eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
242 دنبال‌کننده
69 عکس
12 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
ارزش گزاری در اهداف کار فرهنگی.mp3
4.85M
🔘بیان مراتب هدف گزاری در فعالیت های فرهنگی. 🎙مختاررضائیان ▪️ارزشمندترین هدف در کار فرهنگی چیست؟ ▪️شبکه خیرات چگونه در جامعه شکل می گیرد؟ ▪️اولویت امروز ما در هدف گزاری کار فرهنگی چیست؟ ▪️چگونه میتوان خیرات را در جامعه تبدیل به یک جریان عمومی کرد؟ 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
قدرت شهید در جامعه سازی.mp3
13.54M
🔘ایجاد جامعه الگو اسلامی بدون شهدا ممکن نیست... 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💢روایت دیگری از شهید. .. ♦️بالاترین آرمان شهید رسیدن به تمدن اسلامی ذیل حرکت آخرلزمانی برای تحقق ظهور است. متاسفانه هرگز یا خیلی کم شهید را از این منظر تحلیل کردیم چه بخواهیم آنرا برای دیگران روایت کنیم ،نگاه فردی در سطح کرامات و نکات اخلاقی بالاترین دستاورد ما در بیان خصوصیات شهید بود حتی با حرکت انقلاب و نگاه جامعه سازی شهید هم ننوانستیم شهید را بشناسیم و بشناسانیم چه برسد به حرکت تمدنی شهید . که شهید جز برای ارمان امام زمان خود شهید نشده ♦️نگاه و روایت مقام معظم رهبری (دامه ظله) از شهید و پیام شهید همواره قدرت جامعه سازی شهید برای حرکت به سمت تمدن اسلامی بوده. که روایت رهبری از شهید غیر از این نیست اگر شهید با نگاه امام خود حرکت میکند پس بزرگترین انگیزه او در حرکت به سمت میدان درگیری جیزی جز تحقق تمدن اسلامی نیست که بالاترین انگیزه امام جز این نیست که حرکت امام زمان او جز برای تحقق تمدن اسلامی در سراسر جهان نیست ♦️باید «میدان» شناخت و تحلیل شهید را در پاردایم امام تغییر دهیم باید از برداشت های کوتاه وسطحی در خصوصیات فردی شهید خارج و قدرت انگیزه و عمل شهید را در جامعه سازی برای تحقق تمدن اسلامی فهم و روایت کنیم. روایت تمدنی از شهید ضرورت قطعی الان ماست وقتی مقام معظم رهبری میدان درگیری را جنگ تمدنی و رویکرد را حمله به مبانی پوشالی غرب میداند راوی به روز باید مقیاس فهم و روایت شهید را از بعد فردی خارج و با نگاه اجتماعی و تمدنی شهید را روایت کند . روایت های شگفت انگیز رهبری از حرکت تمدنی شهدای مدافع حرم. نمونه هایست که میتواند الگوی راوی به روز ما در چگونگی روایت تمدنی شهید باشد . باید با نگاه «ولی شهید» شهید را شناخت و روایت کرد ♦️قدرت شهید را باید در لایه عمیق اجتماعی و تمدنی حرکت او تحلیل کرد و انرا روایت کنیم . وقتی «رویکرد» را تغییر دادیم وقتی «مقیاس» تحلیل از شهید تغییر کرد انگاه با «حساسیت ها نو» با «زوایه دیدی نو »شهید را می بینم و روایت میکنیم . که وصیت ها و خاطرات شهید پراست از نگاه تمدنی شهید. که او شهید راه امام زمان خود است . و آرمان امام ایجاد تمدن برتر اسلامی برای عبادت حداکثری الله ♦️نمونه عالی روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری (دامه ظله) را در تحلیل و عمق حرکت حاج قاسم بخوانیم چقدر عمیق و زیبا رهبری حرکت تمدنی حاج قاسم را در فهم و شیوه مقابله با توطئه نرم دشمن برای تغییر نظم جهانی بیان فرمودند . که این عمق نگاه و تحلیل شهید سلیمانی است که مکتب حاج قاسم را می سازد. باید جامعه را با انگیزه اصلی شهید آشنا کرد باید انگیزه ها اجتماعی با انگیزه تمدنی شهید گره زده شود باید با ظرفیت تمدنی شهید جامعه را ساخت که این بزرگترین راهبرد رهبری در بهره مندی از برکات بی انتهای شهید است ♦️بله به درستی روایت تمدنی از شهید نیازمند حرکت یا به عبارت دقیق تر فرار از لایه فردی و فهم قدرت جامعه سازی شهید برای ایجاد جامعه الگو و سپس حرکت به سمت تمدن اسلامی. ♦️راوی ما برای حفظ هویت خود باید و باید با تحولات روز حرکت کند وقتی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از تحولات جهانی و نقش ایران در این تحولات بارها و بارها سخن گفتند ما نیازمند روایت جهانی از شهید در چگونگی حرکت جامعه به سمت تمدن اسلامی هستیم که جامعه برای شکل گیری اتحاد حقیقی نیازمند انگیزه بالاتر از خود است جامعه زمانی میتواند اختلافات را کنار بگذار زمانی می تواند جنیست ها ، قومیت ها ، مذهب ها و .. را کنار بگذار که انگیزه بالاتر از اختلافات را درک کند وان چیزی نیست جز حرکت برای تحقق تمدن اسلامی همه انچیزی که جامعه میتواند اختلافات را کنار و با هم متحد کند .و این قدرت شهید است و این قدرت دفاع مقدس در حرکت به سمت تمدن اسلامی است ♦️راوی ما باید بتواند زیبایی ها آخرلزمان را با ظرفیت شهید برای مخاطبان به شکل کاملا هنرمندانه و درعین حال متقن بیان کند تا در شدت این انگیزه سازی بتواند شکافها و اختلافات در جامعه را که مانع شکل گیری جامعه متحد میشود را با شهید پر کند . شکاف های قومیتی ، جنسیتی ، مذهبی و بالاتر از آن شکاف ملیت و اسلامیت . ✍️مختار رضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️حسن ظن در رسانه 🔺به نظر رسانه با "محدودیت" های که در "زاویه دید" مخاطبان ایحاد میکنه به دنبال ساخت "مسیری امن" برای "تبادل داده" هاست تا در این تبادل امن و هماهنگ به یک "شناخت جامع" از "پدیده مشترک" برسند . 🔻رسانه دینی هم اینکار رو میکنه. این محدودیت ها گاهی با اعمال "کادربندی" های خاص در سخت افزارها به وجود می اید و گاهی در "دستورالعمل" های استفاده از سخت افزارها 🔺برای نمونه یکی از محدودیت های اصلی در نرم افزار رسانه ای دینی انتخاب "به جا" بین "حسن ظن" و "سوءظن" که منجر به شکل گیری دو گونه برداشت کاملا "متفاوت" نسبت به اتفاقات پیرامونی ما میشود. 🔻با عینک حسن ظن به الله ، زاویه دیدی خاص در مواجه با پدیده ها پیرامون به وجود میآید که باعث میشه اتفاقات "رنگ و بوی خاص" به خودش بگیره(صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً)در تعبد به این زاویه دید که میتوان ابعاد "ناشناخته" پدیده را "کشف و روایت" کرد.زمانی که حسن ظن وجه عمومی پیدا کنه میتونه مسیر امن مشترک رو در فهم هماهنگ روایت های متفاوت از پدیده را به دست بیاره... 💡تذکر : انتخاب به جا حسن ظن و سوء ظن است که میتواند "شفافیت دید" را تا "عمق فهم" پدیده ها به دست آورد، در نادرستی انتخاب بین حسن ظن و سوء ظن است که "حماقت وغفلت" ایجاد میشود. ✍️مختار رضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
روایت اول و برتر_بخش اول.mp3
5.64M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت اول 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و برتر_بخش دوم.mp3
5.61M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت دوم 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و برتر_بخش سوم.mp3
5.86M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت سوم 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و روایت برتر ـ جمع بندی.mp3
5.31M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️جمع بندی 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🎧مجموعه صوتهای با موضوع 🔹قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها 🎙مختاررضاییان ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) «بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت میکند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایتهای دروغ..» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ▪️قسمت اول ▪️قسمت دوم ▪️قسمت سوم ▪️قسمت چهارم 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. ⬅️ عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. ⬅️ از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید. 🔰 : 🟤 امام راحل، هم در وادی سير عملی براساس عرفان و هم در شناخت عرفان عملی و عرفان نظری، جزو سرآمدهای اين قافله هستند و بی‌ترديد از انسان‌های انگشت‌شماری هستند كه می‌توان در طول اين مسيرِ عارفان از آنها نام برد كه هم به درک عرفان نظری رسيدند و هم حقيقت عرفان عملی را شناختند و هم متحقّق به اين دو حقيقت شدند. 🟤 من گمان می‌كنم آن عرفانی كه ما در حوزۀ اديان الهی داريم و انبيای الهی پرچمداران او بودند از نوع عرفان امام رضوان الله تعالی عليه است. گرچه عرفان عملی و نظری‌ای كه عارفان اسلامی و شيعی در طول تاريخ تبيين كردند، متأثر از فرهنگ اسلامی است ولی آنچه ما می‌توانيم به‌عنوان عرفان اصيل از آن ياد كنيم، شبيه همان چيزی است كه شما در انديشه و رفتار امام رضوان الله تعالی عليه می‌بينيد. 🟤 برخلاف بعضی سكولارها كه می‌گويند انبياء كاری با سياست نداشتند، ما پيامبری نمی‌شناسيم كه با سياست كار نداشته باشد! همه انبياء در عين اينكه سرآمد عارفان بودند و مراحل شهود و سلوک را طی كرده بودند و با امر الهی به‌سوی عالم انسانی برای هدایت انسان رجوع كرده بودند، ولی همه‌شان اهل ميدان سياست و مبارزه بودند و جامعه‌پردازی می‌كردند و از سياستمداران بنام تاريخ بشريت به حساب می‌آيند. من گمان می‌كنم عرفان اصيل اسلامی هم همين است، یعنی عرفانی است كه از دلش درآميختن با قدرت و ثروت، برای اصلاح قدرت و ثروت، بيرون می‌آيد، نه انزوا و كناره‌گيری یا سازش. 🟤 آن نگاه عارفانه به جهان كه انسان را به انزوا و كناره‌گيری و گوشه‌نشينی دعوت می‌كند و‌ اهل مبارزه با طاغوت نیست، با عرفان اصيل اسلامی سازگار نيست. گرچه در عرفان اسلامی دعوت به زهد شده، اما اين زهد از دل درآميختن با جهان عبور می‌كند و به‌معنای انزوا و گوشه‌گيری و سازش نيست. 🟤 از انديشه‌ عرفانی امام، نظريه‌ حكومت دينی و ولايت فقيه ناشی شده است؛ یعنی به‌لحاظ عملی، اين انسان عارف دست به يک انقلاب بزرگ در مقياس اجتماعی زدند كه موازنۀ جهانی را به‌نفع مذهب و معنويت تغيير داده و به‌طرف تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است. 🟤 در انديشه‌ عرفانی امام، برخلاف نظريۀ بسياری از عارفان كه انسان را به پرهيز از قدرت و ثروت دعوت می‌كنند، ايشان با ثروت و قدرت، آن هم در مقياس حكومت، درآميختند و بنای يک حكومت جديد را گذاشتند و نوع جديدی از حكومت را در دنيای پيچيدۀ مدرن تأسیس كردند. 🟤 امام خمینی، بر خلاف عرفایی كه صلح كلی هستند (يا منزوی‌اند يا سازش‌كار)، به مبارزه و قتال با کفر و استکبار رو آوردند و صف‌بندی بين حق و باطل را به‌خصوص در مقياس جهانی فعال كردند. ایشان انسان عارفی هستند كه وارد ميدان جهان شدند و فرمودند: "ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستاده‏ایم و برخلاف میل تمامی آنها، حکومت نه شرقی و نه غربی را در اکثر کشورهای جهان پایه‌ریزی خواهیم نمود". (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) 🖇 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حال تکمیل و به‌روزرسانی)↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔘حسن ظن در رسانه (قسمت دوم) ▫️حسن ظن و سوء ظن "به جا" میتواند "اطلاعات سرگردان" ما را در جهت مطلوبیت ها دینی "سروسامان"دهد. بیشتر میدانیم که قدرت تحلیل از تنظیم روابط بین اطلاعات موجود و مفقود به دست می اید لذا قدرت انتخاب حسن ظن و سوء ظن به جا ست که میتواند "هماهنگی اطلاعات سرگردان" را در"جهت درست" به عهده گیرد. ▫️قطعا همه تحلیل ها بر حسن ظن و سوء ظن بنا شده ، نخ تسبیح داده ها در تحلیل ها و ترکیب ها بر محور حسن ظن وسوء ظن ها شکل گرفته والا داده ها، اطلاعاتی بی ربط هستند که هیچ حرف معنا داری برای گفتن ندارن. از این رو تنها منبع حقیقی حسن ظن وسوء ظن است که میتواند راهشگایی تحلیل های "به حق" باشد. ▫️میدانیم که همواره اطلاعات ما از اتفاقات، ناقص و گاهی ناقض حقیقت است انچه میتواند "خلاء ها" و "خطاها"ی اطلاعاتی ما را "مشخص" و "جبران" کند انتخاب حکومت حسن ظن وسو ظن بر داده هاست. چینش صحیح و کارآمد اطلاعات جزئی به میزان دقت در "اندازه" حسن ظن و سوء ظن به جاست. اینجاست که حسن ظن وسوء ظن نابجا میتواند "محرومیت" بلند و گاهی دائمی از نعمت های پنهان الهی در حوادث و رویدادهای پیرامونی را رقم بزند. ▫️انچه همواره باید مورد توجه باشد عدم تکیه براطلاعات جزئی و ناقص است که در دستان ماست حسن ظن و سوء ظن پیوند حرکت تحلیلی ما با "غیب اتفاقات" در عالم است . لذا حسن ظن وسوء ظن باید منشاء بیرونی ،یقینی ، حقیقی وتعبدی داشته باشد تا با تکیه بر هُوَ بِکُلِّ شَیْ‌ءٍ عَلِیمٌ خلاء ها و خطاهای محاسباتی مشخص و جبران شود. حس "استغنای از غیب" در مواجه با اتفاقات و چگونگی تنظیم اطلاعات میتواند بزرگترین راهزن ایمان انسانها در قضاوت ها و تحلیل ها باشد. ▫️گفته شد که حسن ظن و سوء ظن به جا میتواند کمبود و نقایص اطلاعاتی ما را با جهت گیری یقینی جبران کند همه انچیزی که ما در تحلیل هایمان در قضاوت هایمان به آن نیازمندیم ، حسن ظن و سوء ظن به جا میتواند بخش های خالی شناخت ما را از اتفاقات به شکل قابل پیش بینی "تکمیل" و "تکامل" ببخشد. اینجاست که جهت گیری درست در حسن ظن و سوء ظن به جا با پیوند رب عالم ، میتواند علاوه بر قدرت فهم ،قدرت تغییر اتفاقات را به وجود آورد لذا در آیات و روایات دیگران را از گمان مومن برحذر داشته اند چرا که قدرت پیش بینی مومن میتواند واقعیت را در آینده به گونه ای رقم بزند که تحقق آن را حتمی کند. ▫️جابه جایی نابجا حسن ظن و سوء ظن در قضاوت ها میتواند فهم ما از واقعیات را کاملا "دگرگون" و "دیگرگون" کند این دگرگونی و دیگرگونی را امروزه با جابه جایی جلاد و شهید میتوان دید انجا که میتواند با کنترل و ایجاد سوء ظن نابجا و غلط ،منکر را معروف و معروف را در سطح جهانی منکر کند،لذا محاسبات اشتباه منجر به رویکرد اشتباه و در نتیجه مواجه غلط با واقعیات اتفاقات میشود. با سیطره رسانه ی در تحمیل حسن ظن بیجا بر جامعه است که میتوان برجام را و با سو ظن نابجا جایی شهید و جلاد را جابجا کرد. ▫️در خلاصه بحث ، حسن ظن و سوء ظن به جا میتونه با قدرت تنظیم اطلاعات ، واقعیات را در جهت مطلوب تغییر دهد. قدرت "مواجه فعال" در نسبت با اتفاقات به "میزان دقت" حسن ظن وسوء ظن به جا یا نابجا است. پیش از مواجه با هر پدیده باید جهت گیری کلی را در انتخاب یقینی و به جا بین حسن ظن و سوء ظن انجام شود سپس اطلاعات دریافتی موجود را بر محور آن تنظیم و تحلیل ها و پیش بینی ها رقم بخورد. انچه لازم است بدون حسن ظن و سوء ظن به جا یا به تعبیر درست تر حسن ظن وسوء ظن دینی، همه تحلیل ها به بیراهه کشیده میشود. ▪️لازم به تذکر است که ما با "طیف" حسن ظن وسوء ظن مواجه ایم که درک و تنظیم اندازه آن به میزان درک ما از حدود الله بر میگردد از این رو در رویکرد دینی ، حسن ظن بر فعل و اراده رب و امام است که میتواند محور تنظیم اندازه حسن ظن وسوء ظن و سپس داده های اکتسابی باشد. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️وفاق ملی آری یا نه ▫️ایده وفاق ملی به شکل کلی آن کاملا به جا، درست و شاید بتوان گفت از اولویت ها امروز ماست، چنانچه رهبری در بیانات نوروزی 1403 بر آن تاکید بسیار داشتند. ▪️نکته‌ی [مهم]... در باب منافع ملّی، مسئله‌ی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است. (۱۴۰۳/۰۱/۰۱) ▫️ارزیابی از صداقت و خلوص ایده پردازان ایده وفاق ملی به میزان "کارآمدی تدریجی" آن در حل مسائل کشور است، هر انچه رهبری در دیدار نمایندگان مجلس با تعبیر"تعامل سازنده" از آن یاد کردن ، تعامل زمانی ارزشمند است که سازنده باشد جهت سازندگی هم باید ناظر به مسائل انقلاب و مردم باشد والا این وفاق بر نفاق و فریب بنا شده. ▫️می دانیم هر تعاملی مبارک نیست بلکه زمانی تعامل "به جا"ست که بتواند مسائل مردم و کشور را حل کند، اصولا هر تعامل و وفاقی، زمانی ارزشمند و معنابخش است که بتواند مسائل و مشکلات مردم و انقلاب را حل کند. لذا نقد بر ایده وفاق ملی علاوه بر علائم همراه یا ناهمراه منطقی نیازمند گذر زمان نیز است چرا که مطمئنا شکل گیری وفاق و سازندگی دفعتا به دست نمی آید لذا "تحقق" آن نیازمند "تدریج" است،ارزیابی کارآمدی وفاق ملی باید با حوصله و به تدریج حاصل شود. شدت نقدهای نابجا، فقط میزان "بهره وری" از آن را کم میکند. می دانیم که "مدیریت فعال" اتفاقات به میزان همراهی و حضور سازنده در اتفاقات ممکن است. پر بدیهی است میزان بهره مندی کشور از ایده وفاق ملی به قدرت مواجه فعال ما با آن بر میگردد. ▫️نقدهای تند و گاهی خشن نسبت به ایده وفاق ملی درنهایت به توقف ماشین پیشرفت کشور می انجامد. هنر انجاست که با قدرت تعامل سازنده بتوانیم از این ظرفیت "موجود" در حل مسائل کشور استفاده کنیم. مواجه تند و عجولانه در رودروی با ایده وفاق ملی میتواند بیشتر محصول ترس ناشی از انفعال باشد. "ظرفیت نرم" کشور در حال حاضر بر محور ایده وفاق ملی شکل گرفته قدرت "بهره وری"من از این ایده در جهت پیشرفت کشور به میزان قدرت مدیریت فعال من بر میگردد. لذا تنها نقدهای سازنده است که میتواند فرایند تعامل سازنده را اسان کند... ▫️قضاوتهای ناقص و زودگذر معمولا محصول "عجله ورزی های بیجا" یا "کینه ورزی های کهنه" است. قضاوت از ایده وفاق ملی باید با صبر و به تدریج حاصل شود. نقدهای بی صبرانه فقط منجر به شدت گرفتن "دوقطبی های کاذب" در جامعه میشود و این سرآغاز "فرصت سوزیها" در "ظرفیت سوزیهاست". انچه که متاسفانه امروزه در حال شکل گیری است دو قطبی به درد نخور ، موافقین ومخالفین وفاق ملی است، چرا که عده ای آن را از نفاق و برای فریب مردم و خواص جبهه انقلاب میدانند و عده ای ان را حقیقی و صادقانه می بینند. نفاق در وفاق احتمالی محتمل است ولی یقینی نیست منهای اینکه هنر در پیشگویی، آخر و عاقبت این ایده باید با قدرت تعامل سازنده همراه باشد نه تخریب های زودگذر. 💡قضاوت صحیح از صداقت و کارایی وفاق ملی نیازمند زمان است این فرصت دهی حق طبیعی ایده وفاق ملی در حل مسائل کشور است. البته این زمان دهی به معنی انفعال در زمان نیست بلکه خرید منطقی زمان است تا با قدرت تعامل و همراهی سازنده، کارآمدی این ایده را اثبات کنیم، بدانیم بیشتر از دیگران ما نیازمند زمان هستیم تا با تعامل به یک تعادل در سازندگی کشور برسیم. ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله):باید از بن دندان باور کرد که پیروزی و موفقیت رئیس‌جمهور منتخب در اداره کشور، پیروزی همه ما است. (۳۱ تیرماه1403) ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرت‌سوز است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است. این نگاه، بصیرت‌سوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمی‏آید. (۳۰ آذر ۱۳‌۸۸) 🖇 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حال تکمیل و به‌روزرسانی)↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️چرا منبر مهم است؟ ▫️یکی از راهزنی های پنهان فضای مجازی، دزدی "توضیح" است ، توضیح "حرکت تدریجی" از "ظاهر به باطن" برای "انتقال معنای" است. توضیح، ظاهر کردن لایه های باطنی و انتقال آن به دیگری برای ساخت هویت مشترک است. انزمان که "حوصله توضیح خوانی" از یک ملت گرفته شود رشته های هویتی ضعیف و ضعیف تر میشود تا انجا که معانی "فرا دستی" جای خود را به معانی "دم دستی" و "دست دستی" میدهد. عبث گویی و عبث اندیشی رویکرد غالب یک ملت در مرگ توضیح است. ▫️برای از بین بردن معانی عمیق تمدنی یک ملت کافی است توضیح را از آن بگیری تا در گذر زمان معانی در گیر و داد "حالی نگری" دفن شوند.توضیح برپادارنده ارتباط نسل ها در احیاء ، انتقال و ارتقاء معانی بلند تمدنی است. انجا که پیوند گذشته ی عمیق و آینده بلند یک ملت با "انسجام نسل ها" در توضیح ممکن میشود. ▫️انچه فضای مجازی در اثر غفلت راهبردی، بر سر ما آورده "حال نگری" و "حالی نگری افراطی" است به گونه ای که حرکت در عمق و آرمان را کند و گاهی حوصله بر کرده، اینگونه است که مبانی و مقاصد عمیق و بلند یک ملت دست خوش بازیگری مسائل روزمره میشود. ریشه ها، بی معنی و آرمان ها خیال بافی قلمداد میشود . انتقال معانی از جان گذشته، یک ملت جز با حوصله سازی در توضیح خوانی ممکن نیست. ترویج حال نگری افراطی در عصر فضای مجازی تنها به قصد فراموشی و نابودی تاریخ یک ملت قابل تحلیل است. ▫️اما چرا منبر یکی از رسانه ای اصلی و اصیل دینی است جز این است که منبر "فرصت توضیح" را برای "تبین" فراهم میکند، قدرت انتقال و ارتقاء هویت یک ملت را ایجاد میکند، توان حرکت در "لایه های تاریخی" یک ملت را برای سرمایه سازی تحول فراهم میکند، بله به درستی منبر فرصت توضیح را برای انتقال و استقرار معانی و اصول یقینی یک ملت به ما می دهد بر خلاف فضای مجازی که در سرعت انفجار اطلاعات پوچ و سطحی، فرصت اندیشه وتامل را از ما گرفته . در این سرعت نامیمون است که حرکت از عمق به سطح نگری و از باطن و به ظاهر گرایی کشیده شده اگر دیدید که حوصله توضیح را ندارید بدانید به بیماری سطحی نگری دچار شده اید. ▫️سطحی خوانی و کوته خوانی است که منجر به خصلت سطحی نگری و کوته بینی در جامعه شده در این سطحی بینی است که همواره مقاصد پنهان نظام سطله از چشم ملت حال نگر پوشیده است و چه چیزی برای نظام سلطه خوشایند تر از این، ملتی که بیشتر از امروز نمی بینید ونمیخواهد آماده بلعیده شدن در هاضمه سیر ناپذیری نظام سلطه است. در این سرمستی حال نگری است که جامعه ی بی ریشه آماده است تا به هرسمت وسو در آینده کشیده شود. ▫️فضای مجازی با ساختار پیچیده خود قدرت "عمق اندیشی" و "دور اندیشی"را از نسل امروز گرفته در سطحی نگری تحمیلی فضای مجازی اولین قربانی پاره شدن رشته ها در ریشه های عمیق یک ملت است انچه در قتلگاه فضای مجازی ذبح میشود ریشه ها و ارمانها یک ملت است.در سطحی نگری ساختار فضای مجازی است که استدلال ها سخیف، فهم ها کوته وگفتگوها هجو،قضاوتها عجولانه و سرسری ، اخلاق ها تند و خشن و کارآمدی ها سست میشود. ▫️"حوصله بری" مهمترین "درآمد اخلاقی" در "ساختار" جبری" فضای مجازی است انجا که متن ها جای خود را به پارگراف ها کوتاه دهد قطعا گذشته ها و آینده ها یک ملت کوتاه و کوتاه تر میشود. در این کوتاه نویسی چگونه میتوان لایه های تاریخ را ورق زد کجا میتواند در تاریخ حرکت کرد و عبرت گرفت کجا میتوان آینده را سیر کرد و به اندازه تاریخ زندگی کرد. مگر دیگر کسی حوصله توضیح را دارد. ▫️کوته خوانی به کوته بینی و کوته خواهی کشیده شده، جهان ها کوچک و آرزوها حقیر میشود، اینجاست که دیگر ریشه ها و آرمانها نه فرصت که تهدید بزرگ در حالی نگری ملت کوته بین است. ▫️احیاء رسانه های اصیل ایرانی همانند منبر در عین نوآروی در محتوا، مهمترین رسالت رسانه دینی است . بدانیم سطحی نگری افراطی در فضای مجازی در جنگ خصمانه با هویت ایرانی آرایشی فراگیر را گرفته تا پیوند نسلی را در گذشت و آینده این ملت قطع کند ما نیازمند احیاء سنت منبر در توضیح گویی و توضیح شنیدن هستیم البته با نوآوری ها که لازمه اقتضائات زمان و زمانه است. ▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله)تأثیر نهاد منبر در جامعه‌ی ما، هنوز یک تأثیر بررسی نشده است(۱۳۷۰/۰۴/۲۰)... هیچ چیزی جای این را نمیگیرد؛ منبر رفتن، با مردم حرف زدن. این، از سایر شیوه‌های تبلیغ، از جهاتی کارسازتر است(۱۳۸۸/۰۹/۲۲) ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔹روایتگری ترکیبی 🔸 در بیان رهبری حوادث و فتنه های امروز، محصول "جنگ ترکیبی" دشمن است مهمترین ویژگی جنگ ترکیبی قدرت "پیچیدگی" حوادث بخاطر حجم بالای "متغیرها" در عین "سرعت جابجایی بالای" آنهاست به گونه ای که تشخیص مسائل برای مواجه درست را سخت میکند به همین میزان روایت درست یا به عبارت دقیق تبین مساله برای عموم را نیز، بسیار دشوار میکند. 🔸روایتگری ترکیبی با استفاده از گروه های تخصصی متعهد به دست میاید. تجمیع هماهنگ داده ها همراه با تحلیل ها جهتمند و عمیق از مسائل در این گروه های تخصصی شکلی از "روایتگری فرا تخصصی" را ایجاد میکند 🔸بر خلاف روایتگری تخصصی که نگاهی "تک بعدی" به مسایل و مشکلات را ایجاد میکند ، "روایتگری فرا تخصصی" محصول نگاه "کل گرایانه" در "ترکیب هماهنگ" همه تخصص های مرتبط است. 🔸مهمترین نمونه جنگ ترکیبی به فتنه ای دشمن در سالهای اخیر بر میگردد که رهبری دست به تحسین ان زدند در این حادثه همه عناصر( منغییرهای) اصلی فتنه سازی یعنی عناصر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی اجتماعی ،رسانه ای، نظامی و... به شکل هماهنگ و با سرعت بالا تغییر میکرد به گونه ای که مواجه با آن را به خاطر پیچیدگی و سرعت بالای تغییرات سخت کرده بود. 🔸لذا "روایت صحیح" از آن نیازمند شکل گیری گروه های تخصصی با موضوعات درگیر است تا در این آگاهی بخشی کلی ، بتوان جامعه را به موضع گیری شفاف و منسجم دعوت کرد.البته مطلوب روایتگری خروج همشیگی از حالت پدافندی به حالت آفندی با قدرت ترکیب تخصص ها در "خلق" اتفاقات "پیش دستانه" است تنها در این صورت است که "روایت اول و برتر" از آن ما خواهد بود زمانی که خالق و طراح اتفاقات خود ما باشیم اتفاقاتی که بتواند نظام سلطه را درگیر کند همانند اتفاق بزرگ طوفان الاقصی. ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) ‌ [اغتشاشات ۱۴۰۱] صرفاً یک اغتشاش خیابانی نبود؛ [پشت] این، برنامه‌های خیلی عمیق‌تری بود. دشمن یک جنگ ترکیبی را ‌شروع کرد؛ یک جنگ ترکیبی؛ این را بنده از روی اطّلاع به شما عرض میکنم. دشمن یعنی آمریکا، اسرائیل، بعضی از قدرتهای ‌اروپاییِ موذی و خبیث، بعضی از گروه‌ها و گروهکها، همه‌ی امکاناتشان را وارد میدان کردند. همه‌ی امکانات یعنی چه؟ یعنی ‌دستگاه‌های اطّلاعاتی‌شان را، دستگاه‌های رسانه‌ای‌شان را، ظرفیّت فضای مجازی‌شان را، استفاده از تجربه‌های گذشته‌شان را. خب ‌اینها در ایران تجربه دارند؛ از سال ۷۸ تجربه دارند، از ۸۸ تجربه دارند، از سالهای بعدی تجربه دارند، آنجاها شکست خوردند، از ‌آن تجربه‌ها استفاده میکنند؛ آن تجربه‌ها را هم به میدان آوردند. در کشورهای دیگر هم این کارها را کرده‌اند، یک ضربه‌هایی ‌خورده‌اند، یک موفّقیّتهایی پیدا کرده‌اند، از آن تجربه‌ها هم استفاده میکنند. دشمن همه‌ی این ظرفیّتها را در این چند هفته وارد ‌میدان کرد برای اینکه بتواند بر ملّت ایران فائق بیاید... که به معنای واقعی کلمه، ملّت توی دهنشان زد؛ ملّت ایران به معنای ‌واقعی کلمه ناکامشان کرد.‌ ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 *"رابرت اف کندی"، برادرزاده «جان اف کندی»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و حقوقدان که سخنانی از پشت پرده جنگ اوکراین می گوید ...* ➖ *شنیدن این تحلیل و نظر به دور از هرگونه ارزش گذاری مفید به نظر می آید ...* 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💢 عزت کفار را القاء نکنید! از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعه‌ای است كه دل مسلمين را سرد كند. اگر دل مسلمين از کارآمدی قدرت سياسی، فرهنگی و اقتصادی تضعيف شود، معنايش اين است كه عزت كفار در خانه مسلمين آورده شود. 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۷۳‌/۳/‌۱۹ ☑️ @AndisheMonir
▪️حسن ظن در رسانه (قسمت سوم) ▫️رسانه سالم ، بستر جهتمند امن را در "اثرگزاری" و "اثر پذیری" فراهم میکند، در این تبادل هماهنگ و امن است که "فهم واقعی" و "متعادل" شکل می گیرد، دیکتاتوری رسانه در رابطه های جبری یکطرفه به دنبال استعمار روح و جان مخاطب است در اینجا اگر هم اثرپذیری هست برای "فریب در اثرگزاری" است ▫️دریچه های اثرپذیری در رسانه دروغین امروز از باب شناخت حساسیت ها و نیازهاست تا در مدیریت پنهان خود بتواند خواست و تقاضا را کنترل کند. نظام اقتصاد محور نظام سرمایه توانسته است بارسانه میدان حرص خود را توسعه دهد. ▫️زمانی که رسانه بتواند بستر امن تبادل را فراهم کند تعادل حقیقی در حرکت جمعی محقق میشود. انجا که اراده ها و اختیارها با توافق بر محور رشد هستی، میتواند به تعادل حقیقی برسند. از این رو رسانه بستر تغییر متعادل واقعیات را در نسبت هماهنگ افکار فراهم میکند به دیگر بیان رسانه بستر هماهنگی افکار را در جهت تغییر واقعیات مهیا میکند. اما هماهنگی در بستر رسانه نیازمند "محور توافق"جمعی است . ▫️ در رسانه دینی، حسن ظن و سوء ظن به جاست که "محور" امن "تنظیم فهم ها" را برای تغییر واقعیت ها ایجاد میکند . از این رو گمان مومن در نسبت با اتفاقات بر محور حسن ظن به الله قدرت تغییر ات آن را در آینده "حتمی" میکند چرا که در این تبادل فهم مخاطب در تعبد و حسن ظن به حکمت الهی است که قدرت تغییر واقعیت ممکن میشود. دریقین به حسن ظن الهی است که ظن مومنانه قدرت تصرف در واقعیت را پیدا میکند. ▫️ حسن ظن مسیر امن و دو طرفه است که میتواند تغییرات در عالم را براساس غایت هستی مدیریت کند . در نسبت حسن ظن است که رسانه دینی میتواند به تعادل حقیقی برای فهم هماهنگ برسد. ▪️در خلاصه بحث اگر جامعه دچار "تشویش فکری" شد، بدانیم که "تعادل فکری" جامعه در بهم خوردگی "تعامل فکری" دچار مشکل شده و این از علائم حتمی ضعف رسانه است و مهمترین رکن هماهنگی در کارمدی رسانه ، حضور حسن ظن و سوء ظن به جا به عنوان محور حرکت رسانه ای جامعه در ایجاد تعادل فکری است. حسن ظن و سوء ظن به جا میتواند سرپرستی هماهنگی فکری عمومی را به عهده گیرد. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰، روش مطلوب تربیت دینی 🔻کاربرد ، هماهنگی همه متغییرهای اصلی و فرعی بر محور ثابت نظام فکری هر مکتب تربیتی است تا در این هماهنگی عناصر مرتبط، فضای انتقال محتوا فراهم و عمل و محقق شود به دیگر بیان برای انتقال یک ، یا به دانش آموز باید همه عوامل مرتبط با موضوع از عوامل محیطی ، عوامل درونی متربی و عوامل موثر در مربی به شکل هماهنگ شود تا بستر انتقال سالم و امن فراهم شود . 🔺هر مکتب تربیتی با توجه به مبانی ثابت فکری خود سعی میکند با طراحی روش های متناسب با ، متغییرهای اصلی و فرعی را تعین و نسبت آنها را با محور ثابت فکری خود هماهنگ کند برای نمونه یک با توجه به معنای ثابت فکری خود یعنی اصالت درنسبت با سعی مکند عوامل ذهنی ـ معنوی را اصلی و عوامل مادی را به شکل فرعی و تبعی تنظیم کند در این هماهنگی فضای معنوی را ایجاد و بستر انتقال مفاهیم عالی خود را فراهم کند یا در نگاه عکس آن یعنی نقش عوامل مادی اصلی و معنوی فرعی شده تا در هماهنگی با اصالت این فضای ایجاد و فرایند یادگیری کامل شود 🔻در دیگر مکاتب نیز با توجه به مبانی ثابت فکری سعی میشود عوامل مرتبط را احصاء و بر محور فکری خود آنها را دسته بندی و تنظیم کند تادر این هماهنگی فضای یا بستر «مناسب» ، «متناسب» و «امن» انتقال فراهم شود 🔺در مکتب محور را ، مکتب جامعه گرایی اصالت را به ، مکاتب ملی گرایی یا قوم گرایی به و ،مکتب و ، مکتب پست مدرن اصالت را به نفی اطلاق نگری یا همان ، مکتب به و...با توجه به مبانی ثابت روشهای درک متغیرهای و تنظیم انها را طراحی و فضای امن جهت تربیت و انتقال مفاهیم کلیدی خود را ایجاد میکنند 🔻روش های هماهنگی در تعین عوامل و تنظیم آنها با توجه به مبانی فکری در هر مکتب کاملا متفاوت خواهد بود . در نگاه دینی نیز بخاطر مبانی متفاوت از دیگر مبانی فکری روش متناسب با خود را دارد 🔺در رویکرد دینی همه عوامل محیطی ، درونی بر محور یا همان تنظیم میشود که اگر اراده الهی به امری تعلق نگیرد هر گز محقق نمیشود . در این نگاه حرکت به سمت قرب به عنوان غایت تربیت دینی جز با امداد الهی ممکن نیست لذا ماباید به دنبال روشی باشیم که بتواند قوای اخیتاری فردی،اجتماعی، محیطی را به شکل حداکثری هماهنگ و در جهت کسب توفیق الهی تنظیم شود. که کاربرد و رسالت روش تربیتی مطلوب در دین به نظر می آید همین باشد« هماهنگی همه اراده ها (مربی ، متربی، محیط) در جهت اراده الهی» 🔻لذا تلاش های فردی ، عواملی محیطی و نقش مربی در نسبت مستقیم با قابل تنظیم است به بیان ساده زمانی مفاهیم عالی دینی قابل انتقال به غیر است که توفیق الهی با آن همراه باشد 🔺لذا محور هماهنگی همه متغییرهای دینی در شکل گیر فضای انتقال تربیتی ، اراده الهی است. اراده های ، و نیازمند هماهنگی تام با اراده الهی است تا بتواند فضای انتقال سالم را فراهم کرد تا نیل به اهداف دینی(قرب الی الله) محقق شود 🔻حال کلان پرسش ما اینجاست، کدام مفهوم دینی میتواند این هماهنگی اراده ها و متغیرهای تربیتی را با اراده رب را به شکل حداکثری ایجاد کند و ان چیزی نیست جز مفهوم دعا . در فضای دعاست که همه عوامل اصلی و فرعی با اراده رب به هماهنگی می رسد در فضای دعاست که همه متغییرهای رشد بر محور خواست الهی حاضر و هماهنگ میشود. 🔻از این روست که در روایات ما آمده که نمک غذای خود را هم از ما بخواهید چرا که در نگاه دینی هر حول و قوه ای از خداوند است و معرفت به این اصل میتواند بستر رشد را حتی برای کوچکتر فعل متربی فراهم کند . ما از هر فعل اختیاری خود در بستر دعا میتوانیم بهره حداکثری برای رشد دینی ایجاد کنیم. لذا شکل گیری فضای دعا در همه موضوعات تربیتی به معنای فراهم کردن بستر رشد برای همه افعال اختیاری کوچک و بزرگ متربی است که کاربرد غیر از هماهنگی همه عوامل در جهت رشد نیست. زمانی که روش تربیت، تلاش متربی با کمک عوامل محیطی وهدایت مربی بر محور توفیق الهی بستر رشد دینی یا همان را فراهم میکند. 🔺لذا دعا روش مطلوب دینی درهماهنگی کامل برای همه متغییرهای دینی برای رشد دینی است . دعا کلان روش تربیتی دینی برای ایجاد «فضای رشد دینی» است . دعا عملی در عرض دیگر اعمال دینی نیست بلکه مخ عبادت و عامل محوری در هماهنگی همه اعمال دینی است(الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ) ، دعا نخ تسبیح یا به دیگر بیان عامل محوری در و قبولی همه اعمال دینی است چگونگی شکل گیری فضای دعا و قدرت هماهنگی همه عوامل مرتبط با تربیت دینی بحثی دیگر است که به آن خواهیم پرداخت. ✍️مختاررضائیان @rezaeyan_mokhta
• گفته بود: اگـر‌ شهـادت‌ نبـود، دسـت‌ِ دیـن‌ بـه‌ جـایی‌ نمی‌رسیـد...! |شهیدسیدمحمدبهشتـی| @ashk128