eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
ای ماه‌ بنی‌ هاشم‌، خورشید لقا عبّاس ‌ای نور دل‌ حیدر، شمع‌ شهدا عبّاس‌ از درد و غم‌ ایام‌ ما رو به‌ تو آوردیم ‌دست‌ من‌ مسكین‌ گیر از بهر خدا عباس‌
یا كاشف‌ الكرب‌ عن‌ وجه‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌)، اكشف‌ كربی‌ بوجه‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌) 133 مرتبه جهت حوائج
نهج البلاغه ۱۵۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُلِّ امْرِئٍ عَاقِبَةٌ حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ و درود خدا بر او فرمود: هر كس را پاياني است تلخ يا شيرين. تدبر عاقبت داشتن هر کس گویا امری بدیهی است ولی چه بسا امور واضحی که از شب تار برای ما تاریکتر است چرا که در معرض توجه ما نیست، از جمله اگر به پایان تلخ یا شیرین خود توجه می کردیم آیا جز این بود که مانند سلمانها و ابوذرها باشیم. پس همیشه فکر کنیم دانسته هایمان کافی است بلکه گاهی اوقات باید بنشینیم و توجهات خود را بررسی کنیم، و این، کازی است که کمتر کرده ایم و لا حول و لا قوه الا بالله @rezayatazendegi
*دعای شریفی که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز تعلیم فرمود* حضرت زین العابدین علیه السلام فرمود: پدرم در روز عاشورا در حالیکه خون شدیدی از وی می ریخت، مرا به آغوش گرفت و فرمود: پسرم! دعایی را به تو تعلیم می دهم که فاطمه علیهاالسلام به من تعلیم داد. این دعا را جبرئیل به رسول خدا صلّی الله علیه وآله آموخت و ایشان به دخترش تعلیم داد. هر گاه حاجتی، غم و اندوهی، بلایی، و امر بزرگی پیش آمد، این دعا را بخوان: *«بِحَقِّ يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ، وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ، يَا مَنْ يَقْدِرُ عَلَى حَوَائِجِ السَّائِلِينَ! يَا مَنْ يَعْلَمُ مَا فِي الضَّمِيرِ! يَا مُنَفِّسُ [مُنَفِّساً] عَنِ الْمَكْرُوبِينَ! يَا مُفَرِّجُ [مُفَرِّجاً] عَنِ الْمَغْمُومِينَ! يَا رَاحِمَ الشَّيْخِ الْكَبِيرِ! يَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ! يَا مَنْ لَا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ! صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا».* و به جای کذا و کذا خود را بخواه. (بحارالأنوار، ج95، ص196به نقل از دعوات راوندی) * این دعای بسیار شریف را برای فرج مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام بخوانیم.*
🔰نهج البلاغه ۱۵۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُلِّ مُقْبِلٍ إِدْبَارٌ وَ مَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ و درود خدا بر او فرمود: آنچه روي مي آورد، باز مي گردد، و چيزي كه باز گردد گوئي هرگز نبوده است. ♦️تدبر لحظه لحظه در حال تغیر است و نعمتها می آیند و می روند و فرصت ها می آیند و می روند و مادیات و فرصتهای معنوی به ما رو می آورند... پس مادیات نباید دل ببندیم زیرا هستند و های و را نباید از دست دهیم زیرا چه بسا تکرار نمی شوند... @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۳- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ و درود خدا بر او فرمود: انسان شكيبا را از دست نمي دهد هر چند روزگار آن طولاني شود تدبر رمز پیروزی است. ها و ها و ها و انسان صبور را از پای درنمی آورند. او اهل است. پس به عبارت دیگر: مقاومت رمز پیروزی است. همان نسخه و ادبیاتی که معظم در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و ... برای ما و نیز دیگر کشورها بیان فرمودند. پس توقع نداشته نباش در رسیدن به هدف مانعی نباشد؛ بلکه با قدرت و آن ها را درهم بشکن. @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَي كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَي بِهِ و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه از كار مردمي باشد، چونان كسي است كه همراه آنان كرده، و هر كس كه به باطلي روي آورد، دو بر عهده او باشد، گناه كردار ، و گناه خشنودي به كار باطل. تدبر تو را به به زمان می برند و هر چه در تاریخ رخ داده است را جلوی چشمانت به نمایش می گذرانند و می آزمایند که واکنش ات چیست؟ در هر حقی آیا همراه پیامبرانی؟ در هر باطلی آیا مبارزه گر هستی؟ آیا می کنی واقعا اهل باطل را؟ و آیا می فرستی بر اهل از عمق جان؟ چنانچه تو را به می برند و امثال دعای و آیات شریفه مربوط به آینده بشر را نشانت می دهند... و البته در همین زمان نیز جنایات و ها و ها و رشادت ها و گناهکاران و پاکان هستند و من و تو کدام یک را دوست داریم؟ کدام روش؟ کدام زندگی؟ آیا حسرت زندگی و رزمندگی و ساده و پرکار و .... را می خوریم؟ یا پول و مقام برخی در چشمانمان بزرگ است؟ پس گویا و هستی و گویا تو بسیار باز می شود پس اگر بگویند کل یوم و کل ارض درست گفته اند... @rezayatazendegi
⭕️ در انگلستان‌ که بریدن سر یک مرغ در ملاعام جرم محسوب می شود، دولت بریتانیا اجازه می‌دهد تا با کمال آرامش در خیابان‌های لندن قدم بزنند و در حضور مردم و توریست‌ها، اینگونه قمه کشی کنند و جوی خون راه بیندازند!
نهج البلاغه ۱۵۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: و پيمانها را پاسداريد بخصوص با وفاداران. @rezayatazendegi
تدبر: برگرفته از شرح آیت الله مکارم براى اين كلام حكمت آميز تفسيرهاى فراوانى ذكر شده است; نخست همان چيزى كه در ترجمه بالا آمد كه هرگاه مى خواهيد پيمان ببنديد به سراغ افراد بى اعتبار و پيمان شكن و غير قابل اطمينان نرويد، بلكه با كسانى عهد ببنديد كه داراى دين و شخصيت و تعهدند. اين تفسير با آنچه در شأن ورود اين گفتار حكيمانه در كلام ابن ابى الحديد كه در بحث سند اين كلام حكمت آميز گفتيم كاملاً سازگار است، زيرا امام(عليه السلام) بعد از جنگ جمل هنگامى كه «مروان بن حكم» خدمتش رسيد و عرض كرد: مى خواهم با تو بيعت كنم. امام(عليه السلام) فرمود: بيعت تو چه فايده اى دارد؟ ديروز (در آغاز خلافت ظاهرى) با من بيعت كردى و شكستى. باز آمده اى با من بيعت كنى. سپس دستور دادند او را از مجلسش خارج كردند، بنابراين تفسير، «اوتاد» به معناى انسان هاى قابل اعتماد است. اميرمؤمنان على(عليه السلام) در فرمان معروف مالك اشتر مى فرمايد: «هرگز پيمانى را كه در آن تعبيراتى است كه جاى اشكال (و سوء استفاده دشمن) وجود دارد منعقد مكن»; (وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ). نيز دستور داده شده عهد و پيمان را با كسى برقرار كنيد كه اميد به وفاى او داشته باشيد. در حديثى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: «لا تَثِقَنَّ بِعَهْدِ مَنْ لا دينَ لَهُ; به عهد و پيمان كسى كه دين ندارد اطمنيان نكن (و از آن چشم بپوش)». @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۶- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لَا تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ و درود خدا بر او فرمود: بر شما باد به کسی که در نشناختن او عذري نداريد. تدبر آیا کسی که خدا را نشناسد می تواند عذر بیاورد که من او را نمی شناختم پس اطاعتش نکردم. پس این همه آیات الهی در جزء جزء این عالم چه می شود؟ و ما آیا راهنمای خوبی نیست؟ و اگر کسی از خدا اطاعت نکند و یا از اوصیای او یعنی امیرالمومنین علیه السلام...تا امام زمان عجل الله تعالی فرجه، آیا نمی پرسند مگر بین شما نبود؟ و چرا از آیاتش اعراض کردید و روبرگرداندید؟ پس راه اطاعت و بسته است مگر اینکه کسی فطرت خود را لگدمال کند و چشم بر حقایقی ببندد که مثل روز می درخشند. پ.ن آل عمران وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺍﺳﻠﺎم (ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﻖ،) ﺁﻳﻴﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ; ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ، ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. (٨٥) البقره وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻳﻌﻘﻮﺏ (ﺩﺭ ﻭﺍﭘﺴﻴﻦ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﻋﻤﺮ،) ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ، ﻭﺻﻴﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ; (ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﮔﻔﺘﻨﺪ:) «ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﻦ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺷﻤﺎ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺁﻳﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ( ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ) ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺮﻭﻳﺪ!» (١٣٢) آل عمران يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ! ﻭ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺮﻭﻳﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ! (ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻮﻫﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﻤﺮ، ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ!) (١٠٢) @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۷- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ قَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ . و درود خدا بر او فرمود: اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده اند، اگر مي طلبيد شما را هدايت كردند، اگر گوش شنوا داريد، حق را بگوشتان خواندند. تدبر همه چیز از طرف خداوند و پیامبرانش برای نشان دادن درست نجات ارائه شده و سنگ تمام گذاشته اند با نزول آیات و قرآن و ... و کافی است و باز کنی و چقدر آسان است و بی زحمت و شیرین و گوارا و چقدر خلاف آب شنا می کنند کسانی که خلاف دستورات عقل و وجدان و شرع حرکت می کنند و چقدر در دنیا و آخرت اهل عذاب/ پس مشاهده کن انسان های هدایت یافته را تا راه را پیدا کنی و مشاهده کن را تا خدا را ببینی و قرائت کن را تا لحظه لحظه بر هدایتت افزوده شود... پ.ن الأنعام قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪ; ﻛﺴﻲ ﻛﻪ (ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ، ﺣﻖ ﺭﺍ) ﺑﺒﻴﻨﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ; ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﺁﻥ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﺪ، ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ; ﻭ ﻣﻦ ﻧﮕﺎﻫﺒﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ (ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻢ) (١٠٤) الأعراف وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ، ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺯﺥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ; ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻟﻬﺎ ( ﻋﻘﻠﻬﺎ )ﻳﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ (ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ) ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻨﺪ; ﻭ ﭼﺸﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ; ﻭ ﮔﻮﺷﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ; ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻧﻨﺪ; ﺑﻠﻜﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﺘﺮ! ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻏﺎﻓﻠﺎﻧﻨﺪ (ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻫﻤﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﮔﻤﺮﺍﻫﻨﺪ)! (١٧٩) @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۸- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ ، وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ و درود خدا بر او فرمود: برادرت را با كن، و او را با باز گردان. تدبر نیکی به دوست خطاکار باعث می شود او شود و اگر نشود باعث می شود او نیکی کردن را یاد بگیرد... و با و انواع بخشش ها می توانی دلی را تحت تصرف خود درآوری و دست تو دست بالاتر خواهد بود... پ.ن يوسف قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (ﻳﻮﺳﻒ) ﮔﻔﺖ: «ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﺗﻮﺑﻴﺨﻲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ; ﻭ ﺍﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺘﺮﻳﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ! (٩٢) @rezayatazendegi
♻️ تغییرات معنی‌دار کتاب اول دبستان 🔰 حمید رسایی: با آغاز سال تحصیلی و نگاهی گذرا به برخی کتب درسی، تغييرات معنی‌داری دیده می‌شود. مثلا در کتاب نگارش فارسی کلاس اول، تفاوت یک تصویر در چاپ سال ۹۸ و ۹۹ حذف کتاب آسمانی قرآن از قفسه کتاب خانه و قراردادن گلدان جای آن است! چرا؟ قرآن چه مزاحمتی برای تدوین‌کنندگان، طراحان و تصویرگران این کتاب‌ها در آموزش و پرورش داشته؟ آیا پای سند کثیف ۲۰۳۰ و اجرای مرموزانه آن به این موارد هم رسیده‌؟ پ ن: در برخی استان‌ها چاپ کتاب متفاوت است. مثلا در مشهد، تصویر کتاب در چاپ امسال، قرآن دارد! این علامت سئوال را جدی‌تر می‌کند. منتظر توضیحات مسئولان آموزش و پرورش هستیم... سایت دانلود فایل pdf کتب درسی (البته اگر تصویر را تغییر ندهند) www.chap.sch.ir
⚠️هدف از حذف قرآن چیست؟ 🔻ما مواجه هستیم با تبلیغاتی که از آنوقتی که خارجی‌ها راه پیدا کردند به ایران و مطالعات کردند در ایران و خواستند ذخائر ایران را ببرند، شروع به تبلیغاتی کردند که و اسلام را در نظر مردم یک چیز مخالف با زندگی، مخالف با عقل، ارتجاعی، به درد زندگی نخور، از این چیزها معرفی کنند. با آن تبلیغات دامنه دارشان این تهمت‌ها را زدند که مثلِ ادیان افیون هستند. 🔹آنهائی که را سدی از برای منافعشان می‌دانستند و علمای اسلام را هم سدی دیگر، این تبلیغات را کردند. 🔹باید انسان ببیند که سند اسلام که است، آیا این سند، سندی است که اگر کسی مطالعه آن را بکند یا تعلیمات آن را یاد بگیرد، این جزء افیون هاست و می‌رود توی خانه‌اش می‌نشیند یا مردم را دعوت می‌کند به دیر و خرابات؟ یا اینکه قرآن محرّکِ جامعه است؟ طرف رد ظلم و رد ستمکارهائی که در خارج می‌شود هست؟ 🔹کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار کرد پیغمبر اسلام را به این که با این سرمایه دارها دائماً در جنگ باشد و با این کسانی که صاحب قدرت و اشخاص قلدری که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به اینکه با این مردمی که با ملیت مردم، با منافع توده‌های مردم مخالف هستند و استثمار می‌کنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید. 🔹[اینکه] قرآن آمده است که مردم را به چرت وادار کند، این تبلیغی بوده است که بر ضد قرآن شده است و نکته این تبلیغ هم این بوده است که: "مسلمین را از قرآن جدا کنند و منطق قرآن را بشکنند در بین مسلمین" تا اینکه این شرقی‌ها که مسلمین هستند و دارای مخازن هستند، دیگر نداشته باشند که کنند. اگر قرآن و روحانیت قرآن نباشد، این مردم و توده‌ها، اینها مقاومت نمی‌کنند. 🔹اینطور مطالعات [غربی‌ها] به آنجا رسیده که اینکه است از برای راه استفاده غرب، این عبارت از است و عبارت از آن کسانی که درس قرآن خوانده‌اند، آنها ممکن است یک وقتی جلوگیری بکنند از منافع، پس باید این دو تا سد را شکست تا راه باز بشود. 🔺این منطق اجانب است که می‌خواهند مال شما را بخورند، می‌خواهند ما را از قرآن منفصل کنند تا اینکه پشتوانه‌ای نداشته باشیم، مثل پشت سر ما نباشد و ما متفرق بشویم و هر کسی یک چیزی بگوید و تبلیغات آنها اثر بکند و جوان‌های ما را منحرف کند و اسباب این بشود که آنها مشغول کارشان بشوند. امام خمینی (ره) / ٠٨ آبان ١٣۵٧ @asremamkhomeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 آیا مانع پیشرفت ایران شده است؟ 🔺چرا کشورهای غیر اسلامی پیشرفت کردند؟ ✅ پاسخ قاطعانه
◼️ نوزدهم محرم ۶۱ق: حرکت اسرای کربلا به شام ▪امام باقر(عليه‌السلام): از پدرم درباره بردن او به سوى يزيد پرسيدم، فرمود: مرا بر شترى لَنگ و بدون جهاز سوار كردند و سر حسين(عليه‌السلام) بر بالاى عَلَمى بود و زنان‌مان پشت سرِ من بر اَسترانى بدون پالان سوار بودند. كسانى كه ما را می‌بردند از پشت سر و گرداگردمان، با نيزه ما را احاطه كرده بودند و آزار می‌دادند. اگر اشكى از ديده يكى از ما فرو می‌چكيد، با نيزه به سرش می‌كوبيدند تا آن كه وارد شام شديم؛ جارچى جار زد: اى شاميان! اينان، اسيران اهل بيتِ ملعون اند! 📚 الإقبال، ج ۳، ص ۸۹؛ بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۱۵۴ و ۳.  برگرفته از سایت فضائل اهل بیت
نهج البلاغه ۱۵۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ و درود خدا بر او فرمود: كسي كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد جز خود را نكوهش نكند. تدبر مثال ۱: از بس قرض داشت و گله و شکایت می کرد، پول های صدقه برایش جمع می شد تا کمکی به حالش باشد ولی می دیدی که برای همسرش طلا خریده یا رفته مشهد و بعدش هم کربلا و ... مثال ۲: دوستان بدی داشت و دیگران حق داشتند کم کم به او بدبین بشوند... مثال ۳: برای نشریه ای مطلب می نوشت که آنها ارادتی به نظام و انقلاب نداشتند... مثال ۴: در اینستاگرام عکسهای نامناسب گذاشته بود یا... مثال ۵: در مسئولیت اش سفرهای خارج کشور با خانواده..‌. مثال ۶: پس از مسئولیت گرفتن زندکی اش از این رو به این رو شد..‌. و مثالهای دیگر همه و همه نشان می دهد ظاهر سبک زندگی نیز باید متشرعانه و عاقلانه باشد، و ظواهر شرع بایستی رعایت شود؛ پس اگر رعایت نکرد و غیبت ها و سرزنش ها شروع شد نباید اعتراض کند زیرا نباید حریم ها را می شکست... @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۶۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ امام(عليه السلام) فرمود: آنهايى كه به مى رسند (غالباً) راه و خودكامگى پيش مى گيرند. تدبر شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم: «اسْتَأْثَرَ» از ريشه «اسْتئْثار» به معناى استبداد و خودكامگى و انحصارطلبى است. تاريخ نيز گواه روشنى بر اين معناست; بسيار بودند كسانى كه چون دستشان به حكومت نرسيده بود دم از حق و و مشورت و واگذارى كار مردم به مردم مى زدند; اما هنگامى كه بر مركب مراد سوار شدند و حكومت را در اختيار گرفتند بناى استبداد گذاشتند; نه به نصيحت كسى گوش دادند و نه به دوست و دشمن رحم كردند و خودكامگى را در حد اعلا در برابر رعايا انجام دادند. اين مطلب به قدرى شايع بوده و هست كه به صورت ضرب المثلى درآمده است: «مَنْ غَلَبَ سَلَبَ وَمَنْ عَزَّ بَزَّ; كسى كه غالب شود مى دزدد و كسى كه پيروز گردد سرمايه هاى ديگران را مى ربايد». ابن ابى الحديد در شرح اين سخن، شعرى از ابوالطيب (متنبّىء) نقل مى كند: وَالظُّلْمُ مِن شِيَعِ النُّفوسِ فَإنْ *** تَجِدْ ذا عِفَّة فلِعلّة لا يَظْلِمُ «ظلم و ستم عادت انسان هاست و اگر شخص عفيف و عادلى يافتى حتماً به دليلى است كه ظلم نمى كند». قرآن مجيد نيز اشاره اى به اين معنا دارد; در آيه ۳۴ سوره «نمل» از زبان كه زنى باهوش و پرتجربه بود نقل مى كند: «(قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَلِكَ يَفْعَلُونَ); گفت: پادشاهان هنگامى كه وارد منطقه آبادى شوند آن را به فساد و تباهى مى كشند و عزيزان آن جا را ذليل مى كنند; (آرى) روش آنان همواره اين گونه است». در تاريخ اسلام نيز نمونه هاى فراوانى است از كسانى كه پيش از دست يابى به حكومت، به ظاهر در سلك افراد متدين بودند; اما همين كه به مقام و حكومتى رسيدند راه خودكامگى را پيش گرفتند. در داستان معروفى از بن مروان خليفه ستمگر اموى مى خوانيم: قبل از آنكه به مقام خلافت برسد از عابدان و زاهدانى بود كه در گوشه مسجد همواره مشغول به عبادت بود تا آنجا كه او را «حمامة المسجد» (كبوتر مسجد) ناميدند; زيرا پيوسته قرآن تلاوت مى كرد. هنگامى كه خبر مرگ پدرش و بشارت خلافت را به او دادند، قرآن را بر هم نهاد و گفت «هذا فِراقُ بَيْنى وَبَيْنِك» (براى هميشه من از تو جدا شدم و بعد به خودكامگى هاى حكومت پرداخت). يكى از صفحات سياه كارنامه عبدالملك نصب «حجاج» به ولايت كوفه بود. به يقين اخبار جنايات «حجاج» و كشت و كشتار بى رحمانه و شكنجه زندانيان بى گناه به صورت گسترده به «عبدالملك» مى رسيد; ولى خم به ابرو نمى آورد، چرا كه حكومت چشم و گوش اين انسان پست و بى ظرفيت و بى شخصيت را كور و كر كرده بود. امثال عبدالملك مروان در تاريخ بسيار بودند. يكى ديگر از رسوايى هاى عبدالملك بن مروان همان چيزى است كه در كتاب انساب الاشراف از او نقل شده كه بعد از رسيدن به خلافت منبر رفت و با عصبانيت به مردم گفت: شما مرا امر به پرهيزگارى و نيكى ها مى كنيد، اما خودتان را فراموش مى كنيد. به خدا سوگند از امروز به بعد اگر كسى مرا به تقوا امر كند گردنش را مى زنم (وَاللهِ لا يَأْمُرُني أحَدٌ بَعْدَ يَوْمي هذا بِتَقْوَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ ضَرَبْتُ عُنُقَهُ). اين سخن را با حديثى از امام باقر(عليه السلام) كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوارنقل كرده پايان مى دهيم، حضرت فرمود: «فِي التَّوْرَاةِ أَرْبَعَةُ أَسْطُر: مَنْ لاَ يَسْتَشِيرُ يَنْدَمُ وَالْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ وَكَمَا تَدِينُ تُدَانُ وَمَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ; در تورات چهار جمله (پر ارزش) آمده است: كسى كه مشورت نكند پشيمان مى شود و فقر مرگ بزرگ است و آن گونه كه به ديگران جزا مى دهى به تو جزا داده خواهد شد و كسى كه به حكومت دست يابد استبداد پيشه مى كند». پيامى كه اين جمله نورانى دارد اين است كه امام(عليه السلام) به پيروان خود توصيه مى كند مراقب باشيد حكومت و مقام، معمولا انسان را به استبداد مى كشاند شما چنين نباشيد. @rezayatazendegi