eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
273 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
این از بدبختی ماست😔 در سال ۱۳۵۳ ه . ق مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله نسخه ای از صحیفه سجادیه را برای طنطاوی، دانشمند اهل سنت و مؤلف تفسیر طنطاوی (مفتی اسکندریه) به «قاهره » فرستاد . وی پس از دریافت و تشکر از چنان هدیه ای گرانبها و ستایش فراوان در پاسخ نوشت: «این از بدبختی ماست که تاکنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از مواریث نبوت است، دست نیافته بودیم، من هر چه در آن می نگرم آن را از گفتار مخلوق برتر و از خالق پایین تر می یابم. ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
سلام علیکم عزیزانی که از کانال قرض گرفته اند خواهشا پس بدهند.
صحیفه سجادیه را دریابیم❗️❗️ استاد فاطمی نیا رحمه الله علیه: بعضی وقت‌ها من به دوستان می‌گویم: اگر ما بدانیم حضرت سجاد علیه‌السلام یک پیراهنی داشته و یقین کنیم آن را به تن مبارکشان نموده‌اند و بدانیم در کدام کشور و در کدام گوشه‌ی دنیاست؛ ما به هر طریقی شده دوست داریم برویم آن را ببینیم و ببوسیم! امّا کتاب و سخنی که از میان دو لب گهربار آن حضرت بیرون آمده و در دسترس ماست چقدر ارزش آن را دانسته و قدردان آن هستیم؟!. ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
به مهمانخانهٔ آز و هوی جز لاشه چیزی نیست برای لاشخواران واگذار این میهمانی را
لقب سید العابدین! كشف الغمه نقل ميكند: شيعه على بن الحسين را سيد العابدين مينامند از اين جهت بود كه زهرى در خواب ديد دستش آغشته برنگ حنا است،چنين تعبير كردند كه تو گرفتار يك خون خطا خواهى شد. زهرى در آن موقع فرماندار از طرف بنى اميه بود. مردى را كيفر نمود در آن حال از دنيا رفت از اين پيش آمد چنان ناراحت گرديد كه فرار كرد و بيابان‌نشينى را اختيار نمود داخل غارى شد و همان جا زندگى ميكرد تا موهايش بلند شد. على بن الحسين عليه السلام عازم حج گرديد در بين راه بايشان عرض كردند مايل نيستى از زهرى ديدن كنى فرمود بى‌ميل نيستم وارد غار شد همين كه او را بآن حالت مشاهده نمود فرمود بر اين كناره‌گيرى تو بيشتر بيمناكم تا از ارتكاب خونى كه مبتلاشده‌اى خونبهاى آن شخص را براى خانواده‌اش بفرست از اين غارنشينى دست بردار برو پيش خانواده‌ات و دستورات دينى خود را بكار بر. زهرى گفت واقعا مرا از فلاكت نجات بخشيدى خداوند بزرگ خوب ميداند چه كسى را راهنماى مردم قرار دهد. زهرى از آن پس ميگفت يك منادى در قيامت فرياد ميزند از جاى حركت كند سرور عبادت‌كنندگان[سید العابدین] در اين موقع حضرت على بن الحسين از جاى بر ميخيزد. وَ كَانَ اَلزُّهْرِيُّ بَعْدَ ذَلِكَ يَقُولُ يُنَادِي مُنَادٍ فِي اَلْقِيَامَةِ لِيَقُمْ سَيِّدُ اَلْعَابِدِينَ فِي زَمَانِهِ فَيَقُومُ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ ... بحار ج ۴۵ ص ۲۹۴ ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
به ظاهر حرف زیبایی است!
امام سجاد حق معلمی دارد! از میرزا هادی مشهدی ذاکر نقل شده که ابن جوزی در «خصائص الائمه » چنین گفته است: «علی بن الحسین زین العابدین در املاء و انشاء و کیفیت سخن گفتن و خطاب و عرض حاجت به پیشگاه الهی بر مسلمین حق تعلیم و حق معلمی دارد; زیرا اگر آن حضرت نبود، مسلمانان روش سخن گفتن و عرض حوائج خود را به خدای متعال نمی دانستند لذا آن امام با دعاهای خود به مردم آموخت که هنگام استغفار چگونه با خدا سخن بگویند و در موقع درخواست باران رحمت با چه زبانی از خداوند نزول باران بخواهند، و زمان ترس از دشمن چگونه به خدا پناه برده، دفع شر دشمنان را بخواهند ...  ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
نیـــــــم نانی گر خـــــورد مرد خدا بذل درویشـــــان کنـــــد نیمی دگر ملـــــــک اقلــــیمی بگـــــیرد پادشاه همچـــنان در بــــند اقلیــــمی دگر
💠 از بین بردن مخالفت نه مخالف! آیت الله جوادی آملی: 🔹 فرمود در فضای درون ملت و درون گروهی، با بَدی بجنگید نه با بَد! در برخورد با بیگانه‌‌ها اگر بخواهند حمله‌ای بكنند، آن‌ها را سر جای خودش بنشانید؛ مثل همین دفاع مقدس؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء». 🔹 بد را اصلاح كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه‌ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی‏ بِها﴾، «تکوی» یعنی داغ می‌شود. 🔹 اینكه حافظ گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاج كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه‌ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی‌كند، من «كَی» می‌كنم، داغ می‌كنم؛ چون سابقاً برخی از بیماری‌ها را با داغ كردن معالجه می‌كردند. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه ۱۷ تاریخ: ۱۳۹۴/۰۲/۰١ بیت کامل جناب حافظ: به صوت بلبل و قمری اگر ننوشی می علاج کِی کنمت آخر الدوا الکی. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
این بود جایگاه مادر نزد او! صاحب وفیات الاعیان نقل میکند: زين العابدين امام سجاد علیه السلام به مادرش زياد نيكي مي‌كرد و به او فوق العاده احترام مي‌كرد روزي به او گفته شد: تو با اين كه بيش از همه به مادرت احسان و نيكي مي‌كني ولي نمي بينيم با او از يك ظرف غذا ميل كني؟ فرمود: از اين مي‌ترسم كه دستم به سوي غذائي دراز شود كه قبل از من چشم مادرم به آن افتاده است... 👈ظاهرا خاله یا دایه حضرت بودند چون نقل مشهور آن است که مادر امام بلافاصله‌ بعد تولد ایشان رحلت کردند. كان زين العابدين كثير البر بأمه حتي قيل له انك أبر الناس بأمك و لسانا نراك تأكل معها في صحفة فقال: أخاف أن تسبق يدي الي ما تسبق اليه عينها فأكون قد عققتها... و فضائل زين العابدين و مناقبه أكثر من أن تحصر» ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
تلاوت قرآن او!!! امام کاظم علیه السلام فرمود: حضرت سجاد علیه السلام كه قرآن ميخواند گاهى از رهگذران كه صداى آن جناب را مى‌شنيدند از صداى ايشان غش ميكردند امام اگر كمال قدرت خود را در اين امور اظهار كند مردم تاب تحمل ندارند. عرض كردند مگر پيامبر بر مردم نماز نميخواند و صدايش بقرآن بلند نميشد فرمود پيامبر باندازه‌اى كه طاقت داشتند ميخواند. در روایت دیگری دارد سقاها در کوچه می ایستادند و تلاوت قرآن حضرت را گوش کی دادند. كَانَ يَقْرَأُ اَلْقُرْآنَ فَرُبَّمَا مَرَّ بِهِ اَلْمَارُّ فَصَعِقَ مِنْ حُسْنِ صَوْتِهِ وَ إِنَّ اَلْإِمَامَ لَوْ أَظْهَرَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً لَمَا اِحْتَمَلَهُ اَلنَّاسُ قِيلَ لَهُ أَ لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُصَلِّي بِالنَّاسِ وَ يَرْفَعُ صَوْتَهُ بِالْقُرْآنِ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يُحَمِّلُ مَنْ خَلْفَهُ مَا يُطِيقُونَ. بحار ج ۴۶ ص ۳۳۳ ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
🔻اینگونه بود دستگیری او از دیــگران! و ابن عساكر از قول يونس بن بكير، از محمد بن اسحاق نقل مى‌كند : «كان ناس من اهل المدينة يعيشون، لا يدرون من اين كان معاشهم، فلمّا مات علىُّ بن الحسين، فقدوا ما كانوا يؤ تَون به بالليل». (عده‌اى در مدينه بودند كه زندگى شان به سهولت اداره مى‌شد و نمى‌دانستند زندگى آنها، از كجا تامين مى‌شود. وقتى امام سجاد عليه‌السلام از دنيا رفت، دريافتند آنچه شبانه به خانه‌هاى آنها فرستاده مى‌شد، از ناحيه چه كسى بود). ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
آیا زیر دستان ما از دست ما در امان هستند!!!؟ روايت شده حضرت سجاد يكى از غلامان خود را صدا زد، وى جواب نداد، بار ديگر صدا زد باز هم جواب نداد، فرمود: اى پسر فرياد مرا شنيدى؟ گفت آرى،فرمود: پس چرا جواب مرا ندادى‌؟ عرض كرد: از شما مطمئن بودم كه مرا آزار نميرسانيد، توبیخ نمی کنید. فرمود: حمد ميكنم خداوندى را كه غلام مرا از من در امن قرار داده. أَنَّهُ دَعَا مَمْلُوكَهُ مَرَّتَيْنِ فَلَمْ يُجِبْهُ ثُمَّ أَجَابَهُ فِي اَلثَّالِثَةِ، فَقَالَ لَهُ: «يَا بُنَيَّ، أ مَا سَمِعْتَ صَوْتِي؟». قال: بلى. قَالَ: «فَمَا بَالُكَ لَمْ تُجِبْنِي؟». قال: أمنتك. قَالَ: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَ مَمْلُوكِي يَأْمَنُنِي» . کشف الغمه ج ۲ ص ۸۷ ----------••---------••-----------••----------- [روایت ها وحکایت ها]
بنده خویشتنم خوان که به شاهی برسم مگسی را که تو پرواز دهی شاهین است.
از این بوها استشمام کردین!!!؟؟ 🔹بویِ کِبْر و بویِ حِرص و بویِ آز 🔹در سُخَن گفتن بِیایَد چون پیاز ⚫️همانطوری که از بویِ ناخوشایندِ دهان هنگامِ صحبت‌ کردن، متوجه می‌شویم که شخص پیاز خورده است. درونیات کسی که آکنده از بزرگ بینی و زیاده خواهی و طمع پر شده، از سخنانش آشکار می‌شود. البته شرطش اینکه خودمان پیاز نخورده باشیم!!! چون کسی که سیر یا پیاز خورده بوی بغل دستی رو متوجه نمیشه😂
گفتار پيامبر در نهج البلاغه: حضرت امیر در نهج البلاغه در 43 مورد از کلمات و روایات پيامبر استفاده کرده اند. این موضوع می تواند موضوع منبر باشد.
این بحث دو بخشه: ۱- در مواردی خود حضرت در نهج البلاغه فرموده اند که این کلام از پیامبر اکرم است. ۲- در مواردی هم بیانی که حضرت امیر داشته اند شارحین نهج البلاغه یا سید رضی گفته اند این جمله از پیامبر هم نقل شده است.
خوش بحال کسی که: خوشبخت کسی است که: یکی از موضوعات بسیار جالب اینکه: بریم سراغ عرف، ببینیم در نگاه مردم خوشبخت کیه؟ مردم به چه کسی میگن خوش بحالش؟! و بعدا بریم سراغ روایات و آیات و بویژه نهج البلاغه ببینیم در منابع معرفتی به کیا با چه ویژگی هایی گفتن خوش بحالش! این موضوع را با عنوان " طوبی" می تونیم جستجو کنیم! یا عبارت: فلاح، مفلحون،فائزون، من سعاده المر مثل حکمت 123 و 44 و 286 و 104 و 176 یا فقرات آخرت نامه 45 نهج البلاغه.
بدا بحال کسی که وای بحال کسی که! بدبخت کیست! این موضوع را هم مثل موضوع بالایی باید اول به عرف و اجتماع رجوع کنیم بعد بریم سراغ روایات و آیات با کلمه ویل می توانیم بررسی کنیم. بنده هر دو موضوع را تحقیق کردم💪
نکته: البته ویل و طوبی رو علاوه بر لغت باید در روایات هم پیگیری کرد که هر دو در روایات معنا و تعیین مصداق شده اند.
یه وقت موضوع منبر ما " تنظیمات " بود. سرفصل های کلی اش اینا بودن👇 تنظیمات : ۱-تنظیم محبت ها ( قل ان کان اباءکم....) ۲-تنظیم ظاهر و باطن ( ظاهره ارجح من باطنه....) ۳-تنظیم ارتباطات ۴-تنظیم سرمایه ها و خرج ها ( سعه بتقدیر،.... لا تجعل یدک مغلوله)
هدایت شده از حمید کمالی
سلام بزرگوار قبول باشه انشاءالله من قبلا هم شاید گفتم کانال شما واقعا برای طلاب قابل استفاده هست اما بی نظم و مرتب هست این باعث میشه کارایی کمتری داشته نظم و مرتب بودن یه کانال، مثل ویترین مغازه ها میمونه هر چه قشنگ تر و بهتر، مشتری بیشتر
شما هم نظرات خود را بفرمایید 👇👇 https://eitaa.com/MA1371