🔸معارف تمدن ساز
▫️مرحوم علامه طباطبایی بعد از بیان مسلک سوم اخلاقی میفرماید: یکی از مستشرقین در کتاب تاریخ تمدن خود نوشته که آنچه مهم است در مورد اسلام دانسته شود، شئون اجتماعی و تمدنی اسلام است و در واقع این جنبه اسلام است که با سایر ادیان تفاوت دارد، چرا که همه ادیان از جهت معارف یکسان هستند.
▫️مرحوم علامه در نقد حرف وی، بیان میکند که اتفاقا باید توجه داشت که تمدن، فرهنگ و نظام اجتماعی، بدون معارف متفاوت و جدید، امکان ندارد و اتفاقا دلیل برتری و گسترش و تمدن سازی اسلام، همان معارف جدیدی است که اسلام ارائه کرده و به تبع آن معارف، افراد برجسته و ممتازی را تربیت کرد و بوسیله آن افراد و معارف، تمدن اسلامی را بنا نهاد. ایشان چنین میفرماید:
«النتيجة فرع لمقدمتها، والآثار الخارجية المترتبة على التربية إنما هي مواليد و نتائج لنوع العلوم و المعارف التي تلقاها المتعلم المتربي ... و ثالثها يدعو إلى الحق الذي هو الله، ويبني تربيته على أن الله سبحانه واحد لا شريك له و ينتج العبودية المحضة وقد أهدى هذا المسلك إلى الاجتماع الانساني جما غفيرا من العباد الصالحين، و العلماء الربانيين، والأولياء المقربين رجالا ونساء، وكفى بذلك شرفا للدين.»
▫️نکته ای که به نظر میرسد از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، این است که هرچند معتقدیم که در قرآن و سنت رسول اکرم ص و اهل بیت ع، معارف متفاوتی از سایر ادیان بیان شده، اما از آنجایی که از طرفی مکاتب مختلف اسلامی وجود دارد و هرکدام مسیری را در تبیین معارف پیموده اند و از طرف دیگر، تمدنی که ساخته می شود، ارتباط مستقیم با آن معارف دارد، مهم است که کدام مکتب فکری در تبیین معارف را میپذیریم.
▫️بنده گمان میکنم به غیر از مکتب معرفتی عرفانی- فلسفی ای که مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) و شاگردان ایشان خصوصا رهبری معظم و شهید مطهری در آثار خود تبیین نمودند، سایر نگاه های معارفی، توان لازم برای ساخت تمدن متناسب با پیشرفت های انسان و متناسب با عصر حاضر را ندارند. ان شاءالله خداوند متعال توفیق فراگیری اسلام ناب محمدی را به همه ما عطا فرماید.
۰۳.۰۳.۰۹
@rooz_fiq
🔴 نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا
✍ بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔻این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
🌱جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
🔻شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
🌱جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
🔻فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
🌱بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
🔻رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
🌱دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
🔻«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
🌱سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
🔻سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
🌱من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
🔻بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
🌱درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛(۱) و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون.(۲) جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۳/۵
@rooz_fiq
به درخواست برخی از اعزه، بخشی از کتاب شریف انوارالهدایة امام خمینی (ره) تبیین شد.
محدوده: اقل و اکثر ارتباطی (ج۲ ص 278 تا 310)
تعداد جلسات: 20 جلسه
صوت این جلسات را دوستان در لینک زیر بارگذاری کرده اند👇👇
eitaa.com/anvarolhedaye
eitaa.com/anvarolhedaye
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹او از من عالم تر است، با هم به درس او برویم....
🎙شهید مطهری
➖➖➖➖
آنچه مرحوم شهید مطهری در این کلیپ بیان میکنند، یکی از مهمترین #سنتهای حوزوی است که باید تلاش کرد در حوزه باقی بمانند.
ناگفته نماند که گاهی حفظ #سنتها در حوزه به معنای سلفیگری و حفظ شکل ها و قالب ها و روش های قدیمی به کار می رود. قطعا این معنا صحیح نیست و نتیجه آن چیزی جز ناکارآمدی حوزه نیست. بلکه باید سنت ها را با روش ها و قالب ها و ابزار جدید همراه کرد تا بتوانند با تغییر زمانه باقی بمانند.
حوزه اگر نتواند خود را با زمانه همراه کند، قطعا نخواهد توانست اسلام را مطابق با شرایط زمان و مکان بهروزآوری کند.
۰۳.۰۳.۱۳
@rooz_fiq
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«... همین ایران بود، همین ملت بود، همین فقه بود، همین قرآن بود، همین نهج البلاغه بود، اما #او_نبود؛ #هیچ_چیز_نبود ... او همانند وجودی بود که به ماهیات هستی میبخشد»
@rooz_fiq
در مورد سخنرانی امروز رهبری فقط میتونم بگم که اگه ندیدین، حتما ببینین.
صحبت اصلی ایشان دو بخش داشت:
یک: فلسطین
دو: شهادت آقای رئیسی
در هر دو بحث تحلیل و مطالب جدید ارائه کردن و سطح بحث ها رو چند پله ارتقاء دادن
@rooz_fiq
🔹ما قال الصادق «ع»؟؟؟
در مورد امام خمینی (ره) مطلبی که از منظر نگاه علوم حوزوی و اسلام شناسی قابل توجه است، تفاوت «اسلامشناسی» ایشان با برخی دیگر از نگاههاست.
اگر مطالب اسلامی را بخواهیم به چند بخش تقسیم کنیم، بخش عمده ای از دین اسلام، #معارف است. مقصود از معارف، امور مربوط به هستیشناسی، مبدأ و معاد، رابطه انسان و خدا، توحید، ولایت و ... است.
بخش عمده ای از تفاوت اسلامشناسی امام خمینی (ره) تفاوت در فهم و تبیین معارف است.
اما منشأ این تفاوت چیست؟
گاهی گمان می شود که منشأ این تفاوت، تفاوت در #منابع است. لذا گاهی برخی که مخالفند میگویند که ما در فهم معارف باید به سراغ قرآن و قال الصادق و قال الباقر برویم و از استفاده از سایر منابع پرهیز کنیم.
اما گمان می شود که این مطلب صحیح نیست. در بین علمای اسلامی، چه عارف، چه فیلسوف، چه فقیه، چه متکلم و .... منبع اصلیِ همه این علوم، آیات قرآن و روایات اهل بیت است و همه قبول دارند که در فهم معارف و سایر بخش های دین باید به سراغ قال الصادق و قال الباقر رفت.
پس منشأ تفاوت کجاست؟
باید تفاوت داشت که تفاوت در «من قال» نیست، بلکه تفاوت در «ما قال» است. همه می دانند که «من قال» الله و اهل بیت هستند اما اختلاف در این است که «مراد آیه» چیست؟ مقصود حضرت از این روایت چیست؟
پس منشأ اختلاف در پاسخ به این سوال است که «ما قال الصادق ع؟؟»
این مطلب را همه در مورد آیات و روایات فقهی و احکامی قبول دارند و لذا تفاوت نظرات فقها را حمل بر «تفاوت برداشت» می کنند و فقها همدیگر را متهم نمی کنند که شما از روایت استفاده نمیکنید؟
باید این مطلب را در مورد مطالب معارفی نیز پذیرفت. باید این را دانست که همانطور که یک روایت احکامی، با توجه به مبانی اصولی مختلف و روش های استنباطی متفاوت، به نحو متفاوت معنا می شود، یک آیه توحیدی و یا یک روایت معارفی نیز میتواند با مبانی مختلف به صورت متفاوت معنا شود.
شاهد این حرف را میتوان در اختلاف نظرات علامه مجلسی و علامه طباطبایی در حواشی بحارالانوار مشاهده کرد
اما چه چیزی سبب تفاوت برداشت از متون معارفی می شود؟
در پاسخ به این سوال دوباره میتوان تنظیر کرد به متون فقهی. همانطور که بدون دانستن علم اصول و رجال و قواعد فقهی و بدون اطلاع از کتب فقهی و ... نمیتوان استنباط فقهی کرد، این را نیز باید دانست که مراجعه به آیات و روایات معارفی نیز، بدون دانستن مقدمات امکان پذیر نیست.
و این را هم باید در نظر داشت که آنچه ما امروز در مورد اجتهاد داریم و قوانین و روشهایی را به کار میگیریم، بخش عمده ای از آنها مربوط به روایات فقهی و احکامی است و نمیتوان آنها را در ادله معارفی بکاربست.
برای فهم متون معارفی چه مقدماتی لازم است؟
برای فهم این متون نیز نیازمند #اصول_معارف هستیم که برخی از آنها با #اصول_فقه مشترک است. برخی از این اصول را مرحوم علامه در المیزان بیان کرده اند
علاوه بر اصول، قطعا نیازمند دانستن فلسفه و عرفان هستیم. بخش زیادی از متون فلسفه و عرفان در نسبت با متون معارفی، همانند کتب فقهی است برای روایات احکامی. عمده فلاسفه و عرفا در واقع روایات و آیات را محور کار خود قرار دادند و در مورد آنها تامل کردند و اندیشیدند و برای فهم آنها روش ها و قواعدی را بدست آوردند (و این است راز اینکه پسوند اسلامی را برای فلسفه و عرفان به کار می بریم) لذا همانطور که بدون آگاهی از کتب فقها نمیتوان مجتهد در فقه شد، بدون دانستن کتب فلاسفه و عرفان نمیتوان مجتهد در معارف شد.
حضرت امام در جای جای آثار خود این مطلب را اشاره دارند. ایشان در تفسیر سوره حمد بیان می دارند که فهم بخش زیادی از معارف، مبتنی بر فهم رابطه خالق و مخلوق است و این مسئله اصلی ترین مسئله علم فلسفه و عرفان است. همچنین در نامه ای به خانم طباطبایی بیان میکنند که کتب عرفا را برای فهم آیات قرآن مطالعه کن.
خیلی طولانی شد...
خلاصه اینکه فهم آیات و روایات معارفی هم تخصص خود را میخواهد و نه میتوان به صرف دانستن زبان عربی به آن متون مراجعه و در آن تدبر کرد و نه به صرف دارا بودن اجتهاد فقهی میتوان در مورد آن متون اظهار نظر کرد بلکه فهم از این متون نیز تخصص و روش مخصوص به خود را دارد که دانستن فلسفه و عرفان، بخشی از مقدمات آن تخصص است.
بخش مهمی از منشأ تفاوت اسلام شناسی امام، مسئله روش شناسی فهم این متون است که این روش را میتوان با جستجو و تامل در آثار ایشان و علامه طباطبایی به دست آورد ان شاءالله
۰۳.۰۳.۱۴
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
❇️ بنیاد شیخ انصاری برگزار میکند:
🔹نشست های تخصصی:
«کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)»
🔸اساتید دوره:
حضرات آیات و حجج اسلام؛
استاد احمد مبلغی
استاد عبدالکریم فرحانی
استاد سید مجتبی نورمفیدی
استاد سید صادق محمدی
استاد سید مهدی موسوی
استاد علی فرحانی
✅ این نشست ها در قالب اردوی یک روزه برگزار می گردد.
🗓 تاریخ برگزاری:
شنبه 19 خرداد ماه
برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمایید:
🌐http://B2n.ir/noavariosoli.emam
#ترویج_اندیشه_های_امام_خمینی
#نشست_های_علمی
#طرح_آقا_مصطفی_خمینی
بنیاد شیخ انصاری
📡https://eitaa.com/bsheikhansari
🌀فرق بين مأثورات از انبيا و كتب حكما فقط در اصطلاحات و اجمال و تفصيل است؛ چنانچه فرق بين فقه و اخبار راجعۀ به فقه در اصطلاحات و اجمال و تفصيل است، نه در معنا.
📚امام خمینی، چهل حدیث، حدیث 12
@rooz_fiq
🔹ياد روزى كه در ايام جوانى كتاب «فصوص الحكم» و ديگر كتب عرفانى را كه بزرگان مشايخ ارباب عرفان به يادگار گذاشتهاند در خدمت بعض از مشايخ اهل عرفان - رضوان اللّٰه عليه - استفاده نمودم ..... كتب مذكور با همه قدر و منزلتى كه دارند و كمكهاى بسيار ارزندهاى به معرفت قرآن كريم ....و كتب ادعيۀ ائمه معصومين ... و احاديث آن بزرگواران مىكنند، حلاوت و لطافت و جامعيت اسرار كتاب الهى را ندارند.... پس بايد قلمها بشكنند اگر گمان شود وراى او هستند. تو نيز اى عزيز كتب عرفا و اوليا را بخوان به قصد فهميدن يا ذوق كردن همين كلمۀ شريفۀ جامعه.
📚صحیفه امام
@rooz_fiq
🔰آن ايّام، تازه با حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد استادى- كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميقترين انديشه هاى آن را دريافته بود و با شيرين ترين بيان آنها را بازگو مى كرد- مى آموختم. ... قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مى كند درك كرده بودم، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مى ديدم.... معنى اين جمله را مىفهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» ... «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، خلاصه يك طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهان بينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى قرآن و نهج البلاغه و پاره اى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى كردم.
📚شهید مطهری، عدل الهی
@rooz_fiq
💠كلمات نوع آنها شرح بيانات قرآن و حديث است.
‼️و از امور مهمّهاى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين خصوصاً اهل علم - كثّر اللّٰه امثالهم - بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعض علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون حجت شرعيه رمى به فساد و بطلان نكنند و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند؛ و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفا و تجلّيات حقّ و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است برد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيه است يا بافندۀ از پيش خود است، و بر طبق آن برهانى عقلى يا حجّتى شرعى ندارد؛ به جان دوست قسم كه كلمات نوع آنها شرح بيانات قرآن و حديث است.
📚امام خمینی، سرالصلوة
@rooz_fiq
🗳 اسامی نامزدهای ریاستجمهوری اعلام شد
مسعود پزشکیان
مصطفی پورمحمدی
سعید جلیلی
علیرضا زاکانی
سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی
محمدباقر قالیباف
@rooz_fiq
خب بحمدالله اسامی نامزدها اعلام شد. خدا قوت به شورای نگهبان.
با این افراد، احتمال رأی آوری یکی از نامزدهای انقلابی خیلی بالاست ان شاءالله.
یکی از سه کاندیدای جبهه اصلاحات هم تایید شده و ان شاءالله دیگه بهانه ای برای کمک به افزایش مشارکت نداشته باشند.
ان شاءالله که خداوند متعال دلهای مردم رو به آنچه صلاح کشور و امت اسلامی هست، هدایت کنه و راه شهید رئیسی (خدمت و جهاد) ادامه پیدا کنه
@rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه۱۸۱
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث روایی در موضوع برزخ و بحث فلسفی در اثبات تجرد نفس
یکشنبه ۰۳.۰۳.۲۰
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
#معرفی_کانال
ایستگاه احکام👇👇
https://eitaa.com/ahkam_soal
https://eitaa.com/ahkam_soal
👆👆یه کانال خوب برای یادگیری و یادآوری احکام مبتلابه
@rooz_fiq
🔸 پذیرش مدرسه علمیه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در سال تحصیلی 1403- 1404(طرح مدرسه علمیه نمونه)
🔸 در مقطع دیپلم ( شامل پایه یازدهم و دانشجویان تا کمتر سی واحد )
💥 مدرسه ای برای طلبه امروز
📈 دارای فرآیند هشت مرحله ای آموزشی
📊توجه به تلاش و استعداد و باز بودن مسیر رشد طلبه از نظر کیفیت و سرعت
🗒 برنامه مدون پژوهشی و تربیتی .....
🔸ثبت نام از طریق سایت رسمی حوزه علمیه قم
paziresh.ismc.ir
و سایت مدرسه علمیه نمونه
madresenemone.ir
🔸تماس و پاسخ به سوالات
09926203450
@peyambareazam_school
🔸 اطلاعات بیشتر : کانال معرفی مدرسه علمیه نمونه
https://eitaa.com/moarefimadresenemone
🔰 نگرانی های انتخاباتی:
1- امید اصلی پس از شهادت مرحوم آقای رییسی تلاش برای حضور کسی بود که بتواند مسیر دولت ایشان را ادامه دهد و در حد زیادی شخصیت فردی و سیاسی او را نمایندگی کند، آنچه در میان کاندیداهای انقلابی به چشم می خورد این است که این بزرگواران گرچه به جهات شخصی ارزشمند هستند اما از این ملاک بسیار فاصله دارند.
2-دو کاندیدای اصلی جریان انقلابی، رای به شدت «منجمد» شده ای دارند و گرچه بیش از یک دهه در معرض فضای انتخاباتی بوده اند اما نتوانسته اند ایده ای مطرح کنند که عموم مردم را با خود درگیر کند.
3- از دو کاندیدای اصلی جریان انقلاب یکی هنوز ایده روشن گفتمانی ندارد و دیگری گرچه ایده های خوبی دارد اما این ایده ها را حتی در میان نخبگان انقلابی نتوانسته بسط دهد چه برسد به عموم مردم. و از سوی دیگر در توان و امکان اجرای این ایده ها و توان اجماع سازی برای تحقق آن نیز سوالات بسیاری وجود دارد.
4- دو کاندیدای اصلی تفاوت های بسیار زیادی دارند و هوادارانشان نیز (خصوصا یک سمت) بعضا طرف مقابل را بی صلاحیت (نه واجد صلاحیت کمتر) می دانند، در نتیجه پدید آمدن اجماع پیش از برگزاری انتخابات احتمال بسیار کمی دارد.
5- وضعیت پیش گفته نتیجه روشنی دارد: کشیده شدن انتخابات به دور دوم و یا انتخاب رییس جمهوری با آرای حداقلی که در وضعیت امروز بین المللی کشور بسیار خطرناک است.
6- پس از فجایع انتخابات مجلس، جریان انقلابی (بر خلاف اصلاح طلبان غربگرا) هیچ نقطه کانونی اجماع سازی ندارند و تمام شخصیت ها و نهادهایی که روزی چنین وظیفه ای بر عهده داشتند یا در میان ما نیستند یا به جهت جایگاه و تاثیر، به محاق رفته اند.
7- از فحوای بیان نیروهای انقلابی این به چشم می آید که به مشارکتی زیر 60 درصد امید دارند تا کار به دست جریان غربگرا نیافتد. این یک فاجعه بزرگ شناختی است.
به نظر می رسد فضای این انتخابات بسیار نگران کننده باشد. امید است به لطف حضرت حق تحولات مثبتی رخ دهد ان شاء الله
@ofoqemobin
#امتحانبزرگ
✍ با آغاز انقلاب اسلامی مردم ایران
مرحله ای جدید از مقدمه سازی ظهور آخرین منجی شکل گرفت.
انسان های عصر ظهور متفاوت با سایر انسان ها هستند و باید بتوانند پشتیبان آخرین حجت خدا باشند. باید بتوانند جهان سراسر عدل را بر زمین مستقر کنند. نباید خطا های کوفه و کربلا دیگر تکرار شود. نباید حجت خدا دیگر تنها بماند.
🔹️برای تربیت چنین انسان هایی امتحان های سخت الهی از ابتدای انقلاب برای مردم غیور ایران شکل گرفت.
فتنه پشت فتنه ، آزمایش پشت آزمایش و انتخاب پشت انتخاب.
از فتنه های حزب توده و مجاهدین خلق تا حمله رژیم بعث!!
از کوی دانشگاه دهه ۷۰ تا فتنه همه جانبه ۸۸!! از انتخابات ۹۶ و فتنه بنزین ۹۶ تا آشوب و فحشای زن زندگی آزادی ۹۸
🔸️ در برخی شکست خوردیم ولی در اکثر این امتحانات، مردم ایران پیروز این میدان بودند. برای عبور از این غربال های آخر الزمانی ، چه خون های پاکی که زمین ریخت!! چه گل های خوشبویی که پر پر شدند!! گل هایی که با تکه های حلبی تکه تکه شدند(جنایات کردستان). ۳۰۰ هزار عزیزی همه هست خود فدا کردند که ذره ای تعرض به شیعه خانه امام زمان نشود. باکری ها و همت ها و باقری ها!!
🔹️ مصباح (ره) هایی که در جهاد تبیین همه آبروی خود را برای پیشبرد این انقلاب روی دست گرفتند!! حججی های عزیزی که در دفاع از حریم، سر خود را پیش کش فرستادند و سلیمانی های عزیزی که طومار داعش را پیچیدند و آرمان هایی که برای دفاع از ولایت زیر ناخن گیر رقاصه های زن زندگی، ریز ریز شدند...!!
و همه این ها برای تربیت انسان هایی از جنس ظهور است. انسان هایی از جنس یاوران مهدی فاطمه (عج)...
🔸️ایستگاه امتحان به مراحل پایانی خود نزدیک و نزدیک تر می شود
خدا برای اتحاد ما رئیسی عزیز را از ما گرفت تا بار دیگر به هم بپیوندیم و حال که به هم پیوستیم امتحانی بزرگ پیش روی قرار گرفت...
ادامه دارد...
✍مهدی مشتاقی
@rooz_fiq
#انتخابات
🔹چند مطلب در مورد انتخابات
۱- آقا از قبل گفته اند و در آخرین بیانات هم بیان کردن که در رتبه اول #مشارکت است و بعد از آن انتخاب #اصلح. این نکته را باید واقعی دانست و واقعا برای مشارکت بالا باید تلاش کنیم. لازمه اولویت داشتن مشارکت این است که مثلا اگر آقای #پزشکیان انتخاب شوند و مشارکت ۷۰ درصد باشد، بهتر از این است که یک نفر از #جبهه_انقلاب انتخاب شود و مشارکت ۵۰ درصد باشد. البته قطعا اگر مشارکت بالا باشد و کاندیدای انقلابی انتخاب شود، از دو فرض گذشته بهتر است.
۲-در بین برنامه های تلویزیون، هر چقدر که دور اول #مناظرات از جهات مختلفی (زمان، طراحی فضای جلسه، سوالات، مجری و ....) جذاب نبود، اما برنامه های #میزگرد، واقعا مفید و جذاب هستن. امشب میزگرد اقتصادی آقای زاکانی خیلی خوب بود
۳- در این دور (خصوصا دیشب در مناظرات) خیلی واضح تر شده است که دو نگاه کلی در کشور وجود دارد. یک نگاه، امید به بیرون از مرزها دارد و میخواهد راه طی شده و غیرموفق را دوباره تجربه کند و نماینده این نگاه در این دور آقای #پزشکیان است. نگاه دوم (که این نگاه به لطف ایستادگی و تبیین های آقا ایجاد شده) توجه به داخل است. اینکه بدانیم درد و درمان کشور ما درون کشور است. این نگاه را چهار کاندیدای جبهه انقلاب خصوصا آقایان #زاکانی، #جلیلی و #قالیباف (البته با تفاوتهایی که با یکدیگر دارند) نمایندگی میکنند. شاخصه انقلابی گری شده است، #مقاومت. چه در جبهه نظامی، چه اقتصادی و چه فرهنگی.
۴- با توجه به دو دور گذشته و این دور، به نظر می رسد که در کشور، در واقع یک مرحله به مراحل انتخاب رئیس جمهور اضافه شده است. قبلا سه مرحله بود. ۱- ثبت نام حداکثری ۲-شورای نگهبان ۳- انتخاب مردم. در دو دور گذشته، یک مرحله دیگر هم در حال اضافه شده است. آن مرحله بعد از تبلیغات و قبل از انتخاب مردم است و آن مهندسی کردن انتخابات توسط جریانات به گونه ای که برخی کنار روند و اتحاد حاصل شود. این مطلب قابل توجه است و از جهاتی نشانه رشد است.
۴-هرچند ملاک های تایید صلاحیت شورای نگهبان مقداری مبهم (حداقل ابهام اثباتی برای مردم دارد) است و در هر دوره مردم را سورپرایز میکنند اما جایگاه شورای نگهبان در واقع تثبیت شده و مستقلا تصمیم میگیرند و مردم و جریانات این نهاد را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند (قبلا انقلاب مبنایی به اصل جایگاه و تصمیمات آن خیلی زیاد بود). شاهد آن کمتر بودن (و در واقع از بین رفتن) اعتراضات در مورد رد صلاحیت ها در این دوره است.
۵- در مورد چهار کاندیدای جبهه انقلاب، می شود گفت که هر چهار عزیز، ارزشمند، توانمند و نصاب حداقلی ریاست جمهوری را دارند (واقعا بنده گمان میکنم که امر منحصر در آقای جلیلی و قالیباف نیست. بلکه آقای زاکانی و قاضی زاده هم توانمندی خوبی دارند. خصوصا آقای زاکانی که به نظر می رسد دوران شهرداری تهران خیلی ایشان را پختهتر کرده و خیلی قوی تر و بابرنامهتر از دور قبل ظاهر شده است. البته متاسفانه آقای جلیلی و قاضی زاده، تغییر چندانی نسبت به قبل نکرده اند. خصوصا آقای جلیلی. کاش قوی تر و جریان سازتر وارد می شدند. دوران ریاست مجلس، آقای قالیباف را هم مقداری قوی تر و پخته تر کرده) لذا هرگونه تخریب و درگیری بین خود کاندیداها و خصوصا هواداران غلط است و باید غیر از تبلیغات برای کاندیدای خود، بر روی افزایش مشارکت و آگاه سازی مردم در مورد جریان مقابل تلاش کرد.
۶- از آنجایی که ان شاءالله مهندسی خوبی توسط خود کاندیداها و بزرگترها و ریشسفیدهای جبهه انقلاب صورت گیرد تا ان شاءالله یکی از کاندیداهای انقلابی توسط مردم انتخاب شود، هنوز زود است که به طور قطعی کاندیدایی را اعلام کنیم بلکه باید شرایط را به خوبی رصد کرد و همه کاندیداها و هواداران آنها برای هر تصمیمی آماده باشند. خصوصا که جبهه اصلاحات هنوز تمام ظرفیت خود را فعال نکرده و اگر امیدوار به رای آوری شوند، در روزهای آینده اتفاقات مهمی در حمایت از آقای #پزشکیان خواهد افتاد.
۷- مطلبی که کمتر توسط نیروهای انقلابی مورد توجه قرار گرفته، مسئله تبیین ملاک ها و خدمات دولت #شهید_رئیسی است. بلکه ایشان دارد فقط به یک امر تشریفاتی و مقدس مبدل می شود. دولت ایشان در سه سال گذشته واقعا موثر بوده و بدون اعتماد به غرب، موفقیتهای زیادی در زمینه های مختلف بدست آورد. باید این دستاورد برای مردم تبیین شود و مردم بدانند که مسیر ایشان و مدل ایشان میتوانست جوابگو باشد و ان شاءالله ادامه یابد.
۰۳.۰۳.۳۰
@rooz_fiq