر درگیر شدند!! 📌جناب ابن ابی الحدید گوید: منظور از ناكثين افرادى هستند كه در جنگ جمل شركت كردند و منظور از قاسطين آنانى هستند كه در جنگ صفين شركت كرده اند. و پيامبر (ص) آنان را قاسطين نام نهاده اند و مقصود از مارقين كسانى هستند كه در جنگ نهروان شركت كردند. اينكه ما گفتيم پيامبر (ص) آنان را قاسطين نام اين گفتار پيامبر (ص) است كه به على (ع) گفته است: به زودى پس از من با ناكثين و قاسطين و مارقين جنگ خواهى كرد و اين خبر از دلايل و معجزات نبوت پيامبر (ص) است، زيرا به طور صريح، اخبار دادن به غيبت است و هيچگونه دروغ و خطايى در آن راه ندارد. ..هذا الخبر من دلائل نبوّته ص لأنّه إخبار صریح بالغیب... شرح ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۰۱ پ.ن صامتین(ساکتین)!!! افرادی که حضرت امیر با آنها روبه رو بود چهار گروه بودند ۱. ناکثین ۲.مارقین ۳.قاسطین ۴.صامتین(ساکتین) (افرادي كه خود را از صحنه‎هاي سياسي ـ اجتماعي بركنار مي‎دانستند و به علي عليه السّلام و معاويه كاري نداشتند و ورود در اين مسائل را فتنه مي‎ديدند.) ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
دَرِ گُشاده بُوَد شرطِ میهمان طلبی به میهمانی آن کس مرو که خندان نیست
🤲دعای قرآنی (در حق خودت و فرزندانت و نسلت ) رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي. پروردگارا! مرا و نسل مرا برپا دارنده نماز قرار ده آيه ۴۰ سوره ابراهیم
🟢اخــــلاق درنــــهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه(۵) ❗️چــــه کسی فرمان خــــدا را میتواند اجراکنــــــد؟ فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند. لا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ. حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى توانند حق را به حق دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى كنند و از حق منصرف مى سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى شود. همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى كنند توان اين كار را ندارند. نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهى ها و چند راهى ها آنها را به سوى خود جذب مى كند و از پيمودن راه حق باز مى دارد. ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1