آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
ما دو نوع غنا داریم: یک: غنای بالمال، دو: غنای عن المال. و آنچه مردم دنبالش هستند، غنای بالمال است. یعنی چه؟ یعنی میخواهند با پول، برای خودشان آرامش روانی درست کنند. خیال میکنند پول هرچه افزوده شود، آرامش روانی برایشان پیدا میشود و حال اینکه اشتباه میکنند. اتّفاقاً یک غنای عن المال داریم، یعنی روح، احساس بینیازی میکند. چون غنا، بینیازی است. مردم دنبال این هستند که با پول خودشان را بینیاز کنند و حال اینکه اشتباه میکنند. بینیازی امر روانی است.
در غنای عن المال انسان از نظر روانی احساس میکند که پول احتیاج ندارد. امّا در غنای بالمال انسان خیال میکند که هر چه بیشتر پول رویهم بگذارد، بیشتر احساس بینیازی میکند.
#اخلاق
راه خانه!!!
دختركى مى گريست!
كه، راهِ خانه اش را گم كرده بود،
چشمم به چشمان پدرم افتاد، ديدم كه او نيز مى گريد!
گفتم: او اگر مى گريد گم كرده دارد!
پدرم گفت: من نيز گم كرده ام، صاحب خانه را!
طفل میگرید چون راه خانه را گم میکند
چون نگریم من که صاحب خانه را گم کردهام؟
دیگری گوید:
آنچه ما کردیم با خود هیچ بیگانه نکرد
در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را...
#حکایت_داستان
#شعر
#مثال
چهار چیز در مقابل سه چیز!
#امام_صادق (ع)
سه چیز است که در هر کس باشد باعث میشود که مردم چهار چیز را در حق او انجام دهند.
کسی که وقتی با مردم سخن میگوید دروغ نگوید
و چون با آنان رابطه داشته باشد ستم نکند.
و چون به آنان وعده بدهد تخلف نکند.
👈 واجب است که عدالت او در میان مردم آشکار شود.
و شخصیت او نیز آشکار شود.
و غیبت کردن او بر آنان حرام گردد.
و رفاقت او بر آنان واجب شود.
ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ أَوْجَبْنَ لَهُ أَرْبَعاً عَلَی النَّاسِ مَنْ إِذَا حَدَّثَهُمْ لَمْ یَکْذِبْهُمْ وَ إِذَا خَالَطَهُمْ لَمْ یَظْلِمْهُمْ وَ إِذَا وَعَدَهُمْ لَمْ یُخْلِفْهُمْ وَجَبَ أَنْ تَظْهَرَ فِی النَّاسِ عَدَالَتُهُ وَ تَظْهَرَ فِیهِمْ مُرُوءَتُهُ وَ أَنْ تَحْرُمَ عَلَیْهِمْ غِیبَتُهُ وَ أَنْ تَجِبَ عَلَیْهِمْ أُخُوَّتُهُ.
خصال
#احادیث_منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اصفهانی است دیگر...
🔹️سلامتی آقا و تعجیل در
فرج امام عصر عج صلوات❤️❤️
نکاتی از #شهید_بهشتی (۲۱)
همانطوری که یک پزشک میخندد!!!
همانگونه كه يك پزشك به طبابتهاي سطحي افراد پر ادعا كه اطلاعات مختصر و پراكنده اي از پزشكي دارند ميخندند و آن را بي ارزش ميشمرد، همانگونه كه يك مهندس ساختمان به اظهار نظرهاي بي پايه و مضحك افراد ظاهربين و ناوارد به فنون معماري پوزخند ميزند، همانگونه كه يك سياستمدار ورزيده به بحثها و سياست بافيهاي مردم پرچانه اي كه اطلاعات سياسي آنها از مسموعات و شايعات يا مندرجات چند روزنامه و مجله داخلي و خارجي تجاوز نمي كنند به ديده تحقير مينگرد، همانگونه هم يك فقيه يا محقق اسلام شناس به اظهار نظر افرادي كه در علوم اسلامي تخصص ندارند و درباره مسائل اسلامي نظر ميدهند، ارزش نمي گذارد و نمي تواند بگذارد هر چند اظهار نظر كننده پزشكي دانشمند، مهندسي عالي مقام يا سياستمداري دانا و ورزيده باشد.
#شهید_بهشتی
🔰مُعرِّفی کتاب📙📘📗📕
📌 ۵۰درس پیرامون عالم پس از مرگ
نوشته: حجَّة الإسلام حبیب الله طاهری
✍این کتاب برای مطالعه خودتان ومنبر شما مفید است.
#معرفی_کتاب
____________________
[ روایت ها وحکایت ها ]
دعا.pdf
318.4K
متن دعاهای بالا
توسط آقا محمد گل اعراب گزاری شد و بصورت پی دی اف درآوردن برای پرینت...
دست گل ایشون درد نکنه....
✍ هشت قلعه امنیت که از طرف رسول خدا(ص) برای امت معرفی شده است
🔺 این دعاها دافع بلاست و بسیاری از گرفتاری ها و شرور را از انسان دفع می کند 👇
۱)أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِن شَرِّ مَا خَلَق
۲)أَعُوذُ بكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ، مِن كُلِّ شيطَانٍ وهَامَّةٍ، ومِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ
۳)أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اَللَّهِ اَلتَّامَّاتِ اَلَّتِي لاَ يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌ وَ لا فَاجِرٌ مِن شَرِّ ما خَلَقَ وَ ذَرَأَ وبَرَأَ وَ مِن شَرِّ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ مِنْ شَرِّ مَا يَعْرُجُ فِيها وَ مِنْ شَرِّ ما ذَرَأَ فِي الْأَرْضِ وَ مِن شَرِّ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ مِن شَرِّ فِتَنِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ وَ مِن شَرِّ طَوَارِقِ اَللَّيْلِ إِلاَّ طَارِقاً يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَا رَحْمَنُ
۴)أَعُوذُ بِكَلِماتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِن غَضَبِهِ وَ عِقَابِهِ وَ مِنْ شَرِّ عِبَادِهِ وَ مِنْ هَمَزَاتِ اَلشَّيَاطِينِ وَ أَنْ يَحْضُرُونِ
۵)اَللّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ كَلِمَاتِكَ التّامَّاتِ مِنْ شَرِّ ما أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِهِ اَللّهُمَّ أَنْتَ تَكشِفُ المَأثَمَ وَ المَغرَمَ اللَّهُمَّ إِنَّهُ لاَ يَهْزِمُ جُنْدَكَ وَ لاَ يُخْلِفُ وَعْدَكَ سُبْحَانَكَ وَ بِحَمْدِك
۶)أَعُوذُ بِوَجْهِ اَللَّهِ اَلْعَظِيمِ اَلَّذِي لا شَيْءَ أَعْظَمُ مِنْهُ وَ بِكَلِماتِهِ التّامَّاتِ الَّتي لا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌ ولاَ فَاجِرٌ وَ أَسْمَاءُ اللَّهِ اَلْحُسْنَى مَا عَلِمْتُ مِنْها وَ ما لَمْ أَعْلَمْ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍ لا أُطِيقُ شَرَّهُ وَ مِن شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِهِ إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيم
۷) اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ ، عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ , مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ ، وَمَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ , أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا , اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي ، وَمِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ، إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
۸)تَحَصَّنْتُ بِاللهِ الّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ، إِلَهِي وَإِلَهُ كُلِّ شَيْءٍ، وَاعْتَصَمْتُ بِرَبِّي وَرَبِّ كُلِّ شَيْءٍ، وَتَوَكَّلْتُ عَلَى الحَيِّ الّذِي لاَ يَمُوتُ، وَاسْتَدْفَعْتُ الشَرَّ كُلَّهُ بِلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيمِ، حَسْبِيَ اللهُ وَنِعْمَ الوَكِيلُ، حَسْبِيَ الرَبُّ مِنَ العِبَادِ، حَسْبِيَ الخَالِقُ مِنَ المَخْلوقِينَ، حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ المَرْزُوقِينَ، حَسْبِيَ الّذِي هُوَ حَسْبِي، حَسْبِيَ الّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ، وَهُوَ يُجِيرُ وَلاَ يُجَارُ عَلَيْهِ، حَسْبِيَ اللهُ وَكَفَى، حَسْبِيَ اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ العَرْشِ العَظِيمِ.
تا امروز کجا بودی!!
1⃣#امام_صادق علیه السلام فرمود:
«إِذَا دَعَا الْعَبْدُ فِي الْبَلاءِ وَلَمْ يَدْعُ فِي الرَّخَاءِ حَجَبَتِ الْمَلائِكَةُ صَوْتَهُ وَقَالُوا هَذَا صَوْتٌ غَرِيبٌ أَيْنَ كُنْتَ قَبْلَ الْيَوْمِ.
زمانى كه بنده اى از بندگان خدا به هنگام بلا دعا كند و در رخاء وآرامش دعا نكند فرشتگان جلوى صداى او را مى گيرند و مى گويند: اين صداى ناشناخته اى است، تا امروز كجا بودى؟».
2⃣در روایت دیگری فرمود:
«مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فِي الشِّدَّةِ فَلْيُكْثِرِ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ.
كسى كه دوست دارد به هنگام شدت و بلا دعايش مستجاب شود، در زمانى كه در راحتى و آرامش است دعا زياد كند».
عده الداعی
#احادیث_منبر
🌹باسلام محضر شما
●مرا به کارِ جهان، هرگز التفات نبود
●رُخ تو در نظرِ من، چنین خوشش آراست
🔹شاهکار امیرالکلام در وصف دنیا .. در نهایت زیبایی ترکیب و محتوا ...
●ما اصف مِنْ دار اَوَّلُها عَناءٌ وَ آخِرُها فَناءٌ!
فى حَلالِها حِسابٌ وَ فى حَرامِها عِقابٌ!
مَنِ اسْتَغْنى فيها فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فيها حَزِنَ!
مَنْ ساعاها فاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْها واتَتْهُ!
مَنْ اَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ اَبْصَرَ اِلَيْها اَعْمَتْهُ!(نهجالبلاغه / خ/ ۸۱)
چه بگویم از سرایی که ابتدایش سختی، و سرانجامش نیستی است. در حلالش حساب و در حرامش کیفر است. ثروتمندش دچار فتنه و آزمایش و تهیدستش گرفتار اندوه است. آن که در طلبش کوشید به آن دست نیافت، و آن که زحمتی نکشید خود به او روی نمود. هر که به دیده عبرت به آن نگریست او را بینا کرد، و هر کس به چشم خریداری به آن نظر نمود او را به نابینایی دچار ساخت.
●از زبان سوسن آزاده ام آمد بگوش
●کاندرین دیر کهن کار سبکباران خوشست
از زبان سوسن آزاده شنیدم که در این دنیای کهنسال آنان که سبک بارند یا تعلق کمتری به مظاهر دنیا دارند خوشترند.
استاد اخوان
#شعر
#نهج_البلاغه
یک روایت و دو برداشت!!!
امام باقر علیه السلام فرمود: شخصی خدمت حضرت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله آمد و گفت يا رسول اللّه من در صحرا زندگی میکنم و با من هستند اهل و فرزندان و غلامان من،
اذان و اقامه مى گويم و پيش نمازى ايشان مى كنم آيا ثواب نماز جماعت داريم و نماز جماعت است؟! حضرت فرمودند كه بلى،
سپس گفت يا رسول اللّه گاه هست كه غلامان بطلب آب باران مى روند و من و اهل و اولاد مى مانيم اذان و اقامه مى گويم و امامت ايشان مى كنم آيا جماعتيم؟!
حضرت فرمودند: بلى،
سپس گفت يا رسول اللّه گاه هست كه فرزندان متفرّق مى شوند و در محافظت گلّه گوسفندان يا شتران من و اهلم مى مانيم اذان و اقامه مى گويم و پيشنمازى زنم مى كنم آيا جماعتيم؟!
حضرت فرمودند: بلى
سپس گفت يا رسول اللّه گاه هست زن نيز كارى دارد و حاضر نيست و من تنها مى مانم اذان و اقامت مى گويم و نماز مى كنم آيا من جماعتم؟!
حضرت فرمودند: بلى مؤمن تنها جماعت است.
مرحوم محمد تقی مجلسی گوید:
ظاهرا صدوق از اين حديث فهميده است چون اذان و اقامت گفته است، و در حديث است كه هر كه اذان و اقامه بگويد دو صف از ملائكه در عقب او نماز مى كنند پس جماعت حاصل مى شود.
و ليكن ظاهر كلام حضرت كه فرمودند كه مؤمن تنها جماعت است آنست كه ايمان سبب اينست نه اذان و آن چه صدوق از جهة گفته خود يا مطلقا استشهاد آورده است كه مؤمن تنها حجت است و تنها
جماعتست.
قرينه اين معنى است كه چون مؤمن با حضور قلب نماز مى كند پس دل او بمنزله امام است و قوى و حواس باطن و ظاهر و اعضا و جوارح او بمنزله مامومينند كه بدل اقتدا مى كنند.
لوامع صابحقرانی ج ۴ص ۳۷۸
روایت داستانی