هدایت شده از آتش به اختیار
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بابک زنجانی رو هنوز اعدام نکردن ولی محسن شکاری رو ۱۸ روزه اعدام کردن، چرا؟
15.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بیان اتفاق عجیب کشف حجاب
امام خمینی(ره) از آیت الله کاشانی
🔹کنایه امام به علمای ضعیف القلب که مقابل درباری ها کوتاه می آمدند.
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
1⃣ الگوی دکتر زاکانی: برجک زنی!
• در این الگو دختر دانشجو بخاطر کشف حجاب از حرف زدن منع نمیشود و تریبون می گیرد اما جایش در مضمون حرف، گیر می افتد. در پاسخ با تیکه و طعنه جبران می شود که: ولش کنید شاید بخواهد نماینده داعش باشد! فقط بدانند اگر گیر داعش می افتادند چه بلایی سرشان می آمد!
• این الگو را:
- حزب اللهی های سیاسی تر بیشتر پذیرفتند. با بی حجابی او کنار آمده بودند اما تعرضش به رهبر انقلاب را هو کردند!
- مذهبی ترها تریبون دهی به بی حجاب را رسمیت شماری و مشروعیت بخشی به کشف حجاب خواندند!
- برخی هم بخاطر شرایط شریف ترجیح اش دادند!
• این الگو، تهاجمی و بیش از حفاظت از ارزشهای خود به فکر زدن ارزشهای طرف است؛ نتیجه اش روکم کنی است نه اقناع یا جذب و...!
لذا در شرایطی که دوماه گذشته در شریف شکل گرفته بود، این الگو نزد برخی یک پاسخ تلقی شد.
2⃣ الگوی برادر خضریان: منع گفتگو!
• در این الگو با ادب و متانت شرط گفتگو را احترام به قانون و اسلام می خواند و از اول پرسش دانشجو بی حجاب را منوط به حجاب سر کردن می کند!
• این الگو را:
- مذهبی ترها ترجیح دادند چون کشف حجاب را به رسمیت نشناخت؛ حتی اگر این دانشجو و مثل او سالن را ترک می کردند و دیگر هم در چنین جلساتی شرکت نکنند!
• این الگو بر حفاظت از ارزشهای خود بیش از درگیری مستقیم با طرف مصرّ است. می خواهد سر خطوط قرمز بایستد؛ مهر تایید بر کشف حجاب نخورد و کوتاه آمدن از حجاب برداشت نشود. اگر بتواند در گام بعد بی حجاب را به سالن هم راه نمی دهد.
• نتیجه اش جدا کردن صف از بی حجابها با فشار غیر مستقیم برآنهاست. البته بسته به تعداد طرفدار، یا به غلبه ظاهری می رسد و یا بخاطر رعایت نشدن ارزش حجاب توسط اکثر حضار، دیگر خود در آن محیط ها حاضر نمی شود؛ مثل حاضر نشدن در جشنواره های رسمی هنری یا برخی مراکز خرید و...
• شرایط افول اغتشاشات خیابانی به همراه باقی ماندن کشف حجاب ها و عادی شدنش، این الگو را نزد برخی موجّه می کند.
3⃣ الگوی سوم: گفتگوی مشروط! (نمونه ندارم!)
• در این الگو مقام مسئول پاسخ خود را مشروط می کند به اینکه: من پاسخ سؤال شما را می دهم یا اگر اشکالتان وارد بود می پذیرم به شرطی که شما هم سؤال و اشکال بنده را جواب دهید!
اگر دانشجو حاضر نشد و رفت ؛ چیزی از جنس الگوی۲ قابل صورت بندی است. اگر پذیرفت، پس از پاسخ به سؤالش یا قبول اشکالش، از کشف حجاب او سؤال و به آن اشکال می شود!
• الگوی۳ گرچه ژست الگوی۲ را ندارد لکن کشف حجاب را جای ندید گرفتن، پاسخگو می کند. به نوعی بین رسمیت نشمردن کشف حجاب و پاسخگو کردنش جمع می کند.
- بعضی همین قدر را عقب نشینی از قانون و انفعال می دانند و الگوی۲ را ترجیح می دهند.
- پاسخ طرفداران این الگو یک کلام است: در همه جاهایی که امر به معروف واجب است، قانونی (آن هم قانون خدا) نقض شده است! در همه باید راه اثر بخشی را باز کرد.
• مغزای اصلی این الگو بر ولایت طرفینی همه افراد جامعه و بالتبع امر و نهی های متقابل است(۷۱/توبه) است؛ وقتی او حق دارد به مسئول اشکال کند، مسئول هم حق دارد به کشف حجاب او اشکال کند. منطقاً "به تو چه؟" از دو طرف رخت بر می بندد و عادتاً راه برای تاثیر و تأثر باز می شود.
• هسته سخت کشف حجاب در ماه های اخیر، آنرا یک سلیقه و سبک زندگی شخصیِ غیر قابل گفتگو گرفت و دست به کشف حجاب زد. امیدش این بوده بتواند زنان زیادی را با خود همراه کند تا برخورد را پرهزینه و سخت کند.
الگوی ۱و۲ بیشتر روی فاصله ها می ایستد. تحقیر او یا رعایت ویترین رسمی (ولو به یک شال عقب افتاده) برایش مهمتر از تاثیر و تأثر طرفینی است.
*⃣ هریک از سه الگو به "لحاظ ذاتی" و به "لحاظ موقعیت و شرایط" قابل ارزش گذاری است.
هریک مبتنی بر درکی از ارزشها و روش تحقق آن و هم مبتنی بر محاسبه ای از وضعیت حجاب و کشف حجاب در جامعه است.
با همین دو می توان سه الگو را ارزش گذاری یا در موقعیت های متفاوت تجویز یا منع اش کرد.
#حجاب
#ولایت_طرفینی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۹/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#هفته_پژوهش
#نشست_علمی - تخصصی
✅ شیوه بهینه تبیین امور اجتماعی بر پایه نظریههای جامعه شناسی
🔹 با سخنرانی:
✅ دکتر غلامرضا صدیق اورعی
◀️ هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🔹 دبیر جلسه:
✅ دکتر حفیظ الله فولادی
◀️هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
📅 شنبه 26 آذر 1401 ساعت 13 الی 14:30
📍مکان: قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت
🔸لینک حضور مجازی:
📎vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼 #عکس_نوشت | کنترل قوای انسانی توسط دین
🔹 روانشناسان میگویند ممکن است به عللی، آشفتگی و ناهماهنگی در افکار و احساسهای انسان پیدا شود. در این مواقع انسان، روحیهاش به دو جبهه تجزیه میشود. منشأ ناهماهنگی در عمل و رفتار، هماهنگی و انتظام نداشتن افکار و احساسها است.
🔹 باید کاری کرد این جنگ داخلی به صلح و صفای واقعی بدل گردد. در اینجا بار دیگر احتیاج بشر به دین احساس میشود؛ زیرا رام کردن و مطیع ساختن احساسات اماره بشر از عهده هر قوه و قدرت دیگر خارج است. هر قوه و قدرت دیگر، خواه قدرت زور یا علمی یا چیز دیگر، مقهور هوا و هوس بشر میشود. دین بین انواع افکار و احساسها، یعنی بین قوه خیال و قوه عاقله، هماهنگی و سازگاری ایجاد میکند.
📖 برگرفته از کتاب دینشناسی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
هدایت شده از فرجالله هدایتنیا | حقوق و اخلاق خانواده
Olgo Zan3.mp3
8.21M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت هفتم
🔖 نقد و بررسی ادلۀ الگوی خانواده گریزی
🎙با حضور:
حجت اسلام #فرج_الله_هدایت_نیا
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 ۲۹ آبانماه ۱۴۰۱
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
🄶 🆔 @hedayatnia_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌ #ببینید
🔸 تیزر همایش ملی اجتهاد عقل گرا
❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #مهدی_هادوی_تهرانی
📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸
🔍 اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
#اجتهاد_عقل_گرا
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ لزوم گفتوگو بین مهندسان و فلاسفه
🔸 دکتر حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی در نشست علمی “ظرفیت های فلسفه اسلامی برای مطالعات نظری سایبر" عنوان کرد:
🔻 ما در مواجهه فلسفه با مسائل روز دیر وارد شدیم ولی افراد با سرعت و کم عمق وارد این مسئله میشوند و یکی از دلایل آن این است که ما با حوزه فناوری و مهندسین این جریان، گفتوگوی چندانی نداریم. گفتوگو بین مهندس و فیلسوف برای ما بسیار کارگشاست زیرا ما در پاسخ به مسائل فضای مجازی با اشتباه در فهم مسئله و تقلیل آن مواجهیم و این ناشی از عدم گفتوگوی بین متخصصان این دو رشته است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/saybeer-2
#نشست
#هفته_پژوهش
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️کتاب او فاطمه است؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم خانم زهره یزدانپناه قرهتپه منتشر شد.
🔹همۀ آفرینش، بهانهای است برای آفرینش نور درخشان دیگری از انوار پُرتلألو اهل بیت(ع)، و گواه و حُجتی است بر اینکه دختر گرامی رسول خدا(ص) در عبودیت، انسان کامل است و به همین دلیل نیز، فاطمۀ زهرا(س) برای همه بشر، در همۀ زمانها و همۀ مکانها الگویی است بیبدیل و چنین است که دربارۀ دختر گرامی خاتمالانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص)، فقط میتوان گفت: ….و او فاطمه است، گوهرِ هستی و ترازِ سبک زندگی.
#مادر
#مجاهد
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel