ایام نشاط و شور امت آمد
هنگام سرور و اخذ حاجت آمد
میلاد حسین است و ابوالفضل و علی
یعنی که سه منشأ سعادت آمد
آن ماه که ماه حاجتش میخوانند
ما بین دو خورشید امامت آمد…
🌸 *فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و میلاد باسعادت سرداران کربلا مبارک باد.🌸*
🆔@RoshangarMedia
🔸تصوف در خرقه تزویر
✍آنچه امروز با نام #تصوف در جهان مطرح است، سنخیت و همپوشانی چندانی با آرمانها و ارزشهای تصوف نخستین ندارد.
💢گذر تصوف از مراحل مختلف تاریخ و شکلگیری تصوففرقهای، نقش انکارناپذیری در این مهم داشتهاست؛ تشکیلاتی شدن و جذب حداکثری، به عنوان شاخصه اصلی تصوف فرقهای، با اهداف خاص و ابزارهای تحقق آنها، عملاً تعریف تازهای از تصوف عرضه نموده که غلبه گرایشهای اینجهانی بر آن مشهود است.
🔀بررسی نهادهایی که با عنوان تصوف در حال فعالیت در عرصه بینالمللی هستند، یکی از شواهد بارز این حقیقت است. به عنوان مثال، انجمن بینالمللی تصوف، با راهانداختن مجموعهای از مؤسسات زیرمجموعه در موضوعات مختلف و بهویژه برپایی همایشهای سالانه در بعد فراملی، به نوعی مدعی رهبری جریان تصوف بوده و با اقدامات خود، چهرهای نوین از عرفان را به جهان ارائه میکند؛ چهرهای که با قرائتهای #اسلام_آمریکایی، همخوانی داشته و میتوان آن را فرزند و نتیجه یک طرح و نقشه دانست؛ یعنی ایجاد شبکهای از مسلمانان میانهرو در دنیا.
🌀رویکرد پلورالیستی این انجمن در ارائه کرسی به فرقههایی چون #بهائیت و برگزاری دورههای #عرفان با رنگ و بوی غیراسلامی و غربی، از مظاهر رویکردهای متفاوت تصوف در دهههای اخیر است.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
💠دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رایان الکلدانی، رئیس جنبش بابلیون
🔸روز پنجشنبه چهارم اسفند ماه، رایان الکلدانی، رئیس جنبش بابلیون به همراه خانم ایفان فائق جابرو، وزیر مهاجرت #عراق با دکتر امیرعبداللهیان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار نمودند.
✅در این دیدار، وزیر خارجه کشورمان، ویژگی #سردار_سلیمانی در مبارزه با #داعش را، احترام و اهمیت ویژه به اقلیت مذهبی و مسیحیت در عراق دانست.
✝رئیس جنبش بابلیون در این دیدار، به تشریح اقدامات و خدمات منحصر بفرد سردار سلیمانی به جامعه #مسیحیت در عراق پرداخته و تصریح نمود که جامعه مسیحیان عراق، حاج قاسم را متعلق به خود می دانند و #امنیت خود را مرهون رشادتهای این سردار بزرگ ایران میباشند.
🔰دکتر امیرعبداللهیان ضمن تشکر از این حق شناسی ارزشمند جامعه مسیحیان عراق، جامعه مسیحیان ایران را از هم میهنان شریف و غیرتمند کشور دانسته و بر تعاملات متقابل مسیحیان ایران و عراق تاکید نمود.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺نسبت ناروای صوفیه به علمای ربانی
✍️ واژه قشری و علمای ظاهر از مفاهیمی است که صوفیه به علما و فقهای شیعهی مخالف خود نسبت میدهند و این مطلب از آن جهت است که ایشان تصوف را مغز دین میدانند و بزرگان خود را هدایت کنندگان به آن، درنتیجه ایشان علمای باطن و چونکه شریعت را همچون پوستهای برای مغز دین فرض کردهاند، فقها را علمای ظاهر یا قشری نام گذاردهاند[1]
↙️ زیرا ایشان (علما) از نظر صوفیه، فقط هدایت کنندگان مردم به پوسته دین هستند. در حالی که نکته حقیقی آن است که صوفیان به خاطر آنکه از روشنگری علمای ربانی شیعه، هراسان هستند، بدین نحو مریدان خود را از استماع موعظههای روحانیت منع میکنند تا همواره مریدان سادهلو از ارتباط با علمای دین دور باشند.
💠 «علامه امینی صاحب کتاب گرانقدر الغدیر میفرمود: عدهای از زائران تهرانی روزها به منزل ما میآمدند و یک نفر صوفی نیز همراه آنان بود. پس از دو جلسه آن شخص صوفی دیگر نیامد، سراغ او را گرفتم، گفتند هر چه اصرار کردیم او حاضر به آمدن به منزل شما نشد و گفت: میترسم این آقا در من اثر بگذارد و ارادتم به آقای صالح علیشاه کم شود.»[2]
🔰 بنابراین نسبتی که صوفیه به علما و فقهای ربانی میدهند از روی عناد و خدعه و به جهت دور نگاه داشتن مریدان فریب خورده صوفیه از علما است.
پینوشت:
۱.لاهیجی محمد، مفاتیح الاعجاز، نشر علم، تهران، 1381، ص 731
۲.مدنی محمد، درخانقاه بیدخت چه میگذرد؟، راه نیکان، تهران، 1391، چاپ پنجم، ص 158.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
بهائیت و رشد منفی اعضا
✍️ با افزایش فعالیت رسانهای و بالا رفتن سطح آگاهی مردم، عملکرد تشکیلاتی و آمیخته با فریب #بهائیت، بیش از پیش بر همگان آشکار شد. بهائیت با وجود بهرهگیری از حداکثر امکانات و به کارگیری ترفندهای یارکشی، نتوانسته جمعیت قابل ملاحظهای برای خود دستوپا کند و همین تعداد اندک نیز در سراشیبی ریزش حداکثری قرار گرفتهاست.
🌐 علیرغم تلاش تشکیلات در مسیر تبلیغ و توسعه بهائیت، همراستا با پشتوانههای مالی، مخارج هنگفت تبلیغاتی، باجدهی به برخی کشورها و سازمانها و... طبق آمار رسمی و آشکار، جمعیت بهائیان هر سال به میزان بیشتری کاسته و افرادی هم که به سختی و با هزینههای فراوان عضو فرقه شدهاند، به مرور زمان دلسرد میشوند.
دلایل زیادی منجر به کاهش جمعیت بهائیان سراسر جهان شده که به مهمترینشان اشاره میشود:
🔸 عدم تطابق رفتار و اعمال مطرح شده از سوی تشکیلات با افراد، قبل و بعد از بهائی شدن.
🔸 اعتقاد ضعیف و بیپایه سران فرقه.
🔸 تفکیک طبقاتی حتی در فعالیتهای مذهبی.
🔸 عدم تطابق گفتار و عملکرد سران تشکیلات بهائیت.
🔸 فشارهای درونی و داخلی بر اعضا.
🔸 فعالیت تشکیلاتی-هرمی غیر قابل قبول برای اعضا.
🔸 ارزش قائل نبودن برای کیفیت حقیقی معنوی.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
جنبشهای نوپدید و جهانیشدن
✍️جنبشهای #معنویتگرای نوپدید را از ابعاد گوناگون میتوان بررسی کرد؛ اما بررسی آنها از منظر جهانیشدن، میتواند ما را با علت گسترش فزاینده این جنبشها در جهان آشنا کند.
🔺 تفکر مدرن با فروکاستن #دین به یک امر غیر وحیانی میکوشد دین را امری انسانی و مطابق میل آدمی جلوه دهد که صرفاً معنویتی در خدمت بشر است زیرا تا زمانی که دین امری تعبدی و وابسته به وحی از سوی موجودی متعالی قلمداد شود، با اصول مدرنیته خصوصا اومانیسم در تعارض است.
🔹بدین ترتیب آنچه در نظر پیروان جنبشهای نوپدید به هسته اصلی دین تعریف میشود عبارت است از: تعالی خویشتن خود و یافتن الوهیت حقیقی در درون خویش.
⬅️ چنین تعریفی متضمن حضور حداکثری بشر و تصمیم و اختیار او در عین حضور حداقلی خداوند و امر و نهی او است.
بنابراین، جنبشهایی که غایت خود را تحول فردی اعلام کرده و مریدان را از هرگونه مسئولیتی معاف کرده، مدعی شفابخشی آلام بشر میشوند، به شدت مورد اقبال قرار میگیرند و در عصری که ارتباطات، زمان و مکان را پشت سر گذاشته است، در اقصی نقاط جهان پیروانی پیدا میکنند.
🔘 بودیسم و آموزههای آن در قالب یوگا و جنبش BTS از نمونههای جریانهای معنوی نوپدید هستند که علیرغم خواستگاه شرقی، پیروانی از اقصینقاط جهان دارند.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🟦خلیفه ارامنه آذربایجان:«ایران ضامن ثبات سیاسی و امنیت مرزی در منطقه است.»
✍️گروه ترجمه«روشنگر»:دکتر عابدینورامین کنسول جمهوری اسلامی ایران در کاپان، روز چهارشنبه 26 بهمن به #خلیفهگری_ارامنه_آذربایجان رفت و با اسقفاعظم گریگور چیفتجیان دیدار کرد.در این دیدار دکتر نظیف مسئول دفتر روابط ایران-ارمنستان نیز دکتر عابدین را همراهی میکرد.
🔺اسقفاعظم ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان، به اهمیت روابط عمیق موجود میان #ارمنستان و #ایران اشاره کرد و گفت:«منشأ این روابط دوستانه، در اعماق تاریخ نهفته است، این دو ملت قرنهاست با هم همسایهاند.امروز دو کشور وارد دور تازهای از اعتماد متقابل شدهاند، که افتتاح کنسولگری شما در کاپان مؤید این حرف است.»
🔰خلیفه ارامنه آذربایجان در ادامه، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه را عالی توصیف کرد و افزود:«ایران ضامن ثبات سیاسی و امنیت مرزی در منطقه است.»
◀️مرتضی عابدین ورامین کنسول ایران در کاپان مرکز استان سیونیک ارمنستان، ضمن قدردانی از استقبال گرم اسقفاعظم، اشاره مختصری به وضعیت ارمنیان سیونیک و فعالیتهای #کنسولگری_ایران_در_کاپان نمود.
📚در پایان این دیدار حدوداً یک ساعته، دو طرف قول همکاری و اجرای پروژههای مشترک در سیونیک را دادند. در این فرصت، اسقفاعظم گریگور چیفتجیان مجموعه کتاب دوجلدی خود، درباره تاریخ خلیفهگری ارامنه آذربایجان را به کتابخانه کنسولگری و کتابخانه ملی کاپان اهدا کرد.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
⚠️ادعای عجیب وگل به خودی سازمان تبشیری «ماده ۱۸»
❌مسیحیان ایران، حق انجام مناسک دینی ندارند!
✝️سازمان تبشیری ماده۱۸ که خود را در زمینه حقوق بشر، فعال میداند، در تازهترین گزارش سالانه خود علیه نظام جمهوری اسلامی، بار دیگر مجموعه ادعاهایی را در خصوص نقض حقوق اقلیتهایدینی، به ویژه #مسیحیان ایران (ارامنه و آشوریان) مطرح ساخته و مدعی شده، پیروان مسیحی شناخته شده در قانون اساسی، حق انجام مناسک دینی خود را ندارند.
روشنگر مدیا
⚠️ادعای عجیب وگل به خودی سازمان تبشیری «ماده ۱۸» ❌مسیحیان ایران، حق انجام مناسک دینی ندارند! ✝️سازم
↙️ این ادعای عجیب در حالی است که همه روزه گزارشهایی از انجام آزادانه مراسم آیینی دین #مسیحیت در کلیساهای سراسر کشور از سوی رسانههای داخلی و خارجی منتشر میشود. همچنین ایران، تنها کشوری است که بزرگترین و مهمترین رویداد آیینی مسیحیت همه ساله در «قره کلیسا» با حضور مسیحیانی از نقاط مختلف ایران و جهان در آن به صورت کاملا مستقل و تحت حمایت کامل برای تامین #امنیت این آیین چندروزه ، در آن برگزار میشود. باید به اینها، حق برخورداری از آموزش مستقل، استفاده از زبان بومی در آموزش ، برخورداری از نمایندگان مستقل در مجلس شورای اسلامی برای هر یک اقلیتهای #ارامنه و #آشوری و... را نیز افزود که قابلیت در کشورهای همسایه مانند عراق، با وجود اقلیت مسیحی نسبتاً بالا، از داشتن نمایندگان مستقل محرومند و به صورت تجمعی در مجلس حضور دارند.
♻️به هر حال موضع معاندانه ماده ۱۸ در طرح ادعاهای تکراری دستگیری افراد (بدون اشاره به جرایم ایشان) یا حمایت از اغتشاشات ۱۸، کاملاً طبیعی است اما ادعای پیشگفته در خصوص نداشتن حق انجام مناسک دینی ، گل به خودی است که چیزی جز رسوایی در بر نخواهد داشت و سازمان مزبور دست کم در اینجا دچار اشتباه بزرگی شده است.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔷همایش ملی عرفان اهل بیتی در قم برگزار می شود
🔰 دبیر علمی همایش عرفان اهل بیتی بیان کرد: همایش ملی عرفان اهل بیتی با پیام مرجع عظام تقلید آیت الله جوادی آملی چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در قم برگزار میشود.
🔹 حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدجواد رودگر، مدیر گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دیروز ۶ اسفندماه در نشست خبری همایش ملی عرفان اهلبیتی که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: همایش ملی عرفان اهلبیتی توسط گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مجمع جهانی و دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مرکز پژوهشهای اسلامی سازمان صداوسیما و موسسه تحقیقاتی انوار توحید و با حضور صاحبنظران این حوزه برگزار میشود./ادامه
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
طرح روحی
📗اصل #طرح_روحی توسط روحی ارباب که از #بهائیان مهاجر ایرانی در کلمبیا بود، به مرکز اصلی تشکیلات در #حیفا فرستاده و در آنجا به صورت منسجم طراحی شد.
طرح روحی در چهار قسمت تنظیم شدهاست:
🔸 کلاسهای بزرگسالان یا حلقههای مطالعه؛
این کلاسها برای افراد ۱۵ سال به بالا در قالب دورهمی برای مطالعه کتابهایی خاص، طراحی شده و فردی تحت عنوان تیوتر(تسهیلگر)، هدایت جریان مطالعه و بحث را بر عهده دارد.
🔸 نوجوانان؛
کلاسهای نوجوانان شامل رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال میشود. بهائیت از طبع جستجوگر این قشر سوءاستفاده کرده و از آنجا که این گروه عموماً به دنبال تفاوت و تأثیرگذاری بر محیط پیرامونند، بهائیت اقداماتی عملی را در این دوره قرار داده تا جذب بیشتری صورت گیرد.
🔸 کودکان؛
بهائیت به کمک کارشناسان ماهر، دریافت برای سیطره و استعمار ملتها، غلبه در بخش اعتقادی جامعه از بقیه امور مهمتر است و یکی از اصلیترین فعالیتها نهادینهکردن بهائیمنشی در #کودکان است.
در عملیات نهادینهسازی، از تکنیکهای علمی استفاده شدهاست. مثلاً برای هر مفهوم، چهار فعالیت عملی همچون بازی، داستان، نمایش و... تعریف میشود که فرآیند آموزش، ضمن آن انجام میشود.
🔸 جلسات دعا؛
بهائیت برای پوشش همهجانبه جامعه، برای آن دسته از افرادی که از سن آموزش گذشتهاند یا موقعیت برگزاری و شرکت در کلاس ندارند، جلسات دعا را به عنوان یکی از دم دستترین شیوههای ابراز وجود مورد تأکید قرار دادهاست.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🌀خود ابطالی و تنقیص عقل در معنویتهای نوپدید
🔺 تنقیص عقل ، تکیه بر احساس و وجد صرف و تجربه معنوی، امری انتقادبرانگیز در #معنویتهای_نوظهور است. فرهنگ پست مدرن امروزی که معنویت های نوپدید زاده آن هستند ، برای قرار از قفس عقلانیت مدرن بر احساسات و عواطف تاکید میکند. این معنویت ها نیز از همین رهگذر، گاه با استناد به سیستم های سنتی عرفانی و صوفیانه، بی اعتنایی به عقل را موجه جلوه می دهند، در حالیکه آنچه در عرفان اصیل تعلیم داده میشود ، گرایش به تهذیب نفس و دوری از عقل جزئی نگر است و آدمی را به عقل عقل فرا می خواند.
⚠️اما برخی معنویت های نوظهور، با تنقیص عقل به بهانه گشودن راه برای شهود و دستیابی به فراآگاهی، مرزهای حق و باطل را کمرنگ، بلکه محو می کنند. خودابطالی، درست در همین جا رخ مینماید. درواقع این دست معنویت ها، به طور ناخودآگاه به یک مرزنگاری می پردازند: مرز میان راه تعقل و استدلال به عنوان راهی نادرست و راه شهود و عشق به عنوان راهی درست. موجه کردن این مرزگذاری، مستلزم یک پشتوانه نظری و استدلال عقلی است. بنابراین ، نفی تعقل مستلزم تعقل است و معنویت های نوپدید از این منظر مورد انتقاد هستند.
📚برگرفته از: درسنامه نقد معنویت های نوپدید ، نوشته بهزاد حمیدیه.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09