eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
258 دنبال‌کننده
66 عکس
11 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی، فرهنگی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مواجه درست... ▪️به نظر میشه سه نوع مواجه بچه های مذهبی با بچه های به قول امروز ژیگول 😊 یا کسایی که مذهبی یا خیلی مذهبی نیستند در مکان های مذهبی مثل مسجد و هیئت متصور بود. ▫️دفع منفعلانه ▫️جذب یله ▫️جذب فعالانه "دفع منفعلانه" از ترس ماست، این افراد با یه نگاه حداقلی میخوان محیط های مثل مسجد و هیئت رو برای خودشون امن نگه دارن بخاطر این ترس از انفعال، ترس از ناتوانی ،ترس از ضعفها و...است که مواجه ی تند و خشنی دارن و سریع کسایی که شبیه شون نباشه رو دک میکنن.تو این نگاه در مسجد و هیئت و... کاملا بسته است و فقط برای خودی ها بازه "جذب یله" هم جذب بدون برنامه است اینم برای کسایی که از انور پشت بوم افتادن و محیط مذهبی رو باز و رها گذاشتند و به اسم جذب حداکثری، امنیت مکانهای دینی رو مثل پارک ها و خیابون ها به خطر انداختن با این نگاه، درهای مسجد با درهای پارکها هیچ فرقی نداره . حد وسط و به نظر درست، "جذب فعال" یا همون "جذب با برنامه" است در این نگاه افرادی که وارد میشن طی فرآیند تدریحی_تربیتی برنامه ریزی شده تغییر میکنن رویکرد سوم با یه برنامه ریزی دقیق و حساب شده تا به تدریج اشکلات رو در مخاطب،شناسایی و اصلاح میکنه اینجا درهای مسجد و هیئت بازه ولی به اندازه، به میزان،به حساب. به اندازه "توان" دست اندرکاران در برنامه ریزی و مهارتهای ارتباط گیری موثر بر مخاطبان. البته این توان بچه مذهبی ها در ضرورت تعمق و گسترش انقلاب باید هر روز بیشتر و بیشتر شود البته به شکل متعادل ، خلاصه اش ما نیازمند یه حرکت "متعادل" بین توان داخلی بچه مذهبی ها با میزان جذب هستیم هر چند گفتیم که به تدریج این توان باید افزایش پیدا کنه تا جذب هم حداکثری بشه. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰آسیب های دینداری ناتراز (بخش اول) 🔸جامعه همیشه و همیشه "تعادل و توازن" در "دینداری" رو دوست داشته و داره و به همون اندازه از افراط و تفریط از تناقض و تضاد در دینداری متنفر بوده وهست مردم برخلاف نگاه انتزاعی بدرد نخور ما که همیشه دوست داره مسائل رو از هم تفکیک و جدا کنه ،به شدت مسائل رو در ترکیب و ارتباط با هم می بینند، بعد معدل می گیره و به دینداری نمره میده. به تبع هرکسی که "جامع تر" و "متعادل تر" باشه "محبوب تره" میشه 🔸مثال عالی اون رو میتونیم در امام بزرگوار ببینم امام(ره) بود که تونست یک دین متعادل و کارآمد رو به مردم معرفی کنه، در عصر افراط و تفرط این امام عزیز ما بود که تونست هنر رو با انقلاب ، استقلال رو با آزادی ، مردم رو با دین ، ملیت رو با اسلامیت به زیبایی تجزیه ، تحلیل و ترکیب کنه اون رو به آراء عمومی بزاره،همراهی حداکثری مردم هم مهر تائیدی بود بر این نوع دینداری. 🔹انچه بدیهی مردم عاشق انسانهای متعادل هستند هر جا افراط و تفریط بشه مردم جبهه میگیرن این از ویژگی های حتمی زندگی اجتماعی اصولا در جامعه سازی مردم به انسانهای متعادل اقبال بیشتری دارن چون قدرت تعامل و تفاهمشون بالاست ،هر جا هم احساس کنن جامعه داره تک بعدی و نامتوازن حرکت میکنه سریعا به طیف مقابل رای میدن تا تعادل رو در حرکت حفظ کنه...ترازوی عدالت اجتماعی میتونه ملاکی خوبی از حرکت متعادل در دینداری ما باشه 🔹با یکی از دوستان درباره همین موضوع حجاب بحث می کردیم اون بنده خدا میگفت که نمی دونم چرا وقتی میری به این خانمهای کم حجاب تذکر میدی بلافاصله میگه شما برید اقتصادتون رو درست کنید، جلوی اختلاس ها رو بگیرید و... این بنده خدا با عصبانیت داشت موضوع رو تحلیل میکرد که اینها چه ربطی به هم داره اینا دو مسئله جدا از هم ، چرا مردم اینطوری فکر میکنن و... با زور نگاه انتزاعی خودش میخواست ربط بین موضوعات رو نایده بگیره تا بتونه یه راه حل ساده براش پیدا کنه 🔸در صورتی که واقعیت اصلا اینطور نیست مسائل فرهنگی با مشکلات اقتصادی نسبت مستقیمی داره اینها در تاثیر وتاثر باهم حرکت میکنن ،بُعد هم هستند و از هم جدا نمیشن ،مردم برخلاف ما، اصلا مسائل رو انتزاعی بررسی نمیکنن اونا رو کنار هم و در ربط با هم می بینن و می سنجن. اینجاست که بی عدالتی در بی توازنی اداره کشور اساس یک کشور رو میتونه نابود کنه ... 🔸عزیزان اساس جامعه بر عدالت استواره و موضوع عدالت هیچ وقت نمی تونه تک عاملی باشه عدالت تعادل بین حداقل دو چیزه... عدالت در ربط و ترکیب مسائل با هم معنا داره اگر مسائل رو با هم نبینیم توازن بین اونا رو هم نمیتونیم بسنجیم، عدالت که تعادل رو بین فرهنگ و اقتصاد برقرار میکنه عدالت که تعادل رو بین حرف و عمل برقرار میکنه عدالت که بین سازش و مقاومت ، تعادل برقرا میکنه ...وقتی مسائل تک بعدی شد عدالت معنانداره اصولا لازم نیست، چی رو با چی میخوای بسنجی تا توازنش رو به دست بیاری ... عدالت از توازن بین ترکیب مسائل شکل می گیره. 🔹متاسفانه با نگاه تفکیکی به درد نخور چون نمیخوایم تن به سختی و پیچیدگی های عدالت بدیم سریع مسائل رو از هم جدا و یه راه حل تک جوابی براش پیدا و اعمال می کنیم،این کار آدم های تنبل آدم های که نمیخوان پیچیدگی جنگ ترکیبی رو ببینن، سختی کار گروهی رو بپذیرن و ...ولی مردم همه عوامل رو کنار هم می بینن و در ترازوی اجتماعی میزارن و می سنجن و بعد قضاوت میکنن، نمره اجتماعی مردم به دینداری ما نمره واقعی تری تا نمره که خودمون به خودمون میدیم. 🔸پیچیدگی دینداری در بعد فردی هرگز قابل مقایسه با بعد اجتماعی اون نیست ، آرمان گرایی ، جامع الاطراف بودن در عین حفظ تعادل و توازن بین واقعیت و آرمان لازمه دینداری اجتماعی است.مردم یه ترکیب متوزن از دینداری ما میخوان تا به اون اعتماد کنن. باید تناقضات درونی و بیرونی دینداری رو برطرف کنیم باید یه هارمونی هماهنگ و زیبا از دینداری به مردم ارائه بدیم تا بتونیم در جامعه اثرگزار باشیم . ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🔺یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد؛ یعنی تأثیر کج و کوله بودن و ناموزون بودن اقتصاد کشور بر روی مسائل اجتماعی و بر روی مسائل فرهنگی هم نباید نادیده گرفته بشود. تورّمِ بالا، در چند سال پی‌درپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّه‌ای محروم میمانند، یک عدّه‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود....تورّم یک مسئله‌ی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡ضرورت یادگیری مهارتهای جنگ ترکیبی 🔹شاید یکی از راهبردی های اصلی جنگ نرم در حوزه فرهنگ همین "نگاه ترکیبی" به مسائل کشور است،به نظر مثل گذشته دیگه استعدادهای فردی توان فهم و مقابله متوازن با مسائل جنگ ترکیبی دشمن رو نداره ، باید با کار گروهی و ترکیب هماهنگ تخصصی های متفاوت و مرتبط بتونیم مسائل پیچیده فرهنگی رو از زوایا متفاوت ، تجزیه و تحلیل کنیم بعد با یه راه حل ترکیبی و کار گروهی بتونیم اونا رو حل کنیم ... 🔹شاید یکی از اشکالات فعالان فرهنگی متاسفانه همین درک ناقص و ضعیف از جنگ ترکیبی که حضرت آقا بارها رو اون تاکید کردن .اینکه مسائل امروز ،دیگه تک بعدی نیستند که با یک تخصص بشه اون رو شناخت . اونا از جابجای سریع عوامل زیاد با روابط تو درتو و پیچیده شکل گرفتن به این راحتی نمیشه ردّشون رو زد ، شناختشون واقعا سخت شده. 🔹نمونه اش همین انقلاب مهسا بود اصلا فرصت نمیداد که عکس العمل نشون بدی هر لحظه برات یه چالش درست میکرد،اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی ، رسانه ای و ...طوری که نمی تونستی بفهمی از کجا خوردی تا میخواستی سندو مدرک جمع کنی و جواب شبهات رو بدی تامیخواستی مدیریت کنی و نظم رو برقرار کنی یه اتفاق ومساله دیگه برات درست می کرد همین بود که تحسین حضرت آقا رو گرفتند ما هم باید به این سمت بریم یعنی ناچاریم بریم باید از حرکت های فردی یا گروهی محدود خارج و به سمت "کار گروهی فراگیر "بریم. 🔹به نظر، سه ضرورت فعالان فرهنگی در جنگ ترکیبی امروز اینا باشه. 1)درک اهمیت و ضرروت کار گروهی فراگیر برای تامین انگیزه های بلند تر و بزرگ تر انقلاب 2)تحلیل مسائل با رویکرد ترکیبی _تخصصی (نگاه ذوابعاد و تخصصی به مسائل جامعه و جهان ) 3) عمل گروهی_جهادی(یادگیری مهارتهای کار گروهی در تشدید همکاری ها) 🔹یعنی توان مقابله با جنگ ترکیبی امروز دشمن فقط با ظرفیت "گروه های فراگیر تخصصی _جهادی" ممکنه ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡یادداشتی بر بیانات امروز مقام معظم رهبری(دامه ظله) با موضوع هوش مصنوعی ▪️متن بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) : ... امروز هوش مصنوعی با یک شتاب حیرت‌دهنده‌ای یعنی انسان متحیر می‌شود از شتابی که این فناوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش میرود. خب، دستگاه‌های ما، الان دستگاه‌های مختلف ما، نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی دارند استفاده میکنند بهره‌برداری میکنند اما این ما را فریب ندهد. در مسئله‌ی هوش مصنوعی بهره‌بردار بودن امتیاز نیست، لایه‌های عمیقی دارد این فناوری باید در آن لایه‌ها مسلط شد. آن لایه‌ها دست دیگران است. ✏️ اگر شما نتوانید لایه‌های عمیق و متنوع هوش مصنوعی را، این فناوری را تأمین کنید فردا اینها یک ایستگاهی مثل ایستگاه اتمی، آژانس اتمی درست می‌کنند برای هوش مصنوعی که الان دارند مقدماتش را فراهم میکنند، که اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید باید اجازه بگیرید در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده کنید در فلان بخش دیگر حق ندارید استفاده کنید اینجوری. زرنگ‌های دنیا دنبال این چیزها هستند. فرصت‌طلب‌ها و قدرت‌طلب‌های دنیا یک آژانس هوش مصنوعی هم به وجود می‌آید آن وقت اجازه نمی‌دهند شما از این منطقه عبور کنید. ✏️ خودتان باید برسید به فناوری‌های عمیق و ژرف این مسئله‌، لایه‌های زیرساختی. لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی را باید در کشور دنبال کنید. ۱۴۰۳/۶/۶ 🔰یادداشت ها: ▫️به نظر هوش مصنوعی(Artificial intelligence) نرم افزار اداره آینده دنیاست .ولایت فکری مردم در آینده با اوست. هوش مصنوعی مسئول مدیریت و تنظیم روابط مجازی انسانها و جوامع در دنیای مجازی آینده است. دنیای که در آن دولت وملت(Nation state) بی معنی است مرزهای جغرافیای دیگه بدرد نخور میشه ، چندان کاریی هم نداره، ایده "جهان میهنی" (Cosmopolitanism)با حکمرانی فضای مجازی سریعا در حال شکل گیری است. ▫️اصلی ترین هدف "نظام سلطه" در "استعمار فرانو" ساختن دنیای متاورس(Metaverse) یا "جهان سوم" با راهبرد توسعه جهانی "اینترنت اشیاء" (Internet of Things) است و "هوش مصنوعی" عهده دار نقشه چگونگی رسیدن به این آرمان شهر مجازی در آینده است، با کم رنگ تر شدن یا به تعبیر درستر بی رنگ شدن تعقل انسان در وادادگی تمام به هوش مصنوعی او را تبدیل به ابزاری مستخدم در برپای دنیا متاورس اینده میشود. ▫️ایده اینترنت اشیاء در غایت خودش میخواهد همه اشیاء پیرامون ما در سیطره اینترنت قرار بده یا به زبون خوش یابه زبون زور ، با ایده هوش مصنوعی هم میخواد قدرت تفکر را از انسان بگیره اینطور به نوعی قدرت مقاومت رو از اون گرفته تا دراین استیصال و دربه دری اون رو وادار کنه مثل شیء در عرض دیگر اشیاء قرار بگیره و این طور سلطه مجازی خودش رو بر همه اشیاء عالم کامل کنه و دنیای مجازی متاورس خودش رو بر شونه ی انسانهای کر و کور بسازه . متاورس دنیا خوش خیالی بی خیالی است. ▫️ دنیا مجازی ،محیطی امن برای نظام سلطه جهت استثمار فراگیر فراهم میکند با این فرق که در این دنیا همه تخیل ، تفکر و رفتار انسان رو تحت کنترل داره... محیطی برای بهره کشی حداکثری از همه قوای انسانی با کنترل حداکثری بر همه ابعاد فردی و اجتماعی. حتی مقدمات این تسخیر رو هم با طراحی تراشه های عصبی یا نورالینک ها( Neuralink) داره آماده میکنه. ▫️چیزی که امروزه داریم میبینم طی کردن مراحل سریع حکمرانی فضای مجازی در آینده دنیا است طوری که الان داره با گسترش بازی های مجازی ،فرهنگ زیست در دنیای مجازی. با ارزهای دیجتیال اقتصاد خودگردان. با اینترنت اشیاء مقدمات یا بسترهای پیوستن به دنیای متاورس و با هوش مصنوعی قدرت تعقل جهانی رو کنترل و مصادره میکنه...اینها همه مقدماتی که سریع داره با هم هماهنگ میشه تا دنیای موازی یا دنیا مجازی در آینده شکل بده و اینطوری حکمرانی خودش رو کامل کنه. ▫️به نظر تذکر حضرت آقا از پیشرفت سریع هوش مصنوعی ناظر به ضرروت فهم در تغییر روش نظام سلطه برای سیطره بیشتر و کامل تر برجهان با ایده حکمرانی فضای مجازی ست .اینکه در اینده قواعد حاکم بر اداره جهان با هوش مصنوعی شکل میگیره وهرکسی که مالکیت بیشتری بر هوش مصنوعی داشته باشه به تبع میتونه سهم یا بهره بیشتری در اداره آینده جهان داشته باشه. ▫️بچه انقلابی باید مراقب اون باشن ، "پیش بینی" و مهمتر از اون "پیش دستی"چیزی که امروز ما برای توسعه اینده گفتمان انقلاب ذیل هوش مصنوعی به اون نیاز داریم باید نقش خودمون رو از "مصرف کننده" به "تولید کننده"تغییر بدیم اونم ممکن نیست مگر با قدرت "مالکیت" بر هوش مصنوعی فقط اینطور که می تونیم در مدیریت آینده دنیا اثرگزار باشیم . انشالله... ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
رهبر انقلاب : قبلا ایران را با قالی و نفت می‌شناختند، اما امروز به قدرت منطقه‌ای و نظامی. 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
جامعه مضطر.mp3
5.5M
🔰ویژگی های جامعه مضطر... 🎙مختاررضائیان ▪️چگونه جامعه منتظر میتواند به مقام اضطرار امام در تعجیل فرج برسد. 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰مراتب هدف گزاری در فعالیت های فرهنگی. 🔻اهداف و به تبع آن روشها در کار فرهنگی معمولا یا ناظر به حل مسائل مردم و یا بالاتر از حل مسائل، آموزش روش حل مسائل است در نگاه اول، هدف مقطعی و ناظر به ترمیم وضعیت فعلی مخاطب است مانند صدقه دادن یا جواب دادن به سوالات مخاطب ولی در مرتبه دوم و بالاتر، هدف توانمند کردن شخص به قصد ایجاد قدرت استقلال همیشگی حل مسائل است. در این رویکرد"آموزش" محور است. با ارائه قدرت تفکر و منطق ، قدرت رویارویی شخصی با مسائل زندگیش را بالا می بریم اینگونه شخص از "وابستگی دائم"در هدف اول به "استقلال وتوانمندی همیشگی" در هدف دوم میرسد. 🔺شاید ضرب المثل اینکه به طرف "ماهی نده" بهش "ماهیگری یادبده" خلاصه آنچیزی که میخوایم بگیم. هدف ضعیف، ماهی دادن وهدف بالاتر یاد دادن ماهیگیری است اما هدفی بالاتر از این هم داریم؟ شاید قدرت "آموزگار سازی" . کسانی که علاوه بر قدرت روش حل مسائل،دغدغه و توان "انتقال" این مهارتها را به دیگران دارند. در این رویکرد، "یاددهی" نه با قصد "توانمند کردن فرد" بلکه با هدف "تکمیل شبکه تواصی حق" صورت می گیره. 🔻شاید بهترین هدف علاوه بر توانمند کردن دیگران، شبیه کردن دیگران به خودمان است یعنی کسانی که "خیرات" را در خود "انبار" نمیکنن آنها را در خود "متوقف" نمیکنن بلکه ان را در جامعه ایمانی "جریان" میدهند. چگونه "شبکه خیرات" شکل میگیره؟ این همه انچیزیست که باید در هدف غایی یک فعال فرهنگی دیده شود قصد ما از فعالیت فرهنگی چیست؟باارزش ترین چیزی که میتونیم به مخاطب بدیم چیه؟ ▪️ماهی دادن ▪️یاد دادن ماهیگیری ▪️ماهیگیری یاد دادن 🔺اولین گام برطرف کردن نیاز الان مخاطب است تا "امنیت اولیه" شکل بگیره به تدریج روش و مهارتهای حل مساله رو بهش یاد بدیم تا مستقل بشه و "امنیت نسبی" ایجاد بشه و در نهایت انگیزه و مهارت یاد دادن به دیگران رو بهش بدیم تا این "خیر" در جامعه جریان و بر محور مطالبات ولی تکامل پیدا کنه در این مرحله "امنیت پایدار" به دست میاد. 🔻یکی از بزرگترین مشکلات ما در فعالیت های فرهنگی به خصوص در حوزه تربیت عدم توجه به این رویکرد و نیاز اجتماعی در شبکه سازی هاست فقط در رویکرد سوم است که اجتماع دیده و شبکه ایجاد میشود. متاسفانه اهداف و ارزیابی کماکان فردی دیده میشود اینکه نهایتا از ماهی دادن به یادگیری ماهیگری در مخاطب می رسیم این هدف گزاری هرگز منجر به شکل گیری شبکه تواصی حق در جامعه نمی شود این فعالیت هرگز "جریان ساز" نمیشود. 🔺عزیزان شاید انچیزی که امروز بیش از همه به آن احتیاج داریم تحول در اهداف فرهنگی از "یادگیری" ماهیگیری به قدرت "یاددهی" ماهیگری است. به نظر هدف از فعالیت های فرهنگی نه با قصد صدقه دادن نه توانمند کردن فرد که بالاتر از همه اینها با قصد ایجاد قدرت و مهارت توانمندسازی دیگران باید باشد. دراین رویکرد آموزش مهم است ولی محور نیست بلکه انگیزه دستگیری از دیگران ، قدرت ایثار و گذشت از خود، محور است. 🔻 نحوه تعامل و توانمند سازی در فعالیت فرهنگی باید به "قصد" و "مقصد" تکامل شبکه مواسات مومنانه یا "شبکه خیرات" صورت گیرد به گونه ای که شخص بعد از توانمند شدن با دغدغه دستگیری دیگری حرکت کند. این حرکت در نهایت منجر به تکامل چرخه توانمندسازی جامعه میشود.در این چرخه خود گران است که مسائل جامعه با سرعت و کیفیت بیشتری حل میشود. این هدف گزاری نو باید در گزینش ها ، اموزش ها ، ارزیابی و حتی اولویت ها فرهنگی حضوری اصلی و فعال داشته باشه... ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
ارزش گزاری در اهداف کار فرهنگی.mp3
4.85M
🔘بیان مراتب هدف گزاری در فعالیت های فرهنگی. 🎙مختاررضائیان ▪️ارزشمندترین هدف در کار فرهنگی چیست؟ ▪️شبکه خیرات چگونه در جامعه شکل می گیرد؟ ▪️اولویت امروز ما در هدف گزاری کار فرهنگی چیست؟ ▪️چگونه میتوان خیرات را در جامعه تبدیل به یک جریان عمومی کرد؟ 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
قدرت شهید در جامعه سازی.mp3
13.54M
🔘ایجاد جامعه الگو اسلامی بدون شهدا ممکن نیست... 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💢روایت دیگری از شهید. .. ♦️بالاترین آرمان شهید رسیدن به تمدن اسلامی ذیل حرکت آخرلزمانی برای تحقق ظهور است. متاسفانه هرگز یا خیلی کم شهید را از این منظر تحلیل کردیم چه بخواهیم آنرا برای دیگران روایت کنیم ،نگاه فردی در سطح کرامات و نکات اخلاقی بالاترین دستاورد ما در بیان خصوصیات شهید بود حتی با حرکت انقلاب و نگاه جامعه سازی شهید هم ننوانستیم شهید را بشناسیم و بشناسانیم چه برسد به حرکت تمدنی شهید . که شهید جز برای ارمان امام زمان خود شهید نشده ♦️نگاه و روایت مقام معظم رهبری (دامه ظله) از شهید و پیام شهید همواره قدرت جامعه سازی شهید برای حرکت به سمت تمدن اسلامی بوده. که روایت رهبری از شهید غیر از این نیست اگر شهید با نگاه امام خود حرکت میکند پس بزرگترین انگیزه او در حرکت به سمت میدان درگیری جیزی جز تحقق تمدن اسلامی نیست که بالاترین انگیزه امام جز این نیست که حرکت امام زمان او جز برای تحقق تمدن اسلامی در سراسر جهان نیست ♦️باید «میدان» شناخت و تحلیل شهید را در پاردایم امام تغییر دهیم باید از برداشت های کوتاه وسطحی در خصوصیات فردی شهید خارج و قدرت انگیزه و عمل شهید را در جامعه سازی برای تحقق تمدن اسلامی فهم و روایت کنیم. روایت تمدنی از شهید ضرورت قطعی الان ماست وقتی مقام معظم رهبری میدان درگیری را جنگ تمدنی و رویکرد را حمله به مبانی پوشالی غرب میداند راوی به روز باید مقیاس فهم و روایت شهید را از بعد فردی خارج و با نگاه اجتماعی و تمدنی شهید را روایت کند . روایت های شگفت انگیز رهبری از حرکت تمدنی شهدای مدافع حرم. نمونه هایست که میتواند الگوی راوی به روز ما در چگونگی روایت تمدنی شهید باشد . باید با نگاه «ولی شهید» شهید را شناخت و روایت کرد ♦️قدرت شهید را باید در لایه عمیق اجتماعی و تمدنی حرکت او تحلیل کرد و انرا روایت کنیم . وقتی «رویکرد» را تغییر دادیم وقتی «مقیاس» تحلیل از شهید تغییر کرد انگاه با «حساسیت ها نو» با «زوایه دیدی نو »شهید را می بینم و روایت میکنیم . که وصیت ها و خاطرات شهید پراست از نگاه تمدنی شهید. که او شهید راه امام زمان خود است . و آرمان امام ایجاد تمدن برتر اسلامی برای عبادت حداکثری الله ♦️نمونه عالی روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری (دامه ظله) را در تحلیل و عمق حرکت حاج قاسم بخوانیم چقدر عمیق و زیبا رهبری حرکت تمدنی حاج قاسم را در فهم و شیوه مقابله با توطئه نرم دشمن برای تغییر نظم جهانی بیان فرمودند . که این عمق نگاه و تحلیل شهید سلیمانی است که مکتب حاج قاسم را می سازد. باید جامعه را با انگیزه اصلی شهید آشنا کرد باید انگیزه ها اجتماعی با انگیزه تمدنی شهید گره زده شود باید با ظرفیت تمدنی شهید جامعه را ساخت که این بزرگترین راهبرد رهبری در بهره مندی از برکات بی انتهای شهید است ♦️بله به درستی روایت تمدنی از شهید نیازمند حرکت یا به عبارت دقیق تر فرار از لایه فردی و فهم قدرت جامعه سازی شهید برای ایجاد جامعه الگو و سپس حرکت به سمت تمدن اسلامی. ♦️راوی ما برای حفظ هویت خود باید و باید با تحولات روز حرکت کند وقتی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از تحولات جهانی و نقش ایران در این تحولات بارها و بارها سخن گفتند ما نیازمند روایت جهانی از شهید در چگونگی حرکت جامعه به سمت تمدن اسلامی هستیم که جامعه برای شکل گیری اتحاد حقیقی نیازمند انگیزه بالاتر از خود است جامعه زمانی میتواند اختلافات را کنار بگذار زمانی می تواند جنیست ها ، قومیت ها ، مذهب ها و .. را کنار بگذار که انگیزه بالاتر از اختلافات را درک کند وان چیزی نیست جز حرکت برای تحقق تمدن اسلامی همه انچیزی که جامعه میتواند اختلافات را کنار و با هم متحد کند .و این قدرت شهید است و این قدرت دفاع مقدس در حرکت به سمت تمدن اسلامی است ♦️راوی ما باید بتواند زیبایی ها آخرلزمان را با ظرفیت شهید برای مخاطبان به شکل کاملا هنرمندانه و درعین حال متقن بیان کند تا در شدت این انگیزه سازی بتواند شکافها و اختلافات در جامعه را که مانع شکل گیری جامعه متحد میشود را با شهید پر کند . شکاف های قومیتی ، جنسیتی ، مذهبی و بالاتر از آن شکاف ملیت و اسلامیت . ✍️مختار رضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️حسن ظن در رسانه 🔺به نظر رسانه با "محدودیت" های که در "زاویه دید" مخاطبان ایحاد میکنه به دنبال ساخت "مسیری امن" برای "تبادل داده" هاست تا در این تبادل امن و هماهنگ به یک "شناخت جامع" از "پدیده مشترک" برسند . 🔻رسانه دینی هم اینکار رو میکنه. این محدودیت ها گاهی با اعمال "کادربندی" های خاص در سخت افزارها به وجود می اید و گاهی در "دستورالعمل" های استفاده از سخت افزارها 🔺برای نمونه یکی از محدودیت های اصلی در نرم افزار رسانه ای دینی انتخاب "به جا" بین "حسن ظن" و "سوءظن" که منجر به شکل گیری دو گونه برداشت کاملا "متفاوت" نسبت به اتفاقات پیرامونی ما میشود. 🔻با عینک حسن ظن به الله ، زاویه دیدی خاص در مواجه با پدیده ها پیرامون به وجود میآید که باعث میشه اتفاقات "رنگ و بوی خاص" به خودش بگیره(صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً)در تعبد به این زاویه دید که میتوان ابعاد "ناشناخته" پدیده را "کشف و روایت" کرد.زمانی که حسن ظن وجه عمومی پیدا کنه میتونه مسیر امن مشترک رو در فهم هماهنگ روایت های متفاوت از پدیده را به دست بیاره... 💡تذکر : انتخاب به جا حسن ظن و سوء ظن است که میتواند "شفافیت دید" را تا "عمق فهم" پدیده ها به دست آورد، در نادرستی انتخاب بین حسن ظن و سوء ظن است که "حماقت وغفلت" ایجاد میشود. ✍️مختار رضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
روایت اول و برتر_بخش اول.mp3
5.64M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت اول 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و برتر_بخش دوم.mp3
5.61M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت دوم 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و برتر_بخش سوم.mp3
5.86M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت سوم 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و روایت برتر ـ جمع بندی.mp3
5.31M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️جمع بندی 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🎧مجموعه صوتهای با موضوع 🔹قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها 🎙مختاررضاییان ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) «بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت میکند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایتهای دروغ..» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ▪️قسمت اول ▪️قسمت دوم ▪️قسمت سوم ▪️قسمت چهارم 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. ⬅️ عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. ⬅️ از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید. 🔰 : 🟤 امام راحل، هم در وادی سير عملی براساس عرفان و هم در شناخت عرفان عملی و عرفان نظری، جزو سرآمدهای اين قافله هستند و بی‌ترديد از انسان‌های انگشت‌شماری هستند كه می‌توان در طول اين مسيرِ عارفان از آنها نام برد كه هم به درک عرفان نظری رسيدند و هم حقيقت عرفان عملی را شناختند و هم متحقّق به اين دو حقيقت شدند. 🟤 من گمان می‌كنم آن عرفانی كه ما در حوزۀ اديان الهی داريم و انبيای الهی پرچمداران او بودند از نوع عرفان امام رضوان الله تعالی عليه است. گرچه عرفان عملی و نظری‌ای كه عارفان اسلامی و شيعی در طول تاريخ تبيين كردند، متأثر از فرهنگ اسلامی است ولی آنچه ما می‌توانيم به‌عنوان عرفان اصيل از آن ياد كنيم، شبيه همان چيزی است كه شما در انديشه و رفتار امام رضوان الله تعالی عليه می‌بينيد. 🟤 برخلاف بعضی سكولارها كه می‌گويند انبياء كاری با سياست نداشتند، ما پيامبری نمی‌شناسيم كه با سياست كار نداشته باشد! همه انبياء در عين اينكه سرآمد عارفان بودند و مراحل شهود و سلوک را طی كرده بودند و با امر الهی به‌سوی عالم انسانی برای هدایت انسان رجوع كرده بودند، ولی همه‌شان اهل ميدان سياست و مبارزه بودند و جامعه‌پردازی می‌كردند و از سياستمداران بنام تاريخ بشريت به حساب می‌آيند. من گمان می‌كنم عرفان اصيل اسلامی هم همين است، یعنی عرفانی است كه از دلش درآميختن با قدرت و ثروت، برای اصلاح قدرت و ثروت، بيرون می‌آيد، نه انزوا و كناره‌گيری یا سازش. 🟤 آن نگاه عارفانه به جهان كه انسان را به انزوا و كناره‌گيری و گوشه‌نشينی دعوت می‌كند و‌ اهل مبارزه با طاغوت نیست، با عرفان اصيل اسلامی سازگار نيست. گرچه در عرفان اسلامی دعوت به زهد شده، اما اين زهد از دل درآميختن با جهان عبور می‌كند و به‌معنای انزوا و گوشه‌گيری و سازش نيست. 🟤 از انديشه‌ عرفانی امام، نظريه‌ حكومت دينی و ولايت فقيه ناشی شده است؛ یعنی به‌لحاظ عملی، اين انسان عارف دست به يک انقلاب بزرگ در مقياس اجتماعی زدند كه موازنۀ جهانی را به‌نفع مذهب و معنويت تغيير داده و به‌طرف تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است. 🟤 در انديشه‌ عرفانی امام، برخلاف نظريۀ بسياری از عارفان كه انسان را به پرهيز از قدرت و ثروت دعوت می‌كنند، ايشان با ثروت و قدرت، آن هم در مقياس حكومت، درآميختند و بنای يک حكومت جديد را گذاشتند و نوع جديدی از حكومت را در دنيای پيچيدۀ مدرن تأسیس كردند. 🟤 امام خمینی، بر خلاف عرفایی كه صلح كلی هستند (يا منزوی‌اند يا سازش‌كار)، به مبارزه و قتال با کفر و استکبار رو آوردند و صف‌بندی بين حق و باطل را به‌خصوص در مقياس جهانی فعال كردند. ایشان انسان عارفی هستند كه وارد ميدان جهان شدند و فرمودند: "ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستاده‏ایم و برخلاف میل تمامی آنها، حکومت نه شرقی و نه غربی را در اکثر کشورهای جهان پایه‌ریزی خواهیم نمود". (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) 🖇 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حال تکمیل و به‌روزرسانی)↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔘حسن ظن در رسانه (قسمت دوم) ▫️حسن ظن و سوء ظن "به جا" میتواند "اطلاعات سرگردان" ما را در جهت مطلوبیت ها دینی "سروسامان"دهد. بیشتر میدانیم که قدرت تحلیل از تنظیم روابط بین اطلاعات موجود و مفقود به دست می اید لذا قدرت انتخاب حسن ظن و سوء ظن به جا ست که میتواند "هماهنگی اطلاعات سرگردان" را در"جهت درست" به عهده گیرد. ▫️قطعا همه تحلیل ها بر حسن ظن و سوء ظن بنا شده ، نخ تسبیح داده ها در تحلیل ها و ترکیب ها بر محور حسن ظن وسوء ظن ها شکل گرفته والا داده ها، اطلاعاتی بی ربط هستند که هیچ حرف معنا داری برای گفتن ندارن. از این رو تنها منبع حقیقی حسن ظن وسوء ظن است که میتواند راهشگایی تحلیل های "به حق" باشد. ▫️میدانیم که همواره اطلاعات ما از اتفاقات، ناقص و گاهی ناقض حقیقت است انچه میتواند "خلاء ها" و "خطاها"ی اطلاعاتی ما را "مشخص" و "جبران" کند انتخاب حکومت حسن ظن وسو ظن بر داده هاست. چینش صحیح و کارآمد اطلاعات جزئی به میزان دقت در "اندازه" حسن ظن و سوء ظن به جاست. اینجاست که حسن ظن وسوء ظن نابجا میتواند "محرومیت" بلند و گاهی دائمی از نعمت های پنهان الهی در حوادث و رویدادهای پیرامونی را رقم بزند. ▫️انچه همواره باید مورد توجه باشد عدم تکیه براطلاعات جزئی و ناقص است که در دستان ماست حسن ظن و سوء ظن پیوند حرکت تحلیلی ما با "غیب اتفاقات" در عالم است . لذا حسن ظن وسوء ظن باید منشاء بیرونی ،یقینی ، حقیقی وتعبدی داشته باشد تا با تکیه بر هُوَ بِکُلِّ شَیْ‌ءٍ عَلِیمٌ خلاء ها و خطاهای محاسباتی مشخص و جبران شود. حس "استغنای از غیب" در مواجه با اتفاقات و چگونگی تنظیم اطلاعات میتواند بزرگترین راهزن ایمان انسانها در قضاوت ها و تحلیل ها باشد. ▫️گفته شد که حسن ظن و سوء ظن به جا میتواند کمبود و نقایص اطلاعاتی ما را با جهت گیری یقینی جبران کند همه انچیزی که ما در تحلیل هایمان در قضاوت هایمان به آن نیازمندیم ، حسن ظن و سوء ظن به جا میتواند بخش های خالی شناخت ما را از اتفاقات به شکل قابل پیش بینی "تکمیل" و "تکامل" ببخشد. اینجاست که جهت گیری درست در حسن ظن و سوء ظن به جا با پیوند رب عالم ، میتواند علاوه بر قدرت فهم ،قدرت تغییر اتفاقات را به وجود آورد لذا در آیات و روایات دیگران را از گمان مومن برحذر داشته اند چرا که قدرت پیش بینی مومن میتواند واقعیت را در آینده به گونه ای رقم بزند که تحقق آن را حتمی کند. ▫️جابه جایی نابجا حسن ظن و سوء ظن در قضاوت ها میتواند فهم ما از واقعیات را کاملا "دگرگون" و "دیگرگون" کند این دگرگونی و دیگرگونی را امروزه با جابه جایی جلاد و شهید میتوان دید انجا که میتواند با کنترل و ایجاد سوء ظن نابجا و غلط ،منکر را معروف و معروف را در سطح جهانی منکر کند،لذا محاسبات اشتباه منجر به رویکرد اشتباه و در نتیجه مواجه غلط با واقعیات اتفاقات میشود. با سیطره رسانه ی در تحمیل حسن ظن بیجا بر جامعه است که میتوان برجام را و با سو ظن نابجا جایی شهید و جلاد را جابجا کرد. ▫️در خلاصه بحث ، حسن ظن و سوء ظن به جا میتونه با قدرت تنظیم اطلاعات ، واقعیات را در جهت مطلوب تغییر دهد. قدرت "مواجه فعال" در نسبت با اتفاقات به "میزان دقت" حسن ظن وسوء ظن به جا یا نابجا است. پیش از مواجه با هر پدیده باید جهت گیری کلی را در انتخاب یقینی و به جا بین حسن ظن و سوء ظن انجام شود سپس اطلاعات دریافتی موجود را بر محور آن تنظیم و تحلیل ها و پیش بینی ها رقم بخورد. انچه لازم است بدون حسن ظن و سوء ظن به جا یا به تعبیر درست تر حسن ظن وسوء ظن دینی، همه تحلیل ها به بیراهه کشیده میشود. ▪️لازم به تذکر است که ما با "طیف" حسن ظن وسوء ظن مواجه ایم که درک و تنظیم اندازه آن به میزان درک ما از حدود الله بر میگردد از این رو در رویکرد دینی ، حسن ظن بر فعل و اراده رب و امام است که میتواند محور تنظیم اندازه حسن ظن وسوء ظن و سپس داده های اکتسابی باشد. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️وفاق ملی آری یا نه ▫️ایده وفاق ملی به شکل کلی آن کاملا به جا، درست و شاید بتوان گفت از اولویت ها امروز ماست، چنانچه رهبری در بیانات نوروزی 1403 بر آن تاکید بسیار داشتند. ▪️نکته‌ی [مهم]... در باب منافع ملّی، مسئله‌ی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است. (۱۴۰۳/۰۱/۰۱) ▫️ارزیابی از صداقت و خلوص ایده پردازان ایده وفاق ملی به میزان "کارآمدی تدریجی" آن در حل مسائل کشور است، هر انچه رهبری در دیدار نمایندگان مجلس با تعبیر"تعامل سازنده" از آن یاد کردن ، تعامل زمانی ارزشمند است که سازنده باشد جهت سازندگی هم باید ناظر به مسائل انقلاب و مردم باشد والا این وفاق بر نفاق و فریب بنا شده. ▫️می دانیم هر تعاملی مبارک نیست بلکه زمانی تعامل "به جا"ست که بتواند مسائل مردم و کشور را حل کند، اصولا هر تعامل و وفاقی، زمانی ارزشمند و معنابخش است که بتواند مسائل و مشکلات مردم و انقلاب را حل کند. لذا نقد بر ایده وفاق ملی علاوه بر علائم همراه یا ناهمراه منطقی نیازمند گذر زمان نیز است چرا که مطمئنا شکل گیری وفاق و سازندگی دفعتا به دست نمی آید لذا "تحقق" آن نیازمند "تدریج" است،ارزیابی کارآمدی وفاق ملی باید با حوصله و به تدریج حاصل شود. شدت نقدهای نابجا، فقط میزان "بهره وری" از آن را کم میکند. می دانیم که "مدیریت فعال" اتفاقات به میزان همراهی و حضور سازنده در اتفاقات ممکن است. پر بدیهی است میزان بهره مندی کشور از ایده وفاق ملی به قدرت مواجه فعال ما با آن بر میگردد. ▫️نقدهای تند و گاهی خشن نسبت به ایده وفاق ملی درنهایت به توقف ماشین پیشرفت کشور می انجامد. هنر انجاست که با قدرت تعامل سازنده بتوانیم از این ظرفیت "موجود" در حل مسائل کشور استفاده کنیم. مواجه تند و عجولانه در رودروی با ایده وفاق ملی میتواند بیشتر محصول ترس ناشی از انفعال باشد. "ظرفیت نرم" کشور در حال حاضر بر محور ایده وفاق ملی شکل گرفته قدرت "بهره وری"من از این ایده در جهت پیشرفت کشور به میزان قدرت مدیریت فعال من بر میگردد. لذا تنها نقدهای سازنده است که میتواند فرایند تعامل سازنده را اسان کند... ▫️قضاوتهای ناقص و زودگذر معمولا محصول "عجله ورزی های بیجا" یا "کینه ورزی های کهنه" است. قضاوت از ایده وفاق ملی باید با صبر و به تدریج حاصل شود. نقدهای بی صبرانه فقط منجر به شدت گرفتن "دوقطبی های کاذب" در جامعه میشود و این سرآغاز "فرصت سوزیها" در "ظرفیت سوزیهاست". انچه که متاسفانه امروزه در حال شکل گیری است دو قطبی به درد نخور ، موافقین ومخالفین وفاق ملی است، چرا که عده ای آن را از نفاق و برای فریب مردم و خواص جبهه انقلاب میدانند و عده ای ان را حقیقی و صادقانه می بینند. نفاق در وفاق احتمالی محتمل است ولی یقینی نیست منهای اینکه هنر در پیشگویی، آخر و عاقبت این ایده باید با قدرت تعامل سازنده همراه باشد نه تخریب های زودگذر. 💡قضاوت صحیح از صداقت و کارایی وفاق ملی نیازمند زمان است این فرصت دهی حق طبیعی ایده وفاق ملی در حل مسائل کشور است. البته این زمان دهی به معنی انفعال در زمان نیست بلکه خرید منطقی زمان است تا با قدرت تعامل و همراهی سازنده، کارآمدی این ایده را اثبات کنیم، بدانیم بیشتر از دیگران ما نیازمند زمان هستیم تا با تعامل به یک تعادل در سازندگی کشور برسیم. ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله):باید از بن دندان باور کرد که پیروزی و موفقیت رئیس‌جمهور منتخب در اداره کشور، پیروزی همه ما است. (۳۱ تیرماه1403) ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرت‌سوز است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است. این نگاه، بصیرت‌سوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمی‏آید. (۳۰ آذر ۱۳‌۸۸) 🖇 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حال تکمیل و به‌روزرسانی)↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️چرا منبر مهم است؟ ▫️یکی از راهزنی های پنهان فضای مجازی، دزدی "توضیح" است ، توضیح "حرکت تدریجی" از "ظاهر به باطن" برای "انتقال معنای" است. توضیح، ظاهر کردن لایه های باطنی و انتقال آن به دیگری برای ساخت هویت مشترک است. انزمان که "حوصله توضیح خوانی" از یک ملت گرفته شود رشته های هویتی ضعیف و ضعیف تر میشود تا انجا که معانی "فرا دستی" جای خود را به معانی "دم دستی" و "دست دستی" میدهد. عبث گویی و عبث اندیشی رویکرد غالب یک ملت در مرگ توضیح است. ▫️برای از بین بردن معانی عمیق تمدنی یک ملت کافی است توضیح را از آن بگیری تا در گذر زمان معانی در گیر و داد "حالی نگری" دفن شوند.توضیح برپادارنده ارتباط نسل ها در احیاء ، انتقال و ارتقاء معانی بلند تمدنی است. انجا که پیوند گذشته ی عمیق و آینده بلند یک ملت با "انسجام نسل ها" در توضیح ممکن میشود. ▫️انچه فضای مجازی در اثر غفلت راهبردی، بر سر ما آورده "حال نگری" و "حالی نگری افراطی" است به گونه ای که حرکت در عمق و آرمان را کند و گاهی حوصله بر کرده، اینگونه است که مبانی و مقاصد عمیق و بلند یک ملت دست خوش بازیگری مسائل روزمره میشود. ریشه ها، بی معنی و آرمان ها خیال بافی قلمداد میشود . انتقال معانی از جان گذشته، یک ملت جز با حوصله سازی در توضیح خوانی ممکن نیست. ترویج حال نگری افراطی در عصر فضای مجازی تنها به قصد فراموشی و نابودی تاریخ یک ملت قابل تحلیل است. ▫️اما چرا منبر یکی از رسانه ای اصلی و اصیل دینی است جز این است که منبر "فرصت توضیح" را برای "تبین" فراهم میکند، قدرت انتقال و ارتقاء هویت یک ملت را ایجاد میکند، توان حرکت در "لایه های تاریخی" یک ملت را برای سرمایه سازی تحول فراهم میکند، بله به درستی منبر فرصت توضیح را برای انتقال و استقرار معانی و اصول یقینی یک ملت به ما می دهد بر خلاف فضای مجازی که در سرعت انفجار اطلاعات پوچ و سطحی، فرصت اندیشه وتامل را از ما گرفته . در این سرعت نامیمون است که حرکت از عمق به سطح نگری و از باطن و به ظاهر گرایی کشیده شده اگر دیدید که حوصله توضیح را ندارید بدانید به بیماری سطحی نگری دچار شده اید. ▫️سطحی خوانی و کوته خوانی است که منجر به خصلت سطحی نگری و کوته بینی در جامعه شده در این سطحی بینی است که همواره مقاصد پنهان نظام سطله از چشم ملت حال نگر پوشیده است و چه چیزی برای نظام سلطه خوشایند تر از این، ملتی که بیشتر از امروز نمی بینید ونمیخواهد آماده بلعیده شدن در هاضمه سیر ناپذیری نظام سلطه است. در این سرمستی حال نگری است که جامعه ی بی ریشه آماده است تا به هرسمت وسو در آینده کشیده شود. ▫️فضای مجازی با ساختار پیچیده خود قدرت "عمق اندیشی" و "دور اندیشی"را از نسل امروز گرفته در سطحی نگری تحمیلی فضای مجازی اولین قربانی پاره شدن رشته ها در ریشه های عمیق یک ملت است انچه در قتلگاه فضای مجازی ذبح میشود ریشه ها و ارمانها یک ملت است.در سطحی نگری ساختار فضای مجازی است که استدلال ها سخیف، فهم ها کوته وگفتگوها هجو،قضاوتها عجولانه و سرسری ، اخلاق ها تند و خشن و کارآمدی ها سست میشود. ▫️"حوصله بری" مهمترین "درآمد اخلاقی" در "ساختار" جبری" فضای مجازی است انجا که متن ها جای خود را به پارگراف ها کوتاه دهد قطعا گذشته ها و آینده ها یک ملت کوتاه و کوتاه تر میشود. در این کوتاه نویسی چگونه میتوان لایه های تاریخ را ورق زد کجا میتواند در تاریخ حرکت کرد و عبرت گرفت کجا میتوان آینده را سیر کرد و به اندازه تاریخ زندگی کرد. مگر دیگر کسی حوصله توضیح را دارد. ▫️کوته خوانی به کوته بینی و کوته خواهی کشیده شده، جهان ها کوچک و آرزوها حقیر میشود، اینجاست که دیگر ریشه ها و آرمانها نه فرصت که تهدید بزرگ در حالی نگری ملت کوته بین است. ▫️احیاء رسانه های اصیل ایرانی همانند منبر در عین نوآروی در محتوا، مهمترین رسالت رسانه دینی است . بدانیم سطحی نگری افراطی در فضای مجازی در جنگ خصمانه با هویت ایرانی آرایشی فراگیر را گرفته تا پیوند نسلی را در گذشت و آینده این ملت قطع کند ما نیازمند احیاء سنت منبر در توضیح گویی و توضیح شنیدن هستیم البته با نوآوری ها که لازمه اقتضائات زمان و زمانه است. ▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله)تأثیر نهاد منبر در جامعه‌ی ما، هنوز یک تأثیر بررسی نشده است(۱۳۷۰/۰۴/۲۰)... هیچ چیزی جای این را نمیگیرد؛ منبر رفتن، با مردم حرف زدن. این، از سایر شیوه‌های تبلیغ، از جهاتی کارسازتر است(۱۳۸۸/۰۹/۲۲) ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar