eitaa logo
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
726 عکس
177 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از طرق حل تعارضاتی که در سیرت‌های مختلف است، به اصطلاح حل عرفی و جمع عرفی است که از راه اختلاف مقتضیات زمان است. حتی در حل تعارضات قولی نیز این طریق را می‌توان به کار برد. گو اینکه فقهای ما توجه نکرده‌اند. یک مثال دیگر: به علی علیه السلام عرض کردند درباره این حدیث که‏ «غَیرُوا الشَّیبَ وَ لا تَشَبَّهوا بِالْیهودِ». علی علیه السلام خودش این حدیث را روایت می‌کرد ولی عمل نمی‌کرد، یعنی خودش رنگ نمی‏‌بست و خضاب نمی‌کرد. علی علیه السلام فرمود: این دستور، مخصوص زمان پیغمبر است؛ این تاکتیک جنگی بود که دشمن نگوید اینها یک عده پیر و پاتال هستند، یک حیله جنگی بود که رسول اکرم به کار می‌برد ولی امروز «فَامْرُؤٌ وَ مَااخْتارَ».. پس این خود یک طریق حل تناقض است. البته این کار مطالعه کامل لازم دارد. 📚شهید مطهری، سیره ائمه، مقدمه ➖➖➖➖➖ 📌شناخت زمان و مکان، بیشتر ناظر به زمان تطبیق ادله گفته می‌شود و ذیل موضوع شناسی قرار داده می‌شود. در حالی که همینطور که شهید فرمودن، شناخت زمان و مکان صدور روایات نیز لازم است از باب شناخت موضوع حقیقی حکم شرعی و یافتن قربوطه. لذا این ملاک، نه فقط در حل معارضات بلکه در فهم موضوع و حکم دلیل نیز موثر است. @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اقتصاد، خصوصی‌سازی، مردمی‌سازی 🎙آیت‌الله العظمی سبحانی ➖➖➖➖➖ 📌پ.ن: به نظر شما توضیحاتی که ایشان فرمودن، حکم عقل و تجربه است و یا حکم مستنبَط از شرع؟👇👇👇👇👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
روح مذهب تشيّع كه آن را از ساير مذاهب اسلامى ممتاز مى‌‏كند و بينش اسلامى خاص به پيروان خود مى‌‏دهد، ديد خاصّ اين مذهب درباره «» است. از طرفى استعدادهاى انسان را بسى شگرف مى‏‌داند- كه بدان اشاره شد- و جهان انسان را هيچ‏گاه از وجود «» كه همه استعدادهاى انسانى در او به فعليّت رسيده باشد خالى نمى‌‏داند، و از طرف ديگر طبق بينش اين مذهب ، يگانه وسيله به مقامات انسانى است و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام جز با عنايت معنوى و قافله‎‏سالارى انسان كامل كه و حجّت خداست ميسّر نيست. @rooz_fiq
🔹مانعیت انس با مصداق و تقدس دادن به آن 1️⃣انسان چه در ذهن خود و چه در مقام عمل، هیچ‌گاه با مفهوم کلی و مجرد از خصوصیات ارتباط نمی‌گیرد. بلکه همیشه با مصداق ذهنی و یا خارجی کار میکند. مثلا اگر «خانه» تصور کند، حتما «مصداق خانه» با برخی مشخصات را تصور می‌کند. اگر «عزاداری» تصور کند و یا انجام دهد، سبک خاصی را تصور و یا اجرا می‌کند‌‌. 2️⃣از آنجایی که انسان در عالم ماده زندگی میکند و در شبانه روز با این مصادیق کار میکند، در اندیشه ها و اعمال خود با مصادیق مادی سر و کار دارد. 3️⃣ارتباط و انس با مصداق سبب می‌شود که حسن و قبح آن «مفهوم» یا «هدف» و یا «روش» کلی، به آن مصداق خاص سرایت کند و انسان به اشتباه، وسیله یا مصداقی ذهنی را جنبه تقدس بدهد. در حالی که تقدس مربوط به آن «کلی» بود نه آن «مصداق». (البته بر عکس آن هم ممکن است و گاهی حسن و قبح مصداق به مفهوم سرایت می کند) 4️⃣مانوس شدن و مقدس شدن مصداق و خصوصیاتی که دخیل در اصل مسئله نیست، گاهی سبب دلبستگی به آن و مخالفت با سایر مصادیق می‌شود. مخالفت با سایر مصادیق و یا مصادیق و روش های جدید، موانعی را برای انسان ایجاد میکند. 5️⃣در این بخش برخی مثال ها و آسیب های آن ذیل سه عنوان بیان می شود. 👈الف)علم و فهم: مسئله مفهوم و مصداق، در فهم معارف دین که غیر مادی هستند، بسیار اثرگذار است (رجوع شود به مقدمه المیزان). انسان همان مصادیقی که در عالم ماده سروکار دارد را به عنوان مصداق معارف در نظر می‌گیرد. مثلا چون «دست» خود و یا سایر انسان ها را به عنوان مصداق دیده و یا همراهی مکانی را سروکار داشته است، وقتی آیات قرآن را نیز میخواند، «دست خدا» و «معیّت خدا» را با همان مصادیق مادی تصور میکند. مشکل این است که گاهی این فهم مادی‌زده، رنگ تقدس به خود میگیرد و آن را مساوی با دین می‌داند، آنگاه اگر شخصی فهمی جدید را به او عرضه کند، مخالفت می‌کند و دوست دارد که دلبسته همان فهم خود باقی بماند و چه بسا فهم‌های دیگر را غیر دینی بخواند. حال آنکه آن فهمی که در ذهن دارد، در اثر ارتباط با مصادیق به وجود آمده و میتواند آن فهم بهتر شود. مخالفت برخی از اهل علم با معارف فلسفی و عرفانی را میتوان از این قبیل دانست و مخالفت ها سبب شد که درس تفسیر امام خمینی تعطیل و حواشی مرحوم علامه بر بحارالانوار متوقف شود. 👈ب) ابزار: ابزار نیز یکی دیگر از این موارد است. ابزاری که فقط جنبه آلیت و ابزار بودن دارد، گاهی به دلیل استفاده شدن در امور دینی، رنگ تقدس می‌گیرد و با مصادیق جدید مخالفت می‌شود. مخالفت با تغییر کتاب‌های درسی حوزه و تاکید بر کتاب های گذشته و همچنین مخالفت با بلندگو و سایر تکنولوژی ها در گذشته تاریخ، از این سنخ است. ابزار گاهی تا جایی مقدس می‌شود که مثلا شخص بدون مهر و جانماز خود، حس معنوی نماز ندارد. جمود بر ابزار خاص، مانع پیشرفت انسان و سبب عقب ماندگی جامعه می شود. 👈ج) روش: روش نیز از همین موارد است. روش‌ها وسیله رسیدن به یک هدف هستند. اما انس با آنها خصوصا در محیطهای دینی، به یک روش خاص تقدس میدهد و سایر روشها، غیر دینی دانسته می‌شود. مخالفت با برخی روش‌های جدید آموزشی و یا سبک های جدید عزاداری و ... از این نوع است. برخی مخالفت‌ها با برنامه هایی همچون «حسینیه معلی» و «سرودهای مذهبی و انقلابی» از این قبیل است چون از سبک جدیدی در شادی و عزا استفاده شده است. 6️⃣خلاصه اینکه باید بین مفهوم و مصداق و همچنین هدف و ابزار و روش، تفکیک کرد و تقدس یکی را به دیگری سرایت نداد. توجه به این مطلب در تاب‌آوری و گسترش دین در حاضر و حضور مومنانه در عصر جدید را ممکن می سازد. البته این مطلب تنافی ندارد با اینکه اگر دین، کلیاتی را در مورد روش و هدف بیان کرده باشد، باید رعایت شود. 7️⃣در پایان، این عبارت ارزشمند از شهید مطهری قابل توجه خواهد بود: 🔸«اسلام هرگز به شکل و صورت و ظاهر زندگی نپرداخته است. تعلیمات اسلامی همه متوجه روح و معنی و راهی است که بشر را به آن هدفها و معانی می‌رساند. اسلام هدفها و معانی و ارائه طریقه رسیدن به آن هدفها را در قلمرو خود گرفته و بشر را در غیر این امر آزاد گذاشته است و به این وسیله از هر گونه تصادمی با توسعه تمدن و فرهنگ پرهیز کرده است. در اسلام یک وسیله مادی و یک شکل ظاهری نمی‌توان یافت که جنبه «تقدس» داشته باشد و مسلمان وظیفه خود بداند که آن شکل و ظاهر را حفظ نماید. از این رو، پرهیز از تصادم با مظاهر توسعه علم و تمدن یکی از جهاتی است که کار انطباق این دین را با مقتضیات زمان آسان کرده و مانع بزرگ جاوید ماندن را از میان برمی‌دارد. این همان درهم آمیختن تعقل و تدین است.(جاذبه و دافعه)» ۰۳.۱۱.۲۶ @rooz_fiq
هدایت شده از فلسفه بخوانیم
28-osul-falsafeh-08-03.11.26.mp3
19.56M
🗓جلسه۲۸، ۰۳.۱۱.۲۶ 📔موضوع: مقاله۸، جمع بندی گذشته و تبیین تناهی سلسله علل 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
247-almizan-03.11.27.mp3
15.07M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۴۷ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۲۰۸ تا ۲۱۰ شنبه ۰۳.۱۱.۲۷ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۴۷ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۲۰۸ تا ۲۱۰ شنبه ۰۳.۱۱.۲۷ #
🔹درباره چگونه اسناد افعال و صفات مادی به خداوند متعال ▫️و ذلك أن أمثال قوله تعالى : (والله هو الغني ) الفاطر ـ ١٥ ، وقوله تعالى : ( العزيز الوهاب ) ص ـ ٩ ، وقوله تعالى ( اعطى كل شيء خلقه ثم هدى ) طه ـ ٥٠ ، تفيد أنه تعالى واجد لما يعطيه من الخلقة وشؤونها وأطوارها ، ملئ بما يهبه ويجود به وان كانت أفهامنا من جهة اعتيادها بالمادة وأحكامها الجسمانية يصعب عليها تصور كيفية اتصافه تعالى ببعض ما يفيض على خلقه من الصفات ونسبته إليه تعالى ، لكن هذه المعاني إذا جردت عن قيود المادة واوصاف الحدثان لم يكن في نسبته إليه تعالى محذور فالنقص والحاجة هو الملاك في سلب معنى من المعاني عنه تعالى ، فإذا لم يصاحب المعنى نقصا وحاجة لتجريده عنه صح اسناده إليه تعالى بل وجب ذلك لان كل ما يقع عليه اسم شيء فهو منه تعالى بوجه على ما يليق بكبريائه وعظمته. ▫️فالمجئ والاتيان الذي هو عندنا قطع الجسم مسافة بينه وبين جسم آخر بالحركة واقترابه منه إذا جرد عن خصوصيه المادة كان هو حصول القرب وارتفاع المانع والحاجز بين شيئين من جهة من الجهات ، وحينئذ صح إسناده إليه تعالى حقيقة من غير مجاز : فإتيانه تعالى إليهم ارتفاع الموانع بينهم وبين قضائه فيهم ، 🔸وهذه من الحقائق القرآنية التي لم يوفق الابحاث البرهانية لنيله إلا بعد إمعان في السير ، وركوبها كل سهل ووعر ، وإثبات التشكيك في الحقيقة الوجودية الاصيلة. 📚المیزان ج۲ @rooz_fiq
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
#گزیده_المیزان 🔹درباره چگونه اسناد افعال و صفات مادی به خداوند متعال ▫️و ذلك أن أمثال قوله تعالى
در جلسه۲۴۷ این متن را خواندیم. نکته مهمی که در پایان این متن هست، اینه که میفرمایند که این مطلب پس از اثبات فهم میشود. البته به این معنا نیست که تشکیک تحمیل بر آیه میشود بلکه به این معنا که اگر تشکیک فهم شده باشد، این حقیقت از ظاهر آیه بدست می‌آید. @rooz_fiq
🌱کن نظری که تشنه ام،بهر وصال عشق تو 🌱من نکنم نظر به کس، جُز رُخِ دلربای تو 🌱از تو بر آید از دلم، هر نفس و تنفسم 🌱من نروم ز کوی تو، تا که شوم فنای تو 🌱دست ز تو نمی کشم،تا که وصال من دهی 🌱هر چه کنی بکن به من، راضی ام از رضای تو 📚مولانا @rooz_fiq
248-almizan-03.11.29.mp3
15.94M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۴۸ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۲۰۸ تا ۲۱۰/ بحث روایی دوم درباره رجعت و تبیین چرایی تفسیر آیات به قیامت و رجعت و ظهور دوشنبه ۰۳.۱۱.۲۸ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از فلسفه بخوانیم
029-osul-falsafeh-08-03.11.29.mp3
17.02M
🗓جلسه۲۹، ۰۳.۱۱.۲۹ 📔موضوع: مقاله۸، واحد حقیقی بودن معلول در مباحث، توضیح «ضرورت بالقیاس» و «امکان بالقیاس» و شروع بحث «جبر و اختیار» 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
➖➖➖➖➖➖➖➖ سالک باید حقیقت ‏‏لا مؤثّرَ فی الوجود اِلاّ اللّه ‏‏را اوّل با برهان حکمی‏‎ ‎‏مستحکم کند؛ و از معارف الهیّه، که غایت بعثت انبیاء است، فرار نکند، و از‏‎ ‎‏تذکّر حق و شئون ذاتیّه و صفاتیّه اعراض نکند که سرچشمۀ تمام سعادتها تذکّر‏‎ ‎‏حق است: ‏‏وَ مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَاِنَّ لَهُ مَعیْشَةً ضَنْکاً و پس از آن که به‏‎ ‎‏حقیقت این لطیفۀ الهیّه که سرچشمۀ معارف الهیّه و باب الابواب حقایق غیبیّه‏‎ ‎‏است با قدم تفکّر و برهان رسید، به قدم تذکر و ریاضتْ قلب را با آن مأنوس‏‎ ‎‏کند تا قلب ایمان آورد به آن. و این اول مرتبۀ صدق مقالۀ او است؛ و علامت‏‎ ‎‏آن، انقطاع به حق و چشم طمع و امید از جمیع موجودات پوشیدن است؛ و‏‎ ‎‏نتیجۀ آن توحید فعلی است که از مقامات بزرگ اهل معرفت است. 📚آداب نماز، امام خمینی ص۱۳۰ @rooz_fiq