هدایت شده از اخبار فوری و مهم
36.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تقدیر از "شهید #یحیی_سنوار " نویسنده کتاب "خار و میخک" و رونمایی از تازه های نشر آستان قدس رضوی
1_15046404477.m4a
5.21M
صوت کامل گفتگوی ویژه خبری با دکتر جواد لاریجانی
۱۴۰۳.۰۸.۲۸
پاسخ به مهمترین سوالات این روزها
- احتمال حمله نظامی به ایران تا چه اندازه است
- آیا ما سراغ بمب هسته ای می رویم؟
- احتمال حمله به تاسیسات نظامی و هسته ای ایران چه مقدار است؟
- آیا روی کار آمدن ترامپ تأثیری در روابط ایران و آمریکا دارد؟
- پروژه صهیونیستی تا چه اندازه برای آمریکا منفعت دارد؟ و آیا ترامپ تا آخر پشت صهیونیستها می ماند؟
- تئوری ترامپ در مورد جنایت های اسرائیل چیست؟
- چشم اندازه ایران از رفتار ترامپ باید چگونه باشد؟
- سیاست ایران در مقابل تحریم ها چه باید باشد؟ مذاکره یا خنثی سازی؛ چرا؟
- آیا سیاست ایران نه جنگ نه مذاکره است؟ چگونه؟ توافق آری یا خیر؟
- سیاست ایران در مورد دلار چیست؟
- سیاست ایران در مورد توانمندی های بازدارنده چیست؟
- "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" در سیاست جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارد؟
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨
✅در مجلس ختم همسر يكى از دوستانمان كه سوخته بود و مرحوم شده بود و چيزى از جنازهاش هم باقى نمانده بود و مرگ تأثّربارى هم داشت، دوستان همه براى سرسلامتىاش جمع شده بودند. يكى از دوستان افسانه شيرينى را نقل كرد كه براى خود من هم آموزنده بود.
آن دوست مىگفت:
✳️يك كشتى اى بود كه مردانى را با خود به همراه داشت. در راه طوفانى آمد و كشتى شكست و از آن چيزى باقى نماند؛ نه از دارايى بازرگانان و نه از خودشان. يكى از آنها بىهوش بر روى تخته چوبى از كشتى، در كنار ساحلى پرتاب مىشود. وقتى به هوش مىآيد، مىبيند عدّهاى دور او هستند و او را دارند تيمار مىكنند. حس مىكند كه خيلى او را عزّت و احترام مىكنند.
متوجّه مىشود كه كشتى شكسته است و هستىاش را هم از دست داده است. او غم خودش را دارد ولى از آن طرف هم، آنها آن چنان عزّتش مىكنند، كه او سر درگُم است.
او كه مات و مَنگ آن گرفتارى و حادثه است، از آنها مدام مىپرسد چه خبر است؟! اما كسى به او چيزى نمىگويد. گاهى بيرون مىآيد و از اطراف سؤال مىكند، تا اين كه پيرمردى به او مىگويد:
✳️واقعيّت قضيّه این است که اين يك راز است، ولى چون تو اصرار مىكنى من به تو مىگويم. اينها رسمشان اين است كه در يك روز معيّنى از سال كنار ساحل مىآيند و اوّلين كسى را كه وارد مىشود، به فرمانروايى خود مىگيرند و انتخاب مىكنند و تا يك سال هم بيشتر فرمانرواى آنها نيست. و در همان روز هم فرمانرواى سابق را با امكاناتى در داخل يك كشتى كوچك مىگذارند و به دريا مىسپارند. و اين كشتى شكسته هم، امروز اوّلين چيزى بوده كه بر اينها وارد شده است و تو بايد حاكم اينها بشوى. تو هم شادى امروزت را دارى!
✳️آن مرد وقتى متوجّه مىشود كه قضيّه از چه قرار است، در وسط دريا در جزيرهاى شروع مىكند به آماده كردن امكاناتى و ساختن قصرى. او براى خودش چيزهايى را به آن جزيره مىبرد و از امكانات امروزش بهره مىگيرد. وقتى هم كه يك سالى مىگذرد و او را كنار آن كشتى رهايش مىكنند، با شادى به سوى مقصد خويش مىرود.
✅دوست ما اين افسانه را با اين نكته همراه مىكرد كه اگر ما پيش از مُردن، از دنيا گسترده تر شده باشيم و از آن بيرون رفته باشيم و وجود ما از دنيا فراتر رفته باشد، آن موقع از اين امكانات سهمى مىگيريم و بهره بردارى مىكنيم. و هنگامى هم كه ما را بيرون مىكنند، ديگر هيچ رنجى نخواهيم داشت.
👌پس يكى از نكته هايى كه رنج ما را از بين مىبرد، همين بهره بردارى و توشه برداشتن است.
👌نكته دوّمى كه آدمى را توانا مىكند و رنج او را مىبرد، ظرفيّت زياد اوست؛ چون ما كه غمها را نمىتوانيم كم كنيم، پس بايد خود به وسعتى برسيم.
هر كدام از ما غصّه هاى زيادى در متن زندگىمان داشته ايم. گريه ها كرده ايم. با تمام صميميّتِ دلمان هم گريه كرده ايم. ما اين گريه ها و رنجها را داشته ايم، حالا هركس به گونهاى. يك روزى هم آدم با خنده به گريه هاى ديروزش برمىگردد. چيزهايى كه ديگر امروز خيلى مسخره است، ولى يك روزى آدم براى آنها اشكها ريخته است.
👈اين نكته مهم است كه ما غمها را نمىتوانيم كم كنيم. پس چاره و راهى جز اين نداريم كه به ظرفيّت خود روى بياوريم و وسعتى پيدا كنيم و تلقّى جديدى از خودمان و از زندگى به دست بياوريم.
اين رفعتِ ذكر ماست كه وسعت صدر ما را به دنبال مىآورد و در نتيجه در متن رنجهايى كه قرار گرفته ايم، راحت خواهيم بود «1».
و اين زندگى طيّب و راحت و همراه با سرور دائم را كسى دارد كه اين ظرفيّت را به دست آورده است.
و اين كرامت عظيم و كرامت فراگير را در متن ذلّتها كسى دارد كه به ربّى پيوند خورده است. و اين تماميّت عيش را كسى دارد كه بهره هايش را برداشته است و حتى تكثير و توليد خودش را هم فراموش نكرده است.
______________________________________________
(1)- ر. ك: تطهير با جارى قرآن، ج 3، تفسير سوره انشراح، از همين قلم، انتشارات ليلة القدر ..
📚فوز سالک، ص 238-241
#مکتب_تدبر
#فرهنگ_تدبر
#روش_تدبر
@shagerd_Quran
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
⭕️ بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظله
♦️پس قدم بعدی، تشکیل نظام مبتنی به این تفکّر و بر مایه بعثت است. لذا توجّه میکنید از این ترتیب، خوب میشود فهمید حرف کسانی که سعی میکنند تا دین و بخصوص دین اسلام را جدای از حکومت معرفی کنند، غلط است. البته همه ادیان در این جهت مثل هم هستند؛ لیکن این ادّعا در مورد اسلام، خیلی عجیب است که کسی بخواهد دین اسلام را از زندگی، سیاست، اداره کشور و از حکومت جدا کند؛ کنار بگذارد و بین اینها تفکیک ایجاد نماید. اسلام از روز اوّلی که به وجود آمد، با یک مبارزه دشوار، به سمت تشکیل یک نظام و یک جامعه حرکت کرد. بعد از سیزده سال مبارزه هم، پیغمبر اکرم توانست - اگر چه نه در شهر خود و در نقطه ولادت این بعثت، اما در نقطه دیگری از دنیای آن روز - این نظام را سر پا کند و به وجود آورد.
♦️قدم دوم بعد از آن مبارزات طولانی، همین است. ایجاد یک محیط و فضا و یک نظم و نظام بر مبنای این فکر است. تا این نظام و این قدرتِ پشتوانه تفکّرات الهی و اسلامیْ نباشد، نمیتوان افکار و احکام و مفاهیم الهی را در زندگی مردم منتشر کرد وبسط داد. درست عکسِ نظر کجبینانه کسانی که مدّعی هستند اگر قدرت با دین همراه شود، دین فاسد میشود! نه؛ قضیه عکس است. دین اگر با قدرت همراه شود، خواهد توانست گسترش و بسط پیدا کند؛ اهداف و آرزوهای دینی را تحقّق ببخشد و آرمانهایی را که دین شعار آنها را میداده است، در جامعه به وجود آورد. اینها بدون قدرت امکان ندارد؛ با قدرت ممکن است؛ مثلاً شما خیال میکنید عدالت اجتماعی را در جامعه، میشود با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش به وجودآورد!؟ عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و کمک برای استقرار تساوی در قانون را مگر میشود بدون قدرت، در سطح داخل جامعه - به یک صورت - و در سطح جهان - به صورت دیگر به وجود آورد!؟
♦️همین که کلمه حقّی در دنیا گفته میشود، چنانچه قدرتهای دنیا قابل دانستند که ضربه خود را به آن وارد کنند، معطّل نمیشوند؛ مگر این که قابل ندانند و آن قدر اهمیت ندهند! همیشه همین طور بوده است؛ مخصوص امروز نیست که شما میبینید هر جا صدای اسلام و تفکّر اسلامی بلند میشود، فوراً گوشهای مستکبرین و سرمایهدارها و کمپانیدارهای عالم تیز میشود که ببینند چیست؛ مبادا خطری آنها را تهدید کند! همیشه همین طور بود که هر جا سخن حقّی از زبانی خارج میشد، یا دلی، روحی و انسان بزرگی تصمیم میگرفت که این سخن حق را حتما به گوشها برساند، ناگهان حصارها، دیوارها و مشتهای آهنین از سوی دشمنان و مخالفین به وجود میآمدند و در مقابلش صف میبستند و جبههبندی میکردند. البته شکست میخوردند. باطل - در مقابل حق - شکست میخورد؛ در این تردیدی نیست. اگر حق ایستادگی کند، شکّی نیست که باطل شکست خواهد خورد؛ اما مقصود این است که بدون مبارزه و تلاش و بدون پشتوانه قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید. البته پارهای چیزها را میشود با نصیحت و با زبان خوش انجام داد.
♦️بنابراین پیغمبران هم دنبال تشکیل حکومت بودند. واضحترینش هم، پیغمبر بزرگوار ماست که از روز اوّل، مبارزه و تلاش کرد و ایجاد نظام اسلامی را وجهه همّت قرار داد. بعد هم در یثرب، به آن دست پیدا کرد. بعد هم از آن دفاع کرد؛ دامنه را وسعت بخشید و این حرکت تا سالهای متمادی ادامه پیدا کرد. پس قدم بعدی تشکیل حکومت است؛ اما تشکیل حکومت، هدف نیست. نکته اساسی این جاست. تشکیل حکومت برای تحقّق آرمانهاست...
📕بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۵/۰۹/۱۹
#دین
#قدرت_سیاسی
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✍🏻 دمی از هستی!
🔹مصاحبه فرضی با علامه محمد تقی جعفری، شارح و مفسر بزرگ مثنوی
(۱)
◇به مناسبت ۲۵ آبان سالگرد ارتحال آن عالم وارسته و متأله.
🔸روزگار ما چنان است که گویند در این دوره مردم یا شاعرند یا شعر شناس!
با این حال معرفت را حدی است و مراتبی، چه آنکه نه شاعران همه شاعر شاعرند و نه شعر شناسان همه هم رتبه!
و از سویی، بیچاره شعر که مثل دنیا عروس هزار داماد شده و هر آن که کلماتی کنار هم نگاشت، خود را ادیب و شاعر دانست و هر که این هم ندانست، مدعی معرفت تام آن است!
لذا روزگاری است که شعر شاعران به تغییر و تفسیر و کم و کاست، حسب سلایق از غیر اهل معرفت زخم می خورد و دندان تیز تفسیر و تأویل گزندش می دهد و اهل فرهنگ و دانایی بیتوان در ردع و منع، فقط نظاره گرند.چه رسد به کلام او که قرن هاست اثرش را به تاریخ به امانت سپرده است.
عدهای از روی قلت دانش و آگاهی و دستهای به اغراض دون، با نگاهی کاملا مغایر با اندیشه و آرای مولانا جلالالدین مولوی، تلاش می ورزند مضامین و سروده های بلند آن طائر سبک بال آسمانی را با توهمات و دانش اندک خویش به آرای خود همراه سازند و پیرایه بدان ببندند.
لذا به حکم امانت شناسی باید برای حفظ این تراث و گنجينه ارزشمند،آن را از اهل معرفت، علم و معنا باز شناسیم و تمنا کنیم و از رجوع به مدعیان بی بهرهی از معارف بلند اسلامی و حکمت ها و معرفتهای ناب بپرهیزیم.
نه هر که کله کج نهاد و تند بنشست-
کلاهداری و آئین سروری داند.
بدین سبب پرسشهای خویش از مولانا و اثر گرانسنگ او را نزد عارفی متأله، دانشمندی سترگ، حکیمی منصف و نقادی اندیشمند می بریم که عمری در شرح و نقد و تفسیر مثنوی و تدریس آن کوشید .
اینک پاسخ های استاد را از پرسش هایی که در باره شخصیت مولانا در اثرش و روش ها و پیش نیازهای فهم این اثر بی کم و کاست مطرح شده را تقدیم شما کاوشگران، جویندگان،اهل ذوق ،خرد و معنا می کنیم.
بدان امید که پنجرهای به ساحت معانی و حکم والای آن باشد.
● با تشکر از حضرت عالی که فرصت گفتگو در خصوص مولوی جلالالدین محمد بلخی و اثر ارزشمندش مثنوی را به داده اید و خداوند را شاکریم که توفیق استفاده از محضرتان را به ما عنایت کردند. اجازه بفرمایید، گفتگو را از شخصیت مولانا آغاز کنیم. اگر ممکن ابتدا برای خوانندگان چهرهای که کتاب مثنوی از مولانا ارائه می دهد یا مولوی از خود در مثنوی به نمایش می گذارد را ترسیم بفرمایید.
🔹علامه جعفری:
بسم الله الرحمن الرحيم.
آن قیافه علمی و عرفانی و روحانی که جلالالدین در کتاب مثنوی به ما نشان میدهد به طور قطع از چهرههای فوق العاده است که قلمرو دانش و معرفت مربوط به اصول عالیه انسان سراغ دارد. وسعت و عمق دیدگاه جلالالدین در حقایق انسانی در حدی است که گویی موضوعاتی که در مورد این رابطه برای او مطرح می گردد، اقیانوس های متلاطمی از حقایق و مسائل است.
آنچه از مطالعات و دقت کافی در کتاب مثنوی بدست می آید این است که این مرد بزرگ دو حالت روانی داشته است که به طور شگفت انگیزی هر دو را مورد بهره برداری قرار داده است. اول حالت سیر و تکاپو در جهان هست. دوم، حالت غوطه ور شدن در الهیات. این مسأله عظیمترین هدف جلالالدین در کتاب مثنوی است که از جنبه های گوناگون حکمت و معارف الهی و دریافت ذوقی مورد بحث قرار گرفته است.
● برخی مولانا را صرفا شاعر و ادیب میدانند و تمام مفاهیم عرفانی و بلند او را به عشق های مجازی تأویل میبرند. این نگاه و تحلیل تا چه حد صحیح است؟
به عبارت دیگر، آیا باید اشعار مثنوی و سایر سروده های مولوی را در قالب شعر و ادبیات شاعرانه خلاصه کرد و نگریست یا آنها را بیان یک سوز و تپش روحی و روانی وی به حساب آورد؟
🔹 علامه جعفری: دراینکه جلالالدین دارای روح پر از سوز عشق به " موجود برترین" بوده است، جای تردید نیست. اگر کسی در این باره به خود اجازه شک بدهد، یا گفته های این مرد را در کتاب مثنوی به طور شایسته درک نکرده است یا مبتلا به غرض ورزی است.
کیست که کوچکترین گمانی کند که این " ای خدا" ها و " یا رب" هایی که جلالالدین از اعماق روح خویش بر میآورد و روح هر مطالعه کننده و پژوهندهای را حقیقتا شعلهور می سازد، ساختگی است؟!
● بنابر این میتوانیم مثنوی را یک کتاب عرفانی و در عین حال یک متن ادبی که بازگو کننده مفاهیم متعالی دینی و اخلاقی است، بدانیم؟
🔹 علامه جعفری:
در باره کتاب مثنوی چند مطلب را بایستی به اختصار بیان کنم:
با نظر به مجموع کتاب مثنوی با تمام اطمینان می توان گفت که این کتاب واقعیات و حقایق زیاد و عمیقی را در بر دارد که جلالالدین توانسته است آنها را با هماهنگی اندیشه و هیجان قلب روحانی دریافت کرده، در قالب الفاظ شعری که گاهی عدم گنجایش آنها کاملا نمودار است، ریخته و بپردازد.
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
در این هماهنگی اندیشه و دل که زمینه اصلی کار اوست، اغلب هیجان روحی این مرد رهنمای اندیشه او گشته، در عالمی از معنویت غوطهور میگردد که تا کسی خود گام در آن قلمرو نگذارد، هرگز نمی تواند حقیقت آن را دریابد.
این حالت هیجان روحی که گاهی ابیات مثنوی به اوج نهایی میرسد چنان ارزش معنوی به این کتاب میدهد که در هیچ یک از آثار عرفانی شرق و غرب از سروده های " ورا" [ ورا بریتین] گرفته تا اشعار عارفانه " الیوت" [ تی. اس. الیوت ] شاعر عرفان مشرب معاصر انگلستان، دیده نمیشود.
●پس می توان نتیجه گرفت که مثنوی زبان دل، عشق و شهود است نه یک کتاب برهانی و استدلالی و یک اثر علمی.
🔸علامه جعفری:
می دانیم که جلالالدین در همین جهان هستی تکاپوی علمی بسیار کرده و به شناسایی فراوان نایل شده است. اگر چه در مسائل مربوط به الهیات و بیان نزدیکی انسانها به مقام شامخ ربانی، بیشتر با دل پرهیجان سخن گفته است تا اندیشه عقلانی معمول، اما آنگاه که از جهان هستی و حقایق آن صحبت میکند، واقعیت را آنچنان که هست، میپذیرد. سپس در توضیح و تفسیر واقعیت، مطالب خود را مطرح میسازد.
به طور کلی مطالب علمی و فلسفی که در مثنوی دیده میشود، در حالت همان خودآگاهی گفته شده است که جلالالدین را به عنوان دمی از هستی نشان می دهد.
●(ادامه دارد)
🔸 تمامی پاسخ ها با کمال امانت داری از کتاب تفسیر و تحلیل و نقد مثنوی اثر استاد علامه محمدتقی جعفری (ره) استخراج گردید.
●حمید احمدی
آذر ۱۳۸۲
🔸به مناسبت برگزاری کنگره "چهرههای درخشان عرفان" بزرگداشت سیدالعرفا آیه الله سید علی قاضی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه).
هدایت شده از 💠Dr. Hemmat💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 *چهارمین دوره رایگان کاربرد هوش مصنوعی در مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و پژوهش*
🟩 در این دوره آموزشی یاد میگیرید:
🔸هوش مصنوعی در #ترجمه تخصصی متون
🔹معرفی پایگاه دسترسی به پایان نامههای جهان (Proquest)
🔸آمادهسازی #پاورپوینت تخصصی با هوش مصنوعی
🔹رسم #نمودار، فلوچارت و نقشه ذهنی (Mind Map) با هوش مصنوعی
🔸کارکردهای خاص Chat GPT در آموزش و پژوهش
🗓 *زمان : جمعه ۹ آذر ۱۴۰۳*
⏰ *ساعت: ۱۵ الی ۱۸
🔖مدرس: دکتر محمد همت (جزء دانشمندان یک درصد برتر جهان)
✅ این دوره کاملاً رایگان است.
🟣لطفا با صرف💐 ۱۰ دقیقه از زمان خود💐 برای معرفی این دوره به همگان، نقشی بزرگ در برگزاری این دوره های رایگان و گسترش فرهنگ یادگیری و یاددهی همگانی داشته باشید.
🌟اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام می کنند.
🌐لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/326ik
○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○
🔰کانال دکتر همت در ایتا و تلگرام
🆔@dr_hemmatt
هدایت شده از پویش طارق - استاد قاسمیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پویش_حمایت_از_مردم_لبنان
🎥 دعوت استاد قاسمیان برای ثبتنام در پویش طارق
(طارق همان ستاره پر فروغ شبهای تار است)
✅ در راستای حمایت از مردم مظلوم لبنان به ویژه کودکان معصومی که آواره شده اند، پویش #طارق تحت اشراف استاد قاسمیان آغاز شد.
💠 شما می توانید (به تنهایی یا با کمک آشنایان) تعدادی از اطفال زیریکسال لبنانی که در سوریه مستقر هستند را تحت سرپرستی گرفته و هزینه های ضروری ایشان را به مدت شش ماه تأمین به عهده بگیرید.
🛒 منظور از هزینه های ضروری مواردی است مانند پوشک، شیرخشک، لباس و دارو که بر اساس هزینه های کشور سوریه به طور متوسط در هر ماه برای هر طفل، ۷۰ دلار (معادل حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) می شود.
🗓️ این مبلغ را می توانید به صورت هفتگی، دو هفته یکبار یا ماهانه پرداخت نمایید.
📝 گزارش هزینهکرد مبالغ اهدایی برای اطفال، برای شما ارسال می شود.
⛔ با توجه به مسائل امنیتی، امکان تماس یا ارتباط حضوری با این اطفال به هیچ عنوان وجود ندارد.
برای ثبت نام پویش #طارق، فرم زیر را پر نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/WF5TqyU
🆔 کانال پویش طارق
♦️مستشرقان معاصر اسرائیلی (1)
دکتر روی ویلوزنی (Roy Vilozny) از جمله شیعهشناسان جوان اسرائیلی است که تحت نظر مستشرقان به نامی همچون اتان کلبرگ و مئیر بار آشر به تحصیل پرداخته است. وی از ابتدا تمام مطالعات پژوهشی خود را به شیعه اختصاص داده و آثار متعددی در این زمینه منتشر کرده است.
🛑 کتاب تخصصی در مورد کتاب المحاسن مرحوم برقی، نقد کتاب کمال الدین، گزارش از کتب امالی و.... از جمله فعالیتهای مهم وی بوده است.
👈 «کتاب غذاها: راهنمای غذا خوردن امامیه در قرن سوم» عنوان جدیدترین مقاله منتشر شده از وی در سال 2022 میباشد که در آن با تمرکز بر کتاب المحاسن مدعی است نزدیک 1000 حدیث در این کتاب به آداب غذایی شیعیان اختصاص داده شده است.
ویلوزنی وجود چنین گستره دستورالعملهای غذایی در مذهب شیعه را حاکی از ایدئولوژی خاصی میداند که در راستای نگاه برگزیده بودن شیعیان نسبت به دیگران تحلیل میشود. وی معتقد است این جهانبینی شیعیان موجب شده است حتی در خوراکیهای خود نیر قوانین و مقررات محدود کنندهای اعمال کنند تا موجب تمایز از دیگران شود.
⛔ هرچند تحلیل این مستشرق از قوانین و آداب خوردنیها و آشامیدنیها در فقه شیعه اشتباه است؛ اما تتبع و دقت وی در بررسی این احادیث قابل توجه است.
👌لازم به ذکر است ویلوزنی اکنون در دانشگاه حیفا مشغول تدریس و پژوهش جدی در موضوعات شیعی است.
#غرب_و_مهدویت
#مستشرقان_و_مهدویت
🌎گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
✅تهیه کننده: حجت الاسلام مسعود زائری
https://eitaa.com/westandmahdism
🌷🇮🇷🌷
♦️مستشرقان معاصر اسرائیلی(2)
دکتر رونِن کوهن، متولد سال 1976 میلادی، استاد و محقق برجسته اسرائیلی است که از دانشگاه بار ایلان، یکی از بزرگترین دانشگاههای دولتی تلآویو، فارغالتحصیل شده است و اکنون دانشیار دانشگاه آریل و رئیس مرکز تحقیقات خاورمیانه و آسیای مرکزی در این دانشگاه است.
🛑 بیشترین تمرکز کوهن در ایرانپژوهی است و در این راستا 3 کتاب مهم پیرامون موضوعات گروهک فرقان، انجمن حجتیه و مجاهدین خلق تألیف کرده است.
⬅️ برنامه هستهای ایران و ارتباط آن با اسرائیل، سیاستهای ایران در قبال عراق، روابط ایران و عربستان، بررسی جنگهای نیابتی ایران و... از جمله موضوعات دیگری است که در موضوع ایران نگاشته است.
✅ وی در موضوع مهدویت و در مباحثی همچون رابطه حکومت امام مهدی علیهالسلام با ادیان ابراهیمی، حیطه حکومت جهانی حضرت و ... نیز دارای تحقیقات و تألیفاتی است.
#غرب_و_مهدویت
#مستشرقان_و_مهدویت
🌎 گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
✅ تهیه کننده: حجت الاسلام سید عبدالقائم تهامیپور
https://eitaa.com/westandmahdism
🌷🇮🇷🌷
🛑 مستشرقان معاصر اسرائیلی (3)
✅ اتان کلبرگ (Etan Kohlberg) اسلامشناس و شیعه پژوه مشهور اسرائیلی در خانوادهای کاملا یهودی در سال 1943 در اسرائیل به دنیا آمد. کلبرگ از 5 سالگی علاقه وافری به موسیقی داشت و همه او را تشویق به ادامه این راه میکردند؛ اما در نهایت تصمیم گرفت به امور علمی و تحقیقاتی بپردازد.
🔹 کلبرگ مدرک دکتری خود را در 28 سالگی و در سال 1971 با موضوع دیدگاه شیعه در مورد صحابه پیامبر (ٌص) اخذ کرد و علی رغم پیشنهاد کار در آکسفورد، به اسرائیل بازگشت و در دانشگاه عبری اورشلیم مشغول به کار شد.
◀️ اتان کلبرگ از جمله مستشرقان پرکار در حال حاضر است به گونهای که شمار تألیفات او در قالبهای مختلف کتاب، مقاله، مدخل نویسی و تصحیح و ترجمه از 200 مورد نیز فراتر می رود و دانشجویان شیعه پژوه بسیاری زیر نظر او تربیت شده اند.
⬅️ از جمله مهمترین آثار او میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
📚کتاب «کتابخانه ابن طاووس»
📚کتاب «تشیع»
📕مقاله «از امامیه تا اثنی عشریه»
📕مقاله «امام و جامعه در دوران پیش از غیبت»
👈ورود جدی و موثر اتان کلبرگ یهودی تبار در موضوعات شیعی از یک سو و شاخصههای علمی و تسلط او بر علوم اسلامی از سوی دیگر، موجب شده است تا تألیفات وی نسبت به بسیاری از مستشرقان دیگر متفاوت و دارای اهمیت بیشتری برای مراکز اسلامی در جهت رصد و پاسخگویی باشد.
#غرب_و_مهدویت
#مستشرقان_و_مهدویت
✅تهیه کننده :حجت الاسلام دکتر زهیر دهقانی
🌎گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/westandmahdism
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
JARE_Volume 19_Issue 3_Pages 11-40 اسوه ها و شخصیتهای موفق روحانی در خدمت رسانی معنوی (ابعاد تاثیرگذاری معنوی استا.pdf
775.7K
🔺مقاله خواندنی:
✨اسوه ها و شخصیتهای موفق روحانی در خدمت رسانی معنوی (ابعاد تاثیرگذاری معنوی استاد علی صفایی)
📆مطالعات اخلاق کاربردی دوره 19، شماره 3، شهریور 1402، صفحه 11-40
استاد حسین دیبا
🌷🇮🇷🌷
نکته ها:
🔻 مفهوم #فتح_مبین
۱. علامه طباطبایی و فیض کاشانی: مربوط به صلح حدیبیّه
۲. شیخ طوسی: مربوط به فتح مکّه
💫اهمیت صلح حدیبیّه:
۱. سرآغاز فتح مکّه و پیروزی های مهم پس از آن
۲. پذیرش صلح توسط مشرکان = به رسمیت شناختن مسلمانان = پیروزی بزرگی در صحنه سیاسی اجتماعی
💫 چرا #فتح_مبین؟
در سال ۶ هجرت تعداد مسلمانان ۱۴۰۰ نفر بود ولی بعد از ۲ سال ده هزار نفر در فتح مکه همراه پیامبر صلوات الله علیه بودند.
💫 ویژگی نظام هدایت الهی:
۱. نظام بی ابهام
۲. نظام روشن و روشنگر برای همه چیز
مثل رَسُولٌ مُبِینٌ؛ قُرْآنٍ مُبِینٍ؛ لِسانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ؛ نَذِیرٌ مُبِینٌ و حتّی جنگ و صلح روشن و نهایتا فَتْحاً مُبِیناً
🌱
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
✅ نشست علمی با عنوان
نقد کتاب تربیت دینی در مدارس اروپا با رویکرد تطبیقی
سخنران
▫️حجتالاسلام دکتر سید احمد رهنمایی
ناقد اول
▫️حجتالاسلام دکتر محمد داوری
ناقد دوم
▫️دکتر حسن نجفی
دبیر نشست
▫️حجتالاسلام ابوالفضل نیکونظر
🗓 پنجشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ الی ۱۲
سالن شهید ردانیپور، طبقه دوم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
لینک حضور مجازی در جلسه
http://iki.ac.ir/live
@Enoensani
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️دروغگویی و حقارت شخصیت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دروغگویی نشانه حقارت و ضعف شخصیت است.
افراد ضعیف النفس، حتی اگر در بالاترین مدارج اجتماعی و علمی هم باشند، نمیتوانند خود را از این رذیله نجات دهند. چنان افرادی، علیرغم موقعیت اجتماعی بالایی که دارند، اما بعضاً به راحتی و بدون هیچ شرمساری، دروغ میگویند و بر دیگران افترا میبندند!
برای ریشهکنی این رذیله، راهی جز «آزادگی روح» و «عزت نفس» نمیشناسم؛
و این امور با فلسفهخوانی و حقوقدانی و فقهگویی حاصل نمیشود. «خودشناسی» میخواهد و «خداشناسی».
#شخصیت
#دروغ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💠اعضای نهمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه انتخاب شدند
▫️نظر به اتمام هشتمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه و در راستای اجرای ماده ۶ اساسنامه این شورا، مبنی بر پیشنهاد اعضای شورایعالیحوزههایعلمیه توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مقام معظم رهبری – مدظلهالعالی – و مراجع عظام تقلید – دامتبرکاتهم – ، این موضوع در جلسه ۱۴۰۳/۰۷/۶ شورای عالی جامعه مدرسین مطرح و کمیتهای جهت بررسی موضوع و پیشنهاد افراد تشکیل شد.
▫️پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسیهای انجام شده؛ افراد پیشنهادی این کمیته، در جلسات شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تاریخ ۲۷ مهر و چهارم و یازدهم آبانماه، در معرض آراء قرار گرفتند و در نهایت حضرات آیات آقایان: جواد مروی، محسن اراکی، محمود رجبی، محمدمهدی شبزندهدار، علیرضا اعرافی، محمود عبداللهی و سیدمحمد غروی، به عنوان اعضای نهمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه انتخاب شدند و به تایید مقام معظم رهبری – مدظلهالعالی – و مراجع عظام تقلید – دامتبرکاتهم – رسیدند تا به مدت چهار سال سیاستگذاری کلان در عالیترین نهاد حوزوی را بر عهده داشته باشند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ #خط_دیدار | رهبر انقلاب، صبح امروز: توجّه دارید که قدرت اجتماعی و قدرت علمی، تولید قدرت سیاسی میکند. یک ملّت اگر توانست در درون خود اتّحاد خود را، عزم خود را، ایستادگی خود را، تعداد قابل توجّهی نیروی فعّال وسط میدان خود را نشان بدهد، توانایی علمی خودش را نشان بدهد، توانایی اجتماعی خودش را نشان بدهد، قوّت سیاسی هم پیدا میکند؛ در [فضای] بینالملل میتواند حرف محکم بزند، میتواند حرفش را پیش ببرد. ۱۴۰۳/۹/۵
💻 farsi.Khamenei.ir