eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂حکمت ۱۹ نهج البلاغه ۱۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ جَرَي فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ . و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه در پي آرزوي خويش تازد، به طور ناگهانی و یکدفعه، به واسطه مرگ (پایان رسیدن مهلت) متوقف می شود. 🔸تدبر🔹 سوار بر خودرو با سرعت و هیجان حرکت می کنی و می روی و می روی و می روی تا بلکه برسی ولی در این میان مهلت تمام می شود و ادامه حرکت برایت میسر نیست و ناامید و نرسیده به مقصد به ناگاه و ناچارا توقف می کنی و چه حالی خواهی داشت؟ زندگی بسیاری از ما انسانها همین گونه است و توجه به و مهلت و زمان دار بودن و نهایتا توجه به مرگ نداریم پس به خودمان بیاییم ۱. و آرزوهای مان را کوتاه کنیم ۲. و وعده آینده و طولانی به خودمان ندهیم ۳. و ‌برای انجام هر کاری مشخص کنیم ۴. و هیچ کاری را انجام ندهیم مگر اینکه طبق مجوزهای شرعی، عقلی و عرف صحیح باشد ۵. و هیچ کار مهمی را انجام ندهیم و کارهای را مقدم کنیم 👈تمرین: ۱. آرزوهای طولانی ات را چگونه می توانی کوتاه کنی؟ موارد را یادداشت و پیگیری کن. ۲. موارد پنج گانه فوق را درباره خودت ارزیابی و سپس عمل کن. ۳. اگر تاکنون اهل نبوده ای از این پس کارهایت را طبق انجام بده 🔆مستند قرآنی: هود وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﻴﻜﻮﻳﻰ ﺗﺎ ﺳﺮﺁﻣﺪ ﻣﻌﻴّﻨﻰ، ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺻﺎﺣﺐ ﻓﻀﻴﻠﺘﻰ، (ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ) ﻓﻀﻴﻠﺘﺶ ﺑﺪﻫﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻯ ﺑﺮﺗﺎﺑﻴﺪ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﻭﺯﻯ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻢ!(3) @rezayatazendegi
🍁حکمت ۲۰ نهج البلاغه ۲۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ . و درود خدا بر او فرمود: از لغزش درگذريد، زيرا جوانمردي نمي لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه مي سازد. تدبر🔸🔹 بودن، شیرمرد یا شیرزن بودن، واژه هایی است که شجاعت و عفت و حیا و حمیت به ذهنت خطور می کند و این افراد منشا خدمات بسیاری هستند؛ چرا که به برکت وجود و همت انان اخلاق تجسم می یابد و امیدها زنده می شود و در عین حال نیز ممکن است خطا کنند، ولی اولا از خطایشان ناراحت می شوند و ثانیا خداوند عنایت ویژه ای به آنها دارد و یاری شان می کند تا رشد کنند و حرکات اجتماعی شان شتاب گیرد پس اگر ما نیز از لغزش اینان بگذریم فضای جامعه را برای ادامه حرکت آنان مهیا کرده ایم... و اگر هنوز در ذهنت تصویری از این افراد نداری در همین نزدیکی ها شوهر و همسر و پدر و مادر و معلم و پزشک و .‌‌.. را پیدا کن که در کار خود اصول انسانیت را رعایت می کنند مثلا اهل انصاف هستند اهل رعایت عدل و مبارزه با ظلم هستند و ... @rezayatazendegi
🍁حکمت ۲۱ نهج البلاغه ۲۱- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ . و درود خدا بر او فرمود: با نااميدي، و با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد. تدبر🔹🔸 وقتی انجام یک کار برایت سنگین است و حس ناتوانی در تو وجود دارد آیا می توانی موفق شوی؟ وقتی هول و بر تو مسلط شود نمی توانی آن کار را به خوبی و سر وقت انجام دهی و شاید اصلا ان کار را ترک کنی مثلا اگر از آب بترسی هیچ گاه شنا یاد نمی گیری یا اگر مطالعه و فلان نماز و دائم الوضو بودن و... در ذهنت بزرگ جلوه کند، آن کارها را انجام نمی دهی... پس شرط انجام کارهای بزرگ ساده سازی و سرعت در انجام آنهاست. @rezayatazendegi
💐ادامه حکمت ۲۱ با محرومیت همراه است. برخی از موارد و ، بی جاست مثل حیای از سوال کردن. پس وقتی رویت نمی شود سوال کنی محروم می شوی از پاسخ و همچنین است های ناصحیح. @rezayatazendegi
🌷حکمت ۲۲ نهج البلاغه ۲۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَي . و درود خدا بر او فرمود: ما را حقي است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند شب روي بطول انجامند. 💦 تدبر امام دست از مبارزه برنمی دارند برای زنده کردن حق ولی اگر مردم آماده نباشند این روند طول می کشد و آزارها و ستم دیدن ها و تجربه انواع طاغوتها و سر به سنگ خوردنها در طول سالیان، انسانها را آماده و تشنه حق و عدل حقیقی می کند... و مسلم است که اگر مسیر هموار را نرفتی باید مسیر ناهموار را انتخاب کنی. @rezayatazendegi
✨🌸حکمت ۲۳ نهج البلاغه ۲۳- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ . و درود خدا بر او فرمود: كسي كه كردارش او را به جايي نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد. تدبر🔰 وقتی کم داریم از دیگران مایه می گذاریم و می خواهیم با آنها آبرومند شویم، ولی اگر دوستان خوب داریم و پدر و مادر و خواهر و برادر بزرگوار، چه اشکالی دارد به انها افتخار کنیم و مباهات می کنیم به وجود انها ولی به هر حال، انتسابها جای تلاشها و اخلاصها را نمی گیرد. پس دل خوش نکن به نسبتت با فلان شخص یا گروه، و به جایش تلاش کن تلاش و تلاش و اخلاص داشته باش اخلاص و اخلاص.... 👈تمرین از کدام یک از اعمال ات راضی هستی؟ آیا توانسته ای با تلاش و پشتکار، مسیر رشد را طی کنی؟ علتهای کندی در مسیر چه بوده است؟ اگر به خاطر انتساب به فرد یا گروه از تو تعریف می کنند، در ازای هر تعریف، یک قدم تلاشت را بیشتر کن. @rezayatazendegi
🔆حکمت ۲۴ نهج البلاغه ۲۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ . و درود خدا بر او فرمود: از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است. ⭕️ تدبر ⭕️ گرفتاری ها کم نیست؛ از قرض و بدهی گرفته تا جهیزیه و شغل، و از بیماری ها گرفته تا انواع اختلافات و از سیل گرفته تا از دست دادن دوستان و نزدیکان و ... و حتی گرفتاری های به انواع گناهان؛ و توجه و دلسوزی و کمک و همدردی و باری را از دوش آنها برداشتن و در کنارشان بودن، کار هزاران نذر را می کند؛ و چه نذری بالاتر از یاری نیازمند. و خداوند پاک می کند، چه پاک کردنی؛ و یکی از موانع، این است که خود را که در حال عافیت هستیم، بهتر بدانیم و در ذهنمان بگذرد اکنون که من زده نیستم به این دلیل است که خوبم و ... و باید از مغز و قلبمان، دور کنیم انواع ها را و مانع دیگر این است که با کافران بنشینیم و آنها بر ما اثر بگذارند همان هایی که می گویند اگر خدا می خواست خودش وضعشان را خوب می کرد و مانع دیگر این است که کمک نمی کنند به این بهانه که وظیفه دیگران است... 👈تمرین: نذرهایت را در این جهت قرار بده و در جدولی مشخص برنامه ات برای انواع گرفتاران چیست؟ و موانع تو در این باره چه بوده؟ @rezayatazrndegi
🌺حکمت ۲۵ نهج البلاغه ۲۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ . و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! زماني كه خدا را مي بيني انواع نعمتها را به تو مي رساند و تو معصيت كاري، بترس. تدبر🔹🔸 یکی از خطاهای ما این است که : را مساوی با خدا می دانیم و در نتیجه کمی نعمت را مساوی با بی توجهی خدا می دانیم، و کسی که وضعش خوب است، با کسی مشکل ندارد، ثروتش کافی است، فرزندانی آرام و باهوش دارد و ... را مساوی می دانیم با توجه خدا به او و اگر کسی وضعش نامناسب است، دچار گرفتاری و بیماری و ...است بچه دار نمی شود، و ... را معادل بی توجهی خدا به او می دانیم؛ در حالی که نشانه توجه خدا به کسی توبه اوست و سپس دست کشیدن از گناه و سپس مناجات و تواضع و علم و عمل و تقوا و قرب و عدم ریا و صبر و شکر و عدم شرک. @rezayatazendegi
🌸حکمت ۲۶ نهج البلاغه ۲۶- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ . و درود خدا بر او فرمود: كسي چيزي را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهاي زبان، و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد. 🔺تدبر🔻 مگر می شود درون ما آلوده باشد و هیچ اثری از آن بر زبان جاری نشود و چهره، اسرار را هویدا نکند! و برعکس، اگر درون کسی پاک باشد، و سرشار از مهربانی و دلسوزی و و عشق به اولیاء خدا و به مردم و ... بر زبانش و و و جر و بحث و ... نمی بینی و اش نیز سرشار از است... تمرین: ریشه انواع ها را در درونت جستجو کن. @rezayatazendegi
🍁حکمت ۲۷ نهج البلاغه ۲۷- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ . و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است. تدبر🔻 اگر با دردهای خودت کنار نیایی یعنی اینکه گله گذاری ها می خواهد شروع شود... و چه فایده ای دارد جز اینکه بی صبری خود را به نمایش بگذاری... و فرمایش حضرت علی علیه السلام وظیفه تو در انواع ها را کم نمی کند؛ بلکه اشاره دارد به حفظ در طول درمان؛ و رفیق شدن با دردها؛ و بی تابی نکردن @rezayatazendegi
🌷حکمت ۲۸ نهج البلاغه ۲۸- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ . و درود خدا بر او فرمود: برترين ، پنهان داشتن زهد است. تدبر🔸🔹 چه لزومی دارد خود را خوب نشان دهیم نزد دیگران؛ به این که ما اهل اعتنا به دنیا نیستیم و نمازمان چنین و چنان است... در حالی که تنها خدا از میزان خلوص ما آگاه است و هیچ عملی بدون پدیرفته نیست... و اعمال کم و ناچیز + اخلاص = قبول و اعمال زیاد + = نابودی عمل و اعمال مستحبی را در حد امکان پنهانی انجام دهیم، و دست برداریم و پناه ببریم از ظاهرهای خوب و باطن های آلوده... ولی مراقب باشیم از آن طرف بام هم نیفتیم؛ پس در مسائل اجتماعی، با قوت وارد شویم، و در تعظیم شعائر الهی تلاش کنیم، هر چند دیگران نسبت ریا دهند... پ.ن البقره لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (ﺑﺨﺸﺶ ﺷﻤﺎ) ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ، ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ [ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ] ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﻔﺮ ﻛﻨﻨﺪ. [ﻭ] ﺍﺯ [ﺷﺪّﺕِ ] ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺩﺍﺭﻯ، (ﺍﻓﺮﺍﺩ) ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ [ﺍﻣّﺎ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻴﻤﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻰ، ﻛﻪ ﻣﺼﺮّﺍﻧﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﻰ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ (ﺍﻣﻮﺍﻝِ) ﻧﻴﻚ [ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ] ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻴﺪ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.(273) @rezayatazendegi
‌از حضرت زهراعليها السلام نقل شده كه فرمود: «حبّب الىّ من دنياكم ثلاث: تلاوة كتاب اللَّه و النظر فى وجه رسول اللَّه و الانفاق فى سبيل اللَّه»؛ (۴۹) «از دنياى شما سه چيز نزد من خوب جلوه كرده است؛ تلاوت كتاب خدا، و نگاه به صورت رسول خدا و انفاق در راه خدا. » @rezayatazendegi
🌷حکمت ۲۹ نهج البلاغه ۲۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَي . و درود خدا بر او فرمود: هنگامي كه در مسیر زندگي به سمت جلو حرکت می کنی و از طرف مقابل، به سمت تو حرکت می کند، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود. تدبر🔸🔹 منتظر ملاقاتش هستی؛ به زودی... مخصوصا اینکه هم تو به سمت آن حرکت می کنی، با کم شدن عمر و رسیدن به انتهایش؛ و هم آن به سمت تو در حرکت است، با تقدیر الهی و با انواع شکلهایش؛ پس آماده می شوی تا غافلگیر نشوی؛ پس شجاع باش و آماده چشیدن مزه اش. پ.ن الأنبياء وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ (ﻧﻴﺰ) ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻴﭻ ﺑﺸﺮﻯ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﻯ (ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ) ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ (ﺗﻮ) ﺑﻤﻴﺮﻯ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﻧﺪ؟!(34) كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ﻫﺮ ﺷﺨﺼﻰ ﭼﺸﻨﺪﻩ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺪﻯ [ﻫﺎ] ﻭ ﺧﻮﺑﻰ [ﻫﺎ] ﻛﺎﻣﻠًﺎ ﻣﻰ ﺁﺯﻣﺎﻳﻴﻢ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﺎ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ.(35) @rezayatazendegi
امیر اخوت: | فایل نهایی کتاب چهل ساله (بررسی های انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین المللی ) ✅این کتاب حاصل حدود یکسال زحمت شبانه روزی هفتاد پژوهشگر حوزه و دانشگاه و حدود بیست و پنج هزار ساعت کار تحقیقاتی است 🔸ارتباط با ما: @ghyazd ➕شبکه اشتراک محتوای چهل سالگی انقلاب https://eitaa.com/enghelabyazd
🌷حکمت ۳۰ نهج البلاغه ۳۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّي كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ . و درود خدا بر او فرمود: هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان كرده كه پنداري تو را بخشيده است. تدبر🔹🔸 🔸🔹پرده اول وقتی مواجهه می شویم با اشتباهات دیگران از نزدیکان گرفته تا سایر مردم؛ و زمانی که حق شخصی ما نادیده گرفته می شود؛ یا کسی حرفی می زند که بوی دخالت یا کینه یا حسد و ..‌. می دهد؛ نمی توانیم نادیده بگیریم؛ و واکنش ما سریع است؛ و خشم هایمان در دسترس؛ و اضطرابها شروع می شود و مسائل را نمی توانیم حل کنیم، و در پایان، پس از درماندگی ها یا پشیمانی ها توسل پیدا می کنیم تا شاید باز شود گره هایی که کورش کردیم. و اکنون چند لحظه تامل کن آیا خداوند نیز مانند ما عمل می کند، وقتی که حق او را تباه می کنیم و از او قدردانی نمی کنیم... 🔸🔹پرده دوم خداوند می بیند و می پوشاند و دعایم را مستجاب می کند و نعمت می دهد و من به مشهد و کربلا و ... می روم و نماز شب می خوانم و ..‌. پس من گمان می کنم بنده خوبی هستم وگرنه این همه توفیقات چرا باید به من می رسید؟ ولی واقعیت با گمان من از زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ و من هنوز غافلم از انبوه عیوب و خطاها و گناهانم و خدا هنوز می پوشاند و نادیده می گیرد؛ تا شاید به خودم بیایم... آخر چه راهی هست برای اینکه آدم شوم؟ نعمت؟ یا مصیبت؟ وقتی برایم نعمت می فرستد غافل هستم و در مصیبتها بی تاب. پس باید به داد خودم برسم و سکوتهایش را حمل بر رضایت نکنم..‌. پ.ن الهی کانی واقفه بین یدیک و قد اظلها حسن توکلی علیک... الهی ان اخذتنی بذنوبی اخدتک بعفوک... @rezayatazendegi
📌 در نوشتارهایی که می آوریم برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته علامه مرتضی عاملی است: 👇
*اولين كسي كه مقوله ، و خطاي در اجتهاد را براي توجيه گناهان ديگران مطرح كرد، تا آنجا كه ما مي‌دانيم، خليفه ي اوّل بود.* آنگاه خليفه ي دوم به اصرار از او خواهان كيفر خالد بن وليد شد. خالد، مالك بن نويره يكي از صحابه معروف را كشت. چون مالك از به رسميت شناختن حكومت جديد امتناع ورزيد و در همراهي و وفاداري با علي عليه السلام اصرار داشت. او در همان شب قتل مالك با زن وي آميزش كرد. دقيقاً در همين مناسبت بود كه ابوبكر سخن معروف خود را گفت: «تأوّل فأخطأ» يا «اجتهد فأخطا». [۹۱]. سپس روايت كردند كه هركس درست اجتهاد كند دو اجر مي‌برد و هر كه اشتباه كند يك اجر. اين را عمرو بن عاص، ابوهريره و عمر بن خطاب روايت كرده اند. [۹۲]. اين مقوله به مثابه اكسير و بلكه بالاتر از اكسيري است كه خاك را طلا مي‌كند. *چه زشت ترين و هولناكترين جنايات را بر اساس همين قاعده (!!) توجيه كردند. از جمله: قتل بيگناهان در جنگ جمل و صفين، قتل علي عليه السلام، قتل عمار بن ياسر، لعن علي عليه السلام بر بالاي هزاران منبر در هزار ماه، قتل حسين عليه السلام و ذبح فرزندانش، و اسارت دختران پيغمبر صلي اللَّه عليه و آله و بردن آنان از شهري به شهري* و به منظور تعميم فايده، به يك نسل كامل از مردم نشان اجتهاد اعطا شد [۹۳] تا همه ي خطاهايش را توجيه كند. در حالي كه ميان آنان زناكار، شراب خوار، قاتل، سارق و... بودند تا چه رسد به خروج بر امام زمان، و نيز عالم و جاهل در حدّي كه بلد نبود وضو بگيرد يا زنش را طلاق دهد. حتي گفته اند: آنچه انجام دادند به اجتهاد بود و عمل به اجتهاد واجب است و در عمل به واجب نمي توان كسي را فاسق خواند. [۹۴]. *برخي گفته اند براي صحابه عمل به رأي در مقابل نص جايز است. اين از اختصاصات آنان است و ديگران چنين حقي ندارند.* [۹۵]. مقولات فراوان ديگري نيز هست كه در كتاب الصحيح من سيرةالنبي الاعظم صلي اللَّه عليه و آله، ج ۱ آورده ايم. پاورقی: [۹۱] وفيات الاعيان، ج ۱۶؛ ص ۱۵؛ المختصر في اخبار البشر، ج ۱ ص ۱۵۸، روضة المناظر در پاورقي الكامل في التاريخ، ج ۷، ص ۱۶۷؛ الكامل في التاريخ، ج ۳، ص ۴۹؛ تاريخ الامم والملوك، ج ۴، ص ۱۴۱۰. [۹۲] ر. ك: مسند احمد، ج ۴، صص ۱۹۸، ۲۰۴؛ ج ۲، ص ۱۸۷؛ صحيح بخاري، ج ۴، ص ۱۷۱؛ صحيح مسلم، دار احياء التراث العربي، ج ۳، ص ۱۳۴۲، سنن ابي داوود، ج ۳، ص ۲۹۹؛ الجامع الصحيح، ج ۳، ص ۶۱۵، المحلي، ج ۱، ص ۶۹- ۷۰. [۹۳] ر. ك: التراتيب الاداريه، ج ۲، صص ۳۶۴- ۳۶۶. [۹۴] ر. ك: فواتح الرحموت، ج ۲، صص ۱۵۶- ۱۵۸؛ سلم الوصول، ج ۳، صص ۱۷۶- ۱۷۷؛ السنة قبل التدوين، صص ۳۹۶، ۴۰۴- ۴۰۵؛ اختصار علوم الحديث، ص ۱۸۲ ارشاد الفحول، ص ۶۹. [۹۵] اصول سرخسي، ج ۲، صص ۱۳۴- ۱۳۵. وي سپس آن را نقد و رد مي‌كند.
📌*برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها* ...علامه شيخ محمّد حسين كاشف الغطاء مي‌گويد: «كتابهاي شيعه از صدر اسلام، و قرن اوّل، مثل كتاب سليم بن قيس، پس از آن تا قرن يازدهم و بعد از آن، بلكه تا امروز همه ي كتابهاي شيعه كه به احوال امامان، و پدرشان: آيت كبري، و مادرشان: صديقه ي زهرا عليهاالسلام پرداخته و همه ي كساني كه در شرح زندگاني و احوال آنان كتاب نوشته اند، تقريباً يا تحقيقاً در ذكر مصائب بضعه ي طاهره، اجماع دارند كه پس از رحلت پدرش: مصطفي، ستمگران به صورتش زدند و بر گونه اش سيلي چنان كه چشمانش سرخ شد و گوشواره اش شكست و به در فشرده شد، پهلويش شكست و فرزندش را سقط كرد و هنگامي كه از دنيا رفت، نشانه‌هاي تازيانه همچون بازوبند بر روي بازويش باقي بود. سپس شاعران اهل بيت عليه السلام اين قضايا و مصائب را دستمايه ي خود قرار دادند و در اشعار، و مرثيه‌هاي خود به نظم كشيدند و آن را از مسلّمات گرفتند. از جمله: كميت و سيد حميري و دعبل خزاعي و نميري و سلامي و ديك الجن و پيش و پس از آنان، تا عصر حاضر... » [۱۴۶]. [۱۴۶] جنةالمأوي، صص ۷۸- ۸۱. @rezayatazendegi
📌 برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها ...براي آنكه به مردم گفته نشود كه زهرا عليهاالسلام پس از آن به خويشتن بازگشت، و يا با فلاني پيغام داد كه: از آنان راضي شده است، وصيت كرد كه شبانه دفن شود. همچنين ادعا مي‌شود و بلكه واقعاً در عمل انجام شده كه: دفن شبانه سنت است. [۲۲۱] بنابراين براي تداوم خشم زهرا عليهاالسلام از غاصبان و متجاوزان دفن شبانه كافي نيست. لذا وصيت كرد كه بر جنازه اش حاضر نشوند، و بر پيكرش نماز نگزارند، و قبرش پنهان بماند. كوشيدند چند قبر را نبش كنند تا به جنازه اش دست يابند و بر او نماز گزارند، اما علي عليه السلام جلوگيري كرد. [۲۲۲]. @rezayatazendegi
📌 برشی از کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها باز كردن در توسط علي عليه السلام يا حداقل پاسخ وي به آنان از پشت در از دو حال خارج نيست: يا به دستور آنان با ابوبكر بيعت مي‌كند كه در اين صورت كاري شبيه به پذيرش مشروعيت كارهاي آنان انجام داده است در حالي كه هرگونه دلالتي بر حقانيت آنان را از اساس مردود مي‌داند. يا فقط به مهاجمان پاسخ مي دهد و از پذيرش خواسته ي آنان امتناع مي‌ورزد. اين كار مهاجمان را به مجادله، و تلاش براي تأثيرگذاري بر او با بيان كلمات درشت و خشن، يا نرم و ملايم، و حتي بيرون بردن علي عليه السلام براي بيعت، وامي داشت. *اين اقدام علي عليه السلام به آنان فرصت قلب حقايق و تشويه امور، و ادعاي آنچه خوشايندشان بود، مي‌داد، به گونه اي كه علي عليه السلام را بشكنند و حقيقت را براي مردم وارونه جلوه دهند. خصوصاً كه حاكم و مسلطند و دنياخواهان به سويشان گردن فراز مي‌كنند و چاپلوسان خود را به آنان نزديك. * آنان به مردم خواهند گفت كه ما براي تعزيت و احوال پرسي آمديم اما علي عليه السلام بر ما حسادت ورزيد و روي خود حساب كرد و با اعتماد به مواضع و قدرت خويش و نزديكي به رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و شجاعت خود، و همسري دختر رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله و پدري حسن و حسين، با كلمات گزنده و نيش دار، با ما به عُنف مقابله كرد. پس او متجاوز است و ما قرباني؛ او حسود و كينه توز، و مهاجم و مغرور است و در امري كه انصرافش را از آن اعلام كرده، طمع دارد. چه هنگامي كه علي عليه السلام مشغول تجهيز رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله بود، در ميان مردم شايعه كردند كه او خلافت را نمي خواهد. @rezayatazendegi
حکمت ۳۱ نهج البلاغه ۳۱- وَ سُئِلَ ( عليه السلام ) عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَي الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَي الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَي الْخَيْرَاتِ وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَي عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَي مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ الْكُفْرُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَي التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَي الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ وَ الشَّكُّ عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلَي عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا . قال الرضي : و بعد هذا كلام تركنا ذكره خوف الإطالة و الخروج عن الغرض المقصود في هذا الكتاب . ترجمه حکمت در پست بعدی @rezayatazendegi
حکمت ۳۱ نهج البلاغه  و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، فرمود:) 🌷 ۱- شناخت اقسام ايمان 🔸🔹🔹🔸 بر چهار پايه استوار است، ، ، و . 🔹🔸🔹🔸صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. ، ، ، . آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوتهايش كاستي گيرد، و آن كس كه از آتش جهنم مي ترسد، از حرام دوري مي گزيند، و آن كس كه كه در دنيا مي ورزد، ها را ساده پندارد، و آن كس كه را انتظار مي كشد در نيكيها مي كند. 🔹🔸🔹🔸يقين نيز بر چهار پايه استوار است، زيركانه، دريافت حكيمانه واقعيتها، گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان، پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيتها نگريست، را آشكارا بيند، و آنكه حكمت را آشكارا ديد، آموزي را شناسد، و آنكه عبرت آموزي شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مي زيسته است. 🔹🔸🔹🔸و عدل نيز بر چهار پايه برقرار است، فكري ژرف انديش، دانشي عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داوري كردن، بودن در شكيبايي. پس كسي كه درست انديشيد به ژرفاي دانش رسيده، و آن كس كه به حقيقت رسد، از چشمه زلال شريعت نوشد، و كسي كه باشد در كارش نكرده با در ميان مردم زندگي خواهد كرد. 🔹🔸🔹🔸و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است، امر به ، نهي از $منكر، در هر حال، و با ، پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است، و آن كس كه از ها نهي كرد، بيني را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او آورد، و روز قيامت او را سازد. 🌷۲- شناخت اقسام كفر و ترديد ⭕️⭕️⭕️⭕️و كفر بر چهار ستون پايدار است، كنجكاوي دروغين، و ، انحراف از ، و دشمني كردن، پس آن كس كه دنبال وهم و كنجكاوي دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزه جويي و نزاع پرداخت از ديدن حق نابيناست، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويي را زشت، و زشتي را نيكويي پندارد و سرمست گمراهي هاست، و آن كس كه دشمني ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات از مشكلات دشوار است، 🌷و شك چهار بخش دارد، ⭕️⭕️⭕️⭕️ در گفتار، ترسيدن، دودل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن. پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكي بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزي ترسيد همواره در حال عقب گرد است، و آن كس كه در و دودلي باشد زير پاي كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث شد و به تباهي دنيا و آخرت گردن نهاد، هر دو جهان را از كف داد. @rezayatazendegi