eitaa logo
خدا ودیگرهیچ
156 دنبال‌کننده
153 عکس
56 ویدیو
34 فایل
در این کانال گفتارها و‌نوشتارهایی بر اساس تفکر توحیدی منتشر می کنم موضوعات متنوعند: از متون دینی تا فلسفه و هنر و حوادث واقعه و آرای اندیشمندان و... مگر نه اینکه توحید همه چیز را در برمی گیرد؟ رضاکریمی @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استنطاق
چه کسی حزب اللهی است؟ حزب اللهی اصطلاحی است که شاید بیشتر از همه بعد از انقلاب اسلامی ایران شنیده شد. حزب اللهی معنایی بیش از یک فرد مذهبی معمولی دارد. و کسی مدنظر است که مذهب در ظاهر و اعمالش آشکارتر است. اما باید بدانیم این اصطلاح قبل از هر چیز در قرآن به کار رفته است. شاید با تفسیر قرآن بهتر بتوانیم درک کنیم که جقدر گاهی از معنای این اصطلاح دور شده ایم. لایه ظاهری حزب الله طبق آیه قرآن حزب الله دشمن الله را دوست ندارند حتی اگر پدران یا پسران یا برادران یا خاندان آنها باشند (مجادله/22) پس شرط حزب اللهی بودن گذشتن از نزدیکترین افراد است. در یک مثال ساده، برگزاری مراسم ازدواج برخلاف توقعات غیرشرعی خانوادگی یکی از نشانه های شناخته شده یک فرد حزب اللهی است که قابل تطبیق بر آیه قرآن هم هست. در مثال های قابل تأمل تر گذشتن پدر از تعصب فرزندی خود به دلیل مجرم بودن او نشانه دیگری از یک حزب اللهی است. این شاخص در مورد چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی قابل بررسی است؛ آنچنانکه برخی آزمون سختی گذرانده و فرزند خود را طرد کردند و برخی همچنان مدافع فرزند خود باقی ماندند. لایه باطنی حزب الله اما موضوع به این مثال های شناخته شده ختم نمی شود. با تفسیر قرآن به قرآن، معنا را می توانیم عمیق تر بفهمیم. اگر معنای پدر و فرزندی و برادری را به معیار اعتقادی آن تعمیم بدهیم و بگوییم حزب اللهی خدا را بر خانواده اعتقادی خود مقدم می داند، می توانیم بگوییم شرط حزب اللهی بودن ترجیح الله بر هم حزبی هاست. حزب اللهی یعنی کسی که وابسته به هیچ حزبی نیست! وقتی كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (مؤمنون/53) چطور باید بگوییم کل حزب یک استثنا دارد و آن حزب الله است؟ تنها راه اخذ مجوز استثنا این است که بگوییم حزب الله کل حزب است نه یکی از کل حزب! بنی اسرائیل به 72 فرقه تفرقه پیدا کردند. این 72 فرقه در اسلام هم ظهور می کنند ولی یکی بر آنها اضافه شده است. نکته بسیار مهم این است که فرقه ناجیه چنانچه در روایت آمده است به معنی جماعات است . فرقه ناجیه هم یکی از۷۲ فرقه و در عرض آنها نیست بلکه جامع فرق و ۷۳امین فرقه است. حزب اللهی اهل جماعت است نه تفرقه! و فرقه ناجیه فرقه جامعه است. این معنا برخلاف های مثال های اولیه به عنوان شاخص شناخته حزب اللهی شده در جامعه امروز ما فهم نشده است. حزب اللهی یعنی کسی که وابسته به هیچ حزبی نیست جز حزب خدایی که خدای همه احزاب است. متن کامل: http://r1001.blog.ir/1398/06/11
چرا شهیدعلیخانی فردید را تبلیغ می کرد؟ متن یادداشت: http://r1001.blog.ir/1398/06/14 فایل صوتی جلسه در پست بعدی:
هدایت شده از اندیشه در کرمانشاه
fardid130698.mp3
21.28M
جلسه نقد و بررسی مستند تئوریسین خشونت و بازخوانی کتاب «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» برگزار شد. (متن خبر در پست بعدی)
مهم ترین ارجاع قرآنی در زیارت عاشورا درباره مصیبت است که آیات سوره بقره را تداعی می کند: وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ [155] الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ [156] أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ [157] در فرازی از زیارت عاشورا بدون اشاره عینی به آیات، همانند نتیجه گیری قرآن می خواهیم تا در ازای صبر در مصیبت صلوات و رحمت (و مغفرت) دریافت کنیم: وَاَسْئَلُ اللَّهَ بِحَقِّکمْ وَبِالشَّاْنِ الَّذى‏ لَکمْ عِنْدَهُ اَنْ يعْطِينى‏ بِمُصابى‏ بِکمْ اَفْضَلَ ما يعْطى‏ مُصاباً بِمُصيبَتِهِ مُصيبَةً ما اَعْظَمَها وَاَعْظَمَ رَزِيتَها فِى الْإِسْلامِ، وَفى‏ جَميعِ السَّمواتِ وَالْأَرْضِ، اَللّهُمَ‏ اجْعَلْنى‏ فى‏ مَقامى‏ هذا، مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْک صَلَواتٌ وَرَحْمَةٌ وَمَغْفِرَةٌ امام حسین ع انواع مصیبتهای آیه155 را دید و با گفتن «رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک» به آیه 156 عمل کرد و به فیض آیه 157 رسید. ما هم بادعا در زیارت عاشورا می خواهیم همین مسیر را طی کنیم و به واسطه مصیبت زدگی امام در این فیض شریک شویم. متن یادداشت تأملاتی درباره امام حسین ع: http://r1001.blog.ir/1392/09/25
فیلم فیلمی خوش ساخت و پرنکته و البته جنجالی است. قسم نمادی از احساس قطعیت و‌ یقین است. انسانهایی که زیاد قسم می خورند یا زود به‌ قطعیت می رسند یا نوعی حالت نفاق در آنها وجود دارد. در این اثر، ایده مرکزی فیلم بی شباهت به فیلم ‌مهم یعنی   نیست که آن فیلم هم در مورد یقین‌ منطقی است. یعنی در ابتدا همه بر گناهکار بودن یک فرد اتفاق دارند ولی به تدریج مدام اخبار غافلگیرکننده ای می رسد. علاوه بر این یکبار دیگر یک قصه خوب از عبرت گناهکاران در دنیا را می بینیم که با قدرت و جذابیت روایت شده است. پس فیلم فقط درباره قانون نیست. قسامه در شرایطی اجرا می‌شود که «لوث» (اوضاع و احوال‌منجربه عدم قطعیت قاضی) وجود داشته باشد که سبب ظن قاضی (ظن در مقابل علم قطعی) شود. در این فیلم‌ تعداد قسم خورندگان خانواده مقتول کمتر از ۵۰ نفر است. پس می شنویم که برخی قرار است تکرار کنند تا به قسم حدنصاب برسد. در حالی که طبق قانون هنگام اجرای این شیوه سوگند درمورد قتل، باید پنجاه شخص مختلف جهت اقامه‌ی قسامه حضور پیدا کنند. ماده ۳۳۶ گفته با تکرار سوگند از سوی شاکی یا خویشاوندان وی، قتل ثابت نمی‌شود. هرچند متهم می‌تواند برای تبرئه خود از قتل سوگند را تکرار کند. بر این اساس برخی حقوقدانان و‌مقامات قضایی گفته اند فیلم‌تنابنده اشکالی ندارد و تنابنده هم به خبرنگار منتقدش پاسخ تندی داد. فراتر از این اختلاف به نظرم اصل فیلم وسیع تر از موضوع قسامه است. @rezakarimi
زیارت عاشوراى غیر معروفه را نباید به معنای زیارت کم اعتبارتر در نظر بگیریم و معروفه را اصلی و‌غیرمعروفه را فرعی بپنداریم. بلکه گاهی گنجها پنهانند.  این زیارت، با زیارت معروفه متداوله در اجر و ثواب هم سان است، و مشقّت گفتن صد مرتبه لعن، و صد مرتبه سلام را ندارد. لعن ثلاث در این زیارت همانند نسخه اصلی زیارت معروفه وجود ندارد.  در این زیارت همانند زیارت معروفه سلام‌ تفصیلی، لعن اول و آخر، طلب ثار، طلب مقام محمود و‌ محیای محمد‌و آل محمد‌‌ و حمد در مصیبت، سجده شکر و... وجود دارد اما برخلاف آن، استرجاع ( إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ) که ذکر اصلی حین مصیبت است چند بار تکرار می شود. و‌نیز با گفتن اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ وَ الْعَنْ مَنْ رَضِيَ بِقَوْلِهِمْ وَ فِعْلِهِمْ، رابطه بین عاملین فعل و نسلهای بعد آنها تبیین می شود و لعن دائم معنای عمیق تری پیدا می کند. همچنین در این زیارت سلام مهمی وجود دارد که السَّلامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ الشَّهِيدِ. @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
keflayn.mp3
4.61M
آیه کفلین پاسخی قرآنی به پرسش مشهور دوران معاصر است: علل انحطاط و عقب ماندگی مسلمین چیست؟! چه کنیم از اقلیت مؤمن به جامعه و تمدن اسلامی برسیم؟ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ ... لِئَلاَّ يَعْلَمَ أَهْلُ الْكِتابِ أَلاَّ يَقْدِرُونَ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ (حدید۲۸و۲۹). http://estentagh.blog.ir/post/111
دو راوی غیررسمی هستند‌ که عاشقانه و شاعرانه جنگ‌ را از دریچه غیرنظامی و غیرسیاسی آن گزارش کرده اند. به روش های مختلف تلاش می کرد خاطرات انسانهای درگیر جنگ، چه ایرانی و چه عراقی، مکتوب شود اما تلاش می کرد باطن جهاد و تحول انفسی در عالم و انسان را نشان بدهد. سرهنگی جنگ‌ را به روش معاصر می نویسد و می گوید و به دنبال روایت انسانی از جنگ است اما آوینی جنگ را واقعه ای خلاف عادت در روزگار معاصر می دید. مرتضی راوی ظاهر جنگ و مرتضی راوی باطنی آن است. و ما به شناخت همه ابعاد دوران دفاع مقدس نیاز داریم، هم ظاهر و و هم باطن آن.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی کوتاه در جلسه هیئت سلسبیل- ۳مهر۱۳۹۸ بررسی اجمالی اختلاف دیدگاه ها در مورد هدف قیام امام حسین‌ع
این جمله را با تمام وجودم تقدیم می کنم به همه بدقول های عالم؛ آنها که می شناسم و آنها که نمی شناسم: « اصولا هر نیامدنی یا دیرآمدنی علتی دارد اما علت بیشتر بدقولی ها، به فرد بدقول برمی گردد که به راحتی قول می دهد یا به راحتی تسلیم موانع می شود!» @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
Rahmat & Rafat.mp3
4.04M
پاسخ به مسئله اسلام رحمانی و مسائلی نظیر آن با پاسخ دقیق به این پرسش روشن می شود: فرق رأفت و رحمت چیست؟ علامه طباطبایی دو احتمال مطرح می کند: یا مترادفند یا یکی در دفع شر و ‌دیگری در جلب خیر است. به نظر می رسد بیان کتاب لسان العرب با شواهد قرآنی سازگارتر است: و الرَّأْفَةُ أَرَقُّ من الرحمة و لا تَكاد تقع في الكراهة، و الرحمةُ قد تقع في الكراهة للمَصْلحة(لسان العرب، ج‏9، ص: 112). اسلام دین رحمت است اما مسیحیت دین رأفت است یعنی گاهی در اسلام در مورد برخی مجرمین رأفت نهی شده است : لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ (نور2) ولی در مسیحیت رأفت در کنار رحمت استقرار پیدا کرده است: وَ جَعَلْنا في‏ قُلُوبِ الَّذينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِيَّة (حدید27) و گزارش از اندیشه های مسیحیت نشان می دهد رأفت بر رحمت سبقت گرفته است. رسول خدا َّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ (انبیاء107) بود اما رأفتش نسبت به مؤمنین بود: بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ (توبه128). رحمت گاهی ظاهری بدون رأفت دارد: لكِنْ رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ لِتُنْذِرَ... (قصص46). رحمت واسعه سبب می شود که نپذیرندگان این رحمت کیفر سخت ببینند: فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ (انعام147). @estentagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه #سردار_سلیمانی در مورد جنگ 33 روزه، هیجان انگیز، افتخارآفرین ، اشک آور و از همه مهم تر معنوی و معرفت بخش بود. جنگ و قلب، رزم و معنویت و نهج البلاغه و تاریخ در این گفتگو در هم تنیده شدند. رسانه ها با سلایق سیاسی مختلف این مصاحبه را به نحو مثبت بازتاب دادند چرا که نگاه و بیان سردار بر اساس اتحاد است و دشمن را ابتدا در بیرون جست و جو می کند نه در درون. فیلم کامل گفتگو: https://www.aparat.com/v/bPpWM