eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
103 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ◾️آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم. حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند. وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد. 🔻 شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد. موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند. این مسکین، سالها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می کرد. 🔻 حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند. شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید. دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود. 🌷 حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و‌ جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم هفتم آذر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
ح ۲۲۴ نهج البلاغه ۱. بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ، ۲. وَبِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ ۳. وَبِالاِْفْضَالِ تَعْظُمُ الاَْقْدَارُ، ۴. وَبِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ، وَ ۵. بِاحْتِمَالِ الْمُوَنِ يَجِبُ السُّوْدُدُ، ۶. وَبِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ، ۷. وَبِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الاَْنْصَارُ عَلَيْهِ. امام علی علیه السلام فرمود : ۱. كثرت ، سبب و است ۲. و مايه فزونى است ۳. و با بذل و انسان‌ها بالا مى‌رود ۴. و با (الهى) كامل مى‌گردد ۵. و با پذيرش ها (و و مشكلات) و سرورى حاصل مى‌گردد، ۶. با روش ، ، مقهور و مى‌شود ۷. و با و در برابر سفيهان، ياوران انسان بر ضد آنها فزونى مى‌يابند. تدبر: این فرمایش حضرت پر از نکته های زیبا و راهبردی و راهگشا در زندگی است که به ترتیب در این باره چند جمله گفتگو می کنیم. @rezayatazendegi
ح ۲۲۴ کثرت سکوت؛ زیاد کردن باعث افزایش ابهت و بزرگی می شود. سکوت زیاد نشان می دهد توانایی تسلط بر خود را داری و کمک می کند واکنش ها عجولانه نباشد و پختگی ها را زیاد می کند و از ساده لوحی عبورت می دهد به شرطی که در پس زمینه سکوت و پس از آن تفکر در وجودت جاری باشد. بدین ترتیب در دل و ذهن دیگران بزرگ می شوی... @rezayataxendegi
ح ۲۲۴ باعث زیادی دوستان می شود. وقتی به فکر دیگران و دلسوز آنان نیز هستی، افراد بیشتری می خواهد با تو همراه شوند و گفتگو کنند. پس اگر در این زمینه نقص داری و افراد کمی دور و بر تو هستند در این باره تجدید نظر کن و این دلسوزی ها را ابراز کن... @rezayatazendegi
ح ۲۲۴ با انسان ها بالا می رود. اگر از نظر مالی مشکلی نداری به دیگران کمک می کنی و اینها باعث می شود ظرفیت ات بیشتر شود...آرام آرام می توانی بیشتر داشته باشی تا بیشتر ببخشی؛ و اگر اموالت زیاد نیست، به روش های دیگر مشکلات و غم های دیگران را برطرف و کم کن؛ بدین ترتیب درجاتت بالا می رود و به خدا نزدیکتر می شوی و دلهای دیگران نیز به سمت تو جذب می شود... @rezayatazendegi
ح ۲۲۴ با کامل می شود. وقتی با هر کس مواجه می شوی سلام می کنی و هر جای مجلس می نشینی و شان خاصی برای خود قائل نیستی آماده دریافت نعمت ها هستی مانند زمینی نرم که اماده کاشن بذر است. پس نکردن و نکردن و نکردن بسترهایی است برای فهم بیشتر حقایق و دریافت بیشتر نعمتها... @rezayatazendegi
ح ۲۲۴ و با پذيرش ها (و و مشكلات) و سرورى حاصل مى‌گردد وقتی خرج می کنی بدون چشم داشت؛ یا بخشی از ادای قرض دوست ات را بر عهده می گیری و یا کاری را بدون مزد انجام می دهی چرا که از روی خیرخواهی است و نیازی به مزدش نداری؛ اینگونه است که دست تو دست برتر می شود... و اینجا رمزی است برای مدیران و رئیس ها که روش صحیح مدیریت صمیمیت با زیردست و کاهش هزینه های اوست؛ همچنین بارهای دیون او را کم کردن و سختی کار او را به حداقل رساندن و دویدن و تلاش کردن برای حل مشکلات و سختی های آنان است. این نکته در خانواده ها نیز کاربرد دارد. به گفته منابع معتبر یکی از علل مسلمان شدن زنان در غرب نظام خانواده اسلامی است که بار کار و خرج و خوراک و مسکن و ...را بر دوش مرد می گذارد و مهریه را نیز مرد می پردازد و بارهای اضافی را از دوش زن برمی دارد تا بر امور خانه و بچه داری متمرکز شود‌. @rezayatazebdegi
سلام علیکم 🌺 یک سایت روایی ؛ Alvahy.com 🔻روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه میاورد. 🔻اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" تالیف آقای علی رضا برازش، چاپ انتشارات امیرکبیر است که به علت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است. 🔻لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده بود و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر و کاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. 🔻جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند. @banooyetamadonsaz
*روایـــ🌸ـــات حکیــــــم 34* آیت الله قرهی (مد ظله العالی): افضل خوبی ها 🌸آیت‌الله شالی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) - از شاگردان آخرین آیت‌الله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) که چند سال پیش غریق رحمت الهی شد - نکته‌ای عجیب را از وجود نازنین آیت‌الله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) بیان می‌فرمودند. 🌸ایشان به نقل از آیت‌الله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) می­ فرمودند: مقرّب‌ترین انسان به خود پروردگار عالم و آقاجانمان، حضرت حجّت‌بن‌الحسن‌المهدی(صلوات اللّه و سلامه علیه)، آن کسانی هستند که در کار خیر شتاب می‌کنند. 🌸ایشان در حقیقت عین روایت را برای آن‌ها بیان فرمودند. می‌فرمایند: آن‌قدر شتاب می‌کنند که اجازه نمی‌دهند کس دیگری در کار خیر شرکت کند، البته نه از باب این که برای دیگران بخیل باشند، بلکه اشتیاقشان به کار خیر بسیار زیاد است. این‌ها به قدری در کار خیر سرعت دارند که تا بدانند یک امری به زمین مانده، سریع بر انجام آن اقدام می­ کنند. آیت‌الله شالی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: آیت‌الله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) این‌طور مثل زدند، فرمودند: مثلاً اگر بدانند یک خانواده‌ای گرفتار است، قبل از این که آن‌ها بگویند و طلب کنند، دست این خانواده را می‌گیرند و حوائج آن‌ها را برطرف می‌کنند. *💌 ناشر خوبی ها باشید...* کانال یاوران امام مهدی (عج) 📍 *سروش* ا https://what.sapp.ir/emammahdy81 📍 *واتس آپ* ا https://chat.whatsapp.com/INzP0vHWP7f5X7VM0T8nXz
ح ۲۲۴ با روش ، ، مقهور و مى‌شود. شرح ایت الله مکارم «مُناوىء» به معناى «دشمن» از ريشه «مناواة» به معناى «دشمنى» است، زيرا دشمن هنگامى موفق به كار خود مى شود كه دستاويزى پيدا كند. كسى كه روش عادلانه دارد، دستاويزى به دست دشمن نمى دهد و همين باعت مقهور شدن اوست. افزون بر اين كسى كه روش عادلانه اى دارد طرفداران زيادى در ميان مردم پيدا مى كند و آن كس كه طرفداران زياد دارد دشمنش مقهور مى شود. افزون بر همه اينها چنين كسى مورد الطاف الهى است و خداوند چنين بنده عدالت پيشه اى را در برابر دشمنانش تنها نمى گذارد. تدبر یکی از علل دشمنی ها است. بین فرزندان بین دانش آموزان بین اعضای فامیل ضمن اینکه روش عادلانه را بایستی در زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام مشاهده کرد. پیشنهاد می شود فرمان امام به مالک اشتر را مطالعه کنید. @rezayatazendegi
ح ۲۲۵ نهج البلاغه الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ، عَنْ سَلاَمَةِ الاَْجْسَادِ! امام(عليه السلام) فرمود: در شگفتم كه چگونه حسودان از سلامتى خويش غافل اند. تدبر چگونه به فکر سلامتی خود نیستی به فکر سلامتی خود نیز نیستی؟ و بر جسم اثر منفی می گذارد و نه تنها را می خورد بلکه جسم ات را و بیمار می کند. پس به فکر چاره باش و به دیگران چشم مدوز مگر اینکه از صمیم قلب برای شان و دعا کنی؛ و بدان مشکل تو دیگران نیستند. رزق را دیگران تقسیم نمی کنند، پس پناهگاه ات خداست؛ و اگر بی عدالتی هایی مشاهده کردی با حسد ورزیدن اصلاح نمی شود... پ.ن در حديث ديگرى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار نقل كرده است مى فرمايد: «الْحَسَدُ لا يَجْلِبُ إلاَّ مَضَرَّةً وَغَيْظاً يُوهِنُ قَلْبَكَ وَيُمِرِّضُ جِسْمَكَ; حسد جز زيان و خشمى كه قلب تو را سست مى كند و بدنت را بيمار مى سازد به بار نمى آورد». @rezayatazendegi
ح ۲۲۶ نهج البلاغه الطَّامِعُ فِي وِثَاقِ الذُّلِّ. امام(عليه السلام) فرمود: كار در بند گرفتار است. شرح آیت الله مکارم شبيه اين سخن همان است كه در حكمت ۱۸۰ گذشت كه فرمود: «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ; طمع بندگى جاويدان است» نيز در حكمت ۲۱۹ خوانديم كه امام مى فرمود: «قربانگاه عقل ها غالباً در زير نور خيره كننده طمع هاست». همان گونه كه پيش از اين نيز اشاره شد طمع معمولا به معناى علاقه شديد به چيزى است كه فوق استحقاق انسان و غالباً به دست ديگران است شخص طمع كار براى به دست آوردن آن بايد در مقابل اين و آن خضوع كند و طناب ذلت بر گردن خويش نهد، شايد به مقصود برسد و شايد هم نرسد. به تعبير ديگر طمع ريسمانى نامرئى است كه انسان بر گردن خود مى نهد و سر آن را به دست كسى كه از او طمع دارد مى سپارد و همچون برده يا حيوانى در اختيار او قرار مى گيرد. نقطه مقابل طمع است كه انسان را از همگان بى و و او را حفظ مى كند. اضافه بر اين ها، اموال و مقامات و اشيايى كه مورد طمع طمعكاران است در بسيارى از موارد دست نيافتنى است، به همين دليل طمع كار براى رسيدن به آن عمرى دست و پا مى زند و چه بسا ناكام از دنيا برود در حالى كه سرمايه عمر خود را بيهوده از دست داده نه به مقامى در دنيا رسيده و نه در پيشگاه خدا منزلتى دارد. در حديث معروفى كه ملاصالح مازندرانى در شرح اصول كافى آورده است، مى خوانيم: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ وَذَلَّ مَنْ طَمَعَ; كسى كه قناعت پيشه كند عزيز مى شود، و كسى كه طمع بورزد ذليل خواهد شد». تدبر چشم طمع از همگان ببر و تمام نیازت را از خدا بخواه و روی پای خود بایست و از طرف دیگر، هایت را به هم مزن و با قاطعیت آنها را دنبال کن و از طرف سوم از زندگی ات باش مگر اینکه شرایط تغییر را داشته باشی که به سرعت و دقت این کار را انجام بده. @rezayatazendegi
ح ۲۲۷ نهج البلاغه وَسُئِلَ عَنِ الاِْيمَانِ، الاِْيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَإِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ، وَعَمَلٌ بِالاَْرْكَانِ. هنگامى كه از امام(عليه السلام) درباره تفسير سؤال كردند فرمود: ايمان معرفت با (عقل) و به زبان و به اركان (دين) است. تدبر مومن بودن فقط به باورها نیست بلکه این باورها باید ثمر دهند پس گناه و خطا نشان دهنده ضعف ایمان است. و باید فکری کنیم به حال خودمان و این نقص ها را جبران کنیم. @rezayatazendegi
ح ۲۲۸ نهج البلاغه ۱. مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً، ۲. وَمَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ، ۳. وَمَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ، ۴. وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً، ۵. وَمَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلاَثٍ: هَمٍّ لاَ يُغِبُّهُ، وَحِرْصٍ لاَ يَتْرُكُهُ، وَأَمَلٍ لاَ يُدْرِكُهُ. امام علیه السلام فرمود : ۱. كسى كه براى دنيا غمگين باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است ۲. و آن كس كه از مصيبتى كه به او رسيده شكايت كند از پروردگارش شكايت كرده است ۳. و كسى كه در برابر ثروتمندى به علّت ثروتش تواضع كند، دو سوم دين خود را از دست داده است! ۴. و كسى كه قرآن بخواند و پس از مرگ وارد آتش دوزخ گردد از كسانى بوده است كه آيات خدا را استهزاء مى‌كرده ۵. و آن كس كه قلبش با محبت دنيا پيوند خورده سه چيز او را رها نخواهد كرد: اندوه دائم، حرصى كه هرگز او را ترك نمى‌كند وآرزويى كه هيچ‌ گاه به آن نخواهد رسيد! @rezayatazendegi
ح ۲۲۸ توضیح بخش اول و دوم از آیت الله مکارم با توجه به اين كه آنچه در عالم رخ مى دهد به اراده خداست و معناى توحيد افعالى همين است كه «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» بنابراين اگر بر اثر حوادثى بخشى از امكانات دنيوى ما از دست برود در واقع قضاى الهى بوده و اگر كسى به سبب آن اندوهگين گردد در واقع به قضاى الهى خشمگين شده است. به تعبير ديگر، گاه ضررها و زيان ها و حوادث نامطلوب بر اثر كوتاهى ها و ندانم كارى هاى خود ماست كه بايد خود را درباره آن ملامت كنيم و گاه بر اثر امورى است كه خارج از اختيار ماست و اين همان چيزى است كه به عنوان قضاى الهى تعبير مى شود. تدبر دنیا خوردن گناه است. و یکی از بزرگترین آنهاست چرا که هیچ اثر مثبتی ندارد جز اینکه جلوی حرکت تو را می گیرد و نمی گذارد با و فکر کنی و در راه خدا نیروهایت را متمرکز کنی و تامل کن بر روش مقام معظم رهبزی که در گیر و دار اغتشاشات اخیر با فعالان اقتصادی جلسه گرفتند و درباره مشکلاتشان گفتگو نمودند؛ و توجه کن چگونه دین به تو نشاط می دهد نشاطی که دنیاخواهان از آن محروم اند. @rezayatazendegi
ح ۲۲۸ توضیح بخش سوم از آیت الله مکارم همان گونه كه در حكمت ۲۲۷ گذشت، ايمان داراى سه ركن است: معرفت قلبى، اقرار زبانى و عمل به اركان دين; كسى كه در برابر چنين ثروتمندى خضوع مى كند در واقع اقرار زبانى به توحيد را با كلمات تملق آميزش در هم شكسته و همچنين خضوعى كه بايد در برابر ذات پاك پروردگار داشته باشد به وسيله خضوع در مقابل اين ثروتمند، به شرك آلوده كرده است، بنابراين دو ركن از اركان ايمان را بر باد داده، هرچند ايمان قلبى او محفوظ مانده باشد. تدبر ما به خاطر ثروت کسی یا مقامات او به او کرنش نمی کنیم و شخصیت افراد برای مان مهم است پس برای یک کودک از جا بلند می شویم ولی برای فلان رئیس که بویی از انسانیت نبرده چاپلوسی نمی کنیم و ایمان، نمی گذارد ما از امثال نمرودها و فرعون ها و آمریکاها بترسیم. @rezayatazendegi
ح ۲۲۹ نهج البلاغه كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً، وَبِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً، وَسُئِلَ(عليه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً)، فَقَالَ: هِيَ الْقَنَاعَةُ. امام(عليه السلام) فرمود: مُلك براى انسان كافى است و حسن خلق به عنوان نعمت و از امام(عليه السلام) از تفسير آيه (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً) سؤال كردند فرمود: «منظور قناعت است». تدبر وقتی چشم و دل مان سیر شد، آرام می شویم ولی اگر بیش از نیازهای ضروری مان به دنبال دنیا دویدیم هیچ گاه سیراب نمی شویم و اگر هدف، آخرت باشد به جای مصرف گرایی تولید را اساس کار قرار می دهیم؛ بیشتر و کمتر و در حد نیاز و اینها در یک جامعه باعث کاهش وابستگی های مخرب به دیگر کشورها می شود و در خانواده باعث شکوفایی و استقامت و شکل گیری فرهنگ ساده زیستی می شود خانواده و جامعه ای که با رعایت یک دستور، شعار عملی اش مرگ بر آمریکاست مرگ بر استکبار و مرگ بر زیاده خواهی @rezayatazendegi
ح ۲۲۹ تدبر بخش دوم اگر هیچ نعمتی به ما ندهند جز حسن خلق همین برای مان کافی است؛ و برعکس اگر همه نعمتها باشد ولی حسن خلق نباشد زندگی دارای نقص است. پس ات برای و ... پول نباشد. و البته خلق به طور جامع و کامل در پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جاری بود. پس هر قدر به آن شخصیت دارای خلق عظیم نزدیکتر باشی خوش اخلاق تر می شوی... @rezayatazendegi
▪️در یک مغازه‌ای، شاهد بودم که فردی وارد شد و خیلی آرام به فروشنده گفت: "شرمنده‌ام، می‌دانم بدهکارم ولی هنوز دستم باز نشده" و وقتی با این حرف فروشنده مواجه شد که: "هرچیزی لازم دارید بردارید، حساب قبلی تسویه شده"، رسما حس کرد که معجزه شده... بیآیید از این کارها بکنیم... 💬 محسن بیات‌زنجانی @Fars_Plus
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
علی: 🎥کار و رایج پدر و مادرهایی که فرزند زیر ۱۴ سال دارند🚸 ♨️اگر می‌خواهید برای فرزند خود، یک ابزار رسانه‌ای مثل بخرید؛ ✅حتما و حتما و حتما این کلیپ را از دست ندهید و اگر نه بعدا پشیمان خواهید شد‌. 👨🏻‍💻 استاد 🌎 @mmenhaj
🔰 ح ۲۳۰ نهج البلاغه شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى، وَأَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ. امام(عليه السلام) فرمود: با كسى كه به او روى آورده شويد كه براى بى نياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهره مندى مناسب تر است. 📌شرح از آیت الله مکارم بعضى از مفسران، اين كلام حكيمانه را بر حقيقت داشتن بخت و اقبال حمل كرده و گفته اند: چيز مرموزى به نام بخت و اقبال وجود دارد كه در بعضى هست و در برخى نيست. آنها كه داراى بخت خوب و شانس و طالع اند به هر كجا روى آورند با موفقيت روبرو مى شوند، درها به رويشان گشوده و گره ها باز مى شود و مشكلات حل مى گردد و موانع برطرف مى شود. درست است گاهى پاره اى از تصادف ها سبب پيشرفت بعضى از اشخاص نالايق و عقب ماندگى برخى از افراد لايق مى شود; ولى اينها را بايد استثنايى دانست. اساس پيشرفت بر تلاش و كار و مديريت و نظم و تدبير است. ممكن است بعضى عوامل موفقيت و پيروزى اشخاص بر ما روشن نباشد ولى به يقين آنها كه موفقيت بيشترى در امور اقتصادى، فرهنگى، سياسى و نظامى و مانند آن را پيدا مى كنند داراى امتيازاتى هستند كه ديگران ندارند; خواه اين امتيازات براى ما روشن شده باشد يا نه و اين كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: با كسانى كه روزى به سوى آنها روى آورده شريك شويد، ممكن است اشاره به همين عوامل موفقيت و بهره گرفتن از مديريت و لياقت هاى آنها باشد. 💧تدبر امام علی علیه السلام ما را مشارکت با اهل فن در یا که در این زمینه ها داشته اند و امتحان خود را پس داده اند و بهره بردن از و آنان سفارش می کنند. @rezayatazendegi