eitaa logo
محسن ریسمان سنج
627 دنبال‌کننده
206 عکس
219 ویدیو
7 فایل
خوشحال میشم نظرتون رو بگید امری هم بود در حد توان در خدمتم @MRismansanj
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ مگر نباید مجازات مسئول متخلف بیشتر از متخلف عادی باشد؟! قسمت دوم. 2️⃣ سیره امیر المومنین(ع) درباره تخلف کارگزارانش: ▫️مقایسه مجازات ابن هرمه با خائن یا مختلس عادی: 🔹در شریعت "حبس ،همراه با تنبیه بدنی" (+) اقلاً برای سه نفر ثابت است: اختلاسگر،غاصب و خائن (+) 🔹به حسب روایت سکونی از امام صادق(ع) ،امیر المومنین(ع) مردی که گوشواره از گوش کنیزکی ربوده و فرار کرده بود را چنین محکوم کرد: این کار سرقت نیست بلکه هجوم غارتگرانه است [لذا به عنوان سارق دست او را نبرید] او را کتک زده و زندانی کنید. (+) 🔹اما برای ابن هرمه_که کارگزار ایشان در بازار اهواز بوده و خیانت کرده_مجازاتی سنگین‌تر از اختلاس گر یا خائن عادی(که حبس و کتک است) قرار داد: _اعلان عمومی خیانتش به مردم _بیرون آوردن از زندان در جمعه و زدن ۳۵ تازیانه _گرداندن در بازار بشکل بسیار خفت بار و تحقیر آمیز _دوپا را در زنجیزکردن( به استثناء وقت نماز) _عدم اجازه خلوت کردن با ملاقات کننده(ممنوع الملاقات) _اگر کسی به او دلداری داد ،او هم حبس و تازیانه شود! _منع هواخوری شبانه در حیاط زندان بخلاف سایر زندانیان(الا در صورت احتمال تلف شدن). _اگر توان وتحمل داشت ،بعد از گذشت ۳۰روز باز ۳۵ تازیانه دیگر _قطع حقوقش از بیت المال (+) 🔹مضمون قسمتی از هم موید این سخت گیری بر کارگزار خائن است:"معاونان خویش را بادقت زیر نظر بگیر.اگر یکی از آنان دست به خیانت گشود وجاسوسان تو به اتفاق آنرا گزارش کردند؛برای اثبات آن جرم کافی است و نیازی به شاهد دیگر نیست. او را تنبیه بدنی کن و آنچه را به دست آورده از او بگیر و به ذلت و خواری در آور و نشان خیانت بر او بگذار و طوق ننگ بر گردنش بیاویز"(+) 🔺نتیجه اینکه جرم ابن هرمه چه اختلاس بوده باشد ،چه خیانت،مجازاتش برای فرد عادی حبس و کتک است ؛اما بخاطر کارگزار حکومت اسلامی بودن ،شاهد عقوبت مضاعف در او هستیم. مضمون آن مجازات‌های اضافی در دستور به مالک اشتر درباره کارگزاران هم هست. ▫️مقایسه مواجهه‌ی حضرت با زیاد بن ابیه و دستبرد زننده عادی به بیت المال: 🔸وقتی عبدالله بن عباس والی بصره بود،زیاد بن ابیه جانشین او در برخی نواحی اهواز و فارس و کرمان بود . حضرت به او می‌نویسد: "به خدا سوگند می خورم،سوگندی راست که اگر به من خبر رسد که در غنائم مسلمانان به اندک و یا بسیار، خیانت کرده‌ای، چنان برتو سخت بگیرم که تهی‌دست شوی و هزینه زندگی بر دوشت سنگینی کند و حقیر و خوار گردی." (+) 🔸حضرت اینجا حتی مقابل دستبرد صغیر از بیت المال توسط کارگزار، چنین عقوبتی می‌شمارد در حالی که به حسب روایت صحیح ،وقتی مردی عادی کلاه‌خود از غنائم دزدید ،حضرت درباره‌اش فرمود:" من هرگز دست کسی را برای دزدیدن چیزی که در آن سهم دارد قطع نمی‌کنم"(+) 🔸در مورد دیگری که مردی عادی از بیت‌المال چیزی دزدید ،باز اجازه حد سرقت نداد ؛ چون در آن مال (بیت المال) برای سارق نصیب بود. (+) از این‌روست که فقهاء اتفاق نظر دارند که اگر آنچه از بیت المال ربوده شده کمتر یا اندازه سهم او از بیت المال بوده ،" حد"دزد بر او جاری نمی‌شود. (+) 🔸چنین فردی برای دستبردش به بیت المال حداکثر تعزیر می‌شود اما اگر او کارگزار باشد _حتی اگر دستبردش اندازه سهمش ازبیت المال باشد_ آن عقوبت سخت وعده داده شده به زیاد در انتظارش بود؛ که عقوبتی مضاعف از یک فرد عادی است. 🔻حرف نهایی: 🔹بنظر می‌رسد بیش از این نیز می توان برای این حکم دلیل آورد . جا دارد در فضای نخبگانی کشور چنین احکام مضاعفی برای کارگزاران و منتسبین حکومت اسلامی پژوهش و بررسی شود و سپس در فضای فرهنگی –سیاسی تعقیب و روند شدن آن از طریق مجلس شورای اسلامی دنبال شود. 🔹این‌گونه هم برای کارگزاران و منتسبین بیشتر می‌شود و هم به خاطر رعایت عدل در رابطه با مردم و مسئولان؛حمایت مردمی از حاکمیت اسلامی فزونی می‌گیرد. در حالی‌ که که الان تبعیض موجود(جرم علیه آنها ،عقوبتش مضاعف/جرم خود آنها ،عقوبتش مثل مردم) موجب شکاف بین مردم ومسئولین شده است. 📝برگرفته از یادداشت «لزوم برخورد مضاعف برای کارگزار متخلف» از حجت‌الاسلام . 🎬 @Mostazafin_TV
💠 شهریه خصوصی خلاف انسانیت است...! امام عزیز بعد از اطلاع از اینکه بیتشان در قم به طلابی که برای امام تبلیغ میکنند و رفت و آمد بیشتری به خانه امام دارند شهریه خصوصی میدهد. به سید احمد چنین مینویسند: 🔰 مطلبی که از قم اطلاع رسیده است آن است که شما و آقای ربانی در نظر دارید برای صد نفر شهریه خصوصی قرار دهید؛ به این منظور که در خانه رفت و آمد زیاد شود خیلی از شما تعجب میکنم که باز مرا نشناخته اید من هیچ وقت از این اعمال خلاف انسانی میل ندارم مرتکب شوم و نه شماها مرتکب شوید. در این امور هیچ وقت بدون مراجعه به من اقدامی نکنید؛ گرچه ممکن است این خبر هم مثل بیشتر اخبار باشد. در هر صورت مطلعم کنید و این نحو افکار را از خود دور کنید. به خانواده محترمه سلام برسانيد إن شاء الله تعالی هر دو خوب و سعادتمند باشید. والسلام پدرت 📚صحیفه امام، جلد ۲، صفحه 336 🌸@ali_samimi71
«وبینار» تفریح بانوان و نشاط اجتماعی؛ آسیب ها و فرصت ها مهمان برنامه: آقای دکتر ابوالفضل اقبالی دکتری جامعه شناسی فرهنگی و پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده سرکارخانم دکتر فریده باقری دکتری جامعه شناسی و فعال اجتماعی مجری برنامه: سرکار خانم سمیه همت پور خبرنگار و فعال رسانه‌ای زمان : سه شنبه ۱۴۰۲/۴/۱۳ ساعت ۱۶ لغایت ۱۸ آدرس وبینار: بستر نرم افزار "قرار" https://room.gharar.ir/4ac86411-bfd7-46b1-a130-a91fbe5c7edb ⭕️ قبل از ورود نرم افزار قرار را نصب نمایید.
فصل نو ۱۷ بهمن امید در گام دوم .mp3
42.68M
♨️ برنامه رادیویی ؛ فصل نو 🔺امید صادق 🔹حجت الاسلام و المسلمین ریسمان سنج ▫️معاون مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان 📺 رادیو خوزستان @rismansanj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️غدیر؛ برای چراغانی و قصیده‌خوانی، یا اقامه عدل؟ 🎙 : 💬 زنده نگه داشتن این عید، نه برای این است که چراغانی و قصیده‌خوانی و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست. 💬 ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای است، نه به معنای مقام معنوی. 💬 اینکه از غدیر آن قدر تجلیل کرده‌اند، نه از باب این است که حکومت یک مسئله‌ای است، آنکه هست است. 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیّه 🌷 سالروز ولادت امام کاظم علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
امر به معروف و نهی از منکر تخصصی ✍محسن ریسمان سنج در گذشته جامعه انسانی سادگی و بساطت داشت و این همه نهاد و دستگاه تخصصی ذیل عنوان دولت و دیگر نهادها وجود نداشت. دنیای مدرن و دولت مدرن پیچیدگی های برای جامعه به ارمغان آورده که برای فهم درست مسائل اجتماعی باید به این پیچیدگی ها توجه کرد. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان سامانه خداوند متعال برای پیشگیری، اصلاح و پیشرفت جامعه انسانی، در دوران سادگی و بساطت جامعه، ساده و عمومی و فردی بود یعنی نه نیاز به تخصص خاصی داشت، نه نیاز به مجوز خاصی و نه نیاز به تشکل و گروه. در جامعه ای که همه چیز ساده و بسیط بود فریضه هم همینگونه بود. اما در دوران مدرن به نسبت به پیچیدگی هایی که دولت و جامعه پیدا کرده است امر به معروف و نهی از منکر هم می بایست پیچیدگی پیدا کند و نمی شود مسائل پیچیده جامعه امروز رو با امر به معروف و نهی از منکر ساده و سطحی حل کرد. پیشگیری و اصلاح و پیشرفت جامعه ابعاد و التزامات دیگری پیدا کرده است. اینجاست که ما در زمانه ای که زندگی می کنیم همزمان به دو نوع امر به معروف و نهی از منکر نیاز پیدا می کنیم: ۱. امر به معروف و نهی از منکر عمومی_مردمی: در این نوع از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه که به قرآنی برمی گردد هم آمر به معروف و ناهی از منکر و هم مخاطب فردی از آحاد مردم هستند که حق و تکلیف دارند نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کنند و از رواج گناه و خطا جلوگیری کنند. این دو فریضه وظیفه همه آحاد مردم مسلمان اند و مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی. لذا برای انجام آنها نیازی به مجوز وجود ندارد، نیازی به گروه و تشکل نیست و همه وظیفه دارند در تمام طول روز و در تمام طول زندگی در شرایطی که با یک ناهنجاری روبه رو می شوند یا هنجاری را در حال ترک می بینند به اجرای این واجب الهی مقید باشند. (البته شرایط و ضوابطی دارد که در رساله ها مورد بحث قرار گرفته است و البته هنوز هم جای بحث و گفتگو دارد) و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم از سازماندهی و کار ستادی در این زمینه نهی شده و وظیفه دارد کاری کند که همه مردم این دو واجب را واجب بدانند. ۲. امر به معروف و نهی از منکر تخصصی: در جامعه امروز ریشه بسیاری از امورات زندگی انسان ها به دولت ها و سیاستهایشان برمی گردد شخصی ترین مسائل جامعه دیروز مانند ازدواج و فرزندآوری امروز موضوع دو قانون مهم در کشور هستند که در حال اجرا می باشند. در این نوع از امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح گری جامعه باید به مصاف مسائلی رفت که جنسشان تخصصی هست و مخاطب آن هم سیاست‌گزاران و مسئولان جامعه هستند. اگر چه اصل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان واجب کفایی وظیفه فرد فرد مسلمانان است اما در امر به معروف و نهی از منکر تخصصی مانند مسائل مرتبط با بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، مسکن سازی، بانکداری، اقتصاد و... اولا همه نمی توانند معروف و منکر در آن عرصه را تشخیص دهند و در صورت تشخیص هم راهبری اصلاح گری در آن عرصه کار ساده و همگانی نیست. اینجاست که ضرورت پیدا می شود در مقابل نهادهای حقوقی (دستگاههای حاکمیتی) مجری، نهادهای حقوقی ناظر و اصلاح گر (تشکل) و مردمی تشکیل شود و بصورت تخصصی با رویکرد حل مسئله برای اصلاح و پیشرفت کشور تلاش کند. امر به معروف و نهی از منکر در دیگر یک فعل در یک لحظه گذرا نیست ک تذکر لسانی به صورت بگو و برو نیست بلکه یک فرآیند زمان دار مشتمل بر شناخت نظام مسائل عرصه، اولویت بندی مسئله ها، پیدا کردن راه حل و مطالبه گری اصلاح است . انجام این واجب الهی توسط نخبگان هر عرصه از ضروری ترین و واجب ترین نیازهای امروز ماست. @rismansanj
⭕️ هر راهی جز میدان دادن به مردم به بی‌راهه می‌رسد! 🔹 به عنوان دیده‌بان انقلاب اسلامی در ۱۰ سال اخیر ۱۲ بار فرمودند ما در عقبیم! 🔸یکی از راه‌های تحقق عدالت اجتماعی دخیل کردن خیلی میلیونی در چرخه است. یعنی کارگران هرجایی که کار می‌کنند؛ سهامدار کارخانه خودشان هم باشد. 🔹حرف مکتبی این است : برای عدالت اجتماعی فرصت برابر در ، قدم اول است! قبل از اینکه سراغ درآمدها بروید؛ قبل از اینکه به فکر یارانه‌ها و رزمایش مومنانه باشید. 🔸 برای دوره‌ای که حکومت دست شماست، هزار هزار میلیارد، دو هزار هزار میلیارد سالانه بودجه می‌بندید، می‌تواند یک کار باشد! 🔹اقتصاد مردمی، به زبان ساده، یعنی از نفت گرفته تا زمین و اعتبارات بانکی و ... باید به شکل مساوی و فرصت برابر بین مردم توزیع بشود. 🔸زمین جمهوری اسلامی در اقتصاد کج است! آقای رئیسی به نسبت دولت قبل ارز بیشتری وارد می‌کند اما وضع بهتر نمی‌شود! سر سفره مردم نمی‌آید؛ چون زمین کج است. همان چند ماهی که برجام یک مقداری اجرا شد، فقط وضع دهک‌های بالا خوب شد. 🔹شهید بهشتی سیاست، اقتصاد و فرهنگ قانون اساسی را متناظر چیده بود. یعنی می‌دانست وقتی کارگر به حقش می‌رسد که به لحاظ سیاسی جایی در حکمرانی داشته باشد و در فرهنگ صدایی داشته باشد. 🔸اگر صدای کارگر و کارمند به جایی نرسید، دستش هم در دستگاه‌های حکمرانی بسته بود، حقش هم گیرش نمی‌آید! 🔹۲۰هزار تاجر داریم برایشان یک پارلمانی بزرگ داریم به نام با تمام اختیارات حاکمیتی! اما ۱۵ میلیون کارگر داریم که شورای قسط‌شان فقط ۳ درصد تشکیل شده! حقش بهش نرسیده چون شورای او که ابزار حکمرانی سیاسی اوست کوچک است. 🔺 هیأت‌ برای تعریض و کنایه که نیست! باید آن غرهایی که شنیدید وناراحتی‌هایی که شنیدید را در مسیر درست سامان بدهید. بگویی راه قانونی این است؛ هیأت‌ باید صدای مردم برای مطالبه‌گری باشد! حجت الاسلام قنبریان، حسینیه‌اعظم زنجان @rismansanj
♦️مستاجریم یا صاحب خانه؟ ✍محسن ریسمان سنج ما مستاجرها زندگی عجیبی داریم، منزل آدم که قرار باشد مدام عوض شود انسان به هیچ کجا حس دلبستگی پیدا نمی کند. روی هیچ خانه و ساختمانی نمی شود برنامه ریزی بلند مدت کرد، در هیچ خانه ای نمی شود اصلاحات اساسی ایجاد کرد، تعمیرات خانه را باید به صاحبخانه ارجاع داد تا یا خودش بیایید انجام دهد یا هزینه را از اجاره کم کند... خلاصه اینکه خانه مستاجری هیچ وقت خانه خود آدم نیست و همیشه با آن حس غریبگی داریم. ما در جمهوری اسلامی مستاجریم یا صاحبخانه؟! مسئله اساسی این است که اگر میخواهیم ایرانی آباد و جامعه ای شاداب و حکمرانی ای براساس عدل و حق داشته باشیم باید همه خودمان را صاحب این خانه بدانیم. صاحب خانه هایی مانند اعضای یک مجتمع مسکونی بزرگ که برای مدیریت آن، مدیر ساختمانی انتخاب کرده اند اما وجود آن مدیر ساختمان به هیچ وجه موجب سلب مسئولیت از مالکین نگردیده است. مدیر ساختمان ها می آیند و می روند آنکه می ماند مالک است که باید ملک را برای خودش و فرزندانش حفظ کند و محیطی امن و عدل و آباد برای زندگی فراهم کند. ما نسبت به این کشور و این نظام مستاجر نیستیم صاحبخانه ایم. باید با احساس مسئولیت مسائل کشور را دنبال کنیم. مالک همه همّش آبادی ملکش است. باید برای آبادانی این مِلک و مُلک بکوشیم. چهارم محرم/ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ @rismansanj
51.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت چهارم میزگرد خبرگزاری بسیج خوزستان با موضوع: هفته امر به معروف و نهی از منکر تهیه شده در گروه تلویزیونی سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان‌ کانال های در ایتا و روبیکا؛ 🆔 https://eitaa.com/basijnews_khuzstan 🆔https://rubika.ir/basijnews_khuzstan
جدیدا مد شده وقتی به یه مسئولی میگی فلان جا فساده ، فلان شخص داره دزدی می کنه، فلان ساختار فسادزاست... میگه ما دنبال کاریم برای حاشیه ها وقت نداریم! عجبا و واعجبا مبارزه با فساد برای مسئولی که با رای مومنین سرکار اومده حاشیه محسوب میشه... آقاجان! دیگه گذشت اون دوره که فضای مدیریت تون تاریکخانه بود باید به شفافیت تن بدید به پاسخگویی تن بدید به مبارزه با فساد تن بدید اون که میگه فساد رو جمع کن و نذار به مردم ظلم بشه دنبال حاشیه نیست... دنبال عدالته و عدالت اساس دینه... @rismansanj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه‌ای که رؤیا دارد، به روزمرگی نمی‌افتد! ▶️ : 🔹در جامعه ما ۳ مسئله بحرانی وجود دارد: ۱. محسوسی که مردم احساس می‌کنند مشکلات مال همه نیست. ۲. مردم احساس وجود در کشور نمی‌کنند. ۳. که به نظرم از همه‌اش مهم‌تر است این است که وجود ندارد! رویای یک آینده ممکنی که می‌توانیم به سمتش برویم. 🔸راه حل ما رؤیاسازی است! 🔺یک عده فکر می‌کنند آن که آقا می‌گوید یعنی که آمار این چیز و آن چیز را نشان بدهیم! جهاد تبیین یک بخش جدی‌اش این است که: - به مردم نشان بدهیم ریشه مشکلات کجاست؟! - آیا این مشکلات قابل حل و تغییر هست یا نه؟ - آیا نخبگان برای آن دارند؟ - و در نهایت نشان دهیم این وجود دارد. 🎬 @Mostazafin_TV
ملئت بطونکم من الحرام دعوا شد سر کشتن امام ملئت بطونکم من الحرام دعوا شد سر غارت خیام ملئت بطونکم من الحرام تو سروصدا نمیرسه صدام حسین ای وای حسین ای وای حسین ای وای حسین ای وای @rismansanj امروز هم... یکی از سنگین‌ترین جنگهای نرم تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدورپروری، با حرام‌خوارسازی، با لطایف‌الحیل افرادی را حرام‌خوار میکنند؛ وقتی حرام‌خوار شد، مثل حیوان جلّال،دیگر خیلی مشکل میشود او را از حرام‌خواری دور کرد. رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
1_1666763116.mp3
17.91M
چقدر دنیاتون کوچیکه... @rismansanj
♦️ظاهر و باطن مجلس عزای امام حسین (ع) مثل نمازه یه ظاهری داره و یه باطنی درسته که نماز بدون باطن و بدون حقیقت و بدون روح "تنهی عن الفحشاء و المنکر" نیست ولی اگر همین ظاهر نماز نباشه آدم به باطن و حقیقت نماز راهی داره؟ ظاهر مجلس عزای اباعبدالله همین تکیه ها و هیئت ها و زنجیرزنی ها و دمام زنی ها و دسته جات عزاداری است که موجب شده این مجالس در طول تاریخ حفظ بشه و در عرض جغرافیا تکثیر بشه اساس ظاهر مجلس امام حسین شور و عشق و حرراتیه که رسول خدا فرمود تا ابد سرد نمیشه و ما موظفیم نگذاریم این ظواهر و مناسک تضعیف بشه اما این پوسته و ظاهر برای اینه که ما به یک عمق برسیم به باطن به حقیقت به روح به پیوستن به سپاه تاریخی اباعبدالله و حسینی شدن و حسینی ماندن ورود به ساحت قدسی اباعبدالله همزمان هم به عشق و احساس نیاز داره هم به معرفت و شناخت. به اسم دعوت انسان ها به معرفت و شناخت نباید عمومی بودن و شور و علاقه عمومی به امام حسین رو تخریب کرد. خود اباعبدالله هم هوای همه عزاداراهاش رو داره و حکایتهاش رو زیاد شنیدیم اما باقی موندن در صرف پوسته و ظاهر هم موجب میشه نتونیم به درد امام زمان مون بخوریم. اگه میخواد شور عمومی و عشق همگانی رو تقویت کنه و پاتکی باشه بر تبلیغات رسانه های معاندی که به نام مبارزه با جمهوری اسلامی، کل دین مردم رو نشانه گرفتن... اگر در تلاشه که بگه همه باید پای کار امام حسینی بمونیم که برای همه است... اگر تقویت پوسته و ظاهر مجلس عزا را هدف قرار داده... تلاشش قابل تقدیره ولی تیم مهلا باید دقت داشته باشند محبت امام حسینی نجات بخش جامعه است که ما رو از این ظاهر در مسیر به سمت باطن و حقیقت حرکت بده... وگرنه خود مجلس امام حسین هم بیشتر از یک مخدر و نوستالوژی نمیشه @rismansanj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد کنیم جدی هم نقد کنیم با دلسوزی هم نقد کنیم ولی افراد رو به زور از قطار انقلاب پیاده نکنیم @rismansanj
35.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اصلاح‌گری در دولت تراز اسلامی با قطع دست زیاده‌خواهان از بیت‌المال 🔻حجت‌الاسلام افشار، پژوهشگر انقلاب اسلامی در : 🔹اگر از دولت تراز اسلامی در حکومت علوی صحبت می‌کنیم باید در درجه اول به اصلاح‌گری در لایحه‌های مختلف در ساختار نظام توجه کنیم. 🔹در حکومت عدل، با بهره‌گیری زیاده‌خواهان مخالفت می‌شود. 🔹سهم افراد، بیش از آنچه که در بیت‌المال مطرح است در جامعه عدل علوی جایی ندارد. @sorayatv 🔴 برنامه زنده یکشنبه ۸ مردادماه | ساعت ۲۳:۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دعوت روح‌الله ایزدخواه برای ورود به مجلس، از آنها که ... ✳️ بسم‌الله بگویید و برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، و تحول اساسی در اداره کشور، به میدان بیایید... @dr_izadkhah
🔴 عاشورا به وقت شام! 💢قسمت اول • اعتماد به نفس دستگاه اموی بنی امیه پس از شهادت امیرالمومنین(ع) کل مملکت اسلام را -بزرگتر از خاورمیانه کنونی- یکپارچه در دست گرفتند. قدرت نظامی برتر منطقه در مقابل روم و ایران شدند! عمده فتوحات در دوره آنان انجام شد توانستند خلافت اسلامی را تبدیل به سلطنت و حتی آنرا موروثی کنند و این کار را هم بنام اسلام کردند! قدرت و هژمونی تبلیغاتی شان از نظامی شان بیشتر بود و توانستند -یعنی علی(ع)- را نه فقط از خلافت محروم بلکه فضایل او را از زبانها جمع کنند و بالاتر از آن سبّ و لعن او را بر زبانها در همه شهرها جاری کنند! تا عاشورا ۲۰ سال از اجرای این سیاست تبلیغاتی می گذشت و کاملا خود را موفق می دیدند! ⬅️ بنظرتان اینها به دستگاه اموی اعتماد به نفسی نمی دهد که ماجرای مخالفت حسین(ع) را خُرد ببیند و گمان کند از عهده اش بر می اید؟ حسین(ع) بیشتر از علی(ع) فضیلت در چشم مردم نداشت وقتی صاحب لیله المبیت و خندق و خیبر را می توان تا مرتبه سبّ و لعن کشاند چرا نوه رسول الله -که خاطرات کودکی با پیامبر دارد- را نتوان خارجی و مارق و کافر جا زد؟! این واقعا از دستگاه تبلیغاتی اموی و آنها بر می آمد! • گوشه ای از تدابیر اموی درباره عاشورا ولایتعهدی یزید را در یک پروژه ۹ساله (۵۱ تا۶۰ق) به تدریج دنبال کردند. سران را خریدند و مخالفان را ترساندند طوری که فقط چند مخالف محدود از جمله امام حسین(ع) ماند! تدبیر دارالندوه ای سران کفار مکه برای قتل پیامبر(ص) را، درباره حسین(ع) بازتولید و اجرایی کردند و این بار جای لیلة المبیت ، عاشورا رقم خورد! از خود نمی پرسید برای جنگیدن با نزدیک به ۷۰نفر ، چرا لشکر ۳۰ هزار نفره آوردند؟! چرا؟! (بین ۲۲هزار تا ۳۵هزار گزارش شده است) ⬅️ برای این بود که دست همه قبایل کوفه به این خون آلوده شود! اینجور انتقام و خون خواهی هم منتفی می شد! - لذا حتی سرها را به نسبت قبایل تقسیم و جنایت پیشه گان قبایل در کربلا را( شمر، حرمله، خولی و...) حامل سرها کردند: هوازن ۲۰ سر، بنوتمیم ۱۷ سر، بنو اسد ۶سر، مذحج ۷سر، دیگر قبایل ۹سر! • البته عده ای هم از جنگ گریختند از لشکرهای ۱۰۰۰نفری اعزامی به کربلا ۳۰۰ تا ۴۰۰ می رسیدند و بقیه بخاطر کراهت از قتل حسین(ع) در بیابان متواری می شدند. روز عاشورا همین ها بر تلی جمع شده بر حسین(ع) ندبه و برای پیروزی اش دعا می کردند! این تماشاگران که دو سومِ کل بودند اگر بجای تماشاگری و گریه مذموم یک تکبیر گفته به حسین ملحق می شدند کار تمام بود! کلیشه دوصف در کربلا ، غلط مشهور است! سه صف بود؛ صف تماشاگران در همان کربلا بزرگتر بود! اینها مقصران همیشه تاریخ اند! • معادله را یک زن بهم زد! در چنین شرایطی اعتماد به نفس تبلیغاتی اموی بیجا نبود. او بیرون منطقه کوفه اصلا پنهان کرده بود که اینها خاندان رسول الله اند! مثل اسیران مرزها و کشور گشایی داشت واردشان می کرد! مردم شام اصلا نمی دانستند پیامبر غیر از بنی امیه خویشاوندی دارد!!! برای کوفه هم آنجور تدبیر کردند که مخالفتی برنخیزد! ❗️همه چیز درست و محاسبه ها دقیق بود اگر زینب(س) نبود! امام سجاد(ع) تا شام در بیماری است و خطبه ای نخوانده؛ همه حماسه این روزها مال زینب و بچه های زیر چتر اوست (مثل فاطمه صغری، امام باقر و...) - در کوفه و شام خطبه هایش و در مسیر تدبیرهایش ، عاشورا را جا انداخت و دستگاه عجیب تبلیغاتی اموی را در هم شکست! وقتی جا زده اند اینها اسیران خارجی بلکه مشرک اند (مثل ترک و دیلم) ، مردم برایشان زکات می ریختند! یک کلمه فریاد می شد: زکات برما حرام است! مسلمانان مفتون شده در دستگاه اموی را میخکوب می کرد که اینها مساله شرعی از کجا می دانند؟! زکات فقط بر بنی هاشم از خاندان رسول الله حرام است! و حالا گوشها تیز بود که بشنوند: اینها دختران و بچه های خودِ رسول الله اند! و طلسم اموی باطل می شد! عبیدالله در مواجهه اول با حماسه زینب(س) گفت:... اکذب احدوثتکم! خدا احدوثه شما را تکذیب و باطل کرد! - احدوثه از حدیث است در سوره مومنون خداوند سلاطین کفر را "احادیث" می خواند. سرجمع یعنی افسانه و اسطوره و تاریخ! در واقع گفت نظریه امامت و ولایتی که ادعا می کنید خدا برایتان جعل کرده ، یک اسطوره و افسانه بود! خدا شما را یاری نکرد و در عاشورا کشت! - زینب(س) با کلام و تدبیرش می خواهد ثابت کند "احدوثه" سلطنت اموی( و هر سلطنتی) است و امامت و حسین(ع)، "اولوا بقیه" (۱۱۶ هود و مقابل احدوثه) است. ماجرای زینب(س) از اینجا شروع می شود! استاد قنبریان/ ۶ مرداد ۱۴۰۲ / هیئت الزهرا دانشگاه شریف @rismansanj
🔴 عاشورا به وقت شام! 💢 قسمت دوم احدوثه یا اولو بقیه؟! عبیدالله اولین اقدام زینب کبری(س) را در کوفه دید. به او تهاجم کرد که: "خدا شما را کشت و مفتضح تان کرد و اکذب احدوثتکم(افسانه تان را باطل کرد)!" منظورش ادعای امامت و ولایت از جانب خدا بود که ظاهرا در کربلا یاری (از خدا و مردم) نشد! در قرآن این دوگانه مقابل هم هست: - احدوثه: "جعلناهم احادیث"(۴۴مومنون) که درباره تکذیب کنندگان الهی همان طواغیت و سلاطین جوراست: "آنها را احادیث قرار دادیم"؛ یعنی فقط خبری از آنها ماند، افسانه شدند و به تاریخ پیوستند! - اولوا بقیه: "...اولوا بقیه ینهون عن الفساد فی الارض"(۱۱۶ هود) در مقابل قرآن، کسانی را که نهی از فساد در زمین می کنند "اولوا بقیه" یعنی صاحبان بقاء و نامیرا می خواند. آنها باقی اند "مابقی الدهر"! از آنها فقط جسمی می میرد که حضور دائمی شان را بیشتر می کند. زینب کبری(س) باید نشان دهد که حسین(ع) نامیرا است چون برای نهی از فساد در زمین برخاست! و یزید و دستگاه اموی، احدوثه است؛ جولانی است که به زودی تمام میشود! این دریافت، یک مجاهد و کنشگر است. اگر حرکت خود را در مدار "اولوا بقیه" دید ، دیگر جایی برای نگرانی نیست . این شکست های ظاهری و حتی کشته شدن و اسارت همه مقدمه پیروزی بزرگ و نامیرایی است. اگر جریان مقابل خود را هم "احدوثه" دید ، بالانشینی و سلطه و طمطراق او ناامیدش نمی کند و می داند او رو به افول و تمام شدن است. ⬅️ در همه آن مصائب و ناملایمات جاری این درک بزرگ به زینب کبری(س) و اسیران، امید داد. امیدی که طلیعه پیروزی شد. بنی امیه بر چه حسابی امامت و ولایت را احدوثه خواند؟! دستگاه اموی تبلیغات و پروپاگاندای خود را بر یک نظریه مبنا استوار کرد. و فقط افزایش بوق چی هایش نبود! دو دستی کار می کرد: -در صحنه واقعیت، کاری می کرد و حادثه ای می ساخت در صحنه ذهنیت، با دستگاه تبلیغاتی خود آنرا به صورت دلخواه روایت می کرد و برساخت خود را در اذهان مردم هک می کرد. ساخت دوگانه جماعت-امامت! تنها خلیفه ای که غیر از نص الهی، جماعت مردم با او بیعت همگانی، عمومی و علنی کردند، حضرت علی(ع) بود! به تحقیق بیعت او جمع بین "عموم مردم مدینه"،"نمایندگان شهرهای بزرگ اسلام( کوفه، بصره، مصر) " و "اهل حِلّ و عقد" بود که چنین بیعت فراگیری برای احدی در حجاز بلکه در ایران و روم و یونان گزارش نشده است! بنی امیه می خواست با چنین خلافتی، دوگانه امامت یا جماعت بسازد! این اوج توانایی تبلیغاتی و منقلب کردن واقع بود! خودشان بر علی(ع) شوریدند( جنگ صفین)، دیگر امتیاز خواهان را هم شوراندند( جنگ جمل)؛ بعد از این شورش های خود ساخته علیه امامت، عکس هوایی گرفتند که: دوره علی(ع) دوره تفرقه و شکستن جماعت است!با دستگاه تبلیغاتی دوگانه جماعت-امامت را پروراندند و جا انداختند که جماعت مسلمین ، با ادعای امامت همراه نیست! و خود را جانب جماعت قرار دادند! در زمانه ما این ترفندی اموی با دوگانه جمهویت- ولایت بازتولید میشود ! عجبا که برخی طرفداران ولایت را هم قانع می کند ایندو مقابل هم اند! استاد قنبریان / ۷ مرداد ۱۴۰۲ / هیئت الزهرا دانشگاه شریف @rismansanj
🔴 عاشورا به وقت شام! 💢 قسمت سوم قطار آقایان نصیحت! بنی امیه وقتی دوگانه جماعت_امامت را در جامعه جا انداختند، نه فقط علیه "" خرجش کردند؛ بلکه علیه اعتراض و قیام و "" هم علیه خود بکارش گرفتند! در آستانه قیام حسینی علیه سلطنت موروثی اموی و خلافت نامسلمانی مثل یزید آقازادگان و شخصیت هایی قطار می شوند با تکیه بر همین نظریه مبنا ، حسین(ع) را نهی و نصیحت کنند: - عبدالله بن عمر گفت: از خدا بترش و تفرقه در جماعت نساز! - نمایندگان عمروبن سعید بن عاص -حاکم مکه- وقت خروج امام از مکه گفتند: آیا از خدا نمی ترسی که از جماعت خارج و بین این امت تفرقه می افکنی؟! - عمره بنت عبدالرحمن نجاری -شاگرد عایشه- همین مضمون را با نامه برای امام نوشت! - عمروبن حجاج -از دعوت کنندگان امام که حالا موکل فرات و مانع آب خوردن همراهان امام شده بود- می گفت: ما اطاعت امام(یزید!) را کنار نگذاشته و از جماعت کناره گیری نمی کنیم! - و... زینب و ما ادراک ما زینب! زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) و آن زن و بچه های اسیر شده مقابل چنین دسیسه کامل و حساب شده و هژمونی تبلیغاتی، کارستان کردند. اعتماد آنها به خدا (وعده اولوا بقیه) و وجدان مردم بود؛ مردمی که مفتونِ فتنه تبلیغات اموی شده بودند! زینب اگر می توانست عواطف مردم را به حسین(ع) بازگرداند ، "ملامت" و بعد "تنفر" و بعد "انتقام" را به جماعت برمی گرداند! توطئه (با حضور همه قبایل کوفه در کربلا) را می شکست و زمینه خون خواهی ها و قیامها فراهم می شد! و زینب(س) در ورودی کوفه، به عالی ترین صورت از این کار برآمد. تماشاگران دیروز کربلا که امروز برگشته و می گریستند را ستایش نکرد بلکه ملامت را بر جان آنها نشاند و زمینه اتفاقات بعد فراهم شد. استاد قنبریان/ ۷ مرداد ۱۴۰۲ / هیئت الزهرا دانشگاه شریف @rismansanj