eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
1.9هزار دنبال‌کننده
563 عکس
123 ویدیو
5 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
در مورد سخنرانی امروز رهبری فقط میتونم بگم که اگه ندیدین، حتما ببینین. صحبت اصلی ایشان دو بخش داشت: یک: فلسطین دو: شهادت آقای رئیسی در هر دو بحث تحلیل و مطالب جدید ارائه کردن و سطح بحث ها رو چند پله ارتقاء دادن @rooz_fiq
🔹ما قال الصادق «ع»؟؟؟ در مورد امام خمینی (ره) مطلبی که از منظر نگاه علوم حوزوی و اسلام شناسی قابل توجه است، تفاوت «اسلام‌شناسی» ایشان با برخی دیگر از نگاه‌هاست. اگر مطالب اسلامی را بخواهیم به چند بخش تقسیم کنیم، بخش عمده ای از دین اسلام، است. مقصود از معارف، امور مربوط به هستی‌شناسی، مبدأ و معاد، رابطه انسان و خدا، توحید، ولایت و ... است. بخش عمده ای از تفاوت اسلام‌شناسی امام خمینی (ره) تفاوت در فهم و تبیین معارف است. اما منشأ این تفاوت چیست؟ گاهی گمان می شود که منشأ این تفاوت، تفاوت در است. لذا گاهی برخی که مخالفند میگویند که ما در فهم معارف باید به سراغ قرآن و قال الصادق و قال الباقر برویم و از استفاده از سایر منابع پرهیز کنیم. اما گمان می شود که این مطلب صحیح نیست. در بین علمای اسلامی، چه عارف، چه فیلسوف، چه فقیه، چه متکلم و .... منبع اصلیِ همه این علوم، آیات قرآن و روایات اهل بیت است و همه قبول دارند که در فهم معارف و سایر بخش های دین باید به سراغ قال الصادق و قال الباقر رفت. پس منشأ تفاوت کجاست؟ باید تفاوت داشت که تفاوت در «من قال» نیست، بلکه تفاوت در «ما قال» است. همه می دانند که «من قال» الله و اهل بیت هستند اما اختلاف در این است که «مراد آیه» چیست؟ مقصود حضرت از این روایت چیست؟ پس منشأ اختلاف در پاسخ به این سوال است که «ما قال الصادق ع؟؟» این مطلب را همه در مورد آیات و روایات فقهی و احکامی قبول دارند و لذا تفاوت نظرات فقها را حمل بر «تفاوت برداشت» می کنند و فقها همدیگر را متهم نمی کنند که شما از روایت استفاده نمیکنید؟ باید این مطلب را در مورد مطالب معارفی نیز پذیرفت. باید این را دانست که همانطور که یک روایت احکامی، با توجه به مبانی اصولی مختلف و روش های استنباطی متفاوت، به نحو متفاوت معنا می شود، یک آیه توحیدی و یا یک روایت معارفی نیز میتواند با مبانی مختلف به صورت متفاوت معنا شود. شاهد این حرف را میتوان در اختلاف نظرات علامه مجلسی و علامه طباطبایی در حواشی بحارالانوار مشاهده کرد اما چه چیزی سبب تفاوت برداشت از متون معارفی می شود؟ در پاسخ به این سوال دوباره میتوان تنظیر کرد به متون فقهی. همانطور که بدون دانستن علم اصول و رجال و قواعد فقهی و بدون اطلاع از کتب فقهی و ... نمیتوان استنباط فقهی کرد، این را نیز باید دانست که مراجعه به آیات و روایات معارفی نیز، بدون دانستن مقدمات امکان پذیر نیست. و این را هم باید در نظر داشت که آنچه ما امروز در مورد اجتهاد داریم و قوانین و روش‌هایی را به کار میگیریم، بخش عمده ای از آنها مربوط به روایات فقهی و احکامی است و نمیتوان آنها را در ادله معارفی بکاربست. برای فهم متون معارفی چه مقدماتی لازم است؟ برای فهم این متون نیز نیازمند هستیم که برخی از آنها با مشترک است. برخی از این اصول را مرحوم علامه در المیزان بیان کرده اند علاوه بر اصول، قطعا نیازمند دانستن فلسفه و عرفان هستیم. بخش زیادی از متون فلسفه و عرفان در نسبت با متون معارفی، همانند کتب فقهی است برای روایات احکامی. عمده فلاسفه و عرفا در واقع روایات و آیات را محور کار خود قرار دادند و در مورد آنها تامل کردند و اندیشیدند و برای فهم آنها روش ها و قواعدی را بدست آوردند (و این است راز اینکه پسوند اسلامی را برای فلسفه و عرفان به کار می بریم) لذا همانطور که بدون آگاهی از کتب فقها نمی‌توان مجتهد در فقه شد، بدون دانستن کتب فلاسفه و عرفان نمیتوان مجتهد در معارف شد. حضرت امام در جای جای آثار خود این مطلب را اشاره دارند. ایشان در تفسیر سوره حمد بیان می دارند که فهم بخش زیادی از معارف، مبتنی بر فهم رابطه خالق و مخلوق است و این مسئله اصلی ترین مسئله علم فلسفه و عرفان است. همچنین در نامه ای به خانم طباطبایی بیان میکنند که کتب عرفا را برای فهم آیات قرآن مطالعه کن. خیلی طولانی شد... خلاصه اینکه فهم آیات و روایات معارفی هم تخصص خود را میخواهد و نه میتوان به صرف دانستن زبان عربی به آن متون مراجعه و در آن تدبر کرد و نه به صرف دارا بودن اجتهاد فقهی میتوان در مورد آن متون اظهار نظر کرد بلکه فهم از این متون نیز تخصص و روش مخصوص به خود را دارد که دانستن فلسفه و عرفان، بخشی از مقدمات آن تخصص است. بخش مهمی از منشأ تفاوت اسلام شناسی امام، مسئله روش شناسی فهم این متون است که این روش را میتوان با جستجو و تامل در آثار ایشان و علامه طباطبایی به دست آورد ان شاءالله ۰۳.۰۳.۱۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
❇️ بنیاد شیخ انصاری برگزار میکند: 🔹نشست های تخصصی: «کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)» 🔸اساتید دوره: حضرات آیات و حجج اسلام؛ استاد احمد مبلغی استاد عبدالکریم فرحانی استاد سید مجتبی نورمفیدی استاد سید صادق محمدی استاد سید مهدی موسوی استاد علی فرحانی ✅ این نشست ها در قالب اردوی یک روزه برگزار می گردد. 🗓 تاریخ برگزاری: شنبه 19 خرداد ماه برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🌐http://B2n.ir/noavariosoli.emam بنیاد شیخ انصاری 📡https://eitaa.com/bsheikhansari
🌀فرق بين مأثورات از انبيا و كتب حكما فقط در اصطلاحات و اجمال و تفصيل است؛ چنانچه فرق بين فقه و اخبار راجعۀ به فقه در اصطلاحات و اجمال و تفصيل است، نه در معنا. 📚امام خمینی، چهل حدیث، حدیث 12 @rooz_fiq
🔹ياد روزى كه در ايام جوانى كتاب «فصوص الحكم» و ديگر كتب عرفانى را كه بزرگان مشايخ ارباب عرفان به يادگار گذاشته‌اند در خدمت بعض از مشايخ اهل عرفان - رضوان اللّٰه عليه - استفاده نمودم ..... كتب مذكور با همه قدر و منزلتى كه دارند و كمك‌هاى بسيار ارزنده‌اى به معرفت قرآن كريم ....و كتب ادعيۀ ائمه معصومين ... و احاديث آن بزرگواران مى‌كنند، حلاوت و لطافت و جامعيت اسرار كتاب الهى را ندارند.... پس بايد قلم‌ها بشكنند اگر گمان شود وراى او هستند. تو نيز اى عزيز كتب عرفا و اوليا را بخوان به قصد فهميدن يا ذوق كردن همين كلمۀ شريفۀ جامعه. 📚صحیفه امام @rooz_fiq
🔰آن ايّام، تازه با حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد استادى- كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميق‏ترين انديشه‏ هاى آن را دريافته بود و با شيرين ‏ترين بيان آنها را بازگو مى‏ كرد- مى‏ آموختم. ... قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مى ‏كند درك كرده بودم، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مى ‏ديدم.... معنى اين جمله را مى‏فهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» ... «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، خلاصه يك طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهان‏ بينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى‏ قرآن و نهج البلاغه و پاره‏ اى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى ‏كردم. 📚شهید مطهری، عدل الهی @rooz_fiq
💠كلمات نوع آنها شرح بيانات قرآن و حديث است. ‼️و از امور مهمّه‌اى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين خصوصاً اهل علم - كثّر اللّٰه امثالهم - بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعض علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آن‌كه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون حجت شرعيه رمى به فساد و بطلان نكنند و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند؛ و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفا و تجلّيات حقّ و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است برد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيه است يا بافندۀ از پيش خود است، و بر طبق آن برهانى عقلى يا حجّتى شرعى ندارد؛ به جان دوست قسم كه كلمات نوع آنها شرح بيانات قرآن و حديث است. 📚امام خمینی، سرالصلوة @rooz_fiq
🗳 اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام شد مسعود پزشکیان مصطفی پورمحمدی سعید جلیلی علیرضا زاکانی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی محمدباقر قالیباف @rooz_fiq
خب بحمدالله اسامی نامزدها اعلام شد. خدا قوت به شورای نگهبان. با این افراد، احتمال رأی آوری یکی از نامزدهای انقلابی خیلی بالاست ان شاءالله. یکی از سه کاندیدای جبهه اصلاحات هم تایید شده و ان شاءالله دیگه بهانه ای برای کمک به افزایش مشارکت نداشته باشند. ان شاءالله که خداوند متعال دلهای مردم رو به آنچه صلاح کشور و امت اسلامی هست، هدایت کنه و راه شهید رئیسی (خدمت و جهاد) ادامه پیدا کنه @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۸۱ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث روایی در موضوع برزخ و بحث فلسفی در اثبات تجرد نفس یکشنبه ۰۳.۰۳.۲۰ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
ایستگاه احکام👇👇 https://eitaa.com/ahkam_soal https://eitaa.com/ahkam_soal 👆👆یه کانال خوب برای یادگیری و یادآوری احکام مبتلابه @rooz_fiq
🔥🔥"باید در مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم ... یا بگذار کربلای جدیدی رخ دهد" 🎙یحیی سنوار @rooz_fiq
🔸 پذیرش مدرسه علمیه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در سال تحصیلی 1403- 1404(طرح مدرسه علمیه نمونه) 🔸 در مقطع دیپلم ( شامل پایه یازدهم و دانشجویان تا کمتر سی واحد ) 💥 مدرسه ای برای طلبه امروز 📈 دارای فرآیند هشت مرحله ای آموزشی 📊توجه به تلاش و استعداد و باز بودن مسیر رشد طلبه از نظر کیفیت و سرعت 🗒 برنامه مدون پژوهشی و تربیتی ..... 🔸ثبت نام از طریق سایت رسمی حوزه علمیه قم paziresh.ismc.ir و سایت مدرسه علمیه نمونه madresenemone.ir 🔸تماس و پاسخ به سوالات 09926203450 @peyambareazam_school 🔸 اطلاعات بیشتر : کانال معرفی مدرسه علمیه نمونه https://eitaa.com/moarefimadresenemone
🔰 نگرانی های انتخاباتی: 1- امید اصلی پس از شهادت مرحوم آقای رییسی تلاش برای حضور کسی بود که بتواند مسیر دولت ایشان را ادامه دهد و در حد زیادی شخصیت فردی و سیاسی او را نمایندگی کند، آنچه در میان کاندیداهای انقلابی به چشم می خورد این است که این بزرگواران گرچه به جهات شخصی ارزشمند هستند اما از این ملاک بسیار فاصله دارند. 2-دو کاندیدای اصلی جریان انقلابی، رای به شدت «منجمد» شده ای دارند و گرچه بیش از یک دهه در معرض فضای انتخاباتی بوده اند اما نتوانسته اند ایده ای مطرح کنند که عموم مردم را با خود درگیر کند. 3- از دو کاندیدای اصلی جریان انقلاب یکی هنوز ایده روشن گفتمانی ندارد و دیگری گرچه ایده های خوبی دارد اما این ایده ها را حتی در میان نخبگان انقلابی نتوانسته بسط دهد چه برسد به عموم مردم. و از سوی دیگر در توان و امکان اجرای این ایده ها و توان اجماع سازی برای تحقق آن نیز سوالات بسیاری وجود دارد. 4- دو کاندیدای اصلی تفاوت های بسیار زیادی دارند و هوادارانشان نیز (خصوصا یک سمت) بعضا طرف مقابل را بی صلاحیت (نه واجد صلاحیت کمتر) می دانند، در نتیجه پدید آمدن اجماع پیش از برگزاری انتخابات احتمال بسیار کمی دارد. 5- وضعیت پیش گفته نتیجه روشنی دارد: کشیده شدن انتخابات به دور دوم و یا انتخاب رییس جمهوری با آرای حداقلی که در وضعیت امروز بین المللی کشور بسیار خطرناک است. 6- پس از فجایع انتخابات مجلس، جریان انقلابی (بر خلاف اصلاح طلبان غربگرا) هیچ نقطه کانونی اجماع سازی ندارند و تمام شخصیت ها و نهادهایی که روزی چنین وظیفه ای بر عهده داشتند یا در میان ما نیستند یا به جهت جایگاه و تاثیر، به محاق رفته اند. 7- از فحوای بیان نیروهای انقلابی این به چشم می آید که به مشارکتی زیر 60 درصد امید دارند تا کار به دست جریان غربگرا نیافتد. این یک فاجعه بزرگ شناختی است. به نظر می رسد فضای این انتخابات بسیار نگران کننده باشد. امید است به لطف حضرت حق تحولات مثبتی رخ دهد ان شاء الله @ofoqemobin
✍ با آغاز انقلاب اسلامی مردم ایران مرحله ای جدید از مقدمه سازی ظهور آخرین منجی شکل گرفت. انسان های عصر ظهور متفاوت با سایر انسان ها هستند و باید بتوانند پشتیبان آخرین حجت خدا باشند. باید بتوانند جهان سراسر عدل را بر زمین مستقر کنند. نباید خطا های کوفه و کربلا دیگر تکرار شود. نباید حجت خدا دیگر تنها بماند. 🔹️برای تربیت چنین انسان هایی امتحان های سخت الهی از ابتدای انقلاب برای مردم غیور ایران شکل گرفت. فتنه پشت فتنه ، آزمایش پشت آزمایش و انتخاب پشت انتخاب. از فتنه های حزب توده و مجاهدین خلق تا حمله رژیم بعث!! از کوی دانشگاه دهه ۷۰ تا فتنه همه جانبه ۸۸!! از انتخابات ۹۶ و فتنه بنزین ۹۶ تا آشوب و فحشای زن زندگی آزادی ۹۸ 🔸️ در برخی شکست خوردیم ولی در اکثر این امتحانات، مردم ایران پیروز این میدان بودند. برای عبور از این غربال های آخر الزمانی ، چه خون های پاکی که زمین ریخت!! چه گل های خوشبویی که پر پر شدند!! گل هایی که با تکه های حلبی تکه تکه شدند(جنایات کردستان). ۳۰۰ هزار عزیزی همه هست خود فدا کردند که ذره ای تعرض به شیعه خانه امام زمان نشود. باکری ها و همت ها و باقری ها!! 🔹️ مصباح (ره) هایی که در جهاد تبیین همه آبروی خود را برای پیشبرد این انقلاب روی دست گرفتند!! حججی های عزیزی که در دفاع از حریم، سر خود را پیش کش فرستادند و سلیمانی های عزیزی که طومار داعش را پیچیدند و آرمان هایی که برای دفاع از ولایت زیر ناخن گیر رقاصه های زن زندگی، ریز ریز شدند...!! و همه این ها برای تربیت انسان هایی از جنس ظهور است. انسان هایی از جنس یاوران مهدی فاطمه (عج)... 🔸️ایستگاه امتحان به مراحل پایانی خود نزدیک و نزدیک تر می شود خدا برای اتحاد ما رئیسی عزیز را از ما گرفت تا بار دیگر به هم بپیوندیم و حال که به هم پیوستیم امتحانی بزرگ پیش روی قرار گرفت... ادامه دارد... ✍مهدی مشتاقی @rooz_fiq
🔹چند مطلب در مورد انتخابات ۱- آقا از قبل گفته اند و در آخرین بیانات هم بیان کردن که در رتبه اول است و بعد از آن انتخاب . این نکته را باید واقعی دانست و واقعا برای مشارکت بالا باید تلاش کنیم. لازمه اولویت داشتن مشارکت این است که مثلا اگر آقای انتخاب شوند و مشارکت ۷۰ درصد باشد، بهتر از این است که یک نفر از انتخاب شود و مشارکت ۵۰ درصد باشد. البته قطعا اگر مشارکت بالا باشد و کاندیدای انقلابی انتخاب شود، از دو فرض گذشته بهتر است. ۲-در بین برنامه های تلویزیون، هر چقدر که دور اول از جهات مختلفی (زمان، طراحی فضای جلسه، سوالات، مجری و ....) جذاب نبود، اما برنامه های ، واقعا مفید و جذاب هستن. امشب میزگرد اقتصادی آقای زاکانی خیلی خوب بود ۳- در این دور (خصوصا دیشب در مناظرات) خیلی واضح تر شده است که دو نگاه کلی در کشور وجود دارد. یک نگاه، امید به بیرون از مرزها دارد و میخواهد راه طی شده و غیرموفق را دوباره تجربه کند و نماینده این نگاه در این دور آقای است. نگاه دوم (که این نگاه به لطف ایستادگی و تبیین های آقا ایجاد شده) توجه به داخل است. اینکه بدانیم درد و درمان کشور ما درون کشور است. این نگاه را چهار کاندیدای جبهه انقلاب خصوصا آقایان ، و (البته با تفاوتهایی که با یکدیگر دارند) نمایندگی میکنند. شاخصه انقلابی گری شده است، . چه در جبهه نظامی، چه اقتصادی و چه فرهنگی. ۴- با توجه به دو دور گذشته و این دور، به نظر می رسد که در کشور، در واقع یک مرحله به مراحل انتخاب رئیس جمهور اضافه شده است. قبلا سه مرحله بود. ۱- ثبت نام حداکثری ۲-شورای نگهبان ۳- انتخاب مردم. در دو دور گذشته، یک مرحله دیگر هم در حال اضافه شده است. آن مرحله بعد از تبلیغات و قبل از انتخاب مردم است و آن مهندسی کردن انتخابات توسط جریانات به گونه ای که برخی کنار روند و اتحاد حاصل شود. این مطلب قابل توجه است و از جهاتی نشانه رشد است. ۴-هرچند ملاک های تایید صلاحیت شورای نگهبان مقداری مبهم (حداقل ابهام اثباتی برای مردم دارد) است و در هر دوره مردم را سورپرایز میکنند اما جایگاه شورای نگهبان در واقع تثبیت شده و مستقلا تصمیم میگیرند و مردم و جریانات این نهاد را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند (قبلا انقلاب مبنایی به اصل جایگاه و تصمیمات آن خیلی زیاد بود). شاهد آن کمتر بودن (و در واقع از بین رفتن) اعتراضات در مورد رد صلاحیت ها در این دوره است. ۵- در مورد چهار کاندیدای جبهه انقلاب، می شود گفت که هر چهار عزیز، ارزشمند، توانمند و نصاب حداقلی ریاست جمهوری را دارند (واقعا بنده گمان میکنم که امر منحصر در آقای جلیلی و قالیباف نیست. بلکه آقای زاکانی و قاضی زاده هم توانمندی خوبی دارند. خصوصا آقای زاکانی که به نظر می رسد دوران شهرداری تهران خیلی ایشان را پخته‌تر کرده و خیلی قوی تر و بابرنامه‌تر از دور قبل ظاهر شده است. البته متاسفانه آقای جلیلی و قاضی زاده، تغییر چندانی نسبت به قبل نکرده اند. خصوصا آقای جلیلی. کاش قوی تر و جریان سازتر وارد می شدند. دوران ریاست مجلس، آقای قالیباف را هم مقداری قوی تر و پخته تر کرده) لذا هرگونه تخریب و درگیری بین خود کاندیداها و خصوصا هواداران غلط است و باید غیر از تبلیغات برای کاندیدای خود، بر روی افزایش مشارکت و آگاه سازی مردم در مورد جریان مقابل تلاش کرد. ۶- از آنجایی که ان شاءالله مهندسی خوبی توسط خود کاندیداها و بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدهای جبهه انقلاب صورت گیرد تا ان شاءالله یکی از کاندیداهای انقلابی توسط مردم انتخاب شود، هنوز زود است که به طور قطعی کاندیدایی را اعلام کنیم بلکه باید شرایط را به خوبی رصد کرد و همه کاندیداها و هواداران آنها برای هر تصمیمی آماده باشند. خصوصا که جبهه اصلاحات هنوز تمام ظرفیت خود را فعال نکرده و اگر امیدوار به رای آوری شوند، در روزهای آینده اتفاقات مهمی در حمایت از آقای خواهد افتاد. ۷- مطلبی که کمتر توسط نیروهای انقلابی مورد توجه قرار گرفته، مسئله تبیین ملاک ها و خدمات دولت است. بلکه ایشان دارد فقط به یک امر تشریفاتی و مقدس مبدل می شود. دولت ایشان در سه سال گذشته واقعا موثر بوده و بدون اعتماد به غرب، موفقیت‌های زیادی در زمینه های مختلف بدست آورد. باید این دستاورد برای مردم تبیین شود و مردم بدانند که مسیر ایشان و مدل ایشان می‌توانست جوابگو باشد و ان شاءالله ادامه یابد. ۰۳.۰۳.۳۰ @rooz_fiq
🌱مقتول فی سبیل الله، زنده است. 🌀و لا تَقولوا لِمَن یُقتَلُ فی‌ سَبیلِ اللهِ اَمواتٌ بَل اَحیاءٌ وَ لکِن لا تَشعُرون؛(۶) به کسانی که در راه خدا کشته میشوند، مرده اطلاق نکنید؛ اینها زنده‌اند. اطراف این آیه ــ چه قبل این آیه، چه بعد این آیه ــ بحثی از حرکت نظامی و جنگ و قتال و مانند اینها نیست؛ [میفرماید] «فی‌سبیل‌الله». نمیشود ادّعا کرد که معنای این «یُقتَلُ فی‌ سَبیلِ اللَّه» کشته شدن در میدان جنگ است، چون هیچ قرینه‌ای بر این در این آیه وجود ندارد. در آیه‌ی سوره‌ی آل‌عمران ــ «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا»(۷) ــ چرا، آن آیه در ضمنِ مسائل جهاد است؛ این آیه نه، مطلق است؛ [میفرماید] هر کسی که در راه خدا کشته بشود. راه خدمت به مردم، راه خدا است؛ راه کار جهادی برای مردم، راه خدا است؛ راه اداره‌ی کشور اسلامی، راه خدا است؛ راه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی، راه خدا است. آقای رئیسی عزیز و همراهانش، در راه پیشرفت کشور، در راه خدمت به مردم، در راه اعتلای جمهوری اسلامی کشته شدند، [لذا] مشمول این آیه‌اند؛ اینها را اموات ندانید؛ بَل اَحیاءٌ؛ اینها زنده هستند؛ همان تعبیری که در باب شهدا وجود دارد. بنابراین، اینها را ما «شهدای خدمت» میدانیم. (رهبر انقلاب 03.03.14) ✍️پ.ن: آقا در این بیانات می فرمایند که این آیات مطلق است و دلیلی بر اینکه مربوط به جنگ باشد وجود ندارد و مطلق است. همینطور که سابقا گذشت مرحوم علامه معتقدند که این آیات مربوط به جنگ و برای آماده سازی مسلمانان نسبت به جنگ است. متن مربوط به این بخش را در جلسه171 خواندیم. واقعا دقت های تفسیری آقا قابل توجه است. @rooz_fiq
🌱أنا أفتقده كثيراً ☘ من دلم خیلی برایش تنگ شده @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مَا الدَليلُ عَلي أنّ عَليًّا إمامُ الكُل فِي الكُل؟ 🎙آیت الله بهجت ره @rooz_fiq
❤️محبت علی (ع) 🌱به موسى عليه السلام در ميعادگاه فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ‌ خطاب رسيد، و آن را به «محبت اهل» تفسير كردند، و به رسول ختمى امر به حبّ على شد. در قلب از اين سرّ جذوه‌اى است كه دم از او نزنم، تو خود حديث مفصّل بخوان از اين مجمل. 📚آداب نماز امام خمینی @rooz_fiq
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ترقبوا.... إلى من يهمّه الأمر 🔻من یفکر فی الحرب معنا سیندم ان شاءالله @rooz_fiq
سلام ☘چند تا از رفقای طلبه‌ ما قراره شب عید غدیر برنامه ای داشته باشند. شما هم میتونید با کمترین هزینه در این ثواب شریک بشید. 🟢پذیرایی: هر نفر10 🔵اطعام: هر پرس 60 💳 شماره کارت جهت واریز وجه: 5892101461877553 به نام حمید رضا جعفری کار @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب خطاب به یکی از مدال‌آوران المپیادهای علمی: شما که فلسفۀ غرب را می‌خوانید، سعی کنید با فلسفۀ اسلامی هم آشنا شوید. @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۸۲ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ ادامه بحث فلسفی در اثبات تجرد نفس/ اشکالات و پاسخ‌ها یکشنبه ۰۳.۰۴.۰۳ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱انت المولی و انا العبد.... @rooz_fiq