eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
227 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهاجرت به تلگرام چرا؟!
🔰نفرین حضرت امیر علیه السلام گرفت! 📌در جریان شورای شش نفره وقتی عبدالرحمن بن عوف رای خود را به عثمان داد و عثمان خلیفه شد.. حضرت امیر به آن دو فرمود: خداى ميان شما کینه و زنگار نفاق بر افشاند. [و این دوستی که منشاء آن دنیاست به دشمنی تبدیل گردد] گويند همچنان شد و ميان عثمان و عبدالرحمان چنان كدورت و نفاقى پيش آمد كه هيچيك با ديگرى سخن نگفت تا عبدالرحمان درگذشت. ‼️مفصل جریان از این قرار است: چون عثمان قصر مرتفع خويش را كه نامش زوراء بود ساخت، خوراكى بسيار تهيه ديد و مردم را دعوت كرد. عبدالرحمان بن عوف هم آمد و چون ساختمان و چگونگى غذاها را ديد گفت: اى پسر عفان، ما آنچه را در مورد تو تكذيب مى كرديم تبذير و اسراف را اكنون تصديق مى كنيم و من از بيعت كردن با تو به خدا پناه مى برم. عثمان خشمگين شد و به غلام خود گفت: اى غلام! او را از مجلس من بيرون ببر، و او را بيرون انداختند. عثمان به مردم فرمان داد با او همنشينى نكنند و هيچكس جز ابن عباس پيش او نمى رفت، او هم براى فرا گرفتن قرآن و احكام پيش او مى رفت. عبدالرحمان بيمار شد، عثمان به عيادتش رفت و با او سخن گفت، ولى عبدالرحمان پاسخ نداد و تا هنگامى كه مرد با او سخن نگفت. ...فَلَمَّا نَظَرَ لِلْبِنَاءِ وَ الطَّعَامِ قَالَ یَا اِبْنَ عَفَّانَ لَقَدْ صَدَّقْنَا عَلَیْکَ مَا کُنَّا نُکَذِّبُ فِیکَ وَ إِنِّی أَسْتَعِیذُ بِاللَّهِ مِنْ بَیْعَتِکَ... ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۹۵ __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
🔰خانه محل عبادت و ریاضت است 📌این ثواب ها در مسجد و حسینه پیدا نمی شود امام باقر علیه السلام: هركس حتى يك سخن(ناگوار)را از زن خود تحمل كند : ۱-خداوند او را از آتش جهنم رها مى‌سازد ۲- و بهشت را بر او واجب مى‌كند ۳- و دويست هزار حسنه براى او مى‌نويسد ۴- و دويست هزار عمل زشت را از(نامه عمل)او پاك مى‌كند ۵- و مقام او را دويست هزار درجه بالا مى‌برد ۶- و خداوند عز و جل به ازاى هرموى بدنش عبادت يك سال را براى او مى‌نويسد. نکته: آیت الله وحید خراسانی: ما نه معنای حسنه را می فهمیم که یعنی چه؟! کلام فوق تصور ماست. نه منظور امام از درجه را متوجه می شویم.‌‌‌‌.. اینکه فرمود: دویست هزار درجه... مقصود از درجه چیست؟! عقل بشر در درک آن لنگ است. مَنِ اِحْتَمَلَ مِنِ اِمْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اَللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ. مکارم الاخلاق ص ۲۱۶
یه استاد داشتیم، می‌گفت «رقابت انتخاباتی باید مثل مسابقه قرآن باشه، نه مسابقه رزمی». تو مسابقه قرآن شما هنرت رو به نمایش میذاری و تمام، اما تو مسابقه رزمی باید تکنیک حریفت رو خراب کنی.
🔰شــــــــــعر معیار دوستان دغل روز حاجت است قرضی به رسم تجربه از دوستان طلب
🟢اخــــلاق درنــــهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه(۴) ❗️عـــــذاب استدراجی يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ. اى فرزند آدم! هنگامى که مى بينى پروردگارت نعمت هايش را پى درپى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصيت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگينش در انتظار تو باشد). حکمت ۲۵ نهج البلاغه عذاب استدراجی: منظور از عذاب استدراجى این است خداوند لطف و رحمت خود را از انسان هایی که طغیان گر هستند مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. این درست به آن مى ماند که شخصى ساعت به ساعت از شاخه هاى درختى بالا برود و هنگامى که به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند. ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
سلام خدا بر شما خوبان چندی پیش یه مطلبی در همین کانال گذاشته بودم که بحمدالله دیشب استاد عالی عزیز مطالعه فرموده و جواب دادند...👇👇
سلام علیکم حاج آقا عالی عزیز چند سالی هست یک جریانی را چندین بار در محافل مختلف نقل میکند خلاصه اش این است👇 شیخ مرتضی زاهد را دیدند که پریشان هست حتی چنان پریشان که در نماز هم گاهی نزدیک بود سهو کند و گاهی در خیابان نزدیک بود ماشین بهش بزند... علت را پرسیدند: فرمود روایتی را دیدم و آن روایت حال مرا خراب کرده است. روایت این است که نبی مکرم به حضرت امیر فرمود: يا علی به همان اندازه که تو از راه‌های هدایت بلدی شیطان هم از راه‌های ضلالت بلد است... بنده خیلی گشتم روایتش را پیدا نکردم استاد عالی هم فقط داستان را نقل می‌کنند گویی احیانا خودشان هم روایت را ندیدند.. اگر کسی از دوستان همچین مضمونی در روایات ملاحظه نموده بفرمایید....
فرمایش استاد عالی☝️
🔰حکایتی بسیار زیبا. ❗️❗️توصیه میشود حتما بخوانید. از محضر علامه محمد تقی جعفری سوال شد؟ آیا شما محضر عارف بزرگوار مرحوم آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی را درک کرده اید ؟! ایشان فرمودند : از لحاظ سنی که بله . زمانی که ایشان در قید حیات بودند ما هم طلبه بودیم .اما فقط یکبار ایشان را در نجف در حرم امیر مومنان دیدم .وقتی به ایشان عرض ادب کردم به من فرمودند : نور شیخ مرتضی طالقانی را در شما می بینم به ایشان عرض کردم : ما کجا و ایشان کجا ! اما خداوند عنایت فرمودند و مدتی محضر ایشات تلمذ کردیم. سپس گفتگویی بین من و ایشان درباره ی مرحوم استادم رد و بدل شد و ایشان سوالاتی از من پرسیدند و این در حالی بود که در حرم امیر المومنین ، مسجد بالاسر نشسته بودیم وقتی صحبت تمام شد دیدم که مرحوم انصاری در حالتی که گویی در خودشان باشند و در حال تفکر فرو رفته اند ؛ هستند . من هم دیگر مزاحم ایشان نشده و مشغول خواندن نماز جعفر طیار شدم. نمازم که تمام شد مرحوم انصاری که گویی از آن حالت فارغ شده بودند به من فرمودند : قیامت را دیدم یک بنده ای را دیدم که توحید داشت اما لا ابالی بوددیدم که ملائکه عذاب او را می برندتنها چیزی که در چهره اش میدرخشید این بود که علاقه ی خاصی به پرچم اباعبدالله داشت. هرجا هیاتی می دید و پرچمی می دید ،با خلوص نیت دست بر آن پرچم می کشید و دستش را به صورت می کشید و سلامی بر حضرت اباعبدالله می کرد. ناگاه در صحرای محشر حضرت اباعبدالله را دیدم آن مرد خطاب به اباعبدالله عرض کرد : حسین جان ! من حقیقتا پرچم شما را دوست داشتم دیدم که اباعبدالله به سمت دو ملک عذاب رفته و نامه اعمال وی را از آن دو ملک گرفتند. و پایین نامه ی عمل وی با دستخط خود چیزی را نوشتند . مرحوم انصاری به من می فرمودند : من آن نامه ی اعمال را دیدم دیدم که حضرت اباعبدالله الحسین با خطی از نور پایین نامه اعمال وی نوشته بودند: یا مبدل السیئات بالحسنات دیدم که ملائکه او را رها کردند
سختی کِشی ز دهر، چو سختی دهی بخلق در کیفر فلک، غلط و اشتباه نیست
🔰دعای عجیب حضرت باقر العلوم (ع) 📌اَللّهُمَّ ارْزُقْنى رِزْقا حَلالاً يَكْفينى وَ لا تَرْزُقْنى رِزْقا يُطْغينى وَ لاتَبْتَليَنّى بِفَقْرٍ اَشْقى بِهِ مُضَيِّقا عَلَىَّ.... خداوندا! مرا روزىِ حلالى بده كه كفايتم كند، و روزى اى نده كه به طغيانم كشانَد و به فقرى گرفتارم نكن كه با آن بدبخت شوم و به تنگنا افتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سه گروهی که با حضرت امیر درگیر شدند!! 📌جناب ابن ابی الحدید گوید: منظور از ناكثين افرادى هستند كه در جنگ جمل شركت كردند و منظور از قاسطين آنانى هستند كه در جنگ صفين شركت كرده اند. و پيامبر (ص) آنان را قاسطين نام نهاده اند و مقصود از مارقين كسانى هستند كه در جنگ نهروان شركت كردند. اينكه ما گفتيم پيامبر (ص) آنان را قاسطين نام اين گفتار پيامبر (ص) است كه به على (ع) گفته است: به زودى پس از من با ناكثين و قاسطين و مارقين جنگ خواهى كرد و اين خبر از دلايل و معجزات نبوت پيامبر (ص) است، زيرا به طور صريح، اخبار دادن به غيبت است و هيچگونه دروغ و خطايى در آن راه ندارد. ..هذا الخبر من دلائل نبوّته ص لأنّه إخبار صریح بالغیب... شرح ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۰۱ پ.ن صامتین(ساکتین)!!! افرادی که حضرت امیر با آنها روبه رو بود چهار گروه بودند ۱. ناکثین ۲.مارقین ۳.قاسطین ۴.صامتین(ساکتین) (افرادي كه خود را از صحنه‎هاي سياسي ـ اجتماعي بركنار مي‎دانستند و به علي عليه السّلام و معاويه كاري نداشتند و ورود در اين مسائل را فتنه مي‎ديدند.) ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
دَرِ گُشاده بُوَد شرطِ میهمان طلبی به میهمانی آن کس مرو که خندان نیست
🤲دعای قرآنی (در حق خودت و فرزندانت و نسلت ) رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي. پروردگارا! مرا و نسل مرا برپا دارنده نماز قرار ده آيه ۴۰ سوره ابراهیم
🟢اخــــلاق درنــــهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه(۵) ❗️چــــه کسی فرمان خــــدا را میتواند اجراکنــــــد؟ فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند. لا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ. حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى توانند حق را به حق دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى كنند و از حق منصرف مى سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى شود. همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى كنند توان اين كار را ندارند. نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهى ها و چند راهى ها آنها را به سوى خود جذب مى كند و از پيمودن راه حق باز مى دارد. ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
حرف های دلنشین! بعضا برخی مطالب گفته می‌شود شاید منبع نداشته باشه یا سندش ضعیف باشه ولی بالاخره به دل عموم مردم خوش میاد! یکی از اون مطالب اینه👇که یکی از آقایان در منبرش فرمود: خشکسالی شد و همه در اذیت بودند! آهوان جمع شدند گفتند یکی را بعنوان نماینده پیش پيامبر زمان بفرستیم و در مورد بارش سوالی کند! به نماینده گفتند: وقتی رفتی پیش پيامبر اگر گفت باران می بارد پیش ما که برمیگردی با حالت رقص بیا!!! اگر گفت : باران نمی بارد! حالت عادی بیا...‌ او رفت و پرسید: پيامبر گفت: نخیر باران نمیاد!! آهو[نماینده] با خود گفت: حالا که باران نمیاد چرا من دوستان خود را ناراحت کنم... بگذار با حالت رقص روم تا آنان هم ناراحت نشوند بالاخره بعدا خودشان متوجه می شوند که باران نمی آید!!! و او چنين کرد!! خدا به پيامبر وقت زمان وحی فرستاد حالا که آهو نخواست دوستانش ناراحت بشن منم میخوام همه آنان را خوشحال کنم و باران بفرستم....💪 [حاج آقا وقتی اینو فرمودند: یه شوری در مجلس به پا شد گروهی گریه افتادند گروهی از تعجب ذوق زده شده بودند]
اگر شمام از این حرفهای دلنشین شنیدین یا خودتون افاضه فرمودین بگین همه بهره ببریم👇 https://eitaa.com/MA1371
به جای رقص بگوییم حرکات موزون
. ✍ حجت الاسلام شیخ احمد کافی : یک نفر از رفقا از یزد نامه ای به من نوشته؛ آدم دینی خوبی است از عاشقان امام زمان است، از رفقای من است. در نامه چیزی نوشته که مرا چند روز است منقلب کرده؛ گرچه این پیغام خیلی به علما رسیده، به مرحوم مجلسی گفته به شیخ مرتضی انصاری گفته به شیخ عبدالکریم حائری گفته و... ، این بنده خدا نوشته: من چهل شبِ چهارشنبه از یزد می آمدم مسجد جمکران، توسلی و حاجتی داشتم. 🔺 شب چهارشنبه چهلمی، دو هفته قبل بود. در مسجد جمکران خسته بودم، گفتم ساعتی اول شب بخوابم، سحر بلند شوم برنامه ام را انجام بدهم. در صحن حیاط هوا گرم بود، خوابیده بودم یک وقت دیدم از در مسجد جمکران یک مشت طلبه ها ریختند تو، گفتم چه خبر است؟ گفتند: آقا آمده. 🔺 من خوشحال دویدم رفتم جلو، آقا را دیدم اما نتوانستم جلو بروم. حضرت فرمودند: برو به مردم بگو دعا کنند خدا فرجم را نزدیک کند. به خدا قسم آی مردم دعاهایتان اثر دارد، ناله هایتان اثر دارد. خود آقا به مرحوم مجلسی فرموده: مجلسی به شیعه ها بگو برایم دعا کنند. هِی پیغام می دهد، به خدا دلش خون است. 📚 کتاب ملاقات با امام زمان (عج) در مسجد جمکران ، صفحه ۱۵۸ . ارسالی حاج آقا رحیم پور ☝️
🔖 قابل تأمل دکتر انجیدنی (مدیر پیام رسان گپ) از دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند اینطور روایت می‌کنند: ایشان فرمودند: موضوع حضور در شبکه‌های اجتماعی خارجی به بهانه خالی نکردن صحنه و نشر محتوای مفید دقیقا حکم فردی است که داخل یک دریای پر از فضولات و کثیفی، شیر و عسل می ریزد و بعد به فرزندان و خانواده خود توصیه میکند که وارد این دریای فضولات شوید و فقط از اون شیر و عسل استفاده کنید و مراقب باشید که آلوده به کثیفی ها نشوید. این غیر ممکن است. این اشتباه است. در آن دریای فضولات هر چقدر هم شیر و عسل بریزیم، نه آن دریا پاک می شود و نه آن شیر و عسل قابل استفاده است.
🔰تابحال سپاسگزاری کردین؟ 📌 حضرت امام باقر (ع): مَن صَنَعَ مِثلَ ما صُنِعَ إلَيهِ فإنّما كافَأ ، و مَن أضعَفَ كانَ شاكِرا . هركه در قبال خوبى اى كه به وى شده همانند آن خوبى كند ، آن خوبى را جبران و اگر دو برابر آن خوبى كند، سپاسگزارى كرده است . معاني الأخبار،ج ۱،ص ۱۴۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰آیا خطبه سوم نهج البلاغه[شقشقیه] از علی علیه السلام است؟! 📌برخی از معارضین گویند این خطبه از علی علیه السلام نیست و کلام سید رضی است! ابن ابی الحدید در این باره گوید: یکی از علما مى گويد: ابن خشاب مردى شوخ طبع بود به او گفتم: يعنى مى گويى اين خطبه مجعول و ساختگى است؟ گفت: به خدا قسم هرگز و من به يقين و وضوح مى دانم كه اين گفتار على (ع) است، همانگونه كه مى دانم تو مصدق پسر شبيبى. گفتم: بسيارى از مردم مى گويند اين خطبه از كلام خود سيد رضى است. گفت: اين سخن و اين اسلوب و سبك چطور ممكن است از سيد رضى و غير او باشد؟ ما به رسائل سيد رضى آشناييم، طريقه و هنر او را هم در نثر مى شناسيم و با همه ارزشى كه دارد در قبال اين كلام ارزشى ندارد. سپس گفت: به خدا سوگند من اين خطبه را در كتابهايى ديده‌ام كه دويست سال پيش از تولد سيد رضى تأليف شده است و آنرا با خطهايى كه نويسندگانش را مى شناسم و همگان از علما و اهل ادب هستند ديده‌ام و آنان پيش از آنكه نقيب ابو احمد پدر سيد رضى متولد شود مى زيسته اند. ...فقلت له إن کثیرا من الناس یقولون إنها من کلام الرضی رحمه اللّه تعالی فقال أنی للرضی و لغیر الرضی هذا النفس و هذا الأسلوب... ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۰۶ ______________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1