eitaa logo
چشمه معرفت
168 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.9هزار ویدیو
26 فایل
🔶کانال چشمه معرفت http://eitaa.com/river1399 👨🏻‍💻راه ارتباط با ادمین @Falsafe_Erfan12
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 تدریس اسفار لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است. علامه : 🔸 من‌ وقتی‌ از تبریز به‌ قم‌ آمدم‌ و درس‌ «أسفار» را شروع‌ کردم‌، و طلاّب‌ بر درس‌ گرد آمدند و قریب‌ به‌ یکصد نفر در مجلس‌ درس‌ حضور پیدا می‌کردند؛ حضرت‌ آیت‌الله‌ رحمت‌الله‌ علیه‌ اوّلاً دستور دادند که‌ شهریّۀ طلاّبی‌ را که‌ به‌ درس‌ «أسفار» می‌آیند قطع‌ کنند. و بر همین‌ اساس‌ چون‌ خبر آن‌ به من‌ رسید، من‌ متحیّر شدم‌ که‌ خدایا چه‌ کنم‌؟ اگر شهریّۀ طلاّب‌ قطع‌ شود، این‌ افراد بدون‌ بضاعت‌ که‌ از شهرهای‌ دور آمده‌اند و فقط‌ ممرّ معاش‌ آنها شهریّه‌ است‌ چه‌ کنند؟ و اگر من‌ بخاطر شهریّۀ طلاّب‌، تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌ لطمه‌ به سطح‌ علمی‌ و عقیدتی‌ طلاّب‌ وارد می‌آید!؟ من‌ همینطور در تحیّر به سر می‌بردم‌، تا بالاخره‌ یک روز که‌ بحال‌ تحیّر بودم‌ و در اطاق‌ منزل‌ از دور کرسی‌ می‌خواستم‌ برگردم‌ چشمم‌ به دیوان‌ حافظ‌ افتاد که‌ روی‌ کرسی‌ اطاق‌ بود؛ آن‌ را برداشتم‌ و تفأّل‌ زدم‌ که‌ چه‌ کنم‌؟ آیا تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌، یا نه‌؟ این‌ غزل‌ آمد: من‌ نه‌ آن‌ رِندم‌ که‌ ترک‌ شاهد و ساغر کنم محتسب‌ داند که‌ من‌ این‌ کارها کمتر کنم‌ من‌ که‌ عیب‌ توبه‌ کاران‌ کرده‌ باشم‌ بارها توبه‌ از مِی‌ وقت‌ گل‌ دیوانه‌ باشم‌ گر کنم‌ ... باری‌، دیدم‌ عجیب‌ غزلی‌ است‌؛ 🔸 این‌ غزل‌ می‌فهماند که‌ تدریس‌ «أسفار» لازم‌، و ترک‌ آن‌ در حکم‌ کفر سلوکی‌ است‌. و ثانیاً یا همان‌ روز یا روز بعد، آقای‌ حاج‌ أحمد خادم‌ خود را به‌ منزل‌ ما فرستادند، و بدینگونه‌ پیغام‌ کرده‌ بودند: ما در زمان‌ جوانی‌ در حوزۀ علمیّۀ اصفهان‌ نزد مرحوم‌ جهانگیر خان‌ «أسفار» می‌خواندیم‌ ولی‌ مخفیانه‌؛ چند نفر بودیم‌، و خُفیةً بدرس‌ ایشان‌ می‌رفتیم‌، و امّا درس‌ «أسفار» علنی‌ در حوزۀ رسمی‌ به هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست‌ و باید ترک‌ شود! 🔸 من‌ در جواب‌ گفتم‌: به‌ آقای‌ بروجردی‌ از طرف‌ من‌ پیغام‌ ببرید که‌ این‌ درس‌های‌ متعارف‌ و رسمی‌ را مانند و ، ما هم‌ خوانده‌ایم‌؛ و از عهدۀ تدریس‌ و تشکیل‌ حوزه‌های‌ درسی‌ آن‌ برخواهیم‌ آمد و از دیگران‌ کمبودی‌ نداریم‌. 🔸 من‌ که‌ از تبریز به قم‌ آمده‌ام‌ فقط‌ و فقط‌ برای‌ تصحیح‌ عقائد طلاّب‌ بر اساس‌ حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین‌ و غیرهم‌. در آن‌ زمان‌ که‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ با چند نفر خُفیةً به‌ درس‌ مرحوم‌ جهانگیرخان‌ می‌رفتند، طلاّب‌ و قاطبۀ مردم‌ بحمدالله‌ مؤمن‌ و دارای‌ عقیدۀ پاک‌ بودند؛ و نیازی‌ به‌ تشکیل‌ حوزه‌های‌ علنی‌ «أسفار» نبود؛ 🔸 ولی‌ امروزه‌ هر طلبه‌ای‌ که‌ وارد دروازۀ قم‌ می‌شود با چند چمدان‌ (جامه‌دان‌) پر از شبهات‌ و اشکالات‌ وارد می‌شود! 🔸 و امروزه‌ باید به درد طلاّب‌ رسید؛ و آنها را برای‌ مبارزۀ با ماتریالیست‌ها و مادّیّین‌ بر اساس‌ صحیح‌ آماده‌ کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه‌ را بدانها آموخت‌؛ و ما تدریس‌ «» را ترک‌ نمی‌کنیم‌. ولی‌ در عین‌ حال‌ من‌ آیت‌الله‌ را حاکم‌ شرع‌ می‌دانم‌؛ اگر حکم‌ کنند بر ترک‌ «أسفار» مسأله‌ صورت‌ دیگری‌ به خود خواهد گرفت‌. پس‌ از این‌ پیام‌؛ آیت‌الله‌ بروجردی‌ دیگر به هیچ وجه‌ متعرّض‌ ما نشدند، و ما سال های‌ سال‌ به تدریس‌ فلسفه‌ از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول‌ بودیم‌. و هر وقت‌ آیت‌ الله‌ ‌برخوردی با ما داشتند بسیار احترام‌ می‌گذاردند، و یک‌ روز یک‌ جلد قرآن‌ کریم‌ که‌ از بهترین‌ و صحیح‌ترین‌ طبع‌ها بود بعنوان‌ هدیّه‌ برای‌ ما فرستادند.  📗 بیان فوق به نقل از علامه می باشد (مهرتابان، ص ۱۰۴ - ۱۰۶ ) 🆔@river1399 http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
⭕️ آمار تکان‌دهنده از سقط جنین در ایران؛ مرگ‌ومیر ناشی از سقط جنین در کشور پنج برابر کروناست 🔻دکتر رضایی آدریانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم‌ در نشست تخصصی بررسی مسئله سقط جنین: ◻️ در موضوع کرونا سالی ۷۰ هزار مرگ و میر داریم و کل کشور درگیر آن شده است؛ اما در مسئله سقط جنین حداقل ۵ برابر آمار کرونا مرگ و میر دارد؛ آن هم در شرایطی که در تهدید جمعیتی هستیم ولی هنوز حساسیت واقعی در کشورمان اتفاق نیفتاده است. 🔻در مسئله سقط جنین، سه دیدگاه در دنیا وجود دارد. ◻️دیدگاه اول می‌گوید جنین تا زمانی که به دنیا نیامده است جایگاه انسانی ندارد. همان‌طور که مادر درباره ناخنش تصمیم می‌گیرد اختیار جنین را نیز دارد. ◻️دیدگاه دوم می‌گوید که جنین از همان ابتدا یک انسان است و کسی حق تعدی به آن را ندارد. ◻️دیدگاه سوم می‌گوید که جنین یک انسان بالقوه است که در مراحل جنینی از یک مرحله به بعد به انسان تبدیل می‌شود. ◻️ در سونوگرافی ضخامت پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود و این ضخامت و چند شاخص دیگر را به نرم‌افزار می‌دهند و این نرم‌افزار تحلیل می‌کند و می‌گوید که مثلاً یک در ۳۷۲ جنین معلول است و ۳۷۱ در ۳۷۲ جنین سالم است. اشکال ما این جا است که یک در ۳۷۲ را می‌گوییم ولی نمی‌گوییم که چه مقدار احتمال دارد سالم باشد. این آزمایش‌ها هنوز هیچ قطعیتی ندارد و است. دلیل این موضوع این است که پزشکان را تهدید می‌کنند که اگر بچه‌ای معلولی به دنیا بیاید شمای پزشک باید تا آخر عمر هزینه نگهداری‌اش را بدهید. آزمایشگاه هم به همین صورت است و برای اینکه متحمل این جریمه نشود محکم کاری می‌کند و اگر آزمایش یک در ۴۰۰ باشد می‌گوید که یک در ۲۰۰ است و به مرحله بعدی آزمایش ارجاع می‌دهد. ◻️ سقط جنین‌های ناشی از روابط نامشروع کمتر از ۶ درصد تخمین زده شده است. ◻️ در کشورهای دیگر تنها ۳۵ درصد زنان باردار را می‌فرستند برای غربالگری آن هم زنانی که سن بارداری‌شان بالاست. به نظر می‌رسد ما را در وضعیتی قرار داده‌اند که این تعداد سقط انجام شود و تولدها کاهش یابد. بیشتر بخوانید:👇 hawzahnews.com/news/984128 فیلم کامل نشست: hawzahnews.com/news/984723 🆔@river1399
Photo from
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شرح حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ» 🎙 بیانات آیت الله جوادی آملی 🆔@river1399 🆔 @serajnet
در محضر آیت الله خوشوقت: 📌بهترین نحوه‌ی زیارت امام رضا(ع) 🔹س: عازم زيارت مشهد مقدس هستم؛ لطفاً درباره ی بهترين اعمال در زيارت حضرت رضا علیه السَّلام بفرماييد. 🔸ج: بهترين اعمال تقوا است. تقوا را مراعات كنی، بهترين زيارت نصيبت شده است ان شاء الله. اگر گناه كنی و به آنجا بروی، همه ی زيارت ها را هم بخوانی، مبغوض حضرت علیه السَّلام هستی. گناه تا اين حد خطرناک است. هر وقت خواستی كارت قبول شود، خدا اعلام كرده: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ». فوراً بايد تصميم بگيری و تقوا را مراعات كنی، كار درست می شود؛ و الّا اگر گناه كنی و به آنجا بروی، اگر تا صبح در حرم مطهر بيتوته كنی، چيزی گيرت نمی آيد. تقوا، تقوا اكسير اعظم است... 🆔@river1399 🕌https://eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da ╰┅──────────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 با این اخلاق و رفتار در فاسق خواندن دیگران، اگر ما هم در زمان صدر اسلام بودیم از غاصبان خلافت امیرالمؤمنین(ع) بودیم! غاصبان خلافت افراد عجیبی نبودند. 🆔@river1399 🆔 @serajnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیف زمین بهشت و جهنم از نگاه امام خمینی رحمه الله تعالی 🆔@river1399
استاد : با این که دارای قدرت سیاسی و انقلابی بودند اما کسانی نامه ها نوشتند و جلوی پخش تفسیر عرفانی-فلسفی سوره حمد امام را گرفتند. با این که کتاب های عرفانی امام چاپ شده اما امام در این کتاب حرف هایی می زند که من جرأت بیان آن را ندارم. کسانی که خود را پیرو خط امام می دانید و مخالف عرفان هستید بروید همین کتاب را بخوانید! 🆔@river1399@feghheakbar
آیت الله بهجت ره: ائمۀ ما علیهم‌السلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام می‌گذاشتند؛ ولی ما بی‌حرمتی می‌کنیم، بدگویی می‌کنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بی‌احترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد می‌شود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و… ‌ زمانی، شخصی با صاحب‌ جواهر به مجادله پرداخت؛ صاحب‌جواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربه‌دری اقامت کند. شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خرده‌گرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است. ‌ 🆔@river1399 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اهل سنت پشت سر شیعه نماز نمی خوانند؟ مولوی عبدالحمید 🆔@river1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 فرا رسیدن ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر قم گرامی باد 🌸اشک شادی روز مژگان آمده 🌸خواهر شاه خراسان آمده ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ 🆔@river1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قابل توجه آقای حاج علی اکبری 🔹صحبت‌های بیاد ماندنی استاد رحیم پور ازغدی درباره چگونگی برپایی نماز جمعه‌ی مصداق امر به معروف و نهی از منکری بودن ✍اگر امام جمعه ها به وظیفه انقلابی خودشان عمل می کردند در دولت روحانی این همه بلا سر مردم نمی آمد و حالا هم باید به وظیفه انقلابی خودشان در امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند تا جامعه به آن مسائل مبتلا نشود 🆔@river1399 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔻شاگرد علامه حسن زاده در گفت‌وگو با حوزه نیوز: 🔳 «داشتیم از حوزه ناامید می‌شدیم ولی حسن‌زاده را که دیدیم، به حوزه امیدوار شدیم» ◻️ آیت‌الله بهاءالدینی از من پرسیدند شما درس‌های دیگر کجا می‌روید، گفتم که من اسیر علامه حسن‌زاده هستم، ایشان گفتند آقاجان ما از حوزه داشتیم ناامید می‌شدیم ولی حسن‌زاده را که دیدیم، به حوزه امیدوار شدیم. ◻️روزی که خدمت ایشان نشستم در همان اولین جلسه فرمودند که «دیر شروع نکنید». عرض کردم آقاجان از کجا شروع کنم؟ قرآنی درروی میزش بود،آن را برداشت و گفت «از قرآن، از قرآن. از قرآن...». گفتم چطور باید شروع کنم، گفتند:«بخوانید، بخوانید...». گفتم چطور بخوانم؟ گفتند«از همین شب آقاجان. پاشید، پاشید قرآن را بر روی دست بگیرید، جوری بخوانید که در محضر حضرت رسول اکرم قرآن می‌خوانید». ◻️ ایشان عارف در میدان بود. هم نسبت به‌نظام حاکمیتی اسلام، نظام اجتماعی اسلام و نظام اعتقادی اسلام و در کل نسبت به تمام نظامات اسلامی عارف و نگهبان و نگهدار بود. رابطه‌ای قلبی با مقام معظم رهبری داشتند که بزرگ‌ترین نوشته‌های ایشان نسبت به ولایت است و دست آوردهای ولایی را تقدیم مقام معظم رهبری می‌کند. ◻️ خیلی از آقایان هستند که در محضر ایشان و درس استاد شرکت داشتند، اگر کسی زاویه‌ای نسبت به ولایت پیدا کرد، بدانید که دست‌پرورده ایشان نیست. شاگرد واقعی ایشان کسی است که مثل ایشان مؤدب، متواضع، با ولایت و بامعرفت باشد و صفات استاد را داشته باشد. بیشتر بخوانید:👇 hawzahnews.com/xbq9R
28.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ انتشار برای اولین بار در این کانال‼️ آقای بروجردی مثل اینکه از پیش خدا آمده!!! این جمله یک سرهنگ زمان پهلوی است! راوی این داستان چندی است به سرای آخرت شتافته شادی روح ایشان و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی فاتحه ایی قرائت بفرمایید گفتنی است که از شدت علاقه این مرحوم به آیت الله بروجردی،تنها صوتی هم که از ایشان باقی مانده به بیان داستانی در ارتباط با آیت الله بروجردی پرداخته است!!!!!! 🆔@river1399 🆔 @pedarefetneh2 🔜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن جلاله می فرماید: زن و مرد با هم فرقی نمی کنند😳👌🏻 بشنوید صحبت های ✨ 🆔@Clad_Girls 🆔@river1399
✅نقد مرجعیت را نیز از علامه مصباح قدس سره باید یاد گرفت. 👇👇👇 سوال يكي از دانشجويان: ❓❓ سؤالي که براي ما پيش آمده در واقع بيشتر مربوط به مراجعي است که در شهر قم فعاليّت مي‌کنند. بعضي وقت‌ها مشاهده مي‌شود در بعضي جريانات و اتّفاقاتي که مي‌افتد، مراجع سکوت مي‌کنند؛ در حالي‌که آن چيزي که به نظر ما مي‌رسد اين است که مراجع بايد روشن‌گري کنند، صحبت کنند و نگذارند کار به جائي برسد که رهبري بيايد خودش را هزينه کند، از خودش حرف بزند و باعث شود که همة تهمت‌ها و تيرهاي دشمن به سمت ايشان نشانه برود. غير از مثلاً آقاي نوري همداني ‌که ـ‌خدا را شکر‌ـ خوب موضع‌گيري مي‌کنند، به موقع موضع‌گيري مي‌کنند، ساير مراجع اينجور نيستند يا کامل سکوت مي‌کنند يا بعد از اين‌که مدتي مي‌گذرد بيانيه‌اي مي‌دهند که گاهي ‌دو پهلو است. اين رفتار متأثر از چيست؟ آيا متأثر از بيت واطرافيان ايشان است؟ اگر مي‌شود بيشتر براي ما باز کنيد و بگوييد رفتار ما نسبت به اين مراجع بايد چگونه باشد؟ 🔸علامه مصباح یزدی ره : علّت تفاوت عکس‌العمل مراجع محترم از کساني که ما به عنوان مرجع مي‌شناسيم و مورد قبول صاحب نظران بي‌طرف هستند، سه گونه موضع‌گيري در مسائل مختلف سياسي و اجتماعي مي‌بينيم. البته کساني که صلاحيّت مرجعيّت ندارند و بعضي گروهاي خاصّ براي اغراض خودشان آنها را مطرح کرده‌اند، اصلاً مورد نظر نيستند. صحبت در مورد كساني است که في الجمله صلاحيّت مرجعيت دارند و مورد قبول و مورد احترام هستند، امّا در موضع‌گيري‌هاي سياسي با هم متفاوت‌اند.بعضي از ايشان هستند كه هم از لحاظ فقاهت، هم از لحاظ تقوا و عدالت در حدّ بالايي هستند، امّا به دلايلي دخالت در امور سياسي را وظيفه خودشان نمي‌دانند. مهم‌ترين دليل ايشان اين است که مسائل سياسي پيچ و خم‌هايي دارد که خود، نياز به تخصّص دارد. بايد وقت کافي بگذارند و مطالب را مطالعه کنند، اطلاعات کسب کنند و همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل را داشته باشند، نفع و ضررها را کاملاً بتوانند بسنجند؛ خلاصه اينکه شمّ سياسي و توانائي قضاوت صحيح در مسائل سياسي هزينه دارد. کساني هستند که مي‌گويند: ما آن فرصت و آن امکانات را براي اين کار نداريم. اشتغالات علمي و مراجعات مردم در مسائل فقهي بگونه‌اي است که ما نمي‌توانيم در مورد مسائل سياسي تحقيق کنيم تا بتوانيم خبره شويم و نظر دهيم؛ چون نظر دادن تخصّص مي‌خواهد و اگر بخواهيم بدون اين تخصّص نظر بدهيم، ناچار مقلّد ديگران خواهيم بود؛ يعني از ديگران بايد بگيريم. وقتي خودمان در مسئله‌اي صاحب نظر نيستيم، بايد ببينيم ديگران چه مي‌گويند، حرف آنها را بپذيريم و در اينجا لغزش‌هاي زيادي ممکن است اتّفاق بيفتد. کما اين‌که در طول تاريخ از اين چيزها اتفاق افتاد. براي اينکه ما از اين لغزش‌ها سالم باشيم، اصلاً وارد نمي‌شويم. ما مراجعي داريم که اصلاً خودشان نه تلويزيون مي‌بينند و نه روزنامه مي‌خوانند. خيالشان را از اين چيزها راحت کرده‌اند و فقط سروکارشان با کارهاي فقهي است. خودشان هستند و درسشان و مراجعاتي که دارند.بعضي‌؛ از ايشان ديدار با گروه‌هاي مختلف را مي‌پذيرند. خانه‌ي بازي دارند؛ هر کسي آمد، آمد. پذيرفتن کسي معنايش تأييد آن شخص نيست. بعضي‌؛ ديگر به هيچ وجه ارتباطي با شخصيّت‌هاي سياسي نمي‌گيرند؛ آنهايي هم که اصلاً ارتباط ندارند، محدود هستند. آنها هم سليقه خودشان را دارند. به هرحال اين گروه کساني هستند که تعمداً از مسائل سياسي کنار کشيده‌اند، بخاطر اين‌که در خطرهايش نيفتند. مي‌گويند: پرداختن به اين مسايل نياز به وقت دارد و امکاناتي مي‌خواهد که ما در اختيارمان نيست و ممکن است اشتباه کنيم و اشتباه ما موجب خطر براي جامعه شود. ما بايد از اين بزرگان تشکر کنيم؛ چرا که شما وقتي تشخيص مي‌دهيد که صلاحيّت اظهار نظر در اين کار را نداريد و اظهار نظر نمي‌کنيد، اين خطري ايجاد نمي‌کند. خطر از ناحيه كساني ايجاد مي‌شود که صلاحيّت اظهار نظر ندارند و اظهار نظر مي‌کنند. نمونه‌اش را داشتيم که بعضي موضع‌گيرهايشان، در جهت حرکت انقلاب بود. براي انقلاب هم خدمت کردند، امّا ديدشان سطحي بوده است. دليل اين مطلب هم اين است که در يک موقع ديگري ضررهايي به انقلاب زدند.پس، آن کساني که اصلاً وارد اين مسائل سياسي نمي‌شوند، عذرشان اين است که ما در اين مسائل صاحب نظر نيستيم و تخصّصي در اين مسائل نداريم و مي‌ترسيم اشتباه کنيم و موجب خطري براي جامعه شود. ما از آنها بايد آنچه را در آن تخصص دارند توقع داشته باشيم؛ مسئله شرعي از آنها بپرسيم، درس از آنها بخواهيم. اما در مسائل سياسي نبايد به آنها مراجعه کرد. گروه ديگري هستند که در کنار فعاليت‌هاي علمي و فقهي‌شان و رسيدگي به امور مردم، وقت و شأني را براي پرداختن به مسائل سياسي مي‌گذارند. يا شمّ سياسي قوي دارند يا استعداد بيشتر براي اين مسائل دارند که ديگران ندارند يا وظيفه خودشان ادامه در شماره بعد👇👇👇
ادامه شماره قبل👇👇👇 مي‌دانند که در اين کارها دخالت کنند و طبعاً بايد برايش هم وقت کافي بگذارند. روزنامه‌هاي مختلف را مي‌خوانند. راديوهاي خارجي و داخلي را مي‌گيرند. با اشخاص و گروه‌هاي مختلف تماس مي‌گيرند. بحث مي‌کنند. کسب اطلاع مي‌کنند. براي اطلاعات و ارتباط، کانال‌هاي مختلف دارند؛ يعني به حدّي مي‌رسد که به خودشان اجازه مي‌دهند که خود را در اين مسائل صاحب نظر بدانند. شرايط هم به توفيق الهي به گونه‌اي پيش آمده که دوستاني الهي کمک‌شان مي‌کنند و از گروه‌هاي مختلف اطلاعاتي در اختيارشان مي‌گذارند و خودشان هم فراست و زيرکي خاصي دارند که مي‌توانند، خالص را از ناخالص جدا کنند. اين يک موهبت الهي است.از حضرت امام(ره) نقل شده که فرموده بودند: هر کس دو تا جمله با من صحبت کند من ته دلش را مي‌خوانم. اين يک فراست خدادادي است. يک شخصي ممکن است با کسي ساعتي، بلکه مدت‌ها هم ارتباط داشته باشد، ولي آخرش هم نتواند بفهمد او چه کاره است؛ امّا امام(ره) مي‌فرمود: هر کس دو تا جمله با من صحبت کند، مي‌فهمم چه کاره است. اگر كساني چنين فراست خدادادي داشته باشند، وقت هم صرف کنند، فرصت و امکانات هم داشته باشند، قاعدتاً اغلب کارهاي‌شان و موضع‌گيري‌هايشان مطلوب خواهد بود. فرض اين است که هم علم، هم تقوا و هم دل‌سوزي براي اسلام دارند. در اين زمينه هم کار مي‌کنند و فراست و فطانت هم دارند، در اين صورت نتيجه‌گيري‌ها مطلوب خواهد بود. مي‌بينيد بعضي مراجع به موقع موضع‌گيري مي‌کنند، رفتار شجاعانه‌، گاهي ايثارگرانه و واقعاً‌؛ فداکارانه دارند و کارهايي که معمولاً يک مرجع نسبت به مرجع ديگري انجام نمي‌دهد، انجام مي‌دهد. اينها واقعاً‌؛ از فداکاري‌هايي است که خيلي قابل تحسين است. اين هم به‌؛ خاطر شرايط خاص و هم تجربه زياد است؛ يعني زياد وقت گذاشته‌اند و ارتباط‌شان با گروه‌هاي مختلف وجود دارد و اطلاعات‌شان کاناليزه نمي‌شود، بلکه راه‌هاي مختلف دارند و مي‌تواند قضاوت کنند.گروه ديگري هم هستند که بينا بين هستند. يا کانال ارتباطي‌شان ضعيف است يا آن فطانت خدادادي در مسائل سياسي اجتماعي را ندارند. اينها هميشه موضع قاطعي‌؛ نمي‌گيرند و احياناً ‌اشتباهاتي از آنها سر مي‌زند. بنابراين علّت اين که چرا اينها اختلاف دارند، برمي‌گردد به اين نکته‌هايي که اشاره کردم.امّا ما بايد چه کار کنيم؟ ما نسبت به آنهايي که واجد همه شرايط هستند که عرض کردم: گروهي كه هم صلاحيت ذاتي و موهبت خدادادي را دارند و هم شرايط اجتماعي برايشان فراهم است و از کانال‌هاي مختلف مي‌توانند کسب اطلاع کنند، فرصت کافي هم براي مطالعه و بررسي مسائل دارند، از اينها بايد واقعا قدرداني کنيم و در هر جا مي‌توانيم حمايت و تقويتشان کنيم؛ چرا که تقويت آنها تقويت حقّ، تقويت رهبري، تقويت انقلاب و اسلام است. نسبت به آنهايي هم که اصلاً دخالت نمي‌کنند، بايد سعي کنيم که توقع‌مان در همان حدّي باشد که براي خودشان قائلند. مي‌گويند: ما سياسي نيستيم و مهارت نداريم، ما هم توقعي نداشته باشيم. اما آن گروه سوم را بايد سعي کنيم حتي‌المقدور اطلاعات صحيح در اختيارشان بگذاريم. بيشتر با آنها ارتباط برقرار کنيم و اگر نقطه ضعفي دارند، سعي کنيم برطرف شود. 🆔@river1399 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
حـــــکم شــــــرعی رقــــــص سؤال ۲۴۷. تعریف رقص از نظر شرعی چیست؟ و حکم آن به نظر حضرتعالی چه می باشد؟ جواب: تنها رقص زن برای شوهرش جایز است، و بقیه اشکال دارد، و رقص یک امر عرفی است، و آن حرکات موزونی است که افراد مطّلع تصدیق کنند مصداق رقص است، و اگر مصادیق مشکوکی پیدا کرد حرام نیست. 🆔@river1399
یـگانــگی هســـــتـی عارفان در تقریبا همۀ سنت¬ها مدعی شهود باطن عالم و در نهایت وحدت وجود هستند. عارفان مسلمان برای تأیید این دیدگاه به قرآن و سنت نیز استناد و آیات و روایاتی را دالّ بر دیدگاه وحدت وجودی طرح می¬کنند. از نظر آنان روح و باطن توحید اسلامی همان وحدت وجود عرفانی است. عارفان فلسفی مشرب و فیلسوفان عرفانی مشهد، افزون بر استناد به شهود و متون دینی، برای اثبات وحدت وجود ادلۀ عقلی متعددی اقامه کرده¬اند. مهمترین ادلۀ وحدت وجود مبتنی بر نامتناهی بودن و صِرف¬الوجود بودن واجب الوجود است. این ادله البته همواره کانون نقد و مناقشه بوده است، هرچند این مناقشات خللی در دیدگاه عارفان ایجاد نمی¬کند؛ چرا که متکای عارفان در قول به وحدت وجود ادلۀ عقلی نیست. بر اساس نظریۀ یگانگی هستی، هستی¬شناسی عرفانی به خداشناسی عرفانی منتهی می¬شود. در هر حال وحدت وجود عرفانی موضوع بحث و مناقشه در میان عالمان دینی است. همانگونه که اکثر عارفان از آن به شدت جانبداری می¬کنند، بسیاری از فلاسفه و متکلمان با آن مخالف هستند. تصور وحدت وجود عرفانی دشوار است و با مطالعه سطحی و به نیت رد و ابطال خواندن آن هرگز نمی توان به عمق آن رسید. عرفا اصرار دارند که وحدت شخصی وجود هرگز نافی کثرت نیست. اما منتقدان به این اصرار عارفان هیچ توجهی ندارند و به وحدت وجود ناسازگار با کثرت که قائلی در میان عرفای اسلام ندارد حمله می کنند، حمله به چیزی که وجود ندارد! اما توحید وجودی تفسیر و بیان دیگری دارد که گرچه متفاوت با دیدگاه رایج عرفا است، اما نوعی وحدت در هستی است در عین کثرت که حتی حکما و متکلمانِ مخالف وحدت وجود نیز ناچارند آن را بپذیرند. در این دیدگاهْ هستیِ حقیقی، مستقل و قائم بالذات و غنی مطلقْ خداست که واحد است و جز او هرچه هست معلول او، مخلوق او، فعل او، کلام او، اثر او و آیۀ اوست. می¬توان گفت در این دیدگاهْ هستی عبارت است از یک علت و معلول¬هایش، یک خالق و مخلوقاتش، یک فاعل و فعلش، یک متکلم و کلامش، یک واقعیت و آثار و آیاتش. بنا بر این حتی بر اساس دیدگاه رایج و غالب در میان عالمان دینْ نوعی وحدت در هستی قابل انکار نیست. مدعای عرفا در این باب از زبان فخرالدین عراقی این است که: در حقیقت به جز تو نیست کسی گرچه پوشیده¬ای لباس مجاز گفتم اسرار تو بپوشانم بر زبانم روانه گشت این راز که به غیر تو در جهان کس نیست جز تو موجود جاودان کس نیست اما موجودات عالم امکان شعاع¬هایی از نور حق و جلوه¬هایی از وجود او هستند، چنانکه ملاصدرا شیرازی می¬نویسد: «محصل الکلام أن جمیع الموجودات عند اهل الحقیقة و الحکمة الإلهیة المتعالیة، عقلا کان أو نفسا أو صورة نوعیة، من مراتب أضواء النور الحقیقی و تجلیات الوجود القیومیّ الإلهی.» وقتی عارف به جهان نظر می¬کند حق تعالی را می¬بیند و خلق را به عنوان تجلیات و شئونات او درنظر می¬گیرد به¬طوری که با صرف نظر از این نسبت بهره¬ای از واقعیت ندارند، برخلاف غیر عارف که آنچه در جهان می بیند خلق است و به حق به¬عنوان خالق و هستی¬بخش موجودات پی می¬برد. ابن¬عربی در این باب می¬گوید: «فهو حق مشهود فی خلق متوهم. فالخلق معقول و الحق محسوس مشهود عند المؤمنین و اهل الکشف و الوجود. و ما عدا هذین الصنفین فالحق عندهم معقول و الخلق مشهود.» آری، وجود واحد است؛ "کان الله و لم یکن مع شیء، والآن کماکان." از ازل خدا بود و چیزی با او نبود و اکنون نیز چنین است. در آن خلوت که هستی بی نشان بود به کنج نیستی عالم نهان بود وجودی بود از نقش دویی دور ز گفت و گوی مایی و تویی دور اما آن هستی مستور و بی¬نشان نقاب از رخ برداشت، از پرتو نور او هزار هزار عالم پیدا شد. برون زد خیمه زاقلیم تقدس تجلّی کرد بر آفاق و انفس ز هر آیینه ای بنمود رویی به هر جا خاست از وی گفت وگویی... این مطلب در ارتباط با بحث هایی که این ایام به مناسبت درگذشت آیت الله حسن زاده آملی (ره) مطرح شده است آورده شد. 🆔@river1399 http://eitaa.com/dreshkevari