امروز به زحمت برخی از دوستان، از استاد عزیزمان، استاد علی فرحانی به مناسبت روز معلم، به صورت مختصری تقدیر شد.
هرچند نه ما لایق عنوان شاگردی هستیم و نه چنین تقدیرهایی حق استاد و شاگردی را ادا میکند، اما بالاخره از باب ادب و قدرشناسی باید کاری کرد.
آنهم قدرشناسی از استادی که وقتی بررسی میکنم، میبینم که هر چند توشه علمی ناچیزی دارم، اما همین مقدار هم تماما به واسطه ایشان، نصیب ما شده است.
بارها این مسئله به ذهنم خطور کرده که خداوند متعال لطف بی حد و مرزی در حق ما کرد که از اولین روزهای تحصیل حوزوی با ایشان آشنا شدیم و مقداری با اندیشه امام و علامه آشنا شدیم و گرنه معلوم نبود امروز در کجای اقیانوس بیکران و مواج حوزه علمیه، غرق شده بودیم.
نمیتوان از حوزه و استادی حوزه چیزی گفت اما از استاد عظیم الشان حضرت آیت الله عبدالکریم فرحانی نام نبرد.
ایشان نه تنها برگردن ما و سایر دوستانمان بلکه به گمان بنده، بر بخش زیادی از نسل حاضر حوزه علمیه، حق بزرگی دارند.
زحماتی که ایشان در مناصب اجرایی و علمی حوزه و خصوصا ترویج اندیشه علمی حضرت امام خمینی (ره) کشیدند را باید اجر نهاد.
مهمتر از همه اینها سبک آموزشی ای است که ایشان به حوزه های علمیه معرفی کردند و افراد زیادی در حلقه های علمی ایشان رشد کردند و ذهن و عمل خود را ساختند.
نمیخواستم متن طولانی شود اما نمیتوانم از استاد ارجمند خود، حضرت حجت الاسلام موالی زاده که از اساتید توانمند در روش و محتوا و البته گمنام حوزه هستند یاد نکنم و همچنین مرحوم استاد کرامت که بخش مهمی از اصل حوزه آمدنم را مدیون ایشان هستم.
خدا را شکر میکنم که چنین اساتیدی را درک کردیم. ان شاءالله که خداوند توفیق روز افزون به همه اساتید خصوصا اساتید معظم حوزه عطا فرماید بمنّه و کرمه. ۰۳.۰۲.۱۶
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
176-almizan-03.02.16.mp3
18.24M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه۱۷۶
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/بحث درباره آیه انا لله و انا الیه راجعون
یکشنبه ۰۳.۰۲.۱۶
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۷۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/بحث درباره آیه انا
در این👆 بخش از کتاب، علامه تبیین فرمودن که چگونه اعتقاد به حقیقت «انا لله و انا الیه راجعون» میتواند صبر در مقابل مصیبت ها را برای انسان به ارمغان آورد.
تبیین کردند که محور اصلی این آیه، این است که مالک حقیقی همه چیز خداوند است و انسان چیزی ندارد که از دست دادن آن موجب ناراحتی او شود
علامه در بحث بعد، روش اخلاقی منحصر به فرد قرآن را در ایجاد ملکات نفسانی بیان میکنند.
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۷۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/بحث درباره آیه انا
🔹عدم مالکیت--> عدم تاثر از مصیبات
🔸لم يكن معنى للتأثر عن المصائب الموجبة للتأثر عند إصابتها فإن التأثر إنما يكون من جهة فقد الانسان شيئا مما يملكه، حتى يفرح بوجدانه، ويحزن بفقدانه، وأما إذا أذعن و اعتقد أنه لا يملك شيئا لم يتأثر ولم يحزن، وكيف يتأثر من يؤمن بأن الله له الملك وحده يتصرف في ملكه كيف يشاء؟
#گزیده_المیزان
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۷۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/بحث درباره آیه انا
#پیام_شما: تجربه یکی از دوستان ارجمند از آیه «انا لله...» در مصیبت
با سلام و احترام در مورد ذکر انالله و انا الیه راجعون؛ من دو برادرم را خیلی ناگهانی در عرض ۹ ماه از دست دادم.
برای برادر اولم اون لحظات حواسم به این ذکر نبود اما برای برادر دومم همون لحظه ای که خبر بهم رسید فقط این ذکر و میگفتم طبق ایه قرآن که خونده بودیم از قبل، واقعا صبری که دراین مورد دوم داشتم خیلی عجیب بود و قابل مقایسه با اولی نبود، شاید با برادر دومم به مراتب وابسته تر بودم اما همیشه میگفتم اثر اون ذکری است که اون لحظات گفتم
این مطلب رو فرستادم که بگذارید تا تجربه ای برای داغ دیده ها بشه خودمم به افرادی که دیدم میگم این ذکر رو و بگین مخصوصا اگر همون لحظه ای که مصیبت رو میبینن بگن.
✍ان شاءالله خدای متعال آن دو برادر ارجمند رو غریق رحمت کنه و به شما صبر و اجر بدهد.
@rooz_fiq
کمفروشانِ غیرفروشنده .mp3
7.14M
🟢 کمفروشی حوزههای علمیه؛
🎙شهید مطهری
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱هرگزم نقشِ تو از لوحِ دل و جان نَرَوَد
🌱هرگز از یادِ من آن سروِ خرامان نَرَوَد
🌱در ازل بست دلم با سرِ زلفت پیوند
🌱تا ابد سر نَکشَد، وز سرِ پیمان نرود
🌱آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت
🌱که اگر سر برود، از دل و از جان نرود
🌱هر که خواهد که چو حافظ نشود سرگردان
🌱دل به خوبان ندهد وز پِی ایشان نرود
@rooz_fiq
از این بیان معلوم شد که جمیع انواع معاصی قالبی ابن آدم از شئون اکل شجره است و تطهیر آن به طوری است؛ و جمیع انواع معاصی قلبیۀ آنها نیز از شئون آن شجره است؛ و تطهیر آن به طوری است. و جمیع انواع معاصی روحیّه از آن، و تطهیر آن به طوری است.
و تطهیر اعضای ظاهریّه «ظلّ» طهارات قلبیّه و روحیّه است برای کمّل، و دستور و «وسیلۀ» آنها است برای اهل سلوک.
و انسان تا در حجاب تعیّن اعضا و طهارات آنها است و در آن حدّ واقف است، از اهل سلوک نیست و در خطیئه باقی مانده؛ و چون اشتغال به مراتب طهارات ظاهریّه و باطنیّه پیدا کرد و طهارات صوریّۀ قشریّه را وسیلۀ طهارات معنویّۀ لبّیّه قرار داد و در جمیع عبادات و مناسک حظوظ قلبیۀ آنها را نیز ملحوظ داشت و از آنها برخوردار شد بلکه جهات باطنیّه را بیشتر اهمّیّت داد و مقصد اعلای مهمّ دانست، داخل در باب سلوک راه انسانیّت شده؛
پس، انسان سالک را اوّل سلوک علمی لازم است که به برکت اهل ذکر سلام اللّه علیهم مراتب عبادات را تشخیص داده و عبادات صوریّه را نازلۀ عبادات قلبیّه و روحیّه بداند؛ و پس از آن شروع به سلوک عملی، که حقیقت سلوک است. و غایت این سلوک تخلیۀ نفس از غیر حق است و تحلیۀ آن به تجلّیات اسمائی و ذاتی است. و چون سالک را این مقام دست دهد، سلوکش به انتهاء رسد و غایت سیر کمالی برایش حاصل شود؛ پس به اسرار نسک و عبادات و به لطایف سلوک نائل شود؛ و آن تجلّیات جلالیّه است که اسرار طهارات است و تجلّیات جمالیّه است که غایت عبادات دیگر است. و تفصیل آن از عهدۀ این اوراق خارج است.
#آداب_نماز امام خمینی
@rooz_fiq
🌱حلول ماه امامرضا ع مبارک
🌱ان شاءالله به حق امام رئوف و خواهر کریمهاش .....
📷تصویر ماه امشب از افق شهرک مهدیه😊
@rooz_fiq
غیر از جمال دلربای حضرت مولا سیدعلی، دو عنصر دیگر، زیبایی این عکس را افزون کرده است:
اول اینکه از بین این همه موضوعات مختلف، آثاری که تصویر و سمت چپ آقاست، کتب عرفانی و فلسفی از بزرگان و اساتیدی چون صدرا، علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه حسن زاده، آیت الله جوادی، آیت الله مصباح، استاد سیدجلال آشتیانی و استاد ابراهیمی دینانی و ... است و این میتواند حاکی از علاقه و توجه ایشان به این آثار باشد.
دوم آنکه در بین این همه کتاب، حضرت آقا مشغول مطالعه قرآن هستند. و این میتواند این معنا را برساند که هر کتابی هر چند هم ارزشمند باشد، اما قرآن چیز دیگری است و به تعبیر امام سایر کتاب ها را باید خواند اما برای اینکه قرآن بهتر فهم شود.
۰۳.۰۲.۲۰
@rooz_fiq
✍دخترم!!!
🔹یکی از بخش های قابل توجه و مفید و جذاب صحیفه امام خمینی، نامه های اخلاقی و عرفانی امام است. بخشی از این نامه ها، برای خانم فاطمه طباطبایی (عروس امام خمینی (ره) نوشته شده است.
🔹یکی از این نامه ها از بقیه مفصل تر و جامع تر است که به نظر رسید معرفی آن به مناسبت روز دختر خالی از لطف نباشد.
🔹این نامه که در تاریخ ۵خرداد۶۳ نگاشته شده، بدین صورت شروع میشود:
فاطی که ز من نامه عرفانی خواست
از مورچهای تخت سلیمانی خواست
آخر پس از اصرار، مرا وادار کردی از آنچه قلبم ناآگاه است و از آن اجنبی هستم طوطی وار چند سطری بنویسم.
🔹ایشان سپس به طور خلاصه مهمترین مسائل عرفانی و برخی توصیه های ضروری را مینگارند.
🔹فطرت خداجو، اهمیت قرآن، کتب عرفانی، انکارنکردن مقامات عرفانی، دنیا، آفات زبان، غیبت، اخلاص نیت، عجب، از مهمترین سرفصل های این نامه اند.
🔹بخشی از مطالب ایشان درباره قرآن:
من قائل بیخبر و بیعمل به دخترم میگویم در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی تدبر کن هر چند صِرف خواندن آن که نامه محبوب است به شنونده محجوب آثاری دلپذیر دارد، لکن تدبر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت میکند افَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرآنَ امْ عَلی قُلُوبٍ اقْفالُها. و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد، از تدبر هم آنچه نتیجه است حاصل نگردد.
🔹در مورد علوم عرفانی و توحیدی نیز مطالب مهمی میفرمایند:
دخترم! سرگرمی به علوم حتی عرفان و توحید اگر برای انباشتن اصطلاحات است - که هست - و برای خود این علوم است، سالک را به مقصد نزدیک نمیکند که دور میکند العلم هو الحجاب الاکبر؛ و اگر حق جویی و عشق به او انگیزه است که بسیار نادر است، چراغ راه است و نور هدایت الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فی قَلْبِ مَنْ یَشاءُ و برای رسیدن به گوشهای از آن تهذیب و تطهیر و تزکیه لازم است، تهذیب نفس و تطهیر قلب از غیر او، چه رسد به تهذیب از اخلاق ذمیمه که رهیدن از آن بسیار مجاهده میخواهد، و چه رسد به تهذیب عمل از آنچه خلاف رضای او - جلّ و علا - است، و مواظبت به اعمال صالحه از قبیل واجبات که در رأس است و مستحبات به قدر میسور و به قدری که انسان را به عُجب و خودخواهی دچار نکند.
👌👌پیشنهاد میکنم متن کامل این نامه را بخوانید و بخوانید و بخوانید.....
https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/18/title/162
۰۳.۰۲.۲۱
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱آیه «انا اعطیناک الکوثر» اگر تصویر بود......
🌸#روز_دختر_مبارک
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱آن کس که ترا شناخت جان را چه کند
🌱فرزند و عیال و خانمان را چه کند
@rooz_fiq
🌱لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم و رِفقي بِهِم و شَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم لَماتوا شَوقا إلَيَّ وتَقَطَّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبَّتي
#نماز_یکشنبههای_ذیالقعده
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️دیالوگ با غرب
مطهری چگونه میخواهد زیست دینی در دنیای جدید را معنادار کند؟
🎙استاد هاشمی
@Ofoqemobin
فقه روز | محسن ابراهیمی
▪️دیالوگ با غرب مطهری چگونه میخواهد زیست دینی در دنیای جدید را معنادار کند؟ 🎙استاد هاشمی @Ofoqemo
استاد هاشمی از اساتید خیلی خوشفکر و خوشبیان حوزه هستن که الحمدلله توفیق داشته و داریم که سالهاست در کنار ایشان از محفل درسی استاد فرحانی بهره برده ایم.
کانال #افق_مبین کانال شخصی ایشونه که گهگاهی برخی از مطالب بیانی و بنانی خودشونو در علوم حوزوی و غیرحوزوی میگذارن
حتما عضو بشین و استفاده کنین
👇👇👇
https://eitaa.com/Ofoqemobin
https://eitaa.com/Ofoqemobin
@rooz_fiq
صوت جلسات اصول فقه مظفر تا امروز بارگذاری شد (داخل شدن اسم زمان در بحث مشتق)
👇👇👇👇
https://eitaa.com/d_rooz_fiq
@rooz_fiq
177-almizan-03.02.23.mp3
13.51M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه۱۷۷
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/مسالک سه گانه اخلاق/ مسلک اول
یکشنبه ۰۳.۰۲.۲۳
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۷۷ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/مسالک سه گانه اخلا
از این جلسه بحث مهم مسالک سهگانه علم اخلاق شروع شد. علامه در ادامه این مباحث مسلک منحصر به فرد قرآن در اصلاح اخلاق رو بیان میکنند
«ثمّ إنّه قد نبّه على ما ذكرنا - من فائدة نقل الإجماع - بعض المحقّقين في كلام طويل له، و ما ذكرنا و إن كان محصّل كلامه على ما نظرنا فيه، لكنّ الأولى نقل عبارته بعينها، فلعلّ الناظر يحصّل منها غير ما حصّلنا، فإنّا قد مررنا على العبارة مرورا، و لا يبعد أن يكون قد اختفى علينا بعض ما له دخل في مطلبه.»
این عبارت از مرحوم شیخ انصاری در بحث اجماع منقول رسائل است. ایشان بعد از اینکه جهات مختلف رو بیان می کنند و جمع بندی نظر خودشون رو ذکر می کنن، عبارت محقق تستری رو نقل می کنند. عبارت شیخ خیلی نکات مهمی داره. شیخ می فرماید که من این عبارت رو مکررا خوانده ام و آن چیزی که بیان کردم محصل کلام ایشان است. اما شاید اگر شخص دیگری هم این عبارت را بخواند، مطلب دیگری متوجه شود. لذا ایشان عین عبارات محقق تستری را نقل می کند.
این نکته مهم را می توان فهمید که
اولا نمیتوان به یکبار خواندن کتب علمی خصوصا کتب بزرگان علم اکتفاء کرد و باید مکرر خواند. هر کس که مقداری تلاش علمی و ارتباط با کتب داشته است، این مطلب را تصدیق می کند که غالبا در مراجعات بعدی مطالبی منکشف می شود که در مراجعه اول، فهم نشده است.
ثانیا انسان نمی تواند به فهم خود از عبارت اکتفاء کند بلکه شاید شخص دیگری از این عبارت مطلب دیگری را متوجه شود که از دید شما مخفی مانده است. لذا می توان نتیجه گرفت که لازم است که در فهم عبارات بزرگان علم به فهم دیگران و تبیین آنها از آن عبارت هم مراجعه کرد.
علم آموزی علاوه بر آن جهات ارتباطش با خدای متعال و افاضه از جانب او که موثر اصلی در عالم است، جهات فکری هم دارد هر چند که تلاش های فکری و مطالعه و .... همه معدّ هستند اما نوعا تا این معدّات نباشد، استعداد دریافت علم به وجود نخواهد آمد. از مهمترین جهات علم آموزی، شناخت ذهن و فکر و رعایت قواعد آن است و بدون آنها نمیتوان.
03.02.24
@rooz_fiq
چه مشکلی وجود داره اگه خدا جسم داشته باشه؟ برخی اساتید میگن لازم میاد که خدا دارای جزء بشه و در اینصورت محتاج میشه. اما چرا نمیشه گفت اجزای خدا همیشه وجود داشتن و هم میشه خدا همینطوری بوده و کسی اونو بوجود نیاورده؟
این جملات، بخشی از سوالاتی است که امروز یکی از طلاب مقدمات بعد از المپیاد استانی کلام از بنده می پرسید.
ضمنا بگم که المپیادها که چندسالیست در حوزه برگزار میشه طرح نوآورانه و جذابیست. یکی از موضوعات المپیاد، کلام هست و متنی که از اون سوال طرح میشه کتاب بدایه المعارف آیت الله خرازیست.
با این دوست عزیز که یه مقدار بیشتر صحبت کردم و سوالاتی کلامی هم در مورد ولایت فقیه از کتاب آیت الله جوادی داشت، متوجه شدم که با اینکه سن کمی دارد، چند سالیست که در فضای مجازی و در مسئله پاسخ به شبهات، فعال است.
اما چه می شود که با اینکه او از طلاب به نسبت برتر حوزه و دغدغه مند است، چنین سوالاتی که برخی از اونها از سوالات اولیه در مورد وجود خداست، هنوز برایش حل نشده
از نظر بنده طبیعیست که همه طلاب چنین سوالاتی را داشته باشند و اتفاقا اگر این سوالات برای آنها حل شده باشد، جای تعجب دارد. چرا؟
چون اساس مسائل اعتقادی و معارفی بر اصولیست که تا این اصول به خوبی تصور نشود، قابل تصدیق نخواهد بود و در کتاب های عقائدی متعارف در حوزه ما امکان این تصویر سازی به صورت پله پله در ذهن طلاب وجود ندارد.
در میان علوم حوزوی این کار بر عهده علم فلسفه است و تا اینکه یک نظام متقن برهانی فلسفی با شروع از بدیهیات اولی به صورت صحیح به ذهن انسان القاء نشود، این سوالات همیشه باقی خواهد ماند.
لذا شروع صحیح این مباحث از علم فلسفه است. اما نمیدانم چرا میخواهیم دولا دولا شترسواری کنیم. هم از طرفی میخواهیم حل شبهه و ارائه برهان بر معارف و ... داشته باشیم و هم هنوز از فلسفه فرار میکنیم. از پایه هفت به بعد به عنوان یک درس غیر رسمی و هم عرض با کتب عقائدی و حتی هنوز در ذهن بعضی شبهه حرمت دارد.
وقتی بحث است که برای کودکان، آموزش فلسفه داشته باشیم، چرا نباید طلبه ای که از دیپلم وارد در حوزه میشود، از همان ابتدا فلسفه بخواند و اعتقادات خود را بر یک نظام متقن و صحیح و قابل فهم استوار کند؟
وقتی وضعیت کلام و فلسفه اینگونه است، مگر می شود از عرفان گفت که به جرئت میتوان گفت، حل و فهم مسائل با ادبیات و مفاهیم عرفانی بسی شیرین تر و نزدیک کننده تر به مقصود است.
چرا در نظام رسمی حوزه عرفان نخوانیم و در پستو باشد؟ چرا در جایی از حوزه مفاهیم عرفانی را در نظام آموزش رسمی حوزه، آموزش نبینیم و در نتیجه نتوانیم آثار ارزشمند و بی بدیلی همچون آداب نماز و سرالصلوه امام را بفهمیم و به تبع نفهمیم نماز چیست؟ چرا به شکل واضح مشخص نفهمیم سلوک چیست و راه خدا چیست؟
ان شاءالله روزی این بخش از علوم و معارف اصیل اهل بیت هم به متن حوزه برگردد و طلاب از اون بهره مند شوند و به تبع طلاب سایر افراد جامعه ما هم بهره ببرند.
خداوند حفظ کند اساتید ما را که حداقل ذهنیت خوبی از این معارف در ذهن ما ایجاد کردند و باز هم یاد کنیم از مرحوم شهید مطهری.
۰۳.۰۲.۲۷
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2