eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
242 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فضیلت صلوات در روز جمعه 📌امام باقر عليه السلام: ما مِن شَى ءٍ يُعبَدُ اللّه ُ بِهِ يَومَ الجُمُعَةِ أحَبَّ إلَىَّ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ؛ هيچ عبادتى در روز جمعه نزد من دوست داشتنى تر از صلوات بر پيامبر و آل او نيست. وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۳۸۸. __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
دوست و دشمنت را بشناس! امام جواد عليه السلام: كسي كه راه رشد و ترقي را از تو بخاطر خوشايند تو پوشيده نگه مي دارد ( در حقيقت) با تو دشمن است. بزرگی میگفت: دوستانی که با تو بخندند زیادند دوستی پیدا کن که با تو گریه کند. قَد عاداكَ مَن سَتَرَ عَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ .
🔰بیان صفات شورای شش نفره اززبان خلیفه دوم. 📌عمر گفت: اى زبير! اما تو، مردى كم حوصله و رنگ به رنگى. در رضايت همچو مؤ من و به هنگام خشم همچون كافرى. روزى انسانى و روز ديگر شيطان و اگر خلافت به تو برسد چه بسا كه روز خود را صرف چانه زدن درباره يك مد جو كنى و كاش مى دانستم اگر خلافت به تو برسد آن روزى كه حالت شيطانى دارى و روزى كه خشمگين مى شوى براى مردم چه كسى عهده دار خلافت خواهد بود و تا هنگامى كه اين صفات در تو موجود است خداوند خلافت و حكومت اين امت را براى تو جمع نخواهد فرمود. عمر سپس روى به طلحه آورد. او نسبت به طلحه از آن سخن كه روز مرگ ابوبكر درباره عمر گفته بود خشمگين بود. به همين جهت به طلحه گفت: آيا سخن بگويم، يا سكوت كنم؟ طلحه گفت: بگو كه در هر حال تو چيزى از خير نمى گويى. عمر گفت: من از آن هنگام كه انگشت تو در جنگ احد قطع شد و تو از آن اتفاق سخت خشمگين بودى مى شناسمت و همانا پيامبر (ص) رحلت فرمود در حالى كه از آن سخنى كه به هنگام نزول آيه حجاب گفته بودى بر تو خشمگين بود! شيخ ما ابو عثمان جاحظ كه خدايش رحمت كناد مى گويد: سخن مذكور چنين بود كه چون آيه حجاب نازل شد، طلحه در حضور كسانى كه سخن او را براى پيامبر (ص) نقل كردند گفته بود: مقصود محمد (ص) از اينكه زنان خود را در حجاب قرار مى دهد چيست؟ بر فرض كه امروز چنين كند، فردا كه بميرد خودمان آنها را به همسرى بر مى گزينيم و با آنان هم بستر مى شويم! ابو عثمان جاحظ همچنين مى گويد: اى كاش كسى به عمر مى گفت تو كه مدعى بودى پيامبر رحلت فرمودند در حالى كه از اين شش تن راضى بودند، پس چگونه به طلحه مى گويى پيامبر رحلت فرمودند در حالى كه بر تو به سبب سخنى كه گفتى خشمگين بودند و چنين تهمتى سنگين بر او مى زنى؟ ولى چه كسى جراءت داشت اعتراضى كمتر از اين بر عمر كند تا چه رسد چنين سخنى بگويد. عمر آنگاه روى به سعد بن ابى وقاص كرد و گفت: تو مى توانى سالار خوبى براى گروهى از سوار كاران باشى و اهل شكار و تير و كمانى و قبيله زهرة را با خلافت و فرماندهى بر مردم چه كار است؟! آنگاه روى به عبدالرحمان بن عوف كرد و گفت: اما تو، اگر ايمان نيمى از مردم را با ايمان تو بسنجند ايمان تو بر آنان برترى دارد، ولى خلافت براى كسى كه در او ضعفى تو باشد صورت نمى گيرد و روبراه نمى شود؛ وانگهى بنى زهرة را با خلافت چه كار است؟! سپس روى به على عليه السلام كرد و گفت: به خدا سوگند اگر نه اين بود كه در تو نوعى شوخى و مزاح سرشته است[۱] به حق شايسته خلافتى و به خدا سوگند اگر تو بر مردم حاكم شوى آنان را به حق و شاهراه رخشان هدايت راهبرى مى كنى. سپس روى به عثمان كرد و گفت: گويا براى تو آماده است! و گويى هم اكنون مى بينم كه قريش به سبب محبتى كه به تو دارند قلاده خلافت را بر گردنت خواهند افكند و تو فرزندان امية و ابو معيط را بر گردن مردم سوار خواهى كرد و در تقسيم غنايم و اموال، آنان را بر ديگران چندان ترجيح خواهى داد. ..أَقْبَلَ عَلَی عَلِیٍّ ع فَقَالَ لِلَّهِ أَنْتَ لَوْ لاَ دُعَابَةٌ فِیکَ أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ وُلِّیتَهُمْ لَتَحْمِلَنَّهُمْ عَلَی الْحَقِّ الْوَاضِحِ وَ الْمَحَجَّةِ الْبَیْضَاءِ... ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۸۶. (۱)سخن عمر در مورد حضرت امیر علیه السلام در ذیل خطبه ۸۴ توسط برخی از شارحین نهج البلاغه تحلیل شده است. مرحوم شیخ عباس صفایی حائری هم در کتاب تاریخ امیر المومنین این موضوع را بسیار عالی بحث کرده است که هدف عمر از این کلام چه بوده است. __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
ز درد و داغ محبت مگو به مرده دلان تنور سرد، سزاوار بستن نان نیست
زیباست خوی آتش فرزند بولهب را تو ابن بوترابی باید که خاک باشی
سلام ورحمت خدا برشما همراهان همیشگی کانال. ✋🌹 خدمت عزیران میرساند از فردا تا روز عید غدیر مطالبی باموضوع ارزشمند "پیام ها وهشدار های اخلاقی در نهج البلاغه" در کانال قرار داده میشود. 🎁🎁🎁🎁ان شاء الله تعالی از مطالب قرار داده شده کانال در همین موضوع مسابقه ای به عمل خواهد آمد وبه سه نفر ازعزیزان جایزه اهدا خواهــــــــد شد.... . ◆◆◆◆◆◆◆◆◆◆◆◆◆ @revayathavahekayatha1
❗️فهرست مطالب با موضوع دوستی (شرایط دوست،حقوق دوست،ویژگی های دوست خوب وبد) هفته ای که گذشت درکانال مطالب قرار داده شد.
🟢اخلاق در نهج البلاغه 🔻پیام ها و هشدارهای امیر مومنان(۱) ⛔️ناراحتی هایت راپیش هرکسی فاش نکن. رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ. كسى كه ناراحتى هايش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) فاش كند به ذلت خويش راضى شده است.[۱] حکمت ۲ نهج البلاغه سوالی که می توان اینجا مطرح کرد اين است که : پس انسان نباید مشکلات خود را با کسی مطرح کند؟! در جواب باید گفت: در روایات ما برخی افراد با بعضی ویژگی ها معرفی شده اند و توصیه شده که اگر احیانا خواستید درباره مشکلات خود کمک بگیرید یا درد دل کنید سراغ این افراد بروید. بعنوان نمونه: امام حسين عليه السلام : حاجت خود را جز نزد سه كس مَبَر : نزد ديندار ، يا جوانمرد ، يا بزرگ زاده ؛ زيرا ديندار، براى حفظ دين خود نيازت را برآوَرَد و جوانمرد، از مردانگى خود شرم مى كند و بزرگ زاده، مى داند كه تو با رو انداختن به او آبرويت را فروختى و او با برآوردن نيازت، آبروى تو را حفظ مى كند. تحف العقول حکایت بحث: مرحوم خویی در شرح این فقره از حکمت حکایت جالبی را می آورد با این مضمون: کسی نزد صاحبدلی رفت و گفت: دیشب از درد دندان نخوابیدم و این مطلب را چند بار تکرار کرد. آن مرد صاحبدل گفت: چقدر تکرار می کنی؟ به خدا قسم سی سال است که یک چشم من کور شده است و به کسی نگفته ام و هیچ کس آگاه نیست!
يك وهابي كارگر شيعه اي را گرفته بود كه برايش بار ببرد. او وقتي مي‌خواست بار را بلند كند گفته بود: يا علي. طرف وهابي گفته بود كه تو مشرك هستي بگو يا الله. او گفت كه من شيعه هستم و يا علي ميگويم. گفت: تو برو و كارگر ديگري را گرفت و او هنگام بلند كردن گفت: يا الله. طرف وهابي گفت: مذهب تو چيست؟ كارگر دوم گفت: من شيعه هستم. طرف گفت: پس چرا يا الله گفتي. كارگر گفت: اين كه باري نيست براي بارهاي سنگين ياعلي مي‌گوييم.😂 روایت ها و حکایت ها @revayathavahekayatha1
🔰مراعات تا این حد! 📌آیت الله شبیری زنجانی: مرحوم آیةالل‍ه مروارید لمعه و امثال آن را نزد شیخ حسنعلی نخودکی خوانده بودند. که ایشان فرموده بود: «مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی مایل بود من دامادش بشوم، ولی من مایل نبودم. لذا ازدواج نکردم تا ایشان فوت کرد. سپس ازدواج کردم.» ( جرعه‌ای از دریا، ج۳) _________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
🔰امام_باقر (ع) 📌صلوات بر امام باقر عليه السلام اَللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى قَمَرِ اَلْأَقْمَارِ وَ نُورِ اَلْأَنْوَارِ وَ قَائِدِ اَلْأَخْيَارِ وَ سَيِّدِ اَلْأَبْرَارِ اَلطُّهْرِ اَلطَّاهِرِ وَ اَلنَّجْمِ اَلزَّاهِرِ وَ اَلْبَدْرِ اَلْبَاهِرِ وَ اَلْبَحْرِ اَلزَّاخِرِ وَ اَلدُّرِّ اَلْفَاخِرِ اَلْمُلَقَّبِ بِالْبَاقِرِ... 👈 با توجــــــه به درپیش بودن شهادت امام باقر علیه السلام مطالبی از آن حضرت خدمت شما عزیزان درکانال قرار میگیرد.
🔰ازدواج جوان های شهر! احمد احمدی زاده فرزند مرحوم شیخ محمد حسن احمدی زاده می گوید: مرحوم پدرم با علامه بهلول گنابادی در کوی طلاب مشهد و در جریان برگزاری مجالس مذهبی آشنا می شود. مرحوم علامه بهلول گنابادی(ره) در تمام طول سال به جز ایام حرام روزه بود و روزه داری اش با مردم عادی خیلی تفاوت داشت به گونه ای که هرگز برای سحری غذایی نمی خورد و در موقع افطار هم فقط به خوردن مقداری نان و ظرف کوچکی ماست بسنده می کرد. هرگز پولی را که بابت منبر و تبلیغ به وی می دادند را برای امور شخصی هزینه نمی کرد تا جایی که من خودم شاهد بودم روزی با مقدار قابل توجهی پول از اصفهان به خانه ما آمد و تمام پولها را به پدرم داد و از او خواست تا آنها را برای ازدواج جوانهای - شهر- هزینه کند تا جایی که برای برگشت کرایه راهش را از پدرم قرض کرد. __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
🔰گاهی کور بهتر از بقیه میبیند ابوبصير مي گويد: در خدمت امام محمد باقر ـ ع ـ وارد مسجد شدم جمعيت بسياري در رفت و آمد بودند امام ـ عليه السلام ـ به من فرمود:از مردم بپرس آيا امام باقر را مي بينند؟ از هر كس كه پرسيدم اباجعفر را  دیدی مي گفت: نه با اينكه آن حضرت در كنار من ايستاده بود تا اينكه ابوهارون مكفوف (نابينا) آمده، حضرت باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: از او بپرس گفتم امام محمد باقر را ديدي؟ گفت: آري ايشان هم اينجا ايستاده اند گفتم از كجا فهميدي؟ گفت: (وَكَيْفَ لا اَعْلَمُ وَ هُوَ نُورٌ ساطِعٌ) چگونه ندانم در صورتي كه آنجناب نوري است درخشان و آفتابي است تابان. ديده اي خواهم كه باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس  اثباه الهداه ج ۴ ص ۱۱۱ __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
🔰یک آیه و دو معنا از امام! آیه ۲۹ سوره حج می فرماید: ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتيقِ. سپس، بايد آلودگیهايشان را برطرف سازند و به نذرهاى خود وفا كنند و بر گردِ خانه‌ی گرامى كعبه، طواف كنند. ✓ذریح محاربی گوید: به امام صادق عرض کردم: منظور خداوند متعال در آیه آنجا که می فرماید: « ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ».چیست؟ امام فرمود: «منظور از لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ دیدار امام معصوم ([در مراسم حج]است. ✓عبداللهبنسنان گوید: خدمت امامصادق رسیده و عرضکردم: «جانم به‌فدایت! منظور از این سخن خداوند عزّوجلّ [که می‌فرماید:] ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ چیست»؟ حضرت فرمود: «منظور کوتاه‌کردن سبیل، چیدن ناخن‌ها و کارهایی مانند این است». عرض کردم: «جانم به‌فدایت! ذریح مُحاربیّ از قول شما برایم نقل کرده که به او فرموده‌ای: منظور از لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ دیدار امام معصوم است»! امام فرمود: «ذریح راست گفته و تو هم درست می‌گویی؛ [بِدان که] قرآن ظاهری دارد و باطنی؛ و هر کسی نمی‌تواند همچون ذریح، معنای حقیقی و باطن قرآن را درک کند». صَدَقَ ذَرِیحٌ وَ صَدَقْتَ إِنَّ لِلْقُرْآنِ ظَاهِراً وَ بَاطِناً وَ مَنْ یَحْتَمِلُ مَا یَحْتَمِلُ ذَرِیحٌ. کافی ج ۴ ص ۵۴۹ __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
هدایت شده از منبر نهج البلاغه ای
🔰فهــــــرست موضوعی کانال منبر نهج البلاغه ای 🎙سخنران: محمـــــد جــــــــــواد جنــــگیزبان شیرین آذری ☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆ 🔹شــــــــــــــرح رساله حقوق https://eitaa.com/menbar_nahj/564 🔹تفـــــــسیر قرآن https://eitaa.com/menbar_nahj/412 🔹أهــــل بیــــــت (علیهم السلام) https://eitaa.com/menbar_nahj/582 🔹نهــــــــج البــــــلاغه https://eitaa.com/menbar_nahj/582 🔹اخـــــلاق https://eitaa.com/menbar_nahj/581 🔹موضـــــوعات متفرقه https://eitaa.com/menbar_nahj/583 ⏳⌛️لیست ها در حال بروز رسانی میباشند... . __________ 🌀کانال منبر نهج البلاغه ای راهمراهی کنید. https://eitaa.com/menbar_nahj
🟢اخـــــلاق درنهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام (۲) ⛔️ازخودراضی مباش. مَن رَضِیَ عَن نَفسِهِ کَثُرَ السّاخِطُ عَلَیه کس که از خود راضى باشد افراد خشمگين بر او بسيار خواهند بود». حکمت ششم نهج البلاغه حکایت و داستانی جالب: ابن ابى الحدید از بعضى از دانشمندان نقل مى کند که کسى نزد او آمد و از کتابى که نوشته بود بسیار راضى بود. آن عالم به او گفت: مردم چنین ارزشى براى کتاب تو قائل نیستند. گفت: مردم هم جاهلند. او در پاسخ گفت: آیا تو بر ضد آنها هستى؟ گفت: آرى. گفت: بنابراین تو به اجماع مردم جاهلى و مردم تنها به قول تو جاهلند (کدام یک اقرب به صواب است) در غرر الحکم روایت است که حضرت فرمود: إذا أرَدتَ أن تَعظُمَ مَحاسِنُكَ عِندَ النّاسِ فلا تَعظُمْ في عَينِكَ. اگر مى خواهى خوبى هايت در نظر مردم بزرگ آيند، نبايد در چشم خودت بزرگ جلوه كنند. __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
بود هم درد و هم درمانم از دوست بود هم وصل و هم هجرانم از دوست اگر قصابم از تن وا کَند پوست جدا هرگز نگردد جانم از دوست
🔰اینگونه بود که عثمان رای آورد!! 📌بعد از بخاک سپرده شدن عمر آن شش تن[علی علیه السلام و زبیر و طلحه، عثمان و عبدالرحمن و سعد بن ابی وقاص ]به گفتگو پرداختند و ميان ايشان نزاع در گرفت. طلحه نخستين كارى كه كرد اين بود كه آنان را گواه گرفت و گفت: من حق خود را در اين شورى به عثمان واگذار كردم و بخشيدم، و اين بدان سبب بود كه مى دانست مردم على و عثمان را رها نمى كنند و خلافت براى او فراهم و خالص نمى شود و تا آن دو وجود داشته باشند براى او ممكن نخواهد بود، ولى با اين كار خود خواست جانب عثمان را تقويت و جانب على عليه السلام را تضعيف كند. زبير براى معارضه با طلحه گفت: من هم شما را بر خود گواه مى گيرم كه حق خود را از اين شورى به على واگذار كردم و بخشيدم و اين كار را بدان سبب انجام داد كه ديد با بخشيدن طلحه حق خود را به عثمان جانب على عليه السلام تضعيف شده است. سعد بن ابى وقاص هم گفت: من حق خودم از شورى را به پسر عمويم عبدالرحمان بن عوف بخشيدم و اين بدان سبب بود كه هر دو از قبيله بنى زهره بودند، وانگهى سعدبن ابى وقاص مى دانست كه كار خلافت براى او صورت نخواهد گرفت. و چون فقط سه تن باقى ماندند عبدالرحمان بن عوف به على و عثمان گفت: كداميك از شما از حق خود در خلافت مى گذرد تا بتواند يكى از دو تن ديگر را به خلافت برگزيند؟ هيچكدام از آن دو سخن نگفتند. عبدالرحمان گفت من شما را گواه مى گيرم كه خويشتن را از خلافت كنار كشيدم به شرط آنكه بتوانم يكى از دو تن باقى مانده را به خلافت انتخاب كنم. عبدالرحمان بن عوف نخست خطاب به على عليه السلام گفت: من با تو بيعت مى كنم به اجراى احكام كتاب خدا و سنت رسول خدا و رعايت سيرت آن دو شيخ، يعنى ابوبكر و عمر. على (ع) گفت: بر كتاب خدا و سنت رسول خدا و آنچه اجتهاد رأى خودم باشد. عبدالرحمان از على (ع) روى برگرداند و پيشنهاد خود را با همان شرط به عثمان گفت. عثمان گفت: آرى. عبدالرحمان دوباره پيشنهاد خود را به على (ع) عرضه داشت و على همان گفتار خود را تكرار كرد. عبدالرحمان اين كار را سه بار انجام داد و چون ديد على از عقيده خود بر نمى گردد و عثمان همواره با گفتن آرى پاسخ مى دهد، دست بر دست عثمان نهاد و گفت: سلام بر تو باد اى اميرالمومنين. فَلَمَّا رَأَی أَنَّ عَلِیّاً غَیْرُ رَاجِعٍ عَمَّا قَالَهُ وَ أَنَّ عُثْمَانَ یُنْعِمُ لَهُ بِالْإِجَابَةِ . صَفَّقَ عَلَی یَدِ عُثْمَانَ وَ قَالَ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ. ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۱۸۸ __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1
♦️هشدار امام باقـــــــر علیه السلام رفع حاجت برادر مسلمان❗️ «مَا مِنْ عَبْدٍ يَمْتَنِعُ مِنْ مَعُونَةِ أخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ السَّعْىِ لَهُ فِى حَاجَتِهِ قُضِيَتْ أوْلَمْ تُقْضَ إلَّاابْتُلِىَ بِالسَّعْىِ فِى حَاجَةٍ فِيمَا يَأْثِمُ عَلَيْهِ وَ لَايُؤْجَرُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَبْخَلُ بِنَفَقَةٍ يَنْفَقُهَا فِيمَايَرْضَى اللَّهُ إلَّاابْتُلِىَ بِأنْ يَنْفِقَ أضْعَافَهَا فِيمَا أسْخَطَ اللَّهُ». كسى كه برادر مؤمنش به او نياز پيدا كند و حاضر نشود به او كمك كرده يا در رفع مشكل تلاش كند، خدا او را مبتلا مى كند به اين كه نيروهايش را در جايى صرف كند كه نه در آخرت ثواب دارد و نه در دنيا نفع مى برد (كار بيهوده) و كسى كه در راه خدا اموالش را انفاق نكند، خداوند او را مبتلا مى كند به اين كه چند برابر آن را در راه حرام صرف كند. تحف العقول
♦️هشدار امام باقــــــر علیه السلام ❗️قهر با برادر مومن ممنــــــــــــــوع حمران بن اعین به نقل از حضرت باقر نقل می‌کند که حضرت فرمودند: هیچ  دو مؤمنى بيش از سه روز با يكديگر قهر نكردند، مگر اينكه در روز سوم من از آن دو بيزار شدم. عرض شد: يا بن رسول اللّه ! آنكه ظالم و مقصّر است، درست [چون حقّش همين است ]اما مظلوم چرا؟ فرمود: چرا آن مظلوم پيش مقصّر نمى رود و نمى گويد: مقصّر منم، تا آشتى کنند؟ ما مِن مُؤمنَينِ اهتَجَرا فَوق ثَلاثٍ إلاّ وَ بَرِئتُ مِنهُما في الثّالِثَةِ ، فقيلَ لَهُ : يا بنَ رسولِ اللّه ِ ، هذا حالُ الظّالِمِ فما بالُ المَظلومِ ؟ فقالَ عليه السلام : ما بالُ المَظلومِ لا يَصيرُ إلَى الظّالِمِ فيَقولُ : أنا الظّالِمُ ، حتّى يَصطَلِحا ؟!. میزان الحکمه ماده هجران
🔰خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــود را بیـاب❗️ میسّر نیست خود را یافتن در شورش محشر سری در جِیب تنهایی بکش، خود را بیاب اینجا قیامت شلوغه، همینجا خودت رو پیدا کن _____
🔰ازنیـــــکی کردن خســــــــته وملــــــــول نمی شد. سُلَیْمانَ بْنَ قُرْم یکى از اصحاب امام باقر (ع) درباره بخشش گسترده آن حضرت مى گوید: کانَ لا یَمِلُّ مِنْ صِلَةِ اِخْوانِهِ وَ قاصِدیهِ وَ مُؤَمِّلیهِ وَ راجیهِ؛ او هرگز از نیکى به برادرانش و آنان که به او روى مى آوردند و یا کسانى که به او امید مى‌بستند و از او انتظار نیکى داشتند، خسته و ملول نمى شد. (بحارالانوار، ج. ۴۶، ص. ۲۸۸)
💠غلط ننویسیم و غلط تلفظ نکنیم💠 تلفظ درستِ کلمات و معنی صحیح آنها را یاد بگیریم: ❌غلط: پیشِ قاضی و مَلَق‌بازی ✅درست: پیشِ غازی و معلق‌بازی - غازی: بندباز، آکروبات‌باز پیش آدم آکروبات‌باز، معلق‌بازی نکن.👌🏻
🟢اخــــلاق درنــــهج البلاغه 🔻پیام ها وهشدار های اخلاقی امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه(۳) ‼️بامردم چگونه معاشرت کنیم؟ خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ، وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ. آن گونه با مردم معاشرت کنيد که اگر بميريد بر مرگ شما اشک بريزند و اگر زنده بمانيد به شما عشق ورزند. حکمت دهم نهج البلاغه بمردم درآميز با مهر و يارى كه بر مرده ات گريه آرند و زاري و گر زنده ماني چو پروانه گردت برآیند و سوزند از شرمساري تفاوت دو رویی با حسن معاشرت در بیان مرحوم مغنیه: دورويى و نيك‌رفتارى بسيار متفاوتند. در اولى كينه‌ها پنهان و محبت آشكار مى‌شود، ولى در حسن معاشرت به ديگران نيكى مى‌كنى؛ بدون آنكه بدى كنى، دوستشان مى‌دارى؛ بى‌آن‌كه از آنها بيزار باشى، يارى مى‌رسانى و كسى را نوميد نمى‌گذارى. به اين ترتيب محبوب مردم خواهى بود. اگر از دنيا بروى، برايت خواهند گريست و هرگاه در ميانشان نباشى متأثر خواهند شد. روایت __________________ روایت ها وحکایت هارا همراهی کنید @revayathavahekayatha1