امام صادق علیه السلام:
إذا ضاقَ أحدُكُم فَلْيُعلِمْ أخاهُ و لا يُعِينُ على نفسِهِ .
هرگاه يكى از شما تنگ دست و گرفتار شد ، [مشكل را] به رفیق خود بگويد و خويشتن را آزار ندهد.
#امام_صادق
#روایت
مشکاه الانوار ص۳۲۷
تفاوت نگاه شاعر با روایت👇
کافی شریف از امام صادق عليه السلام نقل می کند:
إذا أحبَبتَ رَجُلاً فَأَخبِرهُ بِذلِكَ ؛ فَإِنَّهُ أثبَتُ لِلمَوَدَّةِ بَينَكُما.
هرگاه كسى را دوست داشتى ، از آن [محبّت] باخبرش ساز ، كه اين كار ، دوستى ميان شما را پايدارتر مى كند.
یک شاعری هم انگار زخم خورده است
میگه!!!
با هر كه دوستي ي خود اظهار ميكنم
خوابيده دشمنيست كه بيدار ميكنم
تلخ است بر مزاج تو اما حقيقت است
بر صحت كلام خود اقرار ميكنم
#روایت
#شعر
[ روایت ها وحکایت ها]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیاد شعر بخونین
بویژه در منبرها شعر بسیار عالیه☝️
#شعر
امشب در یک مراسمی که اکثریت جوانان بودند راجع به آسیب های شبکه های مجازی صحبت کردم💪
#موضوع_منبر
توجه!!!!
در مورد دوره منبر 👇👇👇
قرار شد یکی از سروران که مجهز به دوربین فیلم برداری و اینا هستن
تشریف بیارند جلسات رو هم صوتی هم تصویری ضبط کنیم که هم فیلم هم صوت جلسات و هم کلیپ های کوتاه تقدیم عزیزان شود.....
موضوعات:
نحوه مطالعه برای منبر
جمع آوری محتوا
انتخاب موضوع
ورود به روضه
چینش مطالب
نحوه بیان
نحوه ورود به بحث
و معرفی کتاب های مهم
ووووو
در این دوره بیان خواهد شد....
فقط برای ضبط و اینا حدود ۲میلیون و نیم هزینه لازم داریم که کلا صرف ضبط و فیلم برداری و اینا میشه....
عزیزی خواست کمک کنه درخدمتیم
https://eitaa.com/MA1371
قرعه آخرين راه حل اختلاف!
از آيه ۴۴ آل عمران و آياتى كه در سوره صافات در باره حضرت يونس آمده استفاده مىشود كه براى حل مشكل و يا در هنگام مشاجره و نزاع و هنگامى كه كار به بنبست كامل مىرسد و هيچ راهى براى پايان دادن به نزاع ديده نمىشود مىتوان از قرعه استمداد جست همين آيات به ضميمه روايات پيشوايان اسلام سبب شده كه قاعده قرعه به عنوان يكى از قواعد فقهى در كتب اسلامى شناخته شود و از آن بحث گردد اما همان طور كه در بالا اشاره شد، قرعه مشروط به وجود بنبست كامل است بنا بر اين هر گاه طريق ديگرى براى حل شكل پيدا شود از قرعه نمىتوان استفاده كرد. طرز قرعهكشى در اسلام صورت خاصى ندارد بلكه مىتوان از چوبههاى تير يا سنگ ريزه يا كاغذ و مانند آن طورى استفاده كرد كه تبانى و زدوبند در آن راه نداشته باشد روشن است كه در اسلام از طريق قرعهكشى نمىتوان برد و باخت كرد. زيرا اين موضوع مشكلى نبوده كه براى حل آن متوسل به قرعه شويم و چنان درآمدى مشروع نيست.
#نکات_قرآنی
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
گمانم اين بود، كه خود، با خود سخن مى گويد!
نزديك شدم، و نزديكتر،
چيزى به دست داشت،
آرى، كاه بود، و چسبيده، به چندين دانه از گندم،
و همان كاه را مى گفت: جان من! اين دانه ها، كه به آنها، دل بسته اى، براى تو هيچ سودى و فايدتى ندارند،
اين دانه ها، تو را اسير خويش داشته، و در بند،
اگر اسير ايشان نبودى، با نسيمى كم، و با كمترين نفحهاى، به بالا مى شدى، و به آسمان مى رفتى!
باز هم دير نيست،
سبك ساز خويش را!
و سبكبار باش!
جذبه توفيق مى خواهى، سبك كن خویش را
كهربا كى كاه را از دانه مى سازد جدا؟
#حکایت_داستان
#شعر
○○●●○○●●○○●●
[روایت ها وحکایت ها]
مقدمه منبر حاج آقا رضا صدر
در مورد پیامبر :
بهترین راه برای شناخت انسانهای بزرگ، دانستن سخنانِ دوستان و دشمنان آنهاست.
نظریات این دو گروه، نزدیک ترین راه برای پی بردن به اخلاق و افکار و مقاصد درونی آنهاست که چگونه کسی هستند، خیر خواه و خدمت گزار، یا
عوام فریب و ریاکار؟
دوستان به طور کلی ستایشگرند و دشمنان بدگو و نکوهشگر، سخنان این دو دسته
که روی هم جمع شود حقیقت حال آن فرد روشن می گردد.
اعمال و رفتار افراد را نمیتوان صد در صد وسیله شناخت آنها قرار داد که به چه
منظوری انجام داده اند. گل فروش خود را در خدمت گل قرار می دهد تا از فروش آن سودی برد، او را نمی توان خدمت گزار گل خواند چون خدمت گل وسیله است نه هدف
ایشان بعد این مقدمه به بررسی کلمات دشمنان و دوستان پیامبر اکرم در مورد ایشان پرداخته اند..
#منبر
#موضوع_منبر
#پیامبر_اکرم
باران که شدى مپرس ، اين خانه کيست
سقف حرم و مسجد و ميخانه يکيست
باران که شدى، پياله ها را نشمار
جام و قدح و کاسه و پيمانه يکيست.
#شعر
او اینگونه بود!
کانَ النَّبِیُّ إِذا أَصابَتْ أَهْلَهُ خَصاصَ نادی أَهْلَهُ یا أَهْلاهْ صَلُّوا صَلُّوا.
هرگاه سختی و مشکلی برای خانواده پیامبر رخ داد، آن حضرت خانواده خود را ندا میداد: «نماز بخوانید، نماز بخوانید».
----------
مکارم الاخلاق، ص ۳۳
#سیره
#پیامبر_اکرم
پیام امیر مومنان
«کسى که درباره تو گمان نيکى ببرد با عمل گمانش را تصديق کن»
(وَمَنْ ظَنَّ بِکَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ).
نامه ۳۱ نهج البلاغه
مشکن دلی که چشم امیدش به دست توست
خواهد گذشت بر او ولیکن شکست توست.
امام حسن عسکری(ع)👇
اگر حضرت ختمى مرتبت محمّد مصطفى صلّى اللّٰه عليه و آله و اوصياء آن حضرت كه جملگى فرزندانش مىباشند نبودند شما همچون بهائم متحيّر مىبوديد.
لَوْلاَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْأَوْصِيَاءُ مِنْ وُلْدِهِ كُنْتُمْ حَيَارَى كَالْبَهَائِمِ..
بحارالانوار ج ۲۳ ص ۹۳
#روایت
#پیامبر_اکرم
اخلاق پیامبر اکرم اینگونه نبود!!!!
امام صادق عليه السلام:
بر عيب هاى آن كه به دوستى شما روى آورده است، طعنه مزنيد.
و او را به سبب كار زشتى كه از او سر مى زند، از دوستى خود، باز مداريد،
👈 كه اين كار، از اخلاق پيامبر خدا و دوستانش نيست.
لا تَطعَنوا في عُيوبِ مَن أقبَلَ إلَيكُم بِمَوَدَّتِهِ، ولا توقِفوهُ عَلى سَيِّئَةٍ يَخضَعُ لَها ؛ فَإِنَّها لَيسَت مِن أخلاقِ رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و مِن أخلاقِ أولِيائِهِ.
مجموعه ورام ج ۲ ص ۱۴۶.
#سیره
#پیامبر_اکرم
#امام_صادق
پیامبر اکرم (ص)
مَنْ أَتاهُ أَخُوهُ مُتَنَصِّلاً فَلْیَقْبَلْ ذلِکَ مِنْهُ، مُحِقِّاً کانَ أوْ مُبْطِلاً، فَإِنْ لَمْ یَفعَلْ لَمْ یَرِدْ عَلَیَّ الْحَوْضَ.
هرکس رفیقش به عذرخواهی نزد او آید، باید عذرش را بپذیرد. خواه عذرش موجه باشد یا نادرست. اگر عذرش را نپذیرد، کنار حوض (کوثر) بر من وارد نشود.
----------
محجه البیضاء ج ۸
#پیامبر_اکرم
چه خطرناک👇👇
هشدار!
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
مَنِ استَشارَهُ أخُوهُ المؤمنُ فلَم يَمحَضْهُ النَّصيحَةَ سَلَبَهُ اللّه ُ لُبَّهُ .
هركه رفیقش با وى مشورت كند و او صادقانه راهنماييش نكند ، خداوند عقلش را از او بگيرد .
محاسن برقی
بحار الانوار
#روایت
#پیامبر_اکرم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
«مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَى عَبْد إِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَيهِ فَمَنْ لَمْ يحْتَمِلْ تِلْكَ الْمَئُونَةَ فَقَدْ عَرَّضَ تِلْكَ النِّعْمَةَ لِلزَّوَالِ.
نعمت خداوند بر هيچ بنده اى فزونى نمى يابد مگر اين كه هزينه هاى مردم بر او زياد مى شود كسى كه آن هزينه ها را نپردازد آن نعمت را در معرض زوال قرار داده است».
#روایت
#پیامبر_اکرم
توصیه های همیشگی:
پیامبر اکرم (ص)
1⃣مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ يُوصِي بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لاَ يَنْبَغِي طَلاَقُهَا إِلاَّ مِنْ فَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ.
جبرئيل دائما وهمیشه مرا در مورد زنان سفارش مىكرد تا جايى كه گمان كردم طلاق آنان جايز نيست مگر آنكه فحشاى آشكارى را مرتكب گردند».
عده الداعی ج ۱ ص ۱۵۲
پیامبر اکرم (ص)
2⃣مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ يُوصِينِي بِالْجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُورِثُهُ.
همیشه جبرئیل سفارش همسایه را به من میکرد که من گمان کردم همسایه هم از آدم ارث میبرد.
بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۵۱
پیامبر اکرم (ص)
3⃣مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُوصِينِي بِالسِّوَاكِ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَدْرَدَ وَ أَحْفِيَ.
جبرئيل عليه السّلام پيوسته مرا به مسواك زدن سفارش مىكرد به گونهاى كه بيم داشتم دندانهايم بريزد و آنقدر در مسواك زدن كوشش كنم كه آنها را از بين ببرم.
کافی ج ۵ ص ۵۰۱
پیامبر اکرم (ص)
4⃣مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ يُوصِينِي بِقِيَامِ اَللَّيْلِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّ خِيَارَ أُمَّتِي لَنْ يَنَامُوا.
جبرئیل پیوسته مرا به شب زنده داری سفارش می کرد تا جایی که گمان بردم بهترین افراد امت من، شب ها را هرگز نخواهند خوابید.
وسائل الشیعه ج ۴ ص ۵۱
پیامبر اکرم (ص)
5⃣مازالَ جَبرائيلُ يوصيني بِالصَّلوةِ فِي الجَماعةِ حتّي ظَننتُ أَنَّهُ لايَقبَلُ اللهُ صلوةً إلاّ في جماعةٍ.
جبرائيل آنقدر درباره نماز جماعت به من سفارش کرده است که گمان بردم خداوند هيچ نمازي را جز با جماعت قبول نميکند.
مواعظ عدديّه، ص ۱۹۶
#منبر
#موضوع_منبر
#پیامبر_اکرم
روایتی که حضرت زهرا نگه داشته بود!!
ابن مسعود مي گويد: (پس از رحلت رسول الله ص) شخصی نزد حضرت فاطمه عليها السلام آمد و گفت:
ای دختر رسول خدا، آيا چيزی از پيامبر نزد شماست که به من تحفه دهيد؟
حضرت فرمود: ای کنيز، آن نگاشته بر حرير را بياور.
کنيز به دنبال نگاشته رفت ولی آن را نيافت.
حضرت زهرا فرمود:
وای بر تو! بگرد پيدايش کن؛ چون آن یادداشت، براي من ارزشی معادل حسن و حسين دارد.
کنیز مجددا جستجو کرد تا آن را یافت.
در آن نوشته آمده بود:👇👇👇
از مؤمنان نیست آن کسی که همسایهاش از آزار او در امان نیست.
و کسی که ایمان به خدا و روز جزا دارد، به همسایهاش آسیب نمیرساند.
و کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد دارد، سخن نیک میگوید و یا سکوت میکند.
خداوند، انسان خیرخواه، بردبار و پاکدامن را دوست دارد و انسان بد زبان و کینه توز و بسیار درخواست کننده [کسی که بسیار گدایی میکند] را دشمن دارد.
بدانکه حیاء، از ایمان است، و ایمان موجب ورود به بهشت میشود، و ناسزاگویی از بی شرمی است و بیشرمی موجب ورود به آتش دوزخ است.
_____
...عَنِ اِبْنِ مَسْعُودٍ ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ) فَقَالَ: يَا اِبْنَةَ رَسُولِ اَللَّهِ ، هَلْ تَرَكَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عِنْدَكَ شَيْئاً: تُطْرِفِينِيهِ . فَقَالَتْ: يَا جَارِيَةُ، هَاتِ تِلْكَ اَلْحَرِيرَةَ. فَطَلَبَتْهَا فَلَمْ تَجِدْهَا، فَقَالَتْ: وَيْحَكِ اُطْلُبِيهَا، فَإِنَّهَا تَعْدِلُ عِنْدِي حَسَناً وَ حُسَيْناً. فَطَلَبَتْهَا فَإِذَا هِيَ قَدْ قَمَمَتْهَا فِي قُمَامَتِهَا، فَإِذَا فِيهَا:
قَالَ مُحَمَّدٌ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : «لَيْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَمْ يَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ ، وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَلاَ يُؤْذِي جَارَهُ، وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ يَسْكُتْ. إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْخَيِّرَ اَلْحَلِيمَ اَلْمُتَعَفِّفَ، وَ يُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلضَّنِينَ اَلسَّئَّالَ اَلْمُلْحِفَ. إِنَّ اَلْحَيَاءَ مِنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْإِيمَانُ فِي اَلْجَنَّةِ ، وَ إِنَّ اَلْفُحْشَ مِنَ اَلْبَذَاءِ، وَ اَلْبَذَاءُ فِي اَلنَّارِ »
دلائل الامامه
مستدرک الوسائل
عوالم
#روایت
#پیامبر_اکرم
کلمات حضرت امیر(ع) بعد از
رحلت پبامبر اکرم(ص)
" ای مردم" «در زمين دو امان (دو وسيله نجات) از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد;
اما امانى كه برداشته شد وجود رسول الله(صلى الله عليه وآله) بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد، ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده «استغفار» است.
همان گونه كه خداوند متعال مى فرمايد:
«تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنان را عذاب نمى كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى كنند، خداوند عذابشان نخواهد كرد».
كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ، فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ".
حکمت۸۸
#نهج_البلاغه
#پیامبر_اکرم
#حضرت_امیر
حضرت امیر (ع) به هنگام غسل پیامبر اکرم(ص) خطاب به ایشان 👇👇
«پدر و مادرم فدايت باد اى رسول خدا، با مرگ تو چيزى قطع شد که با مرگ ديگرى قطع نگشت و آن نبوّت و پيام آوردن (از سوى خدا) و اخبار آسمان بود»
(بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الاِْنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ).
(ای رسول خدا)
«پدر و مادرم فدايت باد! ما را در پيشگاه پروردگارت ياد کن و هميشه ما را به خاطر داشته باش»
(بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي! اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِکَ).
«اگر تو ما را به شکيبايى امر نفرموده بودى و از جزع و بى تابى نهى نمى کردى، آن قدر بر تو گريه مى کرديم که اشکهايمان تمام شود و اين درد جانکاه هميشه برايمان باقى بود و حزن و اندوهمان دائمى، و تازه همه اينها در مصيبت تو کم بود»
(وَ لَوْ لاَ أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ، وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ، لاَ َنْفَدْنَا عَلَيْکَ مَاءَ الشُّؤونِ، وَ لَکَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلاً وَ الْکَمَدُ مُحَالِفاً، وَ قَلاَّ لَکَ!).
خطبه ۲۳۵
#نهج_البلاغه
#پیامبر_اکرم
#حضرت_امیر