eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
1.9هزار دنبال‌کننده
618 عکس
140 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تو شروع کن! خودت می دانی چکار کنی. 💠 در سالهای اول طلبگی که مشغول تحصیل کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر بودم، می دیدم که استادمان شیخ علی فرحانی، عبارات را به گونه ای متفاوت از سایر اساتیدی که دیده بودم، تدریس می کنند. از عبارت مطالبی را برداشت می کردند و نکاتی را از دل عبارت بیرون می کشیدند و در تدریس توضیح می دانند که وقتی من خودم عبارت را می خواندم، آن نکات را متوجه نمی شدم. 💠 علاقه داشتم که من هم بتوانم عبارات کتب را اینگونه بخوانم و بتوانم این نکات را از عبارت بدست آورم و به سادگی از عبارات رد نشوم. 💠 روزی از ایشان همین مطلب را پرسیدم. پرسیدم که چگونه می توان عبارات کتب را با دقت بیشتری خواند و نکات مختلفی را که شما در توضیح متن برداشت می کنید، ما هم برداشت کنیم. چون اینگونه نبود که همه کتب را ایشان تدریس کنند و ما از تدریس های ایشان استفاده کنیم، بلکه خودمان باید روش برداشت از متن و فهم ظرایف و نکات متن را یاد بگیریم تا بتوانیم با کتب مختلف کار کنیم و آنها را بفهمیم. 💠 ایشان جواب غیر منتظره ای دادند. فرمودند که شما خودت می دانی که چگونه باید این روش را تحصیل کرد و چگونه باید متن را با دقت خواند؟ ایشان فرمودند که این مطلب، دیدگاه آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. فرمودند: میرزا جواد آقا می فرماید که انسان در این امور خودش می داند که چکار باید کند. 💠 بعدها متن دیدگاه میرزا جواد آقا را در کتاب شریف لقاءالله پیدا کردم. ایشان می فرماید: "اذا علم المقصود و کان مجداً فی تحصیله قد ینفتح له من وجوه حیل الوصول الیه مطالب لم یلتفت الیه غیره کما هو الشأن فی امور الدنیا فان النفس لا تحتاج فی تحصیل وجوه الحیل للوصول الیه من معلم و انما هو المعلم الخبیر". 💠 ایشان در این عبارت، ابتدا در مورد امور معنوی و اخروی و سپس در مورد امور دنیوی می فرماید که انسان نیاز به معلم ندارد. اگر انسان، مقصود و مطلوب و هدف را بشناسد و در راه رسیدن به آن تلاش کند، راه هایی برای رسیدن به آن هدف برای او مشخص می شود، که شاید تا به حال کسی به آن راه ملتفت نشده باشد. 💢 غرض از بیان این مطلب این بود که چون یکی از اغراض اصلی ما طلبه ها تحصیل علم است، این قاعده ای که از میرزا جواد آقا بیان شد، در مورد تحصیل علم هم صادق است. 💢 بعد از اینکه هدف را شناختیم و قواعد کلی روش تحصیل را یاد گرفتیم باید با جدیت و تلاش، کار تحصیل را شروع کنیم. در ضمن کار کم کم برای هر شخصی مشخص می شود که چگونه درس بخواند؟ چه ساعاتی درس بخواند؟ چگونه تقریر بنویسد؟ چگونه یک صوت را سریعتر گوش دهد که مطالب آن جذب شود؟ چگونه مباحثه کند؟ ... 💢 برخی طلاب وقت زیادی را صرف مشورت های زائد جهت پیدا کردن روش تحصیل می کنند و بعضا در این مسئله دچار وسواس می شوند. و گاهی اوقات بلکه اکثر اوقات این مشورت های متعدد لایزیدهم الا تحیرا. غافل از اینکه پس از شناختن هدف و قواعد کلی روش تحصیل، آنچه مهم است، توجه به هدف و تلاش جهت رسیدن به آن است. آنگاه آنچه برای انسان اتفاق می افتد این است که قواعد کلی تحصیلی را با شرایط خود تطبیق می دهد و در درون خود، بومی سازی می کند. بعضا انسان روش هایی را پیدا می کند، که تا حال کسی به آنها توجه نکرده است. 👈 ما نیز معمولا به دوستان چنین توصیه می کنیم که ابتدا برای یادگیری قواعد کلی تدبیری و روشی، مجموعه جلسات "طلبه موفق" را استماع کنند. پس از آن لازم است که به طور عملی وارد در تحصیل علم و درس خواندن شوند و آنچه را یادگرفته اند، به طور عملی در خود پیاده کنند. چرا که خیلی از نکات در میدان عمل مشخص می شود و حتی برخی از نکات روشی و تدبیری که در این مجموعه صوتی وجود دارد، برای کسی که وارد در میدان عمل شده و مقداری جهت اجرای آنها تلاش کرده است، معنای متفاوت و بهتری پیدا می کند. 🔅 پس به طور خلاصه، در یک کلام، تو شروع کن، خودت می دانی چکار کنی. ✍️محسن ابراهیمی 01.02.03 @almorsalaat
darbare-maharate-tahlile-matn.mp3
4.98M
یکی از مهارت های لازم برای هر محصل، توانایی فهم صحیح و دقیق یک متن علمی است. به این معنا که ساختار بحث، مبانی، ادله و سایر خصوصیات محتوایی را بتواند فهم کند. این مهارت بسیار لازم است و گزارش صحیح نظریه و نقد و بررسی آن نیز، هر چند خود مهارت های جداگانه ای هستند، اما مبتنی بر مهارت تجزیه و تحلیل متن هستند. مهمترین عامل یادگیری این مهارت، تطبیق قواعد منطقی بر یک متن است. اینکه هر بحثی مربوط به تصورات است و یا تصدیقات؟ بدیهی است و یا نظری؟ از چه نوع استدلالی در آن استفاده شده است؟ آیا تقسیم آن محصوره است و یا استقرائی؟ و ..... @rooz_fiq
⁉️ امروز سوالی ذهنم را به خود مشغول کرده. این سوال رو می پرسم و ان شالله شما هم کمک کنید تا به پاسخ صحیحی برسیم. ✅سوال این است که: 👈کسی که پایه 10 را در حوزه علمیه تمام می کند - با فرض اینکه همه دروس خود را به خوبی خوانده است- چه چیزی برای رسیدن به اجتهاد کم دارد؟ 👈به عبارت دیگر برای قوه اجتهاد در دین، چه چیزی هست که طلبه پایه 10 آن را ندارد؟ 👈به عبارت دیگر طلبه ای که پایه 10 را به پایان می رساند، در درس خارج به دنبال چه چیزی باید باشد؟ 👈به عبارت دیگر طلبه ای که چند سال در درس خارج شرکت کرده است، با طلبه پایه 10 چه تفاوتی دارد؟ 🙏🙏لطفا پاسخ خود را بفرمایید👇👇👇👇 ⬅️ناشناس: daigo.ir/pm/nZvxb ⬅️شناسا: @ebrahimi845 @rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ما طلبه ها فزرندان اهل بیت هستیم. 🔰آیت الله ممدوحی (ره) 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از نگاشته
📢 | آموزشی 😍 سلام سلام! 🔸 امیدوارم که حال دلتون خوب باشه، به خوبیِ حال یه گنجیشک، تو جنگلای شمال! 🔸 الهی که کانون خونوادتون گرم باشه، به گرمای تابستونی که هنوز نرسیده، ولی گرماش جلوجلو اومده! 🔸 یه خبر خوب دارم و یه خبر خوب‌تر؛ خبر خوب‌تر رو بذاریم برای بعد، اما خبر خوب؛ 🔶 ان‌شاءلله قراره از امشب، پست داشته باشیم، برای کسایی که هنوز قلم تو دستشون نمی‌رقصه! 😇 پس وقتی «نگاشته» رو باز می‌کنی، یه قلم کاغذ کنار دستت داشته باش که فرصت رو از دست ندی... 😎 اگر رفیقی داری که به نویسندگی علاقه داره، حتما دعوتش کن به کانال! 👈🏻 اگر نظر یا پیشنهادی دارید برای آیدی زیر بفرستید: @ye_bandeh_khoda 😉 اون خبر خوب‌تر هم باشه برای چند روز دیگه...! @negashteh | نگاشته
💠از «هست» تا «باید» (از «حقیقت» تا «اعتبار» یا از «فلسفه» تا «فقه») 📌طرح سوالی پیرامون یکی از مهمترین مبانی در علوم انسانی ▫️همه ما شنیده ایم که یکی از علل اصلی که ما را در سالیان اخیر به دنبال اسلامی سازی علوم انسانی کشاند، تفاوت مبانی فلسفی و هستی شناسی ما با مکاتب غربی است. از مهمترین این مبانی تفاوت نگاه به ما و غرب به انسان است. به عنوان نمونه ما و غرب در مورد هدف انسان، نسبت انسان و خدا، حقیقت انسان و .... تفاوت دیدگاه داریم. علاوه بر آن در نگاه به خداوند، معاد، حقیقت زندگی دنیا، نبی، دین و .... اختلاف نظر داریم. بر همین اساس بود که در سالیان گذشته برخی جریانات حوزوی خصوصا آنهایی که صبغه فلسفی داشته اند، در صدد تبیین مبانی خداشناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و .... و همچنین نقد این مبانی در اندیشه های غربی در راستای تولید علوم انسانی پرداختند. ▫️اما در این مسئله سوال مهمی وجود دارد و به نظر می رسد که بخش عمده ای از به نتیجه نرسیدن تلاش ها در زمینه علوم انسانی به دلیل پاسخ ندادن و حل نکردن این سوال است و شاید به نحوی بتوان گفت دلیل به نتیجه رسیدن تلاش های فلسفه‌محور در تولید علوم انسانی و همچنین اجابت نشدن مطلوب رهبری در مسئله امتداد حکمت در مشخص نبودن پاسخ این سوال است. ⁉️اما سوال؟؟؟؟ 🔹سوال این است که چه ارتباطی بین مبانی هستی شناسانه اعم از خداشناسی و انسان‌شناسی و .... با بایدهای اعتباری در علوم انسانی دارد؟ به عبارت دیگر تفاوت در مبانی توصیفی و هستی شناسانه چگونه منجر به تفاوت در گزاره های تجویزی و اعتباری در علوم می شود؟ چرا وقتی که نگاه ما به انسان متفاوت است، روشهای تربیتی تفاوت پیدا می کند؟ چرا وقتی که نگاه ما به انسان متفاوت است، علم حقوق، مدیریت، روانشناسی و .... باید متفاوت باشد؟ منظورم این نیست که نباید متفاوت باشد، بلکه قطعا مثلا تربیت اسلامی با غربی متفاوت است، اما سوال این است که اثرگذاری مبانی چگونه است؟ 🔰در پاسخ به این سوال گاهی چنین گفته می شود که ما چون بر اساس مبانی کلامی و فلسفی معتقد به خداوند، معاد، نبی، دین، عصمت انبیا، عصمت اهل بیت و خاتمیت و جامعیت دین و قرآن هستیم، لذا برای بدست آوردن مباحث مختلف علوم انسانی به سراغ کتاب و سنت می رویم و این بایدها را از آن منابع استنباط میکنیم. اما چون طرف مقابل این مبانی را قبول ندارد، لذا از عقل (اگر قبول داشته باشد) و تجربه استفاده می کند، لذا نتایج متفاوت خواهد شد. ▫️در این پاسخ در واقع مبانی تاثیر مستقیم ندارند، بلکه با واسطه موثر هستند. به این معنا که در این پاسخ در واقع ما مستقیما از هست به باید نمی رسیم، بلکه آن شارع است که از هست به باید می رسد و در واقع موضوع سوال منتفی می شود. چون ما در این جا نیازی به فهم چگونگی تولید هست از باید احتیاج نداریم. اگر مسئله به همین جا ختم می شد و هستی شناسی ما را به درب منزل اهل بیت می رساند و کار تمام می شد، دیگر نیازی به پاسخ دادن به این سوال نداشتیم. ▫️کسانی که این پاسخ را بیان می کنند، خود را از بحث های عمیق فلسفی و انسان شناسی بی نیاز می دانند و قصد دارند با فقه و با فرض جامعیت آن، کار را حل کنند و امروزه خصوصا با افول جریان فلسفه‌محور این نگاه غالب است. ➖اما اولا در همان فقه، یکی از ادله عقل است. عقل چگونه می خواهد به باید دسترسی پیدا کند؟ البته در این جا بحث تفصیلی درباره حقیقت عقلی که در منابع هست و اینکه همان عقلاست یا نه و اینکه نظری است یا عملی؟ منبع است یا ابزار وجود دارد؟ اما بالاخره عقل چیزی است هم عرض با کتاب سنت و حداقل حکم به «حسن عدل» و «قبح ظلم» را می فهمد؟ همین دو حکم را چگونه فهمیده است؟ آیا حکم دیگری هم دارد یا ندارد؟ علاوه بر اینکه یکی از مبانی مهم در فقه و اصول مسئله مراتب حکم است که در آن سیر شارع را از هست تا باید، طی می کنیم، و بر اساس آن نتایجی را اخذ می کنیم. پس فقه نیز به این مسئله محتاج است. ➖ثانیا آیا همه مباحث علوم انسانی را می توان از کتاب و سنت به دست آورد؟ اگر نمی توانیم چگونه در آن موارد به باید برسیم؟ خیلی از قوانینی که امروزه در جامعه گذاشته می شود و هیچ کس آنها را از کتاب و سنت انتظار ندارد، مثل قوانین راهنمایی و ضوابط اجتماعی و ..... این قوانین چگونه تولید می شوند و آنها نسبت به مبانی بی تفاوت هستند یا اگر مبانی اثر گذار است چگونه؟ ➖ثالثا امروزه مباحث مربوط به مقاصد الشریعه و بدست آوردن حکم از اهداف کلی و جزئی شریعت، بر تولید هست از باید استوار است و برای استفاده از آن مبنا باید این سوال پاسخ داده شود. ➖رابعا مسئله تاثیر مبانی هستی شناسی در علوم انسانی امروزه همانند یک مسئله بدیهی در نظر متفکران علوم انسانی است و واضح است که مقصود ایشان از این مسئله صرف تاثیر با واسطه که در پاسخ فوق بیان شد، نیست بلکه بزرگانی که در علوم انسانی فلسفه محور بوده اند، به دنبال تولید هست از باید بوده اند. ➖خامسا مسئله امتداد علوم انسانی در کلام رهبری معظم انقلاب، مبتنی بر همین مسئله است، خصوصا که این امر را تنظیر به اتفاقی می کنند که در غرب افتاده است. 💠با این توضیحات به نظر می رسد که یکی از مهمترین مسائلی که باید رسیدگی شود و به یک نتیجه قطعی برسد، این است که: 1- ساز و کار رسیدن از هست به باید چیست؟ 2- در فرض پاسخ دادن به سوال اول، آیا در تولید علوم انسانی به این مسئله محتاجیم یا اینکه فقه (کتاب و سنت) کفایت می کند؟ 3- این کار فقط توسط شارع انجام می شود یا بشر عادی هم می تواند، گزاره هنجاری خلق کند؟ به عبارت دیگر چرا تا به حال ندانسته ایم که چرا اینگونه نماز می خوانیم؟ آیا به دلیل شناخت ناقص ما از انسان است و اگر انسان را کامل بشناسیم، خواهیم فهمید یا اینکه خلق این مسائل فقط از نفس شارع ایجاد می شود و ارتباطی به علم ما ندارد؟ ✅بنده گمان می کنم که مهمترین عامل در عدم توفیق جریان فلسفه‌محور در تولید علوم انسانی، حل نکردن و یا پاسخ ناصحیح به این سوال است. و امروزه جریان فقه‌محور هم اگر این سوال را پاسخ ندهد، باز هم کار به پایان نخواهد رسید. آنگاه احتمالا مجبوریم به تجربه روی بیاوریم و راه رفته غرب را تکمیل کنیم. البته ناگفته نماند که یکی دیگر از امور مهم در علوم انسانی، بررسی دقیق نقش و اهمیت تجربه است. 👈برای این مسئله می توان آثار زیر را دید: کتاب علم دینی آیت الله مصباح، کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اثر موسسه امام، بیانات رهبری در موضوع امتداد حکمت، اثر دکتر پارسانیا که رهبری به عنوان امتداد حکمت تمجید کردن، فلسفه اخلاق آیت الله مصباح و مقاله اعتباریات علامه با حواشی شهید مطهری ✍️محسن ابراهیمی 02.03.28 🙏🙏ممنون میشم نظرتون را بفرمایید👇👇👇👇 ⬅️ناشناس: daigo.ir/pm/nZvxb ⬅️شناسا: @ebrahimi845 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
012-daneshesarf-02.03.29.mp3
7.89M
کتاب دانش صرف جلسه دوازهم قواعد ادغام ص 108 تا 117 دوشنبه ۰۲.۰۳.29 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
093-almizan-02.03.29.mp3
14.42M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نود و سوم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ اشکال دوم دوشنبه 02.03.29 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌴به تو دل بستم و غیر تو کسی نیست مرا ▫️دیوان امام خمینی(ره) @rooz_fiq
👉https://eitaa.com/rooz_fiq/1074 👉https://eitaa.com/rooz_fiq/1092 👉https://eitaa.com/rooz_fiq/1123 سابقا این سه یادداشت در مورد ملاک آموزشی بودن یا مطالعه ای بودن یک کتاب نوشته شده. انشالله امروز بخش پایانی را با موضوع ویژگی کتاب آموزشی خواهم نوشت. @rooz_fiq
اولین همایش مسابقات علمی حل مسئله ی فقهی ⭐️آیدی مسئول مسابقات حجت‌الاسلام حسین نصیری: @Hasanjanammm ⭐️ لوکیشن محل برگزاری همایش: nshn.ir/9b7bs-t62x7OHq 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 @rooz_fiq
بحمدلله تعالی اخیرا همایش ها و جلساتی با عنوان «حل مسئله» در حوزه علمیه برگزار می شود. این عنوان مزایای خوبی دارد و بیشتر از عناوین مشابه، ناظر به میدان است. از اساتید این همایش، توفیق درک محضر استاد فرحانی و استاد رفیعی را داشته ام. استاد فرحانی که کالشمس فی رابعه النهار نیاز به معرفی ندارن و نظرات ایشان در روش حل مسئله، قابل توجه و مهم و راهگشاست. استاد رفیعی علوی نیز استاد بسیار خوش فکر، خوش بیان، پرانگیزه و از نخبگان حوزه هستند و مطالب مهمی در موضوع رابطه فتوا و قانون برای گفتن دارن. ان شالله کسانی که می تونن حتما شرکت و استفاده کنند. @rooz_fiq
📚این کتاب آموزشی است یا مطالعاتی؟ (بخش چهارم) ▫️در بخش های قبل بیان شد که چون نمی شود، برای یادگیری همه کتب در کلاس درس شرکت کرد، بدیهی است که برخی از کتب آموزشی هستند و برخی دیگر، مطالعاتی. ▫️همچنین بیان شد که در مسیر اجتهاد آنچه مهم است، یادگیری علومی است که بوسیله آنها بتوان قوه اجتهاد را بدست آورد. لذا هیچ کتابی موضوعیت ندارد، بلکه تمام کتب و بلکه تمام نظام آموزشی و تحصیلی، مقدمه برای یادگیری آن علوم هستند. ▫️بر اساس دو مقدمه فوق می توان چنین بیان کرد که یادگیری کامل و همه جانبه یک علم دو بخش کلی دارد: بخش آموزشی و بخش پژوهشی. ▫️منظور از بخش آموزشی این است که در ابتدای هر علم باید آن علم را به وسیله کتاب و استاد و سایر ابزارهای آموزشی فراگرفت. در این مرحله شخص محصّل باید مفاهیم، گزاره ها، ساختار، استدلال ها، روش و تا حدودی تاریخچه را بداند. در این مرحله لازم است کتابی که انتخاب می شود و استاد علم به گونه ای باشند که موارد مذکور را به محصل تعلیم دهند. ▫️پس از این مرحله، شخص محصّل علم و مفاهیم و گزاره های آن علم را می شناسد و می تواند به کتب آن علم مراجعه و سایر مکاتب و نظرات را مطالعه و جمع بندی کند، تا اینکه در آن علم به تخصص برسد. ▫️بر اساس این توضیح چند نکته قابل توجه است: ➖در مرحله آموزشی، فقط باید به همان مقداری که بیان شد اکتفا شود و ادامه دادن آن، سبب اتلاف وقت می شود. به عنوان مثال مرحله آموزشی علم اصول با تحصیل الموجز و اصول الفقه به پایان می رسد و محصل این علم پس از تحصیل این دو کتاب، نیازی به اینکه سایر کتب اصول را نیز در کلاس شرکت کند، ندارد. چرا که به عنوان مثال، شخصی که این دو کتاب را خوانده باشد و خواندن متن عربی را بداند، نیازی ندارد که برای یادگیری رسائل و کفایه در کلاس شرکت کند، بلکه همانطور که آثار آیت الله خوئی و محقق اصفهانی و امام و .... را با مراجعه و مطالعه یاد می گیرد، کتاب رسائل و مکاسب را نیز می تواند خودش مطالعه کند. ➖نکته بسیار مهم در مرحله پژوهشی این است که شخص محصل نباید به صرف مطالعه و انبار کردن اطلاعات اکتفا کند، بلکه باید بتواند اطلاعات خود را ساماندهی کند تا اینکه به دیدگاه مختار دست یابد. روش اصلی در این مرحله به کار بردن قواعد علم منطق و سیر کردن بر اساس آن است. و از آنجایی که این عمل، یک مهارت است و باید به صورت عملی بدست آید، بهتر است که مدتی زیر نظر استادی انجام شود تا توانایی این کار را بدست آورد. ➖متاسفانه در حال حاضر در سطوح مختلف تحصیلی در حوزه، عمدتا به سبک آموزشی سیر می شود و از ابتدا تا درس خارج و همچنین سطوح تخصصی، محصلین در کلاس درس حاضر می شوند و و بیشتر وقت آنها صرف حضور در کلاس می شود و خود کمتر وارد میدان مطالعه و فکر می شوند. و همینطور که سابقا بیان شد، تماشاچی هستند. ➖این نگاه به مرحله آموزشی و پژوهشی مدت زمان تحصیل را بسیار کاهش می یابد و به جای آن لازم است که بمحصلین به مطالعه و فکر و جمع بندی روی آورند و می توان امید بیشتری به رسیدن به مرحله تولید علم داشت. ➖در این دیدگاه تاکید بر این است که در مرحله اول از آموزش یک علم، حتما باید علم را نزد یک استاد و با یک کتاب آموزشی تحصیل کرد و مفاهیم و ساختار و ادله و ... را از استاد تلقی کرد. بر همین اساس اگر محصل علم فقه، مثلا کتاب لمعه (به عنوان یک کتاب مقدماتی برای آموزش مفاهیم و ساختار علم فقه) را به خوبی فرانگرفته باشد، با ورود به کتابی مثل مکاسب نمی تواند به خوبی علم فقه را نحصیل کند. ➖این نگاه می تواند پایه طرح ریزی یک نظام آموزشی قرار گیرد و بر اساس آن یک نظام را طراحی کرد. البته مواردی همچون چیستی مقدمات اجتهاد؟ روش صحیح تحصیل؟ راهکارهای فکر کردن و جمع بندی؟ روش صحیح تدریس؟ و ... به آن ضمیمه شود. ✍️محسن ابراهیمی 02.03.31 🙏ممنون میشم نظرتون را بفرمایید👇👇 ⬅️ناشناس: daigo.ir/pm/nZvxb ⬅️شناسا: @ebrahimi845 🌀فقه‌روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
094-almizan-02.04.01.mp3
23.93M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نود و چهارم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ اشکال سوم و چهارم و بیان فائده شفاعت پنجشنبه 02.04.01 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌴متی ترانا و نراک؟؟؟؟؟ @rooz_fiq
46.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات استاد آیت‌الله درباره‌ی ابعاد (ره) 📌دوره‌ی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۲/۳/۱۴ 📲لینک آپارات: aparat.com/v/XUo7n 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
013-daneshesarf-02.04.02.mp3
11.23M
کتاب دانش صرف جلسه سیزدهم قواعد تخفیف همزه ص 118 تا 129 جمعه 02.03.02 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
095-almizan-02.04.02.mp3
14.88M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه نود و پنجم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ اشکال پنجم تا هفتم جمعه 02.04.02 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
عرض سلام و احترام خدمت دوستان ارجمند در این صوت 👆👆 توضیحی مختصر پیرامون وجوه امتیاز تفسیر المیزان نسبت به سایر تفاسیر و اینکه چرا لازم است این تفسیر را بخوانیم، بیان شده است. ✅لینک صوت👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/rooz_fiq/913 @rooz_fiq
👆👆👆👆 👇👇👇👇
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
استاد حجت الاسلام و المسلمین رفیعی علوی.mp3
34.4M
🎙بیانات استاد محترم حجت‌الاسلام و المسلمین سید احسان در همایش علمی حل مسئله 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
استاد حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی.mp3
37.81M
🎙بیانات کامل استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین در همایش علمی حل مسئله 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید