072-01.12.23.mp3
21.57M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هفتاد و دوم
جلد1/سوره بقره/ آیه34
پنجشنبه 01.12.25
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📌عبادت، ذاتی سجده نیست. لذا می تواند برای غیر خداوند نیز واقع شود
🔹أن العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام العبودية و إتيان ما يثبت و يستثبت به ذلك فالفعل العبادي يجب أن يكون فيه صلاحية إظهار مولوية المولى أو عبدية العبد كالسجود و الركوع و القيام أمامه حينما يقعد و المشي خلفه حينما يمشي و غير ذلك و كلما زادت الصلاحية المزبورة ازدادت العبادة تعينا للعبودية، و أوضح الأفعال في الدلالة على عز المولوية و ذل العبودية السجدة، لما فيها من الخرور على الأرض، و وضع الجبهة عليها،
🔹و أما ما ربما ظنه بعض: من أن السجدة عبادة ذاتية، فليس بشيء، فإن الذاتي لا يختلف و لا يتخلف و هذا الفعل يمكن أن يصدر بعينه من فاعله بداع غير داع التعظيم و العبادة كالسخرية و الاستهزاء فلا يكون عبادة مع اشتماله على جميع ما يشتمل عليه و هو عبادة نعم معنى العبادة أوضح في السجدة من غيرها،
🔹و إذا لم يكن عبادة ذاتية لم يكن لذاته مختصا بالله سبحانه، بناء على أن المعبود منحصر فيه تعالى، فلو كان هناك مانع لكان من جهة النهي الشرعي أو العقلي و الممنوع شرعا أو عقلا ليس إلا إعطاء الربوبية لغيره تعالى، و أما تحية الغير أو تكرمته من غير إعطاء الربوبية، بل لمجرد التعارف و التحية فحسب، فلا دليل على المنع من ذلك، لكن الذوق الديني المتخذ من الاستيناس بظواهره يقضي باختصاص هذا الفعل به تعالى، و المنع عن استعماله في غير مورده تعالى، و إن لم يقصد به إلا التحية و التكرمة فقط، و أما المنع عن كل ما فيه إظهار الإخلاص لله، بإبراز المحبة لصالحي عباده أو لقبور أوليائه أو آثارهم فمما لم يقم عليه دليل عقلي أو نقلي أصلا
#گزیده_المیزان
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
سلام
یه پیشنهاد برای دوستانی که به تازگی به ما ملحق شدن
در مورد صوت های #المیزان پیشنهاد میکنم که ابتدا صوت هایی که روزانه بارگذاری میشه رو گوش کنین و در وقتهایی که صوتی بارگذاری نمیشه و یا وقتتون خالیتر هست، صوتهای قبلی رو گوش کنین.
چون دیدم که برخی از دوستان از صوت اول شروع به استماع کردن، این رو عرض کردم.
ضمنا سعی بفرمایید که یه دور فلسفه رو کار کنین.
همچنین سعی کنید یه دور ادبیات عرب رو در حد درک مطلب فرا بگیرین.
@rooz_fiq
فقه روز | محسنابراهیمی
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخشاول) 📌این واضح است که نمیتوان برای یادگیری همه کتاب ها، کل
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟؟؟ (بخش دوم)
▫️در بخش اول از این یادداشت بیان شد که از طرفی نمیتوان برای یادگیری همه کتب مورد نیاز، آنها را آموزش دید و در کلاس شرکت کرد. و از طرفی هم نمیتوان همه علوم را به صورت مطالعه ای و خودخوان فراگرفت. لذا باید ملاکی را تعیین کرد.
▫️غرض از طرح این مسئله این است که ما امروز در نظام آموزشی حوزه های علمیه، از هر علمی، چند کتاب را در کلاس شرکت میکنیم و آن را تحصیل میکنیم.
📎به عنوان مثال در علم اصول، چهارکتاب (در عموم حوزهها: الموجز، اصول الفقه، رسائل و کفایه) را در مدت ۷سال و یا ۱۴ترم میخوانیم.
⁉️حال سوال این است که آیا واقعا لازم است که یک طلبه این میزان از وقت را برای یادگیری علم اصول قرار دهد. خصوصا که عمده این مباحث، همپوشانی دارند و تکراری هستند. باب حجج را یک طلبه ۴ بار میخواند. مباحث الفاظ را ۳ بار میخواند.
❌بحث در این نیست که چه کتابی را بخوانیم. آن بحث دیگری است. بحث در این است که برای آموزش یک علم، چه مباحثی را و در چه حدّی باید در کلاس شرکت کرد.
❌همچنین بحث در این نیست که مثلا در علم اصول در کتاب رسائل و کفایه و حلقات و مناهج و ... مسئله جدید و نظریه جدید وجود ندارد. بحث در روش یادگیری این کتب است. آیا برای یادگیری این کتاب ها باید کل این کتاب را خط به خط در کلاس شرکت کند و یاد بگیرد؟؟؟
🔰سوال را به صورت دیگری مطرح کنم. طلبه ای که در دوره مقدمات، الموجز و اصول فقه را خوانده است، چرا خودش نمیتواند کتاب رسائل را بخواند؟ آیا با اصطلاحات اصولی آشنا نیست؟ آیا متن خوانی عربی نمی داند؟ بله. شاید بشود گفت که هر نویسنده ای زبان عبارتپردازی خاصی دارد. اما برای آشنایی با آن لازم نیست که کل این کتاب را در کلاس شرکت کند.
🌀همین مسئله در مورد فلسفه (خصوصا در مورد اسفار) و همچنین ادبیات عرب، خصوصا در مورد مغنی و حتی سیوطی وجود دارد.
🔰خیلی از این موارد به همان مسئله تماشاچی بودن طلاب در نظام آموزشی برمیگردد.
🔅این یادداشت طولانی شد. در یادداشت بعد جمع بندی خواهم کرد.
✍محسن ابراهیمی ۰۱.۱۲.۲۶
🌀فقهروز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝متن جلسه73👆👆
موضوعات:
- ماجرای وارد شدن ادم به جنت و خروج از آن به وسوسه ابلیس لعین
🎙صوت جلسه73👇👇