eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
رمز صعود است. و تصور کن در محضر امام علیه السلام نشسته ای چقدر با و چقدر متین و چقدر هستی تا کاری نکنی که از بهایت کاسته شود و مگر نه این است که هر لحظه در محضر او هستیم... و فکر کن و بنویس از مرض هایی که نمی گذارد حضور او را بفهمیم... @rezayatazendegi
حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ: ۱. لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ ۲. يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ ۳. إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ ۴. يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ ۵. يَنْهَي وَ لَا يَنْتَهِي وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي ۶. يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ ۷. وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ ۸. يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ وَ يُقِيمُ عَلَي مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ ۹. إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً ۱۰. يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ ۱۱. إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً ۱۲. تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَي مَا يَظُنُّ وَ لَا يَغْلِبُهَا عَلَي مَا يَسْتَيْقِنُ ۱۳. يَخَافُ عَلَي غَيْرِهِ بِأَدْنَي مِنْ ذَنْبِهِ وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ ۱۴. إِنِ اسْتَغْنَي بَطِرَ وَ فُتِنَ وَ إِنِ افْتَقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ ۱۵. يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ وَ يُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ ۱۶. إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ وَ سَوَّفَ التَّوْبَةَ وَ إِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ ۱۷. يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ ۱۸. وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ ۱۹. فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ ۲۰. يُنَافِسُ فِيمَا يَفْنَي وَ يُسَامِحُ فِيمَا يَبْقَي ۲۱. يَرَي الْغُنْمَ مَغْرَماً وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً ۲۲. يَخْشَي الْمَوْتَ وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ ۲۳. يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ ۲۴. وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ ۲۵. فَهُوَ عَلَي النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ ۲۶. اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ ۲۷. يَحْكُمُ عَلَي غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ ۲۸. يُرْشِدُ غَيْرَهُ وَ يُغْوِي نَفْسَهُ ۲۹. فَهُوَ يُطَاعُ وَ يَعْصِي ۳۰. وَ يَسْتَوْفِي وَ لَا يُوفِي ۳۱. وَ يَخْشَي الْخَلْقَ فِي غَيْرِ رَبِّهِ وَ لَا يَخْشَي رَبَّهُ فِي خَلْقِهِ . *قال الرضي : و لو لم يكن في هذا الكتاب إلا هذا الكلام لكفي به موعظة ناجعة و حكمة بالغة و بصيرة لمبصر و عبرة لناظر مفكر . @rezayatazendegi
ترجمه حکمت ۱۵۰  و درود خدا بر او فرمود: (مردي از امام درخواست اندرز كرد) ۱. از كساني مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاي دراز به تاخير مي اندازد، ۲. در دنيا چونان زاهدان سخن مي گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، ۳. اگر نعمتها به او برسد سير نمي شود، و در محروميت قناعت ندارد، ۴. از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، ۵. پرهيز مي دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداري امر مي كند اما خود فرمان نمي برد، ۶. نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، ۷. گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكي از گناهكاران است، ۸. و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمي دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاري دارد، ۹. اگر بيمار شود پشيمان مي شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذراني هاست. ۱۰. در سلامت مغرور و در گرفتاري نا اميد است. ۱۱. اگر مصيبتي به او رسد به زاري خدا را مي خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روي برمي گرداند، ۱۲. نفس به نيروي گمان ناروا بر او چيرگي دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمي گردد، ۱۳. براي ديگران كه گناهي كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، ۱۴. اگر بي نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. ۱۵. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزي خواهد زياده روي نمايد، ۱۶. چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجي به او رسد از راه ملت اسلام دوري گزيند. ۱۷. عبرت آموزي را طرح مي كند اما خود عبرت نمي گيرد، ۱۸. در پند دادن مبالغه مي كند اما خود پندپذير نمي باشد، ۱۹. سخن بسيار مي گويد، اما كردار خوب او اندك است. ۲۰‌ براي دنياي زودگذر تلاش و رقابت دارد اما براي آخرت جاويدان آسان مي گذرد، ۲۱. سود را زيان، و زيان را سود مي پندارد، ۲۲. از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست مي دهد، ۲۳. گناه ديگري را بزرگ مي شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك مي پندارد، ۲۴. طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مي داند، ۲۵. مردم را سرزنش مي كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مي كند، ۲۶. خوشگذراني با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، ۲۷. به نفع خود بر زيان ديگران حكم مي كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ۲۸. ديگران را هدايت اما خود را گمراه مي كند، ۲۹. ديگران از او اطاعت مي كنند، و او مخالفت مي ورزد، ۳۰. حق خود را به تمام مي گيرد اما حق ديگران را به كمال نمي دهد، ۳۱. از غير خدا مي ترسد اما از پروردگار خود نمي ترسد. *(اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، براي اندرزدادن كافي بود. اين سخن، حكمتي رسا، و عامل بينايي انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است)
زندگی غافلانه و غیرمومنانه و مشرکانه را اگر می خواهی ببینی به این موارد نگاه کن: 👈حرفهایی که با فاصله دارند. 👈 ظاهرهایی که بهتر از هاست. 👈 خود را که از دیگران می بیند. 👈 دیگران که اصلا نمی بیند و نفعشان را درنظر نمی گیرد. 👈 هایی که در وجودش پنهان است. 👈 گویا طلبکار خداست. 👈 کوتاهی هایش و هایش زیاد است. 👈 همیشه می خواهد خود را بگیرد 👈 از دیگران بیشتر از می ترسد... و واقعا چقدر است؟! و چقدر باید به حال خود گریه کند؟ @rezayatazendegi
❇️ «روش چله زیارت عاشورا طبق دستور مرحوم علامه طباطبایی» 🍁زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد می‌فرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.» 🍁دستورالعمل مرحوم علامه در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند. 🍁سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانه‏‌اش برود و تا هنگام غروب و به تدریج ۹۹ لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند. 🍁 بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است. 🍁 اگر انسان این کار را ۴۰ روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد. 🍁 زیرا زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاری‌ها بسیار مفید است. 🍃@fazaeleAhlebait
❇️ «روش چله زیارت عاشورا طبق دستور مرحوم علامه طباطبایی» 🍁زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد می‌فرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.» 🍁دستورالعمل مرحوم علامه در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند. 🍁سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانه‏‌اش برود و تا هنگام غروب و به تدریج ۹۹ لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند. 🍁 بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است. 🍁 اگر انسان این کار را ۴۰ روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد. 🍁 زیرا زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاری‌ها بسیار مفید است. برگرفته از کانال فضایل اهل بیت علیهم السلام 🍃@fazaeleAhlebait
ای ماه‌ بنی‌ هاشم‌، خورشید لقا عبّاس ‌ای نور دل‌ حیدر، شمع‌ شهدا عبّاس‌ از درد و غم‌ ایام‌ ما رو به‌ تو آوردیم ‌دست‌ من‌ مسكین‌ گیر از بهر خدا عباس‌
یا كاشف‌ الكرب‌ عن‌ وجه‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌)، اكشف‌ كربی‌ بوجه‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌) 133 مرتبه جهت حوائج
نهج البلاغه ۱۵۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُلِّ امْرِئٍ عَاقِبَةٌ حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ و درود خدا بر او فرمود: هر كس را پاياني است تلخ يا شيرين. تدبر عاقبت داشتن هر کس گویا امری بدیهی است ولی چه بسا امور واضحی که از شب تار برای ما تاریکتر است چرا که در معرض توجه ما نیست، از جمله اگر به پایان تلخ یا شیرین خود توجه می کردیم آیا جز این بود که مانند سلمانها و ابوذرها باشیم. پس همیشه فکر کنیم دانسته هایمان کافی است بلکه گاهی اوقات باید بنشینیم و توجهات خود را بررسی کنیم، و این، کازی است که کمتر کرده ایم و لا حول و لا قوه الا بالله @rezayatazendegi
*دعای شریفی که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز تعلیم فرمود* حضرت زین العابدین علیه السلام فرمود: پدرم در روز عاشورا در حالیکه خون شدیدی از وی می ریخت، مرا به آغوش گرفت و فرمود: پسرم! دعایی را به تو تعلیم می دهم که فاطمه علیهاالسلام به من تعلیم داد. این دعا را جبرئیل به رسول خدا صلّی الله علیه وآله آموخت و ایشان به دخترش تعلیم داد. هر گاه حاجتی، غم و اندوهی، بلایی، و امر بزرگی پیش آمد، این دعا را بخوان: *«بِحَقِّ يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ، وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ، يَا مَنْ يَقْدِرُ عَلَى حَوَائِجِ السَّائِلِينَ! يَا مَنْ يَعْلَمُ مَا فِي الضَّمِيرِ! يَا مُنَفِّسُ [مُنَفِّساً] عَنِ الْمَكْرُوبِينَ! يَا مُفَرِّجُ [مُفَرِّجاً] عَنِ الْمَغْمُومِينَ! يَا رَاحِمَ الشَّيْخِ الْكَبِيرِ! يَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ! يَا مَنْ لَا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ! صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا».* و به جای کذا و کذا خود را بخواه. (بحارالأنوار، ج95، ص196به نقل از دعوات راوندی) * این دعای بسیار شریف را برای فرج مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام بخوانیم.*
🔰نهج البلاغه ۱۵۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُلِّ مُقْبِلٍ إِدْبَارٌ وَ مَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ و درود خدا بر او فرمود: آنچه روي مي آورد، باز مي گردد، و چيزي كه باز گردد گوئي هرگز نبوده است. ♦️تدبر لحظه لحظه در حال تغیر است و نعمتها می آیند و می روند و فرصت ها می آیند و می روند و مادیات و فرصتهای معنوی به ما رو می آورند... پس مادیات نباید دل ببندیم زیرا هستند و های و را نباید از دست دهیم زیرا چه بسا تکرار نمی شوند... @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۳- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ و درود خدا بر او فرمود: انسان شكيبا را از دست نمي دهد هر چند روزگار آن طولاني شود تدبر رمز پیروزی است. ها و ها و ها و انسان صبور را از پای درنمی آورند. او اهل است. پس به عبارت دیگر: مقاومت رمز پیروزی است. همان نسخه و ادبیاتی که معظم در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و ... برای ما و نیز دیگر کشورها بیان فرمودند. پس توقع نداشته نباش در رسیدن به هدف مانعی نباشد؛ بلکه با قدرت و آن ها را درهم بشکن. @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَي كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَي بِهِ و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه از كار مردمي باشد، چونان كسي است كه همراه آنان كرده، و هر كس كه به باطلي روي آورد، دو بر عهده او باشد، گناه كردار ، و گناه خشنودي به كار باطل. تدبر تو را به به زمان می برند و هر چه در تاریخ رخ داده است را جلوی چشمانت به نمایش می گذرانند و می آزمایند که واکنش ات چیست؟ در هر حقی آیا همراه پیامبرانی؟ در هر باطلی آیا مبارزه گر هستی؟ آیا می کنی واقعا اهل باطل را؟ و آیا می فرستی بر اهل از عمق جان؟ چنانچه تو را به می برند و امثال دعای و آیات شریفه مربوط به آینده بشر را نشانت می دهند... و البته در همین زمان نیز جنایات و ها و ها و رشادت ها و گناهکاران و پاکان هستند و من و تو کدام یک را دوست داریم؟ کدام روش؟ کدام زندگی؟ آیا حسرت زندگی و رزمندگی و ساده و پرکار و .... را می خوریم؟ یا پول و مقام برخی در چشمانمان بزرگ است؟ پس گویا و هستی و گویا تو بسیار باز می شود پس اگر بگویند کل یوم و کل ارض درست گفته اند... @rezayatazendegi
⭕️ در انگلستان‌ که بریدن سر یک مرغ در ملاعام جرم محسوب می شود، دولت بریتانیا اجازه می‌دهد تا با کمال آرامش در خیابان‌های لندن قدم بزنند و در حضور مردم و توریست‌ها، اینگونه قمه کشی کنند و جوی خون راه بیندازند!
نهج البلاغه ۱۵۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: و پيمانها را پاسداريد بخصوص با وفاداران. @rezayatazendegi
تدبر: برگرفته از شرح آیت الله مکارم براى اين كلام حكمت آميز تفسيرهاى فراوانى ذكر شده است; نخست همان چيزى كه در ترجمه بالا آمد كه هرگاه مى خواهيد پيمان ببنديد به سراغ افراد بى اعتبار و پيمان شكن و غير قابل اطمينان نرويد، بلكه با كسانى عهد ببنديد كه داراى دين و شخصيت و تعهدند. اين تفسير با آنچه در شأن ورود اين گفتار حكيمانه در كلام ابن ابى الحديد كه در بحث سند اين كلام حكمت آميز گفتيم كاملاً سازگار است، زيرا امام(عليه السلام) بعد از جنگ جمل هنگامى كه «مروان بن حكم» خدمتش رسيد و عرض كرد: مى خواهم با تو بيعت كنم. امام(عليه السلام) فرمود: بيعت تو چه فايده اى دارد؟ ديروز (در آغاز خلافت ظاهرى) با من بيعت كردى و شكستى. باز آمده اى با من بيعت كنى. سپس دستور دادند او را از مجلسش خارج كردند، بنابراين تفسير، «اوتاد» به معناى انسان هاى قابل اعتماد است. اميرمؤمنان على(عليه السلام) در فرمان معروف مالك اشتر مى فرمايد: «هرگز پيمانى را كه در آن تعبيراتى است كه جاى اشكال (و سوء استفاده دشمن) وجود دارد منعقد مكن»; (وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ). نيز دستور داده شده عهد و پيمان را با كسى برقرار كنيد كه اميد به وفاى او داشته باشيد. در حديثى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: «لا تَثِقَنَّ بِعَهْدِ مَنْ لا دينَ لَهُ; به عهد و پيمان كسى كه دين ندارد اطمنيان نكن (و از آن چشم بپوش)». @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۶- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لَا تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ و درود خدا بر او فرمود: بر شما باد به کسی که در نشناختن او عذري نداريد. تدبر آیا کسی که خدا را نشناسد می تواند عذر بیاورد که من او را نمی شناختم پس اطاعتش نکردم. پس این همه آیات الهی در جزء جزء این عالم چه می شود؟ و ما آیا راهنمای خوبی نیست؟ و اگر کسی از خدا اطاعت نکند و یا از اوصیای او یعنی امیرالمومنین علیه السلام...تا امام زمان عجل الله تعالی فرجه، آیا نمی پرسند مگر بین شما نبود؟ و چرا از آیاتش اعراض کردید و روبرگرداندید؟ پس راه اطاعت و بسته است مگر اینکه کسی فطرت خود را لگدمال کند و چشم بر حقایقی ببندد که مثل روز می درخشند. پ.ن آل عمران وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺍﺳﻠﺎم (ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﻖ،) ﺁﻳﻴﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ; ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ، ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. (٨٥) البقره وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻳﻌﻘﻮﺏ (ﺩﺭ ﻭﺍﭘﺴﻴﻦ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﻋﻤﺮ،) ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ، ﻭﺻﻴﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ; (ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﮔﻔﺘﻨﺪ:) «ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﻦ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺷﻤﺎ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺁﻳﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ( ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ) ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺮﻭﻳﺪ!» (١٣٢) آل عمران يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ! ﻭ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺮﻭﻳﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ! (ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻮﻫﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﻤﺮ، ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ!) (١٠٢) @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۷- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ قَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ . و درود خدا بر او فرمود: اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده اند، اگر مي طلبيد شما را هدايت كردند، اگر گوش شنوا داريد، حق را بگوشتان خواندند. تدبر همه چیز از طرف خداوند و پیامبرانش برای نشان دادن درست نجات ارائه شده و سنگ تمام گذاشته اند با نزول آیات و قرآن و ... و کافی است و باز کنی و چقدر آسان است و بی زحمت و شیرین و گوارا و چقدر خلاف آب شنا می کنند کسانی که خلاف دستورات عقل و وجدان و شرع حرکت می کنند و چقدر در دنیا و آخرت اهل عذاب/ پس مشاهده کن انسان های هدایت یافته را تا راه را پیدا کنی و مشاهده کن را تا خدا را ببینی و قرائت کن را تا لحظه لحظه بر هدایتت افزوده شود... پ.ن الأنعام قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪ; ﻛﺴﻲ ﻛﻪ (ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ، ﺣﻖ ﺭﺍ) ﺑﺒﻴﻨﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ; ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﺁﻥ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﺪ، ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ; ﻭ ﻣﻦ ﻧﮕﺎﻫﺒﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ (ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻢ) (١٠٤) الأعراف وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ، ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺯﺥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ; ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻟﻬﺎ ( ﻋﻘﻠﻬﺎ )ﻳﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ (ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ) ﻧﻤﻲ ﻓﻬﻤﻨﺪ; ﻭ ﭼﺸﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ; ﻭ ﮔﻮﺷﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ; ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻧﻨﺪ; ﺑﻠﻜﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﺘﺮ! ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻏﺎﻓﻠﺎﻧﻨﺪ (ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻫﻤﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﮔﻤﺮﺍﻫﻨﺪ)! (١٧٩) @rezayatazendegi
نهج البلاغه ۱۵۸- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ ، وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ و درود خدا بر او فرمود: برادرت را با كن، و او را با باز گردان. تدبر نیکی به دوست خطاکار باعث می شود او شود و اگر نشود باعث می شود او نیکی کردن را یاد بگیرد... و با و انواع بخشش ها می توانی دلی را تحت تصرف خود درآوری و دست تو دست بالاتر خواهد بود... پ.ن يوسف قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (ﻳﻮﺳﻒ) ﮔﻔﺖ: «ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﺗﻮﺑﻴﺨﻲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ; ﻭ ﺍﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺘﺮﻳﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ! (٩٢) @rezayatazendegi
♻️ تغییرات معنی‌دار کتاب اول دبستان 🔰 حمید رسایی: با آغاز سال تحصیلی و نگاهی گذرا به برخی کتب درسی، تغييرات معنی‌داری دیده می‌شود. مثلا در کتاب نگارش فارسی کلاس اول، تفاوت یک تصویر در چاپ سال ۹۸ و ۹۹ حذف کتاب آسمانی قرآن از قفسه کتاب خانه و قراردادن گلدان جای آن است! چرا؟ قرآن چه مزاحمتی برای تدوین‌کنندگان، طراحان و تصویرگران این کتاب‌ها در آموزش و پرورش داشته؟ آیا پای سند کثیف ۲۰۳۰ و اجرای مرموزانه آن به این موارد هم رسیده‌؟ پ ن: در برخی استان‌ها چاپ کتاب متفاوت است. مثلا در مشهد، تصویر کتاب در چاپ امسال، قرآن دارد! این علامت سئوال را جدی‌تر می‌کند. منتظر توضیحات مسئولان آموزش و پرورش هستیم... سایت دانلود فایل pdf کتب درسی (البته اگر تصویر را تغییر ندهند) www.chap.sch.ir