eitaa logo
روشنگر مدیا
962 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
554 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نقش اقلیت‌های مذهبی در انتخابات آمریکا 🔘 مایکل راکلند (Michael Aaron Rockland) استاد دانشگاه راتگِرز نیوجرسی در رشته مطالعات آمریکا، نویسنده و روزنامه‌نگار با اشاره به نقش اقلیت‌های مذهبی و نژادی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: سهم و دیگر اقلیت‌های دینی در رأی دادن به ترامپ و بایدن در انتخابات امسال بسیار مهم خواهد بود. 🔹او معتقد است که برخلاف تصورات موجود لابی‌هایی مانند آیپک (AIPAC) و سایر لابی‌های فعال در عرصه سیاسی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نقش چندانی ندارند و بیشتر از همه مسائلی مانند قدرت مالی و ثروت گروه‌ها و افراد در این انتخابات و تأثیرگذاری در رأی‌دهندگان مؤثر است. ♦️فکر نمی‌کنم بیش از چند آمریکایی ضد یهود معتقد باشند که آیپک به عنوان یک سازمان کوچک، قوی‌ترین لابی در ایالات متحده است. قوی‌ترین لابی‌ها از سوی افراد بسیار ثروتمند کنترل می‌شوند و ارتباطی به مسائل خاورمیانه یا ندارند، بلکه قدرت آنها به میزان پولشان وابسته است. 🔸نقش اقلیت‌های نژادی و مذهبی در انتخابات امسال بسیار مهم خواهد بود. بیشتر سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و دیگران از جمله مسلمانان ضد هستند و او را منصفانه یا غیرمنصفانه به عنوان نژادپرست می‌بینند. آن‌ها احتمالاً تا حد زیادی به بایدن رأی خواهند داد. 🔺آمریکایی‌ها نمی‌خواهند دین بر سیاست و سیاست بر تأثیر بگذارد. یهودیان حدود ۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند و به جز مخالفت از سوی تعداد اندکی از عناصر معتقد به فاشیست در میان آمریکایی‌ها، که نژادپرست و یهودی‌ستیز هستند، رفتار ناشایستی با آنها نمی‌شود. @feraghvaadyan
⭕️کارشکنی منافقین و انجمن حجتیه‌ای‌ها در خط مقدم جبهه ✅ حجت الاسلام رسول ملکیان روحانی رزمنده مهم ترین تأثیر حضور روحانیت در دفاع مقدس را تبلیغ عملی عنوان کرد و گفت: خشی از خاطرات جنگ به خصوص بخش هایی که مربوط به اطلاعات و امنیت دوران دفاع مقدس است هنوز هم زمان گفتن و بسط آنها نیست، اما بخش هایی که مربوط به ایثار رزمندگان و شهدا بوده، قابل بیان است. 🔻وی در ادامه به خاطراتی درباره خیانت های منافقین و پیروان تفکر در جبهه ها اشاره کرد و افزود: بخشی از تفکر انجمن حجتیه و منافقین در میان رزمندگان اسلام کارشکنی می کردند و حتی دست به ترور فیزیکی روحانیت در دوران دفاع مقدس می زدند، که این ترور فیزیکی هم در خط مقدم و پشتیبانی و هم چنین در شهر اهواز انجام می شد. ◽️وی اضافه کرد: رهبری و فرماندهی کل قوا در این جنگ به دست ولی فقیه بود و این جنگ، جنگ نظامی و جغرافیایی صرف نبود، بلکه جنگ عقیدتی و دفاع دینی بود و این جنگ در صف دشمن، به مدیریت نظام سلطه استکباری انجام می گرفت و حزب بعث عراق مجری آن تفکر بود، رزمندگان با آن بخش فکری و عقیدتی نظام سلطه و استکباری در جبهه ها نیز تقابل داشتند. 🔸جانباز دفاع مقدس با تاکید بر پشتیبانی نظام سلطه و استکباری و منافقین از حزب بعث تصریح کرد: آنها با اصل نظام و انقلاب مخالف بودند و برای همین نیز تعدادی از افراد طیف انجمن حجتیه و و یا گروه های دیگر نفوذی در دوران دفاع مقدس در جبهه ها دستگیر شدند. @feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعتراف به فتنه انگیزی میان ملت ایران و عراق 🔹 فيلمي از یکی از ماموران امنیتی اماراتی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن اعتراف کرده، ده ها حساب کاربری توئیتری درست کرده که به زبان فارسی به عراقی ها فحاشی و به زبان عربی به ایرانی ها فحاشی می کرده است. 🔻او معتقد است بهترین راه برای جدا سازی ایجاد نفرت نژادی است. @feraghvaadyan
💢 تقلیل دین به عرفان‌های نوظهور در نگاه غربی ◽️یکی از تلاش‌های رسانه‌های غربی تقلیل جایگاه دین و ورود آن به مرحله شخصی سازی است. نشان دادن ایده های سکولاریستیِ حاکم و جوهرزدایی از دین و تقلیل آن به که شاخص آن همان عرفا‌نهای نوظهور است از پیش فرض‌های بنیادین برنامه‌های به اصطلاح معرفتی رسانه‌های غربی به شمار می‌رود. 🔸 نشان دادن این نکته که سکولاریسم یک گفتمان موضعی، موقتی و تاریخی متعلق به عصر روشنگری است که می کوشد خود را همچون امری فراتاریخی، جهان شمول و طبیعی بر تمامی فرهنگهای پیرامونی تحمیل سازد. نتیجه آنکه، برآیند، نه دستیابی به یک عینیتِ معرفتی، بلکه تقلیل کارکرد دین به عرفانهای نوظهور است. به عبارت دیگر، گفتمان مسلط غربی‌ها اثبات این نکته است که دین در جهان معاصر تنها در شکل یا معنویتهای شخصی میتواند به حیات خویش ادامه دهد. 🔻از این رو دو نکته حائز اهمیت است یکی دین زدایی یعنی حذف و انکار و تجربه قدسی از ساحت زندگی بشر به نام خرافه و وهم و .. و دیگری اصلاح دین یا دین پیرایی بدینگونه که قواعد و هنجارهای دینی تا بدانجا جرح و تعدیل شوند که با اقتضائات مدرنیته و سکولاریسم سازگاری و هماهنگی پیدا کنند. @feraghvaadyan
💢 دین‌سازی ابزاری برای استعمار 🔘«دین‌سازی»، « » یا تشکیل فرقه‌های «شبه مذهبی»، یکی از ابزار استعمار برای اهداف استعمارگری بود. آن‌ها در شبه قاره عربستان، وهابیت را به وجود می‌آورند و در حجاز، قادیانی‌گری و اسماعیلیه را؛ اگرچه بخشی از اسماعیلیه در ایران است. 🔹مراکز شرق‌شناسی، بسترساز سلطه استعمار بودند، لذا حرکت شرق شناسی از دوره صفویه زیر نظر امور خارجه انگلیس و برای شناخت شرایط استعماری در کشورهای مستعمره راه اندازی شد. اهداف انگلیس از اعزام شرق شناسان به ایران به 4 هدف انجام شد: شناخت، حضور، نفوذ و سلطه. وی شرق شناسان را به 3 دسته تقسیم کرده و بر این باور است که باید شرق‌شناسان را منهای اعضا، کارمندان و مأمورین رسمیِ شرق‌شناسی بشناسیم. بر این اساس از عملکردهای این مراکز در ایران است و ایجاد جریان شیخیه، بابیه، بهائیه، ازلیه نمونه هایی از این اقدامات انحرافی است. 🔺اسماعیلیه‌ای که در دوران قدیم داریم با این هیچ پیوندی ندارد؛ اما استعمار این‌ها را با هم پیوند زدند. آقاخان محلاتی، داماد فتحعلی‌شاه، حاکم کرمان بود. او به تحریک انگلیس‌ها تلاش کرد کرمان و سیستان و بلوچستان را از ایران جدا کند. آقاخان یک‌سال‌ونیم جنایت و کشتار و غارت کرد. نظامیان ایران یک‌سال‌ونیم به دنبال لشکر آقاخان بود، اما نمی‌توانستند آن‌ها را دستگیر کنند. در تعقیب آن‌ها به هر منطقه‌ای می‌رسیدند، نیروهای آقاخان قبلا آنجا را ترک کرده بودند. در این یک‌سال‌ونیم، نیروهای آقاخان مثل امروزِ داعش و طالبان، از سوی استعمار پشتیبانی می‌شدند. اینکه چه کسی و چگونه مخارج آن‌ها را می‌داد، جای بررسی دارد. در نهایت وقتی آن‌ها از ایران رانده می‌شوند، به هند می‌رسند. بعد همین آقاخان، می‌شود یک عارف و امام اسماعیلیه! این اسماعیلیه غیر از اسماعیلیه اصلی است؛ اما استعمار آن را به هم گره زد. @feraghvaadyan
⭕️ واکنش رئیس جمهور ترکیه به سخنان ماکرون در خصوص اسلام ✅ رجب طیب اردوغان: گستاخی و بی ادبی است که رئیس جمهور فرانسه درباره تغییر و بازسازی ساختار سخن بگوید. 🔻حمله به مسلمانان، به یکی از مهمترین ابزارهایی تبدیل شده است که سیاستمداران اروپایی برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود از آن استفاده می‌کنند.کسانی که از مقابله با نژاد پرستی و طفره می‌روند؛ بیشترین آسیب را به جامعه خود وارد می‌کنند. ◽️این سخنان رجب طیب اردوغان در انتقاد و واکنش به اظهارات همتای فرانسوی خود صورت گرفته است که مکرون ادعا کرده بود: اسلام در همه جای جهان دچار بحران شده است و فرانسه با انزوا طلبی اسلامی که هدف آن ایجاد جامعه متضاد است مبارزه می‌کند. ↩️ مکرون با ادعای مبارزه با «اسلام افراطی» لایحه‌ای را ارائه کرده بود و تاکید کرد بر این اساس، دولت نظارت بر انجمن‌ها را تقویت و آموزش در خانه را مگر به دلایل بهداشتی، ممنوع می‌کند و همچنین امامانی که در فرانسه کار می‌کند را آموزش می‌دهد. @feraghvaadyan
🔹تفکر مسیحیت صهیونیستی، از دهه‌هاي 1820 و 1830م به صورت يك «جريان» درآمد و توسط ملی¬گرایان یهودی نظیر هرتصل، به یهود برده شد و به «صهیونیسم سیاسی» مبدل شد. این جریان، حدود اوايل قرن بيستم به «جرياني جاافتاده و قابل تعريف» مبدل گشت که تغییر تدریجی باور کهن یهودی را به دنبال داشت. یعنی یهودیان باور کردند، نجات و بازگشت آنان به فلسطین به جای دخالت مستقیم خداوند، به کمک امکانات بشری پدید خواهدآمد. در قرن 19م انجمن يهود بسيار كوچك و قدرتشان اندك بود. دو و نيم درصد جمعيت آمريكايي‌ها، یهودی و 25 درصد، يعني 10 برابر، مسيحي هستند. اما به آنان كمك كرد تا رشد كند و به واقعيت بپيوندد. طبیعی است که جمعيت 25 درصد بر دو و نيم تأثير مي‌گذارد. در واقع در قرن 19م در بريتانيا و قرن 20م در آمریکا، مذهب و سياست در ایجاد صهیونیسم سیاسی دست به دست هم دادند. 🔺، روشی بود که نخستین بار در قرن 19 توسط تئودور هرتصل -که قیافه و حالت «موسی» جدید به خود گرفت- مطرح شد. طلایه‌داران این جنبش در یهودیت به نام «ملی‌گرایان(nationalism)» معروفند و هدف اصلی‌شان، دستیابی به آرمان صهیونیسم و تأسیس یک دولت ملّی برای جامعه یهودیان در فلسطین بود. ↩️این جنبش، در سال 1897 در شهر بالِ(bale) سوئیس، برای اولین‌بار به تشکیل گردهمایی با عنوان «سازمان جهانی صهیونیست‌ها» اقدام کرد. مأموریت این سازمان که تا سال 1903 سالی یکبار و پس از آن دو سال یک‌بار برگزار می‌شد، تأسیس «دولت صهیونیسم» برای رهایی همه یهودیان جهان بود و ریاست آن به هرتصل داده شد. @feraghvaadyan
⭕️ کارکرد فردی دین در کلام شهید مطهری 🔸«خداشناسی،‌ سنگ‌ اول‌ آدمیت‌ است، انسانیت‌ و آدمیت‌ و اخلاق،‌ بدون‌ شناختن‌ خدا معنا ندارد؛ یعنی‌ هیچ‌ امر بدون‌ این‌ که‌ سرسلسلة‌ معنویات‌ پایش‌ به‌ میان‌ آید، معنا ندارد ... وقتی‌ پایه‌ای‌ در روح‌ بشر نباشد، چرا انسانیت؟ به‌ من‌ چه‌ مربوط؟ آن‌ انسان‌ در مقابل‌ من،‌ مثل‌ درخت‌ یا گوسفند است‌ ... اگر ایمان‌ نباشد، [اخلاق] مثل‌ اسکناسی‌ است‌ که‌ پشتوانه‌ نداشته‌ باشد».(1) 🔹تمام‌ آن‌ها [= اخلاقیات] مغایر با اصل‌ منفعت‌پرستی‌ است‌ و التزام‌ به‌ هر یک‌ از این‌ها، مستلزم‌ تحمل‌ یک‌ نوع‌ محرومیت‌ ماد‌ی‌ است. آدمی‌ باید دلیلی‌ داشته‌ باشد که‌ رضایت‌ به‌ یک‌ محرومیت‌ بدهد. آنگاه‌ رضایت‌ می‌دهد که‌ محرومیت‌ را محرومیت‌ نداند. این‌ جهت‌ آن‌گاه‌ میسر است‌ که‌ به‌ ارزش‌ پی‌ برده‌ و لذت‌ آن‌ را چشیده‌ باشد. ... بشر واقعاً‌ دو راه‌ بیشتر ندارد؛ یا باید خودپرست‌ و منفعت‌پرست‌ باشد و به‌ هیچ‌ محرومیتی‌ تسلیم‌ نشود یا باید خداپرست‌ باشد و محرومیت‌هایی‌ را که‌ به‌ عنوان‌ اخلاق،‌ متحمل‌ می‌شود، محرومیت‌ نشمارد و لااقل‌ جبران‌‌شده‌ بداند. 📚1.فلسفة‌ اخلاق، ص‌ 279 و 286 و 290 و نیز: امدادهای‌ غیبی، ص‌ 48، مقاله‌ خورشید دین‌ هرگز غروب‌ نخواهد کرد. @feraghvaadyan
💢 اراجیف رسانه تبشیری در خصوص موضوع قره باغ ◾️رسانه‌های جریان که علاقه‌مند هستند در هر موضوعی جهان اسلام و به تبع جمهوری اسلامی را محکوم کنند سعی دارند تا با پروپاگاندای رسانه‌ای در موضوع مناقشه قره‌باغ علیه ایران هجمه سازی کنند. 🔻این رسانه‌ها از یک سو معتقدند حمایت از آذربایجان در موضوع نظر رهبری است اما ایران به ارمنستان کمک نظامی می‌کند. این حجم از اراجیف عجیب به نظر می‌رسد چرا که همین رسانه معتقد است در ایران تمامی تصمیمات توسط رهبری اتخاذ می‌شود حالا چگونه عنوان می‌کند که نظر رهبری حمایت از آذربایجان است اما دولت به ارمنستان کمک می‌کند. ↩️جالب اینکه این اخبار در حالی منتشر می‌شود که دولت ایران رسماً کمک به ارمنستان را تکذیب و از مناقشه قره‌باغ ابراز نگرانی کرده و خواستار حل موضوع از طریق مذاکره است. @feraghvaadyan
⭕️ سختی‌های جداشدگان از فرقه‌های تشکیلاتی 🔸 «فردی که از جدا می‌شود با مشکلاتی رو به رو است. اول احساس بی‌کسی، دوم عدم تجربه زندگی مستقل و بدون سیطره تشکیلات است. از نظر اقتصادی هم گاهی ممکن است فرد سرکارگر بهائی داشته باشد یا هر چیزی که به نوعی به بهائیت مرتبط باشد، بنابراین شغلش را از دست می‌دهد. موضوع دیگر، ازدواج است. متأسفانه مسلمانان در بعضی موقعیت‌ها، برخورد با خانواده‌های متبری و فرزندانشان را مایه شرمندگی می‌دانند و از وصلت با این خانواده‌ها پرهیز می‌کنند. 🔹به طور کلی، هیچ معیار و الگویی وجود ندارد که انسان بتواند به بقیه بقبولاند که واقعاً دیگر بهائی نیست. گاهب برخی مرا «عطابهائی» صدا می‌زنند و این برایم بسیار آزاردهنده و به نظرم، گناه است. ما 19 مرداد 1372، شدیم. بعد از آن، چهار سال بیکار بودم و نمی‌توانستم جایی استخدام یا مشغول شوم. 🔻ممکن است هر بشری اشتباه کند، بهائی‌هایی که مسلمان شده‌اند هم اشتباه می‌کنند، اما نباید این را به حساب گذشته‌شان گذاشت که چون بهائی بوده چنین و چنان می‌کنند. طبعاً سال‌ها طول می‌کشد این جراحت قلبی بهبود پیدا کند. افراد وقتی از جامعه جدا می‌شوند، نوعی احساس بی‌کسی می‌کنند. اگر همه این افراد تحت تعلیمات شیعی قرار بگیرند، محیط مناسبی برای شناخت ایجاد می‌شود و این حس مشترک همدردی در بینشان، آسودگی خاطر خاصی را فراهم می‌آورد و می‌توانند به هم کمک کنند.»(1) 📚1.مصاحبه مؤسسه روشنگر با آقای عطاءا... قادری متبری بهائی، 19/6/1396. @feraghvaadyan
⭕️ راه اندازی کلاس های موسیقی توسط مهره های فرقه بهائیت ❇️تشکیلات برای کتمان ماهیت جاسوسی مهره های خود به دنبال پوششی می باشد و از این رو سعی دارد تا آنان را به عنوان مربی موسیقی معرفی کند. در یکی از شهرهای شمالی کشور مهره های این فرقه ضاله به فعالیت در حوزه موسیقی پرداخته تا با این حربه سبقه ای برای خود بتراشند و در اصل، فعالیت های فرقه ای خود را نیز دنبال کنند. 🔻در این شیوه بهائیان خودرا به عنوان مربیان موسیقی و امثالهم معرفی کرده و پس از ارتباط با افراد، در صدد جذب آنان بر می آیند. در شبکه ای که در پوشش آموزش موسیقی راه اندازی کرده بودند یکی از مهره های مبلغ این فرقه به نام ف.ک به منطقه مذکور سفر کرده و به بررسی شرایط آن منطقه برای ترویج بهائیت پرداخته است. 🔸 سفر ف.ک به این منطقه خود دلیلی است که نشان می دهد جمیع فعالیت های مهره های فرقه بهائیت با اهداف فرقه ای و همراه است چراکه اموری مانند موسیقی و هنر به هیچ عنوان برای این طیف ارزشی ندارد. در حقیقت در ساختار فرقه ضاله بهائیت حب به وطن و به تبع آن موسیقی وطنی امری زشت!!! پنداشته شده و از این رو بهائیان طبق دستورات فرقه ای شان هیچگاه نمی توانند داعیه دغدغه هنری داشته باشند. @feraghvaadyan @antisect
⭕️ برگزاری نشست زندگی مسالمت آمیز در سایه وحدت اقوام ایرانی در البرز ❎روشنگر به نقل از ایرنا/از آنجا که رنگین کمانی از اقوام و آیین های ایرانی در استان البرز زندگی می کنند، بنابراین استفاده از ظرفیت و هم گرایی و وحدت بین آنها به عنوان یکی از مولفه های توسعه اجتماعی و سیاست های راهبردی در این نشست مورد تاکید قرار گرفت. 🔹 در این نشست رییس انجمن البرز گفت:دشمنان نظام مقدس اسلامی بدانند و در سالهای سال باید متوجه شده باشند که نمی توانند با دشمنی لطمه ای به ایران اسلامی وارد کنند.ایران قاطعانه با هر کشور متخاصم و کسی که معاند نظام باشد، برخورد می کند و کوتاه هم نمی آید. ↩️ فرماندار فردیس تاکید کرد:در درگیری های ایجاد شده نشانه هایی از توطئه ها و چالش های نظام سلطه به ویژه آمریکای جنایتکار و رژیم پلید اشغالگر قدس دیده می شود که آنها در صدد اختلاف اندازی بین اقوام و مذاهب و هستند. بیشتر بخوانید: www.irna.ir/news/84074937 @feraghvaadyan
⭕️ تلاش جریان تبشیری برای دامن زدن به اتش جنگ منطقه‌ای ✅ روشنگر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان/برخی کارشناسان معتقدند جریان مسیحیت‌صهیونیستی هم با شعله‌ور شدن آتش جنگ میان ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان بر سر مناقشه قدیمی منطقه - مطابق با منش همیشگی‌اش - فرصت را غنیمت‌ شمرده و می‌کوشد با پروپاگاندای رسانه‌ای، بر آتش این جنگ بدمد و آن را به کشورهای همسایه، به‌ویژه جمهوری‌اسلامی ایران توسعه دهد. 🔽 تریبون رسانه‌ِای جریان مزبور با انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌هایی هدفمند، جهت‌دار و گاهی دروغ‌بنیان از مواضع جمهوری‌اسلامی ایران در قبال این درگیری، می‌کوشد‌ بر روابط ایران با کشورهای همسایه خود،‌ به‌خصوص ارمنستان، آذربایجان و ترکیه، اثر گذاشته، به‌اصطلاح موجبات دوبه‌هم‌زنی و از هم‌گسیختگی تعاملات پایدار و باسابقه ایران و کشورهای مزبور را فراهم آورد. ♦️یکی از بازرترین کارشکنی‌های جریان ، اتهام واهی مواضع «دوگانه ایران» (فرصت‌گرایانه) و «ارسال مهمات و ادوات جنگی به ارمنستان از خاک ایران» است که مورد دوم با صراحت از سوی مسئولان کشور، رد شد؛ ضمن آنکه مواضع و اقدامات جمهوری‌اسلامی در مسیر میانجی‌گری و آتش‌بس میان دو دولت متخاصم -طی روزهای اخیر-‌ کاملاً محرز می‌باشد. بیشتر بخوانید: https://www.yjc.ir/00VZoq @feraghvaadyan
♨️ مخالفت با ازدواج و همسرداری در اندیشه اوشو 🔶هر چند اشو در مشهورترین کتاب خود به نام «از سکس تا فرا آگاهی» به‌گونه‌ای به مسئله پرداخته است که خواننده گمان کند در سکس انرژی روحانی نهفته است و این عمل می‌تواند انسان را به عالم معنا اتصال دهد، اما آنچه بیشتر اشو را رنجانده و موجب شده وی با ازدواج و همسرداری مخالفت کند، مشکلات بعد از ازدواج، همچون طلاق، درگیری، مشکلات زندگی و کم شدن محبت بین زن و شوهر است. در واقع اوشو معتقد است به دلیل مشکلات احتمالی پس از ازدواج، بناراین نباید ازدواج کرد. 🔷آنچه که پیشنهاد می‌دهد، بیرون آمدن از چاله و افتادن در چاه است. راهی که وی نشان می‌دهد، نه تنها به گسترش ارتباطات عاطفی کمک نمی‌کند، بلکه موجب مشکلات دیگری نیز می‌شود. برداشتن دیوار خانواده و دعوت به کمون جنسی، نه تنها به زایش عشق بین مرد و زن نمی‌انجامد، بلکه تبعات ناگوار اشتراک جنسی، به زن و مرد محدود نشده و به تخریب اجتماع، آوارگی فرزندان و بحران‌های اخلاقی و رفتاری می‌انجامد و این باتلاق نه تنها به خروج از مشکل قبلی منجر نخواهد شد که روز به روز بر دامنه بحران قبلی خواهد افزود. از آنجا که این میل سیری‌ناپذیر است قطعاً آدمی را در باتلاق «تنوع طلبی» فرو خواهد برد و آدمی هیچ گاه روی آرامش را نخواهد دید. @feraghvaadyan
خبری_ادیان 🔸برگزاری یک صدمین سال زاد دکترآلنوش طریان؛ ارمنی و مادر ستاره‌شناسی نوین ایران 🔻کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت آمیز » در اوگاندا منتشر شد 🔹کتابهای «تاریخ و سنت زرتشتی» و «متون فارسی » نوشته دکتر حمیدرضا دالوند منتشر شدند ◽️ اهدای خون توسط نمایندگان پیرو در مجلس شورای اسلامی @feraghvaadyan
🔹انجمنی‌ها، برخی را به خود منتسب می‌کنند. در مورد این ادعا، نظرتان را به پاسخی که آقای «شیخ احمد سالک»، نماینده نهمین دوره مجلس در نشریه «خط»، به این سؤال که «امروزه انجمنی‌ها شهیدانی همچون اقارب‌پرست، کلاهدوز و صیاد شیرازی را منتسب به خود می کنند. با توجه به سابقه آشنایی شما با این شهیدان از اصفهان، لطفاً بفرمایید این مطلب تا چه حد صحیح است؟» ایراد فرمودند، جلب می‌نماییم: ↩️«به نظر من بهترین دلیل برای تشخیص صحت و سقم این ادعا، بررسی عملکرد این بزرگواران پیش از پیروزی انقلاب است. خدماتشان به جمهوری اسلامی و زحماتشان در دفاع مقدس که غیرقابل توصیف است. من به ذکر یک ماجرا در مورد این عزیزان بسنده می‌کنم، شما آن را با مشی و عملکرد مقایسه کنید. قبل از پیروزی انقلاب علاوه بر فعالیت‌های انقلابی مختلف در ارتش، وقتی شهید صیاد با فرمان امام روبه‌رو شد که اعلام کرده بودند ارتشی‌ها فرار کنند، جلسه‌ای در خانه‌اش تشکیل داد. در این جلسه، آقایان کوششی، شهید حسن اقارب‌پرست و شهید یوسف کلاهدوز هم بودند. این‌ها طرح یک عملیات سنگین را در پادگان ریختند، به این ترتیب که اسلحه‌خانه را بگیرند و از آنجا شروع کنند. شهید صیاد در تظاهرات با لباس شخصی شرکت می‌کرد و به میان مردم می‌رفت. هم از ما اطلاعات کسب می‌کرد و هم به ما اطلاعات می‌رساند. شهید صیاد و دیگر این شهیدان عزیز، از نظر اندیشه و تفکر، دنبال حرکت امام بودند و معیارشان هم امام بود.»(1) 📚1.«آقایان با کروات و ادکلن‌رده می‌گفتند ما هم مبارزه می‌کنیم!» (مصاحبه با آقای سالک)، نشریه خط، همان، ص 80. @feraghvaadyan
سالروز رحلت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت علی ابن موسی الرضا (ع) را تسلیت باد. @Feraghvaadyan
⭕️ خدا در اندیشه رهبران معنویت‌های نوپدید 🔹 آن‌چه در نوشته‌های اکهارت توله، وین دایر، دیپاک چوپرا، والش و دیگر رهبران معنویت مدرن درباره خدا و اعتقاد به او مشاهده می‌شود، فقط «خداپذیری» است، نه «خدا‌محوری». خداپذیری در همین حد است که کسی وجود خدا را بپذیرد و او را خالق هستی بداند؛ یعنی توحید در خالقیّت. آنچه که دین اسلام به آن دعوت می‌کند، توحید در ربوبیّت است که همان خدامحوری است. خداپذیری همان است که مشرکان هم به آن اذعان داشتند؛ حتی با این مرتبه از توحید مشکلی نداشت؛ اتفاقاً شیطان، هم توحید در خالقیت، هم معاد و هم ربوبیت تکوینی خداوند را قبول داشت. 🔸توحید فقط این نیست که کسی بگوید: «خدا وجود دارد و خدا هم اکنون حیّ و حاضر است». خدا‌محوری پدیده‌ای است که رهبران ، به بهانه خداپذیری آن را به حاشیه رانده‌ و در تعلیماتشان، برای آن، جایی باز نکرده‌اند. خدامحوری این است که تدبیر و اداره جهان هستی را به‌دست خدا بدانیم (ربوبیّت تکوینی) و همچنین حقّ قانون‌گذاری و ارائه‌دادن نقشه راه زندگیِ فردی و اجتماعی را نیز منحصر در خدا بدانیم(ربوبیّت تشریعی). 🔺جالب است بدانیم که در نوشته‌های اکهارت کم‌تر با نام خدا برخورد می‌کنیم. البته در چند‌جا از کتاب‌های وی ادعا می‌شود که زندگی معنوی یعنی زندگی با خدا؛ اما او هیچ اصراری ندارد بر این‌که در مدل معنویت خود خدا را گنجانده‌است. جایگاه خدا در اندیشه اکهارت، مانند جایگاه خدا در یوگا است؛ در آن‌چه ضروری شمرده می‌شود، شکلی از تسلیم درونی است که باید درون سالک ایجاد شود؛ حتی تسلیم اگر بدون خدا هم ایجاد شود، مانعی ندارد. 📚برگزفته از سایت استاد حمزه شریفی دوست @feraghvaadyan
💢 فعالیت انجمن حجتیه پس از انقلاب اسلامی ♨️«وقتی انقلاب پیروز شد، ابتدا منافقین و چریک‌های فدایی خلق، به مرکز ساواک در سلطنت‌آباد یورش بردند، ولی بلافاصله نیروهای کمیته‌های انقلاب اسلامی آن‌ها را بیرون راندند. پس از آن، دولت موقت، مسئولیت آنجا را بر عهده گرفت. حال اینکه آن‌ها چه کردند، من نمی‌دانم، البته چیزهایی خوانده‌ام، ولی پرونده مستندی در این‌باره ندیده‌ام. ولی مطرح می‌شود که دستبردهایی زده شده. بعد از آن در اختیار گرفت تا وقتی که آقای «حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی»، مسئول مرکز اسناد می‌شود. وی گزارشی مفصل در مورد حضور انجمن در مرکز اسناد ارائه دادند مبنی بر اینکه حدود 350 عدد از پرونده‌ها مفقود شده، یا صفحاتی از بعضی پرونده‌ها سرجایشان نیست. 🔘 امروز انجمنی‌ها در ظاهر کاری نمی‌کنند، اما باطناً ناشران مختلفی در مسیر کار می‌کنند. آن‌طور که می‌شنویم و مستنداتی هم هست،‌ در تهران و برخی شهرستان‌ها، جلساتی دارند. بعضی از افراد انجمن هم همچنان ارتباط تشکیلاتی‌شان را حفظ کرده‌اند و در عین حال فعالیت تجاری، اقتصادی و فرهنگی می‌کنند.»(1) 📚1.گفتگو با قاسم تبریزی، فصلنامه روشنا، شماره 85. @feraghvaadyan
⭕️ چرا افراد در فرقه‌ها می‌مانند؟ 🔹 بارها اتفاق افتاده که وقتی افراد از بیرون به اعتقادات یا رفتارهای ضد و نقیض و پوچ فرقه‌ای نگاه می‌کنند، برایشان این سؤال ایجاد می‌شود که چطور برخی افراد همچنان در این باقی مانده و این‌طور متعصبانه از این همه تناقض و اشتباه، دفاع می‌کنند؟! مسئله اینجاست که به این سادگی‌ها هم نیست. در حقیقت، فرقه در تار و پود زندگی شخص تنیده می‌شود و شکافتن بخش بزرگی از زندگی و از نو بافتنش، هزینه و زمان زیادی از شخص می‌گیرد. عوامل متعددی در اسارت شخص، به‌خصوص از نظر روحی دخیلند. 🔻به طور مثال بهائیت به عنوان یک فرقه با نقشه‌های از پیش تعیین شده، به شکلی کاملاً روانشناسانه نسبت به پایبندی به تشکیلات تعهد گرفته و با مشغول کردن افراد به برنامه‌های ریز و درشت، سیطره بر جان و مال اعضا، تعیین تکلیف‌ در مسائل شخصی از قبیل ازدواج، درس، شغل، محل زندگی و...، آزادی فردی را به طور کامل نقض کرده و فرد را طفیلی خود باقی نگه می‌دارد. 🔸شاید در رفتار امروز ، تهدید جانی از نظر کشته شدن و امثال آن در میان نباشد، اما فشار روانی و ذهنی بر فرد، به مراتب سخت‌تر و ناگسستنی‌تر به نظر می‌آید. بنابراین حتی وقتی به هر طریقی با اشکالات فرقه روبه‌رو شوید، پذیرش آن برایتان مشکل وحشت‌آفرین است. این زنگ خطری است که افتادن دردام فرقه بسیار آسیب‌زا خواهد بود ورهایی از آن چندان هم آسان نیست. @feraghvaadyan
⭕ ادیان و خشونت هیچ رابطه منطقی‌ای ندارند 🔹این موضوع بحث بسیار مهمی است که آیا می‌توان گفت خشونت در جوامع دینی آن‌گاه که به نام دین انجام می‌شود، برخاسته از تعالیم ادیان است و خشونت‌ها در جوامع دین‌پایه و دین‌گرا به عقاید دینی‌ای برمی‌گردد که در این جوامع وجود دارد؟ بسیاری این حرف‌ها را گفته‌اند، ولی براساس مطالعاتی که داشته‌ام، به هیچ‌وجه معتقد نیستم که بین تعالیم دین و خشونت رابطه‌ای منطقی وجود دارد و قویاً بر این اعتقادم که خشونت پدیده‌ای ماقبل دینی است و عوامل پیچیده روانشناختی، جامعه‌شناختی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و آموزشی، ریشه‌های خشونت را شامل می‌شود. همه ادیان را مطالعه نکرده‌ام و بحثی که مطرح می‌کنم، براساس مطالعاتم درباره ادیان و است. در واقع به هیچ‌وجه نمی‌توان میان این ادیان و خشونت رابطه منطقی برقرار کرد. هر چقدر جوامع به لحاظ مدنیت در سطح پایینی باشند و در مرحله بدویت باقی بمانند، علایق قومی و قبیله‌ای به شکل تعصب‌آمیز در آنها بسیار زیاد باشد، محرومیت‌های زیادی کشیده باشند، به طور تاریخی استبداد در آنها حاکم بوده باشد، به لحاظ جغرافیایی محروم و فاقد آب کافی و خاک حاصلخیز باشند و تربیت و آموزش اجتماعی در آنها به اندازه کافی وجود نداشته باشد، خشونت در آنها زیاد است و در واقع مستعد خشونت‌اند. ♦ ممکن است در بعضی از جوامع مثل خاورمیانه شاهد باشیم که گروه‌هایی به نام دین دست به خشونت می‌زنند، مثل و امثال آن. اگر واقع‌گرایانه و با نگاه عمیق و دقیق فلسفی و جامعه‌شناختی تحلیل کنیم، متوجه می‌شویم که این خشونت‌ها به هیچ‌وجه ربطی به دین ندارد و نسبت دادن آنها به دین یک فریب بزرگ است. این‌ها صورت دینی پیدا کرده، یعنی این‌گونه نیست که داعش چون مسلمان بوده، این‌طور عمل کرده، بلکه دلیل آن رشد در جامعه خشن استبدادی است، چون دولت‌های خاورمیانه اکثراً مستبدند، جوامع خود را سرکوب کرده‌اند و این جوامع مستعد خشونت‌اند، منتها این خشونت باید صورت بیرونی پیدا کند. یک نفر به لحاظ روانشناختی آماده خشونت است، ولی به یک آموزه دینی متمسک می‌شود، آن را به نفع خود تفسیر کرده و با تکیه بر تفسیری افراطی از دین، خشونتش را توجیه می‌کند. همچنین ممکن است جامعه‌ای دین‌پایه نباشد، ولی خشن باشد و خشونتش را با تکیه بر آموزه‌های عرفانی، فلسفی، خرافی و هر آموزه دیگری توجیه کند بیشتر بخوانید: https://feraghvaadyan.com/?p=2623 @feraghvaadyan
حلول ماه ربیع الاول مبارک باد @Feraghvaadyan
⭕️ سختی‌های جداشدگان از فرقه‌های تشکیلاتی 🔸 «فردی که از جدا می‌شود با مشکلاتی رو به رو است. اول احساس بی‌کسی، دوم عدم تجربه زندگی مستقل و بدون سیطره تشکیلات است. از نظر اقتصادی هم گاهی ممکن است فرد سرکارگر بهائی داشته باشد یا هر چیزی که به نوعی به بهائیت مرتبط باشد، بنابراین شغلش را از دست می‌دهد. موضوع دیگر، ازدواج است. متأسفانه مسلمانان در بعضی موقعیت‌ها، برخورد با خانواده‌های متبری و فرزندانشان را مایه شرمندگی می‌دانند و از وصلت با این خانواده‌ها پرهیز می‌کنند. 🔹به طور کلی، هیچ معیار و الگویی وجود ندارد که انسان بتواند به بقیه بقبولاند که واقعاً دیگر بهائی نیست. گاهب برخی مرا «عطابهائی» صدا می‌زنند و این برایم بسیار آزاردهنده و به نظرم، گناه است. ما 19 مرداد 1372، شدیم. بعد از آن، چهار سال بیکار بودم و نمی‌توانستم جایی استخدام یا مشغول شوم. 🔻ممکن است هر بشری اشتباه کند، بهائی‌هایی که مسلمان شده‌اند هم اشتباه می‌کنند، اما نباید این را به حساب گذشته‌شان گذاشت که چون بهائی بوده چنین و چنان می‌کنند. طبعاً سال‌ها طول می‌کشد این جراحت قلبی بهبود پیدا کند. افراد وقتی از جامعه جدا می‌شوند، نوعی احساس بی‌کسی می‌کنند. اگر همه این افراد تحت تعلیمات شیعی قرار بگیرند، محیط مناسبی برای شناخت ایجاد می‌شود و این حس مشترک همدردی در بینشان، آسودگی خاطر خاصی را فراهم می‌آورد و می‌توانند به هم کمک کنند.»(1) 📚1.مصاحبه مؤسسه روشنگر با آقای عطاءا... قادری متبری بهائی، 19/6/1396. @feraghvaadyan
💢 سخنان عوام‌فریبانه ترامپ برای جلب توجه اوانجلیست‌ها 🔘 ترامپ که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که آبان ماه برگزار خواهد شدحساب ویژه‌ای روی آرای باز کرده و اغلب هواداران وی نیز همین افراد هستند در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود سعی دارد تا با ایراد سخنان عوام فریبانه، مردم بیشتری را به خود جلب کند. 👈🏻این در حالی است که دولت فعلی آمریکا به جهت ضعف در مقابله با کرونا و همچینین نژادپرستی به شدت توسط افکار عمومی تحت فشار است و به نظر می‌رسد ترامپ در تلاش است با نشان دادن یک چهره مذهبی از خود، هجمه‌ها را خنثی کند و از آنجا که جامعه آمریکا یک کشور به شمار می‌رود سخن از مسیح(ع) بهترین روش برای جلب رضایت مردم است. @Feraghvaadyan